Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Cele uczącego sięCele uczącego się
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele uczącego się
Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celu kształcenia w zawodach ogrodnik (kod cyfrowy zawodu 611303) oraz technik ogrodnik (kod cyfrowy zawodu 314205), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawisz najważniejsze informacje dotyczące wykonywania prac związanych z zakładaniem i prowadzeniem upraw roślin sadowniczych.
Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.
Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Sekwencje filmowe Przygotowanie terenu pod sadzenie drzewek i prowadzenie saduSekwencje filmowe Przygotowanie terenu pod sadzenie drzewek i prowadzenie sadu
Praca z sekwencjami filmowymi pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:
właściwe przygotowanie terenu i gleby pod uprawę roślin sadowniczych (np. badanie gleby, zastosowanie wapnowania, nawożenia organicznego i mineralnego, odchwaszczenie i spulchnienie gleby, wykonanie orki przedsiewnej lub przedzimowej);
przygotowanie gleby pod sadzenie roślin;
dobór odpowiednich odmian roślin sadowniczych;
sadzenie mechaniczne roślin (np. za pomocą bruzdownika, sadzarek półautomatycznych i automatycznych z możliwością dozowania nawozu mineralnego);
charakteryzowanie sposobów zabezpieczania roślin przed szkodnikami;
prowadzenie zabiegów pielęgnacyjnych takich jak m.in. nawadnianie (deszczowanie nadkoronowe, podkoronowe, kropelkowe, bruzdowe), nawożenie (pogłówne, dolistnie), ochrona przed chorobami, szkodnikami i chwastami, zabezpieczanie roślin przed mrozem i przymrozkami;
analiza sposobów, terminów cięcia i formowania oraz regulowania wzrostu i owocowania roślin sadowniczych;
omówienie narzędzi do cięcia oraz technik i sposobów cięcia drzew i krzewów owocowych, a także formowania koron;
omówienie sposobów zabezpieczenia drzewek przed infekcją po cięciu oraz ograniczenia wzrostu drzew przez przycinanie korzeni;
charakteryzowanie zjawiska przemiennego owocowania oraz sposobów przeciwdziałania mu.
Plansza interaktywna Planowanie i zakładanie sadu oraz zabiegi pielęgnacyjne upraw sadowniczychPlansza interaktywna Planowanie i zakładanie sadu oraz zabiegi pielęgnacyjne upraw sadowniczych
Praca z planszą interaktywną pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:
właściwe przygotowanie terenu i gleby pod uprawę roślin sadowniczych (np. badanie gleby, zastosowanie wapnowania, nawożenia organicznego i mineralnego, odchwaszczenie i spulchnienie gleby, wykonanie orki przedsiewnej lub przedzimowej);
przygotowanie gleby pod sadzenie roślin;
dobór odpowiednich odmian roślin sadowniczych;
sadzenie mechaniczne roślin (np. za pomocą bruzdownika, sadzarek półautomatycznych i automatycznych z możliwością dozowania nawozu mineralnego);
charakteryzowanie sposobów zabezpieczania roślin przed szkodnikami;
prowadzenie zabiegów pielęgnacyjnych takich jak m.in. nawadnianie (deszczowanie nadkoronowe, podkoronowe, kropelkowe, bruzdowe), nawożenie (pogłówne, dolistnie), ochrona przed chorobami, szkodnikami i chwastami, zabezpieczanie roślin przed mrozem i przymrozkami;
analiza sposobów, terminów cięcia i formowania oraz regulowania wzrostu i owocowania roślin sadowniczych;
omówienie narzędzi do cięcia oraz technik i sposobów cięcia drzew i krzewów owocowych, a także formowania koron;
omówienie sposobów zabezpieczenia drzewek przed infekcją po cięciu oraz ograniczenia wzrostu drzew przez przycinanie korzeni;
charakteryzowanie zjawiska przemiennego owocowania oraz sposobów przeciwdziałania mu.
E‑book Organizacja prac związanych z uprawą roślin sadowniczychE‑book Organizacja prac związanych z uprawą roślin sadowniczych
Praca z e‑bookiem pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:
właściwe przygotowanie terenu i gleby pod uprawę roślin sadowniczych (np. badanie gleby, zastosowanie wapnowania, nawożenia organicznego i mineralnego, odchwaszczenie i spulchnienie gleby, wykonanie orki przedsiewnej lub przedzimowej);
przygotowanie gleby pod sadzenie roślin;
dobór odpowiednich odmian roślin sadowniczych;
sadzenie mechaniczne roślin (np. za pomocą bruzdownika, sadzarek półautomatycznych i automatycznych z możliwością dozowania nawozu mineralnego);
charakteryzowanie sposobów zabezpieczania roślin przed szkodnikami;
prowadzenie zabiegów pielęgnacyjnych takich jak m.in. nawadnianie (deszczowanie nadkoronowe, podkoronowe, kropelkowe, bruzdowe), nawożenie (pogłówne, dolistnie), ochrona przed chorobami, szkodnikami i chwastami, zabezpieczanie roślin przed mrozem i przymrozkami;
analiza sposobów, terminów cięcia i formowania oraz regulowania wzrostu i owocowania roślin sadowniczych;
omówienie narzędzi do cięcia oraz technik i sposobów cięcia drzew i krzewów owocowych, a także formowania koron;
omówienie sposobów zabezpieczenia drzewek przed infekcją po cięciu oraz ograniczenia wzrostu drzew przez przycinanie korzeni;
charakteryzowanie zjawiska przemiennego owocowania oraz sposobów przeciwdziałania mu.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu zakładania i prowadzenia upraw roślin sadowniczych.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej zakładania i prowadzenia upraw roślin sadowniczych.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Przygotowanie terenu pod sadzenie drzewek i prowadzenie sadu
Sekwencje filmowe
- Planowanie i zakładanie sadu oraz zabiegi pielęgnacyjne upraw sadowniczych
Plansza interaktywna
- Organizacja prac związanych z uprawą roślin sadowniczych
E-book
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej..
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
sekwencje filmowe Przygotowanie terenu pod sadzenie drzewek i prowadzenie sadu z ćwiczeniami 6, 9 i 10,
plansza interaktywna Planowanie i zakładanie sadu oraz zabiegi pielęgnacyjne upraw sadowniczych z ćwiczeniem 4,
e‑book Organizacja prac związanych z uprawą roślin sadowniczych z ćwiczeniami 1, 2, 3, 5, 7 i 8.
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
1. Sekwencje filmowe Przygotowanie terenu pod sadzenie drzewek i prowadzenie sadu
Sekwencje filmowe wprowadzą cię w zagadnienia dotyczące upraw sadowniczych. Poznasz czynności zawodowe, które są nieodzowne przy zakładaniu i prowadzeniu takich upraw. Spróbuj znaleźć w sieci dodatkowe informacje na temat, który szczególnie cię zainteresuje.
2. Plansza interaktywna Planowanie i zakładanie sadu oraz zabiegi pielęgnacyjne upraw sadowniczych
Dzięki temu multimedium w prosty sposób przyswoisz wiadomości związane z tematem. Zapisz i/lub wydrukuj te elementy planszy, które uznasz za przydatne w przyszłej pracy zawodowej. Możesz także dodać do zasobu własne uwagi oraz wiadomości wynotowane z innych źródeł.
3. E‑book Organizacja prac związanych z uprawą roślin sadowniczych
Zapoznaj się z treścią e‑booka. Wykonaj mapę myśli, w której zawrzesz najważniejsze twoim zdaniem informacje. Zachowaj ją, aby móc wrócić do niej, kiedy będziesz chciał(a) lub potrzebował(a) powtórzyć wiadomości z zakresu uprawy roślin sadowniczych.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a jakie wiadomości musisz jeszcze uzupełnić.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić zdobytą wiedzę na temat upraw roślin sadowniczych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymogi
Zawiera co najmniej:
informację o strukturze e‑zasobu i powiązaniach pomiędzy elementami e‑zasobu
wskazówki/instrukcje, jak korzystać z e‑zasobu w procesie samokształcenia
minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑zasobu
Daje możliwość co najmniej:
zaznaczania tekstu
robienia zakładek
robienia notatek
zapisywania na swoim komputerze wersji ostatecznej
rejestracji/wykonania zdjęcia obiektu ustawionego na ekranie widoku / zrzutu ekranu, dokumentu do formatu JPG/PNG
drukowania informacji