Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Cele uczącego sięCele uczącego się
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele uczącego się
Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie jeździec (kod cyfrowy zawodu 516400) i technik hodowca koni (kod cyfrowy zawodu 314203), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawisz najważniejsze informacje dotyczące anatomii konia.
Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.
Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Atlas interaktywny Budowa i funkcje poszczególnych elementów aparatu ruchu koniaAtlas interaktywny Budowa i funkcje poszczególnych elementów aparatu ruchu konia}
Praca z atlasem interaktywnym pozwoli ci na wykształcenie następujących umiejętności:
wskazywanie elementów budowy: kości, stawów, układu krwionośnego, nerwowego, mięśni, powięzi, więzadeł, ścięgien oraz kopyta u konia,
posługiwanie się w mowie i piśmie oryginalnymi, pełnymi nazwami elementów budowy anatomicznej konia.
Grafika interaktywna Mięśnie koniaGrafika interaktywna Mięśnie konia
Praca z grafiką interaktywną pozwoli ci na wykształcenie następujących umiejętności:
rozpoznawanie mięśni poprzecznych, szkieletowych i mięśnia sercowego konia,
posługiwanie się w mowie i piśmie oryginalnymi, pełnymi nazwami mięśni poprzecznych, szkieletowych i mięśnia sercowego konia,
posługiwanie się słownictwem zawodowym.
Film edukacyjny Ruch jako efekt współdziałania struktur wchodzących w skład aparatu ruchowego koniaFilm edukacyjny Ruch jako efekt współdziałania struktur wchodzących w skład aparatu ruchowego konia
Praca z filmem edukacyjnym pozwoli ci na wykształcenie następujących umiejętności:
rozpoznawanie pracy poszczególnych struktur aparatu ruchu (głowy, szyi, kłody, kończyny przedniej, tylnej) podczas ruchu konia luzem w stępie, kłusie i galopie,
rozpoznawanie pracy poszczególnych struktur aparatu ruchu (głowy, szyi, kłody, kończyny przedniej, tylnej) podczas pracy na lonży w różnym stopniu zebrania oraz podczas pracy pod siodłem i w zaprzęgu,
posługiwanie się w mowie i piśmie słownictwem zawodowym,
rozpoznawanie ruchu konia podczas skoków przez przeszkody na poziomie klasy L.
Wizualizacja 3D Budowa i działanie stawów koniaWizualizacja 3D Budowa i działanie stawów konia
Praca z wizualizacją 3D pozwoli ci na wykształcenie następujących umiejętności:
znajomość budowy anatomicznej konia,
znajomość zasady działania poszczególnych stawów obwodowych i kręgosłupa konia,
rozpoznawanie poszczególnych stawów u konia,
znajomość nazw poszczególnych kości tworzących stawy obwodowe i kręgosłup konia.
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu anatomii konia.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia– stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej anatomii konia.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Budowa i funkcje poszczególnych elementów aparatu ruchu konia
Atlas interaktywny
- Mięśnie konia
Grafika interaktywna
- Ruch jako efekt współdziałania struktur wchodzących w skład aparatu ruchowego konia
Film edukacyjny
- Budowa i działanie stawów konia
Wizualizacja w 3D
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
atlas interaktywny Budowa i funkcje poszczególnych elementów aparatu ruchu konia z ćwiczeniami 1, 5, 6, 9,
grafika interaktywna Mięśnie konia z ćwiczeniami 2, 7, 11,
film edukacyjny Ruch jako efekt współdziałania struktur wchodzących w skład aparatu ruchowego konia z ćwiczeniami 4, 8, 10,
wizualizacja 3D Budowa i działanie stawów konia z ćwiczeniem 3, 12, 13.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
Atlas interaktywny
Dzięki zawartym w tym multimedium informacjom możesz stać się ekspertem od końskiej anatomii. Stwórz quiz, który samodzielnie rozwiążesz, np. po dwóch dniach. Zapoznaj się z elementami atlasu dotyczącymi poszczególnych układów wchodzących w skład aparatu ruchu konia i wynotuj po kilka nazw z każdego z nich. Następnie spróbuj je wskazać bez zaglądania do opisów i sprawdź, czy udało ci się dobrze zapamiętać położenie tych części ciała.
Grafika interaktywna
Przeanalizuj wszystkie opisy znajdujące się na grafikach, wykonaj notatki dowolną metodą (może być w formie graficznej) i sprawdź swoją wiedzę, wykonując dołączone do multimedium ćwiczenia.
Możesz też wydrukować ilustracje z grafik interaktywnych i samodzielnie opisać poszczególne mięśnie szkieletowe powierzchowne i głębokie konia.
Film edukacyjny
Na podstawie filmu możesz przygotować plan treningu konia, w którym wykorzystasz różne typy chodu. Weź pod uwagę:
jakie mięśnie pracują w stępie, kłusie i galopie,
które części ciała są najbardziej obciążone,
które typy poszczególnych chodów wymagają od konia najwięcej pracy.
Pamiętaj, że przygotowany przez ciebie trening ma kompleksowo rozwijać układ mięśniowy zwierzęcia i… być dla niego przyjemnością. Porównaj swoją propozycję z opisami treningów innych osób. Czy twój trening wymaga wprowadzenia zmian?
Wizualizacja 3D
To multimedium pozwoli ci szczegółowo przeanalizować budowę kończyny przedniej konia, a także działanie stawów. Na ich podstawie stwórz opis, w którym wyjaśnisz uczniowi z V klasy szkoły podstawowej, jak działa końska noga.
Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat anatomii konia zdobytą na zajęciach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści