Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zmieniaj położenie wierzchołków trójkąta ABC. Obserwuj, jaki rodzaj trójkąta (ostrokątny, prostokątny, rozwartokątny) otrzymałeś. Jednocześnie obserwuj, jaka jest relacja między kwadratem długości boku trójkąta a sumą kwadratów długości pozostałych dwóch boków.

Wyniki obserwacji sformułuj w postaci twierdzenia, rozstrzygającego, kiedy trójkąt o danych bokach jest ostrokątny, kiedy jest prostokątny, a kiedy jest rozwartokątny.

W symulacji interaktywnej zmieniano położenie wierzchołków trójkąta ABC. obserwując, jaki rodzaj trójkąta (ostrokątny, prostokątny, rozwartokątny) otrzymano. Jednocześnie obserwowano, jaka jest relacja między kwadratem długości boku trójkąta a sumą kwadratów długości pozostałych dwóch boków.

Wyniki obserwacji sformułuj w postaci twierdzenia, rozstrzygającego, kiedy trójkąt o danych bokach jest ostrokątny, kiedy jest prostokątny, a kiedy jest rozwartokątny.

R1Lg1FmlgyPu4
Symulacja ilustruję trójkąt A B C o kątach wewnętrznych alfa, beta, gamma oraz bokach równych A B o długości c, B C o długości a oraz A C o długości b. Wierzchołki trójkąta są interaktywne i można je swobodnie przemieszczać. Zmiana położenia wierzchołków powoduje zmianę danych dotyczących kwadratów długości boków, sumę kwadratów długości dwóch boków oraz kątów alfa, beta, gamma. Przykład 1, trójkąt ostrokątny. a2=25 b2=13 c2=13 b2+c2=39 a2+c2=51 a2+b2=38. α=67.62° β=70.56° γ=41.82° Przykład 2, trójkąt prostokątny. a2=18 b2=18 c2=13 b2+c2=54 a2+c2=54 a2+b2=36. α=45° β=90° γ=45° Przykład 3, trójkąt rozwartokątny. a2=26 b2=8 c2=10 b2+c2=18 a2+c2=36 a2+b2=34. α=116.57° β=33.69° γ=29.74°
Polecenie 2

Ustal położenie dwóch wierzchołków AB trójkąta ABC tak, żeby bok AB miał długość 10 i był poziomy. Zmieniaj położenie wierzchołka C tak, żeby trójkąt ABC był prostokątny i miał kąt prosty przy wierzchołku C. Jaką figurą jest zbiór wszystkich takich punktów C? Narysuj tę figurę.

Polecenie 3

Ustal położenie dwóch wierzchołków trójkąta ABC, np. wierzchołków A i B. Zmieniaj położenie wierzchołka C tak, żeby trójkąt ABC był rozwartokątny i miał kąt rozwarty przy wierzchołku C. Jaką figurą jest zbiór wszystkich takich punktów C? Narysuj tę figurę.