Prawa człowieka - ich źródła i ochrona

Element jest częścią wątku pt. "Wątek 1: O prawidłowościach życia społecznego". Kliknij tutaj, aby przejść do spisu treści.

Wątek Społeczna natura człowieka, czyli jak funkcjonować w grupach społecznych składa się z 5 modułów, które zostały podzielone na strony tematyczne. Do realizacji każdego modułu są przewidziane elementy uczące. Elementy uczące umożliwiają realizację treści podstawy programowej oraz umożliwiają aktywizację uczniów zdolnych. W tym wątku uczeń jest wprowadzany w zagadnienia życia społecznego od najbliższej mu rzeczywistości tj. od problematyki człowieka jako istoty społecznej, poprzez funkcjonowanie w rodzinie i w systemie szkolnym aż do zasad prawnych określających funkcjonowanie człowieka w większych społecznościach. Moduł czwarty został przeznaczony na treści związane z prawami człowieka oraz instytucjami i organizacjami stojącymi na straży ich przestrzegania. Opanowanie tych treści pozwala wprowadzić ucznia w drugi wątek pt. O pożytku, jaki niesie aktywność człowieka w społeczności. Nauczyciel ma możliwość regulowania czasem przeznaczonym na realizację treści w ramach proponowanych modułów. Może, a nawet powinien uwzględnić w nich aktualną problematykę dotyczącą poszczególnych zagadnień oraz modyfikować zaproponowane rozwiązania biorąc pod uwagę uzdolnienia i możliwości uczniów tworzących zespół klasowy.

Bibliografia

  • Źródło: Wystąpienie RPO Andrzeja Zolla 27.07.2005 – Informacja za rok 2004, dostępny w internecie: rpo.gov.pl [dostęp 30.03.2021].
  • Źródło: Dz.U. poz. 1057, Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, dostępny w internecie: htpp://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200001057/T/D20201057L.pdf.
  • Źródło: Józef Tischner: Wolność człowieka, dostępny w internecie: https://teologiapolityczna.pl/jozef-tischner-wolnosc-czlowieka [dostęp 21.08.2021].
  • Źródło: Zgromadzenie Ogólne ONZ, Powszechna deklaracja praw człowieka, Paryż 1948.
  • Źródło: Dz. U. 2019 poz. 631, Ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. Prawo o zgromadzeniach.
  • Źródło: Dz. U. 2001 Nr 112 poz. 1198, Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
  • Źródło: Dzieci w Europie. Nr 17/2010. Prawa Dziecka. Biuletyn Informacyjny Rzecznika Praw Dziecka, dostępny w internecie: https://www.frd.org.pl/wp-content/uploads/2016/01/DwE-nr-17.pdf. https://www.frd.org.pl/wp-content/uploads/2016/01/DwE-nr-17.pdf.
  • Źródło: Marcin Brykczyński, Prawa Dziecka, „Pentliczek”, t. 23, 1993, dostępny w internecie: https://czasdzieci.pl/czytanki/id,479a5-marcin_brykczynski_o.html. https://czasdzieci.pl/czytanki/id,479a5-marcin_brykczynski_o.html.
  • Źródło: dostępny w internecie: https://stat.gov.pl/statystyka-miedzynarodowa/instytucjeorganizacje-miedzynarodowe/onz-organizacja-narodow-zjednoczonych/unicef-fundusz-narodow-zjednoczonych-na-rzecz-dzieci/ [dostęp 28.07.2021].
  • Źródło: dostępny w internecie: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_049_19.PDF.
  • Źródło: Janusz Korczak, Prawo dziecka do szacunku, Warszawa 2012, s. 6.
  • Źródło: Wojciech Kuczok, Gnój (antybiografia), Warszawa 2003, s. 61–67.
  • Źródło: Anthony Giddens [czyt. entony gidens], Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, tłum. Alina Szulżycka, Warszawa 2006, s. 129.
  • Źródło: Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku.
  • Źródło: Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, dostępny w internecie: https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/konwencja-onz-o-prawach-osob-niepelnosprawnych.