E-materiały do kształcenia zawodowego

Kontrola prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego

MOT.06. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojadów samochodowych - Technik pojazdów samochodowych 311513

bg‑orange

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik pojazdów motocyklowych, elektromechanik pojazdów samochodowych, mechanik pojazdów samochodowych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MOT.06. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojadów samochodowych - Technik pojazdów samochodowych 311513.

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MOT.06. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojadów samochodowych:

  • diagnozowania stanu technicznego pojazdów samochodowych;

  • organizowanie i nadzorowanie procesu obsługi pojazdów samochodowych;

  • przeprowadzanie badań technicznych pojazdów samochodowych.

Efekty kształcenia

MOT.06.6.

Uczeń:

1) przestrzega wymagań dotyczących organizacji i wyposażenia stacji kontroli pojazdów samochodowych oraz wymagań dotyczących zakresu kontroli podczas badania technicznego pojazdu samochodowego,

2) przeprowadza badania techniczne pojazdów samochodowych,

3) ocenia stan techniczny układów i zespołów pojazdów samochodowych.

MOT.06.8.

Uczeń:

1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej,

2) planuje wykonanie zadania,

3) wykazuje gotowość do ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane działania,

4) wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany,

6) doskonali umiejętności zawodowe,

7) stosuje zasady komunikacji interpersonalnej,

9) stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów,

10) współpracuje w zespole.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. WprowadzenieDBFTjOyTmWprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Kontrola prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego” składa się z pięciu materiałów multimedialnych.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDRn9aPKtEInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDSmnasjeGSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaD10R1IKodPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDUm0bxa0WPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD7KKhzYN2Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDd9uoAG9BInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Technik pojazdów samochodowych

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z kontrolą prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film edukacyjny Proces kontroli funkcjonowania systemu oświetlenia w pojeździe samochodowym
  • Nauczyciel prezentuje uczniom film, dzięki któremu uczniowie poznają zagadnienia związane z kontrolą prawidłowości działania oświetlenia pojazdu samochodowego.

  • Przed puszczeniem filmu nauczyciel informuje uczniów, aby uważnie śledzili materiał, gdyż z nim będzie związany konkurs w dalszej części lekcji.

  • Po zakończeniu oglądania uczniowie mogą zadawać nauczycielowi pytania dotyczące filmu, a on udziela na nie odpowiedzi.

  • Prowadzący zajęcia dzieli klasę na kilka maksymalnie 4‑osobowych grup.

  • Informuje on grupy, że wezmą udział w konkursie składającym się z 2 etapów.

  • Pierwszy etap konkursu będzie polegał na odpowiadaniu na pytania związane z obejrzanym materiałem.

  • Grupy losują pytania zapisane/wydrukowane na małych karteczkach i znajdujące się w koszyku. Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uzyskują punkty.

  • Jeśli dana grupa nie umie odpowiedzieć na wylosowane pytanie, przechodzi ono na grupę następną.

  • Nauczyciel udziela komentarza na nieprawidłowe odpowiedzi uczniów.

  • Na drugim etapie konkursu grupy otrzymują rysunek przedstawiający schemat układu oświetlenia pojazdu i zadaniem każdej grupy jest wpisanie w puste pola możliwych usterek danych elementów. Tym razem punkty otrzymują tylko te grupy, które bezbłędnie wskażą możliwe usterki.

  • Nauczyciel również udziela komentarza na nieprawidłowe odpowiedzi uczniów.

  • Zajęcia kończą się podliczeniem punktów zdobytych przez poszczególne grupy.

  • Prowadzący może nagrodzić zwycięską grupę ocenami lub ustną pochwałą.

Atlas interaktywny Narzędzia diagnostyczne w kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego
  • Nauczyciel przygotowuje działanie z atlasem interaktywnym, drukując przed zajęciami kilka grafik przedstawiających różne elementy związane z oświetleniem pojazdu.

  • Na lekcji nauczyciel prezentuje atlas interaktywny i prosi o zapamiętanie obrazków znajdujących się w atlasie i ich opisów.

  • Teraz rozdaje uczniom grafiki, prosząc ich, aby nie pokazywali ich nikomu.

  • Uczniowie mają za zadanie zadawać pytania o obrazki kolegów w taki sposób, aby dowiedzieć się, jaka grafika z galerii posiada dany uczeń. Uczniowie pytani mogą odpowiadać tylko „tak” lub „nie”.

  • Uczeń, który odnajdzie osobę o podobnej grafice, poszukuje innych uczniów.

  • Finalnie klasa grupuje się przy wspólnych grafikach, powtarzając wiadomości o tym, jak wyglądają i co oznaczają grafiki.

  • Nauczyciel, podsumowując zajęcia, wskazuje na to, że warto uczyć się treści dotyczących oznaczeń przez dopytywanie i powtarzanie.

Plansza interaktywna Badanie oświetlenia pojazdu samochodowego
  • Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy.

  • Prezentuje zawartość planszy interaktywnej.

  • Każdej grupie przydziela zadanie, w którym mają przeanalizować treści z planszy interaktywnej i odnaleźć oraz streścić odpowiednie zagadnienia dotyczące urządzeń i narzędzi do badania układu hamulcowego:

    • pierwsza grupa – rodzaje świateł,

    • druga grupa – badania świateł,

    • trzecia grupa – kompletność i prawidłowość działania osprzętu elektrycznego.

  • Uczniowie prezentują te zagadnienia w postaci notatki graficznej lub jako graf, uzupełniając rysunek treścią określającą zależności.

  • Nauczyciel prosi grupy o prezentację opracowanych zagadnień.

  • W trakcie prezentacji pozostałe grupy sporządzają w zeszycie notatkę dotyczącą przedstawianego tematu i komentarzy nauczyciela.

  • Wybrane osoby prezentują swoją notatkę.

Gra edukacyjna Typowe usterki występujące przy kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego
  • Wykorzystanie gry edukacyjnej jest doskonałym sposobem na przeprowadzenie lekcji powtórzeniowej.

  • Uczniowie podczas lekcji logują się za pomocą telefonów komórkowych na platformie Microsoft Teams i zostają podzieleni przez nauczyciela na kilka zespołów.

  • Każda z grup otrzymuje dostęp do gry Typowe usterki występujące przy kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego.

  • Nauczyciel informuje grupy, że zadaniem każdej z nich będzie zagranie w grę poprzez udzielenie odpowiedzi na pytania. Prowadzący zajęcia uprzedza, że za każdą poprawną odpowiedź naliczane będą punkty. Wygra ta grupa uczniów, która uzyska największą liczbę punktów.

  • Po upływie trzydziestu minut grupy chwalą się rezultatami swojej pracy.

  • Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach, jakie napotkali  podczas odpowiadania na pytania.

  • Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób (ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).

E‑book Kontrola instalacji oświetleniowej w pojeździe samochodowym
  • Nauczyciel pokazuje uczniom zawartość e- booka i prosi, aby zapamiętali jak najwięcej informacji.

  • Uczniowie, którzy mają problem z zapamiętaniem informacji, mogą sporządzić notatki.

  • Następnie prowadzący zajęcia dzieli klasę na 2 grupy, przy czym każda grupa wybiera reprezentanta, który będzie mówił w imieniu jej członków.

  • Każda grupa ma za zadanie przygotować listę pytań dotyczących instalacja oświetleniowej i sygnalizacyjnej w samochodzie.

  • Po zakończeniu pracy nad pytaniami grupy biorą udział w zabawie. Jedna grupa czyta pytania, a druga na nie odpowiada.

  • Następnie grupy wymieniają się rolami i ta, która odpowiadała na pytania, teraz je zadaje.

  • W razie, gdy grupa nie umie odpowiedzieć na pytania, nauczyciel udziela prawidłowej odpowiedzi.

  • Zabawa może mieć charakter konkursu, czyli rywalizacji między grupami o to, który zespół udzieli więcej poprawnych odpowiedzi.

Interaktywne materiały sprawdzające

Materiały te należy używać w zależności od omawianego fragmentu tematu jako jego uzupełnienie lub przerywnik. Nauczyciel może wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film edukacyjny Proces kontroli funkcjonowania systemu oświetlenia w pojeździe samochodowym
  • Nauczyciel wprowadza temat procedur towarzyszących kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego.

  • Prosi uczniów, aby samodzielnie przeanalizowali film edukacyjny poświęcony temu zagadnieniu i wykonali 2 mapy myśli, które będą zawierały w części centralnej następujące zagadnienia:

    • pierwsza mapa myśli  – „nieprawidłowości występujące podczas kontroli”,

    • druga mapa myśli – „obowiązki technika pojazdów samochodowych”.

  • Praca uczniów polega na zapoznaniu się z e‑materiałem i rozszerzeniu mapy o elementy zawarte w filmie edukacyjnym w postaci haseł.

  • Najniższym elementem mapy będzie hasłowy opis elementu składowego mapy na podstawie informacji znalezionej w Internecie.

  • Mapy uczniowie rysują na kartkach papieru w formacie A4.

  • Nauczyciel po zakończeniu pracy prosi uczniów o wymienienie się w parach notatkami i zapoznanie się z mapą kolegi.

  • Uczniowie zbierają informacje zwrotne o swoich mapach od kolegów.

  • Nauczyciel prosi o ostatnie korekty mapy i wskazuje uczniów do zaprezentowania swojej pracy na forum.

Atlas interaktywny Narzędzia diagnostyczne w kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego
  • Nauczyciel przygotowuje działanie z atlasem interaktywnym, drukując obrazki z atlasu i tnąc je na kawałki (jak puzzle).

  • Teraz wysypuje wszystkie pocięte obrazki w kilku różnych miejscach i prosi uczniów, aby samodzielnie wybrali z tych miejsc i ułożyli co najmniej 2 obrazki.

  • Nauczyciel tak miesza pocięte obrazki, żeby uczniowie starali się je dopasować, ale też żeby te elementy znajdowały się w różnych miejscach.

  • Uczniowie wykonują zadanie i czasem negocjują z innymi uczniami, aby ci oddali im fragment, który według nich pasuje do ich obrazka.

  • Po ułożeniu 2 obrazków uczniowie zamieszczają poniżej nich opis, który opisuje zdjęcie na odręcznie zapisanej kartce.

  • Nauczyciel ocenia opisy i ułożone puzzle, „zwiedzając” prywatne galerie uczniowskie.

  • Podsumowując zajęcia, nauczyciel omawia procesy uczenia się, które zaszły podczas realizacji zadania.

Plansza interaktywna Badanie oświetlenia pojazdu samochodowego
  • Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne zapoznanie się z zawartością planszy interaktywnej. Uczniowie mają możliwość zapoznania się z informacjami na temat różnych rodzajów świateł oraz badań oświetlenia.

  • Nauczyciel prosi każdego z uczniów o przygotowanie 5 pytań dotyczących treści zawartych w planszy interaktywnej.

  • Każdy uczeń w oparciu o e‑materiał stara się ułożyć 5 pytań quizowych.

  • Uczniowie prezentują swoje pytania podczas zajęć w taki sposób, że reszta uczniów udziela na nie poprawnej odpowiedzi. Autor pytania koryguje ich odpowiedzi. Jeśli sam wskazuje niewłaściwą lub niejednoznaczną odpowiedź, poprawia go nauczyciel.

  • Następnie nauczyciel wyświetla kolejny raz planszę interaktywną i wskazuje obszary ważne, które nie zostały ujęte w pytaniach uczniów.

Gra edukacyjna Typowe usterki występujące przy kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego
  • Nauczyciel przyznaje każdemu uczniowi dostęp do gry.

  • Uczeń wybiera wciela się w rolę diagnosty samochodowego.

  • Zadaniem ucznia będzie samodzielne przejście gry i opracowanie z niej krzyżówki. Uczeń, analizując każde z zadań gry, ma stworzyć hasła do krzyżówki i opracować graficznie jej wygląd. Może do tego użyć generatora krzyżówek dostępnego w Internecie.

  • Ważne w jego pracy jest to, aby do każdej sytuacji stworzył trzy hasła krzyżówki.

  • Przygotowaną krzyżówkę (podpisaną imieniem i nazwiskiem) przekazuje nauczycielowi, który, mieszając materiały, rozdaje losowe krzyżówki uczniom.

  • Nowe zadanie w tym temacie to samodzielne rozwiązanie przez uczniów otrzymanej krzyżówki.

  • Nauczyciel nadzoruje proces rozwiązywania krzyżówek, ale ekspertami są jej autorzy. To oni w przypadku nieścisłości udzielają odpowiedzi. Nauczyciel jedynie zarządza procesem.

  • Nauczyciel zbiera na forum informacje w postaci haseł, które są niezbędne do rozegrania gry bezbłędnie.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.

Praca uczniów poza zajęciami

Praca indywidualna
Przed lekcją
  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami i słownikiem pojęć dla niego.

  • Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne przygotowanie plansz, które przedstawiają najważniejsze zagadnienia zawarte w e‑materiale: rodzaje oświetlenia pojazdu, etapy przeprowadzania kontroli oświetlenia, budowa reflektorów.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby plansze zawierały zarówno zdjęcia, rysunki, jak i informacje o przedstawianych zagadnieniach.

Podczas lekcji
  • Nauczyciel na zajęciach lekcyjnych prosi uczniów o zaprezentowanie swoich plansz.

  • Omawia kolejno z uczniami plansze, prosząc o dopisanie na ich odwrocie informacji, które według nich są ważne, a które zapisali inni uczniowie.

Praca w grupach
Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy i przydziela im zadanie do wykonania.

  • Działaniem grup będzie przygotowanie w formacie A4 obrazka, który zostanie zamieniony na puzzle. Obrazek ma zawierać wygląd dowolnego urządzenia lub narzędzia służącego do badania układu hamulcowego.

  • Przy tworzeniu obrazków uczniowie powinni posłużyć się informacjami z e‑materiałów.

  • Po wykonaniu obrazka bazowego uczniowie wykonują z niego puzzle i chowają je do koperty.

Podczas lekcji
  • Nauczyciel zbiera pocięte w puzzle obrazki od każdej grupy i na zajęciach lekcyjnych rozdaje losowe do ułożenia.

  • W razie problemów z ułożeniem puzzli nauczyciel udziela uczniom wskazówek i podpowiedzi.

  • Członkowie grupy, która stworzyła najciekawsze puzzle, mogą zostać nagrodzeni przez nauczyciela ocenami.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał od dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Ważnym elementem przy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych przy użyciu e‑materiału jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i dopasowanie treści oraz formy materiału do możliwości psychofizycznych uczniów. Oznacza to w praktyce „prowadzenie” ucznia przez materiał poprzez zadawanie dodatkowych pytań i udzielaniu szczegółowych odpowiedzi lub w przypadku uczniów zdolnych - pozostawienie więcej swobody.

Ważnym aspektem pracy z materiałem będzie także przydzielanie zadań do pracy w małych grupach (parach), w których jedna osoba radzi sobie z opanowaniem materiału dobrze, ale dodatkowa rolą tego ucznia będzie wsparcie osoby, która potrzebuje dodatkowych wyjaśnień. W szczególnych przypadkach może taka osoba potrzebować wsparcia nauczyciela wspierającego, a jego zadania samodzielne mogą obejmować proste polecenia.

Odtwarzanie każdego e materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania uczenia się.

Nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RQ0Htqh6FbQrn
(Uzupełnij).