Zasady wykonywania przeglądów w instalacjach chłodniczych
ELE.04 Eksploatacja i organizacja robót związanych z montażem instalacji i urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych oraz pomp ciepła – Technik chłodnictwa i klimatyzacji 311929
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Cele uczącego sięCele uczącego się
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiałuJak korzystać z e‑materiału
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele uczącego się
Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik chłodnictwa i klimatyzacji (kod cyfrowy zawodu – 311929), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawisz najważniejsze informacje na temat eksploatacji urządzeń i instalacji chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła, a także organizowania prac związanych z montażem i eksploatacją urządzeń i instalacji chłodniczych, klimatyzacyjnych oraz pomp ciepła.
Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.
Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.
2. Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwią uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał Zasady wykonywania przeglądów w instalacjach chłodniczych składa się z następujących materiałów multimedialnych. Zasób „Przepisy i wymagania w zakresie przeglądów w 2D/3D”„Przepisy i wymagania w zakresie przeglądów w 2D/3D” to wizualizacja, która polega na tym, że uczniowie poznają zagadnienia bezpiecznego wykonywania czynności w trakcie przeglądu technicznego zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zasób „Planowanie i wykonywanie przeglądów w 2D/3D”„Planowanie i wykonywanie przeglądów w 2D/3D” to wizualizacja, która polega na tym, że uczniowie poznają standardowe czynności i zadania zawodowe (zamykanie zaworów odcinających, opróżnianie konkretnego odcinka instalacji z czynnika, otwieranie instalacji, demontaż zaworów) oraz sprzęt wymagany do ich realizacji (zestawy odpowiednich narzędzi, rękawice i okulary ochronne, środki ochrony dróg oddechowych). Zasób „Przykład przeglądu technicznego”„Przykład przeglądu technicznego” to animacja, dzięki której uczniowie poznają kolejne kroki w procesie przeprowadzania przeglądu technicznego wybranej instalacji chłodniczej (np. instalacja ze sprężarką chłodniczą śrubową wyposażoną w poziomy separator oleju) w formie opisowej z wykorzystaniem fotografii (2D), rysunku aksonometrycznego (3D), grafiki. Zasób „Zasady wykonywania przeglądów w instalacjach chłodniczych”„Zasady wykonywania przeglądów w instalacjach chłodniczych” to e- book, dzięki któremu uczniowie zapoznają się z materiałem prezentującym zasady wykonywania przeglądów w instalacjach chłodniczych.
Obudowa dydaktyczna
- Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwolą ci na samodzielne sprawdzenie własnej wiedzy.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału pomoże znaleźć objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia zawiera wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których możesz korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Przepisy i wymagania w zakresie przeglądówWizualizacja 2D/3D
Planowanie i wykonywanie przeglądówWizualizacja 2D/3D
Przykład przeglądu technicznegoAnimacja
Zasady wykonywania przeglądów w instalacjach chłodniczychE-book
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Jak korzystać z e‑materiału?
Wizualizacje i animacja w 2D/3D pokażą ci obiekty w pełnej panoramie z perspektywy zewnętrznego obserwatora, w trakcie wchodzenia do wnętrza obiektu i przemieszczania się po obiekcie. Ponadto:
Wizualizacja „Przepisy i wymagania w zakresie przeglądów w 2D/3D” pozwoli ci powiększać, pomniejszać i przemieszczać obiekt wokół wszystkich osi. Znajdziesz dane nt. obiektu, uwzględniające nazwę (dwustopniowa amoniakalna instalacja chłodnicza), opis (zakład produkujący mrożoną żywność, wyposażony w dwa tunele zamrażalnicze), budowę (konstrukcja stalowa z wykorzystaniem płyt warstwowych, maszynownia chłodnicza w postaci budynku murowanego, chłodnice podsufitowe zasilane glikolem etylenowym, skraplacze natryskowo‑wyparne, sprężarki chłodnicze śrubowe). By usystematyzować zdobytą wiedzę możesz sporządzić notatkę graficzną, zawierającą najpotrzebniejsze detale modelu.
Wizualizacja „Planowanie i wykonywanie przeglądów” w 2D/3D pokaże ci proces planowania i wykonywania przeglądów instalacji chłodniczych w trakcie przygotowywania się do działań diagnostycznych i wykonywania przeglądu konkretnego elementu instalacji chłodniczej, np. stacji zaworowej dla chłodnicy powietrza komory przechowalniczej. Poznasz informacje zawarte w dokumentacjach ruchowych konkretnych maszyn i urządzeń oraz w harmonogramach przeglądów i remontów instalacji chłodniczych (takie jak liczba motogodzin przepracowanych przez urządzenia), powiązane z nimi czynności (np. wymiana filtrów, oleju) i dokumenty (m.in. przykładowe karty z zakresem prac, karty oceny diagnostycznej, protokoły z przeglądów). Znajdziesz dane nt. obiektu, uwzględniające nazwę (stacja zaworowa dla chłodnicy powietrza w tunelu do zamrażania owoców i warzyw), opis (zawory odcinające, zawory elektromagnetyczne, filtry, zawory zwrotne, orurowanie), budowę (zawory są połączone w odpowiednie węzły na dopływie i odpływie z chłodnicy powietrza), zasady działania (zawory automatyczne sterowane są poprzez sygnały ze sterownika nadrzędnego) i przeznaczenie (zapewnienie dopływu czynnika do chłodnicy powietrza i powrót do maszynowni chłodniczej). Aby uporządkować widomości zawarte w wizualizacji sporządź mapę myśli zawierającą najpotrzebniejsze informacje.
Animacja „Przykład przeglądu technicznego” w 2D/3D pokaże ci wykonywanie standardowych czynności i zadań zawodowych (przygotowanie zbiornika do otwarcia połączone z jego opróżnieniem, odkręcenie śrub pokrywy, zdjęcie pokrywy, demontaż filtrów, czyszczenie zbiornika, montaż nowych filtrów, zamknięcie zbiornika i zalanie świeżym olejem) oraz sprzęt wymagany do ich realizacji (zestaw kluczy nasadowych, nowe filtry, świeży olej i sprzęt ochronny – jak rękawice i okulary). Poznasz informacje o obiektach – w tym nazwę (separator oleju), opis (element wyposażenia agregatu sprężarkowego pozwalający na oddzielenie oleju od czynnika chłodniczego, tu amoniaku), budowę (poziomy zbiornik wyposażony w zawory odcinające, pokrywę i koalescencyjne wkłady filtrujące, grzałki elektryczne, przyrządy pomiarowe, jak termometry i manometry), zasadę działania (separacja następuje na skutek zmiany kierunku przepływu w zbiorniku przy wykorzystaniu zjawiska koalescencji do dokładnego oddzielenia oleju), przeznaczenie (oddzielenia oleju od amoniaku). Dla utrwalenia wiedzy możesz sporządzić plakat zawierający najpotrzebniejsze informacje.
E‑book „Zasady wykonywania przeglądów w instalacjach chłodnicznych” umożliwi ci zaznaczanie tekstu, robienie zakładek i notatek, zapisywanie na swoim komputerze wersji ostatecznej, drukowanie danych i rejestrowanie oraz wykonywanie zdjęć (format jpg/png) obiektu ustawionego na ekranie, zrzutu z ekranu lub dokumentu. Poznasz przepisy dotyczące przygotowania i przeprowadzania prac z zakresu przeglądów i diagnostyki. Porównaj notatki ze swoimi kolegami, może któremuś z was umknęła jakaś istotna informacja? Uzupełnijcie je.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenia informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim możesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat eksploatacji i organizacji robót związanych z montażem instalacji i urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych oraz pomp ciepła.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści