Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Cele uczącego sięCele uczącego się
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele uczącego się
Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach: rolnik (kod cyfrowy zawodu 601003), technik rolnik (kod cyfrowy zawodu 314207) i technik agrobiznesu (kod cyfrowy zawodu 331402): wykonywanie prac związanych z prowadzeniem produkcji roślinnej, ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawisz najważniejsze zagadnienia dotyczące budowy gleby, rodzajów gleb występujących w Polsce, ich klas oraz przydatności rolniczej.
Uzyskasz pomoc w w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu.
Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.
Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Atlas interaktywny Typy gleb występujące w poszczególnych klasach bonitacyjnychAtlas interaktywny Typy gleb występujące w poszczególnych klasach bonitacyjnych
Praca z atlasem interaktywnym pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:
rozpoznawanie typów gleb,
ocenianie wartości rolniczej gleb,
określanie rodzajów gleb występujących w klasach bonitacyjnych.
Galeria zdjęć Typy gleb na podstawie profiluGaleria zdjęć Typy gleb na podstawie profilu
Praca z galerią zdjęć pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:
rozpoznawanie elementów profili glebowych,
określanie wpływu poszczególnych poziomów profilu na żyzność i urodzajność gleby,
rozpoznawanie typu gleby na podstawie profilu.
Plansza interaktywna Rolnicze gleby w oparciu o ich przydatność do produkcji roślin jarychPlansza interaktywna Rolnicze gleby w oparciu o ich przydatność do produkcji roślin jarych
Praca z planszą interaktywną pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:
określanie wymagań glebowych oraz klimatycznych do uprawy roślin,
dobieranie roślin do uprawy w określonych warunkach glebowych oraz w określonych warunkach klimatycznych.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy na temat gleby rolniczej.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej gleby rolniczej.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Typy gleb występujące w poszczególnych klasach bonitacyjnych
Atlas interaktywny
- Typy gleb na podstawie profilu
Galeria zdjęć
- Rolnicze gleby w oparciu o ich przydatność do produkcji roślin jarych
Plansza interaktywna
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
atlas interaktywny Typy gleb występujące w poszczególnych klasach bonitacyjnych z ćwiczeniami 1–3,
galeria zdjęć Typy gleb na podstawie profilu z ćwiczeniami 4–6,
plansza interaktywna Rolnicze gleby w oparciu o ich przydatność do produkcji roślin jarych z ćwiczeniami 7–9.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
1. Atlas interaktywny Typy gleb występujące w poszczególnych klasach bonitacyjnych
Zapoznaj się ze wszystkimi informacjami zawartymi w atlasie oraz przygotuj po trzy pytania i odpowiedzi do każdego z przydzielonych zagadnień:
rodzaje gleb w Polsce,
typy gleb,
cechy charakterystyczne różnych rodzajów gleb,
rozmieszczenie różnych rodzajów gleb w Polsce.
Na początku zajęć przekaż listę pytań i odpowiedzi nauczycielowi, a odrębne kartki z pytaniami wrzuć do urny. Wspólnie z pozostałymi uczniami ustal reguły gry, np.:
obowiązuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”,
uczniowie nie odpowiadają na przygotowane przez siebie pytania,
osoba, która poprawnie odpowie na pytanie, otrzymuje 2 punkty,
za poprawienie osoby, która udzieliła błędnej odpowiedzi, uczestnik otrzymuje 1 punkt,
limit czasu na udzielenie odpowiedzi wynosi 1 minutę.
2. Galeria zdjęć Typy gleb na podstawie profilu
Przygotuj mapę myśli do przydzielonych zagadnień:
budowa profilu glebowego,
typy genetyczne gleb,
powierzchniowa struktura gleb w Polsce.
Do wykonania zadanie wykorzystaj materiały z galerii zdjęć i innych dostępnych źródeł. Możesz też skorzystać z mechanizmu do tworzenia map myśli na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej lub z innych dostępnych aplikacji. Na zajęciach osoby, które opracowywały to samo zagadnienie, porównują swoje mapy myśli, weryfikują je i ustalają wspólną wersję. Następnie mapy są omawiane na forum klasy. Gotowe mapy myśli można udostępnić na ZPE lub w innym środowisku wskazanym przez nauczyciela, aby mogli z nich korzystać wszyscy uczniowie.
3. Plansza interaktywna Rolnicze gleby w oparciu o ich przydatność do produkcji roślin jarych
Zapoznaj się z informacjami zawartymi na planszy interaktywnej, przygotuj notatki, które będą pomocne w dyskusji na temat przydatności gleb do produkcji roślin jarych. Podczas dyskusji na kolejnej lekcji uczniowie przedstawiają swoje spostrzeżenia. W ten sposób porządkują wiedzę zdobytą samodzielnie, poszerzają ją i weryfikują.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a jakie wiadomości musisz jeszcze uzupełnić.
5. Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat rodzajów gleb w Polsce zdobytą na zajęciach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści