E-materiały do kształcenia zawodowego

Anatomia konia

ROL.01. Jeździectwo i trening koni – jeździec 516408

ROL.01. Jeździectwo i trening koni – technik hodowca koni 314203

Przewodnik dla uczącego się

6

Spis treści

Cele uczącego sięCele uczącego się

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele uczącego się

  • Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie jeździec (kod cyfrowy zawodu 516400) i technik hodowca koni (kod cyfrowy zawodu 314203), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawisz najważniejsze informacje dotyczące anatomii konia.

  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.

  • Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Atlas interaktywny Budowa i funkcje poszczególnych elementów aparatu ruchu koniaDaCWFkcY9Atlas interaktywny Budowa i funkcje poszczególnych elementów aparatu ruchu konia}

Praca z atlasem interaktywnym pozwoli ci na wykształcenie następujących umiejętności:

  • wskazywanie elementów budowy: kości, stawów, układu krwionośnego, nerwowego, mięśni, powięzi, więzadeł, ścięgien oraz kopyta u konia,

  • posługiwanie się w mowie i piśmie oryginalnymi, pełnymi nazwami elementów budowy anatomicznej konia.

Grafika interaktywna Mięśnie koniaD12IqkIR6Grafika interaktywna Mięśnie konia

Praca z grafiką interaktywną pozwoli ci na wykształcenie następujących umiejętności:

  • rozpoznawanie mięśni poprzecznych, szkieletowych i mięśnia sercowego konia,

  • posługiwanie się w mowie i piśmie oryginalnymi, pełnymi nazwami mięśni poprzecznych, szkieletowych i mięśnia sercowego konia,

  • posługiwanie się słownictwem zawodowym.

Film edukacyjny Ruch jako efekt współdziałania struktur wchodzących w skład aparatu ruchowego koniaD1BEjPqYHFilm edukacyjny Ruch jako efekt współdziałania struktur wchodzących w skład aparatu ruchowego konia

Praca z filmem edukacyjnym pozwoli ci na wykształcenie następujących umiejętności:

  • rozpoznawanie pracy poszczególnych struktur aparatu ruchu (głowy, szyi, kłody, kończyny przedniej, tylnej) podczas ruchu konia luzem w stępie, kłusie i galopie,

  • rozpoznawanie pracy poszczególnych struktur aparatu ruchu (głowy, szyi, kłody, kończyny przedniej, tylnej) podczas pracy na lonży w różnym stopniu zebrania oraz podczas pracy pod siodłem i w zaprzęgu,

  • posługiwanie się w mowie i piśmie słownictwem zawodowym,

  • rozpoznawanie ruchu konia podczas skoków przez przeszkody na poziomie klasy L.

Wizualizacja 3D Budowa i działanie stawów koniaDvv7IuMxaWizualizacja 3D Budowa i działanie stawów konia

Praca z wizualizacją 3D pozwoli ci na wykształcenie następujących umiejętności:

  • znajomość budowy anatomicznej konia,

  • znajomość zasady działania poszczególnych stawów obwodowych i kręgosłupa konia,

  • rozpoznawanie poszczególnych stawów u konia,

  • znajomość nazw poszczególnych kości tworzących stawy obwodowe i kręgosłup konia.

Interaktywne materiały sprawdzająceDHjjtyeIrInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu anatomii konia.

Słownik pojęć dla e‑materiałuD20ui6PIdSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaD1BUMOQaKPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDHD3sWwcYPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDqyEvxWlYNetografia i bibliografia– stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej anatomii konia.

Instrukcja użytkowaniaDsR78b13nInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • atlas interaktywny Budowa i funkcje poszczególnych elementów aparatu ruchu konia z ćwiczeniami 1, 5, 6, 9,

  • grafika interaktywna Mięśnie konia z ćwiczeniami 2, 7, 11,

  • film edukacyjny Ruch jako efekt współdziałania struktur wchodzących w skład aparatu ruchowego konia z ćwiczeniami 4, 8, 10,

  • wizualizacja 3D Budowa i działanie stawów konia z ćwiczeniem 3, 12, 13.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania e‑materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

Atlas interaktywny

Dzięki zawartym w tym multimedium informacjom możesz stać się ekspertem od końskiej anatomii. Stwórz quiz, który samodzielnie rozwiążesz, np. po dwóch dniach. Zapoznaj się z elementami atlasu dotyczącymi poszczególnych układów wchodzących w skład aparatu ruchu konia i wynotuj po kilka nazw z każdego z nich. Następnie spróbuj je wskazać bez zaglądania do opisów i sprawdź, czy udało ci się dobrze zapamiętać położenie tych części ciała.

Grafika interaktywna

Przeanalizuj wszystkie opisy znajdujące się na grafikach, wykonaj notatki dowolną metodą (może być w formie graficznej) i sprawdź swoją wiedzę, wykonując dołączone do multimedium ćwiczenia.

Możesz też wydrukować ilustracje z grafik interaktywnych i samodzielnie opisać poszczególne mięśnie szkieletowe powierzchowne i głębokie konia.

Film edukacyjny

Na podstawie filmu możesz przygotować plan treningu konia, w którym wykorzystasz różne typy chodu. Weź pod uwagę:

  • jakie mięśnie pracują w stępie, kłusie i galopie,

  • które części ciała są najbardziej obciążone,

  • które typy poszczególnych chodów wymagają od konia najwięcej pracy.

Pamiętaj, że przygotowany przez ciebie trening ma kompleksowo rozwijać układ mięśniowy zwierzęcia i… być dla niego przyjemnością. Porównaj swoją propozycję z opisami treningów innych osób. Czy twój trening wymaga wprowadzenia zmian?

Wizualizacja 3D

To multimedium pozwoli ci szczegółowo przeanalizować budowę kończyny przedniej konia, a także działanie stawów. Na ich podstawie stwórz opis, w którym wyjaśnisz uczniowi z V klasy szkoły podstawowej, jak działa końska noga.

Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat anatomii konia zdobytą na zajęciach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści