Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu Technik pojazdów samochodowychWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu Technik pojazdów samochodowych
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik pojazdów motocyklowych, elektromechanik pojazdów samochodowych, mechanik pojazdów samochodowych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MOT.06. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojadów samochodowych - Technik pojazdów samochodowych 311513.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MOT.06. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojadów samochodowych:
diagnozowania stanu technicznego pojazdów samochodowych;
organizowanie i nadzorowanie procesu obsługi pojazdów samochodowych;
przeprowadzanie badań technicznych pojazdów samochodowych.
Efekty kształcenia
MOT.06.6.
Uczeń:
1) przestrzega wymagań dotyczących organizacji i wyposażenia stacji kontroli pojazdów samochodowych oraz wymagań dotyczących zakresu kontroli podczas badania technicznego pojazdu samochodowego,
2) przeprowadza badania techniczne pojazdów samochodowych,
3) ocenia stan techniczny układów i zespołów pojazdów samochodowych.
MOT.06.8.
Uczeń:
1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej,
2) planuje wykonanie zadania,
3) wykazuje gotowość do ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane działania,
4) wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany,
6) doskonali umiejętności zawodowe,
7) stosuje zasady komunikacji interpersonalnej,
9) stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów,
10) współpracuje w zespole.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Kontrola prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego” składa się z pięciu materiałów multimedialnych.
Film edukacyjny
Proces kontroli funkcjonowania systemu oświetlenia w pojeździe samochodowym
Film edukacyjnyProces kontroli funkcjonowania systemu oświetlenia w pojeździe samochodowym
Atlas interaktywny
Narzędzia diagnostyczne w kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego
Atlas interaktywnyNarzędzia diagnostyczne w kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego
Plansza interaktywna
Badanie oświetlenia pojazdu samochodowego
Plansza interaktywnaBadanie oświetlenia pojazdu samochodowego
Gra edukacyjna
Typowe usterki występujące przy kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego
Gra edukacyjnaTypowe usterki występujące przy kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego
E‑book
Kontrola instalacji oświetleniowej w pojeździe samochodowym
E‑bookKontrola instalacji oświetleniowej w pojeździe samochodowym
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Proces kontroli funkcjonowania systemu oświetlenia w pojeździe samochodowym
Film edukacyjny
- Narzędzia diagnostyczne w kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego
Atlas interaktywny
- Badanie oświetlenia pojazdu samochodowego
Plansza interaktywna
- Typowe usterki występujące przy kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego
Gra edukacyjna
- Kontrola instalacji oświetleniowej w pojeździe samochodowym
E-book
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Technik pojazdów samochodowych
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z kontrolą prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego.
Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film edukacyjny Proces kontroli funkcjonowania systemu oświetlenia w pojeździe samochodowym
Nauczyciel prezentuje uczniom film, dzięki któremu uczniowie poznają zagadnienia związane z kontrolą prawidłowości działania oświetlenia pojazdu samochodowego.
Przed puszczeniem filmu nauczyciel informuje uczniów, aby uważnie śledzili materiał, gdyż z nim będzie związany konkurs w dalszej części lekcji.
Po zakończeniu oglądania uczniowie mogą zadawać nauczycielowi pytania dotyczące filmu, a on udziela na nie odpowiedzi.
Prowadzący zajęcia dzieli klasę na kilka maksymalnie 4‑osobowych grup.
Informuje on grupy, że wezmą udział w konkursie składającym się z 2 etapów.
Pierwszy etap konkursu będzie polegał na odpowiadaniu na pytania związane z obejrzanym materiałem.
Grupy losują pytania zapisane/wydrukowane na małych karteczkach i znajdujące się w koszyku. Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uzyskują punkty.
Jeśli dana grupa nie umie odpowiedzieć na wylosowane pytanie, przechodzi ono na grupę następną.
Nauczyciel udziela komentarza na nieprawidłowe odpowiedzi uczniów.
Na drugim etapie konkursu grupy otrzymują rysunek przedstawiający schemat układu oświetlenia pojazdu i zadaniem każdej grupy jest wpisanie w puste pola możliwych usterek danych elementów. Tym razem punkty otrzymują tylko te grupy, które bezbłędnie wskażą możliwe usterki.
Nauczyciel również udziela komentarza na nieprawidłowe odpowiedzi uczniów.
Zajęcia kończą się podliczeniem punktów zdobytych przez poszczególne grupy.
Prowadzący może nagrodzić zwycięską grupę ocenami lub ustną pochwałą.
Atlas interaktywny Narzędzia diagnostyczne w kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego
Nauczyciel przygotowuje działanie z atlasem interaktywnym, drukując przed zajęciami kilka grafik przedstawiających różne elementy związane z oświetleniem pojazdu.
Na lekcji nauczyciel prezentuje atlas interaktywny i prosi o zapamiętanie obrazków znajdujących się w atlasie i ich opisów.
Teraz rozdaje uczniom grafiki, prosząc ich, aby nie pokazywali ich nikomu.
Uczniowie mają za zadanie zadawać pytania o obrazki kolegów w taki sposób, aby dowiedzieć się, jaka grafika z galerii posiada dany uczeń. Uczniowie pytani mogą odpowiadać tylko „tak” lub „nie”.
Uczeń, który odnajdzie osobę o podobnej grafice, poszukuje innych uczniów.
Finalnie klasa grupuje się przy wspólnych grafikach, powtarzając wiadomości o tym, jak wyglądają i co oznaczają grafiki.
Nauczyciel, podsumowując zajęcia, wskazuje na to, że warto uczyć się treści dotyczących oznaczeń przez dopytywanie i powtarzanie.
Plansza interaktywna Badanie oświetlenia pojazdu samochodowego
Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy.
Prezentuje zawartość planszy interaktywnej.
Każdej grupie przydziela zadanie, w którym mają przeanalizować treści z planszy interaktywnej i odnaleźć oraz streścić odpowiednie zagadnienia dotyczące urządzeń i narzędzi do badania układu hamulcowego:
pierwsza grupa – rodzaje świateł,
druga grupa – badania świateł,
trzecia grupa – kompletność i prawidłowość działania osprzętu elektrycznego.
Uczniowie prezentują te zagadnienia w postaci notatki graficznej lub jako graf, uzupełniając rysunek treścią określającą zależności.
Nauczyciel prosi grupy o prezentację opracowanych zagadnień.
W trakcie prezentacji pozostałe grupy sporządzają w zeszycie notatkę dotyczącą przedstawianego tematu i komentarzy nauczyciela.
Wybrane osoby prezentują swoją notatkę.
Gra edukacyjna Typowe usterki występujące przy kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego
Wykorzystanie gry edukacyjnej jest doskonałym sposobem na przeprowadzenie lekcji powtórzeniowej.
Uczniowie podczas lekcji logują się za pomocą telefonów komórkowych na platformie Microsoft Teams i zostają podzieleni przez nauczyciela na kilka zespołów.
Każda z grup otrzymuje dostęp do gry
Typowe usterki występujące przy kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego
.Nauczyciel informuje grupy, że zadaniem każdej z nich będzie zagranie w grę poprzez udzielenie odpowiedzi na pytania. Prowadzący zajęcia uprzedza, że za każdą poprawną odpowiedź naliczane będą punkty. Wygra ta grupa uczniów, która uzyska największą liczbę punktów.
Po upływie trzydziestu minut grupy chwalą się rezultatami swojej pracy.
Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach, jakie napotkali podczas odpowiadania na pytania.
Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób (ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).
E‑book Kontrola instalacji oświetleniowej w pojeździe samochodowym
Nauczyciel pokazuje uczniom zawartość e- booka i prosi, aby zapamiętali jak najwięcej informacji.
Uczniowie, którzy mają problem z zapamiętaniem informacji, mogą sporządzić notatki.
Następnie prowadzący zajęcia dzieli klasę na 2 grupy, przy czym każda grupa wybiera reprezentanta, który będzie mówił w imieniu jej członków.
Każda grupa ma za zadanie przygotować listę pytań dotyczących instalacja oświetleniowej i sygnalizacyjnej w samochodzie.
Po zakończeniu pracy nad pytaniami grupy biorą udział w zabawie. Jedna grupa czyta pytania, a druga na nie odpowiada.
Następnie grupy wymieniają się rolami i ta, która odpowiadała na pytania, teraz je zadaje.
W razie, gdy grupa nie umie odpowiedzieć na pytania, nauczyciel udziela prawidłowej odpowiedzi.
Zabawa może mieć charakter konkursu, czyli rywalizacji między grupami o to, który zespół udzieli więcej poprawnych odpowiedzi.
Interaktywne materiały sprawdzające
Materiały te należy używać w zależności od omawianego fragmentu tematu jako jego uzupełnienie lub przerywnik. Nauczyciel może wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film edukacyjny Proces kontroli funkcjonowania systemu oświetlenia w pojeździe samochodowym
Nauczyciel wprowadza temat procedur towarzyszących kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego.
Prosi uczniów, aby samodzielnie przeanalizowali film edukacyjny poświęcony temu zagadnieniu i wykonali 2 mapy myśli, które będą zawierały w części centralnej następujące zagadnienia:
pierwsza mapa myśli – „nieprawidłowości występujące podczas kontroli”,
druga mapa myśli – „obowiązki technika pojazdów samochodowych”.
Praca uczniów polega na zapoznaniu się z e‑materiałem i rozszerzeniu mapy o elementy zawarte w filmie edukacyjnym w postaci haseł.
Najniższym elementem mapy będzie hasłowy opis elementu składowego mapy na podstawie informacji znalezionej w Internecie.
Mapy uczniowie rysują na kartkach papieru w formacie A4.
Nauczyciel po zakończeniu pracy prosi uczniów o wymienienie się w parach notatkami i zapoznanie się z mapą kolegi.
Uczniowie zbierają informacje zwrotne o swoich mapach od kolegów.
Nauczyciel prosi o ostatnie korekty mapy i wskazuje uczniów do zaprezentowania swojej pracy na forum.
Atlas interaktywny Narzędzia diagnostyczne w kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego
Nauczyciel przygotowuje działanie z atlasem interaktywnym, drukując obrazki z atlasu i tnąc je na kawałki (jak puzzle).
Teraz wysypuje wszystkie pocięte obrazki w kilku różnych miejscach i prosi uczniów, aby samodzielnie wybrali z tych miejsc i ułożyli co najmniej 2 obrazki.
Nauczyciel tak miesza pocięte obrazki, żeby uczniowie starali się je dopasować, ale też żeby te elementy znajdowały się w różnych miejscach.
Uczniowie wykonują zadanie i czasem negocjują z innymi uczniami, aby ci oddali im fragment, który według nich pasuje do ich obrazka.
Po ułożeniu 2 obrazków uczniowie zamieszczają poniżej nich opis, który opisuje zdjęcie na odręcznie zapisanej kartce.
Nauczyciel ocenia opisy i ułożone puzzle, „zwiedzając” prywatne galerie uczniowskie.
Podsumowując zajęcia, nauczyciel omawia procesy uczenia się, które zaszły podczas realizacji zadania.
Plansza interaktywna Badanie oświetlenia pojazdu samochodowego
Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne zapoznanie się z zawartością planszy interaktywnej. Uczniowie mają możliwość zapoznania się z informacjami na temat różnych rodzajów świateł oraz badań oświetlenia.
Nauczyciel prosi każdego z uczniów o przygotowanie 5 pytań dotyczących treści zawartych w planszy interaktywnej.
Każdy uczeń w oparciu o e‑materiał stara się ułożyć 5 pytań quizowych.
Uczniowie prezentują swoje pytania podczas zajęć w taki sposób, że reszta uczniów udziela na nie poprawnej odpowiedzi. Autor pytania koryguje ich odpowiedzi. Jeśli sam wskazuje niewłaściwą lub niejednoznaczną odpowiedź, poprawia go nauczyciel.
Następnie nauczyciel wyświetla kolejny raz planszę interaktywną i wskazuje obszary ważne, które nie zostały ujęte w pytaniach uczniów.
Gra edukacyjna Typowe usterki występujące przy kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego
Nauczyciel przyznaje każdemu uczniowi dostęp do gry.
Uczeń wybiera wciela się w rolę diagnosty samochodowego.
Zadaniem ucznia będzie samodzielne przejście gry i opracowanie z niej krzyżówki. Uczeń, analizując każde z zadań gry, ma stworzyć hasła do krzyżówki i opracować graficznie jej wygląd. Może do tego użyć generatora krzyżówek dostępnego w Internecie.
Ważne w jego pracy jest to, aby do każdej sytuacji stworzył trzy hasła krzyżówki.
Przygotowaną krzyżówkę (podpisaną imieniem i nazwiskiem) przekazuje nauczycielowi, który, mieszając materiały, rozdaje losowe krzyżówki uczniom.
Nowe zadanie w tym temacie to samodzielne rozwiązanie przez uczniów otrzymanej krzyżówki.
Nauczyciel nadzoruje proces rozwiązywania krzyżówek, ale ekspertami są jej autorzy. To oni w przypadku nieścisłości udzielają odpowiedzi. Nauczyciel jedynie zarządza procesem.
Nauczyciel zbiera na forum informacje w postaci haseł, które są niezbędne do rozegrania gry bezbłędnie.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.
Praca uczniów poza zajęciami
Praca indywidualna
Przed lekcją
Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami i słownikiem pojęć dla niego.
Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne przygotowanie plansz, które przedstawiają najważniejsze zagadnienia zawarte w e‑materiale: rodzaje oświetlenia pojazdu, etapy przeprowadzania kontroli oświetlenia, budowa reflektorów.
Nauczyciel prosi uczniów, aby plansze zawierały zarówno zdjęcia, rysunki, jak i informacje o przedstawianych zagadnieniach.
Podczas lekcji
Nauczyciel na zajęciach lekcyjnych prosi uczniów o zaprezentowanie swoich plansz.
Omawia kolejno z uczniami plansze, prosząc o dopisanie na ich odwrocie informacji, które według nich są ważne, a które zapisali inni uczniowie.
Praca w grupach
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy i przydziela im zadanie do wykonania.
Działaniem grup będzie przygotowanie w formacie A4 obrazka, który zostanie zamieniony na puzzle. Obrazek ma zawierać wygląd dowolnego urządzenia lub narzędzia służącego do badania układu hamulcowego.
Przy tworzeniu obrazków uczniowie powinni posłużyć się informacjami z e‑materiałów.
Po wykonaniu obrazka bazowego uczniowie wykonują z niego puzzle i chowają je do koperty.
Podczas lekcji
Nauczyciel zbiera pocięte w puzzle obrazki od każdej grupy i na zajęciach lekcyjnych rozdaje losowe do ułożenia.
W razie problemów z ułożeniem puzzli nauczyciel udziela uczniom wskazówek i podpowiedzi.
Członkowie grupy, która stworzyła najciekawsze puzzle, mogą zostać nagrodzeni przez nauczyciela ocenami.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.
Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał od dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.
Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Ważnym elementem przy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych przy użyciu e‑materiału jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i dopasowanie treści oraz formy materiału do możliwości psychofizycznych uczniów. Oznacza to w praktyce „prowadzenie” ucznia przez materiał poprzez zadawanie dodatkowych pytań i udzielaniu szczegółowych odpowiedzi lub w przypadku uczniów zdolnych - pozostawienie więcej swobody.
Ważnym aspektem pracy z materiałem będzie także przydzielanie zadań do pracy w małych grupach (parach), w których jedna osoba radzi sobie z opanowaniem materiału dobrze, ale dodatkowa rolą tego ucznia będzie wsparcie osoby, która potrzebuje dodatkowych wyjaśnień. W szczególnych przypadkach może taka osoba potrzebować wsparcia nauczyciela wspierającego, a jego zadania samodzielne mogą obejmować proste polecenia.
Odtwarzanie każdego e materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania uczenia się.
Nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści