Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RzTpMpZdgQmOJ1
Ćwiczenie 1
Zaznacz, z czym – według klasycznego ujęcia – jest związany rytm. Możliwe odpowiedzi: 1. Z czasem., 2. Z rymem., 3. Z melodią.
11
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij własnymi słowami, jakie funkcje w wierszu pełnią rytm i melodia.

R145hNvhU6lEE
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R2BEzr4NOMZzI11
Ćwiczenie 3
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RIF81DpmpXjjZ1
Ćwiczenie 4
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 5

Zaznacz na czerwono przerzutnie, a następnie wyjaśnij, jaka jest ich funkcja w utworze.

R1XhalL0wmbNX
W podanym tekście wskaż przerzutnie. Nieszczesne ochędóstwo, żałosne ubiory Mojej namilszej cory, Po co me smutne oczy za sobą ciągniecie? Żalu mi przydajecie. Już ona członeczków swych wami nie odzieje, Nie masz, nie masz nadzieje. Ujął ją sen żelazny, twardy, nieprzespany. Już letniczek pisany I uploteczki wniwecz, i paski złocone - Matczyne dary płone. Nie do takiej łóżnice, moja dziewko droga, Miała cię mać uboga Doprowadzić, nie takąć dać obiecowała Wyprawę, jakąć dała. Giezłeczkoć tylko dała a lichą tkaneczkę, Ociec ziemie bryłeczkę W główki włożył. Niestetyż, i posag i ona W jednej skrzynce zamkniona.
R17dx5qR9jX1k
Nieszczesne ochędóstwo, żałosne ubiory Mojej namilszej cory, Po co me smutne oczy za sobą ciągniecie? Żalu mi przydajecie. Już ona członeczków swych wami nie odzieje, Nie masz, nie masz nadzieje. Ujął ją sen żelazny, twardy, nieprzespany. Już letniczek pisany I uploteczki wniwecz, i paski złocone - Matczyne dary płone. Nie do takiej łóżnice, moja dziewko droga, Miała cię mać uboga Doprowadzić, nie takąć dać obiecowała Wyprawę, jakąć dała. Giezłeczkoć tylko dała a lichą tkaneczkę, Ociec ziemie bryłeczkę W główki włożył. Niestetyż, i posag i ona W jednej skrzynce zamkniona. (Uzupełnij).
RcDi2knW89E4t
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
21
Ćwiczenie 6

Rozpoznaj w wierszu aliterację i określ jej funkcję.

Jarosław Iwaszkiewicz Deszcz

Smugi jasne, smugi srebrne, smugi szklane, Srebrnowłose, srebrnodźwiękie, ukochane -

W waszym szepcie miodopłynne są peany, Smugi deszczu, szklane kulki, pieśni szklane.

Czy w radości, czy w tęsknocie - zakochany, Chodzę sobie w waszą mowę - zasłuchany

Dobre deszcze, dzeszcze dobre, złotem dziane, Smugi jasne, krople drobne, ukochane.

1 Źródło: Jarosław Iwaszkiewicz, Deszcz.
RcDi2knW89E4t
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, jak przy pomocy budowy wiersza oraz warstwy językowej Leopold Staff uzyskuje efekt naśladowania odgłosów deszczu.

1
Leopold Staff Deszcz jesienny

O szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny
I pluszcze jednaki, miarowy, niezmienny,
Dżdżu krople padają i tłuką w me okno...
Jęk szklany... płacz szklany... a szyby w mgle mokną
I światła szarego blask sączy się senny...
O szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny...

Wieczornych snów mary powiewne, dziewicze
Na próżno czekały na słońca oblicze...
W dal poszły przez chmurną pustynię piaszczystą,
W dal ciemną, bezkresną, w dal szarą i mglistą...
Odziane w łachmany szat czarnej żałoby
Szukają ustronia na ciche swe groby,
A smutek cień kładzie na licu ich młodem...
Powolnym i długim wśród dżdżu korowodem
W dal idą na smutek i życie tułacze,
A z oczu im lecą łzy... Rozpacz tak płacze...

To w szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny
I pluszcze jednaki, miarowy, niezmienny,
Dżdżu krople padają i tłuką w me okno...
Jęk szklany... płacz szklany... a szyby w mgle mokną
I światła szarego blask sączy się senny...
O szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny...

Ktoś dziś mnie opuścił w ten chmurny dzień słotny...
Kto? Nie wiem... Ktoś odszedł i jestem samotny...
Ktoś umarł... Kto? Próżno w pamięci swej grzebię...
Ktoś drogi... wszak byłem na jakimś pogrzebie...
Tak... Szczęście przyjść chciało, lecz mroków się zlękło.
Ktoś chciał mnie ukochać, lecz serce mu pękło,
Gdy poznał, że we mnie skrę roztlić chce próżno...
Zmarł nędzarz, nim ludzie go wsparli jałmużną...
Gdzieś pożar spopielił zagrodę wieśniaczą...
Spaliły się dzieci... Jak ludzie w krąg płaczą...

To w szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny
I pluszcze jednaki, miarowy, niezmienny,
Dżdżu krople padają i tłuką w me okno...
Jęk szklany... płacz szklany... a szyby w mgle mokną
I światła szarego blask sączy się senny...
O szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny...

Przez ogród mój szatan szedł smutny śmiertelnie
I zmienił go w straszną, okropną pustelnię...
Z ponurym, na piersi zwieszonym szedł czołem
I kwiaty kwitnące przysypał popiołem,
Trawniki zarzucił bryłami kamienia
I posiał szał trwogi i śmierć przerażenia...
Aż, strwożon swym dziełem, brzemieniem ołowiu
Położył się na tym kamiennym pustkowiu,
By w piersi łkające przytłumić rozpacze,
I smutków potwornych płomienne łzy płacze...

To w szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny
I pluszcze jednaki, miarowy, niezmienny,
Dżdżu krople padają i tłuką w me okno...
Jęk szklany... płacz szklany... a szyby w mgle mokną
I światła szarego blask sączy się senny...
O szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny...

deszcz Źródło: Leopold Staff, Deszcz jesienny, [w:] Wybór poezji, wybór M. Jastrun, Wrocław 1963, s. 15–17.
RcDi2knW89E4t
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
31
Ćwiczenie 8

Wytłumacz, w jaki sposób Czesław Miłosz w wierszu Walc naśladuje rytm tańca.

1
Czesław Miłosz Walc

[fragment]

Już lustra dźwięk walca powoli obraca
I świecznik kołując odpływa w głąb sal.
I patrz: sto świeczników we mgłach się zatacza,
Sto luster odbija snujący się bal.

I pyły różowe jak płatki jabłoni,
I skry, słoneczniki chwiejących się trąb.
Rozpięte szeroko jak krzyże w agonii
Szkło ramion, czerń ramion, biel ramion i rąk.
[...]

CzM189 Źródło: Czesław Miłosz, Walc, [w:] Czesław Miłosz, Wiersze wszystkie, Kraków 2011, s. 189.
R19NJchVXaSuX
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
Praca domowa

Porównaj pod względem rytmu Tren VII oraz Tren VIII Jana Kochanowskiego. Sformułuj wnioski w formie pisemnej (minimum 100 wyrazów).

RyZlAvGhS95kH
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.