E-materiały do kształcenia zawodowego

Sygnalizacja kolejowa

Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów — Technik transportu kolejowego

Planowanie i realizacja przewozów kolejowych — Technik transportu kolejowego

bg‑green

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat sygnalizacji kolejowej.

Ten e‑materiał mieści w sobie następujące materiały multimedialne:

Film edukacyjny Sygnalizacja kolejowaDmVQPcA7kFilm edukacyjny Sygnalizacja kolejowa, który prezentuje sygnalizatory przytorowe, samoczynne, półsamoczynne, powtarzające wg instrukcji oraz tarcze ostrzegawcze, manewrowe i rozrządowe.

Atlas interaktywny Sygnały i wskaźniki w ruchu kolejowymDMl9Y08jPAtlas interaktywny Sygnały i wskaźniki w ruchu kolejowym zawiera zebrane dla Ciebie informacje obrazkowe i tekstowe na temat sygnałów, wskaźników zgodne z „Instrukcją sygnalizacji ”.

Gra wcielanie się w rolę Organizacja i prowadzenie ruchu pociąguD3i3Oq1z1Gra wcielanie się w rolę Organizacja i prowadzenie ruchu pociągu to narzędzie wspierające rozwój Twoich umiejętności z rozpoznawania i stosowania sygnałów, a także wskaźników w określonych sytuacjach oraz innych okolicznościach. Twoim zadaniem będzie przejście przez cały proces obsługi pociągu pasażerskiego począwszy od przygotowania na stacji postojowej, po przyjazd do stacji docelowej. W tym celu wcielisz się w postaci: rewidenta, maszynisty, kierownika pociągu, konduktora oraz dróżnika przejazdowego. Zadania będą polegały na doborze znaczenia wskaźników i sygnałów stosowanych przez różnych pracowników. Dotyczą one sygnalizacji kolejowej. Dzięki zadaniu masz możliwość sprawdzenia w praktyce swojej wiedzy pozyskanej z filmu edukacyjnego i atlasu interaktywnego.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDmFq9GfhbInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale nabytych przez ucznia.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDRBv5zVajSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla uczącego sięDXd9IkBQyPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD14wcl09cNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDHLUKu34kInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają Ci pomóc w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik transportu kolejowego.

W skład multimediów wchodzą film edukacyjny „Sygnalizacja kolejowa”, atlas interaktywny „Sygnały i wskaźniki w ruchu kolejowym” oraz gra edukacyjna „Organizacja i prowadzenie pociągu”. Przybliżają one wiadomości z zakresu sygnalizacji kolejowej.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

Oceń swoją dotychczasową wiedzę i umiejętności — zastanów się nad tym, co już wiesz na temat sygnalizatorów, sygnałów i wskaźników. O czym słyszałeś od innych osób, a czego dowidziałeś się, biorąc udział w wycieczkach zawodoznawczych bądź praktykach?

Zapoznaj się z opisem e‑materiałów — jeśli pominąłeś część dotyczącą struktury e‑materiału, cofnij się w tym przewodniku i dowiedz, czego się nauczysz. Określ, co sprawia Ci największe trudności. Zagadnienia, które są dla Ciebie problematyczne, wypisz na kartce. Zwróć uwagę na to, że opis zagadnień zawartych w filmie to nie sam film, który mieści w sobie zdecydowanie więcej szczegółów. Nie należy czytać tylko streszczeń, warto natomiast obejrzeć materiał filmowy, który lepiej pozwoli zrozumieć przekazywane informacje.

Ustal, co chcesz osiągnąć, korzystając z tych materiałów — zastanów się nad celem przyswajania prezentowanych zagadnień. Jeśli ta wiedza potrzebna będzie Ci w przyszłej pracy, pomyśl o tym, w jaki sposób poszerzyć ją o możliwość obserwacji miejsc, które widziałeś w materiale filmowym.

Spisz plan uczenia się i zrealizuj go — pamiętaj, że uczenie się to powtarzanie. Nie musisz zaplanować nauczenia się „wszystkiego na raz”. To będzie nauka „na zaliczenie i zapomnienie” — szkoda czasu. Wiedzę przyswaja się najlepiej niewielkimi dawkami.

Przykładowy plan uczenia się materiału dotyczącego sygnalizacji kolejowej (z objaśnieniami), zapisany przez Ciebie na kartce, może wyglądać tak:

  • Obejrzyj film „Sygnalizacja kolejowa” i wynotuj zagadnienia, główne obszary, które są poruszane w filmie (np.: „Sygnały najczęściej spotykane na liniach kolejowych”). Zapoznaj się z sytuacjami występującymi w filmie związanymi z sygnalizacją.

  • Jeśli już kojarzysz kilka sytuacji i ich oprawę sygnałową oraz proceduralną, zapoznaj się z atlasem interaktywnym „Sygnały i wskaźniki w ruchu kolejowym”. Ten materiał jest dość obszerny, ponieważ to właśnie w nim znajdziesz wiele sygnałów i wskaźników, jakie podczas pracy będziesz musiał interpretować. Warto gromadzić te informacje w postaci tradycyjnej notatki lub notatki wizualnej.

  • Skoro już znasz wszystkie sygnały i wskaźniki w ruchu kolejowym, to pora na próbę swoich sil. Zagraj w grę edukacyjną „Organizacja i prowadzenie pociągu”. Dzięki temu dowiesz się, czy opanowałeś pojęcia dotyczące sygnalizacji kolejowej zawarte w e‑materiałach.

  • W trakcie uczenia się sprawdzaj regularnie swoją wiedzę poprzez testy lub pytania, na które możesz sam sobie odpowiedzieć lub przypomnieć, zaglądając do materiałów.

  • Finalnie poprawnie odpowiesz na wszystkie zadania z puli nazwanej Interaktywne materiały sprawdzające. Najlepiej się do tego nada ćwiczenie pierwsze. Inne ćwiczenia umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Czas, który przeznaczysz na kolejne części działania, będzie zależał od Twoich predyspozycji i umiejętności uczenia się.

Pamiętaj, że warto wracać do tego materiału, jeśli chcesz go utrwalić. Z czasem kilka elementów wiedzy może Ci umknąć. To normalne. Jak mawia pewne łacińskie przysłowie: powtarzanie jest matką wiedzy.

Metody pracy samodzielnej

Aby proces nauki był bardziej efektywny, warto korzystać z dodatkowych pomocy, takich jak:

  • Notatki — według metody „przez rękę do głowy”, która stanowi najbardziej tradycyjną formę nauki. Notując, czytasz w myślach to, co zapisujesz. Dzięki temu powtarzasz. I zawsze możesz zajrzeć do własnych, spersonalizowanych notatek.

  • Notatki graficzne — połączenie tekstu i obrazu pozwala szybciej „rzucić okiem” na całość zagadnienia. Znajomość tej techniki może przynieść wiele dobrego.

  • Mapa myśli — łącz elementy wiedzy ze sobą. Dzięki hasłom lub rysunkom pobudzasz wyobraźnię i jesteś w stanie przywołać więcej szczegółów. Możesz ją zastosować przy opanowaniu sygnałów i wskaźników w ruchu kolejowym. Obrazy połączone z tekstem we wspólnej przestrzeni dają kompleksowy ogląd omawianych kwestii.

  • Researching — przeszukując zasoby sieciowe, poznajesz inne warianty tej samej wiedzy. Możesz dowiedzieć się więcej i spojrzeć w inny sposób na to zagadnienie. Masz też możliwość znalezienia innych animacji i filmów edukacyjnych. Jeśli natkniesz się na materiały w obcym języku, pomogą Ci one w doskonaleniu angielskiego albo umiejętności tłumaczeniowych. Możesz również posłużyć się netografią zawartą w e‑materiale. Wśród wielu artykułów warto odszukać te o pracy maszynisty, dyżurnego ruchu czy też dróżnika przejazdowego. Informacje o ich pracy to też oprawa filmowa i graficzna, w której znajdziesz elementy wiedzy o sygnalizacji kolejowej. Uważaj jednak na wiarygodność odnalezionych materiałów. Sprawdzaj i notuj źródła.

  • Fiszki — małe karteczki z informacjami. Notuj hasłami. Ta metoda przyda się do powtarzania. Pochodną fiszek są „ściągawki”, których używają uczniowie. Zawierają one elementy zapisywania (uczysz się, powtarzając w myślach to, co zapisujesz), selekcji najważniejszych informacji (wypisujesz hasła), budowania pewności siebie (łatwiej Ci przypomnieć sobie informacje, gdy znajdziesz się w sytuacji stresowej) i elementów mnemotechniki (trenujesz pamięć, pisząc opracowanie w taki sposób, jakbyś tworzył notatkę bądź „ściągę”).

  • Dyskusje z kolegami — zarówno on‑line, jak i on‑site pomagają w utrwalaniu materiału. Dyskutując z kimś, stajesz się po części ekspertem w danej dziedzinie. Podczas rozmów z kolegami możesz uczyć się od nich, ale też możesz uczyć ich tego, co sam zapamiętałeś. Tak właśnie utrwalasz wiedzę i dbasz o relacje społeczne.

W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Jeśli nie dowiesz się, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po Instrukcję użytkowaniaDHLUKu34kInstrukcję użytkowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

RygLZE7QNo6oC
(Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści