Sygnalizacja kolejowa
Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów — Technik transportu kolejowego
Planowanie i realizacja przewozów kolejowych — Technik transportu kolejowego
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik transportu kolejowegoWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik transportu kolejowego
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
Celem e‑materiału jest przedstawienie słuchaczom zagadnień związanych z sygnalizacją kolejową w pracy maszynisty, dyżurnego ruchu i dróżnika przejazdowego. Uczniowie mają zapoznać się z rodzajami sygnalizatorów, sygnalizacji i informacjami znajdującymi się w instrukcji .
Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu ucznia do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów. Planowanie i realizacja przewozów kolejowych w zawodzie technik transportu kolejowego
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji:
Organizacja i prowadzenie ruchu pociągu
organizowania oraz prowadzenia ruchu pociągów na szlakach i posterunkach ruchu
Planowanie i realizacja przewozów kolejowych
planowania i organizowania pasażerskich i towarowych przewozów kolejowych,
Efekty kształcenia
Organizacja i prowadzenie ruchu pociągu na szlakach oraz posterunkach ruchu
Uczeń:
stosuje sygnalizację obowiązującą na kolei,
odczytuje znaczenie sygnałów wskazywanych przez sygnalizatory kształtowe i świetlne,
nadaje komunikaty i sygnały za pomocą przyrządów sygnałowych,
odczytuje komunikaty i sygnały nadawane przez pracowników za pomocą przyborów sygnałowych,
nadaje sygnały alarmowe,
odczytuje sygnały alarmowe,
rozpoznaje oznaczenia sygnałowe stosowane w taborze kolejowym,
stosuje sygnały nadawane podczas pracy manewrowej.
Przygotowanie do uzyskania licencji maszynisty
Uczeń:
stosuje sygnalizację obowiązującą w transporcie kolejowym.
rozróżnia sygnalizatory i wskaźniki stosowane na kolei,
interpretuje wskazania sygnalizatorów kształtowych i świetlnych,
interpretuje znaczenie i usytuowanie wskaźników stosowanych na kolei,
objaśnia działanie sygnalizacji na przejazdach kolejowo‑drogowych,
rozpoznaje sygnały podawane przez osoby upoważnione na kolei,
rozpoznaje sygnały nadawane podczas pracy pociągowej i manewrowej,
posługuje się sygnalizacją alarmową.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
E‑materiały są jedną z metod nowoczesnego kształcenia zawodowego. Zawierają materiały do wykorzystania w pracy dydaktycznej zarówno dla nauczyciela, jak i dla ucznia/słuchacza/użytkownika w celu samokształcenia.
E‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:
Film edukacyjny
Sygnalizacja kolejowa
Film edukacyjnySygnalizacja kolejowa
, który prezentuje sygnalizatory przytorowe, samoczynne, półsamoczynne, powtarzające wg instrukcji oraz tarcze ostrzegawcze, manewrowe i rozrządowe.Atlas interaktywny
Sygnały i wskaźniki w ruchu kolejowym
Atlas interaktywnySygnały i wskaźniki w ruchu kolejowym
zawiera informacje obrazkowe i tekstowe na temat sygnałów, wskaźników zgodne z „Instrukcją sygnalizacji ”.Gra wcielanie się w rolę
Organizacja i prowadzenie ruchu pociągu
Gra wcielanie się w rolęOrganizacja i prowadzenie ruchu pociągu
to narzędzie wspierające rozwój umiejętności z rozpoznawania i stosowania sygnałów, a także wskaźników w określonych sytuacjach oraz innych okolicznościach. Zadaniem ucznia będzie przejście przez proces obsługi pociągu pasażerskiego począwszy od przygotowania na stacji postojowej, po przyjazd do stacji docelowej. Uczeń wcieli się w role: rewidenta, maszynisty, kierownika pociągu, konduktora oraz dróżnika przejazdowego. W trakcie gry będzie wykonywał zadania, które będą polegały na doborze znaczenia wskaźników i sygnałów stosowanych przez różnych pracowników.Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Sygnalizacja w transporcie kolejowymFilm edukacyjny
Sygnały i wskaźniki w ruchu kolejowymAtlas interaktywny
Organizacja i prowadzenie ruchu pociąguGra „wcielenie się w rolę”
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć do e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik transportu kolejowego
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z sygnalizacją kolejową.
Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.
Praca uczniów podczas zajęć
Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Film edukacyjny „Sygnalizacja kolejowa”
Nauczyciel dzieli klasę na grupy.
Grupom przekazuje instrukcje: grupa — „Wybierz odpowiedni fragment filmu i wynotuj występujące w nim sygnały na semaforach świetlnych”, grupa — „Wybierz odpowiedni fragment filmu i wynotuj występujące w nim sygnały ogólnego stosowania podawane przez osoby uprawnione oraz dawane dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym lokomotywy”, grupa — „ Wybierz odpowiedni fragment filmu i wynotuj występujace w nim sygnały dawane przy wyprawianiu , przepuszczaniu pociągów (przez kierownika pociągu, dyżurnego ruchu, dróżnik)”. Prosi o notowanie na wspólnej dla grupy kartce.
Grupy pracują około min.
Teraz nauczyciel wręcza grupom instrukcję Ie‑1 (lub daje dostęp do pliku).
Prosi w grupach o przeszukanie instrukcji i wypisanie innych sygnałów ze swojego zagadnienia, które nie znalazły się we właściwym fragmencie filmu.
Czas na to to około minut.
Po tym okresie przechodzi do ostatniego zagadnienia. Prosi uczniów w grupie o utworzenie pytań testowych do tematu. Sugeruje użycie notatek, instrukcji Ie‑1, opracowań książkowych lub wyszukania informacji w sieci. Pytania i odpowiedzi grupy notują na otrzymanej kartce. Czas — min.
Na kolejnej lekcji grupy prezentują nazwy sygnałów, które wynotowali ze swojego fragmentu filmu wraz z ich opisami oraz informację z przeszukiwania instrukcji. Reszta uczniów notuje te sygnały u siebie w notatkach.
Po każdej prezentacji grupy nauczyciel prosi o uzupełnienie informacji przez inne grupy lub sam uzupełnia na końcu.
Podsumowując zajęcia nauczyciel prosi o zaprezentowanie pytań i wspólną odpowiedź uczniów (z wyłączeniem uczniów przygotowujących pytanie).
Nauczyciel prosi o skopiowanie notatek przez każdego z uczniów (przepisanie lub wykonanie notatki fotograficznej).
Uwaga: Lekcja przewidziana jest na co najmniej dwie godziny lekcyjne.
Atlas interaktywny „Sygnały i wskaźniki w ruchu kolejowym”
Nauczyciel prezentuje atlas interaktywny, skupiając się na wskazaniu jego funkcjonalności.
Nauczyciel rozdaje każdemu z uczniów kilka wyciętych fotografii sygnalizatorów przytorowych, sygnałów i wskaźników bez opisów. Prosi o wykonanie zdjęcia „własnych zasobów”, czyli przydzielonych fotografii.
Nauczyciel w sali lekcyjnej w różnych miejscach na podłodze rozmieszcza opisane wg atlasu nazwy grup sygnalizatorów kolejowych.
Prosi, żeby każdy z uczniów umieścił swoje fotografie w odpowiedniej grupie sygnalizatorów, sugerując, że do poprawnego przyporządkowania może posłużyć im atlas.
Po przyporządkowaniu własnych fotografii nauczyciel wraz całą klasa podchodzi do kolejnych grup sygnalizacji i omawia je z uczniami, dopytując, kto miał fotografie z danej grupy i co one oznaczają.
Nauczyciel w razie potrzeby zamienia miejscami fotografie i koryguje odpowiedzi dotyczące informacji, jakie niesie dane oznaczenie.
Na zakończenie zajęć prosi o wykonanie notatki zdjęciowej z pracy uczniów.
Gra edukacyjna „Organizacja i prowadzenie ruchu pociągu”
Nauczyciel dzieli uczniów na pary.
Uczniowie przechodzą grę, wspólnie analizując kolejne zadania.
Razem też przechodzą grę wcielając się cztery postacie: maszynisty, kierownika pociągu, konduktora oraz dróżnika przejazdowego, ale w ten sposób, że pierwszy uczeń gra jako maszynista i konduktor, zaś drugi jako kierownik pociągu i dróżnik przejazdowy (uczniowie grają na zmianę).
Podczas udzielania odpowiedzi pierwszy uczeń analizuje zadanie i uzasadnia swój wybór. Opisuje drugiemu uczniowi, dlaczego dana odpowiedź jest poprawna lub niepoprawna.
Drugi uczeń sugeruje swoją odpowiedź, ale decyzję, na podstawie swojej wiedzy i po wysłuchaniu propozycji drugiego ucznia, samodzielnie podejmuje uczeń pierwszy.
Uczeń pierwszy zapisuje teksty zadań oraz liczy i wynotowuje swoje poprawne odpowiedzi.
Podobnie podczas drugiej i czwartej rundy (gra postaciami kierownika pociągu i dróżnika przejazdowego) drugi uczeń postępuje jak pierwszy.
Po zagraniu wszystkimi postaciami działanie uczniów się kończy.
Nauczyciel po zakończonej grze prosi uczniów o informacje zwrotne dotyczące ilości poprawnych odpowiedzi.
Teraz nauczyciel prosi o zaprezentowanie zanotowanych przez uczniów poprawnych odpowiedzi na zadania.
Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do nieprawidłowych odpowiedzi.
Nauczyciel zaprasza uczniów do pracy samodzielnej z tym e‑materiałem.
Interaktywne materiały sprawdzające
Materiały te należy wykorzystywać w zależności od omawianego tematu jako jego uzupełnienie lub przerywnik. Wyjątek stanowi zadanie „Sygnalizacja kolejowa”, które może być użyte jako zadanie klasowe lub podsumowujące.
Przykładowe działania w ramach lekcji
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.
Aby zmotywować uczniów do udziału we wspólnym rozwiązywaniu zadań, nauczyciel może zaproponować ocenianie poprawnych odpowiedzi.
Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
Uczniowie mogą korzystać z pomocy dydaktycznych.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel pomaga w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela np. na tablicy interaktywnej.
Praca samodzielna ucznia podczas zajęć
Film edukacyjny „Sygnalizacja kolejowa”
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji fragment filmu edukacyjnego obejmujący sygnały na semaforach świetlnych.
Po odtworzeniu tego fragmentu filmu prosi uczniów o sporządzenie notatki na temat sygnałów.
Uczniowie mają na podstawie obejrzanego filmu wypisać w tabeli w kolumnach informacje: w pierwszej kolumnie: rysunek sygnału na semaforze świetlnym, w drugiej nazwę sygnału, w trzeciej — objaśnienie jego znaczenia, w czwartej — uwagi (np.: konieczność uwagi na kolejny sygnał. Mają na to około minut.
Teraz nauczyciel przekazuje dostęp do fragmentu filmu. Uczniowie, znając grupy informacji do zanotowania, uważnie oglądają film i uzupełniają notatki w tabeli.
Nauczyciel prosi o przedstawienie zebranych danych i omawia na forum informacje.
Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do nieprawidłowych odpowiedzi.
Atlas interaktywny „Sygnały i wskaźniki w ruchu kolejowym”
Nauczyciel prezentuje atlas interaktywny, skupiając się na wskazaniu jego zawartości.
Nauczyciel prosi uczniów, aby samodzielnie zapoznali się z atlasem.
Podczas tej czynności uczniowie mają na podstawie atlasu skonstruować mapę myśli, w centralnym punkcie której zapiszą hasło „sygnały i wskaźniki w ruchu kolejowym”, a w pobocznych gałęziach „sygnalizatory przytorowe”, „sygnały” oraz „wskaźniki”. Do każdej z pobocznych gałęzi dołączą podgałęzie z nazwami szczegółowych grup.
W kolejnym kroku uzupełnią podgałęzie przykładowymi symbolicznymi obrazkami sygnałów lub wskaźników z danej grupy wybranych (ze zbiorów wszystkich stosowanych w sygnalizacji kolejowej) przez uczniów opisujących specyfikę informacji [semafory kształtowe to kreski poziome pionowe i ukośne, semafory świetlne to pięć kropek z zamalowaniem (czerwony), bez, z kropką w środku (zielony) lub połowicznym zamalowaniem (pomarańcz), lub po prostu z użyciem kolorów] oraz z opisem przy obrazku „w dwóch słowach”.
W tej aktywności ważne jest odpowiednie pogrupowanie sygnalizatorów, sygnałów i wskaźników, poprzez ich strukturyzację, a nie ich zapamiętanie na bazie atlasu.
Uczniowie konstruują mapę w notesie cyfrowym lub na kartce w zeszycie lub dodatkowej karcie.
Nauczyciel poprosi wybranych uczniów o przedstawienie własnych map.
Na zakończenie zajęć prosi o wykonanie notatki zdjęciowej z pracy uczniów.
Gra edukacyjna „Organizacja i prowadzenie ruchu pociągu”
Nauczyciel informuje, że teraz każdy indywidualnie ma przejść grę, ale każde pytanie trzeba będzie opisać w notatniku.
Uczniowie przechodzą grę grając każdą z czterech postaci.
Podczas rozwiązywania zadań analizują je i uzasadniają każdy poprawny lub niepoprawny wybór, opisując dlaczego dana odpowiedź nie pasuje lub nie pasuje do sytuacji. Na przykład grając w grę jako maszynista widząc dwa światła na semaforze w pionie — dolne światło pomarańczowe ciągłe, a pod nim świetlny pas pomarańczowy poziomy, górne światło — zielone migające uzasadnia, że to informacja, że „ma jechać z prędkością nie przekraczającą , a przy następnym semaforze nie przekraczającą , bo to Sygnał S 11a”, „niewłaściwa jest i potem max., bo to nie jest sygnał S10 (oba światła ciągłe i bez pasa), ani a potem nie szybciej niż bo to nie sygnał S11 (nie ma pasa pomarańczowego)” . Informacje te umieszczają w notatniku (zapisują w zeszycie lub w notesie elektronicznym)
Nauczyciel po zakończonej przez wszystkich uczniów grze prosi o informację zwrotną o przebiegu zadań.
Wybrani uczniowie opowiadają, jak wyglądała ich gra. Na podstawie notatek opowiadają, których wyborów dokonywali i dlaczego.
Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do nieprawidłowych odpowiedzi.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wskazuje, które interaktywne materiały sprawdzające uczniowie mają wykonać podczas zajęć.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Nauczyciel, dając szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie (w przypadku ćwiczenia „Sygnalizacja kolejowa” to czas dłuższy — materiał może być użyty jako sprawdzający lub przygotowujący do sprawdzianu.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań nauczyciel wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela np. na tablicy interaktywnej.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych poprzez „researching w sieci” na bazie ćwiczeń pochodzących z e‑materiału. Jest to sposób podobny do lekcji odwróconej, ale skupiający się na poszukiwaniu informacji, których uczeń nie posiada i nie ma „oczywistego” dostępu do nich.
Praca indywidualna
Przed lekcją
Nauczyciel przed rozpoczęciem prowadzenia zajęć z zagadnień związanych z sygnalizacją kolejową prosi każdego ucznia o wykonanie ćwiczenia pierwszego z Interaktywnych materiałów sprawdzających.
Uczeń może posługiwać się wszelkimi pomocami dydaktycznymi, ale nie ma dostępu do e‑materiałów „Sygnalizacja kolejowa”.
Nauczyciel może przekazać wskazówki dotyczące zasobów bibliografii i netografii. Może tez zdać się na kreatywność ucznia.
Uczeń wykonuje ćwiczenie, poszukując odpowiedzi i zapisując znalezione materiały jako notatka.
Sposób ten wspiera samodzielne poszukiwanie informacji i nabywanie nowych umiejętności.
Efektem pracy ucznia będzie przede wszystkim notatka dotycząca pytań z testu oraz rozwiązany właściwie test ().
Podczas lekcji
Nauczyciel wyświetla pierwsze ćwiczenie.
Kolejno przechodzi przez pytania i odpowiedzi.
Uczniowie prezentują informacje ze swoich notatek, które dotyczą omawianego pytania, budując „wspólną wiedzę”.
Słuchając wypowiedzi, uzupełniają notatki o informację, które znaleźli w domu inni uczniowie.
Nauczyciel prezentuje pierwszy e‑materiał — film „Sygnalizacja świetlna”.
Po jego przedstawieniu prosi uczniów o komunikat zwrotny dotyczący tego, ile informacji nowych, a ile już znanych pojawiło się w filmie.
Praca w grupie
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i każdej z nich przydziela jeden z wybranych tematów, np.: „Sygnalizatory przytorowe”, „Sygnały” lub „Wskaźniki”. Stara się przy tym tak rozdzielić tematy, żeby jeden przypadał na około klasy. Tematy będą kolejnymi lekcjami związanymi z zagadnieniami „Sygnalizacja kolejowa”.
Przekazuje uczniom w wersji cyfrowej instrukcję i prosi o wybranie z niej właściwych obrazków.
Prosi o wykonanie prezentacji, na której uczniowie pracując zdalnie w zespole, zamieszczą właściwe znaki z ich opisami. Praca zdalna może odbywać się na przykład na programach darmowych do współpracy zdalnej: Sway lub PowerPoint.
Uczniowie mogą korzystać z materiałów dydaktycznych oraz czerpać informacje z innych źródeł niż instrukcja.
Dodatkowym atutem prezentacji może być pozyskany z sieci lub nagrany film związany z fragmentem omawianego zagadnienia.
Podczas lekcji
Prezentacje są przedstawiane w zależności od przydzielonych zagadnień na kolejnych zajęciach lekcyjnych (jako lekcje o tematach: „Sygnalizatory przytorowe”, „Sygnały”, „Wskaźniki”) i omawiane przez grupy uczniów.
Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.
Jako podsumowanie prezentuje fragment e‑materiału (zależnego od tematu lekcji) wybrany z atlasu „Sygnały i wskaźniki w ruchu kolejowym”.
Nauczyciel prosi uczniów o ocenę ilości informacji zawartych w ich prezentacjach i w e‑materiale.
Wskazuje na wagę samodzielnego pozyskiwania informacji. Podkreśla wiarygodność źródeł informacji z sieci.
Uczniowie notują informacje lub kopiują prezentacje innych grup.
Praca z uczniami z
E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ułatwia dostęp do informacji oraz likwiduje pewne bariery społeczne i komunikacyjne, a także zapewnia wyrównywanie szans.
Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.
Indywidualizowanie pracy z uczniem
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi.
Przy pracy samodzielnej nauczyciel może przydzielać zróżnicowane zadania/prace/zagadnienia uczniom. Różnicowanie może polegać na trudności pojęcia do wyjaśnienia lub też zakresu, który dany uczeń w tym samym czasie ma opracować. Dodatkowym elementem indywidualizacji może być wzbogacanie swoich opracowań o wiadomości z Internetu. Może to być na przykład zebranie dodatkowej netografii i dołożenie jej do już zawartej w materiałach.
Dodatkowe zadania, które mogą pojawić się przy pracy z tymi e‑materiałami, to na przykład przygotowanie przez uczniów fiszek dotyczących sygnałów i wskaźników w ruchu kolejowym lub opracowanie elektronicznego testu z pytań, które wcześniej każdy z uczniów przygotował.
Uczniowie mogą z bezpiecznej odległości przy użyciu smartfonów nagrać film pokazujący sygnały i wskaźniki w ruchu kolejowym w ich regionie.
Przy pracy w grupie nauczyciel powinien zwracać uwagę na role grupowe, które pełnią uczniowie, i wyłonić zespoły, pozwalając różnym osobom współpracować ze sobą. W swojej pracy może zwrócić uwagę na wykorzystanie metody tutoringu rówieśniczego. Do grupy może przydzielić uczniów z większą wiedzą lub/i poziomem kompetencji społecznych oraz takiego, który może mieć trudności z wykonywaniem obowiązków. Uczniowie z mniejszą wiedzą wspierani przez uczniów zdolnych będą łatwiej przyswajali wiedzę. Uczniowie zdolni, ucząc innych, będą powtarzali i utrwalali zdobytą wiedzę oraz rozwiązywali problemy związane ze sposobami wytłumaczenia materiału uczniom, którzy sobie z tym nie radzą.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści