Do każdej podróży należy się odpowiednio przygotować — poznać miejsce, do którego jedziemy, dowiedzieć się co chcemy tam zobaczyć, na co nam starczy czasu oraz co polecają na miejscu inni. Zaplanuj swoje wakacje wybierając wymarzone miasto na wakacyjny wyjazd. W tym celu wykorzystaj znane ci narzędzia dostępne w komputerze.
RusWd7W1GXgt4
Zadania tego nie musisz robić sam. Najlepiej wykonywać projekt w zespole dwu lub trzyosobowym. Dobierzecie się w grupę i zaplanujcie wspólny wymarzony wakacyjny wyjazd. Przygotowania zwieńczycie publiczną prezentacją wykonanej pracy. Poniżej znajdziesz wyzwania, jakie czekają twój zespół.
Zanim rozpoczniesz projekt, upewnij się, że posiadasz wiedzę z poniższych materiałów:
wyślij e‑mailP11E2LbxLwyślij e‑mail do koleżanki lub kolegi, z prośbą o informację dotyczącą najlepszych, ich zdaniem, miejsc, w których warto spędzić wakacje;
w treści umieść prośbę o udzielenie szybkiej odpowiedzi; otrzymane informacje wykorzystasz do wykonania prezentacji o wymarzonych wakacjach.
Uporządkuj zebrane informacje.
Szafki, półki i szuflady służą jako miejsce przechowywania twoich ulubionych książek, maskotek, pamiątek przywiezionych z wycieczek i innych skarbów. Są one niezbędne do uporządkowania rzeczy we własnym pokoju. Komputer udostępnia podobne funkcje. Chcąc znaleźć lub zapisać na dysku komputera lub zewnętrznym nośniku danych swoją pracę, stwórz dla niej miejsce, w którym będziesz ją przechowywać. Warto przemyśleć przechowywanie aktualnej kopii zapasowej ważnych dla nas plików na zewnętrznych nośnikach danych. Można również wykorzystać chmurę cyfrowąPUrB6xjKqchmurę cyfrową.
RsB9ctLjopGeX
RereMVznYwbqw
W komputerze możesz tworzyć foldery i podfoldery, budując w ten sposób własną „szafkę” z dowolną liczbą szuflad, do przechowywania swoich cyfrowych dokumentów. Struktura folderówP1626rFMLStruktura folderów na dysku tworzy tak zwane drzewo folderów.
Utwórz folderm7516c9eed13fda3d_d356e166Utwórz folder o nazwie Wakacje, a w nim pięć podkatalogów, po jednym dla każdej atrakcji.
W każdym z katalogów zamieść dokument tekstowy, zawierający informacje dotyczące danej atrakcji oraz podkatalog Zdjęcia.
Stwórz dokument tekstowym7516c9eed13fda3d_d356e190Stwórz dokument tekstowy o nazwie Opis. Dla każdego obiektu w dokumencie (w punktachPsrKgc1zipunktach) podaj znalezione w internecie informacje o nim, takie jak:
Znajdź w internecieP1VJfrpTCZnajdź w internecie co najmniej jedną fotografię każdej atrakcji umieszczonej w katalogu Zdjęcia. Dla każdej wykorzystanej informacji/zdjęcia należy podać źródło i w miarę możliwości jej autoram7516c9eed13fda3d_d356e218autora.
Zebrane w dokumencie informacje wykorzystaj do przygotowania dziesięciominutowej prezentacji na temat „Moje wymarzone wakacje”.
Dobrze zaplanuj swoją pracę. Pamiętaj o zasadach przygotowania prezentacjiP10Ho4nR4zasadach przygotowania prezentacji. Spróbuj w jak najlepszy sposób zaprezentować wybrane przez siebie miejsce na spędzenie wakacji. Twoja praca może wyglądać podobnie jak prezentacja przedstawiona poniżej.
R10sS4Ptyfra5
Zebrane informacje zaprezentujcie przed koleżankami i kolegami lub rodziną.
Aby nabrać pewności siebie przeprowadźcie próbę generalną przed grupą słuchaczy, na przykład przed domownikami, przyjaciółmi lub przed lustrem. Zastanówcie się, czy prezentacja nie była zbyt krótka lub za długa, czy nie było w niej zbyt długich przerw. Pamiętajcie, aby cały czas patrzeć na publiczność – kontakt wzrokowy jest bardzo ważny. Oceńcie swoje próbne wystąpienie. Jeśli jakieś elementy należy poprawić, to ćwiczcie je aż do skutku. Tylko wtedy unikniecie niepotrzebnego niepokoju podczas prawdziwego wystąpienia.
Ro2xTnYsNQgh3
Podział zadań:
Osoba pierwsza - wyszukanie informacji w internecie oraz uporządkowanie danych w strukturze plików i folderów (punkty 1 i 3 z listy zadań);
Osoba druga - napisanie wiadomości e‑mail oraz stworzenie dokumentu tekstowego (punkty 2 i 4 z listy zadań);
Osoba trzecia - zaplanowanie i stworzenie prezentacji (punkt 5 z listy zadań);
Wszyscy - wspólna prezentacja wykonanej pracy (punkt 6 z listy zadań).
Wykorzystaj poniższe pole tekstowe do planowania pracy zespołu, przydzielania ról lub zapisywania pomysłów dotyczących projektu:
RKy5ziLXAD75J
Do wykonania projektu potrzebujesz:
stanowisko komputerowe dające możliwość wyszukiwania informacji w zasobach internetowych i wyposażone w program do tworzenia prezentacji multimedialnej oraz edytor tekstu,
konto w wybranym przez siebie serwisie poczty elektronicznej,
ekran i rzutnik do wyświetlenia wykonanej pracy.
Wykonanie projektu przyczyni się do doskonalenia twoich umiejętności w zakresie:
wyszukiwania informacji w różnych zasobach, między innymi w internecie,
pobierania obrazów cyfrowych z internetu z poszanowaniem praw autorskich,
posługiwania się pocztą elektroniczną oraz pisania wiadomości elektronicznych,
porządkowania danych w strukturze plików i folderów,
tworzenia dokumentu tekstowego o odpowiedniej strukturze i formatowaniu,
komponowania tekstu i ilustracji w jednym dokumencie tekstowym,
zaprojektowania struktury prezentacji i wypełnienie jej niezbędnymi obiektami (tekstem i grafiką),
prezentowania własnej pracy.
m7516c9eed13fda3d_d356e242
Przy tworzeniu prezentacji, stosuj poniższe reguły.
Wybierz prostą czcionkę bez zbędnych zdobień i ustaw jej rozmiar, tak aby nawet z większej odległości, można było przeczytać tekst. Wykonaj próbę już na etapie projektowania. Wystarczy, że po uruchomieniu pokazu odejdziesz parę kroków od monitora i sprawdzisz rezultat.
Pamiętaj, żeby na slajdzie umieścić tylko najważniejsze informacje. Zbyt dużo tekstu może zniechęcić odbiorcę. Podczas pokazu możesz uzupełnić brakujące wiadomości.
Wstaw zdjęcia lub własne rysunki, które przybliżą przedstawianą przez ciebie tematykę. Elementy graficzne uatrakcyjnią przekaz i ułatwią zrozumienie tematu.
Zadbaj o to, żeby wszystkie obiekty na slajdzie były odpowiednio rozmieszczone. Planując to, wykorzystaj cały obszar slajdu. Jeśli wybierzesz slajd z gotowym układem, nie będziesz zmieniać położenia jego elementów.
Nie zapomnij o doborze kolorystyki tła i czcionki, tak aby pasowały do siebie, a tekst nie zlewał się z tłem. Na ciemnym tle będzie dobrze wyglądała jasna czcionka, natomiast na jasnym tle ciemna czcionka.
m7516c9eed13fda3d_d356e66
Do szukanej przez ciebie informacji można dotrzeć poprzez:
adres strony WWW,
wyszukiwarkę,
katalog.
Jeśli znasz adres strony internetowej, to znalezienie interesującej cię informacji jest proste. Jeśli nie znasz tego adresu to strony internetowe z odpowiednimi dla twoich zainteresowań treściami możesz znaleźć za pomocą wyszukiwarki.
m7516c9eed13fda3d_d356e78
Według polskich przepisów prawnych osoby, które nie ukończyły 13 lat nie mogą zawierać żadnych umów, zatem konto dla ciebie powinien założyć jeden z rodziców albo upoważniona do tego osoba dorosła. Jeśli nie posiadasz jeszcze zgody opiekuna, możesz skorzystać z poczty elektronicznej, dysponując na przykład kontem ćwiczeniowym udostępnionym ci na potrzeby zajęć. Jeżeli udostępnione konto znajduje się u dostawcy tej usługi, którym jest firma Microsoft, wystarczy w pasku adresowym wpisać outlook.com i w ukazanej stronie zalogować się do niego, wpisując swoje dane (nazwę użytkownika i hasło).
RKA18QSmWWwim
Po kliknięciu w Zaloguj otworzy się strona internetowa przedstawiająca zawartość twojej skrzynki pocztowej (folder: skrzynka odbiorcza).
m7516c9eed13fda3d_d356e87
Obejrzyj film przedstawiający proces korzystania z konta pocztowego założonego w serwisie pocztowym Outlook firmy Microsoft.
m7516c9eed13fda3d_d356e166
Aby utworzyć nowy folder, wykonaj poniższe czynności.
Kliknij prawym przyciskiem myszy w pusty obszar na pulpicie lub w oknie folderu, wskaż polecenie Nowy, a następnie kliknij polecenie Folder.
Wpisz nazwę nowego folderu, a następnie naciśnij klawisz Enter.
Każdy folder możesz otworzyć, klikając myszą na jego ikonę, oraz sprawdzić jego zawartość.
m7516c9eed13fda3d_d356e190
Aby napisać tekst za pomocą komputera, wykonaj poniższe czynności.
Uruchom program do pisania tekstów.
W miejscu migającego kursora, rozpocznij pisanie.
Każde zdanie rozpoczynaj wielką literą, wykorzystując klawisz Shift.
Aby wykonać odstęp między wyrazami, zastosuj Spację.
Aby rozpocząć tekst od nowej linii, użyj klawisza Enter.
Błędnie napisaną literę usuń klawiszem Backspace lub Delete.
Utworzony w ten sposób dokument możesz zapisać. Wykorzystaj w tym celu polecenie Zapisz jako, jeżeli zapisujesz go po raz pierwszy lub chcesz zmienić miejsce zapisywania lub nazwę pliku. Wykorzystaj polecenie Zapisz, jeżeli chcesz zapisać dokonane zmiany we wcześniej zapisanym dokumencie.
m7516c9eed13fda3d_d356e204
Aby utworzyć listę numerowaną, wykonaj poniższe czynności.
Wyszukaj i wybierz (włącz) narzędzie odpowiedzialne za numerowanie. W akapicie, w którym umieszczony jest kursor tekstowy, pojawi się pierwszy numer listy.
Wpisz tekst dla danego punktu. Kiedy skończysz, naciśnij klawisz Enter. Kursor przejdzie do następnego akapitu i automatycznie zostanie wpisany kolejny punkt – kolejny numer listy.
Powtarzaj punkt 2, aż utworzysz wszystkie numery listy.
Ostatni punkt listy zakończ, naciskając klawisz Enter, a następnie ponownie wybierz (wyłącz) narzędzie odpowiedzialne za numerowanie.
Numerowanie zostanie wyłączone, a ty możesz kontynuować dalsze tworzenie dokumentu.
m7516c9eed13fda3d_d356e218
Zapewne nikt nie byłby zadowolony, gdyby jego praca została, przez kogoś innego przedstawiona jako własna. Czasem zdarza się jednak, że pod wykonaną przez nas pracą podpisuje się inna osoba. Nie należy się z tym godzić. Trzeba pamiętać, że istnieje prawo autorskie, zapewniające ochronę naszej twórczości. Podpisując imieniem i nazwiskiem swoją pracę, informujesz, kto jest jej autorem.