E-materiały do kształcenia zawodowego

Ubiór i sprzęt jeździecki

ROL.07. Szkolenie i użytkowanie koni – technik hodowca koni 314203

Przewodnik dla uczącego się

6

Spis treści

Cele uczącego sięCele uczącego się

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele uczącego się

  • Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik hodowca koni (kod cyfrowy zawodu 314203), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawisz najważniejsze informacje dotyczące właściwego ubioru i sprzętu jeżdzieckiego stosowanego w różnych konkurencjach jeździeckich.

  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.

  • Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Sekwencje filmowe Charakterystyka ubioru i sprzętu jeździeckiego w poszczególnych konkurencjach jeździeckichD7AlqUMqNSekwencje filmowe Charakterystyka ubioru i sprzętu jeździeckiego w poszczególnych konkurencjach jeździeckich

Praca z sekwencjami filmowymi pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:

  • omówienie poszczególnych konkurencji jeździeckich;

  • charakteryzowanie właściwego ubioru oraz wyposażenia w następujących konkurencjach jeździeckich: ujeżdżenie, skoki przez przeszkody, WKKW, powożenie, woltyżerka oraz sportowe rajdy konne;

  • wskazanie niedozwolonych elementów wyposażenia (stroju i rzędu) w poszczególnych konkurencjach jeździeckich.

Atlas interaktywny Sprzęt jeździecki i zaprzęgowyD14ynpIVGAtlas interaktywny Sprzęt jeździecki i zaprzęgowy

Praca z atlasem interaktywnym pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:

  • omówienie budowy i/lub rodzajów siodeł, ogłowia, nachrapników, kiełzn, uprzęży;

  • charakteryzowanie rodzajów zaprzęgów (np. pojedynka, tandem, random, para, szydło, trojka, czwórka, piątka, szóstka) i stylów zaprzęgowych (angielski, węgierski;

  • omówienie budowy pojazdów zaprzęgowych.

Gra edukacyjna Dobór elementów ubioru oraz sprzętu jeździeckiego i zaprzęgowegoDsKHmznUCGra edukacyjna Dobór elementów ubioru oraz sprzętu jeździeckiego i zaprzęgowego

Praca z grą edukacyjną pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:

  • określanie nazwy poszczególnych elementów sprzętu jeździeckiego oraz pojazdu zaprzęgowego;

  • charakteryzowanie różnych typów pojazdów zaprzęgowych;

  • dobierania właściwych elementów stroju i wyposażenia charakterystycznych dla różnych konkurencji jeździeckich (m.in.: ujeżdżenie, skoki przez przeszkody, WKKW, powożenie, woltyżerka, sportowe rajdy konne) zgodnie z obowiązującymi przepisami PZJ/FEI.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceD14GEkP3mInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu ubioru i sprzętu jeździeckiego.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDP8rEs8amSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDfkfIWX3LPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięD13i4KtNqPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDTS8k1F4pNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej ubioru i sprzętu jeździeckiego.

Instrukcja użytkowaniaDHm7JuPhzInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej..

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • sekwencje filmowe Charakterystyka ubioru i sprzętu jeździeckiego w poszczególnych konkurencjach jeździeckich z ćwiczeniami 5–7 i 9,

  • atlas interaktywny Sprzęt jeździecki i zaprzęgowy z ćwiczeniami 1–2 i 8,

  • gra edukacyjna Dobór elementów ubioru oraz sprzętu jeździeckiego i zaprzęgowego z ćwiczeniami 3–4 i 10.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

1. Sekwencje filmowe Charakterystyka ubioru i sprzętu jeździeckiego w poszczególnych konkurencjach jeździeckich

Zapoznaj się z sekwencjami filmowymi. Wynotuj najważniejsze różnice w ubiorze i sprzęcie wymaganych w różnych konkurencjach jeździeckich. Możesz to zrobić np. w formie mapy myśli.

2. Atlas interaktywny Sprzęt jeździecki i zaprzęgowy

Zapoznaj się z atlasem interaktywnym. Wydrukuj grafiki i elementy, które uznasz za przydatne. Możesz wykonać powiązane z zasobem ćwiczenie interaktywne.

3. Gra edukacyjna Dobór elementów ubioru oraz sprzętu jeździeckiego i zaprzęgowego

Wciel się w rolę zawodnika biorącego udział w zawodach z różnych konkurencji jeździeckich. Jeśli poradzisz sobie na pierwszym stopniu zaawansowania, możesz przejść na kolejny poziom i na nim spróbować sił.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat ubioru i sprzętu jeździeckiego w poszczególnych konkurencjach jeździeckich.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści