Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
WprowadzenieWprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią Ci wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które umożliwią uczącemu się przyswojenie wiedzy.
Materiał Wizualizacja modelu w grafice lub
Wizualizacja środków transportu drogowego w
Wizualizacja modelu w grafice lubWizualizacja środków transportu drogowego w
przedstawia podstawowe zespoły i podzespoły środków transportu drogowego z wykorzystaniem rysunku aksonometrycznego ().Umożliwia obserwację następujących pojazdów użytkowych:
samochodu ciężarowego z nadwoziem skrzyniowym,
samochodu ciężarowego z nadwoziem furgon,
samochodu ciężarowego z nadwoziem samowyładowczym,
samochodu ciężarowego z nadwoziem cysterna,
ciągnika siodłowego.
Przedstawiono w nim różne rodzaje naczep, przyczep wieloosiowych, zespołu pojazdów składającego się z samochodu ciężarowego i przyczepy oraz z ciągnika siodłowego i naczepy. Ponadto są w nim zawarte wizualizacje pojazdów specjalistycznych i specjalizowanych.
Materiał Atlas interaktywny
Podstawowe zespoły i podzespoły środków transportu drogowego
Atlas interaktywnyPodstawowe zespoły i podzespoły środków transportu drogowego
to atlas interaktywny zawierający krótką charakterystykę budowy samochodów użytkowych, w szczególności podzespołów i zespołów, takich jak nadwozie, podwozie, kabina, rama, układ napędowy, układy jezdny, zawieszenie pojazdu, układ kierowniczy, układ hamulcowy, dodatkowy osprzęt, przyczepa, naczepa.Materiał Grafika interaktywna
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Grafika interaktywnaElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
to grafika interaktywna elementów składowych układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego. Przedstawia ustrukturyzowane informacje na temat elementów składowych podstawowych układów środków transportu drogowego, w tym m.in. kabiny kierowcy i znajdującego się w niej wyposażenia obowiązkowego oraz dodatkowego, układu napędowego rozłożonego minimum na elementy: silnik, sprzęgło, skrzynia biegów, wał napędowy, most napędowy, półosie napędowe, koła jezdne, zawieszenie pojazdu, osie kół, koła i ogumienie, mechanizm kierowniczy, mechanizm zwrotniczy, układ wspomagania układu kierowniczego, układy uruchamiające hamulce, układy , , hamulce silnikowe i zwalniacze, budowy ramy pojazdu, budowy różnych rodzajów nadwozi samochodów ciężarowych, elementów instalacji elektrycznej pojazdu, urządzeń dodatkowych, np. służących do załadunku, wyładunku, transportu materiałów sypkich, cieczy, gazów, elementów naczep i przyczep różnego typu oraz rodzaju.Materiał Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
Budowa środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningBudowa środków transportu drogowego
to interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning. Dotyczy rozpoznawania elementów budowy układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego omówionych w poprzednich składowych e‑materiału. Uczniowie mogą identyfikować elementy, dobierać brakujące wybranego układu lub przyporządkowywać funkcje poszczególnym elementom danego zespołu lub podzespołu. Uczeń ma przydzieloną rolę kierowcy mechanika, który wykonuje obsługę lub naprawę danego środka transportu bądź wskazanego zespołu, podzespołu czy układu.Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Podstawowe zespoły i podzespoły środków transportu drogowego
Atlas interaktywny
- Wizualizacja środków transportu drogowego w grafice 3D
Wizualizacja modelu
w grafice 3D - Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Grafika interaktywna
- Budowa środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzie typu scenario-based learning
(gra decyzyjna) - Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają Ci pomóc w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodach kierowca mechanik lub technik transportu drogowego.
W skład multimediów wchodzą wizualizacja środków transportu drogowego w , atlas interaktywny, grafika interaktywna, interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning. We wskazanych multimediach materiały zawierają informacje pomagające w poznaniu budowy środków transportu drogowego.
Materiał „Wizualizacja środków transportu drogowego w Wizualizacja środków transportu drogowego w ” umożliwi Ci obserwację pojazdów użytkowych z grupy pojazdów silnikowych.
Materiał „Podstawowe zespoły i podzespoły środków transportu drogowegoPodstawowe zespoły i podzespoły środków transportu drogowego” — atlas interaktywny, który pozwoli na zapoznanie się z krótką charakterystyką budowy samochodów użytkowych.
Materiał „Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowegoElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego” — grafika interaktywna zawierająca ustrukturyzowane informacje na temat elementów składowych podstawowych układów środków transportu drogowego.
Materiał „Budowa środków transportu drogowegoBudowa środków transportu drogowego” ułatwi Ci rozpoznawanie elementów budowy układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego omówionych w poprzednich składowych e‑materiału.
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada komunikat zwrotny, dzięki któremu dowiesz się, co już wiesz, a co jeszcze należy uzupełnić.
W słowniku pojęć dla e‑materiałusłowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Na co powinieneś zwrócić uwagę
Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, które informacje pochodzące z niego są według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Dopytaj nauczyciela. Obejrzyj atlas i grafikę interaktywną, ale przedtem zapoznaj się z wizualizacją . Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).
Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od gry lub materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę, lepszym początkiem będzie wizualizacja, którą poszerzysz grafikami interaktywnymi i atlasem. Na koniec weź udział w grze lub skorzystaj z interaktywnych materiałów sprawdzających.
Analizując e‑materiały (szczególnie atlas interaktywny), zastanawiaj się, co by to było, gdyby pewne elementy pojazdu nie występowały właśnie w tym miejscu. Wymyśl inny zestaw transportowy lub odmienne pojazdy specjalne. Wykorzystaj swoje doświadczenia, wyniki obserwacji rzeczywistości lub po prostu bądź kreatywny.
Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu — dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.
Naukę podziel na fragmenty (np. poznaj zagadnienie „samochód ciężarowy” z wizualizacji, dobierz do niego tylko dedykowane elementy grafik interaktywnych, które mówią o budowie samochodu ciężarowego i poszukaj szczegółów w atlasie). Po przeczytaniu któregoś zagadnienia opowiedz własnymi słowami, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Wyobraź sobie, że jesteś na egzaminie. Stań i mów na głos, jak gdybyś był na scenie bądź odpowiadał na pytania egzaminacyjne.
Bardzo ważne jest to, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy. Zaparz sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale
nie zaglądaj wtedy do smartfonu. To ma być pauza od bodźców, a nie informacje dla mózgu. Telefon odstaw na bok podczas nauki. Nawet wyciszony kradnie Twoją uwagę. A czas przeznaczony na uczenie tracisz, przełączając się między źródłami wiedzy o świecie i tzw. rozpraszaczami.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści