E-materiały do kształcenia zawodowego

Zakładanie i prowadzenie upraw roślin sadowniczych

OGR.02. Zakładanie i prowadzenie upraw ogrodniczych – ogrodnik 611303

OGR.02. Zakładanie i prowadzenie upraw ogrodniczych – technik ogrodnik 314205

Przewodnik dla uczącego się

6

Spis treści

Cele uczącego sięCele uczącego się

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele uczącego się

  • Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celu kształcenia w zawodach ogrodnik (kod cyfrowy zawodu 611303) oraz technik ogrodnik (kod cyfrowy zawodu 314205), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawisz najważniejsze informacje dotyczące wykonywania prac związanych z zakładaniem i prowadzeniem upraw roślin sadowniczych.

  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.

  • Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Sekwencje filmowe Przygotowanie terenu pod sadzenie drzewek i prowadzenie saduDru2t8RKZSekwencje filmowe Przygotowanie terenu pod sadzenie drzewek i prowadzenie sadu

Praca z sekwencjami filmowymi pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:

  • właściwe przygotowanie terenu i gleby pod uprawę roślin sadowniczych (np. badanie gleby, zastosowanie wapnowania, nawożenia organicznego i mineralnego, odchwaszczenie i spulchnienie gleby, wykonanie orki przedsiewnej lub przedzimowej);

  • przygotowanie gleby pod sadzenie roślin;

  • dobór odpowiednich odmian roślin sadowniczych;

  • sadzenie mechaniczne roślin (np. za pomocą bruzdownika, sadzarek półautomatycznych i automatycznych z możliwością dozowania nawozu mineralnego);

  • charakteryzowanie sposobów zabezpieczania roślin przed szkodnikami;

  • prowadzenie zabiegów pielęgnacyjnych takich jak m.in. nawadnianie (deszczowanie nadkoronowe, podkoronowe, kropelkowe, bruzdowe), nawożenie (pogłówne, dolistnie), ochrona przed chorobami, szkodnikami i chwastami, zabezpieczanie roślin przed mrozem i przymrozkami;

  • analiza sposobów, terminów cięcia i formowania oraz regulowania wzrostu i owocowania roślin sadowniczych;

  • omówienie narzędzi do cięcia oraz technik i sposobów cięcia drzew i krzewów owocowych, a także formowania koron;

  • omówienie sposobów zabezpieczenia drzewek przed infekcją po cięciu oraz ograniczenia wzrostu drzew przez przycinanie korzeni;

  • charakteryzowanie zjawiska przemiennego owocowania oraz sposobów przeciwdziałania mu.

Plansza interaktywna Planowanie i zakładanie sadu oraz zabiegi pielęgnacyjne upraw sadowniczychDJSuMrAHDPlansza interaktywna Planowanie i zakładanie sadu oraz zabiegi pielęgnacyjne upraw sadowniczych

Praca z planszą interaktywną pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:

  • właściwe przygotowanie terenu i gleby pod uprawę roślin sadowniczych (np. badanie gleby, zastosowanie wapnowania, nawożenia organicznego i mineralnego, odchwaszczenie i spulchnienie gleby, wykonanie orki przedsiewnej lub przedzimowej);

  • przygotowanie gleby pod sadzenie roślin;

  • dobór odpowiednich odmian roślin sadowniczych;

  • sadzenie mechaniczne roślin (np. za pomocą bruzdownika, sadzarek półautomatycznych i automatycznych z możliwością dozowania nawozu mineralnego);

  • charakteryzowanie sposobów zabezpieczania roślin przed szkodnikami;

  • prowadzenie zabiegów pielęgnacyjnych takich jak m.in. nawadnianie (deszczowanie nadkoronowe, podkoronowe, kropelkowe, bruzdowe), nawożenie (pogłówne, dolistnie), ochrona przed chorobami, szkodnikami i chwastami, zabezpieczanie roślin przed mrozem i przymrozkami;

  • analiza sposobów, terminów cięcia i formowania oraz regulowania wzrostu i owocowania roślin sadowniczych;

  • omówienie narzędzi do cięcia oraz technik i sposobów cięcia drzew i krzewów owocowych, a także formowania koron;

  • omówienie sposobów zabezpieczenia drzewek przed infekcją po cięciu oraz ograniczenia wzrostu drzew przez przycinanie korzeni;

  • charakteryzowanie zjawiska przemiennego owocowania oraz sposobów przeciwdziałania mu.

E‑book Organizacja prac związanych z uprawą roślin sadowniczychDOALnBM3zE‑book Organizacja prac związanych z uprawą roślin sadowniczych

Praca z e‑bookiem pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:

  • właściwe przygotowanie terenu i gleby pod uprawę roślin sadowniczych (np. badanie gleby, zastosowanie wapnowania, nawożenia organicznego i mineralnego, odchwaszczenie i spulchnienie gleby, wykonanie orki przedsiewnej lub przedzimowej);

  • przygotowanie gleby pod sadzenie roślin;

  • dobór odpowiednich odmian roślin sadowniczych;

  • sadzenie mechaniczne roślin (np. za pomocą bruzdownika, sadzarek półautomatycznych i automatycznych z możliwością dozowania nawozu mineralnego);

  • charakteryzowanie sposobów zabezpieczania roślin przed szkodnikami;

  • prowadzenie zabiegów pielęgnacyjnych takich jak m.in. nawadnianie (deszczowanie nadkoronowe, podkoronowe, kropelkowe, bruzdowe), nawożenie (pogłówne, dolistnie), ochrona przed chorobami, szkodnikami i chwastami, zabezpieczanie roślin przed mrozem i przymrozkami;

  • analiza sposobów, terminów cięcia i formowania oraz regulowania wzrostu i owocowania roślin sadowniczych;

  • omówienie narzędzi do cięcia oraz technik i sposobów cięcia drzew i krzewów owocowych, a także formowania koron;

  • omówienie sposobów zabezpieczenia drzewek przed infekcją po cięciu oraz ograniczenia wzrostu drzew przez przycinanie korzeni;

  • charakteryzowanie zjawiska przemiennego owocowania oraz sposobów przeciwdziałania mu.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceD1AMATI3WInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu zakładania i prowadzenia upraw roślin sadowniczych.

Słownik pojęć dla e‑materiałuD16X790ClSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDsDmv1Mw8Przewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDSGtmQY7mPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDpviriqzSNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej zakładania i prowadzenia upraw roślin sadowniczych.

Instrukcja użytkowaniaDzFrBtMh9Instrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej..

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • sekwencje filmowe Przygotowanie terenu pod sadzenie drzewek i prowadzenie sadu z ćwiczeniami 6, 9 i 10,

  • plansza interaktywna Planowanie i zakładanie sadu oraz zabiegi pielęgnacyjne upraw sadowniczych z ćwiczeniem 4,

  • e‑book Organizacja prac związanych z uprawą roślin sadowniczych z ćwiczeniami 1, 2, 3, 5, 7 i 8.

4

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

1. Sekwencje filmowe Przygotowanie terenu pod sadzenie drzewek i prowadzenie sadu

Sekwencje filmowe wprowadzą cię w zagadnienia dotyczące upraw sadowniczych. Poznasz czynności zawodowe, które są nieodzowne przy zakładaniu i prowadzeniu takich upraw. Spróbuj znaleźć w sieci dodatkowe informacje na temat, który szczególnie cię zainteresuje.

2. Plansza interaktywna Planowanie i zakładanie sadu oraz zabiegi pielęgnacyjne upraw sadowniczych

Dzięki temu multimedium w prosty sposób przyswoisz wiadomości związane z tematem. Zapisz i/lub wydrukuj te elementy planszy, które uznasz za przydatne w przyszłej pracy zawodowej. Możesz także dodać do zasobu własne uwagi oraz wiadomości wynotowane z innych źródeł.

3. E‑book Organizacja prac związanych z uprawą roślin sadowniczych

Zapoznaj się z treścią e‑booka. Wykonaj mapę myśli, w której zawrzesz najważniejsze twoim zdaniem informacje. Zachowaj ją, aby móc wrócić do niej, kiedy będziesz chciał(a) lub potrzebował(a) powtórzyć wiadomości z zakresu uprawy roślin sadowniczych.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a jakie wiadomości musisz jeszcze uzupełnić.

Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić zdobytą wiedzę na temat upraw roślin sadowniczych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści


Wymogi

Zawiera co najmniej:

  • informację o strukturze e‑zasobu i powiązaniach pomiędzy elementami e‑zasobu

  • wskazówki/instrukcje, jak korzystać z e‑zasobu w procesie samokształcenia

  • minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑zasobu

Daje możliwość co najmniej:

  • zaznaczania tekstu

  • robienia zakładek

  • robienia notatek

  • zapisywania na swoim komputerze wersji ostatecznej

  • rejestracji/wykonania zdjęcia obiektu ustawionego na ekranie widoku / zrzutu ekranu, dokumentu do formatu JPG/PNG

  • drukowania informacji