E-materiały do kształcenia zawodowego

Budowa środków transportu drogowego

Eksploatacja środków transportu drogowego — Kierowca mechanik , Technik transportu drogowego .

bg‑turquoise

Instrukcja użytkowania

4

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z dziesięciu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

RMU7H1q3G3uTM
Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

R11r3K1RZgRdr
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wprowadzenie

WprowadzenieD1CpU3xZpWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą: wizualizacja modelu w grafice 3D, atlas interaktywny, grafika interaktywna oraz interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning.

Wizualizacja modelu w grafice 3D

WizualizacjaDA0lBvpbQWizualizacja składa się z modeli 3D — ich lista wraz z podglądami, przedstawiona jest w panelu głównym (menu pod przyciskiem „Pokaż modele”), z którego można wybrać do obejrzenia odpowiedni model. Modele 3D można za pomocą myszki dowolnie obracać i oglądać z różnej perspektywy, a za pomocą scrolla przybliżać. W lewym górnym rogu znajdują się wszystkie numery znaczników występujących na planszy i zawierających opisy w formie tekstowej i nagrania audio.

Aby odtworzyć nagranie, należy kliknąć ikonę trójkąta znajdującą się na panelu poniżej opisu tekstowego.

R12Y6zPZOb5ut
Przykładowe zdjęcie wizualizacji
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W lewym górnym rogu znajduje się ikona przekreślonej kamery. Kliknięcie na nią resetuje ułożenie modelu — wraca on do pozycji wyjściowej.

R1b8lhRyH5F50
Ikona przekreślonej kamery
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Obok ikony kamery znajduje się ikona pauzy lub startu. Wyświetlanie się ikony pauzy oznacza zatrzymanie, a ikona startu rozpoczęcie automatycznego obrotu modelu. Kliknięcie na tę ikonę powoduje włączenie lub wyłączenie obrotu modelu.

R4elIaV4XyFKE
Ikony pauzy oraz startu obracania modelu 3D
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Przycisk „Pokaż modele” wyświetla kafelki z modelami 3D do wybrania.

R1XkyeCALkuiV
Przycisk ,,Pokaż modele" wyświetlający się nad modelami 3D
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Wizualizacja modelu w grafice 3D posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze.

Atlas interaktywny

Atlas interaktywnyD1A4ZHv6jAtlas interaktywny składa się z zakładek. Aby przejść do treści, należy kliknąć w wybrany pasek zakładki.

Rycwc4ywp8zZJ
Widok zakładek atlasu interaktywnego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Wewnątrz zakładek znajduje się treść atlasu przedstawiona za pomocą dwóch rodzajów ilustracji interaktywnych oraz w formie tekstowej.

RcPZcH8xnS09k
Widok na otwartą zakładkę atlasu interaktywnego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Aby przejść do treści zawartej w pierwszym rodzaju ilustracji, należy kliknąć na wybrany punkt interaktywny. Punkty te są podpisami poszczególnych elementów wskazanych na rysunku. Po kliknięciu wybranego punktu pojawia się ramka z tekstem opisującym wskazany na grafice element. Do tekstu dodano w ramce również nagranie dźwiękowe z nim tożsame.

RB5rVH5yzMARc
Widok na ilustrację interaktywną
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Nagranie dźwiękowe uruchamia się i zatrzymuje pierwszym przyciskiem od lewej strony. Po jego prawej stronie znajduje się czasowy wskaźnik postępu odtwarzania, dalej pasek postępu, a za nim wyświetla się długość nagrania. Dalej widoczna jest ikona głośnika, za pomocą której można włączyć i wyłączyć dźwięk. Za nią znajduje się pasek głośności, który można regulować.

RKmuYzbtFv4TO
Widok na ramkę
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Po wybraniu jednego punktu interaktywnego, pozostałe znikają z planszy. Aby przełączyć się między nimi, można kliknąć lewym przyciskiem myszy na planszę poza ramką - wtedy ramka się zamknie - lub też przełączać się między punktami za pomocą panelu znajdującego się w lewym górnym rogu ilustracji. Wyróżniony szarym kolorem przycisk to wybrany punkt. Ikona oka włącza i wyłącza widok punktów interaktywnych.

R16R7ebAZP9v7
Widok na panel z punktami interaktywnymi
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Drugi rodzaj ilustracji nie zawiera punktów interaktywnych, a klikalne podpisy. Aby przybliżyć grafikę, należy kliknąć na nią lewym przyciskiem myszy lub wybrać przycisk „pełny ekran” znajdujący się w prawym dolnym rogu planszy. Aby wyjść z trybu pełnoekranowego, należy ponownie kliknąć ten sam przycisk.

R1E0i1WqscKqE
Widok na drugi rodzaj ilustracji interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Po wybraniu dowolnego podpisu znajdującego się z prawej strony, odpowiedni element pojawia się w dwóch ujęciach. Główna grafika wyszarza się tak, aby wyraźnie widoczny był tylko wybrany przez użytkownika element. Pozwala to dowiedzieć się gdzie dany element jest usytuowany w całej konstrukcji. Drugie ujęcie pojawia się po prawej stronie. Element jest przybliżony, zatem użytkownik może go dokładniej zobaczyć. Nad rysunkiem wyświetla się także opis wybranego elementu. Poniżej pojawia się panel z nagraniem dźwiękowym tożsamym z opisem. Aby wrócić do pierwszego widoku ilustracji interaktywnej, należy kliknąć strzałkę znajdującą się nad opisem.

RT2v68TI9XtxJ
Widok na wybrany element ilustracji
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Dodatkowo w dolnej prawej części ilustracji znajduje się poniższy przycisk.

RWZKt1ZuuBId3
Widok na przycisk dodający znaczniki
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Po kliknięciu przycisku pojawia się ramka. W jej lewej części można wyszukać znacznik - pole do wpisywania - lub wybrać jeden z załączonych. W prawej części ramki znajduje się pole, w którym można wpisać tekst i dodać go do grafiki za pomocą przycisku poniżej - „Dodaj”. Aby wyjść z ramki, należy kliknąć X w prawym górnym rogu.

REsAx7F5bo7Dx
Widok na ramkę ze znacznikami i notatkami
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Przykładowy wybór - wybrano znacznik kotwicę oraz wpisano nazwę jednego z elementów ramy pojazdu ciężarowego.

R17avgD17g9Ts
Widok na ramkę ze znacznikami i notatkami - przykład
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Po kliknięciu przycisku „Dodaj”, ramka automatycznie się zamyka. Na grafice pojawia się wybrany znacznik z tekstem. Znacznik można przesunąć, łapiąc go lewym przyciskiem myszy i upuszczając w wybranym miejscu. Tekst jest edytowalny. Po najechaniu kursorem na znacznik, pojawia się ikona ołówka. Po kliknięciu na nią, można edytować tekst. Alternatywnie można ponownie kliknąć przycisk na dole planszy i otwiorzyć ramkę.

R8Er0UkXuo6Av
Widok na ilustrację ze znacznikiem
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Grafika interaktywna

Grafika interaktywnaDbyTDFbTBGrafika interaktywna jest to grafika, na której umieszczone są znaczniki do kliknięcia.

R7tWqwBhKe6Qa
Przykładowy wygląd grafiki interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na znacznik wyświetla się opis wraz z nagraniem lektora.

Ru0GtJRSSUR9v
Przykładowy wygląd grafiki interaktywnej po kliknięciu znacznika
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W lewym górnym rogu znajdują się wszystkie numery znaczników występujących na grafice. Poprzez kliknięcie na konkretny z nich wyświetli się dany opis. Ikona przekreślonego oka wyłącza widok znaczników.

Grafika interaktywna posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningDvcTFv7aBInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning przedstawiające elementy budowy środków transportu drogowego.

Poniżej przedstawiony jest ekran startowy gry. Po kliknięciu przycisku „Rozpocznij” wyświetli się instrukcja. Żeby rozpocząć grę, należy kliknąć „Start”.

RgR3Wp9pk7QzB
Przykładowe zdjęcie interaktywnego narzędzia
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Szczegółowa instrukcja dotycząca korzystania z interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning znajduje się bezpośrednio przy materiale oraz w zakładce poniżej.

1
Instrukcja do interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning przedstawiające elementy budowy środków transportu drogowego.

Poniżej przedstawiony jest ekran startowy gry.

Po kliknięciu przycisku „PRZEWIŃ W DÓŁ” wyświetli się instrukcja.

RzEo6Vmu7dh7i
Ekran początkowy gry
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu przycisku „POMOC”, w prawym górnym rogu, wyświetlą się zagadnienia poruszane w tej grze.

RnTZWvNXU6G3I
Ekran pomocy w grze
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby rozpocząć grę, należy kliknąć „ROZPOCZNIJ GRĘ”.

R1KUShChw4ffb
Ekran rozpoczynający grę
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu ikony „ROZPOCZNIJ GRĘ” pojawi się ekran z informacjami dotyczącymi zawodu kierowca mechanik.

RX6uNdHjood37
Ekran wstępny wyboru misji
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Następnie po zapoznaniu się z zakresem pracy kierowcy mechanika, należy wybrać misję i nacisnąć „Rozpocznij”.

RaZsnLbxLvl6e
Ekran wyboru misji
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po wykonaniu powyższych czynności otworzy nam się okno z pytaniem.

R14yyeOzkkuEd
Ekran z przykładowym pytaniem
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Następnie zaznacz prawidłowe odpowiedzi klikając w białe kwadraciki, znajdujące się przy odpowiedziach lub przeciągnij numery w odpowiednie miejsce.

Rq7jSfmmra6t6
Ekran z odpowiedziami
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RRyqCEfp1ezkc
Ekran z odpowiedziami
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby przejść do następnego pytania, należy zatwierdzić swoje odpowiedzi klikając w „ZATWIERDŹ ODPOWIEDŹ” lub „SPRAWDŹ”

RlHhOP0i3ioTF
Przycisk zatwierdź odpowiedź
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RIaMIuhNo4J1s
Przycisk sprawdź
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W górnym lewym rogu znajduje się pole monitorujące dotychczasowe postępy.

RsvphnuF8mR52
Panel postępów
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po wykonaniu zadań pojawi się okienko z wynikiem misji. Aby przejść do następnej misji należy kliknąć „ZAPISZ WYNIK”. Natomiast jeśli chcesz poprawić swój wynik i rozwiązać misję jeszcze raz kliknij „POWTÓRZ MISJĘ”.

RYHnaU4dwWsC5
Ekran końcowy misji
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Instrukcja do Testu samosprawdzającego

Aby uruchomić Test, należy wybrać przycisk Uruchom. W Teście pojawiają się pytania oraz zadania interaktywne, które należy rozwiązać. Po udzieleniu odpowiedzi lub rozwiązaniu zadania, należy wybrać znajdujący się pod nim przycisk Sprawdź. Następnie pojawia się informacja zwrotna. Dowiesz się, czy Twoja odpowiedź jest poprawna. Po udzieleniu odpowiedzi możesz wrócić do poprzedniego pytania, wybierając przycisk Poprzednie albo przejść do kolejnego, wybierając przycisk Dalej. Próg zaliczenia Testu wynosi . Po zakończeniu Testu otrzymasz informację, czy został zaliczony czy nie.
Test samosprawdzający składa się z kilku typów pytań. Ich krótki opis znajduje się poniżej.

  1. Uzupełnianie luk za pomocą podanych pojęć. Edytuj lukę za pomocą przycisku Tab, następnie wybierz odpowiednie pojęcie z listy rozwijalnej i zatwierdź je. W teście znajdziesz dwa rodzaje tego ćwiczenia:

    • w pierwszym znajdziesz tyle samo luk, co podanych pojęć,

    • w drugim znajdziesz więcej pojęć, niż luk.

    W każdym rodzaju jedną lukę uzupełnij jednym pojęciem.

  2. Uzupełnianie luk poprzez wpisywanie w nie pojęć. Wielkość liter nie ma tu znaczenia.

  3. Pytania jednokrotnego wyboru, w których znajdziesz dwa rodzaje ćwiczeń:

    • pytania z trzema odpowiedziami,

    • pytania z czterema odpowiedziami.
      W każdym przypadku tylko jedna odpowiedź jest poprawna.

  4. Łączenie w pary. Do podanych opisów dobierz odpowiednie pojęcia, których dotyczą. Rozwiń listę rozwijalną za pomocą przycisków Shift + Enter i wybierz odpowiednie pojęcie.

  5. Grupowanie elementów. W ćwiczeniu podano nazwy grup. Pod każdą nazwą znajduje się pole, które możesz edytować za pomocą przycisku Tab. Następnie wybierz wszystkie elementy z listy rozwijalnej pasujące do danej grupy. Każdy element wybierz osobno.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDyLel2mSUInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

RT7ayDBwsOVci
Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

RndHcLpfGvHls
Widok przykładowego zadania
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po rozwiązaniu zadania można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. W przypadku błędnej odpowiedzi wyświetlona zostanie informacja wskazująca na materiał multimedialny, w którym można uzupełnić brakującą wiedzę.

Rne8qrSL9iKMy
Ikony poziomu trudności
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zarówno na nagłówku jak i po rozwinięciu, po prawej stronie polecenia, widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony, to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęćDuMqFYnoXSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału, daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz.

Rv8CTw96TuYXw
Panel do wyszukiwania fraz
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich to pojęcie zostało użyte.

R1G0fEupJIQ8o
Przykładowe zdjęcie pojęć ze słownika
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDlYWAw7MkPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącegoDbs1uGO0pPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑zasobu oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaD1HGYudhgNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D.

Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści