Słownik pojęć dla e‑materiału
(fr. assortiment – zestaw, dobór) zestawienie typów i gatunków produktów wytwarzanych przez różne zakłady przemysłowe albo pogrupowany zestaw produktów, które są proponowane do sprzedaży przez różnego rodzaju sklepy, zakłady lub pośredników handlowych
Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”
ogół decyzji i czynności związanych z doborem asortymentu danej jednostki handlowejjednostki handlowej
Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”
celowo prowadzone działania obejmujące gromadzenie, przetwarzanie i analizowanie informacji potrzebnych do podejmowania decyzji marketingowych (np. zorganizowanie kampanii reklamowej, promocji, obniżek cenowych); ich celem jest ustalenie istoty zjawisk i procesów rynkowych, które są określone ilościowo, oraz zjawisk, które informują o motywach działania odbiorców na rynku
Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”
ang. business to business rodzaj biznesu polegający na wzajemnej relacji, np. sprzedaży odbywającej się między dwiema firmami; w modelu B2B sprzedajemy produkty lub realizujemy usługi dla innych firm
rodzaj biznesu polegający na wzajemnej relacji pomiędzy sprzedawcą (firmą) a klientem indywidualnym; w tej relacji najważniejsze jest tworzenie jak najlepszych stosunków ze stałymi klientami; B2C jest najczęściej stosowany w sprzedaży internetowej
następstwo prognozowania i planowania działań przedsiębiorstwa; stanowi plan działań wraz z zabezpieczeniem odpowiedniej wysokości środków na jego realizację; to zestawienie wpływów i wydatków pieniężnych pojedynczej osoby, firmy, samorządu, państwa dotyczące pewnego okresu i podlegające stopniowemu uszczegóławianiu
Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”
cele obejmujące kilka lat; w takim planowaniu określa się cele nadrzędne dla jednostki, grupy lub całej organizacji
cele obejmujące krótkie przedziały czasowe, np. kilka miesięcy; cele te są realizowane na bieżąco
cele, które są wyznaczane na najniższym szczeblu w organizacji; służą do wykonywania określonych działań, zadań i przedsięwzięć
system wspierania biznesu w procesach związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem; obejmuje aspekty związane zarówno z zarządzaniem strategicznym, a więc ukierunkowanym raczej na realizację celów długofalowych, jak i operacyjnym, skupionym przede wszystkim na celach krótkoterminowych
Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”
wizualna elektroniczna komunikacja; jej celem jest dostarczanie przekazu reklamy lub informacji do konkretnych miejsc i w określonych porach
(ang. electronic commerce – handel elektroniczny, w skrócie e‑handel) obejmuje bankowość elektroniczną, portale aukcyjne, market place i wiele innych form handlu elektronicznego oraz wszelkie niezbędne elementy towarzyszące zawieraniu transakcji handlowej na odległość, czyli zarówno reklama, sprzedaż, płatność i dostawa (często drogą pocztową)
Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”
(ang. corporate identity lub visual indentity) podstawowy sposób kreowania wizerunku firmy na rynku; określa całość działań i znaków (np. logo, kolorystyka, wygląd strony internetowej) używanych po to, by stworzyć spójną identyfikację rynkową i wyróżnić się spośród innych marek
Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”
pierwotne (oryginalne) źródło danych, opracowanych i gromadzonych specjalnie w określonym celu; są to informacje zbierane w celu rozwiązania danego problemu, np. raporty finansowe
dane, które zostały już wcześniej zgromadzone w przedsiębiorstwie lub poza nim, jednakże były zbierane w zupełnie innych celach; to informacje przetworzone, nadające się do rozwiązania innego problemu; materiały spoza przedsiębiorstwa, z których czerpie się informacje wtórne, to np. dane publikowane przez GUS
dowolna jednostka, produkt, usługa, co do której istnieje potrzeba wyceny, zamawiania czy też fakturowania w celach handlowych na jakimkolwiek etapie łańcucha dostaw
dążenie każdego z licznych podmiotów gospodarczych do osiągnięcia przewagi w rynku zbytu; proces, w którym podmioty rynkowe konkurują ze sobą w zawieraniu transakcji rynkowych, poprzez przedstawianie korzystniejszej od innych podmiotów oferty rynkowej dla zrealizowania swoich interesów
Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”
Gra „Wcielanie się w rolę przedsiębiorcy handlowego”Gra „Wcielanie się w rolę przedsiębiorcy handlowego”
proces sprzedaży podzielony na kilka etapów, w którym na każdym następnym zostaje mniej potencjalnych kupujących (ale bardziej wyselekcjonowanych i z większym prawdopodobieństwem zakupu), przez co przypomina kształt lejka
to niewielka firma, która zapewnia pracę jedynie właścicielowi firmy lub ewentualnie jego rodzinie; zgodnie z art. 104 polskiej ustawy o swobodzie działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorca to podmiot, który w jednym z dwóch lat obrotowych firmy zatrudniał mniej niż 10 osób oraz roczny zsumowany obrót jego przedsiębiorstwa nie przekracza 2 milionów euro
Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”
jedna z metod analizy strategicznej przedsiębiorstwa; polega na weryfikacji atrakcyjności sektora i badaniu jego struktury; wykorzystuje się ją, by lepiej poznać otoczenie bliższe przedsiębiorstwa, a przede wszystkim ocenić siłę konkurentów w analizowanym sektorze; obejmuje pięć grup podmiotów: konkurentów, dostawców, nabywców, substytuty (zamienniki), nowych konkurentów wchodzących na rynek
Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”
Gra „Wcielanie się w rolę przedsiębiorcy handlowego”Gra „Wcielanie się w rolę przedsiębiorcy handlowego”
narzędzie służące do wyznaczania celów sprzedaży oraz opracowywania strategii i planów działania w celu ich osiągnięcia; wymienia również narzędzia i zasoby niezbędne do ich realizacji, wydatki oraz wymagania klientów
Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”
grupa nośników reklamowych stosowana bezpośrednio w punkcie sprzedaży (np. w sklepie), takich jak: stojaki i displaye (małe, tekturowe stojaki z podporą), owijki (forma reklamy artykułów wystawionych do sprzedaży na paletach, stosowana np. w marketach), ekspozytory czy ulotki
Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”
istniejące zapotrzebowanie na dane dobro na rynku; to ilość danego produktu, którą nabywcy są skłonni kupić po danej cenie i w danym czasie; zgodnie z prawem popytu, gdy mamy takie same warunki gospodarcze, to jeśli cena będzie rosła, spadać będzie popyt na konkretne dobro, jeśli cena spadnie, zwiększy się popyt
Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”
zaoferowana do sprzedaży ilość danego dobra; to ilość towaru, którą sprzedawcy są w stanie zaoferować na rynku w danym czasie; jeśli cena jest wysoka, następuje wzrost podaży, gdy cena się obniża, zmniejsza się podaż
Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”
(ang. outdoor advertising lub out‑of‑home advertising) reklama umieszczana poza miejscem zamieszkania konsumenta; jej zadaniem jest dotarcie do konsumentów, kiedy są oni poza domem; jedna z form reklamy zewnętrznej, wykorzystująca digital signage nazywa się digital out‑of‑home (DOOH) advertising
Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”
proces, w którym zmierza się do wyodrębnienia segmentów rynku, czyli jego podziału na możliwie jednolite grupy nabywców, z punktu widzenia reakcji konsumentów; grupowanie nabywców w określony sposób; wyodrębnienie jednorodnych kategorii nabywców według przyjętych kryteriów
Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”
grupa firm, które wytwarzają podobne produkty lub oferują podobne usługi na tym samym rynku, np. w obrębie jednego miasta; przestrzeń, w której konkuruje się z innymi firmami, sprzedając dany produkt na danym rynku, również w handlu internetowym
reklama w wyszukiwarkach internetowych (np. poprzez linki sponsorowane lub SEO)
Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”
akronim angielskich słów: strengths (mocne strony), weaknesses (słabe strony), opportunities (szanse), threats (zagrożenia); analiza SWOT to analiza mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń przedsiębiorstw; analizę SWOT wykorzystuje się również przy planowaniu nowych przedsięwzięć (projektów); w efekcie analizy otrzymuje się cztery niezależne listy czynników, tj.: mocnych stron organizacji (które należy wzmacniać), słabych stron (które trzeba niwelować), szans (które należy wykorzystywać), oraz zagrożeń (których należy unikać); analiza pomaga zidentyfikować kluczowe obszary i podjąć decyzję np. co do wykorzystania szans rynkowych i zapobieganiu zagrożeniom
Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”Dokumentacja interaktywna „Mikroprzedsiębiorstwo”
Gra „Wcielanie się w rolę przedsiębiorcy handlowego”Gra „Wcielanie się w rolę przedsiębiorcy handlowego”