E-materiały do kształcenia zawodowego

Budowa środków transportu drogowego

Eksploatacja środków transportu drogowego — Kierowca mechanik , Technik transportu drogowego .

bg‑turquoise

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieD1CpU3xZpWprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią Ci wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne

    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które umożliwią uczącemu się przyswojenie wiedzy.

    Materiał Wizualizacja modelu w grafice lub Wizualizacja środków transportu drogowego w DA0lBvpbQWizualizacja modelu w grafice lub Wizualizacja środków transportu drogowego w  przedstawia podstawowe zespoły i podzespoły środków transportu drogowego z wykorzystaniem rysunku aksonometrycznego ().

    Umożliwia obserwację następujących pojazdów użytkowych:

    • samochodu ciężarowego z nadwoziem skrzyniowym,

    • samochodu ciężarowego z nadwoziem furgon,

    • samochodu ciężarowego z nadwoziem samowyładowczym,

    • samochodu ciężarowego z nadwoziem cysterna,

    • ciągnika siodłowego.

    Przedstawiono w nim różne rodzaje naczep, przyczep wieloosiowych, zespołu pojazdów składającego się z samochodu ciężarowego i przyczepy oraz z ciągnika siodłowego i naczepy. Ponadto są w nim zawarte wizualizacje pojazdów specjalistycznych i specjalizowanych.

    Materiał Atlas interaktywny Podstawowe zespoły i podzespoły środków transportu drogowegoD1A4ZHv6jAtlas interaktywny Podstawowe zespoły i podzespoły środków transportu drogowego to atlas interaktywny zawierający krótką charakterystykę budowy samochodów użytkowych, w szczególności podzespołów i zespołów, takich jak nadwozie, podwozie, kabina, rama, układ napędowy, układy jezdny, zawieszenie pojazdu, układ kierowniczy, układ hamulcowy, dodatkowy osprzęt, przyczepa, naczepa.

    Materiał Grafika interaktywna Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowegoDbyTDFbTBGrafika interaktywna Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego to grafika interaktywna elementów składowych układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego. Przedstawia ustrukturyzowane informacje na temat elementów składowych podstawowych układów środków transportu drogowego, w tym m.in. kabiny kierowcy i znajdującego się w niej wyposażenia obowiązkowego oraz dodatkowego, układu napędowego rozłożonego minimum na elementy: silnik, sprzęgło, skrzynia biegów, wał napędowy, most napędowy, półosie napędowe, koła jezdne, zawieszenie pojazdu, osie kół, koła i ogumienie, mechanizm kierowniczy, mechanizm zwrotniczy, układ wspomagania układu kierowniczego, układy uruchamiające hamulce, układy , , hamulce silnikowe i zwalniacze, budowy ramy pojazdu, budowy różnych rodzajów nadwozi samochodów ciężarowych, elementów instalacji elektrycznej pojazdu, urządzeń dodatkowych, np. służących do załadunku, wyładunku, transportu materiałów sypkich, cieczy, gazów, elementów naczep i przyczep różnego typu oraz rodzaju.

    Materiał Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning Budowa środków transportu drogowegoDvcTFv7aBInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning Budowa środków transportu drogowego to interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning. Dotyczy rozpoznawania elementów budowy układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego omówionych w poprzednich składowych e‑materiału. Uczniowie mogą identyfikować elementy, dobierać brakujące wybranego układu lub przyporządkowywać funkcje poszczególnym elementom danego zespołu lub podzespołu. Uczeń ma przydzieloną rolę kierowcy mechanika, który wykonuje obsługę lub naprawę danego środka transportu bądź wskazanego zespołu, podzespołu czy układu.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDyLel2mSUInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDuMqFYnoXSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaDlYWAw7MkPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaD1HGYudhgNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDGnLCpMGcInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają Ci pomóc w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodach kierowca mechanik lub technik transportu drogowego.

W skład multimediów wchodzą wizualizacja środków transportu drogowego w , atlas interaktywny, grafika interaktywna, interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning. We wskazanych multimediach materiały zawierają informacje pomagające w poznaniu budowy środków transportu drogowego.

Materiał „Wizualizacja środków transportu drogowego w DA0lBvpbQWizualizacja środków transportu drogowego w ” umożliwi Ci obserwację pojazdów użytkowych z grupy pojazdów silnikowych.

Materiał „Podstawowe zespoły i podzespoły środków transportu drogowegoD1A4ZHv6jPodstawowe zespoły i podzespoły środków transportu drogowego” — atlas interaktywny, który pozwoli na zapoznanie się z krótką charakterystyką budowy samochodów użytkowych.

Materiał „Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowegoDbyTDFbTBElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego” — grafika interaktywna zawierająca ustrukturyzowane informacje na temat elementów składowych podstawowych układów środków transportu drogowego.

Materiał „Budowa środków transportu drogowegoDvcTFv7aBBudowa środków transportu drogowego” ułatwi Ci rozpoznawanie elementów budowy układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego omówionych w poprzednich składowych e‑materiału.

Interaktywne materiały sprawdzająceDyLel2mSUInteraktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada komunikat zwrotny, dzięki któremu dowiesz się, co już wiesz, a co jeszcze należy uzupełnić.

słowniku pojęć dla e‑materiałuDuMqFYnoXsłowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Na co powinieneś zwrócić uwagę

  • Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, które informacje pochodzące z niego są według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Dopytaj nauczyciela. Obejrzyj atlas i grafikę interaktywną, ale przedtem zapoznaj się z wizualizacją . Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).

  • Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od gry lub materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę, lepszym początkiem będzie wizualizacja, którą poszerzysz grafikami interaktywnymi i atlasem. Na koniec weź udział w grze lub skorzystaj z interaktywnych materiałów sprawdzających.

  • Analizując e‑materiały (szczególnie atlas interaktywny), zastanawiaj się, co by to było, gdyby pewne elementy pojazdu nie występowały właśnie w tym miejscu. Wymyśl inny zestaw transportowy lub odmienne pojazdy specjalne. Wykorzystaj swoje doświadczenia, wyniki obserwacji rzeczywistości lub po prostu bądź kreatywny.

  • Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu — dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.

  • Naukę podziel na fragmenty (np. poznaj zagadnienie „samochód ciężarowy” z wizualizacji, dobierz do niego tylko dedykowane elementy grafik interaktywnych, które mówią o budowie samochodu ciężarowego i poszukaj szczegółów w atlasie). Po przeczytaniu któregoś zagadnienia opowiedz własnymi słowami, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Wyobraź sobie, że jesteś na egzaminie. Stań i mów na głos, jak gdybyś był na scenie bądź odpowiadał na pytania egzaminacyjne.

Bardzo ważne jest to, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy. Zaparz sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale

nie zaglądaj wtedy do smartfonu. To ma być pauza od bodźców, a nie informacje dla mózgu. Telefon odstaw na bok podczas nauki. Nawet wyciszony kradnie Twoją uwagę. A czas przeznaczony na uczenie tracisz, przełączając się między źródłami wiedzy o świecie i tzw. rozpraszaczami.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RIrzygQEv2YFY
(Uzupełnij).