Boskie proporcje – złoty podział

Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Spis treści:
Złota spirala
Złotą spiralę można spotkać na całym świecie. Na przykład spiralny kształt muszli łodzika (Nautilus pompilius) czy małżowiny usznej, rozszerza się zgodnie z zasadą proporcji phi.


Z podziału złotego prostokątazłotego prostokąta możemy wyprowadzić złotą spiralę.
W każdy z kwadratów odciętych od poszczególnych złotych prostokątów należy wrysować ćwiartkę okręgu w taki sposób, aby płynnie przechodzić od najmniejszego kwadratu do kolejnych.
Schemat złotej spirali przedstawiony jest na ilustracji umieszczonej poniżej.
Spróbuj znaleźć inne przykłady występowania złotej spirali.
Złoty podział - co to takiego?

Jednym z najważniejszych założeń artystycznych było dawniej osiągnięcie piękna doskonałego, harmonicznego, w którym wszystkie elementy tak współgrają ze sobą, że tworzą kompozycję idealną.
W tym celu poszukiwano kanonukanonu, modułumodułu, których zastosowanie pozwalało na tworzenie właśnie takich dzieł.

Artysta poprzez umiejętne dobranie kształtów, proporcjiproporcji, faktur i barw, oraz odpowiednie zakomponowaniezakomponowanie ich na płaszczyźnie lub w przestrzeni realizował swoje artystyczne idee.
Obraz Leonarda da Vinci „Mona Lisa”, namalowany został zgodnie z zasadą złotego podziału.złotego podziału.
Złoty podziałZłoty podział jest najbardziej znanym kanonemkanonem estetycznym, wyznaczonym i opisanym już w starożytności.
Ponieważ zasada ta wywodzi się bezpośrednio z obserwacji budowy systemu całego wszechświata i, jak dowodzą badania naukowe, stanowi podstawę jego harmonicznej budowy, określa się ją jako boską proporcjęboską proporcję.
Boska proporcja
Obwód głowy każdego człowieka pozostaje w określonym stosunku do wysokości tego człowieka. Wzrost jest trzy razy większy od obwodu głowy.
Każdy człowiek mierzy około sześciu stóp. Mierząc ile stóp tej osoby mieści się w jej wzroście otrzymujemy taki rezultat. Wynika z tego, że długość stopy jest mniej więcej równa jednej szóstej wzrostu człowieka.
Następny stosunek jest nazywany „pępkiem Pitagorasa” i jest to stosunek odległości pępka człowieka od ziemi - do jego wzrostu. Zazwyczaj wynosi 1:1,6 (czyli jest to złoty podział ).
W budowie roślin. W roku 1202 słynny matematyk Leonardo Fibonacci, na podstawie obserwacji wzrostu roślin, odkrył ciąg liczbowy, zwany też ciągiem Fibonacciego. Rządzi nim zasada, która mówi, że każda liczba całkowita w ciągu jest sumą dwóch poprzednich liczb. Iloraz każdej liczby przez jej poprzedniczkę – to złota liczba.
W architekturze np. Wielka Piramida Cheopsa jest zbudowana według złotego podziału: dzieląc całkowitą powierzchnię piramidy przez powierzchnię jej boków, łączną powierzchnię boków przez powierzchnię podstawy lub wysokość boku budowli przez połowę długości boku jej podstawy, za każdym razem uzyskujemy wartość 1,618.
Budowie kartek papieru A4, A3, A2 – stosunek ich nierównoległych boków jest w przybliżeniu równy 0,7.
Złoty podział opisuje podział odcinka na dwie części w taki sposób, by stosunek długości dłuższej części do krótszej był równy stosunkowi całego odcinka do dłuższej jego części. Stosunek, o którym mowa w definicji, nazywa się złotą liczbą, a oznaczany grecką literą phi (czyt. fi). Jej wartość wynosi 1,618…
Złoty podział wpisany jest również w proporcje ludzkiego ciała. Liczbę phi o przybliżonej wartości 1,618 u proporcjonalnie zbudowanego człowieka uzyskamy, dzieląc:
wzrost człowieka przez odległość od stóp do pępka;
długość nogi przez odległość od stóp do kolana;
odległość od ramienia do końców palców przez odległość od łokcia do końców palców;
wysokość twarzy przez szerokość twarzy;
odległość od brwi do ust przez długość nosa.
Zasada złotego podziału w sztuce starożytnej
Jednym ze starożytnych artystów stosujących złoty podziałzłoty podział był Fidiasz.
To jeden z twórców Świątyni Ateny - Partenonu, zbudowanego na Akropolu w Atenach. Partenon został zaprojektowany według zasad złotego podziałuzłotego podziału.
Widoczne jest to zarówno w planie świątyni, jak również w proporcjachproporcjach całego jej układu, np. w odległości pomiędzy kolumnami, w wielkości fryzufryzu i znajdujących się tam tryglifach.tryglifach.
Na zdjęciu zamieszczonym poniżej możesz zobaczyć, jak współcześnie wygląda Partenon. Po kliknięciu w punkt pojawi się frontonfronton świątyni wpisany w złoty prostokątzłoty prostokąt (w czasach, kiedy jego trójkątne zwieńczenie nie było jeszcze zniszczone).

Dziełem starożytnym, które ilustruje zasadę złotego podziałuzłotego podziału, jest rzymska rzeźba pochodząca z II wieku, będąca kopią rzeźby „Apollo Belwederski” greckiego artysty Leocharesa.
Na ilustracji widoczny jest między innymi:
podział odcinka między pępkiem a stopą (IU) według złotego podziału: IO/OU = IU/IO;
podział odcinka między czubkiem głowy a górną częścią tułowia (AI) według złotego podziału: EI/AE = AI/EI.
W ten sposób otrzymujemy przykładowe proporcje: AU/IU = IU/IO = AI/EI = 1,618…

Przyjrzyj się ponownie rzeźbie Leocharesa, a następnie, rozwiązując ćwiczenia, wyznacz proporcje według złotego podziału dla wysokości człowieka.
Pamiętaj, że pępek w tym przypadku jest punktem dzielącym odcinek odpowiadający wysokości człowieka na dwie części tak, by stosunek długości dłuższej części do krótszej wynosił phi.
Złoty podział według Leonarda da Vinci

Rysunek Leonarda da Vinci przedstawia mężczyznę wpisanego w koło i kwadrat w dwóch nałożonych na siebie układach:
postać w pozycji stającej z pionowo rozłożonymi na bok rękoma znajduje się w kwadracie;
natomiast postać z rozstawionymi nogami i lekko uniesionymi rękoma wpisana jest w okrąg, którego środkiem jest pępek.
Przykładowe wartości Leonardo da Vinci związane ze złotym podziałem:
rozstaw rąk jest taki sam jak wzrost mężczyzny;
głowa od podbródka do krawędzi głowy zajmuje 1/8 wzrostu;
szerokość ramion to 1/4 wysokości postaci.
Zapoznaj się z fragmentem książki „Kod Leonarda da Vinci” Dana Browna. Książka jest fikcją literacką, ale ciekawie jest w niej przedstawiona liczba phi:
[…] – Zmierzcie odległość między ramieniem a czubkiem palców, a potem podzielcie przez odległość między łokciem a czubkiem palców. Znowu fi. Dać wam jeszcze jeden przykład? Od biodra do podłogi podzielone przez odległość od kolana do podłogi. Jeszcze raz fi. Stawy dłoni. Palce u nóg. Odległość między kręgami. Fi, fi, fi. Przyjaciele, każdy z was jest żywym hołdem złożonym boskiej proporcji […].
– Przyjaciele, jak widzicie, ten chaos w otaczającym nas świecie ma swój wewnętrzny porządek. Kiedy starożytni odkryli fi, byli pewni, że natknęli się na element budulcowy, którym posługiwał się sam Bóg, konstruując świat. I właśnie dlatego czcili Matkę Naturę […].
Przez następne pół godziny Langdon pokazywał studentom slajdy dzieł Michała Anioła, Albrechta Dürera, Leonarda da Vinci i wielu innych, wykazując zamierzoną i rygorystyczną wierność wszystkich tych artystów pędzla i piórka złotej proporcji w planach kompozycyjnych. Langdon odkrywał przed nimi fi w wymiarach architektury rzymskiego Panteonu, egipskich piramid, a nawet w budynku ONZ w Nowym Jorku. Okazało się, że fi jest obecne w strukturach sonat mozartowskich, Piątej Symfonii Beethovena, jak również w kompozycjach Bartoka, Debussy’ego i Schuberta. Na liczbie fi, mówił dalej Langdon, opierał się nawet Stradivadius, aby obliczyć dokładne miejsce i położenie otworów rezonansowych w pudle swoich słynnych skrzypiec […].
Dan Brown, Kod Leonarda da Vinci, Warszawa 2006, Wydawnictwo Albatros A. Kuryłowicz & Wydawnictwo Sonia Draga, s. 111–112.
Złoty podział w XX wieku - Le Corbusier

Złoty podziałZłoty podział wykorzystywany jest w architekturze, sztuce, fotografii, projektowaniu, ale także w ekonomii i marketingu.
Le Corbusier [czytaj: le korbuzje] całą swoją twórczość architektoniczną oparł na zasadzie złotego podziałuzłotego podziału. Opracował według tej zasady system podziałów, proporcjiproporcji stosowany do określania relacji między wielkościami poszczególnych elementów budowli.
Podstawą obliczeń była umowna postać stojącego człowieka mierzącego 183 cm (kolor czerwony) i z podniesioną ręką mierzącego 226 cm (kolor niebieski).

Le Corbusier [czytaj: le korbuzje] był architektem, urbanistą, malarzem i rzeźbiarzem. Pracował nad teorią idealnych proporcjiproporcji w architekturze w odniesieniu do proporcji człowieka.
Większość wymiarów odnoszących się do ciała ludzkiego i przedmiotów użytkowych jest wpisana przez Le Corbusiera w ciąg liczb oraz matematyczne reguły dotyczące proporcji (złoty podziałzłoty podział i ciąg Fibonacciegociąg Fibonacciego).

To skomplikowana teoria, a budowle, które są wznoszone w oparciu o jej założenia mogą mieć niezwykłe formy.
Według zasady złotego podziału powstały w XX wieku na przykład takie obiekty, jak: Katedra Notre Dame w Ronchamp - na ilustracji obok, lub - willa „Savoye” w Poissy [czytaj: sawua w puasi] we Francji - na ilustracji poniżej:


Już wiesz
jak zdefiniować pojęcia: kompozycja, kanon, moduł, ciąg Fibonacciego, boska proporcja, złota spirala, złoty prostokąt;
na czym polega zasada złotego podziału;
w jakich dziełach sztuki zastosowany został złoty podział;
w jaki sposób zasada złotego podziału ma zastosowanie w kompozycji dzieła;
jak opisywać złoty podział odcinka;
Potrafisz
dopasowywać schemat złotej spirali do elementów natury na fotografii ;
wyjaśnić pojęcia: kompozycja, kanon, ciąg Fibonacciego, boska proporcja, złota spirala, złoty prostokąt;
wyjaśnić, na czym polega zasada złotego podziału;
wskazać dzieło sztuki, w którym został zastosowany złoty podział;
podać przykłady doskonałych proporcji różnych form w przyrodzie;
podać przykład dzieła sztuki, w którym została zastosowana zasada złotego podziału.
Słownik
to specyficzny ciąg liczb naturalnych, w którym każdy kolejny wyraz stanowi sumę dwóch poprzednich. Nazwa pochodzi od włoskiego matematyka, Leonarda Fibonacciego, zwanego Leonardem z Pizy, który w 1202 roku opracował ciąg liczb nazwany od jego nazwiska ciągiem Fibonacciego;
trójkątne zwieńczenie fasady budynku;
utwór lub jakakolwiek całość, w których poszczególne elementy są rozmieszczone i uporządkowane w określony sposób;
jednostka miary odpowiadająca wielkości określonego elementu, która służy do wyznaczania proporcji i wzajemnych zależności wszystkich elementów całości. Moduł ma zastosowanie w wyznaczaniu np.: proporcji człowieka;
wzorzec proporcji nawiązujący do złotego podziału, oparty na relacji między wielkościami budowli a postaci człowieka przyszłości według Le Corbusiera;
w sztuce: zależność między elementami a całością dzieła określana liczbowo, współgranie poszczególnych części w całości;
pozorne skrócenie przedmiotu wzrastające wraz z oddaleniem, stosowany m.in.: w rysunku w celu osiągnięcia efektu dużej przestrzeni poprzez wrażenie wyraźnego zmniejszania się elementów obiektu w miarę oddalenia;
prostokątna płyta dekorująca budowlę, z dwoma pionowymi żłobieniami dzielącymi ją na trzy równe pola, znajdująca się we fryzie w stylu doryckim;
podział na dwie nierówne części, gdy całość tak się ma do większej części jak większa część - do mniejszej;
to taki prostokąt, który powstaje po dorysowaniu do kwadratu o boku równym dłuższemu bokowi prostokąta; w ten sposób otrzymuje się nowy, większy złoty prostokąt.
Źródła
encyklopedia.pwn.pl
sjp.p
Linki do e‑materiałów
https://zpe.gov.pl/a/boskie-proporcje–zloty-podzial/DTnOU1Djn
https://zpe.gov.pl/a/proporcje-symetrie-i-zlota-liczba/DoMOmK5Q2
