Ilustracja składa się w dwóch fotografii połączonych poziomo. Na fotografii z lewej znajduje się daleki widok na góry. Zdjęcie zostało zrobione przez kraty balustrady balkonu w słoneczny dzień na fotografii z prawej znajdują się grube korzenie drzewa oraz splecione wokół nich mniejsze, młodsze. Korzenie są szare obejmują całą fotografię. Natura stworzyła różnorodne zestawienia, korzystając z korzeni drzew.
Z lewej: Kompozycja wieloplanowa, Widok z balkonu na góry, fot. krata, 2017; z prawej: kompozycja jednoplanowa: Widok na korzenie drzewa, online‑skills
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
R1NL324C94ERT
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Fotografia ilustruje łuszczącą się farbę na ścianie.
Fotografia faktury ściany, fot.: David Alberto Carmona
Źródło: pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
Kompozycja jednoplanowakompozycja jednoplanowaKompozycja jednoplanowa to taki rodzaj kompozycji, której wszystkie elementy znajdują się na jednym, pierwszym planie.
Ilustruje to, na przykład, fotografia obok, przedstawiająca fakturę łuszczącej się farby na ścianie.
Na ilustracjach poniżej możesz zapoznać się z pracami malarskimi, które są przykładem kompozycji jednoplanowych.
kompozycja jednoplanowa
oparta na jednym planie, to znaczy, że wszystkie elementy kompozycji znajdują się na jednym - pierwszym planie;
1 z 2
ROSEM5DE47TZX
Ilustracja o kształcie pionowego prostokąta przedstawia obraz Olgi Boznańskiej „Portret kobiety (Cyganka)”. Ukazuje młodą kobietę ubraną w bordową, umarszczoną bluzkę z odsłoniętym lewym ramieniem, stojącą bokiem. Prawą rękę zaciśniętą w pięść trzyma na brzuchu. Na głowie ma zawiązaną szarą chustkę. W jej lewym uchu widoczny jest bordowy kolczyk. Za kobietą znajduje się jasne tło z podpisem w prawym górnym rogu.
Olga Boznańska, „Portret kobiety (Cyganka)”, 1888 r., Muzeum Narodowe w Krakowie,
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1KVGHP5XR3KK
Ilustracja przedstawia obraz Jacksona Pollocka pt. „Numer 6”. Dzieło powstało w 1949 roku. Na obrazie zostały przedstawione liczne plamy wykonane za pomocą pociągnięć pędzla. Nie jest to jednakże abstrakcyjny malunek tworzony zupełnie przypadkowo. Autor w swoich pracach wzoruje się formami z innych kręgów kulturowych m.in. indiańskich. Obraz prezentuje całą gamę kolorystyczną, dominujące są jednak ciemne kolory.
Jackson Pollock, „Numer 6”, 1949 r.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Obecnie na całym świecie powstaje wiele murali. Niektóre z nich tworzą iluzję przestrzeni - inne przedstawiają postacie, napisy, historie na płaszczyznach ścian, bez budowania takiej iluzji - są jednoplanowymi obrazami, czasem wielkich rozmiarów.
R1USD4QX1FGVO
Ilustracja interaktywna. Na szarej ścianie bloku mieszkalnego, prezentowany jest mural przedstawiający kobietę w bluzce w kolorowe kwiaty, pod szyją ma szalik w żółto‑czerwoną kratę. Włosy upięte w kok są niebieskiego koloru. W uszach ma kolczyki w kształcie dużego koła z dopiętym na nitce piórkiem ptasim. Kobieta stoi bokiem do widza. Nad jej głową namalowany jest karmnik dla ptaków w kolorze niebiesko - żółtym. Na ilustracji znajdują się trzy aktywne punkty, po ich otwarciu uzyskujemy dodatkowe informacje. 1. Mural powstał w ramach projektu opracowanego przez Fundację Urban Forms prac dyplomowych studentów Akademii Sztuk Pięknych. 2. Autor, Sainer (Przemysław Blejzyk) to absolwent Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi na wydziale Grafiki i Malarstwa., 3. Namalowana dziewczyna ma około 20 m wysokości i 6 m szerokości.
Ilustracja interaktywna. Na szarej ścianie bloku mieszkalnego, prezentowany jest mural przedstawiający kobietę w bluzce w kolorowe kwiaty, pod szyją ma szalik w żółto‑czerwoną kratę. Włosy upięte w kok są niebieskiego koloru. W uszach ma kolczyki w kształcie dużego koła z dopiętym na nitce piórkiem ptasim. Kobieta stoi bokiem do widza. Nad jej głową namalowany jest karmnik dla ptaków w kolorze niebiesko - żółtym. Na ilustracji znajdują się trzy aktywne punkty, po ich otwarciu uzyskujemy dodatkowe informacje. 1. Mural powstał w ramach projektu opracowanego przez Fundację Urban Forms prac dyplomowych studentów Akademii Sztuk Pięknych. 2. Autor, Sainer (Przemysław Blejzyk) to absolwent Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi na wydziale Grafiki i Malarstwa., 3. Namalowana dziewczyna ma około 20 m wysokości i 6 m szerokości.
Sainer (grupa EtamCru), „Primavera”, przykład techniki muralu, Łódź, ul. Uniwersytecka
Źródło: wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
Niektórzy artyści street artu (sztuki ulicy) opracowali swój styl - artystyczny język, dzięki któremu ich prace są rozpoznawalne. Taką jest na przykład praca Keitha Haringa - na ilustracji poniżej - zbudowana tylko czerwoną linią, tworzy kompozycję jednoplanową.
RBQ9DJ52F24LM
Ilustracja przedstawia dzieło Keitha Haringa. Przedstawiony został Mural Haringa w Barcelonie. Na ilustracji znajduje się fragment muru. Możemy na nim dostrzec liczne rysunki. Kontury ikon są w kolorze czerwonym. Obok grafik znajdują się także podpisy wykonane czerwoną farbą. Artysta słynie z tworzenia dzieł w nurtach pop‑art oraz street art.
Keith Haring, mural, Barcelona, Hiszpania
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1ES6X9XHXFC31
Ilustracja przedstawia plakat Krzysztofa Białkowicza promujący 23. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Lalek w Toruniu. Na niebieskim tle umieszczony jest motyw graficzny, przedstawiający czarną głowę nosorożca, który ma założoną różowo‑fioletową czapeczkę z gumką pod brodą. Powyżej, pod skosem naniesione są pomarańczowe napisy, informujące o rodzaju wydarzenia, dacie i stronie internetowej. Pod głową nosorożca znajduje się informacja o miejscu festiwalu. Tekst wykonany jest prostą, blokową czcionką o kwadratowym kształcie.
Plakat teatralny
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
PlakatyplakatPlakaty są dość często kompozycjami jednoplanowymi.kompozycja jednoplanowakompozycjami jednoplanowymi. Ma to związek z ich głównym przeznaczeniem - funkcją informacyjną i reklamową. Powinny zwracać uwagę obrazem - zazwyczaj uproszczonym i w kontrastowych kolorach.
Plakaty powinny także zawierać minimalną ilość tekstu odpowiedniego kształtu i wielkości. Tekst powinien być tak zakomponowany, aby przyciągał naszą uwagę, np.: kolorem - jak na plakacie znajdującym się obok. Środkami wyrazu wykorzystywanymi w plakacie jest linia, płaska plama barwna oraz litera określonego kształtu i wielkości, jak np.: w plakacie na ilustracji poniżej:
R1K8ZKX1LFZ1Z
Ilustracja przedstawia plakat „Wielcy ludzie jazzu – Ray Charles”, autorstwa Waldemara Świerzego. W centrum kompozycji, na czerwonym, prostokątnym tle znajduje się dynamicznie namalowana szerokimi pociągnięciami pędzla, głowa mężczyzny w czarnych okularach. Grafikę tworzą plamy w kolorach różu, czerwieni, żółci granatów, czerni i bieli. Całość malowidła otoczona jest czarną, wąską ramką. Nad grafiką umieszczony jest czarny tekst na białym tle „Wielcy ludzie jazzu / Jazz Greats”, natomiast u dołu plakatu znajduje się napis „Ray Charles”.
Plakat „Wielcy ludzie jazzu – Ray Charles”, dostępny w internecie: galeriaplakatu.com.pl
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: galeriaplakatu.com.pl, licencja: CC BY 3.0.
W plakacieplakatplakacie autor w prosty sposób, często za pomocą znaków graficznych lub przy użyciu metafory informuje o sztuce teatralnej, filmie, czy sygnalizuje problem społeczny.
Twórz tradycyjnie!
R10wV7vY2YcLp
Zdjęcie przedstawia przybory plastyczne; z prawej strony w dużym zbliżeniu znajdują się kredki ułożone obok siebie, od zimnych do gorących kolorów. Po drugiej stronie - rozłożony komplet farb akwarelowych i a nad nim dwie ręce. Jedna wskazuje palcem farby, druga nabiera je pędzelkiem. Z brzegu wychyla się kilka pędzli w kubku. Na górnej krawędzi zdjęcia zostały dodane spływające do dołu farby, częściowo zasłaniające obraz.
Materiały i przybory plastyczne
Źródło: wikipedia.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
R1QZJVQOCL2QV
Wykonaj samodzielnie lub w grupie 2‑osobowej plakat jako kompozycję jednoplanową.
Potrzebne będą: - arkusz brystolu w dowolnym kolorze, w formacie A2; - kolorowe papiery, np.: samoprzylepne, ale mogą być również inne; - nożyczki; - klej; - czarny marker.
Etapy pracy nad plakatem: 1. Zaprojektuj plakat informujący o wybranym wydarzeniu w szkole, np.: koncercie, projekcji filmu, przedstawieniu teatralnym, wernisażu prac, itp. 2. Zaplanuj napis, jeden lub dwa elementy graficzne. 3. Wytnij je z kolorowych papierów i ułóż na kartonie. 4. Zanim przykleisz elementy – spróbuj zmieniać ich położenie, zastanów się, może niektóre elementy warto powiększyć lub zmniejszyć. 5. Zwróć uwagę, żeby napis był czytelny. 6. Przyklej wszystko na karton. 7. Zdecyduj, czy warto wyeksponować jeden z elementów plakatu – w tym celu obrysuj dokładnie jego kształt markerem. 8. W polu poniżej wpisz treść napisu, znajdującego się na plakacie.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
R1CNOLZ3UVV4U
Zaprojektuj plakat jako kompozycję jednoplanową, informujący o wybranym wydarzeniu w szkole, np.: koncercie, projekcji filmu, przedstawieniu teatralnym, wernisażu prac, itp. 1. Zaplanuj napis i jeden lub dwa elementy graficzne. 2. Podczas projektowania zdecyduj, czy ważniejszy ma być napis, czy element graficzny. A może uznasz, że obydwa elementy będą tak samo ważne? 3. Swój projekt możesz wykonać samodzielnie lub w grupie dwuosobowej. 4. Opis projektu wpisz w polu poniżej.
to taka kompozycja, której elementy znajdują się na kilku planach, przynajmniej na trzech;
Kompozycja wieloplanowakompozycja wieloplanowaKompozycja wieloplanowa to taka, w której poza planem pierwszym występują również plany dalsze. W kompozycjach wieloplanowych często stosuje się perspektywę kulisową, w której elementy obrazu znajdujące się bliżej nas zasłaniają częściowo te, które są na dalszych planach.
To jeden ze sposobów ukazania przestrzeni na płaskiej powierzchni obrazu.
R8h1qly74za5q1
Zdjęcie przedstawia wielką formę przestrzenną w kształcie fasoli z wyszlifowanego metalu, w którym odbija się wszystko z zewnątrz. Nosi nazwę "Brama chmur" i jest ustawiona w parku w Chicago w USA. Za nią rozciąga się wielkie miasto, wieżowce.
Anish Kapoor, "Brama Chmur", Park Millenium w Chicago, USA, fot.: Eric Esma, Pexels
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
Kompozycja fotografii znajdującej się obok, przedstawiającej fragment miasta jest również wieloplanowakompozycja wieloplanowawieloplanowa. Plac, ławki, tłum ludzi, wreszcie główny motyw: lustrzana forma przestrzenna tzw. „Brama Chmur” - wszystko znajduje się bliżej niż wieżowce, które znajdują się na planach dalszych.
Kompozycie wieloplanowe mają również często zastosowanie w malarstwie, jak np.: w obrazie poniżej, w którym wiele planów tworzy wyraźną głębię.
R1CX1Q1QRDDFN
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia obraz Olgi Boznańskiej „Kwiaciarki”. Ukazuje trzy młode dziewczęta ubrane w sukienki. Dwie z nich siedzą na przeciwko siebie przy stole. Trzecia siedzi na krześle obok, frontalnie do widza. Na blacie stołu leżą kwiaty, z których dziewczęta składają bukiety. Obok z prawej strony obrazu znajduje się drzewko w doniczce. Na wprost obrazu, za postaciami znajduje się okno z widokiem na łąkę oraz zabudowania. Po lewej stronie, na ścianie wisi obraz. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Obraz składa się z czterech planów: pierwszy plan - to postać siedząca do nas tyłem; drugi plan - to siedzące obok okna kwiaciarki i stół; trzeci plan - to okno; czwarty plan - to budynki za oknem.
Punkt 2: W centrum obrazu są kolory jasne, po bokach - kolory wyraźnie przyciemnione.
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia obraz Olgi Boznańskiej „Kwiaciarki”. Ukazuje trzy młode dziewczęta ubrane w sukienki. Dwie z nich siedzą na przeciwko siebie przy stole. Trzecia siedzi na krześle obok, frontalnie do widza. Na blacie stołu leżą kwiaty, z których dziewczęta składają bukiety. Obok z prawej strony obrazu znajduje się drzewko w doniczce. Na wprost obrazu, za postaciami znajduje się okno z widokiem na łąkę oraz zabudowania. Po lewej stronie, na ścianie wisi obraz. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Obraz składa się z czterech planów: pierwszy plan - to postać siedząca do nas tyłem; drugi plan - to siedzące obok okna kwiaciarki i stół; trzeci plan - to okno; czwarty plan - to budynki za oknem.
Punkt 2: W centrum obrazu są kolory jasne, po bokach - kolory wyraźnie przyciemnione.
Olga Boznańska, „Kwiaciarki”, 1889 r., Muzeum Narodowe w Krakowie
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Pejzaż - zarówno w naturze, fotografii, jak i w malarstwie - ukazuje przestrzeń, co powoduje, że zazwyczaj jest kompozycją wieloplanową.kompozycja wieloplanowakompozycją wieloplanową. Widać to wyraźnie np.: na obrazie Paula Cézanne'a [czytaj: pola sezana] na ilustracji poniżej:
R3RLFG1L6JCJ7
Ilustracja przedstawia obraz Paula Cézanne'a „Góra Świętej Wiktorii”. Ukazuje widok na górę, zlewającą się z błękitnym niebem. Na pierwszym planie znajduje się pejzaż z zabudowaniami. U dołu rozciąga się pas drzew, namalowany szerokimi pociągnięciami pędzla i z widoczną fakturą. Dalej taką samą techniką namalowane są budynki i otaczająca je zieleń. Obraz, dzięki zastosowaniu takiej techniki traci na wyrazistości i skłania się ku abstrakcyjnemu obrazowaniu rzeczywistości.
Paul Cézanne [czytaj: pol sezan]„Góra Świętej Wiktorii”, 1904 r., Philadelphia Museum of Art [czytaj: filadelfia miuzijem of aart], USA
Źródło: commons.wikimedia.org, domena publiczna.
Zwróć uwagę na elementy krajobrazu, jakie można tu znaleźć, kierując wzrok od najbliższego pasa drzew - to pierwszy plan obrazu. Za nim dachy domów, które częściowo przesłaniają miasteczko i zielone pola i widok na miastecko. W głębi widać Górę Świętej Wiktorii, która zlewa się z błękitnym niebem. To kilka planów, które tworzą przestrzeń przedstawioną na obrazie.
Kompozycja tego obrazu jest wieloplanowakompozycja wieloplanowawieloplanowa, a także otwartakompozycja otwartaotwarta, asymetrycznakompozycja asymetrycznaasymetryczna i wieloelementowakompozycja wieloelementowawieloelementowa.
Polecenie 3
ROVAGZ28V3AVT
Na ilustracjach poniżej znajdują się prace plastyczne, w których zostały zastosowane kompozycje zarówno wieloplanowe, jak jednoplanowe. Galeria zawiera cztery prace: dwie z nich przedstawiają kompozycję wieloplanową, a dwie - jednoplanową. Rozpoznaj rodzaje kompozycji każdej z prezentowanych prac i wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ilustracja 1 z 4
R1LKAR87GJ9TJ
Praca plastyczna nr 1
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ilustracja 2 z 4
R1ZVUANPVKG42
Praca plastyczna nr 2
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ilustracja 3 z 4
R1RHL4GUXX3MA
Praca plastyczna nr 3
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ilustracja 4 z 4
RupeV5Djix9Jn
Praca plastyczna nr 4
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
RNZC8KATX11T6
Zaznacz cechy dzieła o kompozycji wieloplanowej.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że wieloplanowość sugeruje, że mamy do czynienia z dużą odległością od widza.
kompozycja z planem pierwszym, drugim i dalszymi; iluzja przestrzeni.
R4bPKgLYw5GMD1
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Babie lato”, autorstwa Józefa Chełmońskiego. W centrum kompozycji znajduje się leżąca dziewczyna, która z wyraźną przyjemnością bawi się trzymaną w lewej dłoni nicią babiego lata. Prawa, wyciągnięta na ziemi ręka opiera się o położony obok kij. Postać ubrana jest w płócienną, bufiastą bluzkę oraz białą spódnicę, spod której wystają ubrudzone ziemią stopy. Jasne włosy owija żółta chusta, która luźno opada na ziemię za głową dziewczyny. Pasterka leży na grubej, workowej tkaninie przykrywającej zielono‑brązową ziemię z małymi kępami traw. W tle po lewej stronie znajduje się czarna sylwetka psa wpatrzonego w horyzont, na którym artysta namalował drobnymi punktami stado bydła. Nad bezkresnym pejzażem rozpościera się zachmurzone, niebiesko‑szare, rozjaśniające się ku dołowi niebo. Zamknięta kompozycja, utrzymana jest w wąskiej tonacji beżów i szarych błękitów z mocnym żółtym akcentem chusty na głowie dziewczyny.
Józef Chełmoński, "Babie lato", 1875 r., Muzeum Narodowe, Warszawa
Źródło: Jan Kowalski, cc0.
Zarówno w malarstwie polskim, jak i europejskim znajdziesz wiele scen rodzajowychscena rodzajowascen rodzajowych umieszczonych w różnych przestrzeniach. Przedstawiają one ludzi w codziennych sytuacjach - przy pracy, zabawie, odpoczynku.
Martwa natura może być zaskakująca, jak na przykład ta, na ilustracji poniżej. Bogata kompozycja jest wieloplanowakompozycja wieloplanowawieloplanowa. Zwróć uwagę, jaka scena rozgrywa się na dalszym planie.
RQ6NBXOL6M33C
Ilustracja interaktywna - po kliknięciu kursorem myszy grafiki, przedstawiającej obraz Joachima Beuckelaer'a pt. „Scena kuchenna ze spotkaniem na drodze do Emaus”, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa.
Ilustracja interaktywna - po kliknięciu kursorem myszy grafiki, przedstawiającej obraz Joachima Beuckelaer'a pt. „Scena kuchenna ze spotkaniem na drodze do Emaus”, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa.
0braz Joachima Beuckelaer'a „Scena kuchenna ze spotkaniem na drodze do Emaus”
Źródło: online-skills, domena publiczna.
Ćwiczenie 1
R1Ny9H17WgSXk
Uporządkuj ilustracje: najpierw ilustracje przedstawiające kompozycję wieloplanową, a następnie - ilustracje przedstawiające kompozycję jednoplanową. Rozpocznij od ilustracji związanej z naturą.
Uporządkuj ilustracje: najpierw ilustracje przedstawiające kompozycję wieloplanową, a następnie - ilustracje przedstawiające kompozycję jednoplanową. Rozpocznij od ilustracji związanej z naturą.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że jako pierwsza powinna być ilustracja wieloplanowa, na której znajduje się natura, a ostatnia - ilustracja, na której zastosowana jest kompozycja jednoplanowa - a w tym zestawie ilustracji jest tylko jedna taka ilustracja.
1. Ilustracja z liściem na pierwszym planie. 2. Ilustracja z budynkiem w tle. 3. Ilustracja z filiżanką.
Ćwiczenie 1
R11XS9B9K9VX3
Który rodzaj kompozycji wybierzesz, aby stworzysz iluzję przestrzeni? Wybierz właściwą odpowiedź.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że to, co jest w przestrzeni może znajdować się blisko lub daleko od nas.
malarstwo gestu, polegające na bezpośrednim rozlewaniu farby na płótno leżące poziomo
akcent kolorystyczny, akcent barwny
akcent kolorystyczny, akcent barwny
plama barwna, linia, przedmiot lub inny element najczęściej niewielkich rozmiarów w stosunku do całej kompozycji dzieła, o zdecydowanie wyróżniającej się barwie (cieplejszej bądź zimniejszej) względem pozostałych plam tworzących obraz
diagonalny
diagonalny
w sztukach plastycznych zasada komponowania obrazu lub rzeźby, polegająca na akcentowaniu jednej lub kilku osi ukośnych; ukośny kierunek kompozycji
grafika
grafika
dział sztuk plastycznych obejmujący wykonanie techniką powielania na dowolnym podłożu odbitek z uprzednio wykonanej formy; też: dzieło wykonane tą techniką
grafika użytkowa
grafika użytkowa
dziedzina grafiki, związana z rynkiem wydawniczym i reklamą. Służy projektowaniu plakatów, ilustracji książkowych, reklam, znaczków pocztowych, banknotów, zaproszeń i tym podobnych, wykorzystywanych w codziennym użytkowaniu
iluzja przestrzeni
iluzja przestrzeni
to rodzaj malarstwa dający iluzję rzeczywistości, sposób malowania wywołujący złudzenie, iż ukazane na dwuwymiarowej powierzchni przedstawienie jest trójwymiarowe
kompozycja
kompozycja
to rozmieszczenie, uporządkowanie elementów w dziele sztuki (zarówno na płaszczyźnie, jak i w przestrzeni)
kompozycja jednoplanowa
kompozycja jednoplanowa
oparta na jednym planie, to znaczy, że wszystkie elementy kompozycji znajdują się na jednym - pierwszym planie;
kompozycja wieloplanowa
kompozycja wieloplanowa
to taka kompozycja, której elementy znajdują się na kilku planach, przynajmniej na trzech;
kompozycja z akcentem
kompozycja z akcentem
kompozycja, w której przynajmniej jeden z jej elementów wyróżnia się, np. barwą, wielkością, kształtem
pejzaż
pejzaż
gatunek malarstwa, który przedstawia krajobraz, widok natury lub miasta; ze względu na przedstawiany motyw można wyróżnić; weduty (pejzaże miejskie), mariny (pejzaże morskie), pejzaże ze sztafażem (niewielkie postacie w krajobrazie), nokturny (pejzaże nocne) i inne
plakat
plakat
gatunek grafiki użytkowej o funkcji informacyjnej, reklamowej, propagandowej itp. także duży arkusz papieru zawierający informację w formie graficznej
środki wyrazu artystycznego
środki wyrazu artystycznego
to elementy dzieła, które twórca wykorzystuje do stworzenia pracy plastycznej; podstawowe środki to m.in. kompozycja, linia, perspektywa, barwa, faktura, światło, bryła
to takie rozmieszczenie elementów, które sprawia wrażenie jakby dzieło miało dalszy ciąg poza ramami obrazu i sprawia wrażenie, że można je kontynuować poza jego obszar
kompozycja asymetryczna
kompozycja asymetryczna
prawa i lewa strona kompozycji się różnią; kompozycja asymetryczna to taka, w której elementy rozmieszczone są nieregularnie, niezależnie od osi symetrii
kompozycja wieloelementowa
kompozycja wieloelementowa
to taka kompozycja, w której artysta zastosował co najmniej trzy elementy