Ilustracja przedstawia fragment wnętrza samochodu w monochromatycznej kolorystyce z akcentem w postaci czerwonego serca na środku kierownicy.
Kompozycja z akcentem barwnym
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
R45F9HPE4RPPK
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te określenia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te określenia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM
Ilustracja przedstawia pływające po tafli wody duże, okrągłe liście nenufarów. Pośrodku kadru znajduje się czerwono‑różowy, rozkwitnięty kwiat lilii, który stanowi mocny akcent kolorystyczny zdjęcia.
Kwiat lilii
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Kompozycja z akcentemkompozycja z akcentemKompozycja z akcentem to taka kompozycja, w której przynajmniej jeden z jej elementów się wyróżnia, np. barwą, wielkością lub kształtem.
Akcenty kolorystyczneakcent kolorystyczny, akcent barwnyAkcenty kolorystyczne przyciągają naszą uwagę, np. w parkach, ogrodach, trawnikach, na których akcenty barwneakcent kolorystyczny, akcent barwnyakcenty barwne tworzone są przez rośliny. Na ilustracji obok i poniżej znajdują się przykłady akcentów kolorystycznychakcent kolorystyczny, akcent barwnyakcentów kolorystycznych w ogrodzie oraz na furtce do ogrodu.
R1TMAHOETS2MO
Ilustracja przedstawia fotografię furtki wejściowej do ogrodu. Są w niej otwory, przez które widoczne są fragmenty drzew oraz zabudowań. Ozdobą metalowej furtki są konary drzew ułożone pionowo wokół otworów. Są bez kory i stanowią wyraźny akcent zwracający uwagę - głównie przez kontrast koloru i naturalnego materiału.
Furtka do ogrodu, fot.: krata
Źródło: zbiory prywatne, licencja: CC BY 3.0.
RQz38ERpP7C1N1
Zdjęcie przedstawia fotografującą dziewczynę. Aparat z otwartą przysłoną zajmuje centralne miejsce, jest trzymany oburącz przez dziewczynę, która patrzy przez obiektyw. Za aparatem widoczne jest tylko jej czoło i włosy.
Zauważ i sfotografuj!
Źródło: pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
RPAG6SXLJXFOD
1. Poszukaj w swoim najbliższym otoczeniu miejsc z wyrazistym akcentem kolorystycznym. 2. Zrób im 3‑5 zdjęć. 3. Zamieść je w komputerze. 4. Wybierz jedno ze zdjęć: to, na którym według Ciebie najbardziej widać akcent kolorystyczny. 5. Zatytułuj wybrane zdjęcie. 6. Wybór skonsultuj z nauczycielem.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
R1SHCQKO9PN5L
Wyobraź sobie, że znajdujesz się w środku lasu, w którym dominuje kolor zielonych drzew. Co można zrobić, aby w tym pejzażu wprowadzić akcent kolorystyczny? Zapisz swoją odpowiedź w polu znajdującym się poniżej.
Akcenty kolorystyczneakcent kolorystyczny, akcent barwnyAkcenty kolorystyczne często występują w naturze, spełniając szczególne funkcje, np.: odstraszającą lub ochronną (upodobnienie się do otoczenia). Ilustrują to poniższe przykłady.
R189BJ41XFZ7S
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie zielonej papugi. Siedzący na gałęzi ptak pochyla się do przodu. W tle widoczna jest siatka oraz niewyraźna, rozmazana, zielona plama pejzażu z drzewami. Na tle tych zieleni akcentem kolorystycznym jest zakrzywiona górna część dziobu papugi o intensywnej, żółto‑czerwonej barwie. Na ilustracji umieszczone interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Akcent barwny jest wyraźnie widoczny, mimo niewielkich rozmiarów.
Punkt 2: Akcent kolorystyczny w postaci czerwonego dzióbka papugi jest w kontraście do jej zielonego upierzenia.
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie zielonej papugi. Siedzący na gałęzi ptak pochyla się do przodu. W tle widoczna jest siatka oraz niewyraźna, rozmazana, zielona plama pejzażu z drzewami. Na tle tych zieleni akcentem kolorystycznym jest zakrzywiona górna część dziobu papugi o intensywnej, żółto‑czerwonej barwie. Na ilustracji umieszczone interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Akcent barwny jest wyraźnie widoczny, mimo niewielkich rozmiarów.
Punkt 2: Akcent kolorystyczny w postaci czerwonego dzióbka papugi jest w kontraście do jej zielonego upierzenia.
Papuga
Źródło: edycja: online skills, licencja: CC BY 3.0.
R1DQS6BSQPO6N
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie motyla. Owad, ze złożonymi skrzydłami siedzi na zielonym źdźble trawy. Powierzchnię jego skrzydła pokrywa drobny, pomarańczowo‑niebieski deseń, na którego tle, w dolnej partii znajduje się duże, otoczone czarną obwódką, biało‑pomarańczowe kółko z czarną plamą pośrodku, przypominające duże oko. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1. Oko na skrzydle motyla wprowadza w błąd drapieżnika – owad wydaje się większy i groźniejszy niż jest w rzeczywistości.
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie motyla. Owad, ze złożonymi skrzydłami siedzi na zielonym źdźble trawy. Powierzchnię jego skrzydła pokrywa drobny, pomarańczowo‑niebieski deseń, na którego tle, w dolnej partii znajduje się duże, otoczone czarną obwódką, biało‑pomarańczowe kółko z czarną plamą pośrodku, przypominające duże oko. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1. Oko na skrzydle motyla wprowadza w błąd drapieżnika – owad wydaje się większy i groźniejszy niż jest w rzeczywistości.
Motyl
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Akcent barwny w sztuce: malarstwo
Artyści w swoich pracach stosują niekiedy akcent kolorystycznyakcent kolorystyczny, akcent barwnyakcent kolorystyczny, czyli kolor, który wyróżnia się na tle innych i przyciąga uwagę odbiorcy. Jest to zazwyczaj niewielka, kontrastowakontrastkontrastowa plama barwna.
RULX4MA15VP41
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Portret rodzinny”, namalowany przez Weronikę Tadaj‑Królikiewicz. Praca podzielona została przez artystkę na trzy nierówne, pionowe części. Lewa - najszersza i prawa - węższa są płaszczyznami w różnych odcieniach niebieskiego koloru z poprzecznymi, nierównymi i cienkimi liniami o barwach: błękitnej, granatowej i czerwonej. Pomiędzy płaszczyznami znajduje się przestrzeń, z której wychodzi tłum kaskadowo rozmieszczonych postaci w różnym wieku. Są wśród nich dzieci, kobiety i mężczyźni. Reprezentują różne środowiska: możemy dostrzec między innymi mężczyznę w mundurze, kobietę w kapelusiku w stylu retro, panią w sukience z dużym, koronkowym kołnierzem oraz osoby w codziennych strojach. Obraz utrzymany jest w chłodnej, z przeważającej części monochromatycznej tonacji. Jedynym mocnym akcentem kolorystycznym jest czerwona sukienka kobiety, stojącej w centrum, po lewej stronie.
Weronika Tadaj‑Królikiewicz, „Portret rodzinny”, 2016 r.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R1X6EN9MV19QU
Przyjrzyj się poniższym ilustracjom. Napisz w polu poniżej, co jest jest akcentem kolorystycznym w każdym z tych dzieł.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Slajd 1 z 2
RJEXPFXDV3RA3
Ilustracja. W centrum zamkniętej kompozycji, na zielonym tle ukazane zostało drzewo. Namalowana przy pomocy luźno kładzionych plam o różnej strukturze, niemal abstrakcyjna zielona roślina wtapia się w tło obrazu. Jedynymi mocnymi akcentami monochromatycznej kompozycji są jabłka, które artysta zaznaczył jako czerwone, małe kropki rozmieszczone na powierzchni rozłożystej korony jabłoni.
Lech Wolski, „Drzewo", 2010 r.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RFJ88S82P6Q4F
Ilustracja. W centrum czarno‑białej kompozycji znajduje się postać małej dziewczynki z chustą na głowie, ubranej w zgrzebną sukienkę, gruby płaszcz oraz zimowe buty z cholewkami nad kostkę. Uśmiechnięte dziecko podparte rękoma pod boki, przechylając się w prawą stronę, przygląda się stojącym przed nim dwóm gęsiom, które w dziobach trzymają czerwony sznurek. Czerwona linia ciągnie się od prawej strony kadru, poprzez dzioby ptaków, aż do lewej krawędzi rysunku. Jest to dominujący akcent kolorystyczny w czarno‑białym rysunku.
Weronika Tadaj‑Królikiewicz, „Gęsi", 2016 r.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
RQ8OASAQ66RCP
Zapoznaj się z opisem powyższej ilustracji. Wymień zastosowane akcenty kolorystyczne. Odpowiedź wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
Który z punktów: 1, 2, 3, 4, 5 na ilustracji poniżej wskazuje akcent kolorystyczny? Kliknij we właściwy punkt - uzyskasz odpowiedź.
ROAM6ZDCN897D
Ilustracja interaktywna przedstawia kompozycję z akcentem barwnym, którą stanowi niewielka postać w czerwonym swetrze. Na ilustracji przedstawiającej fragment zabudowy miejskiej z przejściem w postaci bramy pod zabudowaniami. W bramie stoją dwie niewielkie postaci - jedną z nich kobieta w czerwonym swetrze.
Ilustracja interaktywna przedstawia kompozycję z akcentem barwnym, którą stanowi niewielka postać w czerwonym swetrze. Na ilustracji przedstawiającej fragment zabudowy miejskiej z przejściem w postaci bramy pod zabudowaniami. W bramie stoją dwie niewielkie postaci - jedną z nich kobieta w czerwonym swetrze.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
R1Q42CXREMZA9
Jak sądzisz, która z tych dwóch kompozycji jest kompozycją z akcentem kolorystycznym? 1. Kompozycja z elementami w kształcie kółek w barwach zieleni i błękitu z elementem w kształcie kwadratu w kolorze zielonym. 2. Kompozycja z elementami w kształcie kółek w kolorach zieleni i błękitu z jednym elementem w kolorze czerwonym. Wpisz 1 lub 2 w polu znajdującym się poniżej.
„Impresja - Wschód słońca” na zdjęciu poniżej - to obraz Claude'a Moneta [czytaj: kloda moneta], który oddaje ulotność chwili. Artysta malował z natury, musiał więc śpieszyć się, bo światło zmieniało barwy z minuty na minutę. Dlatego mamy wrażenie szkicu, powstałego przez szybkie pociągnięcia pędzlem. Dominują błękity, szarości i oranże, które tworzą wyjątkowy nastrój. Plamy barwne zlewają się ze sobą, rozmywają, a kontury zacierają się. Zwróć uwagę na akcent barwnyakcent kolorystyczny, akcent barwnyakcent barwny tej kompozycji. Punkty interaktywne pomogą Ci go odnaleźć
R14Q95M6JHC8S
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Claude'a Moneta „Impresja, wschód słońca". Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Przedstawia port o wschodzie słońca, zasnuty poranną mgłą. Punkt 2: Na pierwszym planie widać ciemne sylwetki łodzi rybackich wraz z pasażerami Punkt 3: W oddali rysują się niewyraźnie maszty przycumowanych okrętów i dźwigi portowe. Największą uwagę skupia pomarańczowe słońce wraz ze swoim odbiciem w wodzie. Motywem przewodnim dzieła jest natura. Jednak celem nie jest jej wierne odwzorowanie, naśladowanie. Artysta pragnie uchwycić pejzaż w pewnej szczególnej chwili, oddać w obrazie jej ulotność. Ze względu na potrzebę wykorzystania naturalnego światła maluje w plenerze. Obraz cechuje otwarta kompozycja. Stosuje szkicową technikę malowania, swobodnie kładąc pędzlem obok siebie plamy czystych barw. Dominujące kolory to pomarańczowy, czarny, żółty, zielony, niebieski i szary, które zmieniają się pod wpływem światła wschodzącego słońca. Plamy barwne zlewają się ze sobą, rozmywają, kontury zacierają się. Od nazwy tego obrazu powstał nowy nurt w sztuce – impresjonizm. Zawiera on najistotniejsze cechy tego rodzaju malarstwa. Monet wprowadził do malarstwa zasadę dywizjonizmu.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Claude'a Moneta „Impresja, wschód słońca". Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Przedstawia port o wschodzie słońca, zasnuty poranną mgłą. Punkt 2: Na pierwszym planie widać ciemne sylwetki łodzi rybackich wraz z pasażerami Punkt 3: W oddali rysują się niewyraźnie maszty przycumowanych okrętów i dźwigi portowe. Największą uwagę skupia pomarańczowe słońce wraz ze swoim odbiciem w wodzie. Motywem przewodnim dzieła jest natura. Jednak celem nie jest jej wierne odwzorowanie, naśladowanie. Artysta pragnie uchwycić pejzaż w pewnej szczególnej chwili, oddać w obrazie jej ulotność. Ze względu na potrzebę wykorzystania naturalnego światła maluje w plenerze. Obraz cechuje otwarta kompozycja. Stosuje szkicową technikę malowania, swobodnie kładąc pędzlem obok siebie plamy czystych barw. Dominujące kolory to pomarańczowy, czarny, żółty, zielony, niebieski i szary, które zmieniają się pod wpływem światła wschodzącego słońca. Plamy barwne zlewają się ze sobą, rozmywają, kontury zacierają się. Od nazwy tego obrazu powstał nowy nurt w sztuce – impresjonizm. Zawiera on najistotniejsze cechy tego rodzaju malarstwa. Monet wprowadził do malarstwa zasadę dywizjonizmu.
Claude Monet [czytaj: klod mone], „Impresja, wschód słońca", 1872 r., Paryskie Muzeum Malarstwa Impresjonistów
Źródło: wikipedia.org, domena publiczna.
Niekiedy akcent kolorystycznakcent kolorystyczny, akcent barwnyakcent kolorystyczny jest rozpoznawalną cechą stylu artysty. Do takich twórców należał m.in. malarz El Greco [czytaj: el greko] z przełomu XVI i XVII wieku.
RABNDH8S2A6PP
Ilustracja interaktywna. W centrum pionowej kompozycji znajduje się Chrystus otoczony tłumem postaci. Ubrany w czerwoną szatę Jezus odróżnia się od otaczającego tłumu. Unosi głowę, kierując wzrok ku górze. Prawą dłoń ułożoną ma na piersi. Jest trzymany przez mężczyznę w zielonej tunice, stojącego po jego lewej stronie. Z prawej strony stoi mężczyzna w zbroi, który jako jedyny spogląda w kierunku odbiorcy. Przed Chrystusem, w prawym, dolnym rogu obrazu, nad fragmentem belki krzyża pochyla się mężczyzna w biało‑żółtym ubraniu i na drewnie zaznacza miejsce na gwoździe. Po przeciwnej stronie przyglądają mu się trzy postacie: okryta ciemnym płaszczem Maria, matka Chrystusa, Maria, żona Kleofasa i Maria Magdalena. Nad stłoczonymi postaciami, na tle ciemnego nieba sterczą włócznie trzymane przez żołnierzy. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Akcentem kolorystycznym na obrazie El Greco jest czerwona szata Chrystusa, która zdecydowanie dominuje kolorystycznie nad pozostałymi postaciami.
Ilustracja interaktywna. W centrum pionowej kompozycji znajduje się Chrystus otoczony tłumem postaci. Ubrany w czerwoną szatę Jezus odróżnia się od otaczającego tłumu. Unosi głowę, kierując wzrok ku górze. Prawą dłoń ułożoną ma na piersi. Jest trzymany przez mężczyznę w zielonej tunice, stojącego po jego lewej stronie. Z prawej strony stoi mężczyzna w zbroi, który jako jedyny spogląda w kierunku odbiorcy. Przed Chrystusem, w prawym, dolnym rogu obrazu, nad fragmentem belki krzyża pochyla się mężczyzna w biało‑żółtym ubraniu i na drewnie zaznacza miejsce na gwoździe. Po przeciwnej stronie przyglądają mu się trzy postacie: okryta ciemnym płaszczem Maria, matka Chrystusa, Maria, żona Kleofasa i Maria Magdalena. Nad stłoczonymi postaciami, na tle ciemnego nieba sterczą włócznie trzymane przez żołnierzy. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Akcentem kolorystycznym na obrazie El Greco jest czerwona szata Chrystusa, która zdecydowanie dominuje kolorystycznie nad pozostałymi postaciami.
El Greco[czytaj: el greko], „Obnażenie z szat”, 1577‑79 r., Katedra w Toledo, Hiszpania
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
W obrazie Francisco Goy'i [czytaj: francisko goji], na ilustracji poniżej wyróżnia się postać mężczyzny w białej koszuli i jasnych spodniach, z uniesionymi rękami. W szaro‑brązowej tonacji całej sceny powstaniec w białej koszuli jest eksponowany jako akcent barwnyakcent kolorystyczny, akcent barwnyakcent barwny - jest także najjaśniejszym elementem kompozycji.
R1GCQGOMLXOBP
Ilustracja przedstawia obraz Francisco Goyi pt. „Trzeci maja 1808” (albo „Rozstrzelanie powstańców madryckich”). Obraz powstał w 1814 roku. Z prawej strony obrazu znajduje się pluton egzekucyjny przygotowany do śmiertelnej salwy. Z lewej strony widzimy grupę osób, które zostaną rozstrzelane. Wśród nich znajduje się mężczyzna w białej koszuli z rękoma rozłożonymi na boki. Światło obrazu rozświetla właśnie tę postać. Na obrazie widoczna jest także grupa mężczyzn zakrywająca twarz rękoma. Za postaciami znajduje się panorama miasta.
Francisco Goya [czytaj: francisko goja], „Rozstrzelanie powstańców madryckich”/„3 maja w Madrycie",1814 r., Muzeum Prado, Madryt, Hiszpania
Źródło: online-skills, domena publiczna.
Nakrycie głowy mężczyzny przedstawionego na obrazie zwraca uwagę nie tylko formą, ale również kolorem.
R3527M69TQ5P3
Ilustracja przedstawia obraz Jana van Eycka „Portret mężczyzny”. Na obrazie znajduje się starszy mężczyzna z brązowym płaszczu oraz czerwonym turbanem na głowie. Wzrok ma skierowany w stronę widza. Tło jest czarne.
Jan van Eyck[czytaj: jan wan ejk], „Portret mężczyzny”/„Autoportret", 1433 r., Galeria Narodowa , Londyn, Wielka Brytania
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
R183871PXGVOT
W kompozycji barwnej ważną rolę pełni akcent kolorystyczny. Zaznacz te odpowiedzi, które wskazują na funkcję, którą on pełni.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę na to, jaką funkcję pełni akcent: gdy go zastosujemy możemy z wielości elementów dostrzec właśnie ten wyeksponowany. Są dwie odpowiedzi poprawne.
Zwraca uwagę widza na wybrany fragment obrazu; podkreśla znaczenie danego elementu, detalu.
Akcent barwny w sztuce: komiksy
Akcent kolorystycznyakcent kolorystyczny, akcent barwnyAkcent kolorystyczny jest powszechnie wykorzystywany w komiksach.
R8PECGMUR5BSM
Horyzontalna kompozycja ukazuje batalistyczną scenę podniebnej walki bombowców. Na pierwszym planie, po lewej stronie kadru znajduje się lecący samolot, pod którego skrzydłem przelatuje smuga strzału, skierowana w głąb kompozycji, w kierunku roztrzaskanego kadłuba płonącej maszyny, znajdującej się po prawej stronie obrazu. Wokół spadającego bombowca kłębią się języki żółtego i czerwonego ognia, natomiast nad nim narysowany został duży, żółty napis „WHAAM!”. Nad lecącym na pierwszym planie samolotem znajduje się żółta chmurka z angielskim tekstem. Dzieło wykonane zostało w stylistyce komiksowej. Przedstawione na obrazie elementy ukazane zostały przy pomocy płaskich plam barwnych, obramowanych czarnym konturem. Artysta ograniczył się jedynie do błękitu, różu, żółci i czerwieni. Te dwie ostatnie barwy, żółć i czerwień stanowią mocny akcent kolorystyczny dynamicznej kompozycji. Na ilustracji umieszczone są kolejno ponumerowane aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Obraz namalowany przez Roya Lichtensteina wykonany jest w stylu komiksowym. Malarz wykonał scenę walki bombowców., 2. Ważnym elementem komiksu jest zamieszczanie wyrazów naśladujących dźwięk – tu jest to duży napis „WHAAM!” Razem z czerwonym ogniem tworzy jedną całość., 3. Napis i ogień są silnym akcentem kolorystycznym – dzięki wyrazistym barwom i konturowi, odcinają się od jednolitego bladoniebieskiego tła.
Horyzontalna kompozycja ukazuje batalistyczną scenę podniebnej walki bombowców. Na pierwszym planie, po lewej stronie kadru znajduje się lecący samolot, pod którego skrzydłem przelatuje smuga strzału, skierowana w głąb kompozycji, w kierunku roztrzaskanego kadłuba płonącej maszyny, znajdującej się po prawej stronie obrazu. Wokół spadającego bombowca kłębią się języki żółtego i czerwonego ognia, natomiast nad nim narysowany został duży, żółty napis „WHAAM!”. Nad lecącym na pierwszym planie samolotem znajduje się żółta chmurka z angielskim tekstem. Dzieło wykonane zostało w stylistyce komiksowej. Przedstawione na obrazie elementy ukazane zostały przy pomocy płaskich plam barwnych, obramowanych czarnym konturem. Artysta ograniczył się jedynie do błękitu, różu, żółci i czerwieni. Te dwie ostatnie barwy, żółć i czerwień stanowią mocny akcent kolorystyczny dynamicznej kompozycji. Na ilustracji umieszczone są kolejno ponumerowane aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Obraz namalowany przez Roya Lichtensteina wykonany jest w stylu komiksowym. Malarz wykonał scenę walki bombowców., 2. Ważnym elementem komiksu jest zamieszczanie wyrazów naśladujących dźwięk – tu jest to duży napis „WHAAM!” Razem z czerwonym ogniem tworzy jedną całość., 3. Napis i ogień są silnym akcentem kolorystycznym – dzięki wyrazistym barwom i konturowi, odcinają się od jednolitego bladoniebieskiego tła.
Roy Lichtenstein [czytaj: roj lichtenstajn], „WHAAM!” [czytaj: łam], 1963, Tate Modern[czytaj: tejt modern], Londyn, Wielka Brytania
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R1RCZS93J948X
Przyjrzyj się ilustracji i odpowiedz na pytanie: Który element jest akcentem kolorystycznym? Zaznacz właściwą odpowiedź.
Przyjrzyj się ilustracji i odpowiedz na pytanie: Który element jest akcentem kolorystycznym? Zaznacz właściwą odpowiedź.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Przyjrzyj się dokładnie ilustracji i zwróć uwagę, które kolory najbardziej zwracają uwagę.
Wybuch i jego odgłos.
Ćwiczenie 2
R1XRXF8GUCKLQ
W kompozycji, w której są zastosowane różne odcienie szarości oraz kolor czerwony – który kolor może stanowić akcent barwny? Zaznacz właściwą odpowiedź.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że tylko jeden kolor w tej kompozycji wyraźnie rożni się od pozostałych.
czerwony
Akcent barwny w sztuce: architektura
Zwróć uwagę na akcenty barwneakcent kolorystyczny, akcent barwnyakcenty barwne zastosowane w obiektach architektonicznych. Akcent kolorystycznyakcent kolorystyczny, akcent barwnyAkcent kolorystyczny to bardzo ważny element projektowania obiektów architektury i wnętrz. Zapoznaj się z aranżacją pomieszczenia sklepowego oraz przedstawionych na ilustracjach poniżej.
R1CO55M6P6VP8
Ilustracja przedstawia wnętrze sklepu z czekoladą, w którym znajduje się wiele klientów. Wnętrze jest bogato dekorowane: na suficie jest ogromnych rozmiarów szklany zwisający żyrandol, który zajmuje większość sufitu - składa się z jednakowych elementów gęsto ułożonych i skierowanych w dół. Na ścianach znajdują się ogromne tafle lustrzane na tle których umieszczone są fantazyjne eskpozycje z czekolady. Elementem najbardziej przyciągającym uwagę jest ogromny posąg kobiety w pomarańczowej sukni, stojący wysoko na cokole sięgającym ponad głowy stojących ludzi. Dzięki takiemu umieszczeniu głowa posągu sięga szklanych elementów żyrandola.
Wnętrze sklepu z czekoladą, Las Vegas, USA, fot.: krata
Źródło: zbiory prywatne, licencja: CC BY 3.0.
R1S16U1SR1S8C
Ilustracja przedstawia zbliżenie na fragmenty elewacji obiektów w zwartej zabudowie. Są to zewnętrzne ściany o różnej wysokości, zachodzące jedne na drugie. Każda z nich jest w jednakowej kolorystyce: białe ściany zwieńczone wąskimi czerwonymi pasami.
Zabudowa miejska
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę „Otoczone wyspy” wykonaną przez Christa i Jeanne‑Claude. Zdjęcie ukazuje szeroką rzekę, przy której brzegu rozpościera się panorama dużego miasta. Pośrodku rzeki znajdują się dwie, pokryte kępkami zielonych drzew wyspy. Każdą z nich otaczają różowe plandeki, stanowiące mocny akcent kolorystyczny na fotografii. Zdjęcie utrzymane jest w chłodnej, niebieskiej tonacji.
Christo i Jeanne‑Claude, „Otoczone wyspy”, ok. 1983 r., Floryda, USA
Źródło: printerest.com, licencja: CC BY 3.0.
Współcześni artyści, przedstawiciele tzw. sztuki ziemsztuka ziemisztuki ziemi - Christo i Jeanne‑Claude [czytaj: kristo i żan klod] ingerują w zastane krajobrazy.
Interwencja artystyczna w naturalny pejzaż wprowadza nie tylko akcent barwnyakcent kolorystyczny, akcent barwnyakcent barwny, ale również nowe kształty, które wyróżniają się formą - jak na ilustracji obok oraz poniżej.
Artyści stosują na przykład wielkich rozmiarów, barwne kotary jako przegrody - jak na ilustracji poniżej. Zwróć uwagę, że kolor jest wyraźnym akcentem w tych realizacjach.
R1X85BPF2PCRP
Ilustracja interaktywna przedstawia czerwony materiał, zawieszony pomiędzy dwoma zboczami wzgórz. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Artyści na 28 godzin przegrodzili Wielki Kanion Kolorado pomarańczową kurtyną wysokości 42 metrów.
Ilustracja interaktywna przedstawia czerwony materiał, zawieszony pomiędzy dwoma zboczami wzgórz. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Artyści na 28 godzin przegrodzili Wielki Kanion Kolorado pomarańczową kurtyną wysokości 42 metrów.
Christo i Jeanne Claude [czytaj: Kristo i żan klod], Kurtyna w dolinie w Kolorado, 1970‑1972 r., USA
Źródło: online-skills, domena publiczna.
Ćwiczenie 3
R12SE1AF6773C
Zaznacz ilustrację, w której nie ma akcentu kolorystycznego.
Zaznacz ilustrację, w której nie ma akcentu kolorystycznego.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Akcent kolorystyczny zwraca uwagę na wybrany element kompozycji. Zwróć uwagę, że na dwóch ilustracjach znajdują się wyraźne akcenty barwne będące silnym kontrastem wobec pozostałych elementów kompozycji.
Ilustracja przedstawiająca pejzaż zimowy.
Ćwiczenie 3
R1DHK5XT9K7BB
Zaznacz właściwe odpowiedzi: Kompozycja z akcentem to taka, która zawiera element wyróżniający się od pozostałych pod względem:
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
W tym ćwiczeniu są trzy odpowiedzi poprawne.
kształtu, wielkości, koloru.
Polecenie 5
R8KEK858LRJ1Z
Za pomocą narzędzi aplikacji, wprowadź akcent kolorystyczny na ilustrację przedstawiającą pejzaż. Zatytułuj swoją prace i wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RakQ7bN2BM2nK
Polecenie 5
R1RHBXBMMEO2P
Zaplanuj kompozycję z akcentem barwnym: 1. Masz do dyspozycji krzesła we wszystkich kolorach tęczy oraz białe i czarne. 2. Teraz wyobraź sobie, że jest lato i jesteś w lesie. 3. Pomyśl, które z tych krzeseł może stanowić akcent barwny. 4. Wybierz jedno z tych krzeseł i miejsce, w którym je ustawisz. 5. W ten sposób powstała kompozycja z akcentem barwnym. 6. Nadaj tytuł swojej kompozycji i wpisz w polu poniżej. Uwzględnij w tytule kolor krzesła.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RRTF78B3P9KHR
Dokończ wypowiedź, wybierając jedno z rozwiązań: akcent kolorystyczny może pojawić się: Możliwe odpowiedzi: 1. W przyrodzie, 2. W wystroju wnętrza, 3. W stroju człowieka, 4. W architekturze, 5. Wszystkie odpowiedzi są właściwe.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że występowanie akcentu kolorystycznego nie jest niczym ograniczone.
plama barwna, linia, przedmiot lub inny element najczęściej niewielkich rozmiarów w stosunku do całej kompozycji dzieła, o zdecydowanie wyróżniającej się barwie (cieplejszej bądź zimniejszej) względem pozostałych plam tworzących obraz;
kompozycja
kompozycja
to rozmieszczenie, uporządkowanie elementów w dziele sztuki (zarówno na płaszczyźnie, jak i w przestrzeni);
kompozycja z akcentem
kompozycja z akcentem
kompozycja, w której przynajmniej jeden z jej elementów wyróżnia się, np. barwą, wielkością, kształtem;
kontrast
kontrast
przeciwieństwo lub przeciwstawienie; służy do podkreślenia i zaakcentowania wybranych elementów dzieła; kontrast może dotyczyć, np.: barwy, światła, kształtu, wielkości i in.;
środki wyrazu artystycznego
środki wyrazu artystycznego
to elementy dzieła, które twórca wykorzystuje do stworzenia pracy plastycznej; podstawowe środki to m.in. kompozycja, linia, perspektywa, barwa, faktura, światło, bryła;
sztuka ziemi
sztuka ziemi
inaczej Land Art – działania w sztuce współczesnej, polegające na artystycznej ingerencji w pejzaż (naturalny lub przekształcony przez człowieka, np. miejski) w celu dokonania w nim zmian, prowadzących do przemiany krajobrazu w dzieło sztuki.