W aptece szpitalnej
MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa - Technik farmaceutyczny 321301
Przewodnik dla nauczyciela
Autor przewodnika: Dorota Prokop, Izabela Kołodziej, Hanna Gracz, Krzysztof Swarcewicz, Maciej Stawny
Konsultant przewodnika: Rafał Olijarczyk
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznymWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnychWykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
W aptece szpitalnej
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Technik farmaceutyczny, 321301
Kod i nazwa kwalifikacji
MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa
Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia
MED.09.3. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych i preparatów leczniczych na podstawie i w zakresie określonym w przepisach prawa obowiązujących na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,
MED.09.5. Zaopatrywanie w wyroby medyczne, suplementy diety, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz produkty kosmetyczne na podstawie i w zakresie określonym w przepisach prawa obowiązujących na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,
MED.09.6. Prowadzenie obrotu produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi w aptekach, punktach aptecznych oraz placówkach obrotu pozaaptecznego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu na podstawie i w zakresie określonym w przepisach prawa obowiązujących na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
MED.09.3.2) rozróżnia substancje czynne od substancji pomocniczych i wykorzystuje substancje stosowane do sporządzania poszczególnych postaci leku:
MED.09.3.2)3) stosuje substancje pomocnicze do sporządzania poszczególnych postaci leku,
MED.09.3.2)4) stosuje metody obliczania ilości substancji potrzebnych do sporządzania postaci leku recepturowego;
MED.09.3.3) charakteryzuje postacie leków recepturowych i leków aptecznych:
MED.09.3.3)3) opisuje postacie leków sporządzanych w aptece: roztwory, mieszanki, zawiesiny, emulsje, maści, proszki, czopki, gałki, krople do użytku wewnętrznego i zewnętrznego, krople do oczu;
MED.09.3.4) omawia zasady sporządzania leku recepturowego i leku aptecznego:
MED.09.3.4)1) odczytuje zapis na recepcie lekarskiej w aspekcie sporządzania leku recepturowego,
MED.09.3.4)2) interpretuje zapis na recepcie lekarskiej w celu sporządzenia leku recepturowego,
MED.09.3.4)5) sprawdza receptę pod względem formalnym, identyfikuje niezgodność recepturową;
MED.09.3.5) ocenia prawidłowość zapisu ilości składników, dla których określono dawki i stężenia maksymalne:
MED.09.3.5)2) oblicza dawki składników leku;
MED.09.3.7) planuje przebieg prac związanych ze sporządzaniem leku aptecznego i leku recepturowego:
MED.09.3.7)1) wymienia podstawowe zasady organizacji pracy w oparciu o system jakości,
MED.09.3.7)4) stosuje właściwą metodę sporządzania leku recepturowego,
MED.09.3.7)6) rozróżnia sprzęt stosowany do sporządzania określonej postaci leku,
MED.09.3.7)8) podaje przykłady dokumentowania procesów w trakcie wykonywania leków;
MED.09.3.8) sporządza postacie leków recepturowych i leków aptecznych zgodnie z uprawnieniami zawodowymi:
przestrzega zasad aseptyki i ochrony indywidualnej podczas sporządzania leków,
wykonuje czynności pomocnicze podczas przygotowywania leku cytotoksycznego, radiofarmaceutycznego oraz przygotowywania mieszaniny żywieniowej dożylnej:
MED.09.3.8)2) sporządza lek recepturowy zalecony przez lekarza,
MED.09.3.8)4) dobiera rodzaj opakowania do sporządzanej postaci leku,
MED.09.3.8)5) pakuje sporządzony lek,
MED.09.3.8)6) wykonuje etykietowanie opakowań,
MED.09.3.8)7) przygotowuje sprzęt do sporządzenia produktów leczniczych oraz preparatów leczniczych do żywienia pozajelitowego, do żywienia dojelitowego, produktów radiofarmaceutycznych, wytwarzania płynów infuzyjnych, przygotowywania roztworów do hemodializy i dializy dootrzewnowej oraz przygotowywania leków w dawkach dziennych, w tym leków cytostatycznych,
MED.09.3.8)8) przygotowuje pomieszczenie do sporządzenia produktów leczniczych oraz preparatów leczniczych do żywienia pozajelitowego, do żywienia dojelitowego, produktów radiofarmaceutycznych, wytwarzania płynów infuzyjnych, przygotowywania roztworów do hemodializy i dializy dootrzewnowej oraz przygotowywania leków w dawkach dziennych, w tym leków cytostatycznych;
MED.09.3.9) prowadzi dokumentację dotyczącą sporządzanych leków recepturowych i aptecznych:
MED.09.3.9)1) wypełnia niezbędną dokumentację dotyczącą sporządzanych leków recepturowych i aptecznych;
MED.09.3.11) obsługuje aparaturę, urządzenia i sprzęt wykorzystywany w aptece oraz przemyśle farmaceutycznym:
MED.09.3.11)1) dobiera aparaturę do procesów technologicznych;
MED.09.5.2) dobiera wyroby medyczne do potrzeb pacjenta:
MED.09.5.2)1) sprawdza oznakowanie wyrobu medycznego;
MED.09.6.1) posługuje się terminologią w związku z wykonywaniem zadań zawodowych:
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych;
MED.09.6.2) identyfikuje grupy leków:
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna);
MED.09.6.3) opisuje informacje o leku zawarte w ulotce:
MED.09.6.3)1) wymienia informacje o leku zawarte w ulotce,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa;
MED.09.6.4) charakteryzuje postacie produktów leczniczych:
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do:
stosowania doustnego,
stosowania miejscowego,
stosowania doodbytniczego,
stosowania dopochwowego;
MED.09.6.6) przestrzega zasad przyjmowania i magazynowania produktów leczniczych i wyrobów medycznych oraz pozostałych produktów dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa:
MED.09.6.6)1) wyjaśnia znaczenie serii w kontekście przechowywania produktów leczniczych,
MED.09.6.6)2) wyjaśnia znaczenie terminu ważności w kontekście przechowywania produktów leczniczych,
MED.09.6.6)3) przyjmuje produkty lecznicze i wyroby medyczne oraz pozostałe produkty dopuszczone do obrotu na podstawie przepisów prawa, uwzględniając ich postać, skład i właściwości zgodnie z zaleceniami wytwórcy i inspekcji farmaceutycznej,
MED.09.6.6)4) opisuje zasady magazynowania produktów leczniczych i wyrobów medycznych oraz pozostałych produktów dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa, uwzględniając ich postać, skład i właściwości zgodnie z zaleceniami wytwórcy i inspekcji farmaceutycznej;
MED.09.6.7) ocenia zmiany zachodzące w produktach leczniczych i pozostałych produktach dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa podczas ich przechowywania:
MED.09.6.7)2) opisuje procedury postępowania z przeterminowanym produktem leczniczym;
MED.09.6.8) stosuje przepisy prawa dotyczące wydawania produktów leczniczych i pozostałych produktów dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa zgodnie z uprawnieniami zawodowymi:
MED.09.6.8)1) wymienia rodzaje i przeznaczenie dokumentów uprawniających do wydania poszczególnych produktów z apteki,
MED.09.6.8)2) wyjaśnia zasady wystawiania i realizacji recept, zapotrzebowań oraz zleceń na środki zaopatrzenia medycznego;
MED.09.6.9) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne oraz inne produkty dostępne w aptece zgodnie z uprawnieniami zawodowymi:
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece;
MED.09.6.10) udziela informacji o produktach leczniczych i innych produktach dopuszczonych do obrotu w zakresie wynikającym z ulotki zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach dotyczących prawa farmaceutycznego:
MED.09.6.10)2) wymienia możliwe działania niepożądane określone w ulotce załączonej do produktu leczniczego,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.10)5) opisuje sposób użycia wydawanych produktów leczniczych;
MED.09.6.11) przestrzega zasad wstrzymywania, wycofywania oraz ponownego dopuszczania do obrotu produktów leczniczych:
MED.09.6.11)1) stosuje zasady postępowania w przypadku wstrzymywania w obrocie produktów leczniczych,
MED.09.6.11)2) stosuje zasady postępowania w przypadku wycofania z obrotu produktów leczniczych;
MED.09.6.13) wypełnia dokumentację apteczną:
MED.09.6.13)1) wypełnia dokumentację związaną ze sporządzanym lekiem recepturowym,
MED.09.6.13)2) wypełnia dokumentację związaną ze sporządzanym lekiem aptecznym;
MED.09.6.15) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych:
MED.09.6.15)1) posługuje się aptecznym oprogramowaniem komputerowym podczas realizacji zadań zawodowych.
Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa: prowadzenie obrotu produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu aptecznego i pozaaptecznego na podstawie przepisów prawa zgodnie z uprawnieniami wynikającymi z przepisów prawa obowiązujących na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
Na e‑materiał składają się materiały multimedialne i obudowa dydaktyczna:
Dokumenty w aptece szpitalnej - sekwencje filmoweDokumenty w aptece szpitalnej - sekwencje filmowe
Wyposażenie apteki szpitalnej - galeria zdjęćWyposażenie apteki szpitalnej - galeria zdjęć
Praca w aptece szpitalnej - symulatorPraca w aptece szpitalnej - symulator
Zwiedzamy aptekę szpitalną - wirtualna wycieczkaZwiedzamy aptekę szpitalną - wirtualna wycieczka
Zasady pracy apteki szpitalnej - e‑bookZasady pracy apteki szpitalnej - e‑book
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
W wirtualnej wycieczce Zwiedzamy aptekę szpitalną
przedstawiono w sposób wizualny poszczególne pomieszczenia znajdujące się w aptece szpitalnej. Dodatkowo zostały opisane czynności wykonywane w tych pomieszczeniach. Zaprezentowano również znajdujący się w nich charakterystyczny sprzęt.
Sekwencje filmowe Dokumenty w aptece szpitalnej
dotyczą:
wydawania leków na oddziały,
receptariusza szpitalnego,
wydania leku bezpośrednio pacjentowi,
dokumentacji (decyzja wycofania leku i utylizacja wyrobu medycznego),
przyjęcia dostawy leków.
W galerii zdjęć Wyposażenie apteki szpitalnej
przedstawiono:
najważniejsze wyposażenie apteki szpitalnej,
urządzenia i sprzęt służące do wykonywania poszczególnych postaci leków,
wybrane postaci leków recepturowych: proszki, maści, roztwory.
Korzystanie z symulatora Praca w aptece szpitalnej
pozwala doskonalić wykonywanie czynności takich jak:
przyjmowanie recept na leki z oddziałów,
przygotowywanie leków dla oddziałów,
wydawanie leków: maści, proszków, roztworów, kropli ocznych na oddziały,
wypełnianie dokumentacji, np. książki przerobu laboratoryjnego, protokołów sporządzenia leku
recepturowego, przygotowywanie etykiet.
E‑book Zasady pracy apteki szpitalnej
dotyczy:
przyjmowania i dyspensowania produktów leczniczych i wyrobów medycznych na oddziały,
wydawania asortymentów oddziałom szpitalnym i innym jednostkom szpitala,
zasad sporządzania w aptece szpitalnej leków niejałowych i jałowych, w tym leków wysokiego ryzyka (mieszanin do żywienia pozajelitowego, leków cytotoksycznych),
zasad postępowania z lekami wycofanymi i wstrzymanymi, mającymi wady jakościowe,
zasad funkcjonowania receptariusza szpitalnego,
prowadzenia dokumentacji aptecznej, w tym przygotowywania druków zamówień, wydruków remanentowych.
Materiały multimedialne są ze sobą powiązane. Praca z e‑materiałem powinna odbywać się w wyznaczonej kolejności:
e‑book
Zasady pracy apteki szpitalnej
,galeria zdjęć
Wyposażenie apteki szpitalnej
wycieczka wirtualna
Zwiedzamy aptekę szpitalną
.
Po zapoznaniu się z tymi materiałami uczący się może rozpocząć, w dowolnej kolejności, pracę z symulatorem Praca w aptece szpitalnej
i sekwencjami filmowymi Dokumenty w aptece szpitalnej
.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Tytuł materiału multimedialnego
Dokumenty w aptece szpitalnej
Typ materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe Dokumenty w aptece szpitalnej
składają się z siedmiu sekwencji o różnej tematyce:
dwie dotyczą wydawania leków na oddziały,
jedna dotyczy zawartości receptariusza szpitalnego,
jedna dotyczy wydania leku bezpośrednio pacjentowi,
dwie dotyczą dokumentacji (decyzja wycofania leku i utylizacja wyrobu medycznego),
jedna dotyczy przyjęcia dostawy leków.
Po zapoznaniu się z daną sekwencją należy rozwiązać zadanie, które tematycznie odnosi się do jej treści.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.3.4)1) odczytuje zapis na recepcie lekarskiej w aspekcie sporządzania leku recepturowego,
MED.09.3.7)1) wymienia podstawowe zasady organizacji pracy w oparciu o system jakości,
MED.09.3.8)7) przygotowuje sprzęt do sporządzenia produktów leczniczych oraz preparatów leczniczych do żywienia pozajelitowego, do żywienia dojelitowego, produktów radiofarmaceutycznych, wytwarzania płynów infuzyjnych, przygotowywania roztworów do hemodializy i dializy dootrzewnowej oraz przygotowywania leków w dawkach dziennych, w tym leków cytostatycznych,
MED.09.5.2)1) sprawdza oznakowanie wyrobu medycznego,
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.3)1) wymienia informacje o leku zawarte w ulotce,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa,
MED.09.6.6)3) przyjmuje produkty lecznicze i wyroby medyczne oraz pozostałe produkty dopuszczone do obrotu na podstawie przepisów prawa, uwzględniając ich postać, skład i właściwości zgodnie z zaleceniami wytwórcy i inspekcji farmaceutycznej,
MED.09.6.7)2) opisuje procedury postępowania z przeterminowanym produktem leczniczym,
MED.09.6.8)1) wymienia rodzaje i przeznaczenie dokumentów uprawniających do wydania poszczególnych produktów z apteki,
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece,
MED.09.6.10)2) wymienia możliwe działania niepożądane określone w ulotce załączonej do produktu leczniczego,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.10)5) opisuje sposób użycia wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.11)1) stosuje zasady postępowania w przypadku wstrzymywania w obrocie produktów leczniczych,
MED.09.6.11)2) stosuje zasady postępowania w przypadku wycofania z obrotu produktów leczniczych,
MED.09.6.15)1) posługuje się aptecznym oprogramowaniem komputerowym podczas realizacji zadań zawodowych.
Przed zapoznaniem się z sekwencjami filmowymi uczący się powinien skorzystać, we wskazanej kolejności, z:
e‑booka
Zasady pracy w aptece szpitalnej
,galerii zdjęć
Wyposażenie apteki szpitalnej
,wirtualnej wycieczki
Zwiedzamy aptekę szpitalną
.
Sekwencje filmowe są powiązane z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
testem wielokrotnego wyboru
W aptece szpitalnej
,zadaniem z możliwością użycia materiału audio‑video
Przyjęcie leku do apteki szpitalnej
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
zapoznanie się z ogólnym zakresem czynności wykonywanych w aptece szpitalnej,
poznanie niezbędnej dokumentacji i procedur zapewniających bezpieczeństwo leku włączonego do terapii pacjentów, np. wycofanie i wstrzymanie leku,
zapoznanie się z wybranymi aspektami receptariusza szpitalnego,
poznanie procedury przyjęcia leku w komorze przyjęć,
poznanie procedury wydania leku (na oddział szpitalny w trybie cito i dla pacjenta w ramach programu lekowego).
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Sekwencje filmowe mogą zostać wykorzystane do przygotowania przez osobę uczącą się:
fiszek, np.
Kategorie leków
;schematu przedstawiającego np. procedurę przyjęcia leku w komorze przyjęć, wydanie leku w trybie cito;
broszury lub infografiki, np.
Bezpieczne przechowywanie leków w apteczce oddziałowej
,Zasady pozyskiwania leków w trybie nagłym
;diagramu Ishikawy, tzw. rybiego szkieletu, np.
Nieprawidłowości podczas przyjmowania leku w komorze przyjęć
,Bezpieczne przechowywanie leków w aptece szpitalnej
.
Praca w grupach
Po zapoznaniu się z sekwencjami filmowymi uczący się mogą wykorzystać materiał do przygotowania w grupach od trzy- do pięcioosobowych:
mapy myśli dotyczące wydania leku na oddział szpitalny w trybie cito i dla pacjenta w ramach programu lekowego. Każda z grup może opracowywać mapę myśli na ten sam temat albo jedna grupa charakteryzuje wydanie leku w trybie cito, a druga – w ramach programu lekowego. Po przedstawieniu map myśli przez grupy powinna rozpocząć się dyskusja na forum;
schematu lub infografiki, np. „Wykrywanie nieprawidłowości w przechowywaniu produktów leczniczych podczas transportu leku do apteki”, „Zasady utylizacji wyrobu medycznego”;
zestawu pytań lub niedokończonych zdań, które dotyczą np.:
sprawdzania faktury i jej elementów podczas przyjęcia leku do apteki,
zasad postępowania z produktem do utylizacji w aptece,
dokumentacji dotyczącej wstrzymania i wycofania leku z apteki,
analizy przypadku, np. w celu dobrania odpowiedniego sposobu zapobiegania nieprawidłowościom występującym podczas wydawania leku z apteki na oddział szpitalny.
Nauczyciel może zaproponować grupom udział w konkursie – wybiera spośród przygotowanych przez grupy pytań lub niedokończonych zdań te najlepiej opracowane. Za każdą poprawną odpowiedź grupy zbierają punkty, a wygrywa ta, która zdobędzie ich najwięcej. Prowadzący ocenia pracę grup i poziom opanowanej wiedzy i w razie potrzeby uzupełnia brakujące informacje.
Praca z całym zespołem
Wykorzystując na zajęciach sekwencje filmowe, osoby uczące się mogą brać udział w:
dyskusji – burzy mózgów, np. „Prawidłowe wydanie leku na oddział szpitalny w trybie cito”, „Nieprawidłowości w komorze przyjęć” itp. Podczas pracy tą metodą prowadzący może wejść w rolę animatora dyskusji. Uczący się przedstawiają swoje propozycje dotyczące tematu, które są zapisywane na tablicy lub na karteczkach przyklejanych w widocznym miejscu sali dydaktycznej. Następuje analiza wszystkich odpowiedzi i wybór prawidłowych wskazań. Dyskusja kończy się podsumowaniem;
tworzeniu wspólnie mapy myśli, np. „Bezpieczeństwo leku w aptece szpitalnej”, „Wydanie leku na oddział” itp.;
grze dydaktycznej polegającej np. na wylosowaniu danego formularza – utylizacji leku, wstrzymania, wycofania leku z apteki – i wypełnieniu tego dokumentu.
Ostatecznie o wykorzystaniu materiału multimedialnego w trakcie zajęć decyduje nauczyciel; zależy to też od warunków pracy, miejsca i czasu, środków dydaktycznych, jakimi dysponuje nauczyciel, umiejętności i wiedzy uczniów czy scenariusza lekcji.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Materiał może być pomocny w:
utrwalaniu i porządkowaniu podstawowych pojęć,
przygotowaniu się do zajęć,
powtórzeniu wiadomości na lekcję,
tworzeniu map myśli pozwalających pogłębić wiedzę na temat np. sposobu postępowania podczas wydania leku na oddział szpitalny,
tworzeniu infografik prezentujących np. zasady przyjęcia leku do apteki szpitalnej,
przygotowaniu się do lekcji odwróconej, np. opracowanie prezentacji multimedialnej lub plakatu na temat „Niezbędne elementy receptariusza szpitalnego”.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy uczący się przygotowują w grupach:
mapy myśli, np. „Wydanie leku na oddział szpitalny”,
prezentacje multimedialne, np. „Przyjęcie leku w komorze przyjęć”, „Nieprawidłowości podczas przyjęcia leku do apteki szpitalnej”, „Nieprawidłowości podczas procedury wstrzymania i wycofania leku z apteki szpitalnej”,
fiszki lub krzyżówki na temat np. kategorii leków.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Podczas zajęć ukierunkowanych na indywidualizację pracy z uczącymi się prowadzący może zastosować metodę tekstu przewodniego. Uczący się otrzymuje na początku zajęć opracowany przez nauczyciela tekst przewodni („przewodnik”), który prowadzi go po wyznaczonym zakresie tematycznym.
Nauczyciel określa obszar tematyczny (np. „Przyjęcie leku do apteki szpitalnej”, „Wydanie leku na oddział szpitalny” lub „Rola receptariusza szpitalnego”) i problem do rozwiązania, określa cele dydaktyczne oraz ustala pytania prowadzące uczącego się po danym obszarze wiedzy. Tekst przewodni wskazuje osobie uczącej się kolejne kroki w zdobywaniu wiedzy i umiejętności. Osoba ta pracuje samodzielnie, mając do dyspozycji materiał multimedialny, przewodnik, kartę pracy i – jeśli jest taka potrzeba – dostarczone przez nauczyciela materiały pomocnicze niezbędne do realizacji zadania. Prowadzący ewaluuje na bieżąco postępy uczących się. W razie potrzeby poświęca więcej czasu osobom mającym kłopoty ze zrozumieniem materiału, tłumaczy trudne pojęcia lub procesy i zachęca do ponownego obejrzenia sekwencji filmowych. Osobom uczącym się, które uzupełniły karty pracy, prowadzący może zlecić dodatkowe zadanie, np. wykonanie prezentacji, schematu, infografiki powiązanych z tematem.
Tytuł materiału multimedialnego
Wyposażenie apteki szpitalnej
Typ materiału multimedialnego
Galeria zdjęć
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
W galerii zdjęć Wyposażenie apteki szpitalnej
przedstawiono:
najważniejsze wyposażenie apteki szpitalnej, m.in. wagi, boks do pracy aseptycznej, lożę z nawiewem laminarnym, lodówkę farmaceutyczną z monitoringiem,
urządzenia i sprzęt służące do wykonywania poszczególnych postaci leków, np. unguator, kapsułkarkę, autoklaw, pompę perystaltyczną,
wybrane postaci leków recepturowych: proszki, maści, roztwory.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.3.3)3) opisuje postacie leków sporządzanych w aptece: roztwory, mieszanki, zawiesiny, emulsje, maści, proszki, czopki, gałki, krople do użytku wewnętrznego i zewnętrznego, krople do oczu,
MED.09.3.7)6) rozróżnia sprzęt stosowany do sporządzania określonej postaci leku,
MED.09.3.11)1) dobiera aparaturę do procesów technologicznych,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych.
Galeria zdjęć Wyposażenie apteki szpitalnej
jest powiązana z następującymi multimediami:
wirtualną wycieczką
Zwiedzamy aptekę szpitalną
,sekwencjami filmowymi
Dokumenty w aptece szpitalnej
,symulatorem
Praca w aptece szpitalnej
.
Przed skorzystaniem z tych multimediów uczący się powinien zapoznać się z galerią zdjęć.
Galeria zdjęć jest powiązana z materiałami sprawdzającymi:
testem wielokrotnego wyboru
W aptece szpitalnej
,krzyżówką
Sprzęty w aptece szpitalnej
,uzupełnianiem podpisów obrazka
Urządzenia do wykonywania poszczególnych postaci leków
.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
zapoznanie się z podstawowymi sprzętami w aptece szpitalnej, wykorzystywanymi w codziennej pracy apteki,
poznanie podstawowych postaci leków przygotowywanych w aptece szpitalnej,
zapoznanie się z podstawowym wyposażeniem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania apteki szpitalnej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Osoba ucząca się zapoznaje się z galerią zdjęć, a później nauczyciel prosi o:
opracowanie infografiki, np. „Rodzaje sprzętów w aptece szpitalnej”, „Prawidłowe warunki pracy boksu aseptycznego” itp.;
przygotowanie schematu przedstawiającego np. prawidłowe wypoziomowanie wagi aptecznej;
wykrycie nieprawidłowości podczas analizy przypadku, np. „Warunki pracy w boksie aseptycznym”;
przygotowanie zestawu pytań dotyczących np. działania autoklawu, loży laminarnej, mieszalnika do sporządzania mieszaniny do żywienia pozajelitowego;
opracowanie grafu, np. „Warunki pracy boksu aseptycznego”.
Praca w grupach
Po zapoznaniu się z galerią zdjęć uczący się mogą wykorzystać materiał do opracowania w grupach od trzy- do pięcioosobowych map myśli, schematów, zestawów pytań lub niedokończonych zdań dotyczących:
sprzętu używanego do wykonania postaci leków w aptece szpitalnej,
błędów, które mogą wystąpić podczas przygotowywania boksu aseptycznego do pracy,
konsekwencji nieprawidłowego przygotowania wagi aptecznej do pomiarów.
Uczący się mogą analizować przypadek w celu dobrania odpowiedniego sprzętu do wykonania wybranych recepturowych postaci leków.
Praca z całym zespołem
Podczas dyskusji prowadzonej metodą burzy mózgów albo w czasie debaty oksfordzkiej czy dyskusji panelowej uczący się odpowiadają na pytania przygotowane przez nauczyciela. Można wykorzystać listę pytań, niedokończonych zdań lub rebusów dotyczących np. zastosowania specjalistycznego sprzętu do wykonania wybranych postaci leków czy wykrywania nieprawidłowości podczas pracy szaf chłodniczych. Aby uczący się mogli lepiej zapamiętać i zrozumieć materiał, można go zilustrować, przygotowując np.:
mapę myśli, np. objaśnianie – za pomocą haseł, fragmentów tekstu, rysunków, symboli, schematów – pojęć związanych ze sprzętem wykorzystywanym w aptece szpitalnej,
zadanie wykorzystujące metodę sześciu myślowych kapeluszy de Bono, np. „Ocena stanowiska pracy boksu aseptycznego”,
grę dydaktyczną, np. polegającą na opisaniu zastosowania sprzętu widniejącego na przykładowej fotografii wylosowanej z galerii zdjęć.
Ostatecznie o wykorzystaniu materiału multimedialnego w trakcie zajęć decyduje nauczyciel; zależy to też od warunków pracy, miejsca i czasu, środków dydaktycznych, jakimi dysponuje nauczyciel, umiejętności i wiedzy uczniów czy scenariusza lekcji.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Galeria zdjęć może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej np. do:
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,
przygotowania się do zajęć,
powtórzenia materiału,
przygotowania się do egzaminu lub sprawdzianu,
stworzenia prezentacji dotyczącej sprzętu wykorzystywanego w aptece szpitalnej,
opracowania schematu dotyczącego np.:
zasad postępowania w przypadku nieodpowiednich warunków pracy autoklawu,
przygotowania postaci leku w unguatorze,
podziału roztworów do stosowania przez pacjenta,
przygotowania się (dzięki opracowaniu prezentacji multimedialnej, infografiki lub plakatu) do lekcji odwróconej na temat np. zasad działania boksu aseptycznego.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy uczący się przygotowują w grupach:
mapy myśli, np. „Przygotowanie postaci leków – dobór sprzętu”,
analizy przypadku dotyczące np. postępowania w sytuacji niewłaściwego przygotowania wagi aptecznej do pracy,
zestawy pytań czy niedokończonych zdań dotyczących np.:
zadań pompy perystaltycznej,
loży laminarnej,
zastosowania sprzętu szklanego w aptece szpitalnej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Uczący się może powracać do materiału multimedialnego wiele razy, dopóki nie osiągnie wiedzy na wymaganym poziomie. Materiał ten może służyć do:
powtórzenia treści,
odpowiedniego przygotowania się do lekcji.
Uczący się zostają podczas zajęć podzieleni na dwie grupy. Osoby, które mają trudności z zapamiętaniem danego elementu materiału, wracają do niego na zajęciach. W tym czasie inne grupy np. biorą udział w analizie przypadku bądź tworzeniu scenariusza symulacji.
Innym sposobem indywidualizacji pracy z uczącymi się może być zachęcenie tych osób, które szybciej opanowały wiedzę z materiału multimedialnego, do przygotowania krótkich prezentacji (na temat np. rodzajów sprzętu wykorzystywanego w pracy w aptece szpitalnej). Prezentacje te są przedstawiane osobom mającym trudności z opanowaniem treści zawartych w galerii zdjęć – pomoże to uczącym się nadrobić braki. Natomiast osoby prezentujące mają możliwość nauczania innych, dokonując przy tym syntezy i tworząc treści nauczania.
Tytuł materiału multimedialnego
Praca w aptece szpitalnej
Typ materiału multimedialnego
Symulator
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Symulator wspiera rozwijanie wiedzy i umiejętności z zakresu praktycznych aspektów pracy technika farmaceutycznego w aptece szpitalnej, w tym:
przyjmowania recept na leki z oddziałów,
przygotowywania wybranych leków recepturowych: maści, proszków, roztworów, kropli ocznych dla oddziałów,
wydawania przygotowanych leków recepturowych: maści, proszków, roztworów, kropli ocznych na oddziały,
prowadzenia dokumentacji związanej z wykonaniem leków recepturowych, np.:
wypełniania książki przerobu laboratoryjnego,
wypełniania protokołów sporządzenia leku recepturowego,
przygotowywania etykiet.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.3.2)3) stosuje substancje pomocnicze do sporządzania poszczególnych postaci leku,
MED.09.3.2)4) stosuje metody obliczania ilości substancji potrzebnych do sporządzania postaci leku recepturowego,
MED.09.3.4)1) odczytuje zapis na recepcie lekarskiej w aspekcie sporządzania leku recepturowego,
MED.09.3.4)2) interpretuje zapis na recepcie lekarskiej w celu sporządzenia leku recepturowego,
MED.09.3.4)5) sprawdza receptę pod względem formalnym, identyfikuje niezgodność recepturową,
MED.09.3.5)2) oblicza dawki składników leku,
MED.09.3.7)4) stosuje właściwą metodę sporządzania leku recepturowego,
MED.09.3.7)8) podaje przykłady dokumentowania procesów w trakcie wykonywania leków,
MED.09.3.8)2) sporządza lek recepturowy zalecony przez lekarza,
MED.09.3.8)4) dobiera rodzaj opakowania do sporządzanej postaci leku,
MED.09.3.8)5) pakuje sporządzony lek,
MED.09.3.8)6) wykonuje etykietowanie opakowań,
MED.09.3.9)1) wypełnia niezbędną dokumentację dotyczącą sporządzanych leków recepturowych i aptecznych,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych,
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do:
stosowania doustnego,
stosowania miejscowego,
stosowania doodbytniczego,
stosowania dopochwowego,
MED.09.6.6)1) wyjaśnia znaczenie serii w kontekście przechowywania produktów leczniczych,
MED.09.6.6)2) wyjaśnia znaczenie terminu ważności w kontekście przechowywania produktów leczniczych,
MED.09.6.8)2) wyjaśnia zasady wystawiania i realizacji recept, zapotrzebowań oraz zleceń na środki zaopatrzenia medycznego,
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.10)5) opisuje sposób użycia wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.13)1) wypełnia dokumentację związaną ze sporządzanym lekiem recepturowym,
MED.09.6.13)2) wypełnia dokumentację związaną ze sporządzanym lekiem aptecznym.
Symulator jest powiązany z następującymi multimediami:
e‑bookiem
Zasady pracy apteki szpitalnej
,galerią zdjęć
Wyposażenie apteki szpitalnej
,wirtualną wycieczką
Zwiedzamy aptekę szpitalną
.
Przed przystąpieniem do pracy z symulatorem uczący się powinni zapoznać się, w podanej kolejności, z wymienionymi powyżej mediami.
Symulator jest powiązany z materiałami sprawdzającymi:
testem wielokrotnego wyboru
W aptece szpitalnej
,dopasowaniem elementów do schematu
Wykonanie maści
.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
zapoznanie się z etapami prawidłowego przygotowania w aptece szpitalnej leku recepturowego: maści, kropli ocznych, proszków, roztworów,
poznanie sprzętu wykorzystywanego do sporządzania leku recepturowego,
poznanie procesu sporządzania wybranych postaci leków recepturowych,
przedstawianie wybranej dokumentacji związanej z przygotowaniem leku recepturowego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Osoba ucząca się zapoznaje się z symulatorem, a później nauczyciel prosi o:
opracowanie infografiki, np. „Przygotowanie kropli ocznych w aptece szpitalnej”, „Sprzęt wykorzystywany do sporządzania maści w aptece szpitalnej” itp.;
przygotowanie schematu przedstawiającego np.:
drogę leku recepturowego – od sporządzenia preparatu na podstawie recepty do wydania go na oddział szpitalny,
kolejność dodawania składników podczas wykonywania maści;
wykrycie nieprawidłowości podczas analizy przypadku, np. „Błędne obliczenie dawki podczas przygotowania roztworu”, „Błędne wypełnienie protokołu wykonania leku recepturowego”, „Niewłaściwe warunki pracy podczas sporządzania kropli ocznych”;
przygotowanie zestawu pytań dotyczących np.:
zasad obliczenia dawki substancji wykorzystywanej do przygotowania leku recepturowego,
wydania leku na oddział szpitalny,
zasad wyboru leku/substancji do sporządzenia wskazanej postaci leku recepturowego;
opracowanie mapy myśli, np. „Etykieta leku recepturowego”, „Sprzęt niezbędny do sporządzenia kropli ocznych”.
Praca w grupach
Po zapoznaniu się z symulatorem uczący się przygotowują w grupach od dwu- do czteroosobowych dla innych grup:
przykładową dokumentację – książkę przerobu laboratoryjnego, protokół wykonania leku recepturowego czy etykietę z celowo źle wpisanymi danymi (np. dawka, dawkowanie, postać leku, data ważności), podpisem niewłaściwej osoby; następnie uczący się mogą wymienić się dokumentami i sprawdzić ich poprawność, wyszukując błędy;
opis przypadku (zadaniem pozostałych grup jest np. wykrycie nieprawidłowości podczas przygotowania wskazanego leku recepturowego);
scenariusz symulacyjny dotyczący np.:
zasad sporządzania wskazanego leku recepturowego,
postępowania w przypadku wykrycia błędów na recepcie lekarskiej.
W trakcie procesu tworzenia dokumentów dla innych grup nauczyciel kontroluje prawidłowość zapisów, wskazuje błędy. Grupy przekazują sobie wskazówki do wykonania zadania. Po zakończeniu zleconych czynności następuje w całej grupie dyskusja, w której ważną rolę odgrywa ocena koleżeńska oraz informacja zwrotna przekazana przez nauczyciela poszczególnym grupom.
Praca z całym zespołem
Po zapoznaniu się z symulatorem uczący się:
po kolei odpowiadają na zadawane przez nauczyciela pytania na temat np.:
zasad realizacji recepty i wykonania leku recepturowego,
zasad doboru sprzętu w zależności od wykonywanej postaci leku,
zasad wyboru warunków pracy w zależności od postaci sporządzanego leku;
przygotowują mapę myśli na temat zasad sporządzania danej postaci leku recepturowego. Nauczyciel lub wskazana przez niego osoba zapisuje odpowiedzi, tworząc schemat na tablicy.
Ostatecznie o wykorzystaniu materiału multimedialnego w trakcie zajęć decyduje nauczyciel; zależy to też od warunków pracy, miejsca i czasu, środków dydaktycznych, jakimi dysponuje nauczyciel, umiejętności i wiedzy uczniów czy scenariusza lekcji.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Symulator może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej np. do:
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,
przygotowania się do zajęć,
powtórzenia materiału,
przygotowania się do egzaminu lub sprawdzianu,
stworzenia prezentacji multimedialnej dotyczącej realizacji recept w aptece szpitalnej,
opracowania schematu postępowania w przypadku np. sporządzania kropli ocznych,
przygotowania się (dzięki opracowaniu prezentacji multimedialnej, infografiki lub plakatu) do lekcji odwróconej na temat np. realizacji recepty z błędnie wpisanymi danymi. Błędy mogą dotyczyć dawki leku, drogi podania, dawkowania, oznaczenia osoby wystawiającej receptę.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy uczący się przygotowują w grupach:
mapy myśli, np. „Jakie elementy zawiera prawidłowo wypełniona recepta?”, „Jakie elementy zawiera prawidłowo wypełniony protokół sporządzenia leku recepturowego?”,
analizy przypadku dotyczące np. sporządzenia w aptece szpitalnej proszków na podstawie błędnej recepty (nieodpowiednia dawka leku/substancji),
zestawy pytań czy niedokończonych zdań dotyczących postępowania w przypadku np.:
realizacji recepty z błędnie zaznaczonym dawkowaniem lub bez wskazanego dawkowania,
błędnie wypełnionej etykiety.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Uczący się może powracać do materiału multimedialnego wiele razy, dopóki nie osiągnie wiedzy na wymaganym poziomie. Materiał ten może służyć do:
powtórzenia treści,
odpowiedniego przygotowania się do lekcji.
Uczący się zostają podczas zajęć podzieleni na dwie grupy. Osoby, które mają trudności z zapamiętaniem danego elementu materiału, wracają do niego na zajęciach. W tym czasie inne grupy np. biorą udział w analizie przypadku bądź tworzeniu scenariusza symulacji (na temat np. sporządzania wskazanego leku recepturowego, wypełnienia książki przerobu).
Innym sposobem indywidualizacji pracy z uczącymi się może być zachęcenie tych osób, które szybciej opanowały wiedzę z materiału multimedialnego, do przygotowania krótkich prezentacji (na temat np. zasad sporządzania wskazanego leku recepturowego). Prezentacje te są przedstawiane osobom mającym trudności z opanowaniem treści zawartych w filmie edukacyjnym – pomoże to uczącym się nadrobić braki. Natomiast osoby prezentujące mają możliwość nauczania innych, dokonując przy tym syntezy i tworząc treści nauczania.
Tytuł materiału multimedialnego
Zwiedzamy aptekę szpitalną
Typ materiału multimedialnego
Wirtualna wycieczka
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
W wirtualnej wycieczce Zwiedzamy aptekę szpitalną
przedstawiono w sposób wizualny poszczególne pomieszczenia znajdujące się w aptece szpitalnej. Dodatkowo zostały opisane czynności wykonywane w tych pomieszczeniach. Zaprezentowano również znajdujący się w nich charakterystyczny sprzęt, np. lożę z nawiewem laminarnym, śluzy podawcze, odbiorcze.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.3.7)1) wymienia podstawowe zasady organizacji pracy w oparciu o system jakości,
MED.09.3.8) 8) przygotowuje pomieszczenie do sporządzenia produktów leczniczych oraz preparatów leczniczych do żywienia pozajelitowego, do żywienia dojelitowego, produktów radiofarmaceutycznych, wytwarzania płynów infuzyjnych, przygotowywania roztworów do hemodializy i dializy dootrzewnowej oraz przygotowywania leków w dawkach dziennych, w tym leków cytostatycznych,
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych,
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do:
stosowania doustnego,
stosowania miejscowego,
stosowania doodbytniczego,
stosowania dopochwowego,
MED.09.6.6)2) wyjaśnia znaczenie terminu ważności w kontekście przechowywania produktów leczniczych,
MED.09.6.6)3) przyjmuje produkty lecznicze i wyroby medyczne oraz pozostałe produkty dopuszczone do obrotu na podstawie przepisów prawa, uwzględniając ich postać, skład i właściwości zgodnie z zaleceniami wytwórcy i inspekcji farmaceutycznej,
MED.09.6.6)4) opisuje zasady magazynowania produktów leczniczych i wyrobów medycznych oraz pozostałych produktów dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa, uwzględniając ich postać, skład i właściwości zgodnie z zaleceniami wytwórcy i inspekcji farmaceutycznej,
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.11)1) stosuje zasady postępowania w przypadku wstrzymywania w obrocie produktów leczniczych.
Wirtualna wycieczka jest powiązana z następującymi multimediami:
symulatorem
Praca w aptece szpitalnej
,sekwencjami filmowymi
Dokumenty w aptece szpitalnej
.
Przed skorzystaniem z tych multimediów uczący się powinien zapoznać się z wirtualną wycieczką (po wcześniejszym zapoznaniu się z e‑bookiem i galerią zdjęć).
Wirtualna wycieczka jest powiązana z materiałami sprawdzającymi:
testem wielokrotnego wyboru
W aptece szpitalnej
,zadaniem ukierunkowanym na grupowanie
Miejsca wykonywania leków recepturowych
,zadaniem typu prawda czy fałsz
Czynności wykonywane w aptece szpitalnej
.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
zapoznanie się z pomieszczeniami apteki szpitalnej,
zapoznanie się z wybranym sprzętem znajdującym się w określonych pomieszczeniach w aptece szpitalnej,
poznanie funkcji pomieszczeń i zasad tam panujących,
poznanie obowiązków personelu apteki szpitalnej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Osoba ucząca się zapoznaje się z wirtualną wycieczką, a później nauczyciel prosi o:
opracowanie infografiki, np. „Dział leku gotowego – warunki i wyposażenie”, „Przyjęcie towaru na stan”, „Rozmieszczenie leków w aptece szpitalnej” itp.;
przygotowanie schematu dotyczącego np. procedury postępowania z lekiem cytotoksycznym podczas pracy w boksie aseptycznym itp.;
wykrycie nieprawidłowości podczas analizy przypadku, np. „Przechowywanie leków w dziale leku gotowego”;
przygotowanie zestawu pytań dotyczących np.:
obowiązków personelu w aptece szpitalnej,
funkcji śluz w boksie aseptycznym,
przechowywania w aptece leków narkotycznych i silnie działających itp.;
opracowanie mapy myśli, np. „Jakie czynniki wpływają na nieprawidłową funkcję boksu aseptycznego?”, „Zasady rozmieszczania i przechowywania produktów w aptece szpitalnej” itp.
Praca w grupach
Po przejściu wirtualnej wycieczki uczący się są dzieleni na cztero-, pięcioosobowe grupy, które mogą wykorzystać materiał do przygotowania:
mapy myśli, np. „Czynności kontrolne podczas przyjęcia towaru do apteki szpitalnej” itp. Po wykonaniu zadania nauczyciel omawia wraz z wszystkimi grupami wyniki ich pracy na forum. Kolejno przedstawiane przez grupy informacje powiązane z tematem są analizowane, wskazywana jest prawidłowość wnioskowania, a błędy lub braki są na bieżąco wyjaśniane lub uzupełniane;
schematu lub infografiki, np. „Przyjęcie towaru w komorze przyjęć”, „Dział wyrobów medycznych – funkcje i wyposażenie”. Prowadzący sprawdza postępy grup na różnych etapach tworzenia schematu, udziela informacji zwrotnej poszczególnym grupom;
zestawu pytań lub niedokończonych zdań, które dotyczą np.:
zasad przyjęcia leku w komorze przyjęć,
rozmieszczenia produktów leczniczych i wyrobów medycznych w aptece szpitalnej,
pracy w boksie aseptycznym,
różnic funkcjonowania boksu aseptycznego: lek cytotoksyczny kontra lek do żywienia pozajelitowego.
Prowadzący może zaproponować grupom udział w konkursie. Każda z grup zadaje pytania na forum pozostałym grupom lub jeżeli jest parzysta liczba grup, dobierane są po dwie grupy, które naprzemiennie zadają sobie pytania. Ta grupa, która poprawnie odpowie na większość pytań – wygrywa.
Praca z całym zespołem
Wykorzystując na zajęciach wirtualną wycieczkę, osoby uczące się mogą brać udział w:
dyskusji panelowej, np. „Różnice funkcjonowania boku aseptycznego: lek cytotoksyczny kontra lek do żywienia pozajelitowego”, „Czy ma znaczenie, w jaki sposób rozmieszczamy produkty i wyroby medyczne w aptece szpitalnej?”, „Czy należy prowadzić kontrolę pomiaru temperatury i wilgotności oraz wymian powietrza w aptece szpitalnej? – Czy jest to potrzebne?”. Podczas pracy tą metodą prowadzący może wejść w rolę animatora dyskusji. Cały zespół dzieli się na dwie grupy, które wyznaczają po czterech „ekspertów” biorących czynny udział w dyskusji panelowej. Obie grupy uzgadniają ze swoimi „ekspertami” argumentację swego stanowiska – odmiennego od stanowiska grupy przeciwnej. W dyskusji aktywny udział biorą: animator dyskusji, „eksperci” na przemian wskazywani przez animatora oraz audytorium (reszta zespołu), ale tylko wtedy, kiedy animator wyrazi na to zgodę. Po dyskusji następuje podsumowanie najważniejszych punktów i ocena siły argumentów „ekspertów”;
burzy mózgów, np. „Praca w boksie aseptycznym – możliwe błędy”, „Obowiązki poszczególnych pracowników w aptece szpitalnej”, „Zasady pracy w dziale leku recepturowego”. Nauczyciel lub wskazana przez niego osoba zapisuje wszystkie pomysły na tablicy. Potem następuje dokładna analiza i pozostawienie najbardziej wartościowych odpowiedzi;
grze dydaktycznej polegającej np. na wskazaniu właściwych warunków pracy w pracowni żywienia pozajelitowego. Nauczyciel ocenia propozycje uczących się.
Ostatecznie o wykorzystaniu materiału multimedialnego w trakcie zajęć decyduje nauczyciel; zależy to też od warunków pracy, miejsca i czasu, środków dydaktycznych, jakimi dysponuje nauczyciel, umiejętności i wiedzy uczniów czy scenariusza lekcji.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Wirtualna wycieczka może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej np. do:
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,
przygotowania się do zajęć,
powtórzenia materiału,
przygotowania się do egzaminu lub sprawdzianu,
stworzenia prezentacji multimedialnej dotyczącej np.:
zasad przechowywania leków w aptece szpitalnej,
zasad przyjęcia leków w komorze przyjęć,
wpływu warunków środowiskowych na funkcjonowanie boksu aseptycznego itp.,
opracowania schematu dotyczącego np.:
rozmieszczania produktów leczniczych i wyrobów medycznych w aptece szpitalnej,
realizacji zadań w dziale leku recepturowego,
rodzajów wyrobów medycznych i warunków ich przechowywania itp.,
przygotowania się (dzięki opracowaniu prezentacji multimedialnej, infografiki lub plakatu) do lekcji odwróconej na temat np.:
zasad rozmieszczenia i przechowywania produktów leczniczych i wyrobów medycznych w aptece szpitalnej,
warunków pracy w boksie aseptycznym itp.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy uczący się przygotowują w grupach:
mapy myśli, np. „Jakie produkty przechowujemy w dziale leku gotowego”?, „Warunki przechowywania leków w dziale leku gotowego”, „Jakie leki przechowujemy w metalowych szafach zamykanych na klucz, a jakie w szafach zamykanych na klucz?”,
analizy przypadku dotyczące np. przyjęcia leku do apteki szpitalnej,
zestawy pytań czy niedokończonych zdań dotyczących np.:
postępowania w przypadku niewłaściwego przygotowania boku aseptycznego do pracy,
warunków do sporządzenia mieszanin do żywienia pozajelitowego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Osobom, które mają problem z przyswojeniem informacji przedstawionych w materiale multimedialnym, prowadzący może zaproponować pracę metodą tekstu przewodniego. Uczący się otrzymuje opracowany przez nauczyciela tekst przewodni („przewodnik”), który prowadzi go po wyznaczonym zakresie tematycznym. Nauczyciel określa obszar tematyczny (np. „Zasady rozmieszczenia produktów leczniczych i wyrobów medycznych w aptece szpitalnej”, „Przyjęcie leku do apteki szpitalnej”, „Warunki wykonania leku recepturowego w aptece szpitalnej”, „Obowiązki i zadania personelu apteki szpitalnej”) i problem do rozwiązania, określa cele dydaktyczne, które chce osiągnąć, oraz ustala pytania prowadzące uczącego się po danym obszarze wiedzy. Tekst przewodni wskazuje osobie uczącej się kolejne kroki w zdobywaniu wiedzy i umiejętności. Osoba ta pracuje samodzielnie, mając do dyspozycji wirtualną wycieczkę, karty pracy w przewodniku i – jeśli jest taka potrzeba – dostarczone przez nauczyciela materiały pomocnicze niezbędne do realizacji zadania.
Prowadzący ewaluuje na bieżąco postępy uczących się. W razie potrzeby poświęca więcej czasu osobom mającym kłopoty ze zrozumieniem materiału, tłumaczy trudne pojęcia lub procesy i zachęca do ponownego skorzystania z wirtualnej wycieczki. Osobom uczącym się, które uzupełniły karty pracy, prowadzący może zlecić dodatkowe zadanie, np. wykonanie prezentacji, schematu, infografiki powiązanych z tematem.
Tytuł materiału multimedialnego
Zasady pracy w aptece szpitalnej
Typ materiału multimedialnego
E‑book
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
W e‑booku „Zasady pracy apteki szpitalnej” przedstawiono treści dotyczące:
przyjmowania i dyspensowania produktów leczniczych i wyrobów medycznych na oddziały,
wydawania asortymentów oddziałom szpitalnym i innym jednostkom szpitala,
zasad sporządzania w aptece szpitalnej leków niejałowych i jałowych, w tym leków wysokiego ryzyka (mieszanin do żywienia pozajelitowego, leków cytotoksycznych),
zasad postępowania z lekami wycofanymi i wstrzymanymi, mającymi wady jakościowe,
zasad funkcjonowania receptariusza szpitalnego,
prowadzenia dokumentacji aptecznej, w tym przygotowywania druków zamówień, wydruków remanentowych.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.3.4)5) sprawdza receptę pod względem formalnym, identyfikuje niezgodność recepturową,
MED.09.3.7)1) wymienia podstawowe zasady organizacji pracy w oparciu o system jakości,
MED.09.6.7)2) opisuje procedury postępowania z przeterminowanym produktem leczniczym,
MED.09.6.8)1) wymienia rodzaje i przeznaczenie dokumentów uprawniających do wydania poszczególnych produktów z apteki,
MED.09.6.8)2) wyjaśnia zasady wystawiania i realizacji recept, zapotrzebowań oraz zleceń na środki zaopatrzenia medycznego,
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych.
E‑book jest powiązany z następującymi multimediami:
symulatorem
Praca w aptece szpitalnej
,sekwencjami filmowymi
Dokumenty w aptece szpitalnej
.
Przed skorzystaniem z tych multimediów osoba ucząca się powinna w pierwszej kolejności zapoznać się z e‑bookiem.
E‑book jest powiązany z materiałami sprawdzającymi:
testem wielokrotnego wyboru
W aptece szpitalnej
,wskazywaniem poprawnych odpowiedzi
Czynniki nasilające przebieg reakcji Maillarda
.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
zapoznanie się z zadaniami farmacji szpitalnej,
zapoznanie się z podstawowymi informacjami o receptariuszu szpitalnym,
poznanie struktury apteki szpitalnej,
zapoznanie się z postępowaniem z lekiem niespełniającym wymagań jakościowych,
poznanie zasad sporządzania leków niejałowych i jałowych w aptece szpitalnej,
zapoznanie się z wybraną dokumentacją apteki szpitalnej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Uczący się zapoznaje się z e‑bookiem, a później nauczyciel prosi o:
opracowanie infografiki, np. „Struktura apteki szpitalnej”, „Przykłady kategorii lekowych stosowanych w lecznictwie szpitalnym”, „Skład mieszanin do żywienia pozajelitowego” itp.;
przygotowanie schematu, np. „Sporządzanie leków niejałowych i jałowych w aptece szpitalnej”, „Skład zestawu awaryjnego w pracowni leku cytotoksycznego”;
wykrycie nieprawidłowości podczas analizy przypadku, np. „Błędy podczas przygotowywania mieszanin do żywienia pozajelitowego”, „Metody przygotowywania mieszanin do żywienia pozajelitowego”, „Błędy podczas wypełniania formularza protokołu reklamacyjnego dostawy produktów leczniczych”;
opracowanie zestawu pytań – listy kontrolnej, np. „Interakcje w mieszaninie do żywienia pozajelitowego”, „Skład zestawu awaryjnego w pracowni leku cytotoksycznego”, „Dokumentacja w aptece szpitalnej”, czy scenariusza rozmowy z pielęgniarką o przeterminowanym leku.
Praca w grupach
Po zapoznaniu się z e‑bokiem uczący się przygotowują w kilkuosobowych grupach dla innych grup:
przykładową dokumentację – protokół reklamacyjny dostawy produktów leczniczych z celowo źle wpisanymi danymi; następnie uczący się mogą wymienić się dokumentami i sprawdzić ich poprawność, wyszukując błędy;
opis przypadku (zadaniem pozostałych grup jest np. wykrycie nieprawidłowości podczas przygotowywania procedury postępowania z rozlanym lekiem cytotoksycznym);
scenariusz symulacyjny dotyczący np.:
postępowania z przeterminowanym lekiem,
wypełnienia przez technika formularza zapotrzebowania imiennego na produkty lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyroby medyczne.
W trakcie procesu tworzenia dokumentów dla innych grup nauczyciel kontroluje prawidłowość zapisów, wskazuje błędy. Grupy przekazują sobie wskazówki do wykonania zadania. Po zakończeniu zleconych czynności następuje w całej grupie dyskusja, w której ważną rolę odgrywa ocena koleżeńska oraz informacja zwrotna przekazana przez nauczyciela poszczególnym grupom.
Praca z całym zespołem
Po zapoznaniu się z e‑bookiem uczący się:
po kolei odpowiadają na zadawane przez nauczyciela pytania na temat np.:
najważniejszych interakcji w mieszaninie do żywienia pozajelitowego,
inwentaryzacji,
procedur zgłoszenia reklamacji,
zwrotu produktu do hurtowni farmaceutycznej;
tworzą mapę myśli dotyczącą np.:
postępowania z lekiem niespełniającym wymagań jakościowych,
postępowania awaryjnego z lekiem cytotoksycznym,
struktury apteki szpitalnej.
Ostatecznie o wykorzystaniu materiału multimedialnego w trakcie zajęć decyduje nauczyciel; zależy to też od warunków pracy, miejsca i czasu, środków dydaktycznych, jakimi dysponuje nauczyciel, umiejętności i wiedzy uczniów czy scenariusza lekcji.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
E‑book może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej np. do:
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,
przygotowania się do zajęć,
powtórzenia materiału,
przygotowania się do egzaminu lub sprawdzianu,
opracowania prezentacji dotyczącej wypełniania protokołu reklamacyjnego dostawy produktów leczniczych,
przygotowania się do lekcji odwróconej na temat np.:
najczęściej występujących interakcji w mieszaninach do żywienia pozajelitowego,
najważniejszych elementów receptariusza szpitalnego.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy uczący się przygotowują w grupach:
mapy myśli, np. „Elementy formularza zapotrzebowania zbiorczego na produkty lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyroby medyczne”,
analizy przypadku dotyczące np. zapotrzebowania imiennego na produkty lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyroby medyczne,
zestawy pytań czy niedokończonych zdań dotyczących metod przygotowania mieszanin do żywienia pozajelitowego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Uczący się może powracać do materiału multimedialnego wiele razy, dopóki nie osiągnie wiedzy na wymaganym poziomie. Materiał ten może służyć do:
powtórzenia treści,
odpowiedniego przygotowania się do lekcji.
Uczący się zostają podczas zajęć podzieleni na dwie grupy. Osoby, które mają trudności z zapamiętaniem danego elementu materiału, wracają do niego na zajęciach. W tym czasie inne grupy np. biorą udział w analizie przypadku bądź tworzeniu scenariusza symulacji na temat np.:
postępowania awaryjnego z rozlanym lekiem cytotoksycznym,
struktury apteki szpitalnej,
receptariusza szpitalnego.
Innym sposobem indywidualizacji pracy z uczącymi się może być zachęcenie tych osób, które szybciej opanowały wiedzę z materiału multimedialnego, do przygotowania krótkich prezentacji (na temat np. zasad wypełniania protokołu reklamacyjnego dostawy produktów leczniczych). Prezentacje te są przedstawiane osobom mającym trudności z opanowaniem treści zawartych w e‑booku – pomoże to uczącym się nadrobić braki. Natomiast osoby prezentujące mają możliwość nauczania innych, dokonując przy tym syntezy i tworząc treści nauczania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Wskazywanie poprawnych odpowiedzi Czynniki nasilające przebieg reakcji Maillarda
Opis materiału sprawdzającego
Materiał sprawdzający zawiera fragment tekstu, w którym należy wskazać pradiłowe stwierdzenia. Jest to zadanie trudne.
Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje reakcję Maillarda.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z e‑bookiem Zasady pracy apteki szpitalnej
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.09.3.4)5) sprawdza receptę pod względem formalnym, identyfikuje niezgodność recepturową.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na grupowanie Miejsca wykonywania leków recepturowych
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na przyporządkowaniu danych leków recepturowych do miejsc ich przygotowania w aptece szpitalnej. Jest to zadanie łatwe.
Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje zagadnienia dotyczące funkcji poszczególnych pomieszczeń w aptece szpitalnej.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z wirtualną wycieczką Zwiedzamy aptekę szpitalną
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
MED.09.3.7)1) wymienia podstawowe zasady organizacji pracy w oparciu o system jakości.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Krzyżówka Sprzęty w aptece szpitalnej
Opis materiału sprawdzającego
Materiał zawiera jedną średnio trudną krzyżówkę. Składa się ona z sześciu pytań‑haseł, z których zostaje ułożone jedno hasło główne: zlewka.
Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje nazewnictwo związane z podstawowym sprzętem wykorzystywanym w aptece szpitalnej.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z galerią zdjęć Wyposażenie apteki szpitalnej
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.09.3.7)6) rozróżnia sprzęt stosowany do sporządzania określonej postaci leku.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością użycia materiału audio‑video Przyjęcie leku do apteki szpitalnej
Opis materiału sprawdzającego
Na podstawie fragmentu filmu należy określić, które zachowania technika farmaceutycznego przyjmującego od dostawcy lek termolabilny są zachowaniami właściwymi. Jest to zadanie średnio trudne.
Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje zagadnienia związane ze znajomością procedur przyjęcia leku termolabilnego do apteki szpitalnej.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z sekwencjami filmowymi Dokumenty w aptece szpitalnej
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.3.7)1) wymienia podstawowe zasady organizacji pracy w oparciu o system jakości,
MED.09.6.6)3) przyjmuje produkty lecznicze i wyroby medyczne oraz pozostałe produkty dopuszczone do obrotu na podstawie przepisów prawa, uwzględniając ich postać, skład i właściwości zgodnie z zaleceniami wytwórcy i inspekcji farmaceutycznej,
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Dopasowanie elementów do schematu Wykonanie maści
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem uczącego się jest podanie właściwej kolejności czynności wykonywanych podczas sporządzania maści w aptece szpitalnej. Jest to zadanie średnio trudne.
Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje zagadnienia dotyczące poszczególnych etapów sporządzania maści.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z symulatorem Praca w aptece szpitalnej
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do:
stosowania doustnego,
stosowania miejscowego,
stosowania doodbytniczego,
stosowania dopochwowego,
MED.09.6.8)2) wyjaśnia zasady wystawiania i realizacji recept, zapotrzebowań oraz zleceń na środki zaopatrzenia medycznego,
MED.09.6.13)1) wypełnia dokumentację związaną ze sporządzanym lekiem recepturowym,
MED.09.6.13)2) wypełnia dokumentację związaną ze sporządzanym lekiem aptecznym.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Uzupełnianie podpisów obrazka Urządzenia do wykonywania poszczególnych postaci leków
Opis materiału sprawdzającego
Uczący się ma uzupełnić podpisy pod czterema obrazkami przedstawiającymi urządzenia służące do sporządzania różnych postaci leków. Jest to zadanie łatwe.
Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje zagadnienia związane z podstawowym sprzętem wykorzystywanym w dziale receptury klasycznej.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z galerią zdjęć Wyposażenie apteki szpitalnej
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.09.3.7)6) rozróżnia sprzęt stosowany do sporządzania określonej postaci leku.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz Czynności wykonywane w aptece szpitalnej
Opis materiału sprawdzającego
Jest to łatwe zadanie składające się z czterech zdań. Osoba ucząca się musi określić, czy zdania te są prawdziwe czy fałszywe.
Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje zagadnienia dotyczące podstawowych czynności wykonywanych w poszczególnych działach apteki szpitalnej.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z wirtualną wycieczką Zwiedzamy aptekę szpitalną
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.3.7)1) wymienia podstawowe zasady organizacji pracy w oparciu o system jakości,
MED.09.6.6)3) przyjmuje produkty lecznicze i wyroby medyczne oraz pozostałe produkty dopuszczone do obrotu na podstawie przepisów prawa, uwzględniając ich postać, skład i właściwości zgodnie z zaleceniami wytwórcy i inspekcji farmaceutycznej,
MED.09.6.6)4) opisuje zasady magazynowania produktów leczniczych i wyrobów medycznych oraz pozostałych produktów dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa, uwzględniając ich postać, skład i właściwości zgodnie z zaleceniami wytwórcy i inspekcji farmaceutycznej,
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru W aptece szpitalnej
Opis materiału sprawdzającego
Test składa się z piętnastu pytań, w tym: siedmiu pytań wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzą oraz ośmiu pytań wielokrotnego wyboru z wieloma poprawnymi odpowiedziami.
Test ma zróżnicowany poziom trudności: sześć pytań jest łatwych, cztery są średnio trudne, pięć jest trudnych. Odpowiadając na pytania wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią, osoba ucząca się wybiera jedną właściwą odpowiedź spośród trzech lub czterech możliwych. Przy pytaniach wielokrotnego wyboru z wieloma prawidłowymi odpowiedziami osoba ucząca się wybiera kilka odpowiedzi spośród czterech.
Uczący się rozwiązuje piętnaście zadań. Czas na rozwiązanie testu to 23 min (1,5 minuty na każde pytanie). Procentowy próg zaliczenia testu to 50%.
Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje:
podstawowe zasady pracy w aptece szpitalnej i jej funkcjonowania,
zagadnienia związane ze sprzętem wykorzystywanym do pracy w aptece szpitalnej i jego zastosowaniem,
wybrane aspekty przygotowania leku recepturowego.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałami multimedialnymi:
wirtualną wycieczką
Zwiedzamy aptekę szpitalną
,symulatorem
Praca w aptece szpitalnej
,galerią zdjęć
Wyposażenie apteki szpitalnej
,sekwencjami filmowymi
Dokumenty w aptece szpitalnej
,e‑bookiem
Zasady pracy apteki szpitalnej
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.3.3)3) opisuje postacie leków sporządzanych w aptece: roztwory, mieszanki, zawiesiny, emulsje, maści, proszki, czopki, gałki, krople do użytku wewnętrznego i zewnętrznego, krople do oczu,
MED.09.3.4)5) sprawdza receptę pod względem formalnym, identyfikuje niezgodność recepturową,
MED.09.3.7)1) wymienia podstawowe zasady organizacji pracy w oparciu o system jakości,
MED.09.3.7)6) rozróżnia sprzęt stosowany do sporządzania określonej postaci leku,
MED.09.3.8)8) przygotowuje pomieszczenie do sporządzenia produktów leczniczych oraz preparatów leczniczych do żywienia pozajelitowego, do żywienia dojelitowego, produktów radiofarmaceutycznych, wytwarzania płynów infuzyjnych, przygotowywania roztworów do hemodializy i dializy dootrzewnowej oraz przygotowywania leków w dawkach dziennych, w tym leków cytostatycznych,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych,
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do:
stosowania doustnego,
stosowania miejscowego,
stosowania doodbytniczego,
stosowania dopochwowego,
MED.09.6.8)1) wymienia rodzaje i przeznaczenie dokumentów uprawniających do wydania poszczególnych produktów z apteki,
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.11)1) stosuje zasady postępowania w przypadku wstrzymywania w obrocie produktów leczniczych,
MED.09.6.11)2) stosuje zasady postępowania w przypadku wycofania z obrotu produktów leczniczych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści