Ułamek jako część całości
Ułamki zwykłe
Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja
Nie zawsze kupujemy cały chleb czy kilogram jabłek. Czasem potrzebujemy tylko pół bochenka, czy trzy czwarte kilograma jabłek. Aby wyrazić te wielkości, wykorzystujemy ułamki.
Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja
Zapis
czytamy: sześć siódmych.Zapis
czytamy: jedna siódma.Liczba
, w powyższych zapisach, oznacza, że podzielono całość na siedem jednakowych części. Liczba umieszczona nad siódemką oznacza, ile z tych części wzięto.Liczby takie jak
i będziemy nazywać ułamkami zwykłymi.Kreseczka, która oddziela liczby w ułamku to kreska ułamkowa. Liczba zapisana nad kreską to licznik ułamka, liczba zapisana pod kreską to mianownik ułamka.
R1RDBZ7U6W7mT1 Kliknij, aby uruchomić podgląd Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Jaka część figury jest zamalowana?
Jaka część figury jest zamalowana?
Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja
Ada, Ida i Ula dostały 50 zł. Podzieliły się tą kwotą w następujący sposób: Adzie przypadło 12 zł, Idzie 24zł. Resztę wzięła Ula. Jaka część otrzymanej kwoty przypadła każdej z dziewcząt? Przeciągnij odpowiednie ułamki i upuść.
Adzie przypadło ............ otrzymanej kwoty.
Idzie przypadło ............ otrzymanej kwoty.
Uli przypadło ............ otrzymanej kwoty.
Krysia i Rafał dostali dziewiętnaście jabłek. Odłożyli jedno jabłko, a pozostałymi podzielili się po równo. Odłożone jabłko przypadło Rafałowi. Jaką część wszystkich jabłek wzięła Krysia, a jaką część wziął Rafał? Przeciągnij odpowiednie ułamki i upuść.
Rafał wziął ............ jabłek, a Krysia .............
b) Jedna minuta to 1.
c) Jedna sekunda to 1.
d) Jeden dzień to 1.
e) Jedna sekunda to 1.
Przeciągnij i upuść.
a) Jedna godzina to ............ doby.
b) Jedna minuta to ............ godziny.
c) Jedna sekunda to ............ minuty.
d) Jeden dzień to ............ tygodnia.
e) Jedna sekunda to ............ godziny.
b) Jeden centymetr to 1.
c) Jeden metr to 1.
d) Jeden centymetr to 1.
e) Jeden milimetr to 1.
e) Jeden milimetr to 1.
Przeciągnij i upuść.
a) Jeden centymetr to ............................ metra.
b) Jeden centymetr to ............................ decymetra.
c) Jeden metr to ............................ kilometra.
d) Jeden centymetr to ............................ kilometra.
e) Jeden milimetr to ............................ decymetra.
e) Jeden milimetr to ............................ kilometra.
b) Jeden gram to 1.
c) Jeden dekagram to 1.
d) Jeden kilogram to 1.
e) Jeden dekagram to 1.
f) Jeden gram to 1.
Przeciągnij i upuść.
a) Jeden gram to ............................ dekagrama.
b) Jeden gram to ............................ kilograma.
c) Jeden dekagram to ............................ kilograma.
d) Jeden kilogram to ............................ tony.
e) Jeden dekagram to ............................ tony.
f) Jeden gram to ............................ tony.
Przeciągnij i upuść.
a) Jedna minuta to ............................ doby.
b) Jedna sekunda to ............................ godziny.
c) Jedna sekunda to ............................ doby.
d) Jeden dzień to ............................ roku lub ............................ roku gdy rok jest przestępny.
e) Jeden miesiąc to ............................ roku.
Liczby mieszane
Na talerzu leżały cztery melony. Z jednego z nich odkrojono połowę. Ile melonów zostało?

Liczby mieszane składają się z części całkowitej i części ułamkowej.
Na przykład

Wiadomo, że jeden grosz to
groszy groszy groszy groszy
Jaką część wszystkich figur zamalowano? Opisz rysunki za pomocą liczb mieszanych.
Jaką część wszystkich figur zamalowano? Opisz rysunki za pomocą liczb mieszanych.