E-materiały do kształcenia zawodowego

Mycie i dezynfekcja narzędzi

MED.12. Wykonywanie dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych - Technik sterylizacji medycznej 321104

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Katarzyna Bednarczyk

Konsultant przewodnika: Lidia Olszewska, Adam Walaszkowski

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Mycie i dezynfekcja narzędzi

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik sterylizacji medycznej, 321104

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.12. Wykonywanie dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

MED.12.4. Wykonywanie mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:

MED.12.4.1) rozróżnia metody mycia i dezynfekcji:
MED.12.4.1)1) opisuje metody mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)2) wymienia zalety i wady poszczególnych metod mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)3) identyfikuje karty charakterystyki preparatów niebezpiecznych,
MED.12.4.1)4) ustala metodę mycia i dezynfekcji sprzętu, wyrobu medycznego,
MED.12.4.1)5) przygotowuje sprzęt, wyrób medyczny do procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)6) określa punkty krytyczne procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)7) opisuje przyczyny uszkodzenia sprzętu, wyrobów medycznych w wyniku procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)8) opisuje jednoetapowy i wieloetapowy proces mycia i dezynfekcji,

MED.12.4.3) dobiera technologię dekontaminacji zgodnie z instrukcją producenta:
MED.12.4.3)1) wymienia przepisy prawa dotyczące wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)2) korzysta z instrukcji producenta sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)3) wymienia metody mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych zgodnie z instrukcją producenta,
MED.12.4.3)4) ustala procedurę mycia i dezynfekcji dla poszczególnych sprzętów i wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)5) wykazuje brak kompatybilności technologii dekontaminacji z instrukcją producenta,

MED.12.4.5) stosuje środki do nawilżania, bakteriostatycznego mycia i oczyszczania sprzętu i wyrobów medycznych:
MED.12.4.5)1) zapobiega przysychaniu materiału biologicznego na sprzęcie i wyrobach medycznych,
MED.12.4.5)2) dobiera środki do nawilżania oraz mycia bakteriostatycznego sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.5)3) wybiera środki adekwatnie do warunków mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.5)4) używa środków do mycia i oczyszczania manualnego i maszynowego,

MED.12.4.6) przeprowadza mycie i dezynfekcję z zastosowaniem różnych metod, środków i urządzeń:
MED.12.4.6)1) wykonuje manualne mycie i dezynfekcję,
MED.12.4.6)2) obsługuje urządzenia myjąco‑dezynfekujące,

MED.12.4.7) charakteryzuje metody dekontaminacji w stacji łóżek oraz ich wyposażenia:
MED.12.4.7)1) opisuje zasady funkcjonowania stacji łóżek,
MED.12.4.7)2) dobiera metody dekontaminacji w stacji łóżek oraz ich wyposażenia,
MED.12.4.7)3) przygotowuje łóżko do procedury mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.7)4) dokumentuje przeprowadzony proces dekontaminacji w stacji łóżek oraz ich wyposażenia,

MED.12.4.8) stosuje odpowiednie wskaźniki kontroli procesów mycia oraz dezynfekcji:
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)4) opisuje konieczność zastosowania wody demineralizowanej w procesie mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)7) dokonuje analizy kontroli procesów mycia i dezynfekcji testem biuretowym,
MED.12.4.8)8) prowadzi dokumentację procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,

MED.12.4.9) kontroluje parametry procesu mycia i dezynfekcji:
MED.12.4.9)1) analizuje wydruk z urządzenia myjąco‑dezynfekującego,
MED.12.4.9)2) oblicza ilość zużytych preparatów w procesie,
MED.12.4.9)3) stosuje metodę kontroli wzrokowej procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.9)4) interpretuje wyniki kontroli procesu mycia i dezynfekcji.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.12. Wykonywanie dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych: przeprowadzania mycia, dezynfekcji i sterylizacji przy użyciu odpowiednich metod, środków i urządzeń.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Film instruktażowy przeprowadza uczącego się przez początkowe etapy procesu dekontaminacji, rodzaje mycia i dezynfekcji w zależności od czynnika dezynfekującego i przygotowanie narzędzi i wyrobów medycznych do procesu, stanowi więc pierwszy materiał, z którym uczący się powinien się zapoznać. Film edukacyjny przedstawia przygotowanie do przeprowadzenia procesu mycia i dezynfekcji materaca i łóżka w szpitalnej stacji łóżek. Film instruktażowy i film edukacyjny nie są ze sobą powiązane i mogą być odtwarzane przez uczącego się niezależnie od siebie, powinny być jednak pierwszymi materiałami, z którymi uczący zapozna się zanim przejdzie do dalszych materiałów. Gra edukacyjna pozwala na utrwalenie i sprawdzenie wiedzy w zakresie przeprowadzania czynności z zakresu mycia i dezynfekcji. Gra edukacyjna związana jest z obydwoma filmami. Dodatkowo, film instruktażowy powiązany jest tematycznie z symulatorem urządzenia myjąco‑dezynfekującego, w którym uczący się wciela się w postać technika sterylizacji medycznej i przeprowadza proces mycia i dezynfekcji maszynowej. Zatem również symulator zalecany jest jako kolejny materiał po filmie instruktażowym. W filmie instruktażowym i w grze edukacyjnej pojawiają się informacje odnoszące się do środków myjących i dezynfekcyjnych, których podsumowaniem jest plansza edukacyjna poświęcona w całości temu zagadnieniu. Uczący się może się z nią zapoznać zaraz po filmie instruktażowym lub odnosić się do niej podczas przechodzenia gry edukacyjnej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Przygotowanie łóżka i materaca w stacji łóżek do procesu mycia i dezynfekcji

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny przedstawia kroki, które powinny być wykonane podczas przygotowania łóżka i materaca do procesu mechanicznego mycia i dezynfekcji w szpitalnej stacji łóżek. Zwraca uwagę m.in. na odpowiedni ubiór technika sterylizacji w środki ochrony indywidualnej podczas przebywania w strefie brudnej, przygotowanie osobno łóżka i materaca do mycia i dezynfekcji oraz odbiór wyrobów medycznych po stronie czystej urządzenia myjąco‑dezynfekującego.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.7)1) opisuje zasady funkcjonowania stacji łóżek,
MED.12.4.7)2) dobiera metody dekontaminacji w stacji łóżek oraz ich wyposażenia,
MED.12.4.7)3) przygotowuje łóżko do procedury mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.7)4) dokumentuje przeprowadzony proces dekontaminacji w stacji łóżek oraz ich wyposażenia.

Film edukacyjny jest powiązany z grą edukacyjną „Analiza wydruku z urządzenia myjąco‑dezynfekującego, testy chemiczne kontroli mycia i dezynfekcji”.

Materiały sprawdzające powiązane z filmem edukacyjnym:

  • zadanie z możliwością użycia audio‑wideo „Czynności technika sterylizacji w stacji łóżek”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • omawianie metody dekontaminacji w stacji łóżek,

  • przygotowywanie wyrobu medycznego do procesu mycia i dezynfekcji,

  • nadzorowanie sprawności urządzeń wykorzystywanych do mycia i dezynfekcji przed rozpoczęciem procesu,

  • prowadzenie kontroli parametrów i sprawności urządzeń wykorzystywanych do mycia i dezynfekcji,

  • dokumentowanie kontroli procesu mycia i dezynfekcji w stacji łóżek,

  • przygotowanie sprzętu zakwalifikowanego do procesu sterylizacji.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • Uczący się na podstawie filmu edukacyjnego poznaje etapy przygotowania wyrobów medycznych, tj. łóżka i materaca do procesu mycia i dezynfekcji. Uczący się notuje elementy postępowania w trakcie tej czynności oraz jednocześnie powtarza podstawowe zasady dotyczące metod dezynfekcji i zasady doboru środków ochrony indywidualnej po stronie brudnej i czystej stacji łóżek.

  • Uczący się przygotowuje infografikę na temat obowiązujących zasad bezpieczeństwa i postępowania w strefie brudnej i czystej.

Praca w grupach

  • Film edukacyjny jest oglądany na zajęciach dydaktycznych w grupach 2‑3-osobowych. Po obejrzeniu filmu, uczący się wypełniają przykładową kartę mycia i dezynfekcji wyrobów medycznych. Następnie uczący się prowadzą dyskusję dotyczącą zaprezentowanego filmu edukacyjnego: omawiają kolejność zakładania odzieży ochronnej, etapy przygotowania łóżka po stronie brudnej i jego odbioru po stronie czystej, zastosowanie środków ochronnych zgodnie z zasadami BHP, przygotowanie protokołu przekazania wyrobu medycznego na oddział szpitalny. Po wykonaniu zadania przez grupy nauczyciel proponuje wspólną dyskusję na forum podsumowującą temat.

Praca z całym zespołem

  • Nauczyciel przygotowuje w sali dydaktycznej podział na strefę brudną i czystą wraz z wyrobami medycznymi, które należy poddać procesowi mycia i dezynfekcji. Każdy z uczących się podchodzi do ćwiczenia i wykonuje etapy przygotowania wyrobów medycznych do mycia i dezynfekcji. Nauczyciel omawia budowę myjni‑dezynfektora oraz przygotowuje przykładowe wydruki z urządzenia, które zostają omówione z uwzględnieniem odpowiednich warunków przeprowadzenia i zwolnienia procesu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • Uczący się przygotowuje notatki dotyczące obowiązujących zasad bezpieczeństwa i postępowania w strefie brudnej i czystej.

  • Uczący się przygotowuje tabelę z wymienionymi kolejno krokami postępowania: odebranie łóżka, przygotowanie łóżka i materaca, przygotowanie procesu mycia i dezynfekcji, przeprowadzenie procesu mycia i dezynfekcji łóżka, przeprowadzenie procesu mycia i dezynfekcji materaca, odbiór obydwu wyrobów medycznych po stronie czystej urządzenia itd.

Praca w grupach

  • Uczący się w grupach 2‑3-osobowych przygotowują zestaw pytań do tematów takich jak np.: kroki postępowania w przygotowaniu wyrobu medycznego do procesu mycia i dezynfekcji w zależności od rodzaju wyrobu medycznego i dotyczących go zaleceń producenta, prowadzenie kontroli parametrów i sprawności urządzeń wykorzystywanych do mycia i dezynfekcji, metody dekontaminacji w stacji łóżek, itp.

  • Uczący się, na podstawie dyskusji, tworzą listę sytuacji, które mogą się przydarzyć podczas mycia i dezynfekcji, np. „Jak postąpić przy oparzeniu podczas wyciągnięcia wyrobu medycznego po procesie mycia i dezynfekcji oraz jak zapobiegać takim sytuacjom?”.

  • Uczący się tworzą przykładowe wzory dokumentów obowiązujących w strefie czystej i brudnej, które dotyczą mycia i dezynfekcji (karta mycia i dezynfekcji wyrobów medycznych, protokół przekazania wyrobów medycznych).

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają problemów z opanowaniem materiału

  • Uczący się po zapoznaniu z filmem edukacyjnym mogą przygotować schemat np.: przygotowywania wyrobu medycznego do procesu mycia i dezynfekcji, kontroli parametrów i sprawności urządzeń wykorzystywanych do mycia i dezynfekcji, itp.

  • Uczący się mogą poszerzać swoją wiedzę poprzez odszukanie w książkach, artykułach naukowych lub stronach internetowych producentów urządzeń informacji dotyczących odpowiedniej pracy urządzenia myjąco‑dezynfekującego oraz preparatów, środków chemicznych wykorzystywanych do mycia i dezynfekcji.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają problemy z opanowaniem materiału

  • Film edukacyjny umożliwia krok po korku opanowanie materiału w dowolnym czasie z możliwością ponownego odtwarzania materiału i wykorzystania stop‑klatki. Każdy z elementów postępowania jest szczegółowo omówiony i pokazany, co ułatwia uczącemu się zapamiętanie materiału i przedstawienie obrazowe postępowania w strefie czystej i brudnej. Przedstawienie na zajęciach lekcyjnych postępowania z wyrobem medycznym pozwoli uczącemu się opanować odpowiednie zasady postępowania przy wykorzystaniu myjni‑dezynfektora w stacji łóżek. W tym celu nauczyciel „przechodzi” wspólnie z uczącymi się, krok po kroku, etapy przygotowania łóżka i materaca do procesu i sam proces, omawiając szczegółowo każdy z nich, zwracając szczególną uwagę na wybrane elementy, uzupełniając informacje z filmu wyjaśnieniami, np. dlaczego dany etap jest istotny, dlaczego elementy odzieży ochronnej są inne dla strefy czystej i brudnej itd. Omawia też na bieżąco pojawiające się ze strony uczących się pytania i wątpliwości.


Tytuł materiału multimedialnego

Dekontaminacja maszynowa i manualna

Typ materiału multimedialnego

Film instruktażowy

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film instruktażowy przedstawia przygotowanie wyrobów medycznych do procesu mycia i dezynfekcji w strefie brudnej centralnej sterylizatorni oraz przebieg samego procesu i warunki zwolnienia wsadu. Kolejne etapy pracy technika sterylizacji obejmują m.in.:

  • założenie odpowiedniej odzieży ochronnej,

  • odebranie brudnych narzędzi w opakowaniu transportowym,

  • przygotowanie narzędzi do procesu mycia i dezynfekcji maszynowej, manualnej i do mycia w myjce ultradźwiękowej,

  • dobór testów i wskaźników kontroli do procesu oraz ich umieszczenie w wózku wsadowym urządzenia myjąco‑dezynfekującego,

  • przeprowadzenie testu na pozostałości białkowe, weryfikacja pozostałych testów po zakończonym procesie,

  • analizę wydruku i zwolnienie wsadu myjko‑dezynfektora.

Materiał jest powiązany z kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.12.4.1)1) opisuje metody mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)2) wymienia zalety i wady poszczególnych metod mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)4) ustala metodę mycia i dezynfekcji sprzętu, wyrobu medycznego,
MED.12.4.1)5) przygotowuje sprzęt, wyrób medyczny do procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)6) określa punkty krytyczne procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)7) opisuje przyczyny uszkodzenia sprzętu, wyrobów medycznych w wyniku procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)8) opisuje jednoetapowy i wieloetapowy proces mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.3)1) wymienia przepisy prawa dotyczące wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)2) korzysta z instrukcji producenta sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)3) wymienia metody mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych zgodnie z instrukcją producenta,
MED.12.4.3)4) ustala procedurę mycia i dezynfekcji dla poszczególnych sprzętów i wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)5) wykazuje brak kompatybilności technologii dekontaminacji z instrukcją producenta,
MED.12.4.5)1) zapobiega przysychaniu materiału biologicznego na sprzęcie i wyrobach medycznych,
MED.12.4.5)2) dobiera środki do nawilżania oraz mycia bakteriostatycznego sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.5)3) wybiera środki adekwatnie do warunków mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.5)4) używa środków do mycia i oczyszczania manualnego i maszynowego,
MED.12.4.6)1) wykonuje manualne mycie i dezynfekcję,
MED.12.4.6)2) obsługuje urządzenia myjąco‑dezynfekujące,
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)4) opisuje konieczność zastosowania wody demineralizowanej w procesie mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)7) dokonuje analizy kontroli procesów mycia i dezynfekcji testem biuretowym,
MED.12.4.8)8) prowadzi dokumentację procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.4.9)1) analizuje wydruk z urządzenia myjąco‑dezynfekującego,
MED.12.4.9)3) stosuje metodę kontroli wzrokowej procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.9)4) interpretuje wyniki kontroli procesu mycia i dezynfekcji.

Film instruktażowy jest powiązany z:

  • planszą interaktywną „Substancje aktywne w środkach myjących i dezynfekcyjnych”,

  • grą edukacyjną „Analiza wydruku z urządzenia myjąco‑dezynfekującego, testy chemiczne kontroli mycia i dezynfekcji”,

  • symulatorem „Automatyczne urządzenie myjąco‑dezynfekujące”.

Materiały sprawdzające powiązane z filmem instruktażowym:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Procesy mycia i dezynfekcji maszynowej i manualnej”,

  • puzzle „Ułożenie narzędzi do procesu mycia i dezynfekcji maszynowej”,

  • zadanie dobieranie w pary „Testy do procesu mycia i dezynfekcji maszynowej”,

  • zadanie z lukami „Mycie i dezynfekcja chemiczno‑termiczna”,

  • krzyżówka „Procesy i czynności w strefie brudnej”,

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Urządzenia i testy do kontroli procesu mycia i dezynfekcji”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • omawianie metody mycia i dezynfekcji maszynowej,

  • omawianie metody mycia i dezynfekcji manualnej,

  • charakteryzowanie metody mycia i dezynfekcji,

  • przygotowanie wyrobów medycznych do procesu mycia‑dezynfekcji,

  • stosowanie urządzenia myjąco‑dezynfekującego z uwzględnieniem różnych metod,

  • prowadzenie kontroli parametrów i sprawności urządzeń wykorzystywanych do mycia i dezynfekcji,

  • dokumentowanie kontroli procesu mycia i dezynfekcji.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • Uczący się na podstawie filmu instruktażowego poznaje etapy przygotowania i obsługi urządzeń do mycia i dezynfekcji oraz zasady przeprowadzenia procesu w zależności od typu wyrobu medycznego i rodzaju procesu. Uczący się notuje najważniejsze informacje na temat kroków technika sterylizacji medycznej w strefie brudnej oraz zapisuje informacje dotyczące użytych testów i wskaźników do kontroli procesu. Uczący się notuje także najważniejsze informacje odnośnie warunków mycia i dezynfekcji termicznej, chemicznej, chemiczno‑termicznej, z uwzględnieniem różnic i podobieństw między nimi.

  • Uczący się zwraca uwagę i potrafi uzasadnić używanie określonych środków ochrony indywidualnej w strefie brudnej i wymienia je w odpowiedniej kolejności, tzn. czepek, fartuch flizelinowy, fartuch foliowy, maseczka, okulary ochronne, rękawiczki. Uczący się może zanotować te informacje w postaci schematu czy piramidy, zaznaczając strzałką kolejność zakładania elementów ochronnych.

  • Uczący się, przy każdym z etapów pracy podczas mycia i dezynfekcji, notuje newralgiczne czynności, mające wpływ na powodzenie przeprowadzenia procesu, np. właściwe demontowanie i ułożenie narzędzi, właściwe ułożenie testów kontrolnych.

Praca w grupach

  • Uczący się w grupach 2‑3-osobowych omawiają zasady ułożenia narzędzi w siatkach myjko‑dezynfektora oraz zasady demontażu wyrobów medycznych zgodnie z wytycznymi producenta. Do każdego narzędzia i wyrobu podają też dedykowaną mu metodę mycia i dezynfekcji z uwzględnieniem jego budowy i ewentualnej wrażliwości na czynniki fizyczne czy chemiczne.

  • Uczący się w grupach 2‑3-osobowych sprawdzają nawzajem swoją wiedzę z zakresu odpowiedniego ubioru czy przygotowania narzędzia do mycia i dezynfekcji. Każdy z uczących się wybiera narzędzie i w punktach opowiada o procesie pozostałym uczącym się. Ich zadaniem jest sprawdzenie, czy są to właściwe czynności i czy proces jest wykonany prawidłowo. W razie niezgodności podejmują dyskusję lub kierują pytanie do nauczyciela, który wyjaśnia wątpliwość.

  • Nauczyciel przygotowuje na tacach różne narzędzia i wyroby medyczne i rozdaje je losowo 2‑3-osobowym grupom uczących się. Wykonują oni demontaż danego sprzętu zgodnie z zaleceniami producenta i wybierają dla niego odpowiedni rodzaj mycia i dezynfekcji. Wykonanie zadania weryfikuje nauczyciel. W przypadku kłopotliwego wyrobu medycznego nauczyciel może przedstawić jego demontaż całemu zespołowi.

  • Uczący się w grupach 2‑3-osobowych wypełniają przykładową dokumentację procesu mycia i dezynfekcji. Każda z grup dostaje od nauczyciela dokumentację innego typu procesu, np. dezynfekcji termicznej, chemiczno‑termicznej czy mycia i dezynfekcji wykonanej ręcznie. Po zakończonym zadaniu nauczyciel weryfikuje poprawność wykonania zadania i zaprasza grupy do przedstawienia wyników swojej pracy na forum.

Praca z całym zespołem

  • Nauczyciel wykonuje pokazowe uruchomienie dezynfekcji termicznej oraz chemiczno‑termicznej. Uczący się zapisują kolejne kroki, a następnie kolejno przystępują do wykonania tych czynności samemu. W razie pomyłki czy wątpliwości nauczyciel wyjaśnia zasady postępowania w takiej sytuacji i zwraca uwagę na szczególnie istotne kroki.

  • Nauczyciel może przygotować zestawy narzędzi i przeprowadzić pokazowe ich ułożenie w siatkach urządzenia myjąco‑dezynfekującego. Kolejno, każdy z uczących się podchodzi do tacy z narzędziami i wybiera jedno z nich. Następnie układa je w obrębie wózka wsadowego myjko‑dezynfektora w odpowiedni sposób. Nauczyciel kontroluje czynności uczących się i w razie nieprawidłowości, np. złego ułożenia czy nieprawidłowego zdemontowania narzędzia, tłumaczy błąd i prosi uczącego się o powtórzenie czynności, tak aby lepiej zapamiętał(-a) tę czynność.

  • Podczas pracy z całym zespołem nauczyciel omawia sposób przygotowania się pracownika strefy brudnej. Następnie uczący się zakładają w odpowiedniej kolejności odzież ochronną. Ostateczny efekt jest oceniany przez nauczyciela.

  • Nauczyciel stawia przed uczącymi się wyzwania w postaci określenia sposobu postępowania z wyrobami medycznymi termolabilnymi, czy wyrobami medycznymi, które wymagają demontażu. W przypadku wątpliwości wyjaśnia szczegółowo zasadę postępowania, podkreślając konieczność zapoznania się z instrukcją producenta w przypadku niepewności co do postępowania z danym wyrobem.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • Uczący się na podstawie filmu przygotowują wykres dezynfekcji termicznej i termiczno‑chemicznej, który opisują na każdym etapie procesu.

  • Uczący się na podstawie przedstawionego instrumentarium medycznego opisuje rozpoznane narzędzia medyczne i odpowiednio je klasyfikuje, uwzględniając rodzaj materiału, z którego zostały wykonane, ich odpowiedni demontaż, przeznaczenie.

  • Uczący się na podstawie wyniku kontroli procesu dezynfekcji poznaje zasadę działania wskaźników kontrolnych. Dodatkowo uczący się notuje wiadomości dotyczące kontroli parametrów dezynfekcji termicznych oraz dezynfekcji chemiczno‑termicznej.

Praca w grupach

  • Film instruktażowy jest oglądany wspólnie w grupach 2‑3-osobowych. Po obejrzeniu filmu uczący się wypisują w postaci tabeli główne zasady postępowania w zależności od rodzaju i metody dezynfekcji. Następnie porównują swoje zapiski i komentują istotność wybranych etapów procesu.

  • Uczący się wyszukują różne rodzaje testów kontrolnych procesu dezynfekcji, ze szczególnym uwzględnieniem testów kontroli pozostałości zanieczyszczeń białkowych. Wskazują na prawidłowość wyniku testów i etap, w którym należy je przeprowadzić lub sprawdzić.

  • Uczący się zapoznają się z wymogami norm ISO dla urządzeń, notują najważniejsze informacje i ewentualne pytania. Następnie omawiają je w grupie na zajęciach z nauczycielem.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają problemów z opanowaniem materiału

  • Uczący się, którzy opanowali wiedzę z filmu instruktażowego na temat dezynfekcji maszynowej i manualnej, mogą poszerzyć zdobyte informacje poprzez omówienie teorii wartości A0, która jest miarą zabicia mikroorganizmów w procesie z zastosowaniem ciepła wilgotnego, gorącej wody (dezynfekcja termiczna).

  • Uczący się mogą stawiać sobie nawzajem wyzwania, poprzez wymienianie różnych rodzajów testów kontroli procesu mycia i dezynfekcji. Uczący się sprawdzają w ten sposób swoją wiedzę na temat prawidłowości przebiegu procesu i warunków zwolnienia wsadu.

  • Uczący się mogą przygotować schemat postępowania z uwzględnieniem chorobotwórczości drobnoustrojów czy chorób wywoływanych przez wirusy ze szczególnym uwzględnieniem postępowania przy prionach.

  • Uczący się wybierają jedno narzędzie lub wyrób medyczny i przygotowują w punktach opis kolejnych etapów jego mycia i dezynfekcji, a następnie przedstawiają je pozostałym uczącym się celem weryfikacji poprawności. Elementem utrudniającym opis są wtrącenia pozostałych uczących się w trakcie, np.: „W trakcie mycia ręcznego zauważasz, że jedna z rękawiczek ochronnych jest uszkodzona. Co robisz?”, „Po odebraniu narzędzi z bloku operacyjnego okazuje się, że mają one widoczne i duże zabrudzenia lub części tkanek. Jak przygotujesz je do dalszego procesu?” czy „Po zwolnieniu wsadu i przeniesieniu narzędzi jeden z elementów narzędzia upada na podłogę. Co robisz? Przekazujesz do sterylizacji pozostałe elementy zestawu a brudny element ponownie myjesz i dezynfekujesz? Opłukujesz element i przekazujesz cały zestaw do kolejnego etapu? Czy może cofasz cały zestaw do ponownego mycia i dezynfekcji?”. Elementem utrudniającym w tej zabawie może być także celowe wprowadzenie nieprawidłowo wykonanego kroku przez opowiadającego. Zadaniem pozostałych uczących się jest wskazanie tego kroku i uargumentowanie, dlaczego jest niewłaściwy.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają problemy z opanowaniem materiału

  • Uczący się mogą notować to, co było dla nich niezrozumiałe w filmie i następnie omawiać te kwestie z nauczycielem.

  • Uczący się podczas oglądania filmu może zatrzymywać obraz, wykonywać szczegółowe notatki i na bieżąco uzupełniać niezrozumiałe wiadomości, np. definicje. Jeśli będzie to dla uczącego się dodatkową pomocą, może notować informacje w postaci rysunków, kolorowych schematów, mapy myśli.

  • Nauczyciel z każdą osobą uczącą się w sposób praktyczny podchodzi do omówienia zasad postępowania przy dezynfekcji maszynowej i manualnej. Na zajęciach praktycznych najpierw pokazuje etapy dezynfekcji maszynowej i manualnej, następnie wraz z uczącym się przechodzi krok po kroku etapy z bieżącym omówieniem pojawiających się niejasności. Nauczyciel odpowiada na zadane pytania i omawia sytuacje awaryjne, które mogą się przydarzyć np.: „Co mogłoby się stać, gdyby ta czynność została pominięta?”, „Jak postępować, gdy zauważymy niezgodność jakościową bądź ilościową?”, „Jak postąpić, gdy upuścimy narzędzie lub gdy uzyskamy niewłaściwy wynik kontroli procesu dezynfekcji?”. Przy każdym z takich pytań nauczyciel podkreśla istotność danej czynności z uwydatnieniem tego, czym mogłoby grozić jej pominięcie.


Tytuł materiału multimedialnego

Substancje aktywne w środkach myjących i dezynfekcyjnych

Typ materiału multimedialnego

Plansza interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Plansza interaktywna przedstawia rodzaje związków chemicznych wykorzystywanych do mycia i dezynfekcji z uwzględnieniem podstawowego podziału na:

  • środki myjące,

  • środki dezynfekujące,

  • środki myjąco‑dezynfekujące,

  • środki neutralizujące (kwasy),

  • środki powierzchniowo czynne (fosforany, substancje zastępcze dla fosforanów).

Grupy te zostały omówione pod względem zastosowania w procesie mycia i dezynfekcji wyrobów medycznych, narzędzi, ale też większych powierzchni, np. blatów, pomieszczeń, oraz dezynfekcji skóry rąk pracownika centralnej sterylizatorni czy miejscowej dezynfekcji skóry pacjenta podczas zabiegu. Dla środków do mycia i dezynfekcji omówiono charakterystykę biobójczą i zakres zastosowań (w tym kompatybilność z danym materiałem, surowcem) w zależności od czynników aktywnych, w tym:

  • alkoholi,

  • aldehydów,

  • związków chloru,

  • związków tlenowych,

  • związków halogenoforowych,

  • fenoli,

  • czwartorzędowych związków amon(i)owych,

  • enzymów.

Ponadto, każda z klas tych związków została opatrzona przykładem w postaci zdjęcia preparatu stosowanego w centralnej sterylizatorni wraz ze zdjęciem etykiety informacyjnej.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.1)1) opisuje metody mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)2) wymienia zalety i wady poszczególnych metod mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)3) identyfikuje karty charakterystyki preparatów niebezpiecznych,
MED.12.4.1)4) ustala metodę mycia i dezynfekcji sprzętu, wyrobu medycznego,
MED.12.4.1)7) opisuje przyczyny uszkodzenia sprzętu, wyrobów medycznych w wyniku procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.3)1) wymienia przepisy prawa dotyczące wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)2) korzysta z instrukcji producenta sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)3) wymienia metody mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych zgodnie z instrukcją producenta,
MED.12.4.3)4) ustala procedurę mycia i dezynfekcji dla poszczególnych sprzętów i wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)5) wykazuje brak kompatybilności technologii dekontaminacji z instrukcją producenta,
MED.12.4.5)1) zapobiega przysychaniu materiału biologicznego na sprzęcie i wyrobach medycznych,
MED.12.4.5)2) dobiera środki do nawilżania oraz mycia bakteriostatycznego sprzętu i wyrobów medycznych
MED.12.4.5)3) wybiera środki adekwatnie do warunków mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.5)4) używa środków do mycia i oczyszczania manualnego i maszynowego,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)4) opisuje konieczność zastosowania wody demineralizowanej w procesie mycia i dezynfekcji.

Plansza interaktywna jest powiązana z:

  • filmem instruktażowym „Dekontaminacja maszynowa i manualna”,

  • grą edukacyjną „Analiza wydruku z urządzenia myjąco‑dezynfekującego, testy chemiczne kontroli mycia i dezynfekcji”.

Materiały sprawdzające powiązane z planszą interaktywną:

  • test samosprawdzający „Czynniki aktywne w preparatach do mycia i dezynfekcji”,

  • krzyżówka „Procesy i czynności w strefie brudnej”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • wybieranie środków adekwatnych do typu mycia i dezynfekcji,

  • używanie środków do mycia i oczyszczania manualnego i maszynowego,

  • charakteryzowanie środków myjąco‑dezynfekujących i ich substancji czynnych,

  • stosowanie preparatów zgodnie z ich przeznaczeniem.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • Uczący się na podstawie przedstawionej planszy interaktywnej w formie ilustracji: środków myjących, dezynfekujących i myjąco‑dezynfekujących, jak również środków neutralizujących i powierzchniowo czynnych, przygotowuje notatki z uwzględnieniem podziału substancji czynnej i jej spektrum działania: bakteriobójczej, grzybobójczej, prątkobójczej, wirusobójczej, sporobójczej.

  • Uczący się zapisuje w postaci fiszek substancje aktywne stosowane w środkach myjąco‑dezynfekujących: alkohole, aldehydy, związki tlenowe i nadtlenowe, czwartorzędowe związki amoniowe, związki chloru, enzymy, fenole, związki halogenoforowe - dla każdej substancji aktywnej opisuje zasadę działania.

  • Uczący się zapoznaje się z piktogramami, które znajdują się na opakowaniach środków chemicznych. Tworzy infografikę zawierającą oznaczenia z opakowań tych produktów.

Praca w grupach

  • Uczący się po zapoznaniu się z planszą interaktywną w grupach 2‑3-osobowych przygotowują dokładną charakterystykę każdej substancji czynnej - w formie prezentacji lub w formie ustnej. Na koniec lekcji tworzą wspólną tabelę opisującą najważniejsze cechy charakterystyczne substancji chemicznej zastosowanej w procesie mycia i dezynfekcji, z uwzględnieniem związków powierzchniowo‑czynnych (kationowych, anionowych, niejonowych) oraz związków denaturujących białko.

  • Uczący się są podzieleni przez nauczyciela na grupy 2‑3-osobowe. Ich zadaniem jest przygotowanie określonej przez prowadzącego liczby pytań na temat różnic i zastosowania środka chemicznego w zależności od rodzaju materiału wyrobu medycznego. Następnie nauczyciel dobiera po dwie grupy. Ich zadaniem jest wzięcie udziału w grze edukacyjnej sprawdzającej poziom wiedzy uczących się. Członkowie obydwu grup zadają sobie nawzajem pytania, przyznając punkt grupie przeciwnej za każdą poprawna odpowiedź. W razie wątpliwości co do poprawności odpowiedzi nauczyciel rozstrzyga spór w grupach. Na końcu zadania zaprasza wszystkie grupy do podzielenia się wynikami na forum. W razie potrzeby wyjaśnią wątpliwości.

  • Uczący się w grupach 2‑3-osobowych zapoznają się z kartą charakterystyki danego środka myjąco‑dezynfekcyjnego, innego dla każdej z grup. Omawiają zasady bezpieczeństwa związane z pracą z tym środkiem, jak również zasady zachowania w przypadku zatrucia substancją chemiczną. Uczący się notują najistotniejsze informacje. Następnie grupy, po kolei, przedstawiają na forum wyniki swojej pracy, prezentując je reszcie uczących się. W razie niejasności lub dodatkowych pytań ze strony uczących się, nauczyciel wyjaśnia te kwestie.

Praca z całym zespołem

  • Podczas pracy z całym zespołem można wykorzystać kartę charakterystyki substancji niebezpiecznej dla różnych preparatów wykorzystywanych w procesie mycia i dezynfekcji. Nauczyciel przedstawia przykładową kartę jednego ze środków chemicznych, tłumaczy i pokazuje, gdzie należy szukać informacji takich jak np. zasada przygotowania roztworu roboczego środka, właściwości niebezpieczne, sposób postępowania w przypadku zatrucia substancją, sposób mycia i dezynfekcji.

  • Uczący się, oprócz zapoznania z charakterystyką preparatu chemicznego, dodatkowo przystępuje do zadania praktycznego, tj. przygotowania roztworu do mycia i dezynfekcji. Uczący się robią to po wcześniejszym omówieniu zasad przygotowania roztworów myjąco‑dezynfekujących (np. dla Sekusept Activ) zgodnie z instrukcją na opakowaniu i z instrukcją producenta w zależności od rodzaju instrumentarium medycznego. Nauczyciel demonstruje postępowanie i przygotowanie odpowiedniego stężenia roztworu, następnie uczący się przystępują do powtórzenia ćwiczenia pod opieką nauczyciela prowadzącego zajęcia praktyczne.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • Uczący się przygotowuje się samodzielnie do lekcji odwróconej na temat podziału substancji aktywnych w środkach myjących i dezynfekujących. Uczący się opisuje zasadę działania związków chemicznych. Sporządza notatki dotyczące wyboru preparatu do mycia i dezynfekcji, który jest zależny od znanego lub spodziewanego skażenia oraz rodzaju dezynfekowanego materiału.

  • Uczący się wyszukuje i poznaje różne preparaty chemiczne - dla każdego preparatu przygotowuje fiszki określając na nich zastosowaną substancję czynną i jej spektrum działania.

  • Uczący się podczas zapoznania się zasadami działania substancji chemicznej notuje ewentualne niejasności i pytania, które następnie może przedstawić nauczycielowi.

Praca w grupach

  • Uczący się w grupach 2‑3-osobowych przygotowują (w postaci np. infografiki, prezentacji multimedialnej lub mapy myśli) charakterystyki różnych rodzajów substancji chemicznych wraz z instrukcją producenta. W zależności od wyboru wyrobów medycznych, dobierają odpowiednie stężenie i rodzaj środka do mycia i dezynfekcji.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają problemów z opanowaniem materiału

  • Uczący się mogą przygotować tabelę z uwzględnieniem środków dezynfekcyjnych i ich efektowności działania na bakterie gram dodatnie, bakterie gram ujemne, prątki, przetrwalniki, wirusy osłonkowe, wirusy bezosłonkowe, grzyby. Dodatkowo, uczący się mogą opisać charakterystykę danego drobnoustroju i jego oporność w zależności od zastosowanego preparatu chemicznego.

  • Uczący się przygotowują debatę na temat skuteczności działania preparatów dezynfekcyjnych, a z nauczycielem prowadzącym zajęcia omawiają główne elementy, które mogą wpłynąć na skuteczność zastosowanego preparatu chemicznego, tj. wpływ pH, temperatury, twardości wody, czas działania preparatu. Uczący się odpowiadają też na pytania, np.: „Czy wydłużenie działania preparatu wpływa na jakość i efektywność procesu mycia i dezynfekcji? Jeśli tak, w jaki sposób?”. Na koniec lekcji uczący się wypisują wnioski podsumowujące właściwości związków chemicznych wykorzystywanych w myciu i dezynfekcji.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają problemy z opanowaniem materiału

  • Dodatkowym ułatwieniem w uczeniu się może być przedstawienie przez uczącego się zasady i spektrum działania związków w formie tabeli, również na konkretnych przykładach w zależności od rodzaju materiału wyrobu medycznego. Pomocne może być też rozrysowanie oporności poszczególnych mikroorganizmów w postaci piramidy i przypisanie środków chemicznych o najlepszych właściwościach bójczych dla każdego poziomu.

  • Szczegółowe omówienie przez nauczyciela roztworów środków dezynfekcyjnych zgodnie z ich przeznaczeniem, poprzez szczegółowe omówienie instrukcji producenta.

  • Nauczyciel używa plansz i piktogramów w celu ułatwienia osobom uczącym się zapamiętania zasad zachowania podczas pracy z substancją chemiczną.


Tytuł materiału multimedialnego

Analiza wydruku z urządzenia myjąco‑dezynfekującego, testy chemiczne kontroli mycia i dezynfekcji

Typ materiału multimedialnego

Gra edukacyjna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W grze edukacyjnej uczący się wciela się w rolę technika sterylizacji medycznej, który przechodzi przez kolejne sytuacje w trakcie wykonywania czynności w strefie brudnej centralnej sterylizatorni, w tym m.in.:

  • prawidłowe ułożenie testów i wskaźników kontrolnych na wózku wsadowym myjko‑dezynfektora,

  • przygotowanie narzędzi zgodnie z instrukcją producenta do procesu mycia i dezynfekcji oraz ich ułożenie na wózku wsadowym,

  • analiza i interpretacja wyników testów oraz wskaźników kontroli procesu,

  • sytuacje niespodziewane, np. nalot na jednym z wyrobów medycznych po myciu i dezynfekcji, brak zdemontowania narzędzia przed procesem,

  • wybór odpowiedniego środka chemicznego do mycia i dezynfekcji w zależności od narzędzia chirurgicznego i wskazań producenta,

  • analiza wydruku z urządzenia i podjęcie decyzji o zwolnieniu wsadu narzędziowego,

  • zasady prowadzenia dokumentacji procesu.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.1)1) opisuje metody mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)2) wymienia zalety i wady poszczególnych metod mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)4) ustala metodę mycia i dezynfekcji sprzętu, wyrobu medycznego,
MED.12.4.1)5) przygotowuje sprzęt, wyrób medyczny do procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)6) określa punkty krytyczne procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)7) opisuje przyczyny uszkodzenia sprzętu, wyrobów medycznych w wyniku procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)8) opisuje jednoetapowy i wieloetapowy proces mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.3)2) korzysta z instrukcji producenta sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)3) wymienia metody mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych zgodnie z instrukcją producenta,
MED.12.4.3)4) ustala procedurę mycia i dezynfekcji dla poszczególnych sprzętów i wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)5) wykazuje brak kompatybilności technologii dekontaminacji z instrukcją producenta,
MED.12.4.5)1) zapobiega przysychaniu materiału biologicznego na sprzęcie i wyrobach medycznych,
MED.12.4.5)3) wybiera środki adekwatnie do warunków mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.5)4) używa środków do mycia i oczyszczania manualnego i maszynowego,
MED.12.4.6)2) obsługuje urządzenia myjąco‑dezynfekujące,
MED.12.4.7)4) dokumentuje przeprowadzony proces dekontaminacji w stacji łóżek oraz ich wyposażenia,
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)8) prowadzi dokumentację procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.4.9)1) analizuje wydruk z urządzenia myjąco‑dezynfekującego,
MED.12.4.9)3) stosuje metodę kontroli wzrokowej procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.9)4) interpretuje wyniki kontroli procesu mycia i dezynfekcji.

Gra edukacyjna jest powiązana z:

  • filmem edukacyjnym „Przygotowanie łóżka i materaca w stacji łóżek do procesu mycia i dezynfekcji”,

  • filmem instruktażowym „Dekontaminacja maszynowa i manualna”,

  • planszą interaktywną „Substancje aktywne w środkach myjących i dezynfekcyjnych”,

  • symulatorem „Automatyczne urządzenie myjąco‑dezynfekujące”.

Materiały sprawdzające powiązane z grą edukacyjną:

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Proces mycia i dezynfekcji”,

  • zadanie dobieranie w pary „Testy do procesu mycia i dezynfekcji maszynowej”,

  • krzyżówka „Procesy i czynności w strefie brudnej”,

  • zadanie z lukami „Mycie i dezynfekcja chemiczno‑termiczna”,

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Urządzenia i testy do kontroli procesu mycia i dezynfekcji”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następującego celu:

  • stosowanie wskaźników kontroli procesów mycia oraz dezynfekcji,

  • kontrolowanie sprawności urządzeń wykorzystywanych do mycia i dezynfekcji,

  • dokumentowanie procesu mycia i dezynfekcji,

  • kontrolowanie parametrów procesu mycia i dezynfekcji,

  • podejmowanie decyzji o zwolnieniu wsadu lub powtórzeniu procesu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • Uczący się na podstawie wiedzy wyniesionej z gry edukacyjnej analizuje wydruk z urządzenia myjąco‑dezynfekującego oraz analizuje testy chemicznej kontroli mycia i dezynfekcji. Wydruki oraz testy przygotowane są przez nauczyciela (autentyczne wydruki z urządzenia lub celowo zmodyfikowane, aby zwrócić uwagę na wybrane kwestie). Na tej podstawie uczący się podejmuje decyzję o zwolnieniu wsadu lub powtórzeniu procesu. Uczący się krok po kroku poznaje i przyswaja materiał na każdym etapie procesu aż do podjęcia decyzji o zwolnieniu wsadu.

  • Uczący się notuje wszelakie niejasności związane z materiałem przedstawionym w grze edukacyjnej, konstruuje pytania, a następnie stawia je podczas dyskusji zainicjowanej przez nauczyciela.

  • Każde pytanie w grze edukacyjnej poprzedzone jest krótkim wstępem teoretycznym, stanowiącym wprowadzenie, podsumowanie lub podpowiedź do zagadnienia, którego pytanie dotyczy. Uczący się może dodatkowo wynotować najważniejsze informacje, pozwalające na np. zwolnienie wsadu czy dopuszczenie narzędzia do procesu mycia i dezynfekcji. Informacje te można uporządkować w postaci schematu lub mapy myśli.

Praca w grupach

  • Uczący się w grupach 2‑3-osobowych sporządzają na podstawie gry edukacyjnej diagram z schematami postępowań dotyczącymi np. zwolnienia wsadu, konieczności powtórzenia procesu.

  • Uczący się w grupach 2‑osobowych nawzajem zadają sobie pytania z gry edukacyjnej. W przypadku problemu z odpowiedzią, uczący się zadający pytanie może dodatkowo przeczytać informację znajdującą się przed pytaniem, aby zwrócić uwagę odpowiadającego na istotę sytuacji.

Praca z całym zespołem

  • Podczas pracy z całym zespołem warto zorganizować dyskusję na temat obowiązujących standardów w zakresie mycia i dezynfekcji, jak również skuteczności procesów mycia i dezynfekcji.

  • Nauczyciel może przeprowadzić burzę mózgów i poszerzyć zakres pytań w grze edukacyjnej, np. o sytuacje krytyczne, takie jak najczęstsze błędy pojawiające się w trakcie mycia i dezynfekcji, upadek narzędzia na podłogę, nieprawidłowy, niepełny demontaż wyrobu medycznego przed procesem.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • Uczący się przygotowuje się samodzielnie do lekcji odwróconej na temat zagadnień poruszanych w grze edukacyjnej, np.: „Prawidłowe ułożenie przez technika sterylizacji medycznej testów i wskaźników kontrolnych na wózku wsadowym myjko‑dezynfektora”, „Przygotowanie narzędzi do procesu mycia i dezynfekcji i ich ułożenie na wózku wsadowym”, „Analiza i interpretacja wyników testów i wskaźników kontroli procesu przez technika sterylizacji medycznej”. Uczący się tworzy pulę poprawnych odpowiedzi, która zostaje omówiona na zajęciach z nauczycielem.

  • Uczący się może przygotować infografikę na temat np.: wybór odpowiedniego środka chemicznego do mycia i dezynfekcji w zależności od narzędzia chirurgicznego i wskazań producenta, analiza wydruku z urządzenia i podjęcie decyzji o zwolnieniu wsadu narzędziowego, zasady prowadzenia dokumentacji procesu, itp.

Praca w grupach

  • Uczący się w grupach 2‑3-osobowych przygotowują grę edukacyjną w formie papierowej, np. fiszek, losują pytania, następnie odpowiadają i wyjaśniają między sobą niejasności. Materiał obejmuje tematykę z zakresu: rodzaj i przeznaczenie wyrobu medycznego, wystąpienie sytuacji awaryjnej, np. pacjent z wirusem HIV, wymogi dla konkretnego narzędzia, np. bronchofiberoskopu itp.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają problemów z opanowaniem materiału

  • Uczący się mogą poszerzyć pulę pytań w grze edukacyjnej poprzez omówienie dokładnie zagadnień związanych z myciem i dezynfekcją, parametrami procesu i kontrolą procesu mycia i dezynfekcji w zależności od wyrobu medycznego. Po wykonaniu zadania konsultują swoje propozycje z nauczycielem.

  • Uczący się mogą poszerzyć pulę pytań o różne wydruki i testy, np. prawidłowo i nieprawidłowo przeprowadzony proces mycia i dezynfekcji, nieprawidłowo prowadzona dokumentacja procesowa, wybór nieodpowiedniego środka myjąco‑dezynfekującego lub metody mycia i dezynfekcji do danego wyrobu medycznego. Uczący się, na podstawie dodatkowych pytań, wymieniają zalety stosowania wskaźników chemicznych i biologicznych w procesie kontroli mycia i dezynfekcji, istotę prowadzenia dokumentacji z procesu czy konieczność wyboru odpowiednich parametrów procesu zgodnie z wytycznymi producenta wyrobu medycznego. Nauczyciel weryfikuje poprawność stawianych pytań i tez.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają problemy z opanowaniem materiału

  • Gra edukacyjna pozwala uczącemu sprawdzać swoją wiedzę kilkukrotnie i na bieżąco weryfikować odpowiedzi niepoprawne i poprawne - popełnione błędy są od razu weryfikowane, dzięki czemu uczący wie, że popełnił błąd i który zakres materiału musi powtórzyć lub omówić z nauczycielem.

  • Dodatkowym ułatwieniem w uczeniu się może być notowanie pytań, które sprawiają szczególną trudność i których uczący się nie rozumie, pomimo zapoznania się z wstępem do pytania.

  • Uczący się może stworzyć własny schemat postępowania, którym będzie się kierował w zależności od sytuacji, np. wybór metody mycia i dezynfekcji w zależności od rodzaju wyrobu medycznego, rodzaju i stężenia środka do mycia i dezynfekcji, analizy wydruku z myjni dezynfektora, jak również wyniku różnych przykładowych testów kontroli procesu mycia i dezynfekcji. Po wykonaniu zadania osoba ucząca się konsultuje swoje propozycje z nauczycielem.


Tytuł materiału multimedialnego

Automatyczne urządzenie myjąco‑dezynfekujące

Typ materiału multimedialnego

Symulator

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Symulator urządzenia myjąco‑dezynfekującego umożliwia wirtualną obsługę myjko‑dezynfektora, używanego do automatycznego procesu mycia i dezynfekcji wyrobów medycznych w centralnej sterylizatorni. Uczący się w kolejnych krokach zapoznaje się z budową urządzenia i przystępuje do jego obsługi. Szczegółowe informacje i wskazówki przeprowadzają uczącego się przez kolejne kroki obsługi urządzenia:

  • uruchomienie urządzenia,

  • przygotowanie, odpowiednie ułożenie narzędzi do procesu,

  • wybór i przygotowanie testów i wskaźników kontroli procesu,

  • przeprowadzenie testu na pozostałości białkowe,

  • reagowanie na przykładowe, najczęstsze błędy/usterki w trakcie działania urządzenia,

  • sprawdzenie wyników testów i wskaźników po zakończonym procesie,

  • sprawdzenie parametrów fizycznych i analizę wydruku z urządzenia po zakończonym procesie.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.1)1) opisuje metody mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)4) ustala metodę mycia i dezynfekcji sprzętu, wyrobu medycznego,
MED.12.4.1)5) przygotowuje sprzęt, wyrób medyczny do procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)6) określa punkty krytyczne procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)8) opisuje jednoetapowy i wieloetapowy proces mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.3)2) korzysta z instrukcji producenta sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)3) wymienia metody mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych zgodnie z instrukcją producenta,
MED.12.4.3)4) ustala procedurę mycia i dezynfekcji dla poszczególnych sprzętów i wyrobów medycznych,
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)7) dokonuje analizy kontroli procesów mycia i dezynfekcji testem biuretowym,
MED.12.4.8)8) prowadzi dokumentację procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.4.9)1) analizuje wydruk z urządzenia myjąco‑dezynfekującego,
MED.12.4.9)3) stosuje metodę kontroli wzrokowej procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.9)4) interpretuje wyniki kontroli procesu mycia i dezynfekcji.

Symulator jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym „Dekontaminacja maszynowa i manualna”,

  • grą edukacyjną „Analiza wydruku z urządzenia myjąco‑dezynfekującego, testy chemiczne kontroli mycia i dezynfekcji”.

Materiały sprawdzające powiązane z symulatorem:

  • zadanie z lukami „Test na pozostałości białkowe”,

  • zadanie dobieranie w pary „Testy do procesu mycia i dezynfekcji maszynowej”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie z budową myjni‑dezynfektora,

  • zapoznanie z obsługą myjni‑dezynfektora,

  • zapoznanie z testami stosowanymi podczas procesu mycia i dezynfekcji,

  • postępowanie w przypadku usterki i komunikatu o błędzie,

  • podejmowanie decyzji o zwolnieniu wsadu urządzenia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • Uczący się pozyskuje wiedzę poprzez oglądanie rysunków i przedstawienie elementów budowy myjko‑dezynfektora. Przechodzenie krok po kroku etapów uruchomienia urządzenia pozwala uczącemu się zobrazować prawidłowe uruchomienie sprzętu i umożliwia uniknięcie błędów popełnianych najczęściej przez operatora, które mogą wpłynąć na uzyskanie nieprawidłowego wyniku procesu mycia i dezynfekcji. Uczący się zapisuje wszelkie możliwe usterki, mogące wystąpić w trakcie procesu i propozycje postępowania w razie komunikatu o błędzie. Podczas dyskusji zainicjowanej na forum przez nauczyciela uczący się przedstawiają swoje pomysły działania w sytuacji problemowej.

  • Uczący się na podstawie symulatora urządzenia myjąco‑dezynfekującego zapoznaje się z pracą urządzenia i wypisuje kolejne etapy jego pracy (np. za pomocą grafu czy infografiki). Na podstawie cyklu pracy urządzenia uczący się powtarza informacje dotyczące pracy urządzenia, tj. program pracy w zależności od zadanej temperatury procesu i zastosowania środka myjąco‑dezynfekującego, odpowiednie umieszczenie narzędzi na wózku wsadowym urządzenia, tak aby proces mycia i dezynfekcji był optymalny dla wszystkich wyrobów, umieszczenie i przeprowadzenie testów kontrolnych dla urządzenia i procesu w odpowiednich miejscach wózka wsadowego, tak aby uzyskane wyniki były wiarygodne.

Praca w grupach

  • Uczący się w grupach 2‑3-osobowych wymieniają kolejno etapy pracy myjko‑dezynfektora.

  • Uczący się analizują w kilkuosobowych grupach (3‑4-osobowych) wydruki z urządzenia oraz przygotowują prezentację na temat testów kontroli urządzenia, kontroli procesu mycia i dezynfekcji. Uczący się prezentują przygotowane prace i prowadzą dyskusję na temat zaprezentowanych wiadomości.

Praca z całym zespołem

  • Nauczyciel omawia szczegółowo zasadę urządzenia myjąco‑dezynfekującego i na podstawie przedstawionych w symulatorze wiadomości zadaje uczącym się pytania, weryfikując ich poziom wiedzy i objaśniając zagadnienia, szczególnie te, które są dla uczących się niezrozumiałe lub problematyczne.

  • Nauczyciel, w celu uaktywnienia większej liczby uczących się, może stworzyć mapę myśli pt.: „Jak postąpić gdy podczas obsługi myjni‑dezynfektora …?”, np.:

    • … wystąpi rdza,

    • … pogorszy się jakość wody,

    • … wystąpi błąd programu.

  • Przygotowana mapa myśli w formie draftu‑grafiki uwzględnia zasady postępowania w sytuacji awaryjnej.

  • Uczący się omawiają różne typy urządzeń myjąco‑dezynfekujących w zależności od producenta. Podczas zajęć lekcyjnych omawiana jest również instrukcja obsługi urządzenia z wymienieniem wytycznych, zgodnie z którymi należy postępować przy rozpoczęciu pracy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • Uczący się przygotowuje się samodzielnie do lekcji odwróconej na temat działania urządzenia myjąco‑dezynfekującego, sporządza notatki i wypunktowuje najistotniejsze informacje, np.: najważniejsze elementy panelu głównego, jakie elementy/testy należy przygotować, aby sprawdzić, czy urządzenie działa prawidłowo.

  • Uczący się podczas wykonywania symulacji z użyciem urządzenia myjąco‑dezynfekującego notuje niejasności i pytania, które omawia następnie z nauczycielem.

Praca w grupach

  • Uczący się w grupach 2‑3-osobowych przechodzą przez etapy symulacji wspólnie, dokładnie omawiając każdy z kolejnych etapów. Wzajemnie tłumaczą sobie trudniejsze etapy lub bardziej skomplikowane kwestie związane z obsługą urządzenia. Zapisują najważniejsze kroki, a także ewentualne pytania, które na zajęciach zadane zostaną nauczycielowi.

  • Uczący się w parach mogą przygotować dla siebie nawzajem analizę przypadku związaną z obsługą myjni‑dezynfektora przez technika sterylizacji medycznej. Podczas pracy z urządzeniem występuje usterka, pojawia się komunikat o błędzie. Uczący się wymieniają się opisami przypadku, a po zapoznaniu się z problemem analizują sytuację i proponują rozwiązanie.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają problemów z opanowaniem materiału

  • Uczący się mogą zapoznać się z instrukcją obsługi urządzenia oraz wytycznymi producenta z zakresu reagowania na komunikaty o błędzie, uzupełniania pojemników z chemią procesową, sprawdzania odpowietrzenia systemu urządzenia itp.

  • Uczący się mogą poszerzyć swoją wiedzę o znajomość różnych urządzeń w zależności od rozbudowania urządzenia i jego przeznaczenia, np. małe pomieszczenia sterylizacyjne, duże sterylizatornie szpitalne. Wyszukują potrzebne informacje na wskazanych przez nauczyciela stronach internetowych lub w literaturze.

  • Po przejściu symulatora uczący się mogą przygotować dla innych schemat opisujący kroki postępowania w trakcie obsługi urządzenia, z zaznaczeniem krytycznych etapów i najbardziej istotnych kroków, które mogą zaważyć na decyzji o zwolnieniu wsadu urządzenia po zakończonym procesie.

  • Jeżeli w sali lekcyjnej dostępna jest myjnia‑dezynfektor, uczący się tworzy scenariusz obsługi urządzenia przez technika sterylizacji medycznej. Następnie scenariusz ten sprawdza nauczyciel, po czym uczący się bierze udział w symulacji obsługi urządzenia. W przypadku braku dostępu do urządzenia uczący się najpierw tworzy plakat, na którym tworzy schemat urządzenia, zaznaczając na nim potrzebne elementy.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają problemy z opanowaniem materiału

  • Symulator urządzenia myjąco‑dezynfekującego jest materiałem dydaktycznym, w którym uczący się nie jest poddany presji czasu oraz w którym każdy z elementów i kroków jest dokładnie opisany. Nieprawidłowy wybór, np. testów do kontroli procesu, umożliwia cofnięcie się do etapu zapoznania się z ich opisem i ponowny wybór. W trakcie przechodzenia kolejnych etapów, w przypadku zbyt długiego oczekiwania na reakcję gracza, na ekranie pojawia się kursor podpowiadający, co należy zrobić i gdzie należy kliknąć, aby przejść do kolejnego kroku. Uczący się może powrócić do materiału w każdym momencie trwania symulacji i utrwalić wiedzę, jak również opanować etapy postępowania przy uruchomieniu urządzenia. Jednocześnie, może na bieżąco zapisywać najtrudniejsze do zapamiętania kwestie, zobrazować je w sposób schematyczny czy przy użyciu kolorów i rozrysować proces w postaci mapy myśli.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Procesy mycia i dezynfekcji maszynowej i manualnej”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z dwudziestu pięciu pytań o różnym stopniu trudności: pięć łatwych, czternaście średnio trudnych i sześć trudnych. Czas rozwiązania testu to trzydzieści osiem minut (1,5 minuty na każde pytanie). Próg zaliczenia testu wynosi 60%. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.

Test dotyczy metod procesu mycia i dezynfekcji, maszynowego i manualnego, odpowiedniego przygotowania narzędzi i wyrobów medycznych do procesu oraz kompatybilności wyrobów z zastosowaną metodą mycia i dezynfekcji, według zaleceń producenta wyrobów.

Test daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia wiedzy uczących się. Wyniki testów wskażą nauczycielowi, które zagadnienia wymagają uzupełnienia poprzez powrót do materiału multimedialnego.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia - aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które - mimo iż są kierowane do uczących się - mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się, a także wskazać jego mocne strony. W przypadku błędnej odpowiedzi nauczyciel może wykorzystać wskazówki naprowadzające.

Uczący się mogą dzięki testowi sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym „Dekontaminacja maszynowa i manualna”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.1)1) opisuje metody mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)2) wymienia zalety i wady poszczególnych metod mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)4) ustala metodę mycia i dezynfekcji sprzętu, wyrobu medycznego,
MED.12.4.1)5) przygotowuje sprzęt, wyrób medyczny do procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)6) określa punkty krytyczne procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)7) opisuje przyczyny uszkodzenia sprzętu, wyrobów medycznych w wyniku procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)8) opisuje jednoetapowy i wieloetapowy proces mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.3)1) wymienia przepisy prawa dotyczące wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)2) korzysta z instrukcji producenta sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)3) wymienia metody mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych zgodnie z instrukcją producenta,
MED.12.4.3)4) ustala procedurę mycia i dezynfekcji dla poszczególnych sprzętów i wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)5) wykazuje brak kompatybilności technologii dekontaminacji z instrukcją producenta,
MED.12.4.5)3) wybiera środki adekwatnie do warunków mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.5)4) używa środków do mycia i oczyszczania manualnego i maszynowego,
MED.12.4.6)2) obsługuje urządzenia myjąco‑dezynfekujące,
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)4) opisuje konieczność zastosowania wody demineralizowanej w procesie mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)7) dokonuje analizy kontroli procesów mycia i dezynfekcji testem biuretowym,
MED.12.4.8)8) prowadzi dokumentację procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.4.9)1) analizuje wydruk z urządzenia myjąco‑dezynfekującego,
MED.12.4.9)3) stosuje metodę kontroli wzrokowej procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.9)4) interpretuje wyniki kontroli procesu mycia i dezynfekcji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobieranie w pary „Testy do procesu mycia i dezynfekcji maszynowej”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie łatwe. Zawiera cztery fotografie testów i wskaźników stosowanych do kontroli maszynowego procesu mycia i dezynfekcji. Zadaniem uczącego się jest dopasowanie nazw wskaźników i testów do fotografii.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy uczących się. Wynik zadania wskaże nauczycielowi, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub wyjaśnienia. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania. Może wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczenia i jego sprawdzanie - aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które - mimo iż są kierowane do uczących się - mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się.

Uczący się mogą dzięki zadaniu sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym „Dekontaminacja maszynowa i manualna”,

  • grą edukacyjną „Analiza wydruku z urządzenia myjąco‑dezynfekującego, testy chemiczne kontroli mycia i dezynfekcji”,

  • symulatorem „Automatyczne urządzenie myjąco‑dezynfekujące”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Mycie i dezynfekcja chemiczno‑termiczna”

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu umieszczony jest tekst stanowiący krótką charakterystykę procesu mycia i dezynfekcji chemiczno‑termicznej. W tekście należy uzupełnić pięć brakujących wyrażeń spośród w sumie dziesięciu wyrażeń do wyboru. Zadanie o poziomie średnio trudnym.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia wiedzy uczących się. Nauczyciel może otrzymać od uczących się uzyskane wyniki celem weryfikacji. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania. Może wielokrotnie polecić wykonywanie ćwiczenia i jego sprawdzanie - aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Uczący się mogą dzięki zadaniu sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym „Dekontaminacja maszynowa i manualna”,

  • grą edukacyjną „Analiza wydruku z urządzenia myjąco‑dezynfekującego, testy chemiczne kontroli mycia i dezynfekcji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.12.4.1)1) opisuje metody mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)2) wymienia zalety i wady poszczególnych metod mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)4) ustala metodę mycia i dezynfekcji sprzętu, wyrobu medycznego,
MED.12.4.1)7) opisuje przyczyny uszkodzenia sprzętu, wyrobów medycznych w wyniku procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.3)2) korzysta z instrukcji producenta sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)3) wymienia metody mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych zgodnie z instrukcją producenta,
MED.12.4.3)4) ustala procedurę mycia i dezynfekcji dla poszczególnych sprzętów i wyrobów medycznych,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Test na pozostałości białkowe”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to tekst, w którym trzeba uzupełnić brakujące wyrażenia. Uczący się ma za zadanie wybór jedenastu wyrażeń spośród dwudziestu dwóch, w zadaniu znajduje się zatem jedenaście dodatkowych dystraktorów. Tekst dotyczy instrukcji wykonania testu na pozostałości białkowe i interpretacji jego wyniku. Zadanie o poziomie średnio trudnym.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia wiedzy uczących się. Nauczyciel może otrzymać od uczących się uzyskane wyniki celem weryfikacji. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania. Może wielokrotnie polecić wykonywanie ćwiczenia i jego sprawdzanie – aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Uczący się mogą dzięki zadaniu sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z symulatorem „Automatyczne urządzenie myjąco‑dezynfekujące”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.1)6) określa punkty krytyczne procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.4.9)4) interpretuje wyniki kontroli procesu mycia i dezynfekcji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Urządzenia i testy do kontroli procesu mycia i dezynfekcji”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie średnio trudne, polegające na przypisaniu pięciu podanych testów i urządzeń, stosowanych w celu kontroli procesu mycia i dezynfekcji automatycznej do dwóch kategorii: urządzenia oraz testy i wskaźniki.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy uczących się. Nauczyciel może otrzymać od uczących się uzyskany wynik celem weryfikacji. Wynik zadania wskaże nauczycielowi, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub wyjaśnienia. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które – mimo iż są kierowane do uczących się – mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się.

Uczący się mogą dzięki zadaniu sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym „Dekontaminacja maszynowa i manualna”,

  • grą edukacyjną „Analiza wydruku z urządzenia myjąco‑dezynfekującego, testy chemiczne kontroli mycia i dezynfekcji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Procesy i czynności w strefie brudnej”

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka składa się z pięciu haseł, które musi odgadnąć uczący się, aby pojawiło się hasło główne „mycie”. Po poprawnym rozwiązaniu krzyżówki uczący się odpowiada na dodatkowe pytanie otwarte dotyczące procesu mycia. Hasła krzyżówki dotyczą ogólnych pojęć związanych z procesem dekontaminacji wyrobów medycznych w centralnej sterylizatorni. Zadanie średnio trudne.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia wiedzy uczących się. Nauczyciel może otrzymać od uczących się uzyskany wynik celem weryfikacji. Wynik zadania wskaże nauczycielowi, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub wyjaśnienia. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania. Może wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczenia i jego sprawdzanie – aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które – mimo iż są kierowane do uczących się – mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się oraz wskazać jego mocne strony.

Uczący się mogą dzięki zadaniu sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym „Dekontaminacja maszynowa i manualna”,

  • planszą interaktywną „Substancje aktywne w środkach myjących i dezynfekcyjnych”,

  • grą edukacyjną „Analiza wydruku z urządzenia myjąco‑dezynfekującego, testy chemiczne kontroli mycia i dezynfekcji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.5)2) dobiera środki do nawilżania oraz mycia bakteriostatycznego sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.5)3) wybiera środki adekwatnie do warunków mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.5)4) używa środków do mycia i oczyszczania manualnego i maszynowego,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Puzzle „Ułożenie narzędzi do procesu mycia i dezynfekcji maszynowej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na ułożeniu szesnastu elementów obrazka w całość, przedstawiającą wózek wsadowy urządzenia myjąco‑dezynfekującego z załadunkiem narzędziowym. Po ułożeniu puzzli uczący się odpowiada na pytanie dotyczące prawidłowości ułożenia narzędzi i wyrobów medycznych na poszczególnych półkach wózka wsadowego. Zadanie o poziomie średnio trudnym.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy uczących się. Wynik zadania wskaże nauczycielowi, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub wyjaśnienia. Uczący się może wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczenia i jego sprawdzanie – aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które – mimo iż są kierowane do uczących się – mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się.

Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym „Dekontaminacja maszynowa i manualna”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.1)5) przygotowuje sprzęt, wyrób medyczny do procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)7) opisuje przyczyny uszkodzenia sprzętu, wyrobów medycznych w wyniku procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.6)2) obsługuje urządzenia myjąco‑dezynfekujące.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test samosprawdzający jednokrotnego wyboru „Czynniki aktywne w preparatach do mycia i dezynfekcji”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z dziesięciu pytań o różnym stopniu trudności: trzech łatwych, sześciu średnio trudnych i jednego trudnego. Czas rozwiązania testu to piętnaście minut (1,5 minuty na pytanie). System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów. Próg zaliczenia testu wynosi 60%.

Test obejmuje temat środków aktywnych w preparatach stosowanych do mycia i dezynfekcji maszynowej i manualnej, zakresu ich aktywności bójczej oraz zasad dobierania preparatów do danego narzędzia czy wyrobu medycznego w zależności od wskazań i zaleceń jego producenta.

Krótki test daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia wiedzy uczących się. Nauczyciel może otrzymać od uczących się uzyskane wyniki celem weryfikacji. Wyniki testu wskażą nauczycielowi, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiału multimedialnego. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania. Może wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczenia i jego sprawdzanie – aż do momentu uzyskania pełnej poprawności. W przypadku błędnej odpowiedzi nauczyciel może wykorzystać wskazówki naprowadzające.

Uczący się mogą dzięki testowi sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z planszą interaktywną „Substancje aktywne w środkach myjących i dezynfekcyjnych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.1)3) identyfikuje karty charakterystyki preparatów niebezpiecznych,
MED.12.4.1)4) ustala metodę mycia i dezynfekcji sprzętu, wyrobu medycznego,
MED.12.4.1)7) opisuje przyczyny uszkodzenia sprzętu, wyrobów medycznych w wyniku procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.3)1) wymienia przepisy prawa dotyczące wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)2) korzysta z instrukcji producenta sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)3) wymienia metody mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych zgodnie z instrukcją producenta,
MED.12.4.3)4) ustala procedurę mycia i dezynfekcji dla poszczególnych sprzętów i wyrobów medycznych,
MED.12.4.3)5) wykazuje brak kompatybilności technologii dekontaminacji z instrukcją producenta,
MED.12.4.5)2) dobiera środki do nawilżania oraz mycia bakteriostatycznego sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.5)3) wybiera środki adekwatnie do warunków mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.4.5)4) używa środków do mycia i oczyszczania manualnego i maszynowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z użyciem materiałów audio‑wideo „Czynności technika sterylizacji w stacji łóżek”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie łatwe. Uczący się ogląda dwa krótkie fragmenty filmu edukacyjnego „Przygotowanie łóżka i materaca w stacji łóżek do procesu mycia i dezynfekcji”, po czym odpowiada na, odpowiednio, dwa pytania dotyczące czynności wykonywanej przez technika sterylizacji medycznej w szpitalnej stacji łóżek. Uczący się wybiera jedną z czterech podanych do każdego pytania odpowiedzi.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy uczących się.

Nauczyciel może otrzymać od uczących się uzyskany wynik celem weryfikacji. Wynik zadania wskaże nauczycielowi, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub wyjaśnienia. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania. Może wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczenia i jego sprawdzanie – aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które – mimo iż są kierowane do uczących się – mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się.

Uczący się mogą dzięki zadaniu sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem edukacyjnym „Przygotowanie łóżka i materaca w stacji łóżek do procesu mycia i dezynfekcji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.7)1) opisuje zasady funkcjonowania stacji łóżek,
MED.12.4.7)2) dobiera metody dekontaminacji w stacji łóżek oraz ich wyposażenia,
MED.12.4.7)3) przygotowuje łóżko do procedury mycia i dezynfekcji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie prawidłowej odpowiedzi „Parametry procesu dezynfekcji”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie trudne. W podanym tekście, w trzech miejscach, uczący się musi wskazać prawidłowe wyrażenie spośród dwóch podanych, tak aby sens tekstu został zachowany. Tekst dotyczy definicji wartości A0 dla procesu dezynfekcji.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy uczących się. Nauczyciel może otrzymać od uczących się uzyskany wynik celem weryfikacji. Wynik zadania wskaże nauczycielowi, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub wyjaśnienia. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania. Może wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczenia i jego sprawdzanie – aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które – mimo iż są kierowane do uczących się – mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się oraz wskazać jego mocne strony.

Uczący się mogą dzięki zadaniu sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym „Dekontaminacja maszynowa i manualna”,

  • grą edukacyjną „Analiza wydruku z urządzenia myjąco‑dezynfekującego, testy chemiczne kontroli mycia i dezynfekcji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.1)6) określa punkty krytyczne procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Proces mycia i dezynfekcji”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie trudne. Uczący się zapoznaje się z czterema zdaniami, dotyczącymi ogólnych pojęć związanych z dekontaminacją wyrobów medycznych w centralnej sterylizatorni. Następnie decyduje, które ze zdań są prawdziwe, a które fałszywe.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy uczących się. Nauczyciel może otrzymać od uczących się uzyskany wynik celem weryfikacji. Wynik zadania wskaże nauczycielowi, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub wyjaśnienia. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania. Może wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczenia i jego sprawdzanie – aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które – mimo iż są kierowane do uczących się – mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się oraz wskazać jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Uczący się mogą dzięki zadaniu sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z grą edukacyjną „Analiza wydruku z urządzenia myjąco‑dezynfekującego, testy chemiczne kontroli mycia i dezynfekcji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.1)1) opisuje metody mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)2) wymienia zalety i wady poszczególnych metod mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)4) ustala metodę mycia i dezynfekcji sprzętu, wyrobu medycznego,
MED.12.4.1)5) przygotowuje sprzęt, wyrób medyczny do procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.1)6) określa punkty krytyczne procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.3)3) wymienia metody mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych zgodnie z instrukcją producenta,
MED.12.4.3)4) ustala procedurę mycia i dezynfekcji dla poszczególnych sprzętów i wyrobów medycznych,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału