Wspieranie osoby z niepełnosprawnością w uczestniczeniu w życiu społecznym
SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej - Asystent osoby niepełnosprawnej 341201
SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej - Opiekun w domu pomocy społecznej 341203
Przewodnik dla uczącego się
Autor przewodnika: Marta Godzimirska‑Dybek
Konsultant przewodnika: Marta Polanowska
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształceniaWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Wspieranie osoby z niepełnosprawnością w uczestniczeniu w życiu społecznym
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Asystent osoby niepełnosprawnej 341201
Opiekun w domu pomocy społecznej 341203
Kod i nazwa kwalifikacji
SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej
SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
SPO.01.5.6) wspiera osobę niepełnosprawną w integracji ze społeczeństwem:
SPO.01.5.6)1) określa możliwości i bariery osoby niepełnosprawnej w zakresie integracji ze społeczeństwem;
SPO.01.5.6)2) wspomaga osobę niepełnosprawną w integracji ze społeczeństwem;
SPO.01.5.9) współpracuje z grupami wsparcia, organizacjami pozarządowymi i jednostkami samorządu terytorialnego działającymi na rzecz osoby niepełnosprawnej w środowisku lokalnym:
SPO.01.5.9)1) wymienia organizacje pozarządowe i jednostki samorządu terytorialnego działające na rzecz osób niepełnosprawnych;
SPO.01.5.9)2) wskazuje możliwe formy wsparcia ze strony organizacji pozarządowych i jednostek samorządu terytorialnego;
SPO.01.5.10) pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej i innych instytucji:
SPO.01.5.10)2) wskazuje osobie niepełnosprawnej możliwości korzystania ze świadczeń pomocy społecznej i innych instytucji;
SPO.01.5.10)3) udziela wsparcia osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej i innych instytucji;
SPO.01.5.11) wspiera osobę niepełnosprawną w zakresie korzystania z ofert edukacyjnych, poradnictwa zawodowego i w podejmowaniu zatrudnienia:
SPO.01.5.11)2) pomaga osobie niepełnosprawnej w zakresie korzystania z ofert edukacyjnych, poradnictwa zawodowego i w podejmowaniu zatrudnienia;
SPO.01.5.13) pomaga osobie niepełnosprawnej w załatwianiu spraw:
SPO.01.5.13)1) dobiera formę wsparcia osoby niepełnosprawnej do jej możliwości psychofizycznych;
SPO.01.5.13)2) podaje przykłady wsparcia osoby niepełnosprawnej w załatwieniu spraw urzędowych;
SPO.01.7.1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej:
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej;
SPO.01.7.2) stosuje zasady komunikacji interpersonalnej:
SPO.01.7.2)4) wymienia kompetencje asystenta osoby niepełnosprawnej, jakie mają wpływ na jakość świadczonych usług;
SPO.03.5.6) wspiera osobę podopieczną w wyborze aktywnych form spędzania czasu wolnego z uwzględnieniem jej potrzeb i możliwości:
SPO.03.5.6)2) rozpoznaje potrzeby i możliwości osoby podopiecznej w zakresie spędzania czasu wolnego;
SPO.03.5.7) mobilizuje osobę podopieczną do aktywności w zależności od wieku, stanu zdrowia i niepełnosprawności:
SPO.03.5.7)1) rozpoznaje potrzeby i możliwości aktywizowania osoby podopiecznej; SPO.03.7.1) przestrzega zasad kultury i etyki podczas realizowania zadań zawodowych:
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.
Cele ogólne e‑materiału
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:
SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej:
świadczenia opieki i wsparcia w zakresie samodzielnego funkcjonowania osoby niepełnosprawnej;
wsparcia osoby niepełnosprawnej w utrzymaniu lub podejmowaniu aktywności społecznej i zawodowej;
SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej:
utrzymywania sprawności osoby podopiecznej i aktywizowania jej do samodzielności życiowej.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Jak wspierać osoby z niepełnosprawnościami w uczestniczeniu w życiu społecznym” - film edukacyjny„Jak wspierać osoby z niepełnosprawnościami w uczestniczeniu w życiu społecznym” - film edukacyjny
„Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w zakresie wsparcia uczestniczenia w życiu społecznym” - gra wcielanie się w rolę„Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w zakresie wsparcia uczestniczenia w życiu społecznym” - gra wcielanie się w rolę
„Wybrane organizacje świadczące wsparcie osobom z niepełnosprawnościami w uczestniczeniu w życiu społecznym” - grafika interaktywna„Wybrane organizacje świadczące wsparcie osobom z niepełnosprawnościami w uczestniczeniu w życiu społecznym” - grafika interaktywna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Film edukacyjny przedstawia praktyczne wskazówki i rozwiązania stosowane podczas wspierania osób z niepełnosprawnościami w różnych sytuacjach społecznych. W filmie pokazana jest wyraźnie rola asystenta, jako osoby wspierającej i pomagającej tylko w sytuacjach tego wymagających. Asystent nie wyręcza osób z niepełnosprawnościami i nie ogranicza ich relacji społecznych, natomiast poprzez udzielaną pomoc pozwala osobom z niepełnosprawnościami im na pełne uczestniczenie w życiu społecznym.
Drugim niezależnym elementem e‑materiału jest grafika interaktywna, w której zostały przedstawione wybrane organizacje działające na rzecz osób z niepełnosprawnościami, zajmujące się ich aktywizacją osób z niepełnosprawnościami, a tym samym przeciwdziałające ich wykluczeniu społecznemu.
Trzecim elementem e‑materiału jest gra wcielanie się w rolę. Można w nią grać w dowolnym momencie korzystania z materiałów multimedialnych, ale sugeruje się, aby to zrobić po zapoznaniu się z treścią filmu i grafiki interaktywnej. Grający wciela się w postacie osób z niepełnosprawnościami i ma za zadanie określić na różnych etapach gry, czy potrzebują one wsparcia asystenta. Odwrócenie ról ma na celu zrozumienie potrzeb osób z niepełnosprawnościami w różnych sytuacjach społecznych.
Materiały sprawdzające są powiązane ze wszystkimi materiałami multimedialnymi.
Słownik zawiera hasła występujące we wszystkich materiałach. Zapoznanie się z nimi jest niezbędne do zrozumienia treści filmu, treści grafiki interaktywnej i fabuły gry.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Tytuł materiału multimedialnego
Jak wspierać osoby z niepełnosprawnościami w uczestniczeniu w życiu społecznym
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film składa się z sześciu części i przedstawia asystowanie sześciu osobom z niepełnosprawnościami w różnych sytuacjach społecznych. Każdy fragment filmu dotyczy asystowania osobie z inną niepełnosprawnością, w odmiennych sytuacjach społecznych. Film ma wymiar praktyczny, pokazuje pracę asystenta w sytuacjach zawodowych oraz podkreśla, że asystowanie osobom z niepełnosprawnościami nie polega na ich wyręczaniu, tylko na tworzeniu warunków do ich samodzielności oraz wspieraniu nawiązywania i podtrzymywania przez nich relacji społecznych. Proponuje się obejrzenie filmu przed przystąpieniem do gry wcielanie się w rolę.
Materiał może zostać wykorzystany przy zdobywaniu i utrwalaniu wiedzy na temat planowania i organizowania wsparcia osobie z niepełnosprawnością, wspierania i pielęgnowania osoby z niepełnosprawnością oraz komunikacji społecznej.
Materiał jest powiązany z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
zadanie z lukami,
test wielokrotnego wyboru.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
SPO.01.5.6)1) określa możliwości i bariery osoby niepełnosprawnej w zakresie integracji ze społeczeństwem;
SPO.01.5.6)2) wspomaga osobę niepełnosprawną w integracji ze społeczeństwem;
SPO.01.5.10)3) udziela wsparcia osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej i innych instytucji;
SPO.01.5.11)2) pomaga osobie niepełnosprawnej w zakresie korzystania z ofert edukacyjnych, poradnictwa zawodowego i w podejmowaniu zatrudnienia;
SPO.01.5.13)1) dobiera formę wsparcia osoby niepełnosprawnej do jej możliwości psychofizycznych;
SPO.01.5.13)2) podaje przykłady wsparcia osoby niepełnosprawnej w załatwieniu spraw urzędowych;
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej;
SPO.01.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej;
SPO.01.7.2)4) wymienia kompetencje asystenta osoby niepełnosprawnej, jakie mają wpływ na jakość świadczonych usług;
SPO.03.5.6)2) rozpoznaje potrzeby i możliwości osoby podopiecznej w zakresie spędzania czasu wolnego;
SPO.03.5.7)1) rozpoznaje potrzeby i możliwości aktywizowania osoby podopiecznej;
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
rozpoznawanie potrzeb osoby z niepełnosprawnością,
rozróżnianie sytuacji, w których wparcie i pomoc ograniczałyby relacje społeczne osoby z niepełnosprawnością,
wspieranie osoby z niepełnosprawnością w nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji społecznych,
stosowanie zasad etyki i kultury zawodu.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Uczący się może wykorzystać film edukacyjny do poszerzenia i/lub powtórzenia wiedzy o formach uczestniczenia osób z niepełnosprawnościami w życiu społecznym oraz do przygotowania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.
Film edukacyjny jest istotnym elementem w procesie samokształcenia. Osoba ucząca się ma możliwość powrotu do konkretnych scen filmu, oglądania go wielokrotnie, robienia pauz i wyszukiwania informacji dodatkowych lub wyjaśniania niezrozumiałych pojęć.
Materiał multimedialny można wykorzystać w trakcie uczenia się:
uczący się ogląda film, a następnie gra w grę wcielanie się w rolę,
po obejrzeniu filmu uczący się tworzy katalog zasad wspierania osób,
uczący się ogląda film, a następnie wyszukuje w Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych ONZ występujące w nim pojęcia: uniwersalne projektowanie, racjonalne usprawnienia, pomoc techniczna.
po obejrzeniu filmu uczący się wykonuje zadanie z lukami.
Tytuł materiału multimedialnego
Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w zakresie wsparcia uczestniczenia w życiu społecznym
Typ materiału multimedialnego
Gra wcielanie się w rolę
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Gra wcielanie się w rolę polega na wcielaniu się w osoby z niepełnosprawnościami. W grze jest 10 różnych postaci, które mają konkretne zadanie do wykonania w przestrzeni publicznej. Niektóre z nich muszą dobrać sobie niezbędne akcesoria. Gracz wcielający się w rolę osoby z niepełnosprawnością podejmuje decyzję, czy potrzebuje ona wsparcia asystenta, czy nie. Za każdą decyzję są przyznawane punkty. Liczbę możliwych do otrzymania punktów gracz zna przed przystąpieniem do danego etapu gry. Do gry najlepiej przystąpić po zapoznaniu się z treścią filmu i grafiki interaktywnej.
Materiał może zostać wykorzystany przy zdobywaniu i utrwalaniu wiedzy na temat planowania i organizowania wsparcia osobie z niepełnosprawnością, wspierania i pielęgnowania osoby z niepełnosprawnością oraz komunikacji społecznej.
Materiał jest powiązany z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
wskazywanie poprawnych odpowiedzi,
test wielokrotnego wyboru.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
SPO.01.5.6)1) określa możliwości i bariery osoby niepełnosprawnej w zakresie integracji ze społeczeństwem;
SPO.01.5.6)2) wspomaga osobę niepełnosprawną w integracji ze społeczeństwem;
SPO.01.5.9)1) wymienia organizacje pozarządowe i jednostki samorządu terytorialnego działające na rzecz osób niepełnosprawnych;
SPO.01.5.9)2) wskazuje możliwe formy wsparcia ze strony organizacji pozarządowych i jednostek samorządu terytorialnego;
SPO.01.5.10)2) wskazuje osobie niepełnosprawnej możliwości korzystania ze świadczeń pomocy społecznej i innych instytucji;
SPO.01.5.10)3) udziela wsparcia osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej i innych instytucji;
SPO.01.5.11)2) pomaga osobie niepełnosprawnej w zakresie korzystania z ofert edukacyjnych, poradnictwa zawodowego i w podejmowaniu zatrudnienia;
SPO.01.5.13)1) dobiera formę wsparcia osoby niepełnosprawnej do jej możliwości psychofizycznych;
SPO.01.5.13)2) podaje przykłady wsparcia osoby niepełnosprawnej w załatwieniu spraw urzędowych;
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej;
SPO.01.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej;
SPO.01.7.2)4) wymienia kompetencje asystenta osoby niepełnosprawnej, jakie mają wpływ na jakość świadczonych usług;
SPO.03.5.6)2) rozpoznaje potrzeby i możliwości osoby podopiecznej w zakresie spędzania czasu wolnego;
SPO.03.5.7)1) rozpoznaje potrzeby i możliwości aktywizowania osoby podopiecznej;
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
rozpoznawanie potrzeb osoby z niepełnosprawnością,
udzielanie wsparcia osobom z niepełnosprawnościami w różnych sytuacjach społecznych,
rozróżnianie sytuacji, w której wsparcie osoby z niepełnosprawnością jest niezbędne, a kiedy zbyteczne,
elastyczne reagowanie na potrzeby osoby z niepełnosprawnością,
umiejętność komunikowania się z osobami z niepełnosprawnościami,
świadczenie wsparcia osobom z niepełnosprawnościami w sposób nieograniczający ich relacji społecznych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Uczący się może wykorzystać grę do poszerzenia i/lub powtórzenia wiedzy dotyczącej potrzeb osób z niepełnosprawnościami w zakresie wsparcia uczestniczenia w życiu społecznym oraz do przygotowania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.
Gra wcielanie się w rolę jest materiałem, z którego każdy uczący się może korzystać samodzielnie. Możliwość wybierania scenariuszy oraz wielokrotnego powtarzania gry pozwala na kształtowanie umiejętności i utrwalane wzorców zachowań asystenta osoby niepełnosprawnej.
Uczący się:
samodzielnie przechodzi kolejne etapy gry wcielanie się w rolę,
następnie wykonuje ćwiczenie – wskazywanie poprawnych odpowiedzi,
po zrealizowaniu danego scenariusza gry proponuje inne sytuacje lub okoliczności wydarzenia, które spowodują, że asystent będzie musiał zachować się inaczej,
po przejściu wszystkich scenariuszy może przygotować poradnik „Jak wspierać osoby z niepełnosprawnościami w sytuacjach społecznych” lub „Jak wspierać osoby z niepełnosprawnościami, aby rozwijać ich udział w życiu społecznym” lub „Rola asystenta osoby niepełnosprawnej w budowaniu dobrych relacji społecznych osób wspieranych”.
Tytuł materiału multimedialnego
Wybrane organizacje świadczące wsparcie osobom z niepełnosprawnościami w uczestniczeniu w życiu społecznym
Typ materiału multimedialnego
Grafika interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Grafika interaktywna przedstawia najważniejsze wybrane organizacje działające na rzecz osób z niepełnosprawnościami, zajmujące się wsparciem z zakresu aktywizacji społecznej i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu. Najlepiej zapoznać się z treścią grafiki interaktywnej przed przystąpieniem do gry wcielanie się w rolę.
Materiał może zostać wykorzystany przy zdobywaniu i utrwalaniu wiedzy na temat planowania i organizowania wsparcia osobie z niepełnosprawnością.
Materiał może zostać wykorzystany na zajęciach z zakresu planowania i organizowania wsparcia osobie z niepełnosprawnością.
Materiał jest powiązany z inetraktywnymi materiałami sprawdzającymi:
krzyżówka,
test wielokrotnego wyboru.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
SPO.01.5.6)2) wspomaga osobę niepełnosprawną w integracji ze społeczeństwem;
SPO.01.5.9)1) wymienia organizacje pozarządowe i jednostki samorządu terytorialnego działające na rzecz osób niepełnosprawnych;
SPO.01.5.9)2) wskazuje możliwe formy wsparcia ze strony organizacji pozarządowych i jednostek samorządu terytorialnego;
SPO.01.5.10)2) wskazuje osobie niepełnosprawnej możliwości korzystania ze świadczeń pomocy społecznej i innych instytucji;
SPO.01.5.11)2) pomaga osobie niepełnosprawnej w zakresie korzystania z ofert edukacyjnych, poradnictwa zawodowego i w podejmowaniu zatrudnienia;
SPO.03.5.6)2) rozpoznaje potrzeby i możliwości osoby podopiecznej w zakresie spędzania czasu wolnego.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał multimedialny wspiera osiągnięcie następujących celów:
znajomość instytucji działających na rzecz osób z niepełnosprawnościami,
umiejętność wskazania konkretnej instytucji wspierającej osoby z niepełnosprawnościami w zależności od potrzeb osoby wspieranej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Uczący się może wykorzystać grafikę interaktywną do usystematyzowania, poszerzenia i/lub powtórzenia wiedzy dotyczącej organizacji świadczących wsparcie osobom z niepełnosprawnościami w uczestniczeniu w życiu społecznym oraz do przygotowania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.
Grafika interaktywna jest skondensowanym zbiorem informacji na temat wybranych najważniejszych organizacji działających na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Uczący się może potraktować ją jako punkt wyjścia do przygotowania własnej bazy danych dotyczącej różnych organizacji, pogrupowanych według zakresu działania lub obszaru, na którym świadczą wsparcie i pomoc osobom z niepełnosprawnościami. Podane numery telefonów i adresy umożliwiają uczącemu się kontakt z daną organizacją i pogłębienie wiedzy na temat prowadzonych przez nią działań.
Uczący się:
zapoznaje się indywidualnie z treścią grafiki interaktywnej,
przygotowuje szerszą notatkę na temat działalności wybranych organizacji,
przygotowuje własną bazę danych dotyczącą organizacji wspierających osoby z niepełnosprawnościami,
przeprowadza ankietę z osobami z niepełnosprawnościami na temat działalności konkretnej organizacji,
zapoznaje się z treścią grafiki interaktywnej, a następnie rozwiązuje krzyżówkę.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią „Co powinien wiedzieć asystent osoby niepełnosprawnej”
Opis materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią składa się z dziesięciu pytań. Na odpowiedź uczący się ma 15 minut (1,5 minuty na pytanie). Zadania mają różny stopień trudności.
Sugeruje się wykonanie testu po zapoznaniu się ze wszystkimi materiałami multimedialnymi. Rozwiązanie testu pozwala na sprawdzenie wiedzy i umiejętności uczących się z zakresu wspierania osób z niepełnosprawnościami w sytuacjach społecznych. Informacje zwrotne w przypadku podania nieprawidłowej odpowiedzi umożliwiają weryfikację popełnionych błędów i ich skorygowanie. Uczący się mogą również przystąpić do rozwiązania testu przed zapoznaniem się z multimediami, a ewentualne błędy skorygować po obejrzeniu filmu edukacyjnego i grafiki interaktywnej oraz przejściu gry wcielanie się w rolę.
Test powiązany jest z filmem edukacyjnym „Jak wspierać osoby z niepełnosprawnościami w uczestniczeniu w życiu społecznym”, grą wcielanie się w rolę „Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w zakresie wsparcia uczestniczenia w życiu społecznym” i grafiką interaktywną „Wybrane organizacje świadczące wsparcie osobom z niepełnosprawnościami w uczestniczeniu w życiu społecznym”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
SPO.01.5.6)1) określa możliwości i bariery osoby niepełnosprawnej w zakresie integracji ze społeczeństwem;
SPO.01.5.6)2) wspomaga osobę niepełnosprawną w integracji ze społeczeństwem;
SPO.01.5.11)2) pomaga osobie niepełnosprawnej w zakresie korzystania z ofert edukacyjnych, poradnictwa zawodowego i w podejmowaniu zatrudnienia;
SPO.01.5.13)1) dobiera formę wsparcia osoby niepełnosprawnej do jej możliwości psychofizycznych;
SPO.01.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej;
SPO.01.7.2)4) wymienia kompetencje asystenta osoby niepełnosprawnej, jakie mają wpływ na jakość świadczonych usług;
SPO.03.5.7)1) rozpoznaje potrzeby i możliwości aktywizowania osoby podopiecznej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami „Profesjonalny asystent osoby niepełnosprawnej”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie to krótki tekst z lukami. Pod tekstem znajdują się słowa, które należy umieścić w lukach. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Sugeruje się wykonanie zadania po obejrzeniu filmu edukacyjnego lub jako ćwiczenie sprawdzające poziom wiedzy uczących się przed zapoznanimem się z mullimedium, a następnie ewentualne skorygowanie odpowiedzi po jego obejrzeniu. Zadanie sprawdza podstawową wiedzę uczących się z zakresu wspierania osób z niepełnosprawnościami przez asystentów w sytuacjach społecznych. Wykonanie ćwiczenia umożliwia samosprawdzalnie wiedzy uczących się.
Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Jak wspierać osoby z niepełnosprawnościami w uczestniczeniu w życiu społecznym”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
SPO.01.5.6)1) określa możliwości i bariery osoby niepełnosprawnej w zakresie integracji ze społeczeństwem;
SPO.01.5.6)2) wspomaga osobę niepełnosprawną w integracji ze społeczeństwem;
SPO.01.5.11)2) pomaga osobie niepełnosprawnej w zakresie korzystania z ofert edukacyjnych, poradnictwa zawodowego i w podejmowaniu zatrudnienia;
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej;
SPO.01.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej;
SPO.01.7.2)4) wymienia kompetencje asystenta osoby niepełnosprawnej, jakie mają wpływ na jakość świadczonych usług;
SPO.03.5.7)1) rozpoznaje potrzeby i możliwości aktywizowania osoby podopiecznej;
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Krzyżówka „Wspieranie aktywności osób z niepełnosprawnościami”
Opis materiału sprawdzającego
Krzyżówka zawiera jedenaście zdań. Wskazane litery odpowiedzi utworzą hasło główne. Pod krzyżówką znajduje się pytanie związane z hasłem oraz przykładowa odpowiedź. Jest to zadanie trudne.
Krzyżówkę można rozwiązać po zapoznaniu się z treścią grafiki interaktywnej w celu samosprawdzenia zapamiętania stopnia przyswojenia informacji zawartych w treści multimedium. Rozwiązanie krzyżówki przed zapoznaniem się z treścią grafiki interaktywnej sprawdza podstawową wiedzę uczących się o wybranych organizacjach wspierających osoby z niepełnosprawnościami w aktywizacji społecznej. W przypadku trudności z prawidłowym rozwiązaniem krzyżówki, uczący się powinien szczegółowo zapoznać się z treścią grafiki interaktywnej, a następnie ponownie przystąpić do wykonania zadania.
Krzyżówka powiązana jest z grafiką interaktywną „Wybrane organizacje świadczące wsparcie osobom z niepełnosprawnościami w uczestniczeniu w życiu społecznym”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
SPO.01.5.9)1) wymienia organizacje pozarządowe i jednostki samorządu terytorialnego działające na rzecz osób niepełnosprawnych;
SPO.01.5.9)2) wskazuje możliwe formy wsparcia ze strony organizacji pozarządowych i jednostek samorządu terytorialnego;
SPO.01.5.10)2) wskazuje osobie niepełnosprawnej możliwości korzystania ze świadczeń pomocy społecznej i innych instytucji;
SPO.01.5.10)3) udziela wsparcia osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej i innych instytucji;
SPO.01.5.11)2) pomaga osobie niepełnosprawnej w zakresie korzystania z ofert edukacyjnych, poradnictwa zawodowego i w podejmowaniu zatrudnienia;
SPO.03.5.6)2) rozpoznaje potrzeby i możliwości osoby podopiecznej w zakresie spędzania czasu wolnego;
SPO.03.5.7)1) rozpoznaje potrzeby i możliwości aktywizowania osoby podopiecznej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Uczestniczenie osób z niepełnosprawnościami w życiu społecznym”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera dwanaście zdań dotyczących uczestniczenia osób z niepełnosprawnościami w życiu społecznym. Uczący się powinien wskazać wszystkie zdania prawdziwe. Jest to zadanie łatwe.
Zadanie sprawdza wiedzę uczących się z zakresu umiejętności wspierania osób z niepełnosprawnościami w relacjach ze społeczeństwem. Pozwala na samosprawdzalnie wiedzy po przejściu gry wcielanie się w rolę. Może być wykorzystane jako materiał sprawdzający przed przystąpieniem do gry, a ewentualne błędy można skorygować po pozytywnym jej ukończeniu.
Zadanie jest powiązane z grą wcielanie się w rolę „Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w zakresie wsparcia uczestniczenia w życiu społecznym”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
SPO.01.5.6)1) określa możliwości i bariery osoby niepełnosprawnej w zakresie integracji ze społeczeństwem;
SPO.01.5.6)2) wspomaga osobę niepełnosprawną w integracji ze społeczeństwem;
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowe;
SPO.01.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej;
SPO.01.7.2)4) wymienia kompetencje asystenta osoby niepełnosprawnej, jakie mają wpływ na jakość świadczonych usług;
SPO.03.5.6)2) rozpoznaje potrzeby i możliwości osoby podopiecznej w zakresie spędzania czasu wolnego;
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści