Ubiór i sprzęt jeździecki
ROL.07. Szkolenie i użytkowanie koni – technik hodowca koni 314203
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celu kształcenia w zawodzie technik hodowca koni (kod cyfrowy zawodu 314203): szkolenie i użytkowanie koni. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – informacji dotyczących ubioru i sprzętu jeździeckiego stosowanego w różnych konkurencjach jeździeckich.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia dla kwalifikacji:
E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia:
ROL.07.4 Użytkowanie i transport koni
Osoba ucząca się:
ROL.07.4.2) dobiera ubiór jeździecki:
ROL.07.4.2) 1) wymienia elementy stroju jeździeckiego;
ROL.07.4.2) 2) uzasadnia stosowanie elementów ubioru jeźdźca.
ROL.07.4.3) charakteryzuje sprzęt jeździecki i zaprzęgowy:
ROL.07.4.3) 1) nazywa sprzęt jeździecki i zaprzęgowy oraz jego elementy;
ROL.07.4.3) 2) nazywa elementy pojazdu zaprzęgowego;
ROL.07.4.3) 3) różnicuje budowę sprzętu jeździeckiego i zaprzęgowego;
ROL.07.4.3) 4) opisuje style zaprzęgowe.
ROL.07.4.13) charakteryzuje dyscypliny jeździeckie:
ROL.07.4.13) 1) wyszukuje w dostępnych źródłach przepisy prawa dotyczące sportu jeździeckiego;
ROL.07.4.13) 2) opisuje zasady i strój obowiązujące w poszczególnych dyscyplinach jeździeckich zgodnie z przepisami Polskiego Związku Jeździeckiego (PZJ);
ROL.07.4.13) 3) rozpoznaje dyscypliny jeździeckie;
ROL.07.4.13) 4) wymienia różnice między dyscyplinami jeździeckimi;
ROL.07.4.13) 5) wymienia zasady kodeksu postępowania z koniem;
ROL.07.4.13) 6) rozpoznaje niezgodności z przepisami występujące podczas zawodów konnych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Sekwencje filmowe Charakterystyka ubioru i sprzętu jeździeckiego w poszczególnych konkurencjach jeździeckichSekwencje filmowe Charakterystyka ubioru i sprzętu jeździeckiego w poszczególnych konkurencjach jeździeckich
Praca z sekwencjami filmowymi wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
omówienie poszczególnych konkurencji jeździeckich;
charakteryzowanie właściwego ubioru oraz wyposażenia w następujących konkurencjach jeździeckich: ujeżdżenie, skoki przez przeszkody, WKKW, powożenie, woltyżerka oraz sportowe rajdy konne;
wskazanie niedozwolonych elementów wyposażenia (stroju i rzędu) w poszczególnych konkurencjach jeździeckich.
Atlas interaktywny Sprzęt jeździecki i zaprzęgowyAtlas interaktywny Sprzęt jeździecki i zaprzęgowy
Praca z atlasem interaktywnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
omówienie budowy i/lub rodzajów siodeł, ogłowia, nachrapników, kiełzn, uprzęży;
charakteryzowanie rodzajów zaprzęgów (np. pojedynka, tandem, random, para, szydło, trojka, czwórka, piątka, szóstka) i stylów zaprzęgowych (angielski, węgierski;
omówienie budowy pojazdów zaprzęgowych.
Gra edukacyjna Dobór elementów ubioru oraz sprzętu jeździeckiego i zaprzęgowegoGra edukacyjna Dobór elementów ubioru oraz sprzętu jeździeckiego i zaprzęgowego
Praca z grą edukacyjną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
określanie nazwy poszczególnych elementów sprzętu jeździeckiego oraz pojazdu zaprzęgowego;
charakteryzowanie różnych typów pojazdów zaprzęgowych;
dobierania właściwych elementów stroju i wyposażenia charakterystycznych dla różnych konkurencji jeździeckich (m.in.: ujeżdżenie, skoki przez przeszkody, WKKW, powożenie, woltyżerka, sportowe rajdy konne) zgodnie z obowiązującymi przepisami PZJ/FEI.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu ubioru i sprzętu jeździeckiego.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej ubioru i sprzętu jeździeckiego.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Charakterystyka ubioru i sprzętu jeździeckiego w poszczególnych konkurencjach jeździeckichSekwencje filmowe
Sprzęt jeździecki i zaprzęgowyAtlas interaktywny
Dobór elementów ubioru oraz sprzętu jeździeckiego i zaprzęgowegoGra edukacyjna
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
sekwencje filmowe Charakterystyka ubioru i sprzętu jeździeckiego w poszczególnych konkurencjach jeździeckich z ćwiczeniami 5–7 i 9,
atlas interaktywny Sprzęt jeździecki i zaprzęgowy z ćwiczeniami 1–2 i 8,
gra edukacyjna Dobór elementów ubioru oraz sprzętu jeździeckiego i zaprzęgowego z ćwiczeniami 3–4 i 10.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę o ubiorze i sprzęcie jeździeckim wymaganych w różnych konkurencjach jeździeckich. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.
Praca uczniów podczas zajęć
1. Sekwencje filmowe Charakterystyka ubioru i sprzętu jeździeckiego w poszczególnych konkurencjach jeździeckich
Praca w grupach
Nauczyciel wyświetla uczniom 7 sekwencji filmowych. Uczniowie zapoznają się z nimi, wynotowując z nich najważniejsze informacje. Po tym etapie nauczyciel zadaje uczniom pytania kontrolne, aby sprawdzić poziom przyswojenia nowych wiadomości.
2. Atlas interaktywny Sprzęt jeździecki i zaprzęgowy
Praca w grupach
Nauczyciel prosi uczniów o wyświetlenie na swoich urządzeniach mobilnych lub w dostępnych w sali komputerach atlasu interaktywnego, opisującego różne elementy wyposażenia jeździeckiego.
Następnie dzieli klasę na 2 grupy. Jedna grupa ma za zadanie przygotować krótką prezentację – pokaz slajdów ze zdjęciami, na których wskażą i opiszą elementy sprzętu jeździeckiego. Druga grupa robi to samo, ale na temat sprzętu zaprzęgowego.
Po wyznaczonym czasie – odpowiednio długim: na zapoznanie się z multimedium, wyszukanie zdjęć, przygotowanie prezentacji – nauczyciel prosi zespoły o przedstawienie na forum efektów pracy. W razie potrzeby koryguje i uzupełnia wypowiedzi uczniów.
3. Gra edukacyjna Dobór elementów ubioru oraz sprzętu jeździeckiego i zaprzęgowego
Praca w parach
Nauczyciel wprowadza uczniów w reguły gry edukacyjnej, w której uczniowie wezmą udział. Informuje ich, jakie możliwości daje multimedium, i odpowiada na ewentualne pytania.
Uczniowie łączą się w pary i przystępują do gry. Wcielają się w rolę zawodnika biorącego udział w zawodach z różnych konkurencji jeździeckich. Pary, które poradzą sobie na pierwszym stopniu zaawansowania, mogą przejść na kolejny poziom i na nim spróbować sił.
Po wyznaczonym na grę czasie nauczyciel zachęca uczniów do wyrażenia swoich wrażeń i refleksji.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
1. Sekwencje filmowe Charakterystyka ubioru i sprzętu jeździeckiego w poszczególnych konkurencjach jeździeckich
Praca indywidualna
Nauczyciel prosi uczniów, aby w domach zapoznali się z sekwencjami filmowymi. Zachęca do sporządzenia notatek, które będą pomocne podczas lekcji. Może też zlecić uczniom wykonanie powiązanego z multimedium ćwiczenia interaktywnego.
2. Atlas interaktywny Sprzęt jeździecki i zaprzęgowy
Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Uczniowie w domach zapoznają się z atlasem interaktywnym. Nauczyciel przygotowuje serię zdjęć przedstawiających elementy sprzętu jeździeckiego i sprzętu zaprzęgowego.
Na lekcji nauczyciel wyświetla zdjęcia na tablicy interaktywnej. Zadaniem uczniów jest nazwanie wskazanych elementów i wyjaśnienie ich funkcji. Ten etap pracy kończy się podsumowaniem ze strony wybranej/chętnej osoby lub nauczyciela.
3. Gra edukacyjna Dobór elementów ubioru oraz sprzętu jeździeckiego i zaprzęgowego
Praca indywidualna
Nauczyciel wyjaśnia uczniom zasady gry edukacyjnej i prosi, aby spróbowali w niej sił w domu. Na lekcji uczniowie dzielą się swoimi wrażeniami i obserwacjami. Nauczyciel płynnie wprowadza temat zajęć.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.
Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Każdy materiał można odtworzyć w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje treści dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to uczniom dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, jak również umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do sekwencji filmowych;
uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych do multimediów;
uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań, a także formułować jasne, krótkie polecenia;
przy podziale klasy na grupy należy postarać się o to, by zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się;
podczas pracy w grupach uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów i pomagać uczniom z trudnościami w nauce;
podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w trakcie pracy w grupach;
należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań;
uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści