Scenariusz dla nauczyciela
Autorzy: Marta Sterna, Tamara Roszak
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: Il fenomeno dei cantautori - Fenomen cantautorów
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, poziom A1+
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zapamiętuje słownictwo i wyrażenia niezbędne do wypowiadania się na temat lżejszych gatunków muzycznych;
stosuje wyrażenia niezbędne do wypowiadania się na temat swoich gustów muzycznych;
tworzy zdania, wykorzystując poznane elementy.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur;
aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;
rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne oraz kulturowe;
wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo;
zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
pozyskuje świadomość znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach kultury cywilizacyjnej.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe – powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w nowym kontekście;
strategie kognitywne – pozyskiwanie wiedzy językowo‑kulturowej, tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;
strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia wyrazów, poznawanie synonimów, niuansów znaczeniowych;
strategie metakognitywne – formułowanie pragmatycznych intencji w wypowiedzi, centralizowanie procesu uczenia na wybranym zagadnieniu;
strategie afektywne – odwoływanie się do doświadczeń i upodobań uczniów, podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów.
Metody i techniki nauczania:
podejście komunikacyjne;
eklektyzm;
nauczanie polisensoryczne;
zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe;
nauczanie zdalne i hybrydowe;
nauczanie programowane.
Formy pracy:
praca pod kierunkiem nauczyciela;
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer / laptop / smartfon z dostępem do internetu, materiały piśmiennicze, głośniki.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wprowadza temat lekcji, prosząc uczniów, aby powiedzieli, co wiedzą na temat piosenki włoskiej. Uczniowie z pewnością wskażą jakichś młodych twórców i ich utwory.
Następnie uczniowie czytają tekst o festiwalu w San Remo. Tekst można rozszerzyć o słuchanie piosenek kilkoro zwycięzców festiwalu. Warto zwrócić uwagę na ich tematykę i porównać z tematyką piosenek polskich. Uczniowie mogą podjąć próbę przetłumaczenia tekstów piosenek, które im się spodobają.
W tekście właściwym znajduje się słownictwo przydatne do wypowiadania się na temat muzyki.
Faza realizacyjna:
W tej fazie proponuje się zapoznanie z prezentacją multimedialną o cantautorach włoskich. Uczniowie przyglądają się ilustracjom, wsłuchują się w teksty odczytywane przez lektora i robią notatki.
Jeżeli uczniowie nie znają piosenek wspomnianych na slajdach, mogą poszukać ich w internecie i zapoznać się z nimi.
Pierwsze polecenie do medium sprawdza zrozumienie prezentacji.
W drugim poleceniu uczniowie mogą sami domyślić się brakujących słów w oparciu o kontekst, bez zaglądania do podpowiedzi.
W poleceniu 3 należy dopasować polskie odpowiedniki częstych tematów piosenek włoskich. Dodatkowo, uczniowie mogą spróbować opowiedzieć, czy te tematy również występują w polskich piosenkach.
Faza podsumowująca:
Pod koniec lekcji uczniowie mają szansę sprawdzić nabytą wiedzę i umiejętności, wykonując zestaw dziewięciu ćwiczeń z sekcji Sprawdź się.
W ćwiczeniu 5 można poprosić uczniów o podania uzasadnienia, dlaczego wskazany wyraz nie pasuje do pozostałych.
Ćwiczenie 9 można wykorzystać do przygotowania dialogów i zaprezentowania ich na forum klasy.
Jeśli pojawiają się trudności z wykonaniem ćwiczeń, należy powtórzyć z uczniami materiał. Uczniowie mogą to też zrobić samodzielnie w domu.
Jeżeli wszystkie ćwiczenia zostaną wykonane poprawnie, będzie to oznaczało, że cele zaproponowane w e‑materiale zostały osiągnięte.
Praca domowa:
Jako pracę domową można zaproponować ćwiczenia nr 1, 2 i 3.
Materiały pomocnicze:
Pomocniczo można wykorzystać fragmenty innych materiałów znajdujących się na platformie:
Che musica preferisci?Che musica preferisci?
Ti interessi di cultura?Ti interessi di cultura?
Grandi eventi culturali in ItaliaGrandi eventi culturali in Italia
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Multimedium bazowe można wykorzystać jako bazę do zapoznania się z twórczością wspomnianych artystów. Uczniowie mogą wyszukać w internecie wskazanych i innych utworów. Mogą też podjąć próbę przetłumaczenia ich na język polski.