Słownik pojęć dla e‑materiału
program komputerowy przedstawiający dane, głównie liczbowe, w postaci zestawu kolumn i wierszy, pozwalający na automatyczną obróbkę tych danych oraz na ich prezentację w różny sposób; najważniejszym narzędziem arkusza kalkulacyjnego są funkcje (matematyczne, statystyczne, daty i czasu, finansowe, bazodanowe, logiczne), za pomocą których wprowadzone do arkusza dane są automatycznie przetwarzane; możliwe jest także tworzenie różnego rodzaju symulacji; za pomocą arkusza kalkulacyjnego można też wizualizować dane, prezentując je w postaci wykresów (kolumnowych, słupkowych, kołowych, liniowych, warstwowych itd.), które pozwalają łatwiej zorientować się we wzajemnych zależnościach i tendencjach
Prowadzenie terapii zajęciowej w pracowni informatycznej - film instruktażowyProwadzenie terapii zajęciowej w pracowni informatycznej - film instruktażowy
wykorzystanie środków artystycznych ułatwiających uczestnikom terapii ekspresję emocji; do form arteterapii zaliczamy m.in. rysunek, malarstwo, grafikę, rzeźbę, sztuki użytkowe, sztukę zdobniczą czy dekoratorską
Etapy opracowywania scenariusza warsztatów terapeutycznych w pracowni ceramicznej - schemat interaktywnyEtapy opracowywania scenariusza warsztatów terapeutycznych w pracowni ceramicznej - schemat interaktywny
zbiór zasad określających bezpieczeństwo i higieniczne wykonywanie pracy; dziedzina wiedzy zajmująca się kształtowaniem właściwych warunków pracy
Prowadzenie terapii zajęciowej - gra edukacyjnaProwadzenie terapii zajęciowej - gra edukacyjna
złożona, przewlekła choroba metaboliczna, której przyczyną są zaburzenia gospodarki węglowodanowej w organizmie człowieka; wynika z nieprawidłowej dystrybucji wydzielania lub działania insuliny (hormon produkowany przez trzustkę)
Prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolęProwadzenie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolę
ręczne narzędzie służące do wygładzania/polerowania powierzchni; cykliny do gliny mogą być wykonane z różnych materiałów, także elastycznych
Etapy opracowywania scenariusza warsztatów terapeutycznych w pracowni ceramicznej - schemat interaktywnyEtapy opracowywania scenariusza warsztatów terapeutycznych w pracowni ceramicznej - schemat interaktywny
ćwiczenia, w trakcie których ruch zachodzi poprzez przyłożenie zewnętrznych sił do ciała pacjenta (ruch może być wykonywany przez specjalistę lub urządzenie do tego przeznaczone)
Usprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjnyUsprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjny
ćwiczenia, w których pacjent sam wykonuje ruch
Usprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjnyUsprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjny
ćwiczenia, w których ruch prowadzony jest czynnie, a w przypadku wystąpienia bólu w pewnej części zakresu ruchu dalej prowadzony jest biernie przez specjalistę
Usprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjnyUsprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjny
ćwiczenia polegające na napinaniu mięśni, bez zmiany ich długości; takiemu napięciu mięśnia nie towarzyszy ruch kończyny
Usprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjnyUsprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjny
ćwiczenia angażujące duże grupy mięśniowe; dzięki wykonywaniu ćwiczeń kondycyjnych dochodzi do wzrostu częstotliwości skurczu serca; ich formą może być m.in. jazda na rowerze, aerobik czy nordic walking
Usprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjnyUsprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjny
ćwiczenia, w trakcie których uczestnicy wykonują zróżnicowane ruchy, tak by usprawnić całe ciało; taki rodzaj ćwiczeń umożliwia zwiększenie wytrzymałości, zakresów ruchu oraz siły całego ciała
Usprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjnyUsprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjny
ćwiczenia, w trakcie których ćwiczona kończyna znajduje się w warunkach częściowego lub całkowitego zniwelowania działającej na nią siły ciężkości; uzyskuje się to m.in. przez podtrzymanie kończyny przez specjalistę lub podwieszenie kończyny za pomocą przeznaczonych do tego urządzeń tak, by pacjent nie musiał pokonywać siły ciężkości przy użyciu mięśni
Usprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjnyUsprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjny
ćwiczenia, w których pacjent częściowo sam wykonuje ruch, a częściowo ruch jest prowadzony przez specjalistę
Usprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjnyUsprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjny
ćwiczenia, w trakcie których mięśnie pacjenta pokonują zarówno ciężar własnej kończyny, jak i zewnętrzne siły, np. opór przyłożony przez terapeutę
Usprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjnyUsprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjny
instytucja przeznaczona dla osób wymagających całodobowej opieki z racji wieku, choroby lub niepełnosprawności; mieszkańcem DPS może być osoba, która nie jest w stanie samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu oraz której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych; w domach pomocy społecznej są opracowywane dla mieszkańców i z ich udziałem, o ile udział ten jest możliwy, indywidualne plany wsparcia (IPW)
Prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolęProwadzenie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolę
pewien rodzaj zaburzeń neurologicznych, które są wynikiem chwilowej niesprawności mózgu objawiającej się nagłymi i napadowymi wyładowaniami wewnątrz komórek nerwowych; charakterystycznym objawem epilepsji są silne wstrząsy związane z utratą świadomości
Prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolęProwadzenie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolę
aktywność polegająca na wykonywaniu specjalnych ćwiczeń tak dobranych do konkretnych wad postawy, by je korygować lub im przeciwdziałać
Usprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjnyUsprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjny
ćwiczenia mające za zadanie pobudzić organizm pacjenta do pracy po nocnym spoczynku; szczególnie istotna w przypadku pacjentów, którzy borykają się ze sztywnością porannąsztywnością poranną stawów (tak jak bywa np. w przebiegu reumatoidalnego zapalenia stawów)
Usprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjnyUsprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjny
rodzaj specjalnego kątomierza służącego do oceny zakresu ruchów w stawach
Usprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjnyUsprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjny
ogólnoświatowy system połączeń między komputerami, określany również jako sieć sieci; Internet w ogólnym znaczeniu to sieć komputerowa, czyli wiele połączonych ze sobą komputerów, zwanych również hostami
Prowadzenie terapii zajęciowej w pracowni informatycznej - film instruktażowyProwadzenie terapii zajęciowej w pracowni informatycznej - film instruktażowy
terapia polegająca na wykorzystaniu ruchu pacjenta w celu przywrócenia lub utrzymania sprawności fizycznej oraz poprawy dobrostanu biopsychospołecznego pacjenta
Usprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjnyUsprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjny
niewerbalne metody porozumiewania się, stanowiące substytut lub uzupełnienie mowy, np.:
PCS – ang. picture communication symbols – zbiór prostych rysunków oznaczających podstawowe słowa, które są niezbędne do codziennego porozumiewania się,
PIC – ang. picture ideogram communication (piktogramy)
Prowadzenie terapii zajęciowej - gra edukacyjnaProwadzenie terapii zajęciowej - gra edukacyjna
główny element szkieletu, osiowa kolumna, na której opierają się mięśnie i organy wewnętrzne; składa się z 26 kości:
24 kręgów,
kości krzyżowej (tworzy ją 5 zrośniętych kręgów),
kości guzicznej (tworzy ją 4–5 zrośniętych kręgów);
przestrzenie między nimi są wypełnione krążkami międzykręgowymi, które są elastyczne i sprężyste; kręgosłup jest podzielony na odcinki:
szyjny,
piersiowy,
lędźwiowy,
krzyżowy,
guziczny; jego rolą jest:
ochrona rdzenia kręgowego,
podpieranie szkieletu,
umożliwienie ruchów ciała
Prowadzenie terapii zajęciowej - gra edukacyjnaProwadzenie terapii zajęciowej - gra edukacyjna
różnego rodzaju masy ceramiczne i gliny przeznaczone do tworzenia w procesie formowania ręcznego wyrobów ceramicznych, form gipsowych, rzeźby
Etapy opracowywania scenariusza warsztatów terapeutycznych w pracowni ceramicznej - schemat interaktywnyEtapy opracowywania scenariusza warsztatów terapeutycznych w pracowni ceramicznej - schemat interaktywny
prowadzenie dyskusji i dbanie o to, aby przebiegała ona w zgodzie z poszanowaniem praw uczestników biorących udział w rozmowie
Prowadzenie terapii zajęciowej - gra edukacyjnaProwadzenie terapii zajęciowej - gra edukacyjna
częściowe ograniczenie zdolności wykonywania ruchów
Prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolęProwadzenie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolę
Prowadzenie terapii zajęciowej w pracowni informatycznej - film instruktażowyProwadzenie terapii zajęciowej w pracowni informatycznej - film instruktażowy
według Światowej Organizacji Zdrowia (ang. World Health Organization – WHO) są to istotne obniżenie ogólnego poziomu funkcjonowania intelektualnego oraz trudności w zachowaniu przystosowawczym, występujące przed 18. rokiem życia; wyróżniamy następujące stopnie niepełnosprawności intelektualnej:
niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim,
niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym,
niepełnosprawność intelektualną w stopniu znacznym,
niepełnosprawność intelektualną w stopniu głębokim
Etapy opracowywania scenariusza warsztatów terapeutycznych w pracowni ceramicznej - schemat interaktywnyEtapy opracowywania scenariusza warsztatów terapeutycznych w pracowni ceramicznej - schemat interaktywny
Prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolęProwadzenie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolę
stan człowieka znajdującego się w sytuacji obniżonych możliwości motorycznych ciała; przyczynami niepełnosprawności ruchowej mogą być m.in.:
wady wrodzone i rozwojowe narządu ruchu,
układowe choroby tkanki łącznej,
zapalenie stawów z towarzyszącym zapaleniem stawów kręgosłupakręgosłupa,
choroby zwyrodnieniowe stawów,
choroby kości i chrząstek,
nowotwory narządu ruchu
oraz wiele innych schorzeń w obrębie narządu ruchu, a także amputacje
Prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolęProwadzenie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolę
narzędzie wykonane z metalu, jedno- lub dwustronne, o różnym kształcie zakończeń – „oczek”; służy do modelowania w glinie i innych masach plastycznychmasach plastycznych
Etapy opracowywania scenariusza warsztatów terapeutycznych w pracowni ceramicznej - schemat interaktywnyEtapy opracowywania scenariusza warsztatów terapeutycznych w pracowni ceramicznej - schemat interaktywny
urządzenie służące do odfiltrowania gliny (i innych zanieczyszczeń) z wody, aby nie wprowadzać do kanalizacji odpadów, które mogą zablokować rury; wykorzystanie odstojnika do gliny pomaga chronić środowisko
Etapy opracowywania scenariusza warsztatów terapeutycznych w pracowni ceramicznej - schemat interaktywnyEtapy opracowywania scenariusza warsztatów terapeutycznych w pracowni ceramicznej - schemat interaktywny
jedna z pracowni w warsztatach terapii zajęciowejwarsztatach terapii zajęciowej; celem zajęć prowadzonych w tej pracowni jest przygotowanie uczestników do samodzielnego wykonywania prac i wypełniania podstawowych obowiązków związanych z potrzebami życia codziennego, jak np. pranie, sprzątanie, planowanie i robienie zakupów
Prowadzenie terapii zajęciowej - gra edukacyjnaProwadzenie terapii zajęciowej - gra edukacyjna
jedna z pracowni w warsztatach terapii zajęciowejwarsztatach terapii zajęciowej; celem zajęć prowadzonych w tej pracowni jest nauka samodzielnego przygotowania posiłków oraz doskonalenie czynności związanych z obsługą sprzętów AGD znajdujących się w pracowni
Prowadzenie terapii zajęciowej - gra edukacyjnaProwadzenie terapii zajęciowej - gra edukacyjna
jedna z pracowni w warsztatach terapii zajęciowejwarsztatach terapii zajęciowej; celem zajęć prowadzonych w tej pracowni jest rozwijanie sprawności manualnych oraz praktyczne zdobywanie umiejętności używania narzędzi i innych przedmiotów wykorzystywanych w ogrodzie lub gospodarstwie domowym
Prowadzenie terapii zajęciowej - gra edukacyjnaProwadzenie terapii zajęciowej - gra edukacyjna
obrót dystalnej części kończyny do wewnątrz w stosunku do jej długiej osi; zmysł orientacji ułożenia swojego ciała
Prowadzenie terapii zajęciowej - gra edukacyjnaProwadzenie terapii zajęciowej - gra edukacyjna
opis zajęć zawierający dane dotyczące czasu trwania, tematu zajęć, celów głównego i szczegółowych, metody, technik, materiałów, narzędzi, środków, pomocy dydaktycznych oraz uwag dotyczących BHPBHP, a także szczegółowego przebiegu zajęć z podziałem na część wstępną, zasadniczą i końcową oraz czynności terapeuty i podopiecznych
Etapy opracowywania scenariusza warsztatów terapeutycznych w pracowni ceramicznej - schemat interaktywnyEtapy opracowywania scenariusza warsztatów terapeutycznych w pracowni ceramicznej - schemat interaktywny
sześciostopniowa skala służąca do oceny siły mięśniowej
Usprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjnyUsprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjny
urządzenie składające się z blatu oraz osprzętu do niego przymocowanego; służy do wykonywania ćwiczeń ręki
Usprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjnyUsprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjny
obrót dystalnej części kończyny na zewnątrz w stosunku do jej długiej osi
Prowadzenie terapii zajęciowej - gra edukacyjnaProwadzenie terapii zajęciowej - gra edukacyjna
Prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolęProwadzenie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolę
element zdobienia produktów ceramicznych, podobnie jak farby ceramiczne; szkliwo podczas wypalania topi się i po ostudzeniu tworzy powłokę, która nadaje wyrobom gładkość i połysk, zwiększa ich wytrzymałość mechaniczną i odporność na działanie czynników chemicznych i wody oraz ułatwia zmywanie
Etapy opracowywania scenariusza warsztatów terapeutycznych w pracowni ceramicznej - schemat interaktywnyEtapy opracowywania scenariusza warsztatów terapeutycznych w pracowni ceramicznej - schemat interaktywny
uczucie zesztywnienia (dotyczące najczęściej drobnych stawów rąk) pojawiające się po odpoczynku, w szczególności nocnym; sztywność poranna jest jednym z charakterystycznych objawów reumatoidalnego zapalenia stawów
Usprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjnyUsprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjny
specjalna konstrukcja z metalowej siatki umożliwiająca podczepienie do niej różnego rodzaju osprzętu wykorzystywanego do ćwiczeń
Usprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjnyUsprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem - film edukacyjny
uszkodzenie tkanek kręgosłupakręgosłupa wskutek działania czynnika zewnętrznego; wyróżnia się następujące rodzaje urazów kręgosłupa:
uraz zamknięty – prowadzi do uszkodzeń kostnych i łącznotkankowych na skutek rozproszenia energii,
uraz penetrujący – energia jest skupiona na małym obszarze, co skutkuje uszkodzeniem głębszych tkanek (rdzenia kręgowego);
pourazowym obrażeniem kręgosłupa może być:
złamanie bez przemieszczenia,
złamanie z przemieszczeniem,
zwichnięcie;
ze względu na miejsce uszkodzenia wyróżnia się:
uraz kręgosłupa szyjnego,
uraz kręgosłupa piersiowego,
uraz kręgosłupa lędźwiowo‑krzyżowego
Prowadzenie terapii zajęciowej w pracowni informatycznej - film instruktażowyProwadzenie terapii zajęciowej w pracowni informatycznej - film instruktażowy
placówka zajmująca się rehabilitacją społeczną i zawodową, świadcząca swym niepełnosprawnym podopiecznym usługi z tego zakresu; terapia realizowana jest poprzez terapię zajęciową; podstawą prawną działania WTZ jest ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych i rozporządzenie w sprawie warsztatów terapii zajęciowej
Prowadzenie terapii zajęciowej - gra edukacyjnaProwadzenie terapii zajęciowej - gra edukacyjna
Prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolęProwadzenie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolę
zespół wad wrodzonych spowodowany obecnością dodatkowego materiału genetycznego chromosomu 21 (trisomia chromosomu 21); do cech charakterystycznych osób z zespołem Downa należą niepełnosprawność intelektualna i zmiany w wyglądzie, jak również zmiany w budowie i funkcjonowaniu całego organizmu
Prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolęProwadzenie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolę
zespół objawów charakteryzujący się obecnością infekcji, owrzodzenia lub uszkodzenia tkanek głębokich stopy, którym towarzyszą zaburzenia neurologiczne lub choroby naczyń obwodowych kończyn dolnych
Prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolęProwadzenie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolę