Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Bardzo ważną rolę w aparacie fotograficznymPZHzGpzhjaparacie fotograficznym spełnia układ optyczny. Jego głównym elementem jest soczewka. To ona powoduje, że promień światła odpowiednio się zakrzywia i pozostawia swój ślad na błonie światłoczułej (tak było w aparatach analogowych) lub na matrycy cyfrowej.

R1bkuFsO8G0Om
Ilustracja przedstawiająca cyfrowy aparat fotograficzny z wysuniętym obiektywem.
Źródło: Ewa Dobrzyńska, licencja: CC BY 3.0.

W trzyosobowej grupie, odszukajcie w zasobach sieci internet w jaki sposób światło przechodzi przez soczewkę. Dokonajcie również analizy powstawania obrazu powiększonego. Co to jest i jaki wpływ na powiększenie ma ogniskowa soczewki? Jakie urządzenia oprócz aparatów fotograficznych wykorzystują właściwości soczewek? Odpowiedzi na te pytania przedstawcie w prezentacji multimedialnej.

Ważne!

Ten projekt można zrealizować indywidualnie. W takim przypadku przejmij zadania wszystkich osób opisanych poniżej.

Zanim wykonacie projekt, upewnijcie się, że zaznajomiliście się z poniższymi materiałami:

Opis metody projektu edukacyjnego znajdziesz w materiale Wprowadzenie do realizacji projektów edukacyjnychDhXsTzptWprowadzenie do realizacji projektów edukacyjnych.

Wasz projekt obejmuje następujące zadania:

  1. Wyszukaj w zasobach sieci interneti0yeKr72fT_d278e146Wyszukaj w zasobach sieci internet informacje na temat soczewek, ich właściwości i zastosowania.

  2. programie graficznymPD2qKnwfFprogramie graficznym:

    1. Narysuj w jaki sposób promienie światła przechodzą przez soczewki w zależności od ich kształtu.

  3. arkuszu kalkulacyjnymPPFd3jtJgarkuszu kalkulacyjnym:

    1. Wykonaj obliczeniaP13UBVwiCWykonaj obliczenia wielkości obrazu powstałego w wyniku zastosowania soczewki w zależności od jej ogniskowej.

    2. Efekty obliczeń przedstaw na wykresieP183hqZILwykresie. Dobierz samodzielnie typ wykresu.

  4. Przygotuj prezentację multimedialnąPfgWc88Lbprezentację multimedialną przedstawiającą działanie soczewki i jej zastosowanie. W  programie do tworzenia prezentacji:

    1. Zaprojektuj strukturę prezentacji.

    2. W prezentacji zaprojektuj slajd ukazujący w jaki sposób promień światła przechodzi przez soczewkę. Do tego celu zastosuj animację niestandardowąPt3yw9KW6animację niestandardową zwaną ścieżką ruchui0yeKr72fT_d278e191ścieżką ruchu.

    3. Na kolejnych slajdach przedstaw: rodzaje soczewek, wielkości charakteryzujące soczewki, wykorzystanie soczewki w układzie optycznym aparatu fotograficznego, zastosowanie soczewek.

    4. Zaprojektuj slajd, w którym umieścisz obliczenia i wykres wykonany w arkuszu kalkulacyjnym. Skorzystaj z możliwości kopiowania i wklejania obiektów pomiędzy dokumentami.

    5. Wykonaj slajd, na którym umieścisz źródła pozyskanych informacji.

    6. Rozmieść wszystkie elementy zachowując zasady dobrze skomponowanego obrazuP1DWC61Otskomponowanego obrazu.

    7. W ramach sterowania prezentacjąPfGsVETkosterowania prezentacją dobierz przejścia slajdówi0yeKr72fT_d278e166przejścia slajdów.

    8. Zapisz prezentację w wybranej lokalizacji na dysku swojego komputera.

  5. Skopiuj plik z prezentacją do wirtualnego dyskui0yeKr72fT_d278e178Skopiuj plik z prezentacją do wirtualnego dysku. Wcześniej uzgodnij z nauczycielem wybór tego dyskuPNJcEvcaYdysku. UdostępnijPjU8KaUyGUdostępnij plik z prezentacją swojemu nauczycielowi.

  6. Przygotujcie się do zaprezentowania swojej pracy. Przed wystąpieniem, sprawdźcie, czy wszystkie potrzebne urządzenia zostały podłączone do komputera.

Podział zadań:

  • Osoba pierwsza - wyszukiwanie potrzebnych informacji w zasobach sieci internet oraz przekazanie znalezionych danych osobie przygotowującej arkusz kalkulacyjny. Wykonanie tematycznej grafiki do prezentacji (punkty 1 i 2 z listy zadań);

  • Osoba druga - utworzenie arkusza kalkulacyjnego oraz opracowanie otrzymanych danych. Wykonanie potrzebnych obliczeń i stworzenie na ich podstawie wykresów (punkt 3 z listy zadań);

  • Osoba trzecia - utworzenie prezentacji na podstawie otrzymanych danych i grafik oraz udostępnienie jej na wirtualnym dysku (punkt 4 i 5 z listy zadań);

  • Wszystkie osoby - prezentacja wykonanej pracy (punkt 6 z listy zadań).

Wykorzystaj poniższe pole tekstowe do planowania pracy zespołu, przydzielania ról lub zapisywania pomysłów dotyczących prezentacji:

R1bCzfhSkTecF
Wersja alternatywna: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

Do wykonania projektu potrzebujesz:

Stanowisko komputerowe wyposażone w:

  1. program graficzny,

  2. arkusz kalkulacyjny,

  3. program do tworzenia prezentacji multimedialnych,

  4. podłączenie do sieci internet dające możliwość wyszukiwania informacji w zasobach internetowych.

Wykonanie projektu przyczyni się do doskonalenia twoich umiejętności w zakresie:

  • wyszukiwania informacji w zasobach internetowych,

  • wykonywania rysunków za pomocą programu graficznego,

  • stosowania zasad kompozycji obrazu,

  • projektowania tabel w arkuszu kalkulacyjnym i wypełniania ich danymi,

  • projektowania prostych formuł w arkuszu kalkulacyjnym,

  • tworzenia wykresu,

  • zaprojektowania struktury prezentacji i wypełnienie jej niezbędnymi obiektami (tekstem i grafiką),

  • zaprojektowania animacji obiektów prezentacji,

  • zaprojektowania przejść slajdów,

  • prezentowania własnej pracy,

  • korzystania z wirtualnego dysku i udostępniania na nim danych.

i0yeKr72fT_d278e146
i0yeKr72fT_d278e166
i0yeKr72fT_d278e178
i0yeKr72fT_d278e185
i0yeKr72fT_d278e191