Autorzy: Adriana Grzelak‑Krzymianowska, Tamara Roszak, Marta Sterna

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Alla stazione del treno – Na dworcu kolejowym

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń zapamiętuje słownictwo dotyczące informacji o odjazdach pociągów.

  • Uczeń zapamiętuje słownictwo dotyczące zakupu biletu na pociąg.

  • Uczeń stosuje dokładne określenia czasu.

  • Uczeń stosuje odpowiednie przyimki przy czasownikach ruchu.

  • Uczeń tworzy proste zdania złożone z poznanych elementów.

Cele motywacyjne:

  • Zaproponowane zadania ilustrują przydatność języka włoskiego do realizacji własnych celów komunikacyjnych ucznia.

  • Zaproponowane zadania służą rozwijaniu u uczniów świadomości znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach życia społecznego.

  • Zaproponowane zadania rozwijają wrażliwość międzykulturową oraz kształtują postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne:
    a) strategie zapamiętywania;
    b) strategie przetwarzanie materiału językowego.

  • Strategie socjalne:
    a) stawianie pytań;
    b) wszystkie formy współpracy z innymi osobami na lekcji.

Metody/techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • konektywizm;

  • podejście holistyczne;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • metoda kognitywna;

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • teoria Inteligencji Wielorakich.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do internetu, głośniki;

  • słownik włosko–polski, materiały piśmienne;

  • mapa Włoch;

  • duży zegar.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta, czy uczniowie kupowali już kiedyś samodzielnie bilet na pociąg. Jeżeli tak, to nauczyciel prosi uczniów o podanie, jakie informacje mogą być potrzebne przy takim zakupie: jakich pytań mogą się spodziewać od sprzedawcy biletów, a jakie sami chcieliby zadać. Podobnie może być we Włoszech. Nauczyciel zachęca uczniów do wysłuchania i przeczytania rozmowy, jaką przeprowadza w kasie biletowej podróżny na dworcu kolejowym. Uczniowie słuchają tekstu dwa razy, patrząc jednocześnie w tekst. Następnie nauczyciel zwraca uwagę na to, że przy czasownikach ruchu potrzebne są różne przyimki proste i z rodzajnikiem. Uczniowie ćwiczą zdania z czasownikami partire, andarevenire i odpowiednimi przyimkami. Proponuje się przećwiczenie tych konstrukcji w formie pytań i odpowiedzi tworzonych przez uczniów.

  2. W celu sprawdzenia zrozumienia rozmowy pasażera z kasjerką uczniowie wykonują polecenie do tekstu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie ćwiczą dokładne określenia czasu, wykorzystując do tego multimedium bazowe i trzy polecenia do niego. Określanie godzin warto dodatkowo poćwiczyć. Można do tego wykorzystać duży zegar i proponować układanie pytań i odpowiedzi związanych z określaniem godzin: nastawić zegar na godzinę 8.15 i poprosić 2 uczniów o zaimprowizowanie dialogu na bazie tej godziny (np. A che ora cominciano le lezioni? Alle 8.15. Grazie).

  2. Inny rodzaj zadania: w parach lub większych grupkach, korzystając z mapy Włoch, uczniowie szukają miejscowości i proponują różne kierunki podróży. Następnie, korzystając z różnych stron internetowych (np. z rozkładem jazdy pociągów we Włoszech), uczniowie szukają połączeń pomiędzy wybranymi miejscowościami, sprawdzają ceny biletów i układają dialogi na ten temat. Dialogi mogą być prezentowane na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Pod koniec lekcji uczniowie mają szansę sprawdzić nabytą wiedzę i umiejętności, wykonując zestaw ćwiczeń.

  2. Ćwiczenia 3 i 7 mogą być przygotowane pisemnie, a następnie, po sprawdzeniu, zaprezentowane w formie ustnej. Przy ćwiczeniu 7 uczniowie mogą bawić się w zgadywanie, co kto wykonuje o której godzinie.

  3. Jeśli pojawiają się trudności z wykonaniem ćwiczeń, uczniowie powinni powtórzyć zagadnienia omawiane w tym e‑materiale.

  4. Jeżeli wszystkie ćwiczenia zostaną wykonane poprawnie, będzie to oznaczało, że cele zaproponowane w e‑materiale zostały osiągnięte.

Praca domowa:

  • Proponuje się wykonanie w domu ćwiczeń nr 1, 5, 10 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Pomocniczo można wykorzystać fragmenty następujących materiałów znajdujących się na platformie:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Dobrze jest zastosować multimedium bazowe w trakcie lekcji.

  • Dodatkowo multimedium może być wykorzystane przez uczniów w domu w celu utrwalenia umiejętności określania godzin.

  • Uczniowie pracują w parach. Jedna osoba wskazuje na wybrany zegar z ilustracji interaktywnej, druga osoba ma za zadanie powiedzieć, która jest na nim godzina. Po udzieleniu odpowiedzi uczniowie otwierają informację przypisaną do danego zegara i sprawdzają odpowiedź. Próbują rozstrzygnąć - samodzielnie bądź z pomocą nauczyciela - czy odpowiedzieli źle, czy może istnieją dwa sposoby na określenie godziny widniejącej na danym zegarze.