Autorzy: Marta Sterna, Tamara Roszak

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: La scuola dei miei sogni - Moja wymarzona szkoła

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, szkoła podstawowa, klasa VIII; poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, życie szkoły);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia upodobania;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
10) nakazuje, zakazuje;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
10) nakazuje, zakazuje;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zapamiętuje słownictwo dotyczące szkoły.

  • zapamiętuje formy trybu imperativo czasowników fareessere.

  • zapamiętuje sposób tworzenia form trybu imperativo czasowników zwrotnych.

  • tworzy zdania, wykorzystując poznane elementy.

Cele motywacyjne:

  • Zaproponowane zadania ilustrują przydatność języka włoskiego do realizacji własnych celów komunikacyjnych ucznia.

  • Zaproponowane zadania służą rozwijaniu u uczniów świadomości znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach życia społecznego.

  • Zaproponowane zadania rozwijają wrażliwość międzykulturową oraz kształtują postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

Strategie uczenia się:

  1. Strategie kognitywne:

    • strategie zapamiętywania

    • strategie przetwarzanie materiału językowego.

  2. Strategie socjalne:

    • stawianie pytań

    • wszystkie formy współpracy z innymi osobami na lekcji.

Metody i techniki nauczania:

  1. konstruktywizm

  2. kognitywizm

  3. konektywizm

  4. podejście holistyczne

  5. podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe)

  6. metoda kognitywna

  7. nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe

  8. teoria Inteligencji Wielorakich

Formy pracy:

  • Praca indywidualna.

  • Praca w grupach (w zależności od liczebności klasy i strategii lekcyjnej).

  • Praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do Internetu, głośniki

  • słownik włosko‑polski, materiały piśmienne

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Na wstępie nauczyciel proponuje rozmowę na temat reguł zachowania obowiązujących w szkole. Uczniowie na pewno wiedzą, jakie zachowania są wskazane, jakie dopuszczalne, a jakie nie do przyjęcia. Być może uczniowie będą mogli nazwać niektóre z tych czynności po włosku. Następnie uczniowie wysłuchują tekstu źródłowego, w którym podane są różne zasady, przy pomocy trybu rozkazującego. Warto, żeby uczniowie wypowiedzieli się, czy zgadzają się z podanymi regułami, czy może dodaliby coś jeszcze. Nauczyciel proponuje, aby uczniowie podawali swoje pomysły, stosując tryb imperativo. Zwraca uwagę na formy tego trybu od czasowników fare, essere i czasowników zwrotnych. Dobrze jest przećwiczyć te formy w różnych zdaniach‑poleceniach, wykorzystując znane uczniom czasowniki, np. Se siete stanchi, riposatevi! Se hai fame, preparati un panino!

Faza realizacyjna:

W tej fazie zadaniem uczniów jest zagrać w grę o idealnej szkole, starając się uzyskać jak najwięcej punktów. Gra rozwija umiejętność rozumienia ze słuchu. Może być podstawą do dyskusji na temat wymarzonej szkoły. Uczniowie starają się opisać, jak wyobrażają sobie szkołę, do której chodzi się z przyjemnością. Do multimedium przewidziane są trzy polecenia sprawdzające zaznajomienie z leksyką, która pojawiła się w grze.

Faza podsumowująca:

Pod koniec lekcji uczniowie mają szansę sprawdzić nabytą wiedzę i umiejętności, wykonując zestaw dziewięciu ćwiczeń z sekcji “Sprawdź się”. Ćwiczenie 1 może się przekształcić w dyskusję na forum klasy na temat różnych wizji szkół, które pojawiły się w grze. W ćwiczeniu 2 dodatkowo można prosić o objaśnienie znaczenia błędnych odpowiedzi. W ćwiczeniu 3 można zaproponować nieco trudniejszą wersję: uczniowie próbują uzupełnić zdania na podstawie kontekstu, bez zaglądania do odpowiedzi do przeciągnięcia. W ćwiczeniach 6 i 8 uczniowie mogą dodatkowo ułożyć zdania z powstałymi wyrażeniami. Ćwiczenie 9 można przeprowadzić w postaci rzeczywistej rozmowy między uczniami. Jeśli pojawiają się trudności z wykonaniem ćwiczeń, należy powtórzyć z uczniami materiał. Uczniowie mogą to też zrobić samodzielnie w domu. Jeżeli wszystkie ćwiczenia zostaną wykonane poprawnie, będzie to oznaczało, że cele zaproponowane w e‑materiale zostały osiągnięte.

Praca domowa:

Proponuje się wykonanie w domu ćwiczeń nr 4 i 5.

Materiały pomocnicze:

Pomocniczo można wykorzystać fragmenty innych materiałów znajdujących się na platformie:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Dobrze jest zastosować multimedium bazowe w trakcie lekcji. Ponieważ medium jest grą, może być wykorzystane przez uczniów również w domu w celu utrwalenia poznanych zwrotów i leksyki poprzez zabawę.