Organizowanie czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej
SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej - Opiekun osoby starszej 341202
SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych - Opiekunka środowiskowa 341204
Przewodnik dla nauczyciela
Autor przewodnika: Bożena Fałkowicz
Konsultant przewodnika: Marta Polanowska
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznymWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnychWykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Organizowanie czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Opiekun osoby starszej 341202
Opiekunka środowiskowa 341204
Kod i nazwa kwalifikacji
SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej
SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych
Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia
SPO.02.4. Współpraca z podmiotami działającymi na rzecz osoby starszej
SPO.05.6. Aktywizowanie osoby podopiecznej do samodzielności życiowej
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
SPO.02.4.2) współpracuje z osobami z otoczenia osoby starszej:
SPO.02.4.2)1) rozpoznaje sytuację lokalną osoby starszej;
SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej;
SPO.02.4.2)3) mobilizuje osoby z otoczenia do współpracy na rzecz osoby starszej;
SPO.02.4.3) organizuje pomoc instytucji wsparcia społecznego działającej na rzecz osoby starszej:
SPO.02.4.3)2) opisuje zasady korzystania ze wsparcia społecznego;
SPO.02.4.3)3) dobiera formy pomocy instytucji wsparcia społecznego;
SPO.02.4.4) organizuje środowiskowe grupy wsparcia na rzecz osoby starszej:
SPO.02.4.4)2) dobiera rodzaje wsparcia do potrzeb osoby starszej;
SPO.02.4.7) motywuje rodzinne i lokalne środowisko społeczne do działania na rzecz osoby starszej:
SPO.02.4.7)1) zachęca osobę starszą do komunikowania się z rodziną i otoczeniem;
SPO.02.4.7)2) wyjaśnia osobie starszej potrzebę kontaktu z najbliższym otoczeniem;
SPO.02.4.7)3) prowadzi działania integrujące osobę starszą z osobami z najbliższego otoczenia;
SPO.02.4.9) współpracuje z organizacjami pozarządowymi w zakresie udzielania pomocy osobie starszej:
SPO.02.4.9)1) wskazuje organizacje pozarządowe zajmujące się pomocą osobie starszej;
SPO.02.4.9)4) zapobiega wykluczeniu społecznemu osoby starszej;
SPO.02.4.9)5) organizuje udział osoby starszej w akcjach organizacji pozarządowych;
SPO.05.6.5) określa formy i metody organizowania czasu wolnego:
SPO.05.6.5)1) wymienia formy organizowania czasu wolnego;
SPO.05.6.5)3) ustala sposoby spędzania czasu wolnego przez osobę podopieczną;
SPO.05.6.5)4) rozpoznaje zasoby kulturalne i rekreacyjne środowiska lokalnego;
SPO.05.6.6) organizuje różne formy aktywnego spędzania czasu wolnego i rozwijania zainteresowań osoby podopiecznej z uwzględnieniem jej potrzeb, możliwości oraz zasobów środowiska lokalnego:
SPO.05.6.6)2) rozpoznaje potrzeby kulturowe osoby podopiecznej;
SPO.05.6.6)3) sporządza wykaz możliwości spędzenia czasu wolnego w lokalnym środowisku;
SPO.05.6.6)4) dobiera zajęcia do możliwości psychofizycznych osoby podopiecznej.
Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla następujących kwalifikacji:
SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej:
diagnozowanie zasobów i możliwości środowiska lokalnego, rodzinnego i instytucjonalnego w stworzeniu sieci wsparcia osoby starszej,
mobilizowanie osoby starszej do aktywności,
SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych:
motywowanie osoby podopiecznej do samodzielności oraz aktywności intelektualnej, fizycznej i społecznej.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Ulubione sposoby spędzania czasu wolnego” - gra wcielanie się w rolę„Ulubione sposoby spędzania czasu wolnego” - gra wcielanie się w rolę
„Organizacja czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej w ich środowisku lokalnym” - wycieczka wirtualna„Organizacja czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej w ich środowisku lokalnym” - wycieczka wirtualna
„Plan propozycji zajęć dla osoby starszej/podopiecznej” - mapa myśli„Plan propozycji zajęć dla osoby starszej/podopiecznej” - mapa myśli
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Materiały multimedialne są powiązane tematycznie ze sobą nawzajem.
Realizacja zajęć w oparciu o e‑materiał: „Organizowanie czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej” wymaga odwołania się do atlasu anatomii i patofizjologii.
Wszystkie materiały sprawdzające odnoszą się do gry wcielanie się w rolę, wycieczki wirtualnej oraz mapy myśli, sprawdzają wiedzę i umiejętności nabyte podczas zapoznawania się z tymi multimediami.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Tytuł materiału multimedialnego
Ulubione sposoby spędzania czasu wolnego
Typ materiału multimedialnego
Gra wcielanie się w rolę
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Materiał składa się z opisu sześciu osób podopiecznych zróżnicowanych pod względem możliwości ze względu na stan zdrowia i związane z tym ograniczenia, a także ze względu na zainteresowania.
Celem gry jest pogłębienie wiedzy uczącego się w zakresie:
stawiania diagnozy problemów, potrzeb i możliwości podopiecznego,
organizowania czasu wolnego i zajęć mających wpływ na rozwijanie zainteresowań osoby podopiecznej, w oparciu o znajomość jej choroby,
dbania o aktywizację podopiecznego.
Gra powiązana jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:
„Organizowanie czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej” – test wielokrotnego wyboru,
„Sposoby spędzania czasu wolnego przez osobę podopieczną” – zadanie typu prawda czy fałsz,
„Uniwersytet trzeciego wieku” – zadanie z lukami,
„Ograniczenia związane z chorobami lub niepełnosprawnościami” – zadanie dobierania w pary,
„Możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej” – krzyżówka,
„Sposoby spędzania czasu wolnego przez osobę podopieczną” – zadanie typu prawda czy fałsz.
Gra wcielanie się w rolę powiązana jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.4.2)1) rozpoznaje sytuację lokalną osoby starszej;
SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej;
SPO.02.4.2)3) mobilizuje osoby z otoczenia do współpracy na rzecz osoby starszej;
SPO.02.4.4)2) dobiera rodzaje wsparcia do potrzeb osoby starszej;
SPO.02.4.7)1) zachęca osobę starszą do komunikowania się z rodziną i otoczeniem;
SPO.02.4.7)2) wyjaśnia osobie starszej potrzebę kontaktu z najbliższym otoczeniem;
SPO.02.4.7)3) prowadzi działania integrujące osobę starszą z osobami z najbliższego otoczenia;
SPO.02.4.9)4) zapobiega wykluczeniu społecznemu osoby starszej;
SPO.05.6.5)3) ustala sposoby spędzania czasu wolnego przez osobę podopieczną;
SPO.05.6.5)4) rozpoznaje zasoby kulturalne i rekreacyjne środowiska lokalnego;
SPO.05.6.6)2) rozpoznaje potrzeby kulturowe osoby podopiecznej;
SPO.05.6.6)3) sporządza wykaz możliwości spędzenia czasu wolnego w lokalnym środowisku;
SPO.05.6.6)4) dobiera zajęcia do możliwości psychofizycznych osoby podopiecznej.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Rozpoznawanie potrzeb i możliwości osoby podopiecznej w zakresie spędzania czasu wolnego.
Rozpoznawanie zasobów środowiska lokalnego.
Dobieranie sposobów spędzania czasu wolnego osoby podopiecznej do możliwości i zasobów środowiska lokalnego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Każda osoba ucząca się samodzielnie podejmuje decyzje dotyczące postępowania, pracując z grą w swoim tempie, np. podczas lekcji powtórzeniowej.
Gra wcielanie się w rolę daje możliwość powtórzenia wiadomości oraz przygotowania się do egzaminu zawodowego. Każda osoba ucząca się sama rozpoznaje potrzeby i możliwości osoby podopiecznej oraz możliwości i zasoby środowiska lokalnego i dobiera sposoby spędzania czasu wolnego do osoby podopiecznej, a następnie prezentuje materiał na forum klasy albo uczący wymieniają się informacjami w małych grupach, np. w parach.
Praca w grupach
Osoby uczące się, pracując w grupach, podejmują wspólne decyzje dotyczące sposobów postępowania. W grupie jest kapitan, który powinien realizować decyzje grupy, ale ma też prawo do podejmowania samodzielnych decyzji. Jeśli decyzja kapitana jest inna niż pozostałych członków grupy, a okaże się ona błędna, kapitan traci prawo głosu do końca gry – może być niemym uczestnikiem grupy.
Gra pozwala na utrwalenie wiadomości na temat organizacji czasu wolnego osobom podopiecznym z uwzględnieniem ich potrzeb, możliwości i zasobów środowiska lokalnego. Zaprezentowane w grze sytuacje mogą być także inspiracją dla uczących się i nauczyciela do stworzenia wizerunku osoby podopiecznej z innymi problemami i żyjącej w innych warunkach.
Można także wprowadzić zadanie w parach: każdy uczący się przedstawia opis wymyślonego przez siebie podopiecznego, a druga osoba w parze dopisuje sposób organizacji dla niego czasu wolnego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Każda osoba ucząca się samodzielnie podejmuje decyzje dotyczące postępowania, pracując w swoim tempie.
Gra pozwala na indywidualne przygotowanie się do lekcji odwróconej. Nauczyciel prosi osoby uczące się, aby w domu zapoznały się potrzebami i możliwościami podopiecznych i z możliwościami środowiska lokalnego.
Następnie podczas lekcji w klasie weryfikuje ich wiedzę, np. zachęcając, aby zgłaszające się osoby nazywały prezentowane przez niego sposoby spędzania czasu wolnego i wskazywały, w jakiego rodzaju chorobach i ich fazach mogą być one zastosowane.
W razie potrzeby nauczyciel podaje dodatkowe informacje, uzupełniając wiedzę osób uczących się. Można także poprosić, aby uczący się wzajemnie się uzupełniali i poprawiali w razie konieczności.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Gra pozwala na poznawanie i powtarzanie materiału w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdej osoby uczącej się.
Osoby uczące się mające trudności ze zrozumieniem zagadnień związanych z dostosowaniem form spędzania wolnego czasu do ograniczeń wynikających z choroby mogą grać etapami, koncentrując się na poszczególnych osobach. Po przejściu każdego etapu gry, uczący się może skonsultować z nauczycielem lub innymi uczącymi się wszelkie wątpliwości. Mogą także, w trakcie gry, robić notatki i następnie uzupełniać je o wyjaśnienie trudniejszych sytuacji.
Osoby zainteresowane tematem mogą przygotować dodatkowe opisy schorzeń podopiecznych i zaplanować dla nich różne formy spędzania wolnego czasu.
Tytuł materiału multimedialnego
Organizacja czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej w ich środowisku lokalnym
Typ materiału multimedialnego
Wycieczka wirtualna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Wycieczka wirtualna ukazuje cztery rodzaje środowiska:
małą wieś,
wieś gminną, w której działa koło gospodyń wiejskich, klub seniora i biblioteka publiczna,
miasteczko ze środowiskowym domem samopomocy, domem pobytu dziennego, kinem, kawiarniami i restauracjami,
duże miasto, w którym oprócz ww. instytucji znajdują się: uniwersytet trzeciego wieku, teatr, filharmonia itp.
Rodzaje ograniczeń:
finansowe, np. brak możliwości dojazdu do miasta, brak funduszy na bilety wstępu,
fizyczne, np. niepełnosprawność fizyczna – konieczność poruszania się na wózku inwalidzkim lub chodzenie z balkonikiem,
społeczne, np. brak towarzystwa, samotność – brak rodziny, depresja.
Wycieczka wirtualna powiązana jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:
„Organizowanie czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej” – test wielokrotnego wyboru,
„Instytucje wspierające” – zadanie dobierania w pary,
„Uniwersytet trzeciego wieku” – zadanie z lukami,
„Zadania instytucji wspierających” – zadanie ukierunkowane na grupowanie.
Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.4.2)1) rozpoznaje sytuację lokalną osoby starszej;
SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej;
SPO.02.4.2)3) mobilizuje osoby z otoczenia do współpracy na rzecz osoby starszej;
SPO.02.4.3)2) opisuje zasady korzystania ze wsparcia społecznego;
SPO.02.4.3)3) dobiera formy pomocy instytucji wsparcia społecznego;
SPO.02.4.4)2) dobiera rodzaje wsparcia do potrzeb osoby starszej;
SPO.02.4.7)1) zachęca osobę starszą do komunikowania się z rodziną i otoczeniem;
SPO.02.4.7)2) wyjaśnia osobie starszej potrzebę kontaktu z najbliższym otoczeniem;
SPO.02.4.7)3) prowadzi działania integrujące osobę starszą z osobami z najbliższego otoczenia;
SPO.02.4.9)1) wskazuje organizacje pozarządowe zajmujące się pomocą osobie starszej;
SPO.02.4.9)4) zapobiega wykluczeniu społecznemu osoby starszej;
SPO.02.4.9)5) organizuje udział osoby starszej w akcjach organizacji pozarządowych;
SPO.05.6.5)1) wymienia formy organizowania czasu wolnego;
SPO.05.6.5)4) rozpoznaje zasoby kulturalne i rekreacyjne środowiska lokalnego.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Rozpoznawanie potrzeb i możliwości osoby podopiecznej w zakresie spędzania czasu wolnego.
Rozpoznawanie zasobów środowiska lokalnego.
Organizowanie pomocy instytucji wsparcia społecznego i organizacji pozarządowych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Każda osoba ucząca indywidualnie odbywa wycieczkę po wszystkich przedstawionych instytucjach i organizacjach, z dostosowaniami lub utrudnieniami bez dla osób starszych i z niepełnosprawnościami, a w następnym etapie dobiera formę i rodzaj wsparcia do samodzielnie wymyślonej osoby podopiecznej.
Praca w grupach
Osoby uczące się odbywają wycieczkę po wszystkich przedstawionych instytucjach i organizacjach. Dla każdej grupy nauczyciel przedstawia po trzy jednakowe postacie osoby podopiecznej. Następnie grupy przystępują do analizy sytuacji i proponują instytucje oraz organizacje, które mogą być wsparciem w konkretnych przypadkach. Podobieństwa i różnice pomiędzy propozycjami wsparcia przedstawionymi przez grupy są punktem wyjścia do dyskusji, podczas której uczący się odpowiadają na pytania, a nauczyciel udziela wyjaśnień.
Praca z całym zespołem
Posługując się materiałem multimedialnym, nauczyciel zapoznaje osoby uczące się z rodzajami instytucji wspierających organizację czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej w ich środowisku lokalnym. Następnie inicjuje dyskusję na temat lokalnych organizacji działających na rzecz osób starszych. Uczący się odpowiadają na pytania:
Czy istnieją lokalne organizacje pozarządowe działające na rzecz osób starszych?
Jakie mają cele statutowe?
Czy jakiś obszar potrzeb jest niezagospodarowany i warto stworzyć coś nowego?
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Wycieczka wirtualna może być materiałem powtórzeniowym przed sprawdzianem, a nawet egzaminem zawodowym, bowiem zawiera skondensowane informacje na temat instytucji wsparcia społecznego.
Praca w grupach
Informacje na temat lokalnych organizacji pozarządowych mogą posłużyć np. do opracowania przez grupę uczących się planu założenia nowej organizacji w środowisku lokalnym. Można zacząć od zapoznania się z przepisami prawa, napisania statutu, zawierającego cele i formy działania, itp. Napisanie planu może być formą pracy w grupie na zaliczenie/ocenę.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Wycieczka wirtualna pozwala na poznawanie i powtarzanie materiału w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdej osoby uczącej się. Zawiera ona wiadomości na temat rodzajów instytucji wsparcia społecznego i organizacji pozarządowych, z dostosowaniami lub utrudnieniami bez dla osób starszych i z niepełnosprawnościami. Może być także dla uczących się inspiracją do założenia nowej organizacji pozarządowej.
Tytuł materiału multimedialnego
Plan propozycji zajęć dla osoby starszej/podopiecznej
Typ materiału multimedialnego
Mapa myśli
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Materiał multimedialny zawiera narzędzia umożliwiające samodzielne tworzenie mapy myśli poprzez budowanie wielopoziomowych relacji i wzajemnych zależności między pojęciami, zgodnie z zasadami tworzenia mapy pojęć. Mapa myśli powstaje w oparciu o treści zawarte w grze i spostrzeżenia z wycieczki wirtualnej, ale także o wiadomości z anatomii i patofizjologii. Różnorodność środowisk i postaci umożliwia stworzenie kilku map myśli.
Mapa myśli powiązana jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:
„Organizowanie czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej” – test wielokrotnego wyboru,
„Organizowanie zajęć osobie starszej i niepełnosprawnej” – wskazywanie poprawnych odpowiedzi.
Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.4.4)2) dobiera rodzaje wsparcia do potrzeb osoby starszej;
SPO.02.4.7)3) prowadzi działania integrujące osobę starszą z osobami z najbliższego otoczenia;
SPO.02.4.9)4) zapobiega wykluczeniu społecznemu osoby starszej;
SPO.05.6.5)4) rozpoznaje zasoby kulturalne i rekreacyjne środowiska lokalnego;
SPO.05.6.6)2) rozpoznaje potrzeby kulturowe osoby podopiecznej;
SPO.05.6.6)3) sporządza wykaz możliwości spędzenia czasu wolnego w lokalnym środowisku;
SPO.05.6.6)4) dobiera zajęcia do możliwości psychofizycznych osoby podopiecznej.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Rozpoznawanie potrzeb i możliwości osoby podopiecznej w zakresie spędzania czasu wolnego.
Rozpoznawanie zasobów środowiska lokalnego.
Organizowanie pomocy instytucji wsparcia społecznego i organizacji pozarządowych.
Dobieranie sposobu spędzania czasu wolnego w zależności od możliwości osoby podopiecznej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Każda osoba ucząca się indywidualnie sporządza mapę myśli dla wymyślonej osoby podopiecznej, ale można wprowadzić element rywalizacji, np. kto sporządzi mapę myśli dla trzech postaci w najkrótszym czasie.
Praca w grupach
Każda grupa sporządza mapę myśli w odniesieniu do innej postaci, następnie na forum klasy grupy przedstawiają efekt swojej pracy, co może być okazją do udzielenia dodatkowych wyjaśnień i odpowiedzi na pytania zadane przez nauczyciela.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Uczący się indywidualnie w domu sporządza mapę myśli dla wymyślonej osoby podopiecznej. Można wprowadzić element rywalizacji dotyczący liczby sporządzonych map myśli (minimum trzy).
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Materiał multimedialny umożliwia uczącym się poznawanie i powtarzanie go w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdej osoby uczącej się.
Każdy osoba ucząca się indywidualnie wymyśla postać podopiecznego, więc musi samodzielnie dobrać formy organizacji czasu wolnego, biorąc pod uwagę możliwości i ograniczenia osoby podopiecznej, a także warunki środowiska lokalnego.
Uczący się, który ma problem z przyswajaniem nowego materiału, może wielokrotnie podejmować próbę stworzenia mapy myśli w odniesieniu do tej samej wymyślonej postaci, aż do uzyskania prawidłowego rozwiązania, natomiast osoba ucząca się, która z łatwością przyswaja nowa wiedzę, może skrócić czas wykonywania zadania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią „Organizowanie czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej”
Opis materiału sprawdzającego
Test składa się z pięciu pytań. Do każdego z nich są podane trzy odpowiedzi, z których tylko jedna jest poprawna.
Materiał zawiera pytania o różnym stopniu trudności, od łatwych po trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Test ma charakter przekrojowy i jest powiązany ze wszystkimi materiałami multimedialnymi.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Test umożliwia utrwalenie wiadomości na temat sposobów spędzania czasu wolnego przez osobą podopieczną w zależności od jej możliwości i zasobów środowiska lokalnego.
Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.4.2)1) rozpoznaje sytuację lokalną osoby starszej;
SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej;
SPO.02.4.9)1) wskazuje organizacje pozarządowe zajmujące się pomocą osobie starszej;
SPO.05.6.5)4) rozpoznaje zasoby kulturalne i rekreacyjne środowiska lokalnego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobierania w pary „Instytucje wspierające”
Opis materiału sprawdzającego
Ćwiczenie składa się z opisów sytuacji zdrowotnej osoby podopiecznej z uwzględnieniem możliwości samoopieki i zasobów środowiska lokalnego. Zadaniem osoby uczącej się jest dopasowanie instytucji wsparcia społecznego lub organizacji pozarządowej do opisanego przypadku.
Stopień trudności: średnio trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z wycieczką wirtualną „Organizacja czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej w ich środowisku lokalnym”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie umożliwia utrwalenie wiadomości na temat zadań instytucji wsparcia społecznego.
Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.4.3)2) opisuje zasady korzystania ze wsparcia społecznego;
SPO.02.4.4)2) dobiera rodzaje wsparcia do potrzeb osoby starszej;
SPO.02.4.9)1) wskazuje organizacje pozarządowe zajmujące się pomocą osobie starszej;
SPO.05.6.6)4) dobiera zajęcia do możliwości psychofizycznych osoby podopiecznej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami „Uniwersytet Trzeciego Wieku”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera tekst, w którym trzeba uzupełnić brakujące wyrazy. Tekst jest spójną wewnętrznie informacją na temat uniwersytetu trzeciego wieku.
Stopień trudności: średnio trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z wycieczką wirtualną „Organizacja czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej w ich środowisku lokalnym” oraz grą wcielanie się w rolę „Ulubione sposoby spędzania czasu wolnego”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie umożliwia sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy na temat uniwersytetu trzeciego wieku jako organizacji pozarządowej, w której osoba podopieczna może spędzać czas wolny w zależności od swoich potrzeb i możliwości.
Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej;
SPO.02.4.7)1) zachęca osobę starszą do komunikowania się z rodziną i otoczeniem;
SPO.02.4.7)2) wyjaśnia osobie starszej potrzebę kontaktu z najbliższym otoczeniem;
SPO.02.4.7)3) prowadzi działania integrujące osobę starszą z osobami z najbliższego otoczenia;
SPO.02.4.9)1) wskazuje organizacje pozarządowe zajmujące się pomocą osobie starszej;
SPO.02.4.9)4) zapobiega wykluczeniu społecznemu osoby starszej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobierania w pary „Ograniczenia związane z chorobami lub niepełnosprawnościami”
Opis materiału sprawdzającego
Właściwe planowanie czasu wolnego osobie podopiecznej wymaga znajomości jej aktualnej sytuacji zdrowotnej np. osobie z drżeniem rąk w wyniku choroby Parkinsona nie można zaproponować spędzania czasu wolnego na robótkach ręcznych. Konieczny jest więc powrót do informacji z zakresu patofizjologii i dlatego w materiałach sprawdzających znajduje się jedno zadanie odnoszące się do wiedzy z kliniki. Polega ono na dopasowaniu objawów do odpowiedniego schorzenia.
Stopień trudności: średnio trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z grą wcielanie się w rolę „Ulubione sposoby spędzania czasu wolnego”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie umożliwia powtórzenie informacji na temat objawów chorób wstępujących najczęściej u osób starszych oraz wykorzystanie tej wiedzy do planowania czasu wolnego osobie podopiecznej.
Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej;
SPO.05.6.6)4) dobiera zajęcia do możliwości psychofizycznych osoby podopiecznej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Krzyżówka „Możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej”
Opis materiału sprawdzającego
Krzyżówka składa się z ośmiu haseł, które uczący się ma za zadanie odgadnąć, aby otrzymać hasło główne: wsparcie. Wszystkie hasła związane są z treściami dotyczącymi organizacji czasu wolnego osobie podopiecznej w zależności od jej potrzeb i możliwości oraz zasobów środowiska lokalnego.
Pod krzyżówką znajduje się pytanie związane z hasłem głównym oraz przykładowa odpowiedź.
Stopień trudności: trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z grą wcielanie się w rolę „Ulubione sposoby spędzania czasu wolnego”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie umożliwia utrwalenie informacji na temat instytucji wsparcia społecznego oraz form spędzania czasu wolnego przez osobę podopieczną.
Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej;
SPO.02.4.3)3) dobiera formy pomocy instytucji wsparcia społecznego;
SPO.05.6.5)1) wymienia formy organizowania czasu wolnego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Zadania instytucji wspierających”
Opis materiału sprawdzającego
Materiał zawiera nazwy instytucji wsparcia społecznego i organizacji pozarządowych, z działalności których może korzystać osoba starsza, chora i z niepełnosprawnością. Zadaniem osoby uczącej się jest przyporządkowanie zadań do odpowiedniej instytucji/organizacji.
Stopień trudności: trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z wycieczką wirtualną „Organizacja czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej w ich środowisku lokalnym”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie umożliwia podsumowanie i utrwalenie wiadomości na temat instytucji wsparcia społecznego i organizacji pozarządowych, z działalności których może korzystać osoba starsza, chora i z niepełnosprawnością.
Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej;
SPO.02.4.9)1) wskazuje organizacje pozarządowe zajmujące się pomocą osobie starszej;
SPO.05.6.5)4) rozpoznaje zasoby kulturalne i rekreacyjne środowiska lokalnego;
SPO.05.6.6)3) sporządza wykaz możliwości spędzenia czasu wolnego w lokalnym środowisku.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Organizowanie zajęć osobie starszej i z niepełnosprawnością”.
Opis materiału sprawdzającego
Materiał składa się z ośmiu niedokończonych zdań, do których przypisane są cztery zakończenia (prawidłowe i nieprawidłowe). Zadaniem uczącego się jest wybór właściwych odpowiedzi. Zadanie dotyczy form spędzania czasu wolnego dobranych do możliwości osoby podopiecznej.
Stopień trudności: średnio trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z mapą myśli „Plan propozycji zajęć dla osoby starszej/podopiecznej”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie umożliwia podsumowanie wiadomości na temat form spędzania czasu wolnego przez osobę podopieczną w zależności od jej sytuacji zdrowotnej.
Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej;
SPO.02.4.2)3) mobilizuje osoby z otoczenia do współpracy na rzecz osoby starszej;
SPO.02.4.4)2) dobiera rodzaje wsparcia do potrzeb osoby starszej;
SPO.05.6.5)1) wymienia formy organizowania czasu wolnego;
SPO.05.6.5)3) ustala sposoby spędzania czasu wolnego przez osobę podopieczną;
SPO.05.6.5)4) rozpoznaje zasoby kulturalne i rekreacyjne środowiska lokalnego;
SPO.05.6.6)2) rozpoznaje potrzeby kulturowe osoby podopiecznej;
SPO.05.6.6)3) sporządza wykaz możliwości spędzenia czasu wolnego w lokalnym środowisku;
SPO.05.6.6)4) dobiera zajęcia do możliwości psychofizycznych osoby podopiecznej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz „Sposoby spędzania czasu wolnego przez osobę podopieczną”
Opis materiału sprawdzającego
Ćwiczenie składa się z sześciu zdań, w których część jest prawdziwa a część fałszywa. Zadaniem uczącego się jest ocena każdego zdania.
Stopień trudności: łatwe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z grą wcielanie się w rolę „Ulubione sposoby spędzania czasu wolnego”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie umożliwia powtórzenie wiadomości na temat zasad doboru form spędzania czasu wolnego przez osobę podopieczną.
Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej;
SPO.02.4.4)2) dobiera rodzaje wsparcia do potrzeb osoby starszej;
SPO.05.6.5)3) ustala sposoby spędzania czasu wolnego przez osobę podopieczną;
SPO.05.6.5)4) dobiera zajęcia do możliwości psychofizycznych osoby podopiecznej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści