E-materiały do kształcenia zawodowego

Mycie i dezynfekcja narzędzi

MED.12. Wykonywanie dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych - Technik sterylizacji medycznej 321104

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Katarzyna Bednarczyk

Konsultant przewodnika: Lidia Olszewska, Adam Walaszkowski

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Mycie i dezynfekcja narzędzi

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik sterylizacji medycznej, 321104

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.12. Wykonywanie dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.12.4.1) rozróżnia metody mycia i dezynfekcji:
MED.12.4.1)1) opisuje metody mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)2) wymienia zalety i wady poszczególnych metod mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)3) identyfikuje karty charakterystyki preparatów niebezpiecznych,
MED.12.4.1)4) ustala metodę mycia i dezynfekcji sprzętu, wyrobu medycznego,
MED.12.4.1)5) przygotowuje sprzęt, wyrób medyczny do procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)6) określa punkty krytyczne procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)7) opisuje przyczyny uszkodzenia sprzętu, wyrobów medycznych w wyniku procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)8) opisuje jednoetapowy i wieloetapowy proces mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.3) dobiera technologię dekontaminacji zgodnie z instrukcją producenta:
MED.12.4.3)1) wymienia przepisy prawa dotyczące wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)2) korzysta z instrukcji producenta sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)3) wymienia metody mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych zgodnie z instrukcją producenta,
MED.12.4.3)4) ustala procedurę mycia i dezynfekcji dla poszczególnych sprzętów i wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)5) wykazuje brak kompatybilności technologii dekontaminacji z instrukcją producenta,
MED.12.4.5) stosuje środki do nawilżania, bakteriostatycznego mycia i oczyszczania sprzętu i wyrobów medycznych:
MED.12.4.5)1) zapobiega przysychaniu materiału biologicznego na sprzęcie i wyrobach medycznych,
MED.12.4.5)2) dobiera środki do nawilżania oraz mycia bakteriostatycznego sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.5)3) wybiera środki adekwatnie do warunków mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.5)4) używa środków do mycia i oczyszczania manualnego i maszynowego,
MED.12.4.6) przeprowadza mycie i dezynfekcję z zastosowaniem różnych metod, środków i urządzeń:
MED.12.4.6)1) wykonuje manualne mycie i dezynfekcję,
MED.12.4.6)2) obsługuje urządzenia myjąco‑dezynfekujące,
MED.12.4.7) charakteryzuje metody dekontaminacji w stacji łóżek oraz ich wyposażenia:
MED.12.4.7)1) opisuje zasady funkcjonowania stacji łóżek,
MED.12.4.7)2) dobiera metody dekontaminacji w stacji łóżek oraz ich wyposażenia,
MED.12.4.7)3) przygotowuje łóżko do procedury mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.7)4) dokumentuje przeprowadzony proces dekontaminacji w stacji łóżek oraz ich wyposażenia,
MED.12.4.8) stosuje odpowiednie wskaźniki kontroli procesów mycia oraz dezynfekcji:
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)4) opisuje konieczność zastosowania wody demineralizowanej w procesie mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)7) dokonuje analizy kontroli procesów mycia i dezynfekcji testem biuretowym,
MED.12.4.8)8) prowadzi dokumentację procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.4.9) kontroluje parametry procesu mycia i dezynfekcji:
MED.12.4.9)1) analizuje wydruk z urządzenia myjąco‑dezynfekującego,
MED.12.4.9)2) oblicza ilość zużytych preparatów w procesie,
MED.12.4.9)3) stosuje metodę kontroli wzrokowej procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.9)4) interpretuje wyniki kontroli procesu mycia i dezynfekcji.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.12. Wykonywanie dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych: przeprowadzania mycia, dezynfekcji i sterylizacji przy użyciu odpowiednich metod, środków i urządzeń.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Film instruktażowy przeprowadza Cię przez początkowe etapy procesu dekontaminacji, rodzaje mycia i dezynfekcji w zależności od czynnika dezynfekującego i przygotowanie narzędzi i wyrobów medycznych do procesu, stanowi więc pierwszy materiał, z którym powinieneś(-aś) się zapoznać. Film edukacyjny przedstawia przygotowanie do przeprowadzenia procesu mycia i dezynfekcji materaca i łóżka w szpitalnej stacji łóżek. Film instruktażowy i film edukacyjny nie są ze sobą powiązane i mogą być odtwarzane niezależnie od siebie, powinny być jednak pierwszymi materiałami, z którymi się zapoznasz zanim przejdziesz do dalszych materiałów. Gra edukacyjna pozwala na utrwalenie i sprawdzenie wiedzy w zakresie przeprowadzania czynności z zakresu mycia i dezynfekcji. Gra edukacyjna związana jest z obydwoma filmami. Dodatkowo, film instruktażowy powiązany jest tematycznie z symulatorem urządzenia myjąco‑dezynfekującego, w którym wcielasz się w postać technika sterylizacji medycznej i przeprowadzasz proces mycia i dezynfekcji maszynowej. Zatem również symulator zalecany jest jako kolejny materiał po filmie instruktażowym.
W filmie instruktażowym i w grze edukacyjnej pojawiają się informacje odnoszące się do środków myjących i dezynfekcyjnych, których podsumowaniem jest plansza edukacyjna poświęcona w całości temu zagadnieniu. Możesz się z nią zapoznać zaraz po filmie instruktażowym lub odnosić się do niej podczas przechodzenia gry edukacyjnej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Przygotowanie łóżka i materaca w stacji łóżek do procesu mycia i dezynfekcji

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny przedstawia kroki, które powinny być wykonane podczas przygotowania łóżka i materaca do procesu mechanicznego mycia i dezynfekcji w szpitalnej stacji łóżek. Zwraca uwagę m.in. na odpowiedni ubiór technika sterylizacji w środki ochrony indywidualnej podczas przebywania w strefie brudnej, przygotowanie osobno łóżka i materaca do mycia i dezynfekcji oraz odbiór wyrobów medycznych po stronie czystej urządzenia myjąco‑dezynfekującego.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.7)1) opisuje zasady funkcjonowania stacji łóżek,
MED.12.4.7)2) dobiera metody dekontaminacji w stacji łóżek oraz ich wyposażenia,
MED.12.4.7)3) przygotowuje łóżko do procedury mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.7)4) dokumentuje przeprowadzony proces dekontaminacji w stacji łóżek oraz ich wyposażenia.

Film edukacyjny jest powiązany z grą edukacyjną Analiza wydruku z urządzenia myjąco‑dezynfekującego, testy chemiczne kontroli mycia i dezynfekcji.

Materiały sprawdzające powiązane z filmem edukacyjnym:

  • zadanie z możliwością użycia audio‑wideo Czynności technika sterylizacji w stacji łóżek.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • omawianie metody dekontaminacji w stacji łóżek,

  • przygotowywanie wyrobu medycznego do procesu mycia i dezynfekcji,

  • nadzorowanie sprawności urządzeń wykorzystywanych do mycia i dezynfekcji przed rozpoczęciem procesu,

  • prowadzenie kontroli parametrów i sprawności urządzeń wykorzystywanych do mycia i dezynfekcji,

  • dokumentowanie kontroli procesu mycia i dezynfekcji w stacji łóżek,

  • przygotowanie sprzętu zakwalifikowanego do procesu sterylizacji.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym można zdobytą wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:

  • powtórne oglądanie i analizowanie wybranych scen, przedstawiających najistotniejsze etapy procesu mycia i dezynfekcji łóżka i materaca w szpitalnej stacji łóżek,

  • robienie notatek, np. w formie tabeli lub schematu, przedstawiających kolejne etapy procesu, z wyszczególnieniem środków ochrony indywidualnej stosowanych przez technika sterylizacji medycznej, przygotowania łóżka i materaca do procesu mycia i dezynfekcji, zwalniania wsadu, prowadzenia dokumentacji.


Tytuł materiału multimedialnego

Dekontaminacja maszynowa i manualna

Typ materiału multimedialnego

Film instruktażowy

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film instruktażowy przedstawia przygotowanie wyrobów medycznych do procesu mycia i dezynfekcji w strefie brudnej centralnej sterylizatorni oraz przebieg samego procesu i warunki zwolnienia wsadu. Kolejne etapy pracy technika sterylizacji obejmują m.in.:

  • założenie odpowiedniej odzieży ochronnej,

  • odebranie brudnych narzędzi w opakowaniu transportowym,

  • przygotowanie narzędzi do procesu mycia i dezynfekcji maszynowej, manualnej i do mycia w myjce ultradźwiękowej,

  • dobór testów i wskaźników kontroli do procesu oraz ich umieszczenie w wózku wsadowym urządzenia myjąco‑dezynfekującego,

  • przeprowadzenie testu na pozostałości białkowe, weryfikacja pozostałych testów po zakończonym procesie,

  • analizę wydruku i zwolnienie wsadu myjko‑dezynfektora.

Materiał jest powiązany z kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.12.4.1)1) opisuje metody mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)2) wymienia zalety i wady poszczególnych metod mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)4) ustala metodę mycia i dezynfekcji sprzętu, wyrobu medycznego,
MED.12.4.1)5) przygotowuje sprzęt, wyrób medyczny do procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)6) określa punkty krytyczne procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)7) opisuje przyczyny uszkodzenia sprzętu, wyrobów medycznych w wyniku procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)8) opisuje jednoetapowy i wieloetapowy proces mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.3)1) wymienia przepisy prawa dotyczące wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)2) korzysta z instrukcji producenta sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)3) wymienia metody mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych zgodnie z instrukcją producenta,
MED.12.4.3)4) ustala procedurę mycia i dezynfekcji dla poszczególnych sprzętów i wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)5) wykazuje brak kompatybilności technologii dekontaminacji z instrukcją producenta,
MED.12.4.5)1) zapobiega przysychaniu materiału biologicznego na sprzęcie i wyrobach medycznych,
MED.12.4.5)2) dobiera środki do nawilżania oraz mycia bakteriostatycznego sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.5)3) wybiera środki adekwatnie do warunków mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.5)4) używa środków do mycia i oczyszczania manualnego i maszynowego,
MED.12.4.6)1) wykonuje manualne mycie i dezynfekcję,
MED.12.4.6)2) obsługuje urządzenia myjąco‑dezynfekujące,
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)4) opisuje konieczność zastosowania wody demineralizowanej w procesie mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)7) dokonuje analizy kontroli procesów mycia i dezynfekcji testem biuretowym,
MED.12.4.8)8) prowadzi dokumentację procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.4.9)1) analizuje wydruk z urządzenia myjąco‑dezynfekującego,
MED.12.4.9)3) stosuje metodę kontroli wzrokowej procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.9)4) interpretuje wyniki kontroli procesu mycia i dezynfekcji.

Film instruktażowy jest powiązany z:

  • planszą interaktywną Substancje aktywne w środkach myjących i dezynfekcyjnych,

  • grą edukacyjną Analiza wydruku z urządzenia myjąco‑dezynfekującego, testy chemiczne kontroli mycia i dezynfekcji,

  • symulatorem Automatyczne urządzenie myjąco‑dezynfekujące.

Materiały sprawdzające powiązane z filmem instruktażowym:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową Procesy mycia i dezynfekcji maszynowej i manualnej,

  • puzzle Ułożenie narzędzi do procesu mycia i dezynfekcji maszynowej,

  • zadanie dobieranie w pary Testy do procesu mycia i dezynfekcji maszynowej,

  • zadanie z lukami Mycie i dezynfekcja chemiczno‑termiczna,

  • krzyżówka Procesy i czynności w strefie brudnej,

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie Urządzenia i testy do kontroli procesu mycia i dezynfekcji.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • omawianie metody mycia i dezynfekcji maszynowej,

  • omawianie metody mycia i dezynfekcji manualnej,

  • charakteryzowanie metody mycia i dezynfekcji,

  • przygotowanie wyrobów medycznych do procesu mycia‑dezynfekcji,

  • stosowanie urządzenia myjąco‑dezynfekującego z uwzględnieniem różnych metod,

  • prowadzenie kontroli parametrów i sprawności urządzeń wykorzystywanych do mycia i dezynfekcji,

  • dokumentowanie kontroli procesu mycia i dezynfekcji.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z filmem instruktażowym można zdobytą wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:

  • powtórne oglądanie i analizowanie wybranych scen, przedstawiających najistotniejsze różnice pomiędzy typami mycia i dezynfekcji (np. zakres temperaturowy procesu, czynnik dezynfekujący, czas trwania procesu), zasady zwolnienia wsadu narzędziowego,

  • robienie notatek, np. w formie tabeli przedstawiającej cechy wspólne i różniące pomiędzy typami mycia i dezynfekcji (porównanie mycia i dezynfekcji maszynowej i manualnej), w formie schematu (kolejne etapy procesu), z zaznaczeniem punktów krytycznych i stosowanych testów i wskaźników kontroli przebiegu procesu,

  • przygotowanie fiszek lub karteczek, na każdej z nich można umieścić nazwę narzędzia lub wyrobu medycznego, a na odwrocie – informację dotyczącą tego, czy i jak należy zdemontować wyrób medyczny do procesu mycia i dezynfekcji, w jaki sposób go ułożyć na siatkach narzędziowych itp.,

  • przygotowanie infografiki na temat warunków transportu narzędzi brudnych z sali operacyjnej do strefy brudnej centralnej sterylizatorni, w której zostaną uwzględnione czynniki takie jak np.: obecność choroby wirusowej u pacjenta lub jej brak, czas, jaki minął od zabiegu, rodzaj materiału, z którego wykonany jest wyrób medyczny itp.,

  • w trakcie robienia notatek można używać kolorów, oznaczając przy ich pomocy zarówno kolory samych testów i wskaźników przed myciem i dezynfekcją oraz po procesie, jak również używając ich symboliki do oznaczenia testów prawidłowo i nieprawidłowo wybarwionych, odpowiednio na zielono i na czerwono,

  • przygotowanie infografiki na tematy takiej jak np.: ubiór technika sterylizacji w strefie brudnej i zasady zachowania bezpieczeństwa podczas pracy z brudnymi wyrobami medycznymi, testy i wskaźniki do kontroli procesu mycia i dezynfekcji, rodzaj mycia i dezynfekcji w zależności od narzędzia/wyrobu medycznego, szczególne zasady zachowania bezpieczeństwa w przypadku narzędzi mających kontakt z pacjentem z chorobą wirusową itp.


Tytuł materiału multimedialnego

Substancje aktywne w środkach myjących i dezynfekcyjnych

Typ materiału multimedialnego

Plansza interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Plansza interaktywna przedstawia rodzaje związków chemicznych wykorzystywanych do mycia i dezynfekcji z uwzględnieniem podstawowego podziału na:

  • środki myjące,

  • środki dezynfekujące,

  • środki myjąco‑dezynfekujące,

  • środki neutralizujące (kwasy),

  • środki powierzchniowo czynne (fosforany, substancje zastępcze dla fosforanów).

Grupy te zostały omówione pod względem zastosowania w procesie mycia i dezynfekcji wyrobów medycznych, narzędzi, ale też większych powierzchni, np. blatów, pomieszczeń, oraz dezynfekcji skóry rąk pracownika centralnej sterylizatorni czy miejscowej dezynfekcji skóry pacjenta podczas zabiegu. Dla środków do mycia i dezynfekcji omówiono charakterystykę biobójczą i zakres zastosowań (w tym kompatybilność z danym materiałem, surowcem) w zależności od czynników aktywnych, w tym:

  • alkoholi,

  • aldehydów,

  • związków chloru,

  • związków tlenowych,

  • związków halogenoforowych,

  • fenoli,

  • czwartorzędowych związków amon(i)owych,

  • enzymów.

Ponadto, każda z klas tych związków została opatrzona przykładem w postaci zdjęcia preparatu stosowanego w centralnej sterylizatorni wraz ze zdjęciem etykiety informacyjnej.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

MED.12.4.1)1) opisuje metody mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)2) wymienia zalety i wady poszczególnych metod mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)3) identyfikuje karty charakterystyki preparatów niebezpiecznych,
MED.12.4.1)4) ustala metodę mycia i dezynfekcji sprzętu, wyrobu medycznego,
MED.12.4.1)7) opisuje przyczyny uszkodzenia sprzętu, wyrobów medycznych w wyniku procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.3)1) wymienia przepisy prawa dotyczące wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)2) korzysta z instrukcji producenta sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)3) wymienia metody mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych zgodnie z instrukcją producenta,
MED.12.4.3)4) ustala procedurę mycia i dezynfekcji dla poszczególnych sprzętów i wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)5) wykazuje brak kompatybilności technologii dekontaminacji z instrukcją producenta,
MED.12.4.5)1) zapobiega przysychaniu materiału biologicznego na sprzęcie i wyrobach medycznych,
MED.12.4.5)2) dobiera środki do nawilżania oraz mycia bakteriostatycznego sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.5)3) wybiera środki adekwatnie do warunków mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.5)4) używa środków do mycia i oczyszczania manualnego i maszynowego,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)4) opisuje konieczność zastosowania wody demineralizowanej w procesie mycia i dezynfekcji.

Plansza interaktywna jest powiązana z:

  • filmem instruktażowym Dekontaminacja maszynowa i manualna,

  • grą edukacyjną Analiza wydruku z urządzenia myjąco‑dezynfekującego, testy chemiczne kontroli mycia i dezynfekcji.

Materiały sprawdzające powiązane z planszą interaktywną:

  • test samosprawdzający Czynniki aktywne w preparatach do mycia i dezynfekcji,

  • krzyżówka Procesy i czynności w strefie brudnej.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • wybieranie środków adekwatnych do typu mycia i dezynfekcji,

  • używanie środków do mycia i oczyszczania manualnego i maszynowego,

  • charakteryzowanie środków myjąco‑dezynfekujących i ich substancji czynnych,

  • stosowanie preparatów zgodnie z ich przeznaczeniem.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z planszą interaktywną można zdobytą wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:

  • przygotowanie fiszek, np.: z nazwami poszczególnych środków myjących i dezynfekujących oraz ich aktywnością bójczą czy z nazwami grup czynników aktywnych i grupami narzędzi oraz wyrobów medycznych, do mycia i dezynfekcji których można zastosować dany środek,

  • robienie notatek, np. w postaci tabeli, w której można wynotować substancje czynne w środkach do mycia i dezynfekcji, a następnie przyporządkować przykłady środków chemicznych stosowanych w centralnej sterylizatorni oraz scharakteryzować ich przeznaczenie,

  • przygotowanie infografiki, w której do rodzaju dekontaminowanej powierzchni (np. skóra, blaty robocze, podłogi, narzędzia metalowe, wyroby medyczne porowate, endoskopy giętkie itp.) zostanie przyporządkowany odpowiedni środek myjąco‑dezynfekujący lub infografiki prezentującej wady i zalety poszczególnych środków myjąco‑dezynfekujących, z wyszczególnieniem ich ewentualnego działania drażniącego czy mutagennego na błony śluzowe i skórę użytkownika,

  • przygotowanie graficzne wykresu aktywności bójczej poszczególnych grup czynników aktywnych i przykładów związków, np. w postaci piramidy blokowej, w której najniższy poziom zajmują środki o najłagodniejszej aktywności mikrobójczej, zaś na szczycie znajdują się najsilniej działające środki lub te, których aktywność obejmuje skuteczne usuwanie prionów i form przetrwalnikowych bakterii, przygotowanie karteczek z wydrukiem lub opisem w formie schematu nazwy środków myjąco‑dezynfekujących, podanych jako przykładowe w materiale multimedialnym, wraz z ich krótką charakterystyką na odwrocie (np. czynnik aktywny, kompatybilność materiałowa, środki ostrożności, zasady przechowywania); w dalszej kolejności następuje losowanie karteczki i próba przypisania danego środka do konkretnego procesu odbywającego się w strefie brudnej, z uwzględnieniem typu mycia i dezynfekcji (dezynfekcja wstępna, ultradźwiękowa, maszynowa, ręczna), rodzaju materiału (narzędzie metalowe, wyrób medyczny zawierający elementy gumowe, silikonowe, szklane, materiały porowate) itp.,

  • sporządzanie schematycznych rysunków na każdym z etapów robienia notatek, infografik, karteczek i tabel, również stosowanie symboliki piktogramów czy różnej kolorystyki – wizualne przedstawienie materiału w ten sposób jest bardziej atrakcyjne od notatek w postaci tekstu i pomaga lepiej zapamiętać poszczególne informacje,

  • przygotowanie kart do gry: kart mikroorganizmów/zabrudzeń oraz kart środków chemicznych/fizycznych; na kartach mikroorganizmów i zabrudzeń można opisać ich nazwy oraz dodać symboliczny rysunek (np.: bakterie gram‑dodatnie, bakterie gram‑ujemne, wirusy otoczkowe, prątki, materiał białkowy, itd.), zaś na kartach środków można umieścić ich nazwy/określenia (np. jodyna, etanol, kwas nadoctowy, glutaraldehyd, wysoka temperatura, ultradźwięki itd.), a na ich odwrocie – zakres bójczy lub zdolność do usuwania danego zabrudzenia. Gra odbywa się wraz z inną osobą lub osobami, np. członkiem rodziny. Wszystkie karty środków należy rozdać po równo uczestnikom gry, zaś karty zabrudzeń umieścić na stole. Gracze na przemian odkrywają kartę zabrudzeń i kładą ją na środku, pomiędzy sobą. Zadaniem graczy jest dopasowanie odpowiedniego środka myjącego/dezynfekującego do usunięcia danego mikroogranizmu lub zabrudzenia spośród posiadanych kart. Gracze mogą użyć dowolnej liczby kart w danym rozdaniu. Mogą również powstrzymać się od użycia karty, jeśli – ich zdaniem – nie posiadają w swojej talii odpowiedniego środka. Po wyłożeniu kart można sprawdzić na ich odwrocie czy zostały zastosowane właściwie. Jeśli tak – następny gracz kontynuuje grę, jeśli nie – gracz, który popełnił błąd zabiera wyłożone przez wszystkich uczestników karty środków i zaczyna się następna kolejka (jeśli więcej niż jeden gracz popełni błąd, karty ze stołu są dzielone pomiędzy graczami, którzy się pomylili). Wygrywa ten gracz, który jako pierwszy pozbędzie się wszystkich kart z ręki.


Tytuł materiału multimedialnego

Analiza wydruku z urządzenia myjąco‑dezynfekującego, testy chemiczne kontroli mycia i dezynfekcji

Typ materiału multimedialnego

Gra edukacyjna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W grze edukacyjnej wcielasz się w rolę technika sterylizacji medycznej, który przechodzi przez kolejne sytuacje w trakcie wykonywania czynności w strefie brudnej centralnej sterylizatorni, w tym m.in.:

  • prawidłowe ułożenie testów i wskaźników kontrolnych na wózku wsadowym myjko‑dezynfektora,

  • przygotowanie narzędzi zgodnie z instrukcją producenta do procesu mycia i dezynfekcji oraz ich ułożenie na wózku wsadowym,

  • analiza i interpretacja wyników testów oraz wskaźników kontroli procesu,

  • sytuacje niespodziewane, np. nalot na jednym z wyrobów medycznych po myciu i dezynfekcji, brak zdemontowania narzędzia przed procesem,

  • wybór odpowiedniego środka chemicznego do mycia i dezynfekcji w zależności od narzędzia chirurgicznego i wskazań producenta,

  • analiza wydruku z urządzenia i podjęcie decyzji o zwolnieniu wsadu narzędziowego,

  • zasady prowadzenia dokumentacji procesu.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.1)1) opisuje metody mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)2) wymienia zalety i wady poszczególnych metod mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)4) ustala metodę mycia i dezynfekcji sprzętu, wyrobu medycznego,
MED.12.4.1)5) przygotowuje sprzęt, wyrób medyczny do procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)6) określa punkty krytyczne procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)7) opisuje przyczyny uszkodzenia sprzętu, wyrobów medycznych w wyniku procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)8) opisuje jednoetapowy i wieloetapowy proces mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.3)2) korzysta z instrukcji producenta sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)3) wymienia metody mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych zgodnie z instrukcją producenta,
MED.12.4.3)4) ustala procedurę mycia i dezynfekcji dla poszczególnych sprzętów i wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)5) wykazuje brak kompatybilności technologii dekontaminacji z instrukcją producenta,
MED.12.4.5)1) zapobiega przysychaniu materiału biologicznego na sprzęcie i wyrobach medycznych,
MED.12.4.5)3) wybiera środki adekwatnie do warunków mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.5)4) używa środków do mycia i oczyszczania manualnego i maszynowego,
MED.12.4.6)2) obsługuje urządzenia myjąco‑dezynfekujące,
MED.12.4.7)4) dokumentuje przeprowadzony proces dekontaminacji w stacji łóżek oraz ich wyposażenia,
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)8) prowadzi dokumentację procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.4.9)1) analizuje wydruk z urządzenia myjąco‑dezynfekującego,
MED.12.4.9)3) stosuje metodę kontroli wzrokowej procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.9)4) interpretuje wyniki kontroli procesu mycia i dezynfekcji.

Gra edukacyjna jest powiązana z:

  • filmem edukacyjnym Przygotowanie łóżka i materaca w stacji łóżek do procesu mycia i dezynfekcji,

  • filmem instruktażowym Dekontaminacja maszynowa i manualna,

  • planszą interaktywną Substancje aktywne w środkach myjących i dezynfekcyjnych,

  • symulatorem Automatyczne urządzenie myjąco‑dezynfekujące.

Materiały sprawdzające powiązane z grą edukacyjną:

  • zadanie typu prawda czy fałsz Proces mycia i dezynfekcji,

  • zadanie dobieranie w pary Testy do procesu mycia i dezynfekcji maszynowej,

  • krzyżówka Procesy i czynności w strefie brudnej,

  • zadanie z lukami Mycie i dezynfekcja chemiczno‑termiczna,

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie Urządzenia i testy do kontroli procesu mycia i dezynfekcji.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następującego celu:

  • stosowanie wskaźników kontroli procesów mycia oraz dezynfekcji,

  • kontrolowanie sprawności urządzeń wykorzystywanych do mycia i dezynfekcji,

  • dokumentowanie procesu mycia i dezynfekcji,

  • kontrolowanie parametrów procesu mycia i dezynfekcji,

  • podejmowanie decyzji o zwolnieniu wsadu lub powtórzeniu procesu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z grą edukacyjną można zdobytą wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:

  • robienie notatek z zakresu zasad postępowania w strefie brudnej centralnej sterylizatorni, z uwzględnieniem kompatybilności materiałowej danego wyrobu medycznego z typem mycia i dezynfekcji, doboru testów i wskaźników kontroli procesu, zasad prawidłowego ułożenia narzędzi do procesu i ich demontażu według instrukcji producenta,

  • wynotowanie punktów krytycznych podczas przeprowadzania procesu mycia i dezynfekcji oraz podjętego działania, które pojawiają się w grze edukacyjnej, np.: niezdemontowanie narzędzia do procesu, nieprawidłowe umieszczenie testu kontroli mycia mechanicznego na wózku wsadowym urządzenia, niewłaściwe przebarwienie się wskaźnika chemicznego, obecność śladu zabrudzenia na narzędziu po procesie, widoczne uszkodzenie na wyrobie medycznym po procesie itp.,

  • przygotowanie w formie infografiki lub schematu zagadnień z zakresu np.: charakterystyki narzędzi i wyrobów medycznych termolabilnych i odpornych na działanie temperatur (wraz z podaniem przykładów), charakterystyki testów i wskaźników stosowanych do kontroli procesu mycia i dezynfekcji (wraz z prawidłowymi wynikami), czy warunków zwolnienia wsadu myjko‑dezynfektora po zakończonym procesie.


Tytuł materiału multimedialnego

Automatyczne urządzenie myjąco‑dezynfekujące

Typ materiału multimedialnego

Symulator

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Symulator urządzenia myjąco‑dezynfekującego umożliwia wirtualną obsługę myjko‑dezynfektora, używanego do automatycznego procesu mycia i dezynfekcji wyrobów medycznych w centralnej sterylizatorni. W kolejnych krokach zapoznajesz się z budową urządzenia i przystępujesz do jego obsługi. Szczegółowe informacje i wskazówki przeprowadzają Cię przez kolejne kroki obsługi urządzenia:

  • uruchomienie urządzenia,

  • przygotowanie, odpowiednie ułożenie narzędzi do procesu,

  • wybór i przygotowanie testów i wskaźników kontroli procesu,

  • przeprowadzenie testu na pozostałości białkowe,

  • reagowanie na przykładowe, najczęstsze błędy/usterki w trakcie działania urządzenia,

  • sprawdzenie wyników testów i wskaźników po zakończonym procesie,

  • sprawdzenie parametrów fizycznych i analizę wydruku z urządzenia po zakończonym procesie.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.1)1) opisuje metody mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)4) ustala metodę mycia i dezynfekcji sprzętu, wyrobu medycznego,
MED.12.4.1)5) przygotowuje sprzęt, wyrób medyczny do procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)6) określa punkty krytyczne procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)8) opisuje jednoetapowy i wieloetapowy proces mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.3)2) korzysta z instrukcji producenta sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)3) wymienia metody mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych zgodnie z instrukcją producenta,
MED.12.4.3)4) ustala procedurę mycia i dezynfekcji dla poszczególnych sprzętów i wyrobów medycznych,
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)7) dokonuje analizy kontroli procesów mycia i dezynfekcji testem biuretowym,
MED.12.4.8)8) prowadzi dokumentację procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.4.9)1) analizuje wydruk z urządzenia myjąco‑dezynfekującego,
MED.12.4.9)3) stosuje metodę kontroli wzrokowej procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.9)4) interpretuje wyniki kontroli procesu mycia i dezynfekcji.

Symulator jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym Dekontaminacja maszynowa i manualna,

  • grą edukacyjną Analiza wydruku z urządzenia myjąco‑dezynfekującego, testy chemiczne kontroli mycia i dezynfekcji.

Materiały sprawdzające powiązane z symulatorem:

  • zadanie z lukami Test na pozostałości białkowe,

  • zadanie dobieranie w pary Testy do procesu mycia i dezynfekcji maszynowej.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie z budową myjni‑dezynfektora,

  • zapoznanie z obsługą myjni‑dezynfektora,

  • zapoznanie z testami stosowanymi podczas procesu mycia i dezynfekcji,

  • postępowanie w przypadku usterki i komunikatu o błędzie,

  • podejmowanie decyzji o zwolnieniu wsadu urządzenia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z symulatorem można zdobytą wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:

  • notowanie kolejnych kroków, jakie podejmuje technik sterylizacji w celu uruchomienia myjko‑dezynfektora, przeprowadzenia testu sprawności urządzenia, przygotowania wsadu narzędziowego, przeprowadzenia procesu mycia i dezynfekcji maszynowej oraz sporządzenie notatek dotyczących zasad zwolnienia wsadu narzędziowego,

  • sporządzenie listy punktów krytycznych i etapów o szczególnej istotności dla prawidłowości przeprowadzanego procesu,

  • sporządzenie schematycznych rysunków testów i wskaźników kontroli procesu z użyciem kolorów wskazujących na ich zmianę barwną po procesie mycia i dezynfekcji,

  • sporządzenie mapy myśli lub plakatu (forma graficzna lepiej oddziałuje na zapamiętywanie i kojarzenie informacji), obrazującycg w formie skrótowej najważniejsze etapy i kwestie związane z przeprowadzeniem mycia i dezynfekcji w urządzeniu (z uwzględnieniem m.in. takich elementów jak: testy i wskaźniki, środki ochrony indywidualnej stosowane na poszczególnych etapach, ułożenie narzędzi i wyrobów medycznych na wózku wsadowym urządzenia, zwolnienie wsadu, ogólne zasady bezpieczeństwa),

  • notowanie potencjalnych usterek w trakcie przeprowadzania procesu i zasad postepowania, tj. decyzji o dopuszczeniu sprzętu do pracy, powtórzeniu testu sprawności, powtórzeniu procesu mycia i dezynfekcji, zwolnieniu zestawu narzędziowego.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową Procesy mycia i dezynfekcji maszynowej i manualnej

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z dwudziestu pięciu pytań o różnym stopniu trudności: pięć łatwych, czternaście średnio trudnych i sześć trudnych. Czas rozwiązania testu to trzydzieści osiem minut (1,5 minuty na każde pytanie). Próg zaliczenia testu wynosi 60%. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.

Test dotyczy metod procesu mycia i dezynfekcji, maszynowego i manualnego, odpowiedniego przygotowania narzędzi i wyrobów medycznych do procesu oraz kompatybilności wyrobów z zastosowaną metodą mycia i dezynfekcji, według zaleceń producenta wyrobów.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi.

Zadanie daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy.
Wyniki wskażą, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiału multimedialnego.
Można wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczeń i ich sprawdzanie, aż do momentu zyskania pełnej poprawności.
Informacje zwrotne mogą wspomóc w ocenie własnych postępów w nauce oraz wskazać mocne strony.

Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym Dekontaminacja maszynowa i manualna.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.1)1) opisuje metody mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)2) wymienia zalety i wady poszczególnych metod mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)4) ustala metodę mycia i dezynfekcji sprzętu, wyrobu medycznego,
MED.12.4.1)5) przygotowuje sprzęt, wyrób medyczny do procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)6) określa punkty krytyczne procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)7) opisuje przyczyny uszkodzenia sprzętu, wyrobów medycznych w wyniku procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)8) opisuje jednoetapowy i wieloetapowy proces mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.3)1) wymienia przepisy prawa dotyczące wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)2) korzysta z instrukcji producenta sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)3) wymienia metody mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych zgodnie z instrukcją producenta,
MED.12.4.3)4) ustala procedurę mycia i dezynfekcji dla poszczególnych sprzętów i wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)5) wykazuje brak kompatybilności technologii dekontaminacji z instrukcją producenta,
MED.12.4.5)3) wybiera środki adekwatnie do warunków mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.5)4) używa środków do mycia i oczyszczania manualnego i maszynowego,
MED.12.4.6)2) obsługuje urządzenia myjąco‑dezynfekujące,
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)4) opisuje konieczność zastosowania wody demineralizowanej w procesie mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)7) dokonuje analizy kontroli procesów mycia i dezynfekcji testem biuretowym,
MED.12.4.8)8) prowadzi dokumentację procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.4.9)1) analizuje wydruk z urządzenia myjąco‑dezynfekującego,
MED.12.4.9)3) stosuje metodę kontroli wzrokowej procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.9)4) interpretuje wyniki kontroli procesu mycia i dezynfekcji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobieranie w pary Testy do procesu mycia i dezynfekcji maszynowej

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie łatwe. Zawiera cztery fotografie testów i wskaźników stosowanych do kontroli maszynowego procesu mycia i dezynfekcji. Należy dopasować nazwy wskaźników i testów do fotografii.

Zadanie daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy.
Wyniki wskażą, czy ten zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiałów multimedialnych.
Można wielokrotnie powtórzyć wykonywanie zadania i jego sprawdzanie, aż do momentu zyskania pełnej poprawności.
Informacje zwrotne mogą wspomóc w ocenie własnych postępów w nauce oraz wskazać mocne strony.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym Dekontaminacja maszynowa i manualna,

  • grą edukacyjną Analiza wydruku z urządzenia myjąco‑dezynfekującego, testy chemiczne kontroli mycia i dezynfekcji,

  • symulatorem Automatyczne urządzenie myjąco‑dezynfekujące.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami Mycie i dezynfekcja chemiczno‑termiczna

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu umieszczony jest tekst stanowiący krótką charakterystykę procesu mycia i dezynfekcji chemiczno‑termicznej. W tekście należy uzupełnić pięć brakujących wyrażeń spośród w sumie dziesięciu wyrażeń do wyboru. Zadanie o poziomie średnio trudnym.

Zadanie daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy.
Wyniki wskażą, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiałów multimedialnych.
Można wielokrotnie powtórzyć wykonywanie zadania i jego sprawdzanie, aż do momentu zyskania pełnej poprawności.
Informacje zwrotne mogą wspomóc w ocenie własnych postępów w nauce oraz wskazać mocne strony.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym Dekontaminacja maszynowa i manualna,

  • grą edukacyjną Analiza wydruku z urządzenia myjąco‑dezynfekującego, testy chemiczne kontroli mycia i dezynfekcji.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.12.4.1)1) opisuje metody mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)2) wymienia zalety i wady poszczególnych metod mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)4) ustala metodę mycia i dezynfekcji sprzętu, wyrobu medycznego,
MED.12.4.1)7) opisuje przyczyny uszkodzenia sprzętu, wyrobów medycznych w wyniku procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.3)2) korzysta z instrukcji producenta sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)3) wymienia metody mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych zgodnie z instrukcją producenta,
MED.12.4.3)4) ustala procedurę mycia i dezynfekcji dla poszczególnych sprzętów i wyrobów medycznych,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami Test na pozostałości białkowe

Opis materiału sprawdzającego

Jest to tekst, w którym trzeba uzupełnić brakujące wyrażenia. Należy wybrać jedenaście wyrażeń spośród dwudziestu dwóch, w zadaniu znajduje się zatem jedenaście dodatkowych dystraktorów. Tekst dotyczy instrukcji wykonania testu na pozostałości białkowe i interpretacji jego wyniku. Zadanie o poziomie średnio trudnym.

Zadanie daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy.
Wyniki wskażą, czy ten zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiału multimedialnego.
Można wielokrotnie powtórzyć wykonywanie zadania i jego sprawdzanie, aż do momentu zyskania pełnej poprawności.
Informacje zwrotne mogą wspomóc w ocenie własnych postępów w nauce oraz wskazać mocne strony.

Materiał sprawdzający jest powiązany z symulatorem Automatyczne urządzenie myjąco‑dezynfekujące.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.1)6) określa punkty krytyczne procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.4.9)4) interpretuje wyniki kontroli procesu mycia i dezynfekcji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie Urządzenia i testy do kontroli procesu mycia i dezynfekcji

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie średnio trudne, polegające na przypisaniu pięciu podanych testów i urządzeń, stosowanych w celu kontroli procesu mycia i dezynfekcji automatycznej do dwóch kategorii: urządzenia oraz testy i wskaźniki.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym Dekontaminacja maszynowa i manualna,

  • grą edukacyjną Analiza wydruku z urządzenia myjąco‑dezynfekującego, testy chemiczne kontroli mycia i dezynfekcji.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka Procesy i czynności w strefie brudnej

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka składa się z pięciu haseł, które należy odgadnąć, aby pojawiło się hasło główne. Po poprawnym rozwiązaniu krzyżówki należy odpowiedzieć na dodatkowe pytanie otwarte dotyczące procesu, którego nazwa jest rozwiązaniem krzyżówki. Hasła krzyżówki dotyczą ogólnych pojęć związanych z procesem dekontaminacji wyrobów medycznych w centralnej sterylizatorni. Zadanie średnio trudne.

Zadanie daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy. Wyniki wskażą, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiałów multimedialnych. Można wielokrotnie powtórzyć wykonywanie zadania i jego sprawdzanie, aż do momentu zyskania pełnej poprawności. Informacje zwrotne mogą wspomóc w ocenie własnych postępów w nauce oraz wskazać mocne strony.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym Dekontaminacja maszynowa i manualna,

  • planszą interaktywną Substancje aktywne w środkach myjących i dezynfekcyjnych,

  • grą edukacyjną Analiza wydruku z urządzenia myjąco‑dezynfekującego, testy chemiczne kontroli mycia i dezynfekcji.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.5)2) dobiera środki do nawilżania oraz mycia bakteriostatycznego sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.5)3) wybiera środki adekwatnie do warunków mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.5)4) używa środków do mycia i oczyszczania manualnego i maszynowego,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Puzzle Ułożenie narzędzi do procesu mycia i dezynfekcji maszynowej

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na ułożeniu szesnastu elementów obrazka w całość, przedstawiającą wózek wsadowy urządzenia myjąco‑dezynfekującego z załadunkiem narzędziowym. Po ułożeniu puzzli należy odpowiedzieć na pytanie dotyczące prawidłowości ułożenia narzędzi i wyrobów medycznych na poszczególnych półkach wózka wsadowego. Zadanie o poziomie średnio trudnym.

Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym Dekontaminacja maszynowa i manualna.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.1)5) przygotowuje sprzęt, wyrób medyczny do procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)7) opisuje przyczyny uszkodzenia sprzętu, wyrobów medycznych w wyniku procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.6)2) obsługuje urządzenia myjąco‑dezynfekujące.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test samosprawdzający jednokrotnego wyboru Czynniki aktywne w preparatach do mycia i dezynfekcji

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z dziesięciu pytań o różnym stopniu trudności: trzech łatwych, sześciu średnio trudnych i jednego trudnego. Czas rozwiązania testu to piętnaście minut (1,5 minuty na pytanie). System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów. Próg zaliczenia testu wynosi 60%.

Test obejmuje temat środków aktywnych w preparatach stosowanych do mycia i dezynfekcji maszynowej i manualnej, zakresu ich aktywności bójczej oraz zasad dobierania preparatów do danego narzędzia czy wyrobu medycznego w zależności od wskazań i zaleceń jego producenta.

Test daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy.
Wyniki wskażą, czy ten tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiału multimedialnego.
Można wielokrotnie powtórzyć wykonywanie zadania i jego sprawdzanie, aż do momentu zyskania pełnej poprawności.
Informacje zwrotne mogą wspomóc w ocenie własnych postępów w nauce oraz wskazać mocne strony. Można również skorzystać z podpowiedzi i wskazówek naprowadzających w przypadku udzielenia błędnej odpowiedzi.

Materiał sprawdzający jest powiązany z planszą interaktywną Substancje aktywne w środkach myjących i dezynfekcyjnych.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.1)3) identyfikuje karty charakterystyki preparatów niebezpiecznych,
MED.12.4.1)4) ustala metodę mycia i dezynfekcji sprzętu, wyrobu medycznego,
MED.12.4.1)7) opisuje przyczyny uszkodzenia sprzętu, wyrobów medycznych w wyniku procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.3)1) wymienia przepisy prawa dotyczące wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)2) korzysta z instrukcji producenta sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)3) wymienia metody mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych zgodnie z instrukcją producenta,
MED.12.4.3)4) ustala procedurę mycia i dezynfekcji dla poszczególnych sprzętów i wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)5) wykazuje brak kompatybilności technologii dekontaminacji z instrukcją producenta,
MED.12.4.5)2) dobiera środki do nawilżania oraz mycia bakteriostatycznego sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.5)3) wybiera środki adekwatnie do warunków mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.5)4) używa środków do mycia i oczyszczania manualnego i maszynowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z użyciem materiałów audio‑wideo Czynności technika sterylizacji w stacji łóżek

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie łatwe. Do obejrzenia są dwa krótkie fragmenty filmu edukacyjnego „Przygotowanie łóżka i materaca w stacji łóżek do procesu mycia i dezynfekcji”, po czym należy odpowiedzieć na, odpowiednio, dwa pytania dotyczące czynności wykonywanej przez technika sterylizacji medycznej w szpitalnej stacji łóżek. Trzeba wybrać jedną z czterech podanych do każdego pytania odpowiedzi.

Zadanie daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy.
Wyniki wskażą, czy ten zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiału multimedialnego.
Można wielokrotnie powtórzyć wykonywanie zadania i jego sprawdzanie, aż do momentu zyskania pełnej poprawności.
Informacje zwrotne mogą wspomóc w ocenie własnych postępów w nauce.

Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem edukacyjnym Przygotowanie łóżka i materaca w stacji łóżek do procesu mycia i dezynfekcji.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.7)1) opisuje zasady funkcjonowania stacji łóżek,
MED.12.4.7)2) dobiera metody dekontaminacji w stacji łóżek oraz ich wyposażenia,
MED.12.4.7)3) przygotowuje łóżko do procedury mycia i dezynfekcji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie prawidłowej odpowiedzi Parametry procesu dezynfekcji

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie trudne. W podanym tekście, w trzech miejscach, należy wskazać prawidłowe wyrażenie spośród dwóch podanych, tak aby sens tekstu został zachowany. Tekst dotyczy definicji wartości A0 dla procesu dezynfekcji.

Zadanie daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy.
Wyniki wskażą, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiałów multimedialnych.
Można wielokrotnie powtórzyć wykonywanie zadania i jego sprawdzanie, aż do momentu zyskania pełnej poprawności.
Informacje zwrotne mogą wspomóc w ocenie własnych postępów w nauce oraz wskazać mocne strony.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym Dekontaminacja maszynowa i manualna,

  • grą edukacyjną Analiza wydruku z urządzenia myjąco‑dezynfekującego, testy chemiczne kontroli mycia i dezynfekcji.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.1)6) określa punkty krytyczne procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz Proces mycia i dezynfekcji

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie trudne. Należy zapoznać się z czterema zdaniami, dotyczącymi ogólnych pojęć związanych z dekontaminacją wyrobów medycznych w centralnej sterylizatorni. Następnie trzeba zdecydować, które ze zdań są prawdziwe, a które fałszywe.

Zadanie daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy.
Wyniki wskażą, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiału multimedialnego.
Można wielokrotnie powtórzyć wykonywanie zadania i jego sprawdzanie, aż do momentu zyskania pełnej poprawności.
Informacje zwrotne mogą wspomóc w ocenie własnych postępów w nauce oraz wskazać mocne strony.

Materiał sprawdzający jest powiązany z grą edukacyjną Analiza wydruku z urządzenia myjąco‑dezynfekującego, testy chemiczne kontroli mycia i dezynfekcji.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.1)1) opisuje metody mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)2) wymienia zalety i wady poszczególnych metod mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)4) ustala metodę mycia i dezynfekcji sprzętu, wyrobu medycznego,
MED.12.4.1)5) przygotowuje sprzęt, wyrób medyczny do procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)6) określa punkty krytyczne procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.3)3) wymienia metody mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych zgodnie z instrukcją producenta,
MED.12.4.3)4) ustala procedurę mycia i dezynfekcji dla poszczególnych sprzętów i wyrobów medycznych,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału