Zasady wykonywania przeglądów w instalacjach chłodniczych
ELE.04 Eksploatacja i organizacja robót związanych z montażem instalacji i urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych oraz pomp ciepła – Technik chłodnictwa i klimatyzacji 311929
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik chłodnictwa i klimatyzacjiWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik chłodnictwa i klimatyzacji
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik chłodnictwa i klimatyzacji 311929. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: eksploatacja urządzeń i instalacji chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła; organizowanie prac związanych z montażem i eksploatacją urządzeń i instalacji chłodniczych, klimatyzacyjnych oraz pomp ciepła.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia
ELE.04.3. Eksploatacja instalacji i urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych oraz pomp ciepła
Uczeń:
Charakteryzuje zakres i częstotliwość przeglądów technicznych urządzeń i instalacji chłodniczych, klimatyzacyjnych oraz instalacji z pompą ciepła;
Ocenia stan techniczny i prawny instalacji chłodniczych, klimatyzacyjnych oraz pomp ciepła przed uruchomieniem po naprawie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Zawiera podstawowe informacje o e‑zasobie, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału. Przedstawia ponadto odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwią uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Przepisy i wymagania w zakresie przeglądów w 2D/3D”„Przepisy i wymagania w zakresie przeglądów w 2D/3D” to wizualizacja, która polega na tym, że uczniowie poznają zagadnienia bezpiecznego wykonywania czynności w trakcie przeglądu technicznego zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zasób „Planowanie i wykonywanie przeglądów w 2D/3D”„Planowanie i wykonywanie przeglądów w 2D/3D” to wizualizacja, która polega na tym, że uczniowie poznają standardowe czynności i zadania zawodowe (zamykanie zaworów odcinających, opróżnianie konkretnego odcinka instalacji z czynnika, otwieranie instalacji, demontaż zaworów) oraz sprzęt wymagany do ich realizacji (zestawy odpowiednich narzędzi, rękawice i okulary ochronne, środki ochrony dróg oddechowych). Zasób „Przykład przeglądu technicznego”„Przykład przeglądu technicznego” to animacja, za sprawą której uczniowie poznają kolejne kroki w procesie przeprowadzania przeglądu technicznego wybranej instalacji chłodniczej (np. instalacja ze sprężarką chłodniczą śrubową wyposażoną w poziomy separator oleju) w formie opisowej z wykorzystaniem fotografii (2D), rysunku aksonometrycznego (3D), grafiki. Zasób „Zasady wykonywania przeglądów w instalacjach chłodniczych”„Zasady wykonywania przeglądów w instalacjach chłodniczych” to e‑book, dzięki któremu uczniowie zapoznają się z materiałem prezentującym zasady wykonywania przeglądów w instalacjach chłodniczych.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające to m.in.: testy wielokrotnego wyboru, zadania z lukami, zadania ukierunkowane na grupowanie, testy samosprawdzające, zadania z możliwością użycia materiałów audio‑video, dopasowywanie elementów do grafu/schematu, identyfikacja dźwięków dla elementów instalacji, uzupełnianie podpisów obrazka, zadania typu prawda/fałsz. Pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykonywania przeglądów w instalacjach chłodniczych, przygotowując do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑zasobie.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia zawierają wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Przepisy i wymagania w zakresie przeglądówWizualizacja 2D/3D
Planowanie i wykonywanie przeglądówWizualizacja 2D/3D
Przykład przeglądu technicznegoAnimacja
Zasady wykonywania przeglądów w instalacjach chłodniczychE-book
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik chłodnictwa i klimatyzacji
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom na zapoznanie się z zasadami wykonywania przeglądów w instalacjach chłodniczych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia oraz pracy grupowej i zespołowej.
Wizualizacja „Przepisy i wymagania w zakresie przeglądów w 2D/3D”
Praca w grupach i całego zespołu klasowego
Metoda Philips 66. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i informuje, że zadaniem uczniów będzie zapoznanie się z wizualizacją i opracowanie jednego z zagadnień:
gr. I: dwustopniowa amoniakalna instalacja chłodnicza przy zakładzie produkującym mrożoną żywność;
gr. II: elementy amoniakalnej instalacji chłodniczej;
gr. III: wykonywanie standardowych czynności i zadań zawodowych oraz sprzęt wymagany do realizacji przeglądów technicznych amoniakalnych instalacji chłodniczych
gr. IV: zagadnienia bezpiecznego wykonywania czynności w trakcie przeglądu technicznego.
Zespoły mają po 6 minut, aby przygotować swoje opracowania. Każda grupa wyłania też lidera, który będzie prezentował rezultaty pracy po każdej rundzie. Po upływie pierwszych 6 minut liderzy przedstawiają odpowiedzi na forum klasy. Wszyscy uczniowie je komentują, zwracając uwagę na to, co jest nieprecyzyjne lub niezrozumiałe. Następnie każdy z zespołów ponownie podejmuje pracę w celu udoskonalenia swojej odpowiedzi. Po upływie kolejnych 6 minut ponownie przedstawiają informacje na forum klasy – ten etap kończy się porównaniem wyjaśnień i ich ulepszeń oraz zapisaniem wniosków końcowych albo decyzją o pracy nad odpowiedziami przez kolejne 6 minut.
Na koniec uczniowie w grupach wykonują ćwiczenia powiązane z multimedium i prezentują wyniki na forum klasy.
Wizualizacja „Planowanie i wykonywanie przeglądów”
Praca w grupach i całego zespołu klasowego
Uczniowie przed lekcją zapoznają się z treścią wizualizacji, tak aby podczas zajęć wiedzieli, jakich informacji szukać w multimedium. W trakcie zajęć, po czynnościach organizacyjnych, nauczyciel zapowiada uczniom, że będą pracować metodą burzy mózgów, a efektem ich pracy ma być notatka (graficzna lub tradycyjna) zawierająca odpowiedź na pytanie: W jakim stopniu ustalanie harmonogramu przeglądów instalacji chłodniczych wpływa na bezpieczeństwo korzystania z nich? Odpowiedzi uczniów będą prawdopodobnie różne, np. będą wymieniać ogólne zasady bezpieczeństwa podczas przeglądu, wspomną o wynikających z systematycznych przeglądów remontach etc. Ważne, żeby na tym etapie lekcji wynotować wszystkie merytoryczne próby odpowiedzi na zadane pytanie.
Animacja „Przykład przeglądu technicznego”
Praca w grupach i całego zespołu klasowego
Uczniowie dzielą się na czteroosobowe grupy. Nauczyciel zapowiada, że zadaniem grup będzie przygotowanie instrukcji przeglądu technicznego instalacji chłodniczych, a następnie uzgodnienie z całą klasą jednego brzmienia instrukcji w toku pracy metodą śniegowej kuli. Cała klasa ogląda animację zawartą w e‑materiale i na podstawie jej treści wszystkie zespoły przygotowują swoje instrukcje. Nauczyciel może wyświetlić animację co najwyżej dwa razy. Po wyznaczonym czasie prowadzący zajęcia sprawdza, czy grupy skończyły pracę i mają przygotowaną swoją wersję instrukcji. Następnie grupy czteroosobowe łączą się w ósemki, by opracować wspólną wersję dokumentu. W kolejnym kroku ósemki łączą się w szesnastki itd., aż cała klasa przedyskutuje i ustali jedną wersję instrukcji.
E‑book „Zasady wykonywania przeglądów w instalacjach chłodniczych”
Praca w parach
Uczniowie pracują w parach, przygotowując quiz podsumowujący wiedzę z całego materiału. Pracują głównie z treścią e‑booka w e‑materiale, który ma charakter podsumowujący. Zadaniem par jest przygotowanie 10 pytań jednokrotnego wyboru. Po wykonanym zadaniu pary łączą się z innymi parami w czwórki i zadają sobie nawzajem pytania z quizu.
Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku nieprawidłowej odpowiedzi naprowadza ucznia pytaniami na właściwy tor myślenia.
Praca uczniów poza zajęciami
Wizualizacja „Przepisy i wymagania w zakresie przeglądów w 2D/3D”
Praca w grupach
Mapa pojęć. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i informuje, że zadaniem uczniów będzie zapoznanie się z wizualizacją i opracowanie w formie mapy pojęć jednego z zagadnień:
gr. I: dwustopniowa amoniakalna instalacja chłodnicza przy zakładzie produkującym mrożoną żywność;
gr. II: elementy amoniakalnej instalacji chłodniczej;
gr. III: wykonywanie standardowych czynności i zadań zawodowych oraz sprzęt wymagany do realizacji przeglądów technicznych amoniakalnych instalacji chłodniczych
gr. IV: zagadnienia bezpiecznego wykonywania czynności w trakcie przeglądu technicznego.
Po zakończeniu pracy mapy zostają umieszczone na platformie ZPE w formacie jpg lub pdf. Kolejnym zadaniem grup jest przygotowanie oceny koleżeńskiej: które notatki są najlepsze pod względem zawartości merytorycznej, formy ułatwiającej zapamiętywanie oraz szaty graficznej. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na zajęciach.
Wizualizacja „Planowanie i wykonywanie przeglądów”
Uczniowie, poza zapoznaniem się z wizualizacją, mogą ułożyć min. 6 pytań zaczynających się od słowa „dlaczego” na podstawie multimedium. Pomoże to im w opanowaniu materiału, a także przygotuje na wspólną pracę podczas burzy mózgów.
Animacja „Przykład przeglądu technicznego”
Praca indywidualna
Uczniowie zapoznają się z animacją i na jej podstawie tworzą zarys mapy myśli dotyczącej odpowiedniego przebiegu przeglądu technicznego instalacji chłodniczych. W tym celu mogą skorzystać z narzędzi znajdujących się na platformie ZPE lub z innych dostępnych w zasobach internetowych kreatorów map myśli. Następnie mapy są prezentowane na zajęciach i służą stworzeniu wspólnej mapy myśli porządkującej wiedzę na temat przeglądu instalacji, a także związanych z tym remontów oraz zasad bezpieczeństwa.
E‑book „Zasady wykonywania przeglądów w instalacjach chłodniczych”
Praca samodzielna
Uczniowie samodzielnie w domu analizują multimedium, sporządzają notatki w wybranej przez siebie formie. W trakcie zajęć wykonują dołączone do e‑booka ćwiczenia, podsumowujące informacje, które zapamiętali.
Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania – uczenia się.
Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Wizualizacje 3D
uczniowie z zaburzeniami koncentracji powinni mieć pracę dzieloną na etapy, podobnie uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;
przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się;
osoby słabowidzące powinny mieć możliwość odsłuchania treści materiału podczas lekcji;
przy analizie wizualizacji należy zadbać o to, aby uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadania.
E‑book
jeśli zadaniem uczniów w pracy z e‑bookiem jest stworzenie pytań, a następnie wzajemne odpytywanie się, należy zwrócić uwagę na uczniów, którzy mają trudności z nawiązywaniem kontaktu z rówieśnikami i komunikacją; można wówczas takim osobom przedstawić inną formę zadania – utworzenie na platformie ZPE pięciu pytań jednokrotnego wyboru, na które pozostali uczniowie będą odpowiadać;
uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych oraz czytnika;
uczniowie z dysleksją oraz zaburzeniami koncentracji powinni mieć jasno określone zadania, najlepiej cząstkowe, żeby uniknąć ryzyka dekoncentracji i przeciążenia.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści