Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Louisa de Caullery „Koloseum" - jeden z cudów świata”. Na obrazie znajdują się ruiny Koloseum, słynny Amfiteatr Flawiuszów w Rzymie, o imponujących rozmiarach, ponad połowa budynku już nie istnieje. Po prawej stronie widoczny jest posąg Jowisza oraz jeździec na białym koniu. Kolorystyka obrazu, oparta na dyskretnych harmoniach delikatnych szarości i głębokich błękitów podkreśla monumentalizm i nastrój pół‑realności rzymskiej budowli. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z fotografią Koloseum, wykonaną nocą. Zdjęcie ukazuje Koloseum, czyli dużą budowlę w kształcie elipsy. Widać cztery kondygnacje, czyli poziomy budowli. Poziom najniższy, przyziemia zbudowano w porządku toskańskim, drugi w porządku jońskim, trzeci w porządku korynckim. Budowla ukazana jest na tle ciemnego, granatowego nieba.
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Louisa de Caullery „Koloseum" - jeden z cudów świata”. Na obrazie znajdują się ruiny Koloseum, słynny Amfiteatr Flawiuszów w Rzymie, o imponujących rozmiarach, ponad połowa budynku już nie istnieje. Po prawej stronie widoczny jest posąg Jowisza oraz jeździec na białym koniu. Kolorystyka obrazu, oparta na dyskretnych harmoniach delikatnych szarości i głębokich błękitów podkreśla monumentalizm i nastrój pół‑realności rzymskiej budowli. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z fotografią Koloseum, wykonaną nocą. Zdjęcie ukazuje Koloseum, czyli dużą budowlę w kształcie elipsy. Widać cztery kondygnacje, czyli poziomy budowli. Poziom najniższy, przyziemia zbudowano w porządku toskańskim, drugi w porządku jońskim, trzeci w porządku korynckim. Budowla ukazana jest na tle ciemnego, granatowego nieba.
Louis de Caullery [czytaj: lui de koleri], „Koloseum - jeden z cudów świata”, 1604 r.
Źródło: www.cyfrowe.mnw.art.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
RXHNBUCHTGP82
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Zapoznasz z różnymi poglądami wybranych twórców na zagadnienie proporcjiproporcjeproporcji: czego mogą dotyczyć, jak je zmierzyć i czy zawsze trzeba je stosować. Znajdziesz przykłady kanonówkanonkanonów przedstawienia postaci pochodzące z różnych epok. Znajdziesz wskazówki, jak radzić sobie z rysunkiem postaci i wybranymi częściami ciała. Zapoznasz się z opisami wybranych prac, które wyjaśniają rolę rysunku w różnych dziedzinach sztuki.
Co to jest kanon i do czego służy?
Kanon
Kanon
reguła, wzorzec, zasada służąca artystom do stworzenia dzieła. Kanon łączył się z nauką o proporcjach i poszukiwaniem ideału estetycznego opartego o przeświadczenie, że piękno zależy od matematycznego stosunku części do całości. W sztuce greckiej kanon stworzył Poliklet, a w rzymskiej Witruwiusz.
W sztuce już od starożytności istniały kanonykanonkanony, czyli obowiązujące zasady, do których trzeba było się stosować. KanonkanonKanon dotyczył zarówno wyglądu, jak i proporcji, stosunku składowych części, pojedynczych elementów do całości.
W sztuce Sumerów
„Sztandar z Ur” to jeden z najcenniejszych zabytków sztuki Sumerów. Nazwa sugeruje wykorzystanie obiektu jako proporca bojowego. Tak naprawdę „Sztandar z Ur” jest drewnianą płytą, prezentującą namalowane sceny wojenne i życie polityczne cywilizacji Sumerów.
R11BVQ1GfDNF3
Animacja, w czasie której postacie Sumerów rozmawiające ze sobą o swoich zwyczajach, tradycjach i zachowaniach.
Animacja, w czasie której postacie Sumerów rozmawiające ze sobą o swoich zwyczajach, tradycjach i zachowaniach.
Sztandar z Ur
Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji, licencja: CC BY 3.0.
Animacja, w czasie której postacie Sumerów rozmawiające ze sobą o swoich zwyczajach, tradycjach i zachowaniach.
Ciekawostka
W jednej z bocznych ścian zabytku znajduje się niewielka skrytka. Na tej podstawie część naukowców wysunęła przypuszczenie, iż naprawdę obiekt służył za ruchomy skarbiec, w którym znajdowały się fundusze na prowadzenie wojny. Po dziś dzień prawdziwe przeznaczenie Sztandaru z Ur pozostaje zagadką. Niemniej można je traktować także jako źródło historyczne, prezentujące życie codzienne Sumerów.
RKQG729VQ7TQK1
Płyta przedstawia trzy rzędy postaci wojowników, wozów bojowych i zwierząt na tle z lapis lazuli. Wszystkie postaci i obiekty ukazane są z profilu. Wojownicy są łysi lub ukazani w rynsztunku przypominającym kształtem hełm i lekkie zbroje z płaszczami. W pierwszym rzędzie centralną postacią jest król, z obu stron otoczony wojownikami. W drugim rzędzie szereg wojowników idący z lewej do prawej. W ostatnim rzędzie ukazano rydwany bojowe i wojowników na nich, prowadzących pojazdy z lewej do prawej.
Sztandar z Ur, strona wojenna
Źródło: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
Kanon w sztuce starożytnego Egiptu
Sztuka starożytnego Egiptu podlegała określonym regułom. Artyści nie byli zainteresowani tworzeniem realistycznych obrazów. Tworzyli według obowiązującego kanonukanonkanonu, aby przedstawić rzeczywistość: sposób przedstawienia postaci był ściśle określony.
R12JTnq8Raxbm
Ilustracja przedstawia postać mężczyzny w formie rysunku. Mężczyzna uwieczniony został z profilu na białym tle i siatce. Ubrany jest w szaty oraz nakrycie głowy zdobione głową kobry. W dłoniach trzyma statuetkę sfinksa. Siatka na której znajduje się rysunek jest ponumerowana, w pionie od 0 do 19 oraz od 0 do 12 w poziomie. Po kliknięciu na ilustrację, ta otwiera się w nowym oknie, z prawej strony wyświetla się panel boczny – po kliknięciu na dany tekst na ilustracji podświetlają się elementy oraz wyświetla się okno wraz z informacją dodatkową.Po kliknięciu na tekst: „Siatka pomocnicza” wyświetla się siatka pomocnicza na ilustracji wraz ze wskazaniem elementów charakterystycznych postaci – linii włosów, ramion, talii, kolana, kostki. Informacja dodatkowa brzmi: Egipcjanie używali siatki, która mierzyła w okresie Średniego Państwa 18 jednostek do linii włosów lub 19 jednostek do czubka głowy.Po kliknięciu na tekst: „Wysokość postaci” wyświetla się strzałka ukazująca wysokość postaci od podstawy stopy do linii włosów. Informacja dodatkowa brzmi: Wysokość postaci mierzono nie do czubka głowy, a zwykle do linii włosów. Powodem takiego pomiaru była noszona przez faraonów korona, która utrudniała odwzorowanie proporcji podczas wykonywania dzieła.Po kliknięciu na tekst: „Proporcje ciała” podświetlają się elementy ciała – ramiona, talia, kolano oraz kostka. Informacja dodatkowa brzmi: Również zwracano uwagę na właściwe rozmieszczenie poszczególnych partii ciała. Zwróć uwagę, że ramię na rysunku jest na poziomie 16 linii, talia na wysokości linii 11, kolano na 6, a kostka na poziomie linii 1.
Ilustracja przedstawia postać mężczyzny w formie rysunku. Mężczyzna uwieczniony został z profilu na białym tle i siatce. Ubrany jest w szaty oraz nakrycie głowy zdobione głową kobry. W dłoniach trzyma statuetkę sfinksa. Siatka na której znajduje się rysunek jest ponumerowana, w pionie od 0 do 19 oraz od 0 do 12 w poziomie. Po kliknięciu na ilustrację, ta otwiera się w nowym oknie, z prawej strony wyświetla się panel boczny – po kliknięciu na dany tekst na ilustracji podświetlają się elementy oraz wyświetla się okno wraz z informacją dodatkową.Po kliknięciu na tekst: „Siatka pomocnicza” wyświetla się siatka pomocnicza na ilustracji wraz ze wskazaniem elementów charakterystycznych postaci – linii włosów, ramion, talii, kolana, kostki. Informacja dodatkowa brzmi: Egipcjanie używali siatki, która mierzyła w okresie Średniego Państwa 18 jednostek do linii włosów lub 19 jednostek do czubka głowy.Po kliknięciu na tekst: „Wysokość postaci” wyświetla się strzałka ukazująca wysokość postaci od podstawy stopy do linii włosów. Informacja dodatkowa brzmi: Wysokość postaci mierzono nie do czubka głowy, a zwykle do linii włosów. Powodem takiego pomiaru była noszona przez faraonów korona, która utrudniała odwzorowanie proporcji podczas wykonywania dzieła.Po kliknięciu na tekst: „Proporcje ciała” podświetlają się elementy ciała – ramiona, talia, kolano oraz kostka. Informacja dodatkowa brzmi: Również zwracano uwagę na właściwe rozmieszczenie poszczególnych partii ciała. Zwróć uwagę, że ramię na rysunku jest na poziomie 16 linii, talia na wysokości linii 11, kolano na 6, a kostka na poziomie linii 1.
Schemat z kanonem postaci w Starożytnym Egipcie, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Schemat z kanonem postaci w Starożytnym Egipcie, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Dla zainteresowanych
R1XsI5HaU8v5O1
Zdjęcie przedstawia rzeźbę: trzy posągi pochodzące z czasów starożytnego Egiptu, tzw. Triada Mykerinosa. Mykerinos jest faraonem i kroczy pośrodku, po obu stronach postacie kobiet, boginii. Rzeźby wykonane są w kamieniu, mają gładką powierzchnię. Na podstawie tej rzeźby można zauważyć, na czym polega kanon przedstawiania postaci w starożytnym Egipcie, oparty na ścisłej hierarchizacji związanej z ustrojem politycznym. Faraon był przedstawiany jako największy, nieco z przodu, zawsze młody, o twarzy pozbawionej emocji, zawsze z przodu, z insygniami władzy.
Triada Mykerinosa, ok.2500 p.n.e. Muzeum Egipskie w Kairze, foto: Josa Javier Martin Espartosa [czytaj: hosa hawier martin espartoza]
Źródło: flickr [czytaj: flike], licencja: CC BY 3.0.
Ciekawym przykładem kanonu w starożytności jest staroegipski sposób przedstawiania postaci. Był on ściśle związany z hierarchią społeczną: władców i kapłanów przedstawiano jako o wyższym wzroście, a ludzie niższych stanów portretowani byli jako niewysocy, drobni. Faraonów i bogów ukazywano jako młodych, pełnych siły, najczęściej w pozycji siedzącej lub kroczącej. Postacie siedzące na tronie mają na głowie koronę i jedną nogę wysuniętą do przodu. Kapłani, w zależności od pełnionej funkcji, mieli zróżnicowany wzrost i najczęściej odprawiali obrzędy religijne. Zwykli Egipcjanie uwieczniani byli w pozycjach charakterystycznych dla rodzaju wykonywanej pracy.
Innym przykładem kanonukanonkanonu egipskiego są malowidła pochodzące z wnętrza piramid. Na ilustracji poniżej można zauważyć różnice wielkości postaci, co świadczy o przynależności społecznej. Zwróć również uwagę na to, że sceny umieszczane są w poziomych rzędach znajdujących się nad sobą. W ten umowny sposób, w sztuce starożytnego Egiptu, przedstawiano przestrzeń na płaszczyźnie: plan pierwszy na pasie najniższym. Ten sposób nazywany jest perspektywąperspektywaperspektywą rzędową.
RVzLKudD5e3OT
Ilustracja przedstawia malowidło ścienne z czasów starożytnego Egiptu. W trzech pasach umieszczone są postacie niewolników przy pracach polowych. Poprzez różnice wielkości ukazana jest ich ważność. Zastosowana perspektywa rzędowa (inaczej: pasowa) w sposób umowny pokazuje przestrzeń: w pasie najniższym znajduje się plan pierwszy. Możemy dostrzec kanon przedstawiania postaci w malarstwie starożytnego Egiptu: głowa z profilu, oko na wprost, tułów na wprost, nogi i ręce z boku. Postaci są obwiedzione delikatną, ciemną linia konturową i wypełnione płaską plama barwną. Kolorystyka jest jasna, w naturalnych barwach: żółcieni, czerwieni i brązów.
Malowidło naścienne, XVIII dynastia, Egipt
Źródło: flickr [czytaj: flike], licencja: CC BY 3.0.
Ważne!
Perspektywę rzędową inaczej nazywamy perspektywą pasową.
Ćwiczenie 1
R1RX5UO4V2B3O
Według jakiego kanonu starożytnej kultury przedstawiono te postacie? Zaznacz poprawną odpowiedź.
Według jakiego kanonu starożytnej kultury przedstawiono te postacie? Zaznacz poprawną odpowiedź.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę na to, w jaki sposób przedstawione są poszczególne elementy postaci: ręce, nogi, tułów, głowa i oko.
egipskiej
Ćwiczenie 1
R1UEBG1LAC1ZH
Wyjaśnij, na czym polegały największe różnice między kanonem piękna w sztuce w starożytnym Egipcie i w starożytnej Grecji. Odpowiedź wpisz w polu poniżej.
Zwróć uwagę, że kanon w sztuce egipskiej nie ulegał zmianie, a w Grecji ulegał zmianom wraz z upływem czasu. Kanon piękna związany był ze sposobem przedstawiania sylwetki ludzkiej.
Największe różnice między kanonem piękna w starożytnym Egipcie i w starożytnej Grecji dotyczyły przedstawiania w sztuce postaci ludzkiej. W Egipcie niezmienność kanonu: w malarstwie głowa, nogi oraz ręce - bokiem, tułów i oko - na wprost; w rzeźbie: ujęcie frontalne postaci. W Grecji modyfikacja kanonu w dziejach: proporcje ciała oparte na module opartym na matematycznych wyliczeniach.
W starożytnej Grecji powstało wiele kanonów dotyczących idealnych proporcjiproporcjeproporcji człowieka. Jednym z nich, stosowanym do dzisiaj jest kanonkanonkanon Polikleta.
Kanon Polikleta
Grecki rzeźbiarz Poliklet ustalił kanonkanonkanon przedstawiania postaci, na przykładzie rzeźby Doryforosa. Głowa stanowi 1/8 wysokości całego ciała.
R1FU0ww8dmABL1
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę „Doryforos”, autorstwa Polikleta. Zdjęcie ukazuje marmurowy, biały posąg muskularnego młodzieńca. Postać ustawiona jest w kontrapoście. Lekkie nachylenie linii bioder stanowi przeciwwagę dla nachylenia w przeciwnym kierunku linii ramion. Ciężar ciała opiera się na prawej nodze, druga zgięta w kolanie i odsunięta lekko w tył, zostaje w spoczynku. Prawa ręka ułożona jest luźno wzdłuż tułowia, natomiast lewa, zgięta w łokciu. Palce dłoni ułożone są tak, jakby trzymały włócznię. Skierowaną lekko w prawą stronę głowę wieńczą krótkie falowane włosy. Artysta z dużą dbałością o szczegół ukazał anatomiczną budowę muskulatury młodego mężczyzny. Posąg ustawiony jest na ciemnym, czerwonym tle. Po wybraniu grafiki zostanie wyświetlona informacja dodatkowa. Artysta najbardziej znany jest z wprowadzenia postawy kontrapostu i kanonu proporcji ludzkiego ciała, według którego wysokość postaci człowieka ma 8 modułów, w tym jeden moduł stanowi wysokość głowy jako 1/8 całego ciała. Według dalszych wyliczeń rzeźbiarza stopa powinna być równa 1/6 ciała, a dłoń 1/10. Najbardziej znaną rzeźbą Polikleta jest Doryforos, czyli przedstawienie zawodnika niosącego włócznię. W tym posągu, obok kanonu, artysta wprowadził po raz pierwszy zasadę kontrapostu. Artysta wyrzeźbił jego postać tak, aby jej ciężar opierał się na prawej nodze, odciążając i zginając lewą, lekko dotykającą ziemi. Jednocześnie obciążenie prawej nogi wymusiło wygięcie lekko w lewo tułowia, a głowy lekko w prawo. W postać można więc wrysować literę „S”. Kanon Polikleta obowiązywał do czasów Lizypa, który wprowadził nowy kanon. Kanon Lizypa najlepiej ilustruje rzeźba atlety Apoksyomenosa. U Lizypa modułem jest wysokość głowy, która równa jest dziewiątej części wysokości tej postaci, co nadaje rzeźbie większą smukłość. Do tego Lizyp mocniej akcentował kontrapost, uwypuklając obciążone i odciążone mięśnie.
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę „Doryforos”, autorstwa Polikleta. Zdjęcie ukazuje marmurowy, biały posąg muskularnego młodzieńca. Postać ustawiona jest w kontrapoście. Lekkie nachylenie linii bioder stanowi przeciwwagę dla nachylenia w przeciwnym kierunku linii ramion. Ciężar ciała opiera się na prawej nodze, druga zgięta w kolanie i odsunięta lekko w tył, zostaje w spoczynku. Prawa ręka ułożona jest luźno wzdłuż tułowia, natomiast lewa, zgięta w łokciu. Palce dłoni ułożone są tak, jakby trzymały włócznię. Skierowaną lekko w prawą stronę głowę wieńczą krótkie falowane włosy. Artysta z dużą dbałością o szczegół ukazał anatomiczną budowę muskulatury młodego mężczyzny. Posąg ustawiony jest na ciemnym, czerwonym tle. Po wybraniu grafiki zostanie wyświetlona informacja dodatkowa. Artysta najbardziej znany jest z wprowadzenia postawy kontrapostu i kanonu proporcji ludzkiego ciała, według którego wysokość postaci człowieka ma 8 modułów, w tym jeden moduł stanowi wysokość głowy jako 1/8 całego ciała. Według dalszych wyliczeń rzeźbiarza stopa powinna być równa 1/6 ciała, a dłoń 1/10. Najbardziej znaną rzeźbą Polikleta jest Doryforos, czyli przedstawienie zawodnika niosącego włócznię. W tym posągu, obok kanonu, artysta wprowadził po raz pierwszy zasadę kontrapostu. Artysta wyrzeźbił jego postać tak, aby jej ciężar opierał się na prawej nodze, odciążając i zginając lewą, lekko dotykającą ziemi. Jednocześnie obciążenie prawej nogi wymusiło wygięcie lekko w lewo tułowia, a głowy lekko w prawo. W postać można więc wrysować literę „S”. Kanon Polikleta obowiązywał do czasów Lizypa, który wprowadził nowy kanon. Kanon Lizypa najlepiej ilustruje rzeźba atlety Apoksyomenosa. U Lizypa modułem jest wysokość głowy, która równa jest dziewiątej części wysokości tej postaci, co nadaje rzeźbie większą smukłość. Do tego Lizyp mocniej akcentował kontrapost, uwypuklając obciążone i odciążone mięśnie.
R1TyveL1tJf7z
Ilustracja przedstawia posąg młodego mężczyzny wykonany w marmurze i umieszczony na czerwonym tle. Mężczyzna jest nagi oraz umięśniony, ma krótkie włosy, spogląda w lewą stronę. Jedną rękę ma zgiętą w łokciu i trzyma ją przed sobą. Postać stoi w lekkim rozkroku, jedną nogę ma wyprostowaną, a drugą zgiętą w kolanie. Obok mężczyzny, przy lewej nodze stoi słupek o prążkowanej fakturze. Po kliknięciu na ilustrację, ta otwiera się na pełnym ekranie, z prawej strony wyświetla się panel boczny – po kliknięciu na dany tekst na ilustracji podświetlają się elementy oraz wyświetla się okno wraz z informacją dodatkową. Po kliknięciu na tekst: „Moduł” na ilustracji wyświetla się biała tabela która zaczyna się na czubku głowy mężczyzny a kończy na stopie mężczyzny. Tabela jest podzielona na 7 prostokątnych żółtych wierszy, wielkości głowy. Informacja dodatkowa brzmi: Modułem, czyli powtarzającym się elementem dla Polikleta była głowa, która w całej rzeźbie Doryforosa mieści się 7 razy. Po kliknięciu na tekst: „Wysokość głowy” wyświetla się pomarańczowa tabela która zaczyna się na czubku głowy mężczyzny a kończy na stopie mężczyzny. Tabela jest podzielona na 7 części. W pierwszej części (znajdującej się u góry, na głowie) umieszczona jest mniejsza tabela podzielona na trzy równe wiersze, kolejno nazwane A, B oraz C. Informacja dodatkowa brzmi: Wskazał także, że w wysokości głowy mieszczą się 3 długości kciuka: od czubka głowy do wysokości brwi, kolejny od brwi do czubka nosa i ostatni od czubka nosa do krawędzi brody. Ponadto rzeźbiarz określił też inne wartości. – według jego teorii: stopa mężczyzny powinna równać się 1/6 wysokości ciała, twarz i ręka 1/10.
Ilustracja przedstawia posąg młodego mężczyzny wykonany w marmurze i umieszczony na czerwonym tle. Mężczyzna jest nagi oraz umięśniony, ma krótkie włosy, spogląda w lewą stronę. Jedną rękę ma zgiętą w łokciu i trzyma ją przed sobą. Postać stoi w lekkim rozkroku, jedną nogę ma wyprostowaną, a drugą zgiętą w kolanie. Obok mężczyzny, przy lewej nodze stoi słupek o prążkowanej fakturze. Po kliknięciu na ilustrację, ta otwiera się na pełnym ekranie, z prawej strony wyświetla się panel boczny – po kliknięciu na dany tekst na ilustracji podświetlają się elementy oraz wyświetla się okno wraz z informacją dodatkową. Po kliknięciu na tekst: „Moduł” na ilustracji wyświetla się biała tabela która zaczyna się na czubku głowy mężczyzny a kończy na stopie mężczyzny. Tabela jest podzielona na 7 prostokątnych żółtych wierszy, wielkości głowy. Informacja dodatkowa brzmi: Modułem, czyli powtarzającym się elementem dla Polikleta była głowa, która w całej rzeźbie Doryforosa mieści się 7 razy. Po kliknięciu na tekst: „Wysokość głowy” wyświetla się pomarańczowa tabela która zaczyna się na czubku głowy mężczyzny a kończy na stopie mężczyzny. Tabela jest podzielona na 7 części. W pierwszej części (znajdującej się u góry, na głowie) umieszczona jest mniejsza tabela podzielona na trzy równe wiersze, kolejno nazwane A, B oraz C. Informacja dodatkowa brzmi: Wskazał także, że w wysokości głowy mieszczą się 3 długości kciuka: od czubka głowy do wysokości brwi, kolejny od brwi do czubka nosa i ostatni od czubka nosa do krawędzi brody. Ponadto rzeźbiarz określił też inne wartości. – według jego teorii: stopa mężczyzny powinna równać się 1/6 wysokości ciała, twarz i ręka 1/10.
Źródło: Marie-Lan Nguyen, Kanon Polikleta, ilustracja, Narodowe Muzeum Archeologiczne, Neapol, dostępny w internecie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4d/Apoxyomenos_Pio-Clementino_Inv1185.jpg [dostęp 22.12.2022], licencja: CC BY 2.5. opracowanie schematu na podstawie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4d/Apoxyomenos_Pio-Clementino_Inv1185.jpg.
Zwróć uwagę na powiązanie ciężaru ciała z ułożeniem nóg Polikleta, postawa ta oparta jest na kontrapościekontrapostkontrapoście, dzięki której ciało postaci ukazanej w ruchu było wyważone.
6,6
RMEE6K2oFjWmS
Obraz przedstawia rzeźbę kobiety, z powodu zniszczenia pozbawionej rąk. Jest to sławna rzeźba Wenus z Milo, uważana za ideał piękna.
Wenus z Milo, ok. 150‑125 r. p.n.e.
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
Poliklet ustalił zasadę kontrapostukontrapostkontrapostu: czyli przeciwwagi ciężarów, mas, napięć, kierunków. Jest to swobodne ułożenie ciała, zatrzymane w czasie. Lekkiemu nachyleniu linii bioder odpowiada nachylenie w przeciwnym kierunku linii ramion. Cały ciężar ciała utrzymuje jedna noga mocno osadzona na ziemi, druga noga, delikatnie odsunięta do tyłu pozostaje w spoczynku. Temu układowi nóg odpowiada przeciwne ułożenie rąk: jedna dźwiga włócznię (pracuje), druga jest rozluźniona. KontrapostkontrapostKontrapost ilustrują m.in.: takie rzeźby, jak: „Doryforos” Polikleta - na ilustracji powyżej i „Wenus z Milo”a (autor nieznany) - na zdjęciu obok.
Rysunek postaci jest częstym zajęciem artystów we wszystkich dziedzinach sztuki. Malarze często sporządzają rysunki jako szkicszkic szkic do obrazu, studiumstudium rysunkowestudium. Ale rysunek może także stanowić samoistne dzieło.
Artyści stosują charakterystyczne dla swojego stylu rodzaje kreski, używają różnych narzędzi - np.: jedni rysują ołówkiem, sangwiną, węglem, inni piórkiem i tuszem.
R1MknrF36fuYL
Ilustracja przedstawia dwie fotografie obok siebie: z lewej strony studium postaci kobiecej ukazanej od tyłu oraz kilka niewielkich szkiców części ciała (głowa, stopy, palce). Szkic jest wykonany sangwiną, miękka kreska jest zróżnicowana pod względem grubości i intensywności. Z prawej strony malowidło, do którego wykonane były szkice znajdujące się na ilustracji z lewej. Na pierwszym planie obecne jest siedząca postać, której żółto‑pomarańczowa suknia uwydatnia umięśnione plecy. W uniesionych rękach kobieta trzyma otwartą księgę, a jej głowa ukazana bokiem oraz skierowana w dół. Poniżej, z lewej strony jest dwoje małych dzieci okrytych jasnym materiałem. Na dole, na jasnym tle widnieje napis „LIBICA”.
Od lewej: Michał Anioł Buonarroti, „Studium Libijskiej Sybilli” do fresku w Kaplicy Sykstyńskiej, ok. 1510‑1511 r., Muzeum Sztuki Metropolitan, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, metmuseum.org.; „Libijska Sybilla”, ok. 1511 r., Kaplica Sykstyńska, Watykan
Źródło: wikimedia.org, domena publiczna.
R1HKhUU5eXwAT1
Rysunek przedstawia martwą naturę z samowarem, rysowaną węglem i ołówkiem. Obok samowara leży pognieciony materiał, a przed nim dwie filiżanki.
Martwa natura z samowarem, rysunek węglem i ołówkiem; autor: iwatoya
Źródło: garnek.pl, licencja: CC BY 3.0.
Artyści od zawsze przywiązywali wagę do studiowania rysunku, wpisując tę technikę do podstaw nauczania sztuk pięknych.
Istotą rysunku klasycznego było analizowanie postaci ludzkiej, aby umiejętnie uchwycić jej proporcjeproporcjeproporcje, skróty perspektywiczneskrót perspektywicznyskróty perspektywiczne i poprawnie zbudować kompozycję na płaszczyźnie.
W tym celu również przyglądano się martwej naturze.
Historyk i pisarz rzymski – Pliniusz Starszy – w księdze pt. „Historia naturalna”, którą napisał w I w. n.e., przytoczył mit o garncarzu Butadesie. Dowiadujemy się z niego, że dzięki rysunkowi zgodnemu z proporcjami, został wiernie oddany wizerunek osoby, potrzebny na czas jej nieobecności.
Ta krótka opowieść przypomina nam, jak ważny jest rysunek, który często może być początkiem dzieła wykonanego w innej dziedziny sztuki.
Ciekawostka
Krótka historia cienia
Córka Butadesa z Sykionu – Kalliroe – na wieść, że jej ukochany musi udać się w długą podróż, narysowała na ścianie kontur jego cienia. Butades wypełnił kontur gliną, tworząc reliefowy model, który następnie utwardził przez wypalenie go w garncarskim piecu. Innym znów razem kontur ten został wypełniony jednym kolorem, dając początek malarstwu.
cytat Źródło: Victor I Stoichita, Krótka historia cienia, Universitas Kraków 1997, s. 11, licencja: CC BY 3.0.
Zapoznaj się z rysunkiem postaci wykonanym na zajęciach z rysunku w szkole plastycznej.
R121XCnNjZ39C
To rysunek siedzącej dziewczyny wykonany ołówkiem. Dziewczyna siedzi na krześle, odwrócona do nas bokiem. Ma długie włosy, a na sobie koszulkę z krótkim rękawem i długie spodnie, patrzy przed siebie.
Studium postaci, rysunek ołówkiem
Źródło: flickr [czytaj: flike], licencja: CC BY 3.0.
Poniżej znajdują się przykłady rysunków stosowanych w architekturze: techniczny detalu architektonicznego oraz rysunek perspektywiczny hali sportowej, będący wstępną wersją projektu obiektu.
R1R7RA7HUMKDK
Ilustracja przedstawia rysunek techniczny autorstwa Aleksandry Truchel‑Tredel. Grafika składa się z trzech rysunków oraz dwóch zdjęć. Po lewej stronie znajdują cię dwa rysunki. Pierwszy jest to przekrój tralki oraz ściany wraz z gzymsem i podstawą, w której tralka została zamontowana. Na rysunku zostało umieszczone wymiarowanie oraz podpis „PRZEKRÓJ A.A 1:5”. Następny rysunek ukazuje tralkę z gzymsem i podstawą z przodu – podpisany jest: „WIDOK Z PRZODU 1:5”. Po prawej stronie grafiki, u góry znajduje się opis: „DETALE- BUDYNEK GŁÓWNY”, „ELEWACJA PÓŁNOCNA”, „DETAL F”. Poniżej mieści się mała czarno‑biała grafika, przedstawiająca długą elewację zabytkowego budynku, pod którą widnieją dwa zdjęcia, ukazujące umiejscowienie tralek w elementach architektonicznych ścian.
Rysunki i fotografie detali architektonicznych
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RI18sU3CruNHh
Ilustracja przedstawia rysunek hali sportowej, wykonany ręką architekta. Kreska jest dynamiczna, pewna, z zachowaniem zasad perspektywy. To szkic koncepcyjny, ukazujący wstępny pomysł architekta.
Rysunek koncepcyjny hali sportowej
Źródło: flickr [czytaj: flike], licencja: CC BY 3.0.
FraFilippo Lippi w początkach renesansu wprowadził do malarstwa typ Madonny z Dzieciątkiem odzwierciedlający ówczesny ideał młodej, pięknej kobiety.
tematyka rodzajowa
związana z życiem codziennym, obyczajami, pracą, zabawą itp;
Malował ludzi rzeczywistych, z twarzami wyrażającymi emocje. Chętnie odwoływał się do XV‑wiecznych realiów, przez co jego obrazy nabierają charakteru rodzajowegotematyka rodzajowarodzajowego. Doskonale wykreślał perspektywęperspektywaperspektywę: gdy potrzebował więcej miejsca „rozsuwał” dowolne ściany komnaty i dodatkowo zmniejszał postaci, wykorzystując stosunki wielkości i podobieństwa figur. Te zabiegi dostosowywania proporcjiproporcjeproporcji są dobrze widoczne na ilustracji poniżej m.in.: z powodu kształtu podłoża, na jakim artysta zdecydował się namalować scenę.
R1ZbZmd1Klddi
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz „Madonna z Dzieciątkiem i sceny z życia Maryi”, autorstwa malarza włoskiego Fra Filippo Lippi [czytaj: fra filipo lipi]. Dzieło skomponowane jest w tondzie. Na pierwszym planie kompozycji ukazana została postać Marii z małym, nagim Chrystusem na kolanach, który w lewej ręce trzyma owoc granatu. W jego prawej, wyciągniętej ku matce dłoni znajduje się jedno ziarnko. Madonna została przedstawiona jako młoda dziewczyna w czerwonej, zdobnej sukni oraz zielonym płaszczu. Siedząca na bogato rzeźbionym krześle kobieta z delikatnym uśmiechem spogląda z obrazu w kierunku widza. W tle, artysta umieścił sceny z życia Marii. Po lewej stronie ukazana została scena narodzin Matki Bożej, natomiast po prawej, na wysokich schodach przedstawiono spotkanie jej rodziców: św. Anny i św. Joachima. Malarz, w kompozycji zastosował perspektywę linearną, co pogłębia wrażenie przestrzeni w obrazie. Wykonane w technice fresku dzieło utrzymane jest w wąskiej, chłodnej gamie barw z akcentami czerwieni, które rozświetlają całość kompozycji. Na ilustracji umieszczone są kolejno ponumerowane aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Jest to jedno z pierwszych dzieł włoskiego malarstwa renesansowego, namalowane w formie tonda. 2. Na pierwszym planie przedstawiona została Madonna z Dzieciątkiem, ubrana w bogaty strój typowy dla możnych kobiet z tego okresu. Kobieta siedzi na zdobionym krześle, na kolanach trzyma Dzieciątko Jezus, które podaje jej ziarno z owocu granatu. 3. Owoc granatu - ze względu na swoje liczne nasiona - miał podwójne znaczenie symboliczne: wyrażał dziewictwo oraz zmartwychwstanie. Był także symbolem płodności i Męki Pańskiej. 4. W tle widać klasyczne wnętrze, starannie wykreślone, zgodnie z regułami perspektywy zbieżnej. Przedstawione są tam sceny biblijne z życia Maryi. Po lewej stronie widoczna jest scena narodzin Maryi, łoże otoczone jest kobietami, dwie z nich trzymają na głowie okrągły koszyk - desco da parto [czytaj: desko da parto] („naczynie narodzin”'). 5. W odległym planie przedstawione są schody, na których spotykają się rodzice Maryi – św. Anna i św. Joachim.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz „Madonna z Dzieciątkiem i sceny z życia Maryi”, autorstwa malarza włoskiego Fra Filippo Lippi [czytaj: fra filipo lipi]. Dzieło skomponowane jest w tondzie. Na pierwszym planie kompozycji ukazana została postać Marii z małym, nagim Chrystusem na kolanach, który w lewej ręce trzyma owoc granatu. W jego prawej, wyciągniętej ku matce dłoni znajduje się jedno ziarnko. Madonna została przedstawiona jako młoda dziewczyna w czerwonej, zdobnej sukni oraz zielonym płaszczu. Siedząca na bogato rzeźbionym krześle kobieta z delikatnym uśmiechem spogląda z obrazu w kierunku widza. W tle, artysta umieścił sceny z życia Marii. Po lewej stronie ukazana została scena narodzin Matki Bożej, natomiast po prawej, na wysokich schodach przedstawiono spotkanie jej rodziców: św. Anny i św. Joachima. Malarz, w kompozycji zastosował perspektywę linearną, co pogłębia wrażenie przestrzeni w obrazie. Wykonane w technice fresku dzieło utrzymane jest w wąskiej, chłodnej gamie barw z akcentami czerwieni, które rozświetlają całość kompozycji. Na ilustracji umieszczone są kolejno ponumerowane aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Jest to jedno z pierwszych dzieł włoskiego malarstwa renesansowego, namalowane w formie tonda. 2. Na pierwszym planie przedstawiona została Madonna z Dzieciątkiem, ubrana w bogaty strój typowy dla możnych kobiet z tego okresu. Kobieta siedzi na zdobionym krześle, na kolanach trzyma Dzieciątko Jezus, które podaje jej ziarno z owocu granatu. 3. Owoc granatu - ze względu na swoje liczne nasiona - miał podwójne znaczenie symboliczne: wyrażał dziewictwo oraz zmartwychwstanie. Był także symbolem płodności i Męki Pańskiej. 4. W tle widać klasyczne wnętrze, starannie wykreślone, zgodnie z regułami perspektywy zbieżnej. Przedstawione są tam sceny biblijne z życia Maryi. Po lewej stronie widoczna jest scena narodzin Maryi, łoże otoczone jest kobietami, dwie z nich trzymają na głowie okrągły koszyk - desco da parto [czytaj: desko da parto] („naczynie narodzin”'). 5. W odległym planie przedstawione są schody, na których spotykają się rodzice Maryi – św. Anna i św. Joachim.
Fra Filippo Lippi [czytaj: fra filipo lipi] "Madonna z dzieciątkiem i sceny z życia Marii" 1450 r.
Źródło: online-skills, domena publiczna.
W ilustracji poniżej, przedstawiającej tryptyk, czyli dzieło składające się z trzech części, zwracają uwagę proporcjeproporcjeproporcje kadrów względem namalowanych postaci. Tytułowe dziewczyny, właściwie nie mieszczą się w kadrach: czubki ich głów są ucięte przez krawędzie obrazu (w dwóch skrajnych kadrach) W taki sposób zestawione proporcjeproporcjeproporcje elementów dzieła sugerują, że to, co największe jest jednocześnie najważniejsze.
RKX38JZ8TGGOF
Ilustracja przedstawia pracę Wilhelma Sasnala „Palące dziewczyny”. Praca składa się z trzech obrazów, ukazujących inną kobietę palącą papierosa. Pierwszy obraz prezentuje czarno‑biały portret kobiety o różowych ustach, ustawionej frontalnie. Drugi obraz przedstawia kobietę w półprofilu o blond włosach. Jest namalowany w szarobłękitnych odcieniach. Na trzecim portrecie kobieta z papierosem odwrócona jest tyłem do widza. Ma czerwoną bluzkę na ramiączkach. Jej włosy są czarne. Tłem obrazu jest wnętrze pomieszczenia mieszkalnego.
W starożytności wszystkie przedstawienia człowieka w sztuce podlegały ścisłym zasadom. Oznaczało to, że w malarstwie, rzeźbie i płaskorzeźbie obowiązywały reguły którym twórcy musieli się podporządkować i nie mogli pozwolić sobie na dowolność.
W starożytnej Grecji
R1F6FJZ959EOH
Ilustracja interaktywna przedstawia grafikę ukazującą rzeźbę „Zeusa Olimpijskiego”, autorstwa Fidiasza. Ukazuje posąg brodatego boga, siedzącego na tronie we wnętrzu świątyni z dwoma kondygnacjami kolumn. Głowę postaci dekoruje wieniec, nogi okrywa kwiecista draperia, w prawej ręce trzyma statuę Nike, a lewą trzyma laskę z umieszczonym na szczycie ptakiem. Stopy wsparte są na podnóżku. Poniżej potężnego posągu widoczne są małe postacie ubrane w togi. Na ilustracji znajduje się niebieski kwadrat z literą „i”, wskazujący na znajdującą się na odwrocie ilustracji informację: Pomnik Zeusa Olimpijskiego miałł 13 m wysokości i wykonany był techniką chryzelefantytny. Polegało to na tym, że konstrukcja postaci została obłożona kością słoniową, a strój i akcesoria Zeusa były wykonane ze złota. Dzieło Fidiasza było tak znakomite, że w starożytności uznano je za jeden z siedmiu cudów świata. Rzeźba stała w świątyni Olimpii około 800 lat, a w V wieku n.e. spłonęła. Wielu twórców próbowało odwzorować jej kształt, opierając się na licznych opisach literackich.
Ilustracja interaktywna przedstawia grafikę ukazującą rzeźbę „Zeusa Olimpijskiego”, autorstwa Fidiasza. Ukazuje posąg brodatego boga, siedzącego na tronie we wnętrzu świątyni z dwoma kondygnacjami kolumn. Głowę postaci dekoruje wieniec, nogi okrywa kwiecista draperia, w prawej ręce trzyma statuę Nike, a lewą trzyma laskę z umieszczonym na szczycie ptakiem. Stopy wsparte są na podnóżku. Poniżej potężnego posągu widoczne są małe postacie ubrane w togi. Na ilustracji znajduje się niebieski kwadrat z literą „i”, wskazujący na znajdującą się na odwrocie ilustracji informację: Pomnik Zeusa Olimpijskiego miałł 13 m wysokości i wykonany był techniką chryzelefantytny. Polegało to na tym, że konstrukcja postaci została obłożona kością słoniową, a strój i akcesoria Zeusa były wykonane ze złota. Dzieło Fidiasza było tak znakomite, że w starożytności uznano je za jeden z siedmiu cudów świata. Rzeźba stała w świątyni Olimpii około 800 lat, a w V wieku n.e. spłonęła. Wielu twórców próbowało odwzorować jej kształt, opierając się na licznych opisach literackich.
Fidiasz, „Zeus Olimpijski"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Starożytni Grecy piękno utożsamiali z dobrem, a deformacja odczytywana była jako zło. Fascynację antyczną sylwetką o idealnych proporcjachproporcjeproporcjach możemy odnaleźć w niemal każdej rzeźbie tego okresu.
W starożytnej Grecji szczególną rolę przypisywało się - jak już wiesz - proporcjomproporcjeproporcjom. Dzięki zachowaniu odpowiednich wielkości, uzyskiwano efekt harmonii, doskonałości. Rzeźba grecka, przedstawiająca ludzi, herosów i mitologicznych bogów opierała się na idealizmie. Dążono do przedstawienia piękna ciała ludzkiego, zgodnie z zasadami anatomii.
R1VFS8K7XNGD2
Zdjęcie przedstawia trzy posągi, wykonane przez trzech mistrzów antycznej rzeźby; Polikleta, Lizypa i Praksytelesa. Każda z nich ma nieco inne proporcje ciała ludzkiego.
Proporcje człowieka w rzeźbie antycznej, zpe.gov.pl
Źródło: domena publiczna.
Ćwiczenie 2
R1HVTUPE9XMSE
Jakie cechy rzeźby są charakterystyczne dla rzeźby okresu starożytnej Grecji?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Przeczytaj jeszcze raz podrozdział „W starożytnej Grecji”.
W tym ćwiczeniu wszystkie odpowiedzi są poprawne.
W rzeźbie współczesnej
R1NBH16FHZ84V
Ilustracja przedstawia rzeźbę Igora Mitoraja „Beeld boulevard”. Ukazuje fragment twarzy nawiązującej do klasycznego piękna. Umieszczona jest na trawiastym pagórku. Ma delikatne rysy i kontrastuje z otoczeniem - ostrą trawą.
Gdy nasze położenie wobec obiektu ulega zmianie - ulegamy złudzeniu, że jego proporcje też się zmieniły - chociaż tak naprawdę ciągle jest taki sam. Każda obserwacja z innego miejsca, czy na przykład wykonane zdjęcie, może dać inny efekt końcowy. Wynika on ze zmiany odległości względem obiektu, a także zmiany kąta widzenia - jak na przykład na kadrach poniżej.
RNfxSEQDkXEna
Ilustracja przedstawia fotomontaż wykonany ze zdjęć rzeźby Igora Mitoraja „Beeld boulevard". Składa się w wielu kadrów ukazujących fragmenty twarzy nawiązującej do klasycznego piękna. Każdy kadr jest innej wielkości i pokazuje inny fragment twarzy. Rzeźba umieszczona jest na trawiastym pagórku, ale nie na wszystkich kadrach jest to widoczne. Ma delikatne rysy i kontrastuje z otoczeniem - ostrą trawą.
Fotomontaż ze zdjęć rzeźby Igora Mitoraja „Beeld boulevard"
Źródło: wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
RXFOFHSERHBN6
Zaznacz, która rzeźba przedstawia kanon grecki.
Zaznacz, która rzeźba przedstawia kanon grecki.
Źródło: licencja: CC BY 3.0. online-skills sp. z o.o.
Przypomnij sobie, na czym polega kanon grecki i zwróć uwagę na harmonijne ujęcie postaci.
Ilustracja, na której znajduje się jednopostaciowa rzeźba przedstawiająca kobietę.
Ćwiczenie 3
R1FATE7ZKVKPJ
Wybierz i zaznacz spośród podanych te wartości, które odpowiadają kanonowi greckiemu.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Przypomnij sobie kanon, na czym polega Polikleta.
głowa stanowi jedną ósmą wysokości ciała ludzkiego.
Ilustracja przedstawia porządki architektoniczne Grecji. Na czarno‑białej grafice ukazane są fragmenty elementów architektonicznych w różnych stylach. Po lewej stronie znajduje się kolumna dorycka ze żłobkowanym trzonem bez bazy oraz prostą głowicą. Kolumna podtrzymuje belkowanie, składające się z architrawu i fryzu podzielonego na tryglify i metopy. Wyżej mieści się fragment frontonu. Pośrodku grafiki przedstawiono kolumnę w stylu jońskim z bazą, żłobkowanym trzonem i ślimakową głowicą. Kolumna podtrzymuje belkowanie podzielone na architraw i fryz, nad którym znajduje się fragment frontonu. Po prawej stronie ukazana została kolumna w porządku korynckim z bazą, żłobkowanym trzonem oraz zdobioną liśćmi akantu głowicą, która podtrzymuje belkowanie z trójdzielnym architrawem oraz fryzem zamkniętym u góry dentilem (ząbkowanym ornamentem). Całość belkowania wieńczy kamienna koronka zwana antefiksem.
Porządki architektoniczne starożytnej Grecji
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
ProporcjeproporcjeProporcje w konstrukcji budynków wynikały z bardzo dokładnych obliczeń matematycznych. Ustalono kanonykanonkanony jako wzorce zapewniające sukces.
W starożytnej Grecji ważnym elementem były kolumny, które wspierały konstrukcję dachu i nadawały mu rytmicznego szyku.
Na ilustracji obok znajdują się przykłady kolumn w trzech porządkach architektonicznych. Zwróć uwagę, że każda kolumna charakteryzuje się innymi proporcjami.
Dla zainteresowanych
Gdy zaczęto budować świątynie kamienne w starożytnej Grecji, architekci i rzeźbiarze naśladowali proporcjeproporcjeproporcje starszych, drewnianych budowli, które były uważane za święte. Właśnie dlatego Grecy odtwarzali w kamieniu nawet gwoździe, zwane guttae, które kiedyś trzymały tryglifytrygliftryglify na swoim miejscu.
R1T8bPtkmFsPe1
Ilustracja przedstawia fryz podzielony z metopami i tryglifami. Zdjęcie ukazuje fragment belkowania, podzielonego na architraw oraz fryz, podtrzymywanego przez kolumny doryckie. Na fryzie przy pomocy białych punktów zaznaczono tryglif (prostokątną, wystającą płytkę podzieloną na trzy) oraz metopę (płaską przestrzeń między tryglifami). Od punktów biegną przerywane linie do napisów „Metopa”, „Tryglif”.
Źródło: Piotr Birecki, licencja: CC0.
R196RHNQ5LXXQ
Ilustracja przedstawia Dom nad wodospadem znajdujący się w Bear Run w USA. Budynek obrazuje rodzaj architektury organicznej. Część mieszkalna domu znajduje się nad wodospadem. Dookoła dom oraz wodospad otoczone są zielenią - lasem, krzewami.
Dom nad wodospadem znajdujący się w Bear Run w USA.
Źródło: online-skills.
Wygląd budynku jest ściśle związany z jego bryłą, konstrukcją i funkcją. Ambicją każdego twórcy jest uzyskanie jak najlepszej kompozycji. Bierze pod uwagę proporcjeproporcjeproporcje, materiały, także aktualną modę. Elementy konstrukcyjne i dekoracyjne muszą być umiejętnie dobrane pod względem ich właściwości i użyteczności. Ważne jest wykończenie elewacji (w tym fasady z głównym wejściem), pokrycie dachu, nawet kominy. Bryła budynku zawsze musi być dopasowana do miejsca, w którym powstanie. Ważna jest przy tym funkcjonalność, bo w projektowanych budynkach ktoś będzie mieszkał, pracował, żył. To jednak nie przeszkadza, aby budowle cieszyły nasze oczy i zaspokajały potrzebę piękna.
Moda - to sposób ubierania się, czesania i makijażu popularny w pewnym okresie lub miejscu. Jest to również jedna z dziedzin sztuki użytkowej zajmująca się tworzeniem wzorów ubioru przeznaczonych do powielania i naśladowania. Ich twórcami są kreatorzy (projektanci) mody, którzy aby wykonać projekt muszą wykazać się znajomością proporcjiproporcjeproporcji i umiejętnością rysowania według ściśle określonych zasad.
R1SVVAL62LVV2
Fotografia przedstawia kobietę w czarnej długiej sukni, która została wykonana przez Cristóbala Balenciaga. Modelka gładko uczesana prezentuje suknię. Czarna suknia jest zwężona na w pasie i rozszerza się na wysokości ramion i kolan. Nie widać rąk modelki, są ukryte za suknia. Pod szyją znajduje się duża kokarda.
Cristóbal Balenciaga, 1950 r.
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: brandsbestpractices.files.wordpress.com, licencja: CC BY 3.0.
Ilustracja przedstawia niewielkich rozmiarów rzeźbę św. Barbary, stojącą na skraju płaskiej półki skalnej. Skała wydaje się ogromna w stosunku do miniaturowej statuetki.
D. Saga‑Tomaszewska, „Święta Barbara", 2013, H. J. Dominiak, Muzeum Miniaturowej Sztuki Profesjonalnej Henryk Jan Dominiak w Tychach
Źródło: dostępny w internecie: creativecommons.org, licencja: CC BY-SA 4.0.
SkalaskalaSkala jest powiązana z pojęciem proporcjiproporcjeproporcji. Skala powoduje, że jeden element w danej całości może zwrócić naszą uwagę. Może to stać się z powodu relacji tego elementu do tła czy pozostałych elementów. Na ilustracji powyżej niewielka figurka zwraca uwagę mimo swoich nieznacznych rozmiarów, ponieważ w relacji do tła stanowi duży kontrast: wielkości, a także koloru.
element belkowania w architekturze, poziomy pas otaczający budowlę, znajdujący się pod gzymsem;
idealizm
idealizm
w estetyce: pogląd, według którego warunkiem piękna dzieła jest idealizacja, gloryfikacja rzeczywistości;
kanon
kanon
reguła, wzorzec, zasada kompozycyjna służąca artystom do stworzenia kompozycji dzieła; kanon łączył się z nauką o proporcjach i poszukiwaniem ideału estetycznego opartego na przeświadczeniu, że piękno zależy od matematycznego stosunku części do całości, w sztuce greckiej kanon stworzył Poliklet, a w rzymskiej Witruwiusz; Poliklet opisał proces tworzenia proporcjonalnego dzieła w niezachowanej księdze pt.: Kanon;
kompozycja
kompozycja
utwór lub jakakolwiek całość, w których poszczególne elementy są rozmieszczone i uporządkowane w określony sposób;
kontrapost
kontrapost
zasada kompozycji polegająca na takim ustawieniu postaci ludzkiej, aby ciężar ciała spoczywał na jednej nodze i zrównoważony był lekkim wygięciem tułowia i ramienia w odwrotną stronę;
metopa
metopa
płytka gliniana, ceramiczna lub kamienna, kwadratowa lub prostokątna umieszczana pomiędzy tryglifami, zdobiona płaskorzeźbami przedstawiającymi np. walki centaurów z Lapitami;
model
model
w sztuce: osoba pozująca artyście do obrazu, rzeźby, zdjęcia;
modelunek światłocieniowy
modelunek światłocieniowy
zróżnicowanie ilości światła i cienia w kompozycji, w celu wydobycia przestrzeni, np. w rysunku efekt 3D osiąga się za pomocą różnej ilości narysowanych linii;
proporcje
proporcje
w sztuce: zależność między elementami a całością dzieła określana liczbowo, współgranie poszczególnych części w całości;
perspektywa
perspektywa
przedstawienie trójwymiarowych przedmiotów na płaszczyźnie, tak aby patrzący na rysunek miał wrażenie głębi; także punkt widzenia, z jakiego coś jest przedstawiane lub oceniane;
perspektywiczny
perspektywiczny
przedstawiający przedmioty w perspektywie;
portret
portret
dzieło sztuki plastycznej, przedstawiające określoną osobę albo grupę osób z zachowaniem podobieństwa;
proporcje
proporcje
w sztuce: zależność między elementami a całością dzieła określana liczbowo, współgranie poszczególnych części w całości;
skala
skala
ustalony stosunek zmniejszania się lub zwiększania rysunku, mapy, modelu w porównaniu z rozmiarami przedmiotu rzeczywistego;
skrót perspektywiczny
skrót perspektywiczny
pozorne skrócenie przedmiotu wzrastające wraz z oddaleniem, stosowany m.in.: w rysunku w celu osiągnięcia efektu dużej przestrzeni poprzez wrażenie wyraźnego zmniejszania się elementów obiektu w miarę oddalenia;
studiować
studiować
gruntowanie poznawać, badać coś;
studium rysunkowe
studium rysunkowe
wnikliwe przedstawienie studiowanego obiektu zjawiska w oparciu o pogłębioną obserwację, często poprzedzone szkicami;
szkic
szkic
wstępna realizacja koncepcji artystycznej; rysunkowej, malarskiej, rzeźbiarskiej, literackiej, itp.; szkicem można również nazwać swobodnie wykonany rysunek, często o charakterze notatki, służącej późniejszemu opracowaniu dzieła; służy także doskonaleniu techniki i umiejętności obserwacji artysty;
tematyka rodzajowa
tematyka rodzajowa
związana z życiem codziennym, obyczajami, pracą, zabawą itp;
trójwymiarowy
trójwymiarowy
mający trzy wymiary: długość, szerokość i wysokość;
tryglif
tryglif
prostokątna płyta dekorująca budowlę, z dwoma pionowymi żłobieniami dzielącymi ją na trzy równe pola, znajdująca się we fryzie w stylu doryckim;
złoty podział
złoty podział
podział na dwie nierówne części, gdy całość tak się ma do większej części jak większa część - do mniejszej.
Źródła
encyklopedia.pwn.pl
sjp.p
Michałowski K., Encyklopedia sztuki starożytnej, WAiF, Warszawa 1974