Jak rysować w zgodzie z proporcjami?

Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Spis treści:
Kilka informacji o rysowaniu i proporcjach
Szczególną rolę w rysunku pełni postać, której proporcje skłaniały wielu artystów do nowych badań i sposobów jej przedstawienia.
Na ilustracji poniżej znajdują się rysunki, które artysta wykonał przed namalowaniem dzieła. Michał Anioł wykonywał dziesiątki szkicówszkiców, zanim przystępował do malowania. Rysunki stały się etapem wstępnym przed wykonaniem ostatecznego dzieła, umożliwiającym zaplanowanie i poszukiwanie rozwiązań realizacji wizji artysty.

Rysowanie zgodnie z proporcjami polega na studiowaniustudiowaniu, czyli długotrwałej i uważnej obserwacji rysowanego obiektu pod względem wielkości, głównych kierunków (poziome, pionowe, ukośne) postaci i ich wzajemnych relacji.
Może to być dom lub małe elementy, człowiek (wtedy mówimy o studium postaci), przedmioty (czyli studium martwej natury).
Rysować może być wielką przyjemnością. Każdy może rysować, ale osiągnięcie efektów, jak np.: na ilustracji powyżej lub poniżej - wymaga wielu ćwiczeń i wytrwałości.
Co warto wiedzieć przed rozpoczęciem rysowania
- czyli kilka wskazówek dla rysownika:

dokładnie obserwować otoczenie;
porównywać względem siebie poszczególne wymiary obserwowanych obiektów;
określać rozmiary czyli główne proporcje: długości do wysokości;
wykonać szkic zarysu kształtu i sprawdzić proporcje: porównać z oryginałem;
rysować wiele linii i kresek pomocniczych - dzięki nim będzie Ci łatwiej odnaleźć właściwy kształt;
podczas szkicowania cały czas porównywać obiekt ze swoim rysunkiem;
pamiętać, że rysujemy to, co widzimy - dlatego tak ważne jest, aby dokładnie poznać obiekt: przyglądać mu się cały czas bardzo wnikliwie;
i pamiętać, że uchwycenie właściwych proporcji to pierwsza, bardzo ważna umiejętność podczas nauki rysowania.
Jak można samodzielnie narysować portret
Każdego człowieka wyróżniamy dzięki temu, że jego twarz nieco różni się od innych, ma rysy charakterystyczne tylko dla niego.
Jednak pewne proporcjeproporcje szerokości do wysokości oraz położenia oczu, nosa i ust, są podobne.
Etapy rysowania twarzy:
Narysuj koło o szerokości twarzy.
Wyznacz jego środek, rysując linie z góry na dół i od lewej do prawej.
Kreska w połowie koła wyznacza linię brwi.Dodając od dołu połowę wysokości koła (możesz odmierzyć ołówkiem),
otrzymasz linię brody.Połącz górny brzeg koła z linią brody. Podziel tę odległość na dwie równe części. W połowie wysokości twarzy znajdują się oczy.
Koniec nosa znajduje się w połowie dolnej części twarzy.
W połowie odległości od końca nosa do linii brody, umiejscowione są usta.
W połowie górnej połowy twarzy jest linia włosów.

postaraj się używać tylko ołówka, linijka nie będzie potrzebna - w ten sposób ćwiczysz rękę rysownika;
szkicuj, poprawiaj linie i szukaj tej najbardziej oddającej właściwe proporcje - rysując w ten sposób uczysz się obserwować i dostrzegać relacje między tym, co jest w naturze a tym, co jest na kartce;
korzystaj z własnych obserwacji; możesz poprosić kogoś, aby ci pozował - unikaj rysowania ze zdjęcia (na początku będzie Ci się wydawało, że tak jest łatwiej, ale więcej nabędziesz trwałych umiejętności ucząc się rysowania z natury);
kieruj się zasadą „od ogółu do szczegółu”;
najpierw naszkicuj kształt twarzy, a następnie zwróć uwagę na położenie oczu, nosa, ust.

Podpowiedzi, które znajdują się powyżej odnoszą się do widoku en face [czytaj: ą fas], czyli z przodu.
Jeśli rysujemy modela z innej perspektywy, np. z boku - wówczas zmieniają się wielkości, kierunki, a zatem i proporcjeproporcje rysowanej osoby.
Wnikliwy obserwator dostrzeże zmniejszone lub skrócone części ciała - to wynik skrótów perspektywicznychskrótów perspektywicznych - tak widzimy i tak powinniśmy rysować.
Popatrz na autoportret młodego artysty (ilustracja obok) - oczy i usta oraz owal twarzy na rysunkach mają inny kształt, niż miałyby w ustawieniu z przodu.
Kilka wskazówek dla rysowników - film
Z filmu dowiesz się, jak można narysować postać i jej detale, głowę i dłoń.
Ponadto zobaczysz, jak nie powinno się rysować, czyli jakich błędów unikać podczas rysowania.
Rysunek jest jedną z technik plastycznych i zarazem środkiem do wyrażania artystycznych pomysłów.
Już wiesz
że każdy może nauczyć się rysować, jeśli będzie wytrwale ćwiczyć stosując pewne zasady;
jak rysować zgodnie z proporcjami;
że rysunek może być etapem wstępnym przed realizacją wizji artysty;
że rysunek może pełnić różne funkcje;
że rysować można się nauczyć przestrzegając pewnych zasad;
jak wyjaśniać pojęcia: szkic, studium rysunkowe, studium postaci, studium martwej natury;
że rysunek jest również sposobem na wyrażenie myśli, uczuć i emocji.
Potrafisz
odróżniać studium rysunkowe od szkicu;
zastosować sposoby rysowania zgodnie z proporcjami w oparciu o wskazówki zawarte w filmie;
wykonać szkic postaci w oparciu o zasady proporcji;
wykonać szkic twarzy w oparciu o wskazówki dotyczące etapów rysowania twarzy;
wykonywać pracę plastyczną przy użyciu różnych narzędzi rysunkowych;
Słownik
utwór lub jakakolwiek całość, w których poszczególne elementy są rozmieszczone i uporządkowane w określony sposób
najczęściej jest to linia ukazująca kształt, zarys postaci lub przedmiotów; kontur nie występuje w przyrodzie; w pracach plastycznych jest wprowadzany do wyznaczenia kształtu na płaszczyźnie
w sztuce: osoba pozująca artyście do obrazu, rzeźby, zdjęcia
jednostka miary odpowiadająca wielkości określonego elementu, która służy do wyznaczania proporcji i wzajemnych zależności wszystkich elementów całości. Moduł ma zastosowanie w wyznaczaniu np. proporcji człowieka
w sztuce: zależność między elementami a całością dzieła określana liczbowo, współgranie poszczególnych części w całości
przedstawienie trójwymiarowych przedmiotów na płaszczyźnie, tak aby patrzący na rysunek miał wrażenie głębi; także punkt widzenia, z jakiego coś jest przedstawiane lub oceniane
przedstawiający przedmioty w perspektywie
dzieło sztuki plastycznej, przedstawiające określoną osobę albo grupę osób z zachowaniem podobieństwa
w sztuce: zależność między elementami a całością dzieła określana liczbowo, współgranie poszczególnych części w całości
ustalony stosunek zmniejszania się lub zwiększania rysunku, mapy, modelu w porównaniu z rozmiarami przedmiotu rzeczywistego
pozorne skrócenie przedmiotu wzrastające wraz z oddaleniem, stosowany m.in.: w rysunku w celu osiągnięcia efektu dużej przestrzeni poprzez wrażenie wyraźnego zmniejszania się elementów obiektu w miarę oddalenia
gruntowanie poznawać, badać coś
wnikliwe przedstawienie studiowanego obiektu zjawiska w oparciu o pogłębioną obserwację, często poprzedzone szkicami
wstępna realizacja koncepcji artystycznej; rysunkowej, malarskiej, rzeźbiarskiej, literackiej, itp.; szkicem można również nazwać swobodnie wykonany rysunek, często o charakterze notatki, służącej późniejszemu opracowaniu dzieła; służy także doskonaleniu techniki i umiejętności obserwacji artysty
Źródła
sjp.pwn.pl
encyklopedia.pwn.pl