RymsuulNG3slr
Fotokolaż z 12 rzeźb, fot.: krata
Źródło: zbiory prywatne, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
R1ECXJCDV8B1F
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc.
Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
spis

Spis treści

  1. Do czego potrzebne są nam rzeźby?

  2. Funkcja konstrukcyjna rzeźby

  3. Funkcja dekoracyjna rzeźby

  4. Funkcja upamiętniająca rzeźby

  5. Funkcja sakralna rzeźby

  6. Funkcja nagrobkowa rzeźby

  7. Funkcja propagandowa rzeźby

  8. Funkcja edukacyjna rzeźby

  9. Już wiesz

  10. Potrafisz

  11. Słownik

link1

Do czego potrzebne są nam rzeźby?

Rzeźba stwarza nową jakość w przestrzeni, która nas otacza.
Wzbogaca rzeczywistość prywatną i publiczną.
Rzeźby upiększają, upamiętniają wydarzenia i ludzi, mogą również sakralizowaćsakralizowaćsakralizować przestrzeń.

Rzeźby mogą pełnić różne funkcje, m.in.:

  • konstrukcyjną;

  • dekoracyjną;

  • upamiętniającą;

  • sakralną;

  • edukacyjną;

  • nagrobkową;

  • propagandową;

  • edukacyjną.

Ważne!

niektóre rzeźby mogą pełnić jednocześnie kilka funkcji

wróć do spisu treści

link2

Funkcja konstrukcyjna rzeźby

Rodzajem rzeźby architektonicznej, która pełni funkcję konstrukcyjną są np. kariatydy. To rzeźbiarskie przedstawienia kobiet, wykorzystywane jako kolumny, podtrzymujące na głowach ciężar stropu budowli, jak na ilustracji poniżej.

RLrc6tTgwatfU
Kariatydy, Erechtejon, V w. p.n.e., Ateny, Grecja
Źródło: wikipedia.org, licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka

W tradycji greckiej głoszono, że kariatydy to kobiety, które sprzeciwiły się bogom. Za karę miały przez wieki podtrzymywać dach świątyni.

RJH1BPGCDLLPQ
Ilustracja interaktywna. Fotografia prezentuje fragment budynku z małym tarasem otoczonym kariatydami. Na taras prowadzą niewielkie schodki. W tle ukazuje się góra oraz liczne, oddalone budynki. Kariatydy pełnią funkcję kolumn pomiędzy balustradą, a belkowaniem. Kariatydy mają postać kobiet w długich szatach oraz związanych włosach. Ich twarze są poniszczone. Większość z nich pozbawiona jest ramion. Na ilustracji jest pięć punktów interaktywnych, po kliknięciu na które podświetla się część posągu i wyświetla dodatkowa informacja: 1. Czym jest kariatyda? Podświetlona zostaje postać kobiety zlokalizowana w kącie fasady. Informacja dodatkowa: Kariatyda to rzeźbiona postać pełniąca funkcję podpory architektonicznej, zastępująca kolumnę lub filar. 2. Definicja kariatydy. Po prawej stronie ekranu pojawia się fotografia ukazująca rzeźbę z bliska. Na głowie postaci znajduje się ozdobna część przypominająca trzcinowy kosz. Po lewej stronie wyświetla się okrągłe zdjęcie ze zbliżeniem na kosz. Od okrągłej fotografii odchodzi pomarańczowa strzałka skierowana na kosz znajdujący się na głównej ilustracji. Informacja dodatkowa: Termin kariatyda oznacza „dziewczynę z Karyai”, starożytnego miasta na Peloponezie. Dziewczyny te tańczyły z trzcinowym koszem na głowie i tak przedstawiane są w Erechtejonie. 3. Ubiór figur. Po prawej stronie ekranu wyświetla się zbliżenie jednej z rzeźb. Ukazana zostaje również pomarańczowa strzałka prowadząca od jednego z filarów do fotografii. Informacja dodatkowa: Ilustracja przedstawia detal ubioru figur. 4. Ich głowy oplatają warkocze i dekorują kosze pełniące role kolumnowych głowic. Na miejsce poprzedniej fotografii ukazuje się kolejna, na której postać posiada brązowe włosy, na które skierowana jest strzałka wychodząca od filarów. 5. Stoją na stylobacie wszystkie w jednym kierunku – przodem do widza, a na ich głowach spoczywa belkowanie świątyni. Podświetlony zostaje stylobat oraz fasada. Od głów kariatyd odchodzą pomarańczowe strzałki skierowane na wprost.
Kariatydy Erechtejonu, V wiek p.n.e., Akropol, Ateny, Grecja, fot.: Jebulon
Źródło: wikimedia.org, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Caryatids_erechtheum_Acropolis_Athens.jpg [dostęp 17.11.2023], licencja: CC 0 1.0.
Polecenie 2
RXBJUX51EK3BV
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link3

Funkcja dekoracyjna rzeźby

miejsca użyteczności publicznej

Rzeźby i płaskorzeźby funkcję dekoracyjną pełniły w obiektach sakralnych oraz w przestrzeniach prywatnych, zdobiąc wnętrza, ogrody i tarasy.
Współcześnie, rzeźby coraz częściej pojawiają się także w miejscach użyteczności publicznej.miejsca użyteczności publicznejmiejscach użyteczności publicznej.

Ciekawostka

Rzeźba puttaputtoputta z rogiem obfitości na zdjęciu powyżej, przedstawia małego, pulchnego amorkaamorekamorka. Róg obfitości, który trzyma symbolizuje bogactwo i dostatek.
Rzeźby tego typu rozpowszechniły się w XVIII wieku w świątyniach i pałacach jako element ozdobny rzeźbiarskiej dekoracji.

Na ilustracji poniżej znajduje się część kolumny - głowica (inna nazwa: kapitel), element architektoniczny zdobiony stylizowanymstylizacjastylizowanymi liśćmi.
Aby dowiedzieć się, jak nazywa się ten rodzaj zdobienia, kliknij w punkt na ilustracji.

R1QgHM8sTA1BF
Ilustracja interaktywna przedstawia głowicę kolumny, dekorowaną liśćmi akantu. Dekoracja rozszerza się ku górze. Zakończenia liści zawijają się na zewnątrz. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Jest to akant – motyw zdobniczy w formie stylizowanego liścia śródziemnomorskiej rośliny, stosowany od starożytności w elementach architektury (np. w głowicach kolumn w porządku korynckim), a także w reliefach i malarstwie.
Głowica kolumny dekorowanej liśćmi akantu
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link4

Funkcja upamiętniająca rzeźby

RdYLYj1ukgoej1
Konstantinas Bogdanas „Pomnik Franka Zappy, 1995 r., Wilno, Litwa
Źródło: Edycja: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Funkcję upamiętniającą pełnią zazwyczaj popiersiapopiersiepopiersia, rzeźby głowy, rzeźby pełnopostaciowe i pomniki oraz płaskorzeźby poświęcone zasłużonym ludziom i ważnym wydarzeniom. Znajdują się najczęściej w obiektach sakralnych, pałacach, przestrzeni publicznej, muzeach i galeriach oraz zbiorach prywatnych.

Na ilustracji obok oraz poniżej znajdują się dwa przykłady rzeźb pełniących funkcję upamiętniającą.
Już wiesz, że różnią się między sobą formą przedstawienia: jedna z nich to rzeźba głowy, a druga to rzeźba pełnopostaciowa, czyli taka, która przedstawia całą postać.

Dla zainteresowanych

Funkcja upamiętniająca ma również inną nazwę: komemoratywna.komemoratywna funkcjakomemoratywna.

R1Dj1r87eft0N
Wacław Szymanowski, "Pomnik Fryderyka Chopina", 1926 r., rekonstrukcja z 1958 r., Warszawa
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Aby dowiedzieć się więcej o pomniku Chopina - zapoznaj się z filmem:

R6PL48T7LPQ9P
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Pomnik Fryderyka Chopina”.
Polecenie 3
R1192MKSFKC3S
Dokończ zdanie tak, aby było prawdziwe: Projekt konkursowy pomnika został sporządzony z okazji... Możliwe odpowiedzi: 1. stulecia urodzin Chopina, 2. setnej rocznicy śmierci Chopina, 3. roku Chopinowskiego
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
RBOA4ldM2804c
Poniższe zdjęcie przedstawia Pomnik Obrońców Wybrzeża.
Zaznacz funkcję, jaką pełni ta rzeźba.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
R1UIxh4s6si5X
Wymień poznane funkcje rzeźb. Odpowiedź zapisz poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link5

Funkcja sakralna rzeźby

Rzeźba sakralna to rodzaj sztuki religijnej, który ukazuje figury postaci, przedstawiające świętych i bóstwa. To także wszelkie zdobienia o tematyce religijnej, występujące we wnętrzach, fasadach kościołów, a także poza nimi – w muzeach lub zbiorach prywatnych.

Na ilustracji poniżej znajduje się arcydzieło Michała Anioła „Pietà”pieta„Pietà”- rzeźba pełnoplastycznarzeźba pełnoplastycznapełnoplastyczna pełniąca funkcję sakralną, wykonana w białym marmurze.
Dowiesz się więcej o rzeźbie klikając na interaktywne punkty nr 1 i 2 na ilustracji.

RgIQm1HjlMvLY
Zdjęcie przedstawia rzeźbę z marmuru, którą wykonał Michał Anioł. To tzw.Pietà , czyli przedstawienie Matki Boskiej, trzymającej na kolanach martwe, bezładnie opadające, ciało Jezusa. Rzeźba jest uznawana za arcydzieło. Kobieta ma głowę lekko pochyloną, jedną ręką podtrzymuje bezwładnie opadające ciało zmarłego Druga ręka, poprzez lekkie oddalenie od ciała - wydaje się być jedyną oznaką bezsilności i rozpaczy matki po stracie syna.
Michał Anioł Buonarroti, "Pietà watykańska", 1499 r., marmur, Bazylika św. Piotra w Watykanie, Rzym, Włochy
Źródło: wikipedia.org, licencja: CC BY 4.0.
ROqPlnZKuZDZc
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę kobiety, która na kolanach trzyma bezwładne ciało mężczyzny. Kobieta ubrana jest w długą szatę, która okrywa również jej głowę. Jej głowa pochylona jest delikatnie w dół, na twarzy ukazuje się zmartwienie. Mężczyzna o krótkich włosach leży na jej kolanach, a jego głowa kierowana jest ku górze. Jego ciało przepasane zostało fragmentem materiału w okolicy pasa. Dzieło ustawione jest na szarym postumencie, na tle ściany wyłożonej pomarańczowo‑brązowymi płytami. Na ilustracji są trzy punkty interaktywne, po kliknięciu na które podświetla się część posągu i wyświetla dodatkowa informacja: 1. Nieproporcjonalność postaci. Ciało kobiety podświetlone zostaje na pomarańczowo, a ciało mężczyzny na zielono. Informacja dodatkowa: Maria jest znacznie większa od Chrystusa. 2. Dziewczęca uroda Marii i brak oznak cierpienia, ekspresji bólu na jej twarzy, raczej kompletuje śmierć syna. W prawym górnym rogu pojawia się okrągła fotografia ze zbliżeniem na twarz kobiety. 3. Skomplikowane układy draperii, gładka, połyskliwa faktura marmuru. Pojawia się okrągła fotografia ze zbliżeniem na ułożenie materiału szaty kobiety w okolicy nogi.
Michał Anioł Buonarotti, „Pietà watykańska”, 1498 – 1499 r., Bazylika Św. Piotra, Watykan, Włochy, ehow.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu), fotografia: Krzysztof Ślusarczyk/iStock/Getty Images
Źródło: Michał Anioł Buonarotti, Krzysztof Ślusarczyk, „Pietà watykańska”, rzeźba, marmur, Bazylika św. Piotra, Watykan, dostępny w internecie: https://www.ehow.com/info_8538611_elements-design-used-michelangelos-pieta.html [dostęp 20.11.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Dla zainteresowanych

Pietà (z jęz. włoskiego „miłosierdzie”, „litość”; z łac. pietas – „miłość zgodna z powołaniem”) to przedstawienie martwego Chrystusa leżącego na kolanach opłakującej go Matki Bożej.

Pierwsze rzeźbiarskie przedstawienia tego typu pojawiły się w Niemczech w I połowie XIV wieku. W wiekach późniejszych pietapietapieta stała się popularnym przedstawieniem na potrzeby religii nie tylko w rzeźbie, ale również w malarstwie. Jest również typ pietypietapiety radosnej, w której Maryja jest uśmiechnięta, co uosabia połączenie cierpienia z radością zbawienia.
 „Pietà watykańska” Michała Anioła znajdująca się na ilustracji powyżej, jest jednym z najbardziej znanych tego typu przedstawień.

Polecenie 4
R11DV1OHCZ99A
Zaznacz właściwe odpowiedzi dotyczące rzeźby Michała Anioła, znajdującej się na ilustracji powyżej.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link6

Funkcja nagrobkowa rzeźby

R1d1ltObFa5zA1
Wit Stwosz, „Nagrobek Kazimierza Jagiellończyka”, ok. 1492 r., Kaplica Św. Krzyża, katedra na Wawelu, Kraków
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Funkcja nagrobkowa (nagrobna) odnosi się do rzeźb pełnoplastycznychrzeźba pełnoplastycznapełnoplastycznychpłaskorzeźbypłaskorzeźbapłaskorzeźby, które znajdują się na nagrobkach.
Rzeźby nagrobkowe są sposobem na wyróżnienie miejsc spoczynku osób zasłużonych, np.: uczonych czy władców. 
Na ilustracji obok znajduje się przykład takiego nagrobka: króla Kazimierza Wielkiego, a poniżej - nagrobek Kazimierza Jagiellończyka.

RdJVUu6MNFpdB
Ilustracja interaktywna przedstawia nagrobek króla Kazimierza III Wielkiego widziany z góry. Na zdjęciu ukazano rzeźbę króla śpiącego na poduszce. Nagrobek jest w kolorze brązowym. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Władca ukazany został jako brodaty starzec o włosach i długiej brodzie utrefionych w długie loki. Król ukazany został w skórzanym kaftanie i luźnym płaszczu, a więc w stroju typowym dla dworskiej mody w 3 ćwiartce XIV wieku. Szczególną uwagę zwraca wspaniały pas złożony z segmentów w kształcie budowli obronnych.
Nagrobek króla Kazimierza III Wielkiego, ok. 1370, katedra na Wawelu, Kraków
Źródło: katedra-wawelska.pl, licencja: CC BY 3.0.
Dla zainteresowanych

Rzeźby związane z kultem zmarłych pełnią funkcję sepulkralnąsepulkralna funkcjafunkcję sepulkralną.

Epitafia

element alegoryczny
epitafium
scena figuralna

Funkcję nagrobną rzeźby spełniają również epitafiaepitafiumepitafia.
Epitafium jest to napis umieszczony na nagrobku lub pomniku, upamiętniający lub sławiący zmarłego.
 Epitafium mogło też być ozdobione dekoracyjną płaskorzeźbąpłaskorzeźbapłaskorzeźbą, zawierać portret zmarłego albo scenę figuralnąscena figuralnascenę figuralną, a także odpowiednie symbole i elementy alegoryczneelement alegorycznyelementy alegoryczne.
Mogło być również pomnikiem nagrobnym w postaci ozdobnej płyty albo tablicy z napisem ku czci zmarłego – najczęściej nie w miejscu pochówku, lecz w innym związanym z daną osobą, np.: w kościele, na ścianie, filarze lub posadzce.
Zwróć uwagę na dekoracje rzeźbiarskie  epitafiów na ilustracjach poniżej.

wróć do spisu treści

link7

Funkcja propagandowa rzeźby

socrealizm
RooLN8ZJXTZTs1
Marian Konieczny, „Pomnik Lenina" , 1973 r., stojący do 1989 r. w Nowej Hucie
Źródło: blogspot.pl, licencja: CC BY 3.0.

Dzieła propagandowe powstają na zamówienie i ich zadaniem jest narzucenie określonych poglądów i zachowań. 
Sztuka może stać się bardzo skutecznym narzędziem do realizacji różnych celów, nie zawsze wyłącznie artystycznych. Dla osiągniecia własnych korzyści - zarówno zleceniodawca, jak i twórca - decydują się na wykorzystanie sztuki. Dlatego powstają dzieła, które przedstawiają tylko określone tematy, w określony sposób.
Objawia się to m.in. wizerunkami faraonów, królów, mecenasów, papieży, przywódców i bohaterów: na przykład faraon przedstawiany wyłącznie jako wiecznie młody, czy umieszczanie niezliczonej ilości monumentalnych wizerunków władcy w przestrzeni miejskiej. Jeden z takich pomników znajduje się na ilustracji obok.
W Polsce powojennej „jedynym słusznym kierunkiem w sztuce” stał się - na jakiś czas - socrealizmsocrealizmsocrealizm.

wróć do spisu treści

link8

Funkcja edukacyjna rzeźby

Funkcja edukacyjna rzeźby dotyczy w zasadzie wszystkich jej przejawów, ponieważ przybliża nam:

  • czasy, w których powstała,

  • style oraz idee, które ze sobą niesie,

  • kunszt artystów, którzy ją tworzyli.

Ćwiczenie 2
RPoJQ5HSuEzIM
Odpowiedz na pytanie: Jak określane są rzeźby, które ukazują ludzi, zwierzęta, rośliny?
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Podpowiedź
Podpowiedź
Odpowiedź
Odpowiedź
Ćwiczenie 2
Rm49GP6WLaZm6
Przyjrzyj się zamieszczonej poniżej ilustracji, a następnie zaznacz te określenia, które odnoszą się do prezentowanego dzieła.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
RzomUJKpqXS49
Odpowiedz na pytanie: Czy rzeźba o tematyce mitologicznej pełni funkcję edukacyjną czy upamiętniającą?
Odpowiedź krótko uzasadnij i wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link9

Już wiesz

  • że rzeźba może pełnić różne funkcje;

  • na czym polegają poszczególne funkcje rzeźbyfunkcja (rzeźby)funkcje rzeźby: architektoniczna, konstrukcyjna, dekoracyjna, sakralna, propagandowa, nagrobkowa, upamiętniająca, edukacyjna;

  • że niektóre rzeźby mogą pełnić jednocześnie kilka funkcji;

  • co to jest epitafiumepitafiumepitafium;

  • że socrealizmsocrealizmsocrealizm to kierunek w sztuce XX wieku.

wróć do spisu treści

link10

Potrafisz

  • wymienić różne funkcje, jakie może pełnić rzeźba;

  • wymienić przykłady zastosowania rzeźby w różnych epokach i dziedzinach;

  • omówić bryłębryłabryłę rzeźby pod kątem jej związku z funkcją, jaką pełni;

  • wyjaśnić co to jest epitafiumepitafiumepitafium;

  • wskazać miejsca, w których najczęściej znajdują się rzeźby pełniące określoną funkcję;

  • rozpoznać funkcję, jaką pełni dane dzieło rzeźbiarskie;

wróć do spisu treści

link11

Słownik

amorek
amorek

motyw dekoracyjny przedstawiający postać nagiego chłopczyka ze skrzydłami;

element alegoryczny
element alegoryczny

postać, motyw lub fabuła mające poza znaczeniem dosłownym stały umowny sens przenośny;

epitafium
epitafium

napis nagrobkowy upamiętniający zmarłą osobę; ozdobna tablica ku czci zmarłego umieszczana najczęściej w kościołach;

fasada
fasada

reprezentacyjna, frontowa ściana budynku, zazwyczaj z głównym wejściem

fetysz
fetysz

w religiach pierwotnych: przedmiot, któremu przypisywano siłę magiczną; także przedmiot mający przynosić szczęście

funkcja (rzeźby)
funkcja (rzeźby)

inaczej: przeznaczenie

idea
idea

to myśl przewodnia, która wyznacza cel i kierunek działania w twórczości naukowej, artystycznej

komemoratywna funkcja
komemoratywna funkcja

inaczej funkcja: upamiętniająca

kult
kult

szacunek i uwielbienie okazywane komuś lub czemuś; także wykonywanie czynności, które są przejawem tej czci

miejsca użyteczności publicznej
miejsca użyteczności publicznej

miejsca, które są dostępne ludności i zaspokajają ich potrzeby, np.: szkoły, urzędy, parki, skwery, itp.

pieta
pieta

słowo oznacza: miłosierdzie, litość; w sztuce to przedstawienie Matki Boskiej trzymającej na kolanach martwe ciało Syna, Jezusa Chrystusa

popiersie
popiersie

półpostać; przedstawienie modelu w ujęciu do ramion

putto
putto

rodzaj rzeźby lub przedstawienie malarskie, przedstawiającej małego, pulchnego chłopca

sakralizować
sakralizować

nadawać religijny charakter

scena figuralna
scena figuralna

scena z postaciami ludzkimi lub same postacie

sepulkralna funkcja
sepulkralna funkcja

inaczej: związana z pochówkiem osoby zmarłej

stylizacja
stylizacja

świadome kształtowanie dzieła artystycznego wg cech określonego stylu

Źródła

  • sjp.pwn.pl

  • wikimedia.org

Linki do e‑materiałów

link12

wróć do spisu treści

rzeźba pełnoplastyczna
rzeźba pełnoplastyczna

inaczej rzeźba pełna - wolnostojąca, przeznaczona do oglądania ze wszystkich stron; rzeźba pełnofigurowa rodzajem rzeźby pełnej przedstawiającej postać: całą, popiersie lub głowę.

rzeźba pełnoplastyczna
rzeźba pełnoplastyczna

inaczej rzeźba pełna - wolnostojąca, przeznaczona do oglądania ze wszystkich stron; rzeźba pełnofigurowa rodzajem rzeźby pełnej przedstawiającej postać: całą, popiersie lub głowę.

płaskorzeźba
płaskorzeźba

rodzaj kompozycji rzeźbiarskiej powstałej z kamiennej, drewnianej lub rzadziej metalowej płyty, której tylna ściana ma tworzyć tło dla frontu;

płaskorzeźba
płaskorzeźba

rodzaj kompozycji rzeźbiarskiej powstałej z kamiennej, drewnianej lub rzadziej metalowej płyty, której tylna ściana ma tworzyć tło dla frontu;

bryła
bryła

kształt przestrzenny w architekturze i rzeźbie; jedna z dziedzin twórczości, której wytworem jest trójwymiarowe dzieło sztuki