Organizowanie czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej
SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej - Opiekun osoby starszej 341202
SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych - Opiekunka środowiskowa 341204
Przewodnik dla uczącego się
Autor przewodnika: Bożena Fałkowicz
Konsultant przewodnika: Marta Polanowska
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształceniaWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Organizowanie czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Opiekun osoby starszej 341202
Opiekunka środowiskowa 341204
Kod i nazwa kwalifikacji
SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej
SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
SPO.02.4.2) współpracuje z osobami z otoczenia osoby starszej:
SPO.02.4.2)1) rozpoznaje sytuację lokalną osoby starszej;
SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej;
SPO.02.4.2)3) mobilizuje osoby z otoczenia do współpracy na rzecz osoby starszej;
SPO.02.4.3) organizuje pomoc instytucji wsparcia społecznego działającej na rzecz osoby starszej:
SPO.02.4.3)2) opisuje zasady korzystania ze wsparcia społecznego;
SPO.02.4.3)3) dobiera formy pomocy instytucji wsparcia społecznego;
SPO.02.4.4) organizuje środowiskowe grupy wsparcia na rzecz osoby starszej:
SPO.02.4.4)2) dobiera rodzaje wsparcia do potrzeb osoby starszej;
SPO.02.4.7) motywuje rodzinne i lokalne środowisko społeczne do działania na rzecz osoby starszej:
SPO.02.4.7)1) zachęca osobę starszą do komunikowania się z rodziną i otoczeniem;
SPO.02.4.7)2) wyjaśnia osobie starszej potrzebę kontaktu z najbliższym otoczeniem;
SPO.02.4.7)3) prowadzi działania integrujące osobę starszą z osobami z najbliższego otoczenia;
SPO.02.4.9) współpracuje z organizacjami pozarządowymi w zakresie udzielania pomocy osobie starszej:
SPO.02.4.9)1) wskazuje organizacje pozarządowe zajmujące się pomocą osobie starszej;
SPO.02.4.9)4) zapobiega wykluczeniu społecznemu osoby starszej;
SPO.02.4.9)5) organizuje udział osoby starszej w akcjach organizacji pozarządowych;
SPO.05.6.5) określa formy i metody organizowania czasu wolnego:
SPO.05.6.5)1) wymienia formy organizowania czasu wolnego;
SPO.05.6.5)3) ustala sposoby spędzania czasu wolnego przez osobę podopieczną;
SPO.05.6.5)4) rozpoznaje zasoby kulturalne i rekreacyjne środowiska lokalnego;
SPO.05.6.6) organizuje różne formy aktywnego spędzania czasu wolnego i rozwijania zainteresowań osoby podopiecznej z uwzględnieniem jej potrzeb, możliwości oraz zasobów środowiska lokalnego:
SPO.05.6.6)2) rozpoznaje potrzeby kulturowe osoby podopiecznej;
SPO.05.6.6)3) sporządza wykaz możliwości spędzenia czasu wolnego w lokalnym środowisku;
SPO.05.6.6)4) dobiera zajęcia do możliwości psychofizycznych osoby podopiecznej.
Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla następujących kwalifikacji:
SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo- wspierających osobie starszej:
diagnozowanie zasobów i możliwości środowiska lokalnego, rodzinnego i instytucjonalnego w stworzeniu sieci wsparcia osoby starszej,
mobilizowanie osoby starszej do aktywności,
SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych:
motywowanie osoby podopiecznej do samodzielności oraz aktywności intelektualnej, fizycznej i społecznej.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Ulubione sposoby spędzania czasu wolnego” - gra wcielanie się w rolę„Ulubione sposoby spędzania czasu wolnego” - gra wcielanie się w rolę
„Organizacja czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej w ich środowisku lokalnym” - wycieczka wirtualna„Organizacja czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej w ich środowisku lokalnym” - wycieczka wirtualna
„Plan propozycji zajęć dla osoby starszej/podopiecznej” - mapa myśli„Plan propozycji zajęć dla osoby starszej/podopiecznej” - mapa myśli
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Materiały multimedialne są powiązane tematycznie ze sobą nawzajem.
Realizacja e‑materiału wymaga odwołania się do atlasu anatomii i patofizjologii.
Wszystkie materiały sprawdzające odnoszą się do gry wcielanie się w rolę, wycieczki wirtualnej oraz mapy myśli, sprawdzają wiedzę i umiejętności nabyte podczas zapoznawania się z tymi multimediami.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Tytuł materiału multimedialnego
Ulubione sposoby spędzania czasu wolnego
Typ materiału multimedialnego
Gra wcielanie się w rolę
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Materiał składa się z opisu sześciu osób podopiecznych zróżnicowanych pod względem możliwości ze względu na stan zdrowia i związane z tym ograniczenia, a także ze względu na zainteresowania.
Celem gry jest pogłębienie wiedzy uczącego się w zakresie:
stawiania diagnozy problemów, potrzeb i możliwości podopiecznego,
organizowania czasu wolnego i zajęć mających wpływ na rozwijanie zainteresowań osoby podopiecznej, w oparciu o znajomość jej choroby,
dbania o aktywizację podopiecznego.
Gra powiązana jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:
„Organizowanie czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej” – test wielokrotnego wyboru,
„Sposoby spędzania czasu wolnego przez osobę podopieczną” – zadanie typu prawda czy fałsz,
„Uniwersytet trzeciego wieku” – zadanie z lukami,
„Ograniczenia związane z chorobami lub niepełnosprawnościami” – zadanie dobierania w pary,
„Możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej” – krzyżówka,
„Sposoby spędzania czasu wolnego przez osobę podopieczną” – zadanie typu prawda czy fałsz.
Gra wcielanie się w rolę powiązana jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.4.2)1) rozpoznaje sytuację lokalną osoby starszej;
SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej;
SPO.02.4.2)3) mobilizuje osoby z otoczenia do współpracy na rzecz osoby starszej;
SPO.02.4.4)2) dobiera rodzaje wsparcia do potrzeb osoby starszej;
SPO.02.4.7)1) zachęca osobę starszą do komunikowania się z rodziną i otoczeniem;
SPO.02.4.7)2) wyjaśnia osobie starszej potrzebę kontaktu z najbliższym otoczeniem;
SPO.02.4.7)3) prowadzi działania integrujące osobę starszą z osobami z najbliższego otoczenia;
SPO.02.4.9)4) zapobiega wykluczeniu społecznemu osoby starszej;
SPO.05.6.5)3) ustala sposoby spędzania czasu wolnego przez osobę podopieczną;
SPO.05.6.5)4) rozpoznaje zasoby kulturalne i rekreacyjne środowiska lokalnego;
SPO.05.6.6)2) rozpoznaje potrzeby kulturowe osoby podopiecznej;
SPO.05.6.6)3) sporządza wykaz możliwości spędzenia czasu wolnego w lokalnym środowisku;
SPO.05.6.6)4) dobiera zajęcia do możliwości psychofizycznych osoby podopiecznej.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
Rozpoznawanie potrzeb i możliwości osoby podopiecznej w zakresie spędzania czasu wolnego.
Rozpoznawanie zasobów środowiska lokalnego.
Dobieranie sposobów spędzania czasu wolnego osoby podopiecznej do możliwości i zasobów środowiska lokalnego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Korzystając z materiału multimedialnego, uczący się może zaplanować proces uczenia się, w wybranym przez siebie czasie i miejscu. Dzięki materiałom sprawdzającym powiązanym z filmem może zweryfikować zdobytą wiedzę.
Gra wcielanie się w rolę daje możliwość powtórzenia wiadomości oraz przygotowania się do egzaminu eksternistycznego zawodowego.
Każda osoba ucząca się indywidualnie rozpoznaje potrzeby i możliwości osoby podopiecznej oraz możliwości i zasoby środowiska lokalnego, a następnie wybiera sposoby spędzania czasu wolnego przez osobę podopieczną.
Tytuł materiału multimedialnego
Organizacja czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej w ich środowisku lokalnym
Typ materiału multimedialnego
Wycieczka wirtualna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Wycieczka wirtualna ukazuje cztery rodzaje środowiska:
małą wieś,
wieś gminną, w której działa koło gospodyń wiejskich, klub seniora i biblioteka publiczna,
miasteczko ze środowiskowym domem samopomocy, domem pobytu dziennego, kinem, kawiarniami i restauracjami,
duże miasto, w którym oprócz ww. instytucji znajdują się: uniwersytet trzeciego wieku, teatr, filharmonia itp.
Rodzaje ograniczeń:
finansowe, np. brak możliwości dojazdu do miasta, brak funduszy na bilety wstępu,
fizyczne, np. niepełnosprawność fizyczna – konieczność poruszania się na wózku inwalidzkim lub chodzenie z balkonikiem,
społeczne, np. brak towarzystwa, samotność – brak rodziny, depresja.
Wycieczka wirtualna powiązana jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:
„Organizowanie czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej” – test wielokrotnego wyboru,
„Instytucje wspierające” – zadanie dobierania w pary,
„Uniwersytet trzeciego wieku” – zadanie z lukami,
„Zadania instytucji wspierających” – zadanie ukierunkowane na grupowanie.
Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.4.2)1) rozpoznaje sytuację lokalną osoby starszej;
SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej;
SPO.02.4.2)3) mobilizuje osoby z otoczenia do współpracy na rzecz osoby starszej;
SPO.02.4.3)2) opisuje zasady korzystania ze wsparcia społecznego;
SPO.02.4.3)3) dobiera formy pomocy instytucji wsparcia społecznego;
SPO.02.4.4)2) dobiera rodzaje wsparcia do potrzeb osoby starszej;
SPO.02.4.7)1) zachęca osobę starszą do komunikowania się z rodziną i otoczeniem;
SPO.02.4.7)2) wyjaśnia osobie starszej potrzebę kontaktu z najbliższym otoczeniem;
SPO.02.4.7)3) prowadzi działania integrujące osobę starszą z osobami z najbliższego otoczenia;
SPO.02.4.9)1) wskazuje organizacje pozarządowe zajmujące się pomocą osobie starszej;
SPO.02.4.9)4) zapobiega wykluczeniu społecznemu osoby starszej;
SPO.02.4.9)5) organizuje udział osoby starszej w akcjach organizacji pozarządowych;
SPO.05.6.5)1) wymienia formy organizowania czasu wolnego;
SPO.05.6.5)4) rozpoznaje zasoby kulturalne i rekreacyjne środowiska lokalnego.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Rozpoznawanie potrzeb i możliwości osoby podopiecznej w zakresie spędzania czasu wolnego.
Rozpoznawanie zasobów środowiska lokalnego.
Organizowanie pomocy instytucji wsparcia społecznego i organizacji pozarządowych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Wycieczka wirtualna może być materiałem powtórzeniowym egzaminem eksternistycznym zawodowym, bowiem zawiera skondensowane informacje na temat instytucji wsparcia społecznego.
Każda osoba ucząca się samodzielnie wymyśla postać z jednostką chorobową osoby niesamodzielnej w początkowej i zaawansowanej fazie choroby, wraz z jej ograniczeniami i problemami, a w następnym etapie odbywa wycieczkę po przedstawionych instytucjach i organizacjach, i dobiera do niej formę oraz rodzaj wsparcia.
Informacje na temat organizacji pozarządowych mogą stanowić inspirację np. do przygotowania przez grupę osób uczących się planu założenia nowej organizacji w środowisku lokalnym. Można zacząć od zapoznania się z przepisami prawa, napisania statutu, zawierającego cele i formy itp.
Wycieczka wirtualna daje każdej osobie uczącej się możliwość korzystania z niej we własnym tempie, wielokrotnego powracania w to samo miejsce oraz powtarzania wiadomości.
Tytuł materiału multimedialnego
Plan propozycji zajęć dla osoby starszej/podopiecznej
Typ materiału multimedialnego
Mapa myśli
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Materiał multimedialny zawiera narzędzia umożliwiające samodzielne tworzenie mapy myśli poprzez budowanie wielopoziomowych relacji i wzajemnych zależności między pojęciami, zgodnie z zasadami tworzenia mapy pojęć. Mapa myśli powstaje w oparciu o treści zawarte w grze i spostrzeżenia z wycieczki wirtualnej, ale także o wiadomości z anatomii i patofizjologii. Różnorodność środowisk i postaci umożliwia stworzenie kilku map myśli.
Mapa myśli powiązana jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:
„Organizowanie czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej” – test wielokrotnego wyboru,
„Organizowanie zajęć osobie starszej i niepełnosprawnej” – wskazywanie poprawnych odpowiedzi.
Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.4.4)2) dobiera rodzaje wsparcia do potrzeb osoby starszej;
SPO.02.4.7)3) prowadzi działania integrujące osobę starszą z osobami z najbliższego otoczenia;
SPO.02.4.9)4) zapobiega wykluczeniu społecznemu osoby starszej;
SPO.05.6.5)4) rozpoznaje zasoby kulturalne i rekreacyjne środowiska lokalnego;
SPO.05.6.6)2) rozpoznaje potrzeby kulturowe osoby podopiecznej;
SPO.05.6.6)3) sporządza wykaz możliwości spędzenia czasu wolnego w lokalnym środowisku;
SPO.05.6.6)4) dobiera zajęcia do możliwości psychofizycznych osoby podopiecznej.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Rozpoznawanie potrzeb i możliwości osoby podopiecznej w zakresie spędzania czasu wolnego.
Rozpoznawanie zasobów środowiska lokalnego.
Organizowanie pomocy instytucji wsparcia społecznego i organizacji pozarządowych.
Dobieranie sposobu spędzania czasu wolnego w zależności od możliwości osoby podopiecznej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Korzystając z materiału multimedialnego, uczący się może zaplanować proces uczenia się, w wybranym przez siebie czasie i miejscu. Dzięki materiałom sprawdzającym powiązanym z filmem może zweryfikować zdobytą wiedzę.
Uczący się indywidualnie w domu sporządza mapy myśli dla trzech wymyślonych osób podopiecznych. Na tej podstawie może przygotować broszurę, plakat lub prezentację, które pomogą mu w utrwalaniu i pogłębianiu wiedzy z zakresu organizowanie czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią „Organizowanie czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej”
Opis materiału sprawdzającego
Test składa się z pięciu pytań. Do każdego z nich są podane trzy odpowiedzi, z których tylko jedna jest poprawna.
Materiał zawiera pytania o różnym stopniu trudności, od łatwych po trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Test ma charakter przekrojowy i jest powiązany ze wszystkimi materiałami multimedialnymi.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Test umożliwia utrwalenie wiadomości na temat sposobów spędzania czasu wolnego przez osobą podopieczną w zależności od jej możliwości i zasobów środowiska lokalnego.
Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.4.2)1) rozpoznaje sytuację lokalną osoby starszej;
SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej;
SPO.02.4.9)1) wskazuje organizacje pozarządowe zajmujące się pomocą osobie starszej;
SPO.05.6.5)4) rozpoznaje zasoby kulturalne i rekreacyjne środowiska lokalnego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobierania w pary „Instytucje wspierające”
Opis materiału sprawdzającego
Ćwiczenie składa się z opisów sytuacji zdrowotnej osoby podopiecznej z uwzględnieniem możliwości samoopieki i zasobów środowiska lokalnego. Zadaniem osoby uczącej się jest dopasowanie instytucji wsparcia społecznego lub organizacji pozarządowej do opisanego przypadku.
Stopień trudności: średnio trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z wycieczką wirtualną „Organizacja czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej w ich środowisku lokalnym”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie umożliwia utrwalenie wiadomości na temat zadań instytucji wsparcia społecznego.
Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.4.3)2) opisuje zasady korzystania ze wsparcia społecznego;
SPO.02.4.4)2) dobiera rodzaje wsparcia do potrzeb osoby starszej;
SPO.02.4.9)1) wskazuje organizacje pozarządowe zajmujące się pomocą osobie starszej;
SPO.05.6.6)4) dobiera zajęcia do możliwości psychofizycznych osoby podopiecznej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami „Uniwersytet Trzeciego Wieku”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera tekst, w którym trzeba uzupełnić brakujące wyrazy. Tekst jest spójną wewnętrznie informacją na temat uniwersytetu trzeciego wieku.
Stopień trudności: średnio trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z wycieczką wirtualną „Organizacja czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej w ich środowisku lokalnym” oraz grą wcielanie się w rolę „Ulubione sposoby spędzania czasu wolnego”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie umożliwia sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy na temat uniwersytetu trzeciego wieku jako organizacji pozarządowej, w której osoba podopieczna może spędzać czas wolny w zależności od swoich potrzeb i możliwości.
Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej;
SPO.02.4.7)1) zachęca osobę starszą do komunikowania się z rodziną i otoczeniem;
SPO.02.4.7)2) wyjaśnia osobie starszej potrzebę kontaktu z najbliższym otoczeniem;
SPO.02.4.7)3) prowadzi działania integrujące osobę starszą z osobami z najbliższego otoczenia;
SPO.02.4.9)1) wskazuje organizacje pozarządowe zajmujące się pomocą osobie starszej;
SPO.02.4.9)4) zapobiega wykluczeniu społecznemu osoby starszej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobierania w pary „Ograniczenia związane z chorobami lub niepełnosprawnościami”
Opis materiału sprawdzającego
Właściwe planowanie czasu wolnego osobie podopiecznej wymaga znajomości jej aktualnej sytuacji zdrowotnej np. osobie z drżeniem rąk w wyniku choroby Parkinsona nie można zaproponować spędzania czasu wolnego na robótkach ręcznych. Konieczny jest więc powrót do informacji z zakresu patofizjologii i dlatego w materiałach sprawdzających znajduje się jedno zadanie odnoszące się do wiedzy z kliniki. Polega ono na dopasowaniu objawów do odpowiedniego schorzenia.
Stopień trudności: średnio trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z grą wcielanie się w rolę „Ulubione sposoby spędzania czasu wolnego”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie umożliwia powtórzenie informacji na temat objawów chorób wstępujących najczęściej u osób starszych oraz wykorzystanie tej wiedzy do planowania czasu wolnego osobie podopiecznej.
Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej;
SPO.05.6.6)4) dobiera zajęcia do możliwości psychofizycznych osoby podopiecznej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Krzyżówka „Możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej”
Opis materiału sprawdzającego
Krzyżówka składa się z ośmiu haseł, które uczący się ma za zadanie odgadnąć, aby otrzymać hasło główne. Wszystkie hasła związane są z treściami dotyczącymi organizacji czasu wolnego osobie podopiecznej w zależności od jej potrzeb i możliwości oraz zasobów środowiska lokalnego.
Pod krzyżówką znajduje się pytanie związane z hasłem głównym oraz przykładowa odpowiedź.
Stopień trudności: trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z grą wcielanie się w rolę „Ulubione sposoby spędzania czasu wolnego”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie umożliwia utrwalenie informacji na temat instytucji wsparcia społecznego oraz form spędzania czasu wolnego przez osobę podopieczną.
Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej;
SPO.02.4.3)3) dobiera formy pomocy instytucji wsparcia społecznego;
SPO.05.6.5)1) wymienia formy organizowania czasu wolnego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Zadania instytucji wspierających”
Opis materiału sprawdzającego
Materiał zawiera nazwy instytucji wsparcia społecznego i organizacji pozarządowych, z działalności których może korzystać osoba starsza, chora i z niepełnosprawnością. Zadaniem osoby uczącej się jest przyporządkowanie zadań do odpowiedniej instytucji/organizacji.
Stopień trudności: trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z wycieczką wirtualną „Organizacja czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej w ich środowisku lokalnym”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie umożliwia podsumowanie i utrwalenie wiadomości na temat instytucji wsparcia społecznego i organizacji pozarządowych, z działalności których może korzystać osoba starsza, chora i z niepełnosprawnością.
Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej;
SPO.02.4.9)1) wskazuje organizacje pozarządowe zajmujące się pomocą osobie starszej;
SPO.05.6.5)4) rozpoznaje zasoby kulturalne i rekreacyjne środowiska lokalnego;
SPO.05.6.6)3) sporządza wykaz możliwości spędzenia czasu wolnego w lokalnym środowisku.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Organizowanie zajęć osobie starszej i z niepełnosprawnością”
Opis materiału sprawdzającego
Materiał składa się z ośmiu niedokończonych zdań, do których przypisane są cztery zakończenia (prawidłowe i nieprawidłowe). Zadaniem uczącego się jest wybór właściwych odpowiedzi. Zadanie dotyczy form spędzania czasu wolnego dobranych do możliwości osoby podopiecznej.
Stopień trudności: średnio trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z mapą myśli „Plan propozycji zajęć dla osoby starszej/podopiecznej”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie umożliwia podsumowanie wiadomości na temat form spędzania czasu wolnego przez osobę podopieczną w zależności od jej sytuacji zdrowotnej.
Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej;
SPO.02.4.2)3) mobilizuje osoby z otoczenia do współpracy na rzecz osoby starszej;
SPO.02.4.4)2) dobiera rodzaje wsparcia do potrzeb osoby starszej;
SPO.05.6.5)1) wymienia formy organizowania czasu wolnego;
SPO.05.6.5)3) ustala sposoby spędzania czasu wolnego przez osobę podopieczną;
SPO.05.6.5)4) rozpoznaje zasoby kulturalne i rekreacyjne środowiska lokalnego;
SPO.05.6.6)2) rozpoznaje potrzeby kulturowe osoby podopiecznej;
SPO.05.6.6)3) sporządza wykaz możliwości spędzenia czasu wolnego w lokalnym środowisku;
SPO.05.6.6)4) dobiera zajęcia do możliwości psychofizycznych osoby podopiecznej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz „Sposoby spędzania czasu wolnego przez osobę podopieczną”
Opis materiału sprawdzającego
Ćwiczenie składa się z sześciu zdań, w których część jest prawdziwa a część fałszywa. Zadaniem uczącego się jest ocena każdego zdania.
Stopień trudności: łatwe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z grą wcielanie się w rolę „Ulubione sposoby spędzania czasu wolnego”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie umożliwia powtórzenie wiadomości na temat zasad doboru form spędzania czasu wolnego przez osobę podopieczną.
Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej;
SPO.02.4.4)2) dobiera rodzaje wsparcia do potrzeb osoby starszej;
SPO.05.6.5)3) ustala sposoby spędzania czasu wolnego przez osobę podopieczną;
SPO.05.6.5)4) dobiera zajęcia do możliwości psychofizycznych osoby podopiecznej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści