E-materiały do kształcenia zawodowego

Ubiór i sprzęt jeździecki

ROL.07. Szkolenie i użytkowanie koni – technik hodowca koni 314203

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celu kształcenia w zawodzie technik hodowca koni (kod cyfrowy zawodu 314203): szkolenie i użytkowanie koni. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – informacji dotyczących ubioru i sprzętu jeździeckiego stosowanego w różnych konkurencjach jeździeckich.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia dla kwalifikacji:

E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia:

ROL.07.4 Użytkowanie i transport koni

Osoba ucząca się:

ROL.07.4.2) dobiera ubiór jeździecki:

  • ROL.07.4.2) 1) wymienia elementy stroju jeździeckiego;

  • ROL.07.4.2) 2) uzasadnia stosowanie elementów ubioru jeźdźca.

ROL.07.4.3) charakteryzuje sprzęt jeździecki i zaprzęgowy:

  • ROL.07.4.3) 1) nazywa sprzęt jeździecki i zaprzęgowy oraz jego elementy;

  • ROL.07.4.3) 2) nazywa elementy pojazdu zaprzęgowego;

  • ROL.07.4.3) 3) różnicuje budowę sprzętu jeździeckiego i zaprzęgowego;

  • ROL.07.4.3) 4) opisuje style zaprzęgowe.

ROL.07.4.13) charakteryzuje dyscypliny jeździeckie:

  • ROL.07.4.13) 1) wyszukuje w dostępnych źródłach przepisy prawa dotyczące sportu jeździeckiego;

  • ROL.07.4.13) 2) opisuje zasady i strój obowiązujące w poszczególnych dyscyplinach jeździeckich zgodnie z przepisami Polskiego Związku Jeździeckiego (PZJ);

  • ROL.07.4.13) 3) rozpoznaje dyscypliny jeździeckie;

  • ROL.07.4.13) 4) wymienia różnice między dyscyplinami jeździeckimi;

  • ROL.07.4.13) 5) wymienia zasady kodeksu postępowania z koniem;

  • ROL.07.4.13) 6) rozpoznaje niezgodności z przepisami występujące podczas zawodów konnych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Sekwencje filmowe Charakterystyka ubioru i sprzętu jeździeckiego w poszczególnych konkurencjach jeździeckichD7AlqUMqNSekwencje filmowe Charakterystyka ubioru i sprzętu jeździeckiego w poszczególnych konkurencjach jeździeckich

Praca z sekwencjami filmowymi wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • omówienie poszczególnych konkurencji jeździeckich;

  • charakteryzowanie właściwego ubioru oraz wyposażenia w następujących konkurencjach jeździeckich: ujeżdżenie, skoki przez przeszkody, WKKW, powożenie, woltyżerka oraz sportowe rajdy konne;

  • wskazanie niedozwolonych elementów wyposażenia (stroju i rzędu) w poszczególnych konkurencjach jeździeckich.

Atlas interaktywny Sprzęt jeździecki i zaprzęgowyD14ynpIVGAtlas interaktywny Sprzęt jeździecki i zaprzęgowy

Praca z atlasem interaktywnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • omówienie budowy i/lub rodzajów siodeł, ogłowia, nachrapników, kiełzn, uprzęży;

  • charakteryzowanie rodzajów zaprzęgów (np. pojedynka, tandem, random, para, szydło, trojka, czwórka, piątka, szóstka) i stylów zaprzęgowych (angielski, węgierski;

  • omówienie budowy pojazdów zaprzęgowych.

Gra edukacyjna Dobór elementów ubioru oraz sprzętu jeździeckiego i zaprzęgowegoDsKHmznUCGra edukacyjna Dobór elementów ubioru oraz sprzętu jeździeckiego i zaprzęgowego

Praca z grą edukacyjną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • określanie nazwy poszczególnych elementów sprzętu jeździeckiego oraz pojazdu zaprzęgowego;

  • charakteryzowanie różnych typów pojazdów zaprzęgowych;

  • dobierania właściwych elementów stroju i wyposażenia charakterystycznych dla różnych konkurencji jeździeckich (m.in.: ujeżdżenie, skoki przez przeszkody, WKKW, powożenie, woltyżerka, sportowe rajdy konne) zgodnie z obowiązującymi przepisami PZJ/FEI.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceD14GEkP3mInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu ubioru i sprzętu jeździeckiego.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDP8rEs8amSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDfkfIWX3LPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięD13i4KtNqPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDTS8k1F4pNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej ubioru i sprzętu jeździeckiego.

Instrukcja użytkowaniaDHm7JuPhzInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • sekwencje filmowe Charakterystyka ubioru i sprzętu jeździeckiego w poszczególnych konkurencjach jeździeckich z ćwiczeniami 5–7 i 9,

  • atlas interaktywny Sprzęt jeździecki i zaprzęgowy z ćwiczeniami 1–2 i 8,

  • gra edukacyjna Dobór elementów ubioru oraz sprzętu jeździeckiego i zaprzęgowego z ćwiczeniami 3–4 i 10.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę o ubiorze i sprzęcie jeździeckim wymaganych w różnych konkurencjach jeździeckich. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Sekwencje filmowe Charakterystyka ubioru i sprzętu jeździeckiego w poszczególnych konkurencjach jeździeckich

Praca w grupach

Nauczyciel wyświetla uczniom 7 sekwencji filmowych. Uczniowie zapoznają się z nimi, wynotowując z nich najważniejsze informacje. Po tym etapie nauczyciel zadaje uczniom pytania kontrolne, aby sprawdzić poziom przyswojenia nowych wiadomości.

2. Atlas interaktywny Sprzęt jeździecki i zaprzęgowy

Praca w grupach

Nauczyciel prosi uczniów o wyświetlenie na swoich urządzeniach mobilnych lub w dostępnych w sali komputerach atlasu interaktywnego, opisującego różne elementy wyposażenia jeździeckiego.

Następnie dzieli klasę na 2 grupy. Jedna grupa ma za zadanie przygotować krótką prezentację – pokaz slajdów ze zdjęciami, na których wskażą i opiszą elementy sprzętu jeździeckiego. Druga grupa robi to samo, ale na temat sprzętu zaprzęgowego.

Po wyznaczonym czasie – odpowiednio długim: na zapoznanie się z multimedium, wyszukanie zdjęć, przygotowanie prezentacji – nauczyciel prosi zespoły o przedstawienie na forum efektów pracy. W razie potrzeby koryguje i uzupełnia wypowiedzi uczniów.

3. Gra edukacyjna Dobór elementów ubioru oraz sprzętu jeździeckiego i zaprzęgowego

Praca w parach

Nauczyciel wprowadza uczniów w reguły gry edukacyjnej, w której uczniowie wezmą udział. Informuje ich, jakie możliwości daje multimedium, i odpowiada na ewentualne pytania.

Uczniowie łączą się w pary i przystępują do gry. Wcielają się w rolę zawodnika biorącego udział w zawodach z różnych konkurencji jeździeckich. Pary, które poradzą sobie na pierwszym stopniu zaawansowania, mogą przejść na kolejny poziom i na nim spróbować sił.

Po wyznaczonym na grę czasie nauczyciel zachęca uczniów do wyrażenia swoich wrażeń i refleksji.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

1. Sekwencje filmowe Charakterystyka ubioru i sprzętu jeździeckiego w poszczególnych konkurencjach jeździeckich

Praca indywidualna

Nauczyciel prosi uczniów, aby w domach zapoznali się z sekwencjami filmowymi. Zachęca do sporządzenia notatek, które będą pomocne podczas lekcji. Może też zlecić uczniom wykonanie powiązanego z multimedium ćwiczenia interaktywnego.

2. Atlas interaktywny Sprzęt jeździecki i zaprzęgowy

Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Uczniowie w domach zapoznają się z atlasem interaktywnym. Nauczyciel przygotowuje serię zdjęć przedstawiających elementy sprzętu jeździeckiego i sprzętu zaprzęgowego.

Na lekcji nauczyciel wyświetla zdjęcia na tablicy interaktywnej. Zadaniem uczniów jest nazwanie wskazanych elementów i wyjaśnienie ich funkcji. Ten etap pracy kończy się podsumowaniem ze strony wybranej/chętnej osoby lub nauczyciela.

3. Gra edukacyjna Dobór elementów ubioru oraz sprzętu jeździeckiego i zaprzęgowego

Praca indywidualna

Nauczyciel wyjaśnia uczniom zasady gry edukacyjnej i prosi, aby spróbowali w niej sił w domu. Na lekcji uczniowie dzielą się swoimi wrażeniami i obserwacjami. Nauczyciel płynnie wprowadza temat zajęć.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Każdy materiał można odtworzyć w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje treści dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to uczniom dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, jak również umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do sekwencji filmowych;

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych do multimediów;

  • uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań, a także formułować jasne, krótkie polecenia;

  • przy podziale klasy na grupy należy postarać się o to, by zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się;

  • podczas pracy w grupach uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów i pomagać uczniom z trudnościami w nauce;

  • podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w trakcie pracy w grupach;

  • należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań;

  • uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści