Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Dobór obiektów małej architektury krajobrazu do terenów zieleni

OGR.04. Organizacja prac związanych z budową oraz konserwacją obiektów małej architektury krajobrazu – technik architektury krajobrazu 314202

Szacowanie kosztów budowy i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu

DOKUMENTACJA INTERAKTYWNA

Instrukcja korzystania z dokumentacji interaktywnej
R15GT2KVI4rEw
Nagranie (plik dźwiękowy) z instrukcją korzystania z dokumentacji interaktywnej.

Treść materiału została podzielona na dwie części: wiedzową i praktyczną. Część wiedzowa to dokumentacja interaktywna, która zawiera wypełnione dokumenty ułożone według ich funkcji. Nawigacja po dokumentach jest bardzo prosta. Za pomocą wyszukiwarki panelu bocznego „Spis treści” można wyszukać odpowiedni dokument i przejść bezpośrednio do odczytania wskazówek i informacji dodatkowych. Po najechaniu kursorem na strzałki na dokumencie i ich kliknięciu otrzymamy dodatkowe informacje, które pomogą prawidłowo wypełnić dokument. Dokumenty zawierają również zadania oznaczone czerwoną przerywaną linią, dzięki którym po udzieleniu poprawnej odpowiedzi użytkownik zostanie skierowany do dalszej części materiału edukacyjnego. Żeby przejść do kolejnej strony danego dokumentu należy rozwiązać zadanie i/lub kliknąć na symbol zawiniętego rogu na dole dokumentu. Również klikając na symbol zawiniętego rogu dokumentu, wrócimy na wcześniejszą stronę danego dokumentu.

Część praktyczna to zadania problemowe. Na podstawie opisanych sytuacji uczeń samodzielnie wypełnia dokumenty interaktywne. Może skorzystać ze wskazówek, a także sprawdzić poprawność wykonanego zadania, klikając przycisk Wskazówki i klucze odpowiedzi. Samodzielnie wypełnia dokumenty: przykładowy arkusz kalkulacji kosztów, faktura VAT i umowa o świadczeniu usług.

1
R1CLXY0N5TvO61
Wzory dokumentów potrzebnych do szacowanie kosztów budowy i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Arkusz kalkulacji kosztów budowy zespołu obiektów małej architektury krajobrazu. Dokument zawiera nagrania (pliki dźwiękowe), których treść jest tożsama z treścią zamieszczoną poniżej.
Arkusz kalkulacji kosztów budowy zespołu obiektów małej architektury krajobrazu jest podstawowym narzędziem ustalania ceny produktu lub usługi. Wykazuje, czy cena pokryje koszty wytworzenia produktu lub wykonania usługi i zapewnieni zysk. Kalkulację wstępną (planową, ofertową) sporządza się przed przyjęciem zamówienia. Natomiast kalkulację wynikową (końcową, sprawozdawczą) sporządzamy po realizacji zamówienia.
Poniżej zamieszczono przykładowy arkusz kalkulacji kosztów budowy zespołu obiektów małej architektury krajobrazu.

R1DFc05Tviyxh

Przycisk umożliwiający pobranie pliku: Przykładowy arkusz kalkulacji kosztów budowy zespołu obiektów małej architektury krajobrazu.

Plik PDF o rozmiarze 404.06 KB w języku polskim

Umowa o świadczeniu usług. Dokument zawiera nagrania (pliki dźwiękowe), których treść jest tożsama z treścią zamieszczoną poniżej.
Umowa o świadczeniach usług nie została wymieniona w Kodeksie cywilnym wśród umów nazwanych. Jednak zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego w Polsce obowiązuje swoboda umów. Oznacza to możliwość zawierania umów o dowolnej treści, w tym też zawieranie umowy o świadczenie usług. W praktyce często zachodzi konieczność sporządzenia umowy tego typu. Jest ona wzorowana na umowie‑zleceniu i zakłada wykonanie określonych prac przez jedną stronę umowy na rzecz drugiej strony umowy. Zazwyczaj umowa o świadczenie usług zawierana jest pomiędzy dwoma niezależnymi i równorzędnymi podmiotami gospodarczymi. Zawiązują one współpracę, która nie podlega przepisom Kodeksu pracy, a przepisom Kodeksu cywilnego. W związku z tym umowa o świadczenie usług nie powinna przewidywać kierownictwa zleceniodawcy nad zleceniobiorcą. Zlecający nie powinien odgórnie wyznaczać miejsca i czasu pracy zleceniobiorcy. Natomiast może on udzielać fachowych rad czy wskazówek związanych ze sposobem wykonania zleconego zadania.
Oto instrukcja wypełnienia dokumentu.
Na umowie widnieją dane umożliwiające identyfikację osób uprawnionych do zawarcia umowy. Powinny obejmować nazwisko osoby i nazwę firmy, którą reprezentuje. Adres firmy, jej numer KRS lub NIP i REGON.
Przedmiot umowy należy opisać w sposób niebudzący wątpliwości i niepozostawiający możliwości interpretacji co do zakresu i miejsca wykonania usługi.
Istnieje możliwość zawarcia zapisu, że koszty wykonania umowy w całości lub w konkretnej części pokryje zleceniodawca po wcześniejszym zapoznaniu się z kosztorysem i akceptacji wysokości kosztów, zanim dojdzie do ich powstania.
Warto uszczegółowić, czy zleceniodawca ma prawo wnoszenia uwag po zakończeniu etapu zlecenia, czy po zakończeniu całego zlecenia oraz ile razy zleceniobiorca może dokonywać poprawy wykonania usługi. Można też przewidzieć kary umowne za wykonanie usługi wadliwie bez możliwości jej poprawy.
Poniżej zamieszczono wzór umowy o świadczenie usług.

R4Gt9kjoviiXj

Przycisk umożliwiający pobranie pliku: Wzór umowy o świadczenie usług.

Plik PDF o rozmiarze 74.92 KB w języku polskim

Umowa najmu sprzętu. Dokument zawiera nagrania (pliki dźwiękowe), których treść jest tożsama z treścią zamieszczoną poniżej.
Podpisanie umowy wynajmu maszyn i narzędzi jest warunkiem koniecznym wypożyczenia sprzętu do prac budowlanych, ogrodniczych itp. Zawsze zawiera pozycje takie jak: dane najemcy, dane wynajmującego, przedmiot i datę początku wynajmu, okres wynajmu, ceny i warunki płatności oraz informacje dodatkowe. Umowę najmu musi podpisać osoba do tego uprawniona, tzn. w przypadku indywidualnych działalności właściciel firmy lub wspólnicy widniejący w CIDG.
Oto instrukcja wypełnienia dokumentu.
Osoba wyznaczona przez najemcę powinna przed pobraniem sprzętu z wypożyczalni osobiście sprawdzić, czy maszyna jest w pełni sprawna i gotowa do pracy oraz czy nie brakuje jakichś jej elementów.
Warto zapisać w umowie, czy kaucja zostanie automatycznie zaliczona na poczet zapłaty za wynajem. A także wyszczególnić, w jakich okolicznościach wynajmujący ma prawo zatrzymać kaucję niezależnie od zapłaty przez najemcę ustalonej ceny za wynajem.
W przypadku wynajmu na okres do 12 miesięcy mówi się o wynajmie krótkoterminowym. Wynajem na okres powyżej 12 miesięcy to tzw. wynajem długoterminowy. Jeżeli najemca nie jest pewny dokładnej daty zakończenia wynajmu, umowa najmu sprzętu może zawierać planowaną datę zwrotu maszyny i dopisek, na jakich zasadach wynajmujący może przedłużyć wynajem.
Zwłaszcza w przypadku dłuższego okresu wynajmu w umowie należy dokładnie określić, w jakich częściach i terminach będą się odbywały płatności za wynajem.
Jeśli decydujemy się na rozliczenie gotówkowe, najemca musi otrzymać od wynajmującego pisemne potwierdzenie, że przyjął płatność za wynajem.
Poniżej zamieszczono wzór umowy wynajmu sprzętu.

RSg2kXEimflUe

Przycisk umożliwiający pobranie pliku: Wzór umowy wynajmu sprzętu.

Plik PDF o rozmiarze 80.96 KB w języku polskim

Arkusz zestawienia kosztów bezpośrednich robocizny i materiału. Dokument zawiera nagrania (pliki dźwiękowe), których treść jest tożsama z treścią zamieszczoną poniżej.
Arkusz zestawienia kosztów bezpośrednich robocizny i materiału jest jednym z podstawowych dokumentów w pracy architekta krajobrazu. By je wyliczyć, musimy znać cennik materiałów, robocizny, wynajmu sprzętu niezbędnych do wykonania zlecenia oraz obmiar powierzchni roboczych. Wyróżniamy kilka typów i metod kosztorysowania, innych używa się w czasie składania oferty czy startu w przetargu, innych w trakcie wykonywania zlecenia, np. dla urealnienia kosztów, a innych w chwili zamykania i rozliczania zlecenia.
Poniżej zamieszczono przykładowy arkusz zestawienia kosztów bezpośrednich robocizny i materiału.

RG2EK65msjpAL

Przycisk umożliwiający pobranie pliku: Arkusz zestawienia kosztów bezpośrednich robocizny i materiału.

Plik PDF o rozmiarze 395.12 KB w języku polskim

Faktura VAT. Dokument zawiera nagrania (pliki dźwiękowe), których treść jest tożsama z treścią zamieszczoną poniżej.
Faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym dokonanie transakcji sprzedaży i zakupu. Obowiązek jej wystawienia ma firma, która jest podatnikiem VAT, w sytuacji gdy drugą stroną transakcji jest inna firma. Istotne, by faktura VAT była wystawiona w dwóch egzemplarzach. Może być sporządzona w formie papierowej lub elektronicznej.
Oto instrukcja wypełnienia dokumentu.
Należy wskazać dokładną datę ostatecznej płatności faktury.
Należy wpisać numer umowy, której dotyczy płatność z tej faktury.
Poniżej zamieszczono wzór faktury VAT.

R2YrkZ89hJnq5

Przycisk umożliwiający pobranie pliku: Wzór faktury VAT.

Plik PDF o rozmiarze 392.73 KB w języku polskim

Dokumenty do wypełnienia

bg‑green

Arkusz kalkulacji kosztów

1
Problem 1

Zapoznaj się z opisem sytuacji i przygotuj kalkulację kosztów.

Opis sytuacji:

Do twojej firmy XYZ PROJEKTOWANIE Sp. z o.o. zgłosił się Jan Kowalski, który postanowił urządzić swój przydomowy ogród. Jest to działka o powierzchni około 300 m2. Klient chciałby umieścić w nim oczko wodne z fontanną, a wokół ustawić trzy drewniane ławki z oparciami. W innym miejscu ogrodu miałaby stanąć pergola, a pod nią drewniana ławka z oparciem. Pan Kowalski chciałby też odgrodzić się od ulicy żywopłotem utworzonym z żywotników, zamontować przy bramie wejściowej dwie latarnie oraz oświetlenie ścieżki.

Wykonaj kalkulację kosztów dla tego zamówienia na podstawie podanych cen.

Oto koszt netto poszczególnych elementów wraz z montażem:

  • oczko wodne – 2500 zł

  • fontanna w oczku wodnym – 3500 zł

  • ławka drewniana z oparciem – 800 zł

  • budowa pergoli – 2300 zł

  • latarnia przy bramie – 400 zł

  • założenie żywopłotu jednorazowego z żywotnika, odm. szmaragd – 1500 zł

  • oświetlenie ścieżek – 950 zł

RTbkFdSNTCvn8

Przycisk umożliwiający pobranie pliku: Arkusz kalkulacji kosztów zagospodarowania przydomowego ogrodu.

Arkusz kalkulacji kosztów zagospodarowania przydomowego ogrodu
Plik PDF o rozmiarze 50.59 KB w języku polskim
bg‑green

Faktura VAT

1
Problem 2

Zapoznaj się z opisem sytuacji i wystaw fakturę VAT kontrahentowi.

Opis sytuacji:

Janowi Kowalskiemu bardzo spodobał się projekt ogrodu przygotowany przez twoją firmę projektową XYZ PROJEKTOWANIE. Jednak po zapoznaniu się kalkulacją kosztów klient stwierdził, że przekraczają one jego możliwości finansowe, i zrezygnował z dwóch elementów małej architektury: fontanny w oczku wodnym i latarni przy bramie. Kosztorys został poprawiony zgodnie z sugestiami klienta i prace zostały wykonane. Zakończono je 21.10.2022 r. Teraz należy wystawić fakturę.

Pamiętaj, żeby wypełnić wszystkie wymagane pola i dokładnie sprawdzić obliczenia. Ważne jest też nadanie właściwego numeru faktury – w twojej firmie został przyjęty następujący system: kolejny numer w danym miesiącu/bieżący miesiąc/bieżący rok. Ta faktura jest pierwsza w tym miesiącu. Nie zapomnij o uzupełnieniu pola z terminem płatności (14 dni) i podpisaniu faktury.

Dane do faktury:

Sprzedawca: XYZ PROJEKTOWANIE Sp. z o.o., ul. Zielona 23, 50‑000 Wrocław, NIP: 1234567890, REGON: 223355669

NR KONTA: 20 4040 0000 5522 9966 7733

Nabywca: Jan Kowalski, ul. Niebieska 45, 51‑000 Wrocław, NIP: 9987654321

RlCIHOJ0MQMtH

Przycisk umożliwiający pobranie pliku: Faktura VAT za usługę zagospodarowania przydomowego ogrodu.

Faktura VAT za usługę zagospodarowania przydomowego ogrodu
Plik PDF o rozmiarze 73.03 KB w języku polskim
bg‑green

Umowa o świadczenie usług

1
Problem 3

Zapoznaj się z opisem sytuacji i przygotuj umowę dla klienta.

Opis sytuacji:

Pan Kowalski chciałby się cieszyć swoim pięknym ogrodem jak najdłużej, ale jak sam mówi – nie zna się na ogrodnictwie. Dlatego zdecydował się na zlecenie pielęgnacji ogrodu wraz z małą architekturą specjalistom, czyli twojej firmie. Na spotkaniu z klientem został ustalony następujący zakres prac:

  • koszenie trawnika raz na 2 tygodnie;

  • wykonanie aeracji i wertykulacji trawnika po okresie zimowym;

  • nawożenie trawnika;

  • przycięcie żywopłotu po okresie zimowym;

  • nawożenie żywopłotu;

  • czyszczenie oczka wodnego raz w miesiącu.

Prace będą wykonywane od 1 kwietnia do 30 września danego roku, a pan Kowalski będzie co miesiąc płacił zryczałtowaną opłatę w wysokości 500 zł brutto w terminie 7 dni od wystawienia przez twoją firmę faktury VAT. Ustaliliście też, że klient może zgłaszać usterki lub niedociągnięcia w wykonywanych pracach, a twoja firma zobowiązuje się je usunąć w terminie 14 dni.

Obie strony zgodziły się na ustalone warunki i teraz trzeba przygotować odpowiednią umowę o świadczenie usług.

RlSCEBJK9SESI

Przycisk umożliwiający pobranie pliku: Umowa świadczenia usług pielęgnacji ogrodu wraz z małą architekturą.

Umowa świadczenia usług pielęgnacji ogrodu wraz z małą architekturą
Plik PDF o rozmiarze 100.64 KB w języku polskim

Powiązane ćwiczenia