E-materiały do kształcenia zawodowego

Zakładanie i prowadzenie upraw roślin sadowniczych

OGR.02. Zakładanie i prowadzenie upraw ogrodniczych – ogrodnik 611303

OGR.02. Zakładanie i prowadzenie upraw ogrodniczych – technik ogrodnik 314205

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celu kształcenia w zawodach ogrodnik (kod cyfrowy zawodu 611303) i technik ogrodnik (kod cyfrowy zawodu 314205): wykonywanie prac związanych z prowadzeniem upraw roślin warzywnych, przyprawowych i grzybów jadalnych, roślin ozdobnych oraz sadowniczych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Uzyskanie kompetencji w kierunku wykonywania prac związanych z prowadzeniem upraw roślin sadowniczych.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionych zawodów: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia dla kwalifikacji OGR.02. Zakładanie i prowadzenie upraw ogrodniczych:

E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia:

OGR.02.3. Prowadzenie produkcji sadowniczej

Osoba ucząca się:

OGR.02.3.4) przygotowuje teren i glebę pod uprawę roślin sadowniczych:

  • OGR.02.3.4.1) wybiera teren pod uprawę roślin sadowniczych, uwzględniając np. ukształtowanie terenu, warunki klimatyczno‑glebowe;

  • OGR.02.3.4.2) określa etapy przygotowania gleby pod założenie uprawy roślin sadowniczych, np. przygotowanie gleby przed sadzeniem, nawożenie, odchwaszczanie;

  • OGR.02.3.4.3) opisuje systemy utrzymania gleby w sadzie, np. murawa, ugór herbicydowy, czarny ugór, ściółkowanie;

  • OGR.02.3.4.4) wykonuje czynności przygotowujące teren i glebę pod uprawę roślin sadowniczych, m.in. z wykorzystaniem mikrociągnika.

OGR.02.3.5) charakteryzuje terminy sadzenie roślin sadowniczych:

  • OGR.02.3.5.1) opisuje wady i zalety różnych terminów sadzenia roślin sadowniczych;

  • OGR.02.3.5.2) stosuje terminy sadzenia różnych gatunków roślin sadowniczych

OGR.02.3.6) zakłada uprawy sadownicze:

  • OGR.02.3.6.1) wymienia czynniki meteorologiczne i glebowe mające wpływ na wzrost, rozwój i plonowanie roślin sadowniczych, np. nasłonecznienie, opady atmosferyczne, pH, żyzność gleby;

  • OGR.02.3.6.2) dobiera gatunki roślin sadowniczych, uwzględniając warunki klimatyczno‑glebowe i ekonomiczne regionu;

  • OGR.02.3.6.3) dobiera rodzaj uprawy sadowniczej do ukształtowania terenu;

  • OGR.02.3.6.4) dobiera narzędzia i sprzęt do wykonania nasadzeń roślin sadowniczych;

  • OGR.02.3.6.5) wykonuje nasadzenia roślin sadowniczych.

OGR.02.3.7) dobiera zabiegi pielęgnacyjne stosowane w produkcji sadowniczej:

  • OGR.02.3.7.1) opisuje metody określania potrzeb nawozowych roślin, np. metoda wizualna, pobieranie próbek gleby i liści;

  • OGR.02.3.7.2) dobiera typ nawozu do rodzaju uprawy sadowniczej zgodnie z zasadami nawożenia w zależności od terminu stosowania, zawartości składników pokarmowych, sposobu aplikacji;

  • OGR.02.3.7.3) wymienia uprawki mechaniczne na poszczególnych etapach produkcji sadowniczej;

  • OGR.02.3.7.4) opisuje systemy nawadniania upraw sadowniczych, np. deszczowanie, kropelkowe, nadkoronowe,podkoronowe;

  • OGR.02.3.7.5) rozpoznaje systemy instalacji nawadniających;

  • OGR.02.3.7.6) stosuje zabiegi pielęgnacyjne w produkcji sadowniczej.

OGR.02.3.9) charakteryzuje metody i sposoby zabezpieczenia roślin sadowniczych przed mrozem i przymrozkami wiosennymi:

  • OGR.02.3.9.1) określa czynniki wpływające na mrozoodporność roślin sadowniczych;

  • OGR.02.3.9.2) rozpoznaje rodzaje uszkodzeń powodowanych przez mróz i przymrozki;

  • OGR.02.3.9.3) opisuje sposoby zabezpieczania roślin przed mrozem i przymrozkami wiosennymi;

  • OGR.02.3.9.4) dobiera sposoby leczenia roślin sadowniczych do uszkodzeń mrozowych;

  • OGR.02.3.9.5) zapobiega wystąpieniu szkód wywołanych przez wiosenne przymrozki.

OGR.02.3.11) charakteryzuje sposoby formowania i cięcia roślin sadowniczych:

  • OGR.02.3.11.1) opisuje rodzaje cięć roślin sadowniczych, w tym cięcie prześwietlające, cięcie odmładzające, cięcie sanitarne;

  • OGR.02.3.11.2) określa wpływ cięcia na wzrost, owocowanie i zdrowotność roślin sadowniczych;

  • OGR.02.3.11.3) opisuje terminy cięcia drzew, krzewów owocowych i roślin jagodowych;

  • OGR.02.3.11.4) dobiera narzędzia i sprzęt do formowania i cięcia roślin sadowniczych;

  • OGR.02.3.11.5) stosuje technikę cięcia drzew owocowych;

  • OGR.02.3.11.6) opisuje typy koron stosowanych w sadownictwie;

  • OGR.02.3.11.7) dobiera typ korony do uprawianego gatunku drzewa owocowego.

OGR.02.3.12) reguluje wzrost i owocowanie roślin sadowniczych:

  • OGR.02.3.12.1) rozróżnia rodzaje pędów i pąków występujące u roślin sadowniczych;

  • OGR.02.3.12.2) opisuje proces tworzenia się pąków kwiatowych;

  • OGR.02.3.12.3) opisuje wzrost zawiązków owocowych;

  • OGR.02.3.12.4) opisuje zjawisko przemiennego owocowania;

  • OGR.02.3.12.5) dobiera metody przeciwdziałające występowaniu zjawiska przemiennego owocowania;

  • OGR.02.3.12.6) wymienia preparaty do chemicznego przerzedzania zawiązków;

  • OGR.02.3.12.7) stosuje preparaty do chemicznego przerzedzania zawiązków.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Sekwencje filmowe Przygotowanie terenu pod sadzenie drzewek i prowadzenie saduDru2t8RKZSekwencje filmowe Przygotowanie terenu pod sadzenie drzewek i prowadzenie sadu

Praca z sekwencjami filmowymi wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • właściwe przygotowanie terenu i gleby pod uprawę roślin sadowniczych (np. badanie gleby, zastosowanie wapnowania, nawożenia organicznego i mineralnego, odchwaszczenie i spulchnienie gleby, wykonanie orki przedsiewnej lub przedzimowej);

  • przygotowanie gleby pod sadzenie roślin;

  • dobór odpowiednich odmian roślin sadowniczych;

  • sadzenie mechaniczne roślin (np. za pomocą bruzdownika, sadzarek półautomatycznych i automatycznych z możliwością dozowania nawozu mineralnego);

  • charakteryzowanie sposobów zabezpieczania roślin przed szkodnikami;

  • prowadzenie zabiegów pielęgnacyjnych takich jak m.in. nawadnianie (deszczowanie nadkoronowe, podkoronowe, kropelkowe, bruzdowe), nawożenie (pogłówne, dolistnie), ochrona przed chorobami, szkodnikami i chwastami, zabezpieczanie roślin przed mrozem i przymrozkami;

  • analiza sposobów, terminów cięcia i formowania oraz regulowania wzrostu i owocowania roślin sadowniczych;

  • omówienie narzędzi do cięcia oraz technik i sposobów cięcia drzew i krzewów owocowych, a także formowania koron;

  • omówienie sposobów zabezpieczenia drzewek przed infekcją po cięciu oraz ograniczenia wzrostu drzew przez przycinanie korzeni;

  • charakteryzowanie zjawiska przemiennego owocowania oraz sposobów przeciwdziałania mu.

Plansza interaktywna Planowanie i zakładanie sadu oraz zabiegi pielęgnacyjne upraw sadowniczychDJSuMrAHDPlansza interaktywna Planowanie i zakładanie sadu oraz zabiegi pielęgnacyjne upraw sadowniczych

Praca z planszą interaktywną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • właściwe przygotowanie terenu i gleby pod uprawę roślin sadowniczych (np. badanie gleby, zastosowanie wapnowania, nawożenia organicznego i mineralnego, odchwaszczenie i spulchnienie gleby, wykonanie orki przedsiewnej lub przedzimowej);

  • przygotowanie gleby pod sadzenie roślin;

  • dobór odpowiednich odmian roślin sadowniczych;

  • sadzenie mechaniczne roślin (np. za pomocą bruzdownika, sadzarek półautomatycznych i automatycznych z możliwością dozowania nawozu mineralnego);

  • charakteryzowanie sposobów zabezpieczania roślin przed szkodnikami;

  • prowadzenie zabiegów pielęgnacyjnych takich jak m.in. nawadnianie (deszczowanie nadkoronowe, podkoronowe, kropelkowe, bruzdowe), nawożenie (pogłówne, dolistnie), ochrona przed chorobami, szkodnikami i chwastami, zabezpieczanie roślin przed mrozem i przymrozkami;

  • analiza sposobów, terminów cięcia i formowania oraz regulowania wzrostu i owocowania roślin sadowniczych;

  • omówienie narzędzi do cięcia oraz technik i sposobów cięcia drzew i krzewów owocowych, a także formowania koron;

  • omówienie sposobów zabezpieczenia drzewek przed infekcją po cięciu oraz ograniczenia wzrostu drzew przez przycinanie korzeni;

  • charatekryzowanie zjawiska przemiennego owocowania oraz sposobów przeciwdziałania mu.

E‑book Organizacja prac związanych z uprawą roślin sadowniczychDOALnBM3zE‑book Organizacja prac związanych z uprawą roślin sadowniczych

Praca z e‑bookiem wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • właściwe przygotowanie terenu i gleby pod uprawę roślin sadowniczych (np. badanie gleby, zastosowanie wapnowania, nawożenia organicznego i mineralnego, odchwaszczenie i spulchnienie gleby, wykonanie orki przedsiewnej lub przedzimowej);

  • przygotowanie gleby pod sadzenie roślin;

  • dobór odpowiednich odmian roślin sadowniczych;

  • sadzenie mechaniczne roślin (np. za pomocą bruzdownika, sadzarek półautomatycznych i automatycznych z możliwością dozowania nawozu mineralnego);

  • charakteryzowanie sposobów zabezpieczania roślin przed szkodnikami;

  • prowadzenie zabiegów pielęgnacyjnych takich jak m.in. nawadnianie (deszczowanie nadkoronowe, podkoronowe, kropelkowe, bruzdowe), nawożenie (pogłówne, dolistnie), ochrona przed chorobami, szkodnikami i chwastami, zabezpieczanie roślin przed mrozem i przymrozkami;

  • analiza sposobów, terminów cięcia i formowania oraz regulowania wzrostu i owocowania roślin sadowniczych;

  • omówienie narzędzi do cięcia oraz technik i sposobów cięcia drzew i krzewów owocowych, a także formowania koron;

  • omówienie sposobów zabezpieczenia drzewek przed infekcją po cięciu oraz ograniczenia wzrostu drzew przez przycinanie korzeni;

  • charakteryzowanie zjawiska przemiennego owocowania oraz sposobów przeciwdziałania mu.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceD1AMATI3WInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu zakładania i prowadzenia upraw roślin sadowniczych.

Słownik pojęć dla e‑materiałuD16X790ClSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDsDmv1Mw8Przewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDSGtmQY7mPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDpviriqzSNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej zakładania i prowadzenia upraw roślin sadowniczych.

Instrukcja użytkowaniaDzFrBtMh9Instrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • sekwencje filmowe Przygotowanie terenu pod sadzenie drzewek i prowadzenie sadu z ćwiczeniami 6, 9 i 10,

  • plansza interaktywna Planowanie i zakładanie sadu oraz zabiegi pielęgnacyjne upraw sadowniczych z ćwiczeniem 4,

  • e‑book Organizacja prac związanych z uprawą roślin sadowniczych z ćwiczeniami 1, 2, 3, 5, 7 i 8.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę o zakładaniu i prowadzeniu upraw roślin sadowniczych. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium na zajęciach, a także poza nimi, podczas samodzielnej pracy uczniów.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Sekwencje filmowe Przygotowanie terenu pod sadzenie drzewek i prowadzenie sadu

Praca w grupach

Nauczyciel wyświetla uczniom film, a następnie prosi, aby odliczyli do pięciu, tak aby powstało pięć grup. Zadaniem grup jest opracowanie w formie prezentacji, schematu, infografiki lub mapy myśli przydzielonych części multimedium dotyczących:

  • grupa I – przygotowania terenu i gleby,

  • grupa II – sadzenia roślin i zakładania upraw,

  • grupa III – zabiegów pielęgnacyjnych,

  • grupa IV – cięć i formowania,

  • grupa V – regulowania wzrostu i owocowania.

O ile wybór formy opracowania treści jest w zasadzie swobodny, o tyle każdej z tych form musi towarzyszyć krótkie omówienie informacji, które zostały w niej zawarte.

Nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy, a po wyznaczonym czasie prosi grupy, aby kolejno zaprezentowały efekty swoich działań. Pozostali uczniowie mogą w tym czasie zadawać pytania lub uzupełniać wypowiedzi kolegów i koleżanek.

Tę część lekcji wieńczy podsumowanie, którego dokonuje nauczyciel lub chętny/wybrany uczeń.

2. Plansza interaktywna Planowanie i zakładanie sadu oraz zabiegi pielęgnacyjne upraw sadowniczych

Praca w parach

Uczniowie w parach zapoznają się z multimedium i na jego podstawie tworzą mapę myśli, w której zawrą najważniejsze ich zdaniem informacje. Przy tym warto zwrócić uwagę uczniów na przydatność takiej notatki w przyszłości, m.in. podczas przygotowywania się do lekcji powtórkowej. Nauczyciel może także poprosić uczniów o wykonanie odnośnego ćwiczenia interaktywnego.

3. E‑book Organizacja prac związanych z uprawą roślin sadowniczych

Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel krótko przedstawia temat lekcji i go omawia. Następnie prosi uczniów, aby zapoznali się z e‑bookiem i zastanowili, na co należy zwrócić szczególną uwagę oraz jakie czynniki zewnętrzne trzeba uwzględnić podczas zakładania i uprawy roślin sadowniczych.

Po tej części zajęć nauczyciel otwiera dyskusję wokół ww. zagadnień, w którą stara się zaangażować jak najwięcej uczniów. Dyskusję wieńczy podsumowanie ze strony nauczyciela lub uczniów.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, podczas gdy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

1. Sekwencje filmowe Zakładanie i prowadzenie upraw roślin sadowniczych

Praca indywidualna

Nauczyciel prosi, aby uczniowie w domu zapoznali się z multimedium i wynotowali z niego najważniejsze ich zdaniem informacje, a także zapisali pytania i wątpliwości, jeśli coś będzie dla nich niejasne.

Na lekcji nauczyciel zadaje pytania związane z treściami zawartymi w multimedium. Uczniowie odpowiadają na pytania. Nauczyciel zachęca ich, aby również zadawali pytania (najlepiej na bieżąco), na które postara się odpowiedzieć.

2. Plansza interaktywna Planowanie i zakładanie sadu oraz zabiegi pielęgnacyjne upraw sadowniczych

Praca w grupach

Nauczyciel prosi uczniów, aby w domu zapoznali się z planszą interaktywną.

Na lekcji nauczyciel dzieli uczniów na 3–5 grup. Zadaniem każdej grupy będzie opracowanie harmonogramu prac sezonowych, które należy wykonywać podczas prowadzenia upraw roślin sadowniczych, oraz wskazanie narzędzi potrzebnych do tych działań.

Po określonym przez nauczyciela czasie grupy prezentują swoje harmonogramy, a pozostali uczniowie wraz z nauczycielem proponują poprawki lub uzupełnienia.

3. E‑book Organizacja prac związanych z uprawą roślin sadowniczych

Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Lekcja odwrócona. Uczniowie w domu zapoznają się z treścią e‑booka, aby przygotować się do lekcji. Na lekcji nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną, w której uczniowie wykazują się swoją wiedzą.

Rozmowa kończy się podsumowaniem, którego dokonuje nauczyciel. Po podsumowaniu rozpoczyna się główna część lekcji.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Każdy materiał można odtworzyć w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje treści dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to uczniom dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, jak również umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.

Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do sekwencji filmowych;

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych do multimediów;

  • uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań, a także formułować jasne, krótkie polecenia;

  • przy podziale klasy na grupy należy postarać się o to, by zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się;

  • podczas pracy w grupach uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów i pomagać uczniom z trudnościami w nauce;

  • podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w trakcie pracy w grupach;

  • należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań;

  • uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści


Wymogi

Zawiera co najmniej:

  • wyszczególnienie realizowanych celów, jednostek efektów kształcenia i efektów kształcenia

  • informację o strukturze e‑zasobu i powiązaniach pomiędzy elementami e‑zasobu

  • wskazówki dotyczące wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej, m.in.:

    • organizowania pracy uczniów indywidualnej, w grupach i w zespole podczas zajęć

    • organizowania pracy uczniów indywidualnej i w grupach poza zajęciami (np. z wykorzystaniem metody lekcji odwróconej)

    • indywidualizowania pracy z uczniem/uczniami podczas zajęć i poza nimi

    • indywidualizowania pracy z uczniami z SPE

  • minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z poradnika

Daje możliwość co najmniej:

  • zaznaczania tekstu

  • robienia zakładek

  • robienia notatek

  • zapisywania na swoim komputerze wersji ostatecznej

  • rejestracji/wykonania zdjęcia obiektu ustawionego na ekranie widoku / zrzutu ekranu, dokumentu do formatu JPG/PNG

  • drukowania informacji