Instrukcja użytkowania
Spis treści
Informacje ogólneInformacje ogólne
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Informacje ogólne
E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.
Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie e‑materiału oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
Wprowadzenie
WprowadzenieWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.
- Wprowadzenie
- Proces kontroli funkcjonowania systemu oświetlenia w pojeździe samochodowym
Film edukacyjny
- Narzędzia diagnostyczne w kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego
Atlas interaktywny
- Badanie oświetlenia pojazdu samochodowego
Plansza interaktywna
- Typowe usterki występujące przy kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego
Gra edukacyjna
- Kontrola instalacji oświetleniowej w pojeździe samochodowym
E-book
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
Materiały multimedialne
W ich skład wchodzą film edukacyjny, atlas interaktywny, plansza interaktywna, gra edukacyjna oraz e‑book.
Film edukacyjny
Film edukacyjnyFilm edukacyjny dotyczy procesu kontroli funkcjonowania systemu oświetlenia w pojeździe samochodowym.
Przykładowy ekran odtwarzania filmu wygląda następująco:
Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonę trójkąta w kole.
Ikona zmieni się na dwie kreski. Kliknięcie na nie spowoduje zatrzymanie filmu.
Reszta opcji umieszczona jest w prawej dolnej części ekranu. Pierwszy symbol głośnika pozwala na włączenie i wyłączenie dźwięku oraz ustawienie jego głośności.
Następna ikona pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej, która omawia obraz wyświetlany na ekranie.
Po kliknięciu na powyższą ikonę zmieni się ona na tę widoczną poniżej. Kliknięcie na nią umożliwia wyłączenie alternatywnej ścieżki.
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów. Jeśli istnieje taka możliwość, to można tu także wybrać napisy w języku angielskim.
Symbol „auto” umożliwia zmianę jakości wyświetlanego materiału.
Po kliknięciu na symbol „1x” można zmienić prędkość odtwarzanego materiału.
Ostatni symbol umożliwia włączenie i wyłączenie widoku pełnoekranowego.
Atlas interaktywny
Atlas interaktywnyAtlas interaktywny składa się z 23 zakładek:
Rodzaje świateł w samochodzie
Kontrola świateł samochodowych
Stanowisko pomiarowe – wymogi
Pomiar ciśnienia powietrza w ogumieniu
Ustawienie przyrządu do regulacji świateł
Reflektory – budowa
Oznakowanie reflektorów
Żarówki stosowane w pojazdach
Zawilgocenie
Ksenony - budowa, zastosowanie
Biksenony - budowa, zastosowanie
Nielegalne modyfikacje, zagrożenia
Światła zakrętowe: dynamiczne
Światła zakrętowe: statyczno dynamiczne
Doświetlenie drogi
Regulacja zasięgu – ręczna
Regulacja zasięgu – półstatyczna
Regulacja zasięgu – dynamiczna
Budowa światła sygnalizacyjnego
Rodzaje systemów optycznych
LED w oświetleniu sygnalizacyjnym
Porównanie własności świetlnych
Warunki techniczne świateł
Klikając na interesującą cię zakładkę, zostaniesz przeniesiony w konkretny obszar atlasu.
W zakładkach zamieszczone są interaktywne grafiki. Pod nimi wypisane zostały nazwy elementów danej grafiki.
Naciśnij w konkretną cyfrę, żeby przejść do opisu danego elementu.
Naciśnij przycisk „Start”, żeby odsłuchać tekst dotyczący wskazanego elementu.
Tak, jak w przypadku filmu, tutaj również istnieje możliwość zmiany głośności lub całkowitego wyciszenia nagrania lektorskiego.
W każdej chwili możesz wrócić do interaktywnego spisu treści, klikając przycisk „Powrót do spisu treści”.
Plansza interaktywna
Plansza interaktywnaPlansza interaktywna składa się z trzech działów, do których możesz przejść, klikając na interesujący cię przycisk.
Naciśnij wybrany numer, żeby przejść do danego elementu.
Tak jak w atlasie interaktywnym, tutaj też możesz przeczytać i odsłuchać interesujące cię informacje.
Naciśnij przycisk „Start”, żeby rozpocząć odsłuch tekstu.
Kliknięcie w ikonę głośnika, znajdującą się po prawej stronie, wyłącza głos lektora, ale go nie zatrzymuje.
W tym materiale również możesz swobodnie wracać do spisu treści, klikając przycisk „Powrót do spisu treści”.
Gra edukacyjna
Gra edukacyjnaGra edukacyjna Typowe usterki występujące przy kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego
umożliwia przyswojenie wiadomości na temat działań związanych z kontrolą stanu technicznego układu hamulcowego. Instrukcja korzystania z tego e‑materiału jest dostępna na ekranie gry.
E‑book
Aby wyświetlić E‑bookE‑book, należy kliknąć na jego okładkę. Otworzy się wtedy nowa karta w przeglądarce, gdzie można będzie zapoznać się z jego treścią.
W e‑booku można znaleźć linki do materiałów multimedialnych spójnych tematycznie z tym materiałem. Aby poruszać się po e‑booku, wystarczy nacisnąć na przycisk odpowiadający interesującemu nas elementowi.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:
Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie. Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub jej wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. W przypadku błędnej odpowiedzi wyświetlona zostanie informacja wskazująca na materiał multimedialny, w którym można uzupełnić brakującą wiedzę.
Zarówno na nagłówku jak i po rozwinięciu, po prawej stronie polecenia, widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony, to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.
Słownik pojęć dla e‑materiału
SłownikSłownik posiada strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie.
W górnej części słownika znajduje się pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Zamieszczone są w nim informacje o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przeniesienia się z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑zasobu oraz zawiera instrukcje, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przeniesienia się z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również spowodowane słabym łączem internetowym, co będzie odczuwalne zwłaszcza w przypadku prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D. Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści