Obuwie ortopedyczne na stopy o różnym zniekształceniu
MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych - Technik ortopeda 321403
Przewodnik dla uczącego się
Autor przewodnika: Ewa Janas
Konsultant przewodnika: Piotr Janas
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształceniaWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Obuwie ortopedyczne na stopy o różnym zniekształceniu
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Technik ortopeda, 321403
Kod i nazwa kwalifikacji
MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
MED.11.5.1) dobiera obuwie ortopedyczne w zależności od rodzaju schorzenia lub rodzaju niepełnosprawności:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem poddającym się korekcji (nieutrwalonym),
MED.11.5.1)3) opisuje obuwie ortopedyczne na stopę ze zniekształceniem utrwalonym,
MED.11.5.1)5) określa przeznaczenie różnych wkładek ortopedycznych,
MED.11.5.1)6) dobiera elementy obuwia wyrównującego skrócenie kończyny dolnej,
MED.11.5.1)7) dobiera obuwie do aparatów ortopedycznych (ortez),
MED.11.5.2) dobiera metody wykonania oraz wykonuje miary i negatyw obuwia ortopedycznego:
MED.11.5.2)1) oznacza punkty pomiarowe na kończynie dolnej,
MED.11.5.2)2) dobiera metodę wykonania negatywu,
MED.11.5.2)3) dobiera technologię obróbki negatywu,
MED.11.5.2)4) wykonuje negatyw gipsowy stopy o różnym zniekształceniu,
MED.11.5.3) wykonuje kopyta lub pozytyw obuwia ortopedycznego:
MED.11.5.3)1) dobiera kopyto do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.3)3) wykonuje pozytyw gipsowy stopy,
MED.11.5.4) dobiera proces technologiczny, oprzyrządowanie i materiały do wykonania obuwia ortopedycznego:
MED.11.5.4)2) dobiera materiały do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.4)3) dobiera narzędzia, maszyny do zaprojektowanego obuwia (wkładek ortopedycznych),
MED.11.5.5) wykonuje obuwie ortopedyczne z dobranych materiałów:
MED.11.5.5)7) wykonuje różne typy wkładek ortopedycznych,
MED.11.5.5)8) rozpoznaje wady jakościowe w wykonanym obuwiu ortopedycznym.
Cele ogólne e‑materiału
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji: MED.11 Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych:
oceniania stanu funkcjonalnego pacjenta wymagającego zaopatrzenia ortopedycznego oraz projektowania i wykonywania przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych,
opracowywania indywidualnego planu zaopatrzenia ortopedycznego i zaopatrzenia w środki pomocnicze zgodnie z zaleceniami lekarza, specjalisty fizjoterapii oraz potrzebami pacjenta.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
Na e‑materiał składają się materiały multimedialne i obudowa dydaktyczna:
„Budowa i dobieranie obuwia oraz wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu” - e‑book„Budowa i dobieranie obuwia oraz wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu” - e‑book
„Materiały do wyrobu obuwia ortopedycznego” - film edukacyjny„Materiały do wyrobu obuwia ortopedycznego” - film edukacyjny
„Rodzaje obuwia ortopedycznego” - galeria zdjęć„Rodzaje obuwia ortopedycznego” - galeria zdjęć
„Elementy korekcyjne obuwia ortopedycznego” - infografika„Elementy korekcyjne obuwia ortopedycznego” - infografika
„Wkładki ortopedyczne” - wizualizacja 3D„Wkładki ortopedyczne” - wizualizacja 3D
interaktywne materiały sprawdzająceinteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
E‑book stanowi kompendium wiedzy na temat obuwia ortopedycznego. Może stać się podstawą procesu edukacyjnego i punktem wyjściowym do zapoznawania się z pozostałymi materiałami. Pozostałe materiały: film edukacyjny, infografika, galeria zdjęć i wizualizacja 3D przedstawiają określone bloki tematyczne i są uzupełnieniem oraz rozszerzeniem informacji zawartych w e‑booku, a przez to media te są ściśle z nim związane. W praktyce można edukację oprzeć na e‑booku, wspierając się pozostałymi materiałami. Jednocześnie film edukacyjny, infografika i galeria zdjęć mogą być wykorzystane w zależności od programu nauczania jako osobne bloki tematyczne z odwołaniem do e‑booka.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Tytuł materiału multimedialnego
Budowa i dobieranie obuwia oraz wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu
Typ materiału multimedialnego
E‑book
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
W e‑booku zostały omówione następujące zagadnienia:
budowa i zastosowanie form obuwniczych w obuwiu ortopedycznym,
wskazania do zastosowania elementów leczniczych w obuwiu ortopedycznym,
rodzaje materiałów używanych do produkcji elementów obuwia ortopedycznego,
wykaz rodzaju obuwia i wkładek ortopedycznych uporządkowany ze względu na schorzenie lub zniekształcenie,
wskazania i przeciwwskazania do zastosowania elementów leczniczych w obuwiu na stopy o różnym zniekształceniu,
budowa i zastosowanie elementów leczniczych w obuwiu na stopy o różnym zniekształceniu,
najczęstsze wady wykonanego obuwia ortopedycznego,
wskazania i przeciwwskazania do stosowania wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu,
pobieranie miary do wykonania wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu,
budowa i działanie wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu,
cechy i budowa obuwia dziecięcego na stopy prawidłowe,
praktyczne wykonanie wkładki ortopedycznej.
Treść e‑booka została podzielona na rozdziały/bloki tematyczne prezentujące temat w sposób zrozumiały w pewnym logicznym ciągu. W tekście zawarto terminologię zawodową, wyjaśnioną w słowniku pojęć dla e‑materiału. Przedstawione treści wzbogacono w schematy, rysunki oraz zdjęcia elementów leczniczych i obuwia ortopedycznego. Usystematyzowane wiadomości zawarto w formie tabelarycznej. Wiedzę z e‑booka można uzupełnić i rozszerzyć dzięki pozostałym materiałom multimedialnym.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem poddającym się korekcji (nieutrwalonym),
MED.11.5.1)3) opisuje obuwie ortopedyczne na stopę ze zniekształceniem utrwalonym,
MED.11.5.1)5) określa przeznaczenie różnych wkładek ortopedycznych,
MED.11.5.1)6) dobiera elementy obuwia wyrównującego skrócenie kończyny dolnej,
MED.11.5.1)7) dobiera obuwie do aparatów ortopedycznych (ortez),
MED.11.5.2)1) oznacza punkty pomiarowe na kończynie dolnej,
MED.11.5.2)2) dobiera metodę wykonania negatywu,
MED.11.5.2)3) dobiera technologię obróbki negatywu,
MED.11.5.2)4) wykonuje negatyw gipsowy stopy o różnym zniekształceniu,
MED.11.5.3)1) dobiera kopyto do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.3)3) wykonuje pozytyw gipsowy stopy,
MED.11.5.4)2) dobiera materiały do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.4)3) dobiera narzędzia, maszyny do zaprojektowanego obuwia (wkładek ortopedycznych),
MED.11.5.5)7) wykonuje różne typy wkładek ortopedycznych,
MED.11.5.5)8) rozpoznaje wady jakościowe w wykonanym obuwiu ortopedycznym.
E‑book jest powiązany z:
filmem edukacyjnym „Materiały do wyrobu obuwia ortopedycznego”,
galerią zdjęć „Rodzaje obuwia ortopedycznego”,
infografiką „Elementy korekcyjne obuwia ortopedycznego”,
wizualizacją 3D „Wkładki ortopedyczne”.
Film edukacyjny w sposób obrazowy przedstawia treści e‑booka dotyczące materiałów do wyrobu obuwia ortopedycznego.
Zdjęcia zamieszczone w galerii prezentują omówione w e‑booku rodzaje obuwia ortopedycznego.
Infografika zawiera uszczegółowione informacje na temat opisanych w e‑booku elementów korekcyjnych w obuwiu ortopedycznym.
Wizualizacja 3D przedstawia scharakteryzowane w e‑booku wkładki ortopedyczne.
Ponieważ każdy z pozostałych materiałów związany jest z e‑bookiem zalecane jest, aby zapoznać się z nim w pierwszej kolejności. Pozostałe materiały są równorzędne i ich kolejność jest dowolna, w zależności od potrzeb uczącego się.
Materiały sprawdzające powiązane z e‑bookiem:
test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi,
krzyżówka,
test samosprawdzający,
zadanie ukierunkowane na uporządkowanie,
zadanie z możliwością doboru wymiarów.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
omawianie budowy i zastosowania form obuwniczych,
opisywanie wskazań do zastosowania elementów leczniczych w obuwiu ortopedycznym,
wyróżnianie rodzajów materiałów używanych do produkcji elementów obuwia ortopedycznego,
omawianie wykazu rodzaju obuwia i wkładek ortopedycznych uporządkowanych ze względu na schorzenie lub zniekształcenie,
wymienianie wskazań i przeciwwskazań do zastosowania elementów leczniczych w obuwiu na stopy o różnym zniekształceniu,
opisywanie budowy i zastosowania elementów leczniczych w obuwiu na stopy o różnym zniekształceniu,
wskazywanie najczęstszych wad wykonanego obuwia ortopedycznego,
wymienianie wskazań i przeciwwskazań do stosowania wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu,
pobieranie miary do wykonania wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu,
omawianie budowy i działania wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu,
omawianie cech i budowy obuwia dziecięcego na stopy prawidłowe.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Podstawą samokształcenia jest to, że uczący się dokonał wyboru takiego systemu nauczania z własnej woli. Efekty pracy zależą od zaangażowania, aktywności, motywacji, systematyczności, zdolności organizacyjnych, spostrzegawczości, wyobraźni czy myślenia praktycznego uczącego się. Uczący się może wykorzystywać już sprawdzone metody pracy własnej albo wypracować nowe dla niego metody pozyskiwania wiedzy.
Po zapoznaniu się z e‑bookiem można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:
przygotowanie fiszek w porządku alfabetycznym albo tematycznie (np. najczęstsze wady wykonanego obuwia ortopedycznego, wykaz rodzaju obuwia i wkładek ortopedycznych uporządkowanych ze względu na schorzenie lub zniekształcenie, itp.),
sporządzenie notatek po jednej stronie kartki a po drugiej przygotowanie pytań, dla których informacja z danej notatki będzie odpowiedzią,
w toku późniejszej nauki uczący się może losowo wybierać pytania i sprawdzać poprawność odpowiedzi,
przygotowanie skorowidza w wersji elektronicznej albo w klasycznej papierowej wersji. Oznaczenie alfabetyczne haseł ułatwi powrót do wiadomości czy poszukiwanie informacji,
umieszczenie terminów z e‑booka, które sprawiają najwięcej trudności, na niewielkich kartkach i naklejanie ich w różnych miejscach w zasięgu wzroku,
w toku pracy z e‑bookiem uczący się może wykonać różnego rodzaju własne pomoce naukowe: notatki, karty tematyczne, rysunki czy zdjęcia. Po ich zebraniu może zaprojektować i stworzyć rodzaj osobistej książki, którą opatrzy własnym tytułem. Powstała pozycja będzie obrazem dotychczasowych jakościowych i ilościowych efektów pracy i może wspomóc znacząco uczącego się w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego.
Tytuł materiału multimedialnego
Materiały do wyrobu obuwia ortopedycznego
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film edukacyjny zawiera treści dotyczące:
materiałów używanych do produkcji wierzchniej części obuwia ortopedycznego,
materiałów używanych do produkcji spodowej części obuwia ortopedycznego,
materiałów używanych do produkcji elementów korekcyjnych obuwia,
warunków magazynowania skór,
dodatków wykorzystywanych do produkcji obuwia ortopedycznego.
Film edukacyjny został zrealizowany w pomieszczeniach autentycznego zakładu ortopedycznego. Prezentuje materiały podstawowe, pomocnicze i uzupełniające stosowane w technice ortopedycznej w zakresie obuwnictwa ortopedycznego.
Materiał jest powiązany z kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się: MED.11.5.4)2) dobiera materiały do wykonania obuwia ortopedycznego.
Film edukacyjny jest powiązany z:
e‑bookiem „Budowa i dobieranie obuwia oraz wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu”,
galerią zdjęć „Rodzaje obuwia ortopedycznego”,
infografiką „Elementy korekcyjne obuwia ortopedycznego”,
wizualizacją 3D „Wkładki ortopedyczne”.
Treści e‑booka dotyczące materiałów do wyrobu obuwia ortopedycznego w sposób obrazowy przedstawia film edukacyjny.
Zdjęcia zamieszczone w galerii pokazują rodzaje obuwia ortopedycznego, do których wykonania są stosowane materiały prezentowane w filmie edukacyjnym.
Infografika zawiera uszczegółowione informacje na temat elementów korekcyjnych w obuwiu ortopedycznym, do których wykonania są stosowane materiały prezentowane w filmie edukacyjnym.
Wizualizacja 3D przedstawia różne rodzaje wkładek, do których wykonania wykorzystuje się różne materiały pokazane w filmie edukacyjnym.
Ponieważ każdy z pozostałych materiałów związany jest z e‑bookiem zalecane jest, aby zapoznać się z nim w pierwszej kolejności. Pozostałe materiały są równorzędne i ich kolejność jest dowolna, w zależności od potrzeb uczącego się.
Materiały sprawdzające powiązane z filmem edukacyjnym:
test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi,
wskazywanie poprawnej odpowiedzi.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
poznanie materiałów używanych do produkcji wierzchniej części obuwia ortopedycznego, w tym minimum:
cholewki,
języka,
podszewki,
wzmocnienia,
charakteryzowanie materiałów używanych do produkcji spodowej części obuwia ortopedycznego, w tym minimum:
podeszwy,
zelówki,
podpodeszwy,
obcasa,
usztywniacza śródstopia,
wyłożenia,
otoka,
rozróżnianie materiałów używanych do produkcji elementów korekcyjnych obuwia ortopedycznego, w tym minimum:
zakładki,
podnoska,
wkładki,
wyrównania skrócenia,
usztywniacza przodostopia,
zapoznanie się z warunkami magazynowania skór,
zaznajomienie się z dodatkami wykorzystywanymi do produkcji obuwia ortopedycznego, w tym minimum z:
klejem,
korkiem,
apreturą,
farbą,
woskiem,
pastą.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:
powtórne oglądanie i analizowanie wybranych scen, przedstawiających ciekawsze czy trudniejsze kwestie. Uczący się może na własny użytek w oparciu o film, jak również o inne media wykonać kartę technologiczną wyrobu np. wkładki wyrównującej skrócenie, która oprócz charakterystyki ogólnej powinna przedstawiać projekt wkładki, opis procesu wytwarzania i materiałów jakie należy zastosować. Może spróbować również określić czas pracy jaki należy włożyć w wykonanie przykładowej wkładki,
tworzenie obrysu własnych stóp i wykreślanie dla siebie np. różnych rodzajów obcasów, kształtów form obuwniczych, kształtów zakładek,
przygotowanie zestawu różnych pod względem tematu i trudności krótkich pytań z opcją odpowiedzi „Tak” – „Nie”. Przy pomocy innego uczącego się albo członka rodziny losowo wybierać pytania. Druga osoba sprawdza poprawność,
przygotowanie krótkich haseł np. cholewka, podpodeszwa, apretura, usztywniacz przodostopia, itd. Osoba ucząca się losuje hasło i odpowiada drugiej osobie o wybranym materiale wykorzystywanym do produkcji obuwia ortopedycznego.
Tytuł materiału multimedialnego
Rodzaje obuwia ortopedycznego
Typ materiału multimedialnego
Galeria zdjęć
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Galeria zawiera zdjęcia przedstawiające wykonane przez technika ortopedę na indywidualne zamówienie obuwie ortopedyczne na stopy o zniekształceniach utrwalonych i nieutrwalonych, w tym obuwie na stopy:
końsko‑szpotawe,
płasko‑koślawe,
płasko‑przywiedzione,
piętowe,
opadające.
Galeria zdjęć została wzbogacona o treści tekstowe na temat najistotniejszych różnic w budowie obuwia korekcyjnego i przeznaczonego dla stóp o utrwalonych zniekształceniach. Do każdego zdjęcia obuwia w galerii dodany został opis dotyczący rodzaju, przeznaczenia i charakterystyki obuwia ortopedycznego. W przypadku elementu galerii, który dotyczy różnic między obuwiem korekcyjnym a dostosowanym do zniekształceń, opisane zostało: pobieranie miary, metoda pobierania miary oraz elementy lecznicze.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem poddającym się korekcji (nieutrwalonym),
MED.11.5.1)3) opisuje obuwie ortopedyczne na stopę ze zniekształceniem utrwalonym,
MED.11.5.4)2) dobiera materiały do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)8) rozpoznaje wady jakościowe w wykonanym obuwiu ortopedycznym.
Galeria zdjęć jest powiązana z:
e‑bookiem „Budowa i dobieranie obuwia oraz wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu”,
filmem edukacyjnym „Materiały do wyrobu obuwia ortopedycznego”,
infografiką „Elementy korekcyjne obuwia ortopedycznego”,
wizualizacją 3D „Wkładki ortopedyczne”.
W e‑booku opisano obuwie zaprezentowane w galerii zdjęć.
Infografika zawiera uszczegółowione informacje na temat elementów korekcyjnych w obuwiu ortopedycznym, a w galerii porównano te elementy z elementami leczniczymi, stosowanymi w obuwiu na stopy z wadami utrwalonymi.
Film edukacyjny prezentuje materiały, z których wykonano prezentowane w galerii obuwie. Wizualizacja 3D umożliwia przedstawienie rodzajów wkładek stosowanych w obuwiu ortopedycznym pokazanym w galerii zdjęć.
Ponieważ każdy z pozostałych materiałów związany jest z e‑bookiem zalecane jest, aby zapoznać się z nim w pierwszej kolejności. Pozostałe materiały są równorzędne i ich kolejność jest dowolna, w zależności od potrzeb uczącego się.
Materiały sprawdzające powiązane z galerią zdjęć:
test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi,
test samosprawdzający,
zadanie z lukami.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
rozróżnianie obuwia ortopedycznego na stopy o zniekształceniach utrwalonych,
rozróżnianie obuwia ortopedycznego na stopy o zniekształceniach nieutrwalonych,
poznanie ww. obuwia wykonywanego przez technika ortopedę na indywidualne zamówienie, w tym minimum obuwia na stopy:
końsko‑szpotawe,
płasko‑koślawe,
płasko‑przywiedzione,
piętowe,
opadające.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Po zapoznaniu się z galerią zdjęć można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:
przygotowanie kart charakterystyki danego typu obuwia. Utworzone karty mogą służyć jako elementy samodzielnie przygotowanej galerii, jako element notatek albo element dużego plakatu na temat obuwia ortopedycznego na stopy o zniekształceniach utrwalonych i nieutrwalonych,
wykonanie mapy myśli pod hasłem np. różnice w obuwiu ortopedycznym na stopy o zniekształceniach utrwalonych i nieutrwalonych,
utworzenie infografiki, schematu lub plakatu na temat sposobu wykonania przez technika ortopedę obuwia na stopy np.: końsko‑szpotawe, płasko‑koślawe, płasko‑przywiedzione, piętowe, opadające.
Tytuł materiału multimedialnego
Elementy korekcyjne obuwia ortopedycznego
Typ materiału multimedialnego
Infografika
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Infografika zawiera:
rysunki form obuwniczych w różnych typach obuwia ortopedycznego,
zestawienie elementów korekcyjnych obuwia ortopedycznego,
grafiki elementów korekcyjnych obuwia ortopedycznego,
grafiki przedstawiające rozmieszczenie elementów korekcyjnych w różnych typach obuwia ortopedycznego,
opisy poszczególnych elementów korekcyjnych.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem poddającym się korekcji (nieutrwalonym),
MED.11.5.1)5) określa przeznaczenie różnych wkładek ortopedycznych,
MED.11.5.3)1) dobiera kopyto do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)7) wykonuje różne typy wkładek ortopedycznych.
Infografika jest powiązana z:
e‑bookiem „Budowa i dobieranie obuwia oraz wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu”,
filmem edukacyjnym „Materiały do wyrobu obuwia ortopedycznego”,
galerią zdjęć „Rodzaje obuwia ortopedycznego”,
wizualizacją 3D „Wkładki ortopedyczne”.
W e‑booku opisano elementy lecznicze przedstawione w infografice.
Film edukacyjny prezentuje materiały, z których są wykonywane elementy lecznicze przedstawiane w infografice.
Zdjęcia i opisy z galerii zdjęć prezentują obuwie korekcyjne, w którym występują elementy lecznicze przedstawione w infografice.
Wizualizacja 3D prezentuje szczegółowo jeden z rodzajów elementów leczniczych, którym są wkładki ortopedyczne.
Ponieważ każdy z pozostałych materiałów związany jest z e‑bookiem zalecane jest, aby zapoznać się z nim w pierwszej kolejności. Pozostałe materiały są równorzędne i ich kolejność jest dowolna, w zależności od potrzeb uczącego się.
Materiały sprawdzające powiązane z infografiką:
test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi,
dopasowanie elementów do schematu,
test samosprawdzający.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następującego celu:
poznanie elementów leczniczych w obuwiu ortopedycznym stosowanym na stopy o nieutrwalonych zniekształceniach, w tym na stopę:
końsko‑szpotawą,
płasko‑koślawą,
płasko‑przywiedzioną,
piętową,
opadającą. Materiał wspiera osiągnięcie następującego celu:
poznanie elementów leczniczych w obuwiu ortopedycznym stosowanym na stopy o nieutrwalonych zniekształceniach, w tym na stopę:
końsko‑szpotawą,
płasko‑koślawą,
płasko‑przywiedzioną,
piętową,
opadającą.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Po zapoznaniu się z infografiką można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:
przygotowanie fiszek z opisami elementów korekcyjnych obuwia ortopedycznego,
analizowanie i zapamiętywanie obrazów. Uczący się może spróbować potem odtwarzać te rysunki przy użyciu tradycyjnych narzędzi. Jeżeli ma problem z rysowaniem może za pomocą zwykłej kalki technicznej kopiować wydrukowane wcześniej ryciny,
opracowanie schematu „Gdybym dostał zlecenie zaprojektowania obuwia ortopedycznego na stopę o nieutrwalonych zniekształceniach…”. Analizując przedstawiony w grze określony problem zdrowotny (stopa końsko‑szpotawa, płasko‑koślawa, płasko‑przywiedziona, piętowa, opadająca, osoba ucząca się może zastanowić się, jakie elementy lecznicze obuwia powinna wziąć pod uwagę,
wybranie spośród stóp zaprezentowanych w infografice rodzaju stopy albo hipotetycznego przypadku pacjenta np. ze stopą trwale zniekształconą i zaprojektowanie obuwia. Uczący się powinien dobrać wkładkę oraz inne elementy lecznicze, zdecydować, czy będzie potrzebna orteza. Być może uczący się ma taką osobę w swoim otoczeniu. W takiej sytuacji uczący się może w praktyce również ćwiczyć proces obsługi pacjenta.
Tytuł materiału multimedialnego
Wkładki ortopedyczne
Typ materiału multimedialnego
Wizualizacja 3D
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Wizualizacja 3D przedstawia budowę, zasady działania i przeznaczenie wkładek stosowanych w obuwiu ortopedycznym.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem poddającym się korekcji (nieutrwalonym),
MED.11.5.1)5) określa przeznaczenie różnych wkładek ortopedycznych,
MED.11.5.1)6) dobiera elementy obuwia wyrównującego skrócenie kończyny dolnej,
MED.11.5.4)2) dobiera materiały do wykonania obuwia ortopedycznego (wkładek ortopedycznych),
MED.11.5.4)3) dobiera narzędzia, maszyny do zaprojektowanego obuwia (wkładek ortopedycznych),
MED.11.5.5)7) wykonuje różne typy wkładek ortopedycznych.
Wizualizacja 3D jest powiązana jest z:
e‑bookiem „Budowa i dobieranie obuwia oraz wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu”,
filmem edukacyjnym „Materiały do wyrobu obuwia ortopedycznego”,
galerią zdjęć „Rodzaje obuwia ortopedycznego”,
infografiką „Elementy korekcyjne obuwia ortopedycznego”.
W e‑booku opisano wkładki ortopedyczne prezentowane w wizualizacji 3D.
Film edukacyjny prezentuje materiały, z których mogą być wykonywane wkładki ortopedyczne pokazane w wizualizacji 3D.
Zdjęcia i opisy z galerii zdjęć prezentują obuwie korekcyjne, w których stosuje się wkładki ortopedyczne przedstawione w wizualizacji 3D.
Ponieważ każdy z pozostałych materiałów związany jest z e‑bookiem zalecane jest, aby zapoznać się z nim w pierwszej kolejności. Pozostałe materiały są równorzędne i ich kolejność jest dowolna, w zależności od potrzeb uczącego się.
Materiały sprawdzające powiązane z wizualizacją 3D:
test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi,
test samosprawdzający,
zadanie typu prawda czy fałsz.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następującego celu:
poznanie budowy, zasad działania i przeznaczenia wkładek ortopedycznych stosowanych w obuwiu ortopedycznym, w tym minimum wkładki:
pronującej,
supinującej,
śródstopnej,
dostosowanej,
na paluchy sztywne,
wyrównawczej,
uzupełniającej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Po zapoznaniu się wizualizacją 3D można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:
przygotowanie zestawu różnych pod względem trudności, krótkich pytań z opcją odpowiedzi „Tak” – „Nie”. Zakres tematyczny tego zadania ma dotyczyć budowy, zasad działania i przeznaczenia wkładek stosowanych w obuwiu ortopedycznym. Przy pomocy innego uczącego się albo członka rodziny można losowo wybierać pytania. Osoba sprawdzająca weryfikuje poprawność odpowiedzi,
przeprowadzenie badania stóp wśród wybranych osób (rodziców, dziadków, dzieci) i zaprojektowanie dla tych, którzy potrzebują wkładki,
przygotowanie mapy myśli pod hasłem np. but ortopedyczny, w której uczący się będzie mógł wykorzystać wszystko czego się do tej pory nauczył albo uświadomić sobie ewentualne braki. Powstałą mapę może jednocześnie porównać z mapą myśli zrobioną na początku nauki (jeżeli taką mapę wykonał) i dokonać samooceny wykonanej pracy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Obuwie ortopedyczne na stopy o różnym zniekształceniu”
Opis materiału sprawdzającego
Test składa się z czterdziestu pytań o różnym stopniu trudności: szesnastu łatwych, piętnastu średnio trudnych i dziewięciu trudnych. Czas rozwiązania testu to 60 minut (1,5 minuty na każde pytanie). Próg zaliczenia testu wynosi 50%. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.
Test dotyczy obuwia ortopedycznego na stopy o różnym zniekształceniu.
Test daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy.
Wyniki wskażą, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiałów multimedialnych.
Można wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczeń i ich sprawdzanie, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności. Uczący się otrzymuje informacje zwrotne, które mogą wspomóc w ocenie własnych postępów w nauce oraz wskazać mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Pozyskana wiedza poszerza kompetencje w wymiarze teoretycznym i stanowi doskonałą podstawę do rozwijania umiejętności praktycznych w zakresie obuwia i wkładek ortopedycznych.
Materiał sprawdzający jest powiązany z:
e‑bookiem „Budowa i dobieranie obuwia oraz wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu”,
filmem edukacyjnym „Materiały do wyrobu obuwia ortopedycznego”,
galerią zdjęć „Rodzaje obuwia ortopedycznego”,
infografiką „Elementy korekcyjne obuwia ortopedycznego”,
wizualizacją 3D „Wkładki ortopedyczne”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem poddającym się korekcji (nieutrwalonym),
MED.11.5.1)3) opisuje obuwie ortopedyczne na stopę ze zniekształceniem utrwalonym,
MED.11.5.1)5) określa przeznaczenie różnych wkładek ortopedycznych,
MED.11.5.1)6) dobiera elementy obuwia wyrównującego skrócenie kończyny dolnej,
MED.11.5.1)7) dobiera obuwie do aparatów ortopedycznych (ortez),
MED.11.5.2)1) oznacza punkty pomiarowe na kończynie dolnej,
MED.11.5.2)2) dobiera metodę wykonania negatywu,
MED.11.5.2)3) dobiera technologię obróbki negatywu,
MED.11.5.2)4) wykonuje negatyw gipsowy stopy o różnym zniekształceniu,
MED.11.5.3)1) dobiera kopyto do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.3)3) wykonuje pozytyw gipsowy stopy,
MED.11.5.4)2) dobiera materiały do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.4)3) dobiera narzędzia, maszyny do zaprojektowanego obuwia (wkładek ortopedycznych),
MED.11.5.5)7) wykonuje różne typy wkładek ortopedycznych,
MED.11.5.5)8) rozpoznaje wady jakościowe w wykonanym obuwiu ortopedycznym.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Dopasowanie elementów do schematu „Elementy korekcyjne w obuwiu ortopedycznym”
Opis materiału sprawdzającego
Jest to zadanie trudne. Zawiera opis przypadku pacjenta oraz wyszczególnione elementy lecznicze, które należy dobrać do podanego przypadku i umieścić w załączonym schemacie. Poza prawidłowymi odpowiedziami są też błędne. Zadanie dotyczy elementów leczniczych stosowanych w obuwiu ortopedycznym.
Zadanie daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy.
Wyniki wskażą, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiałów multimedialnych.
Można wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczeń i ich sprawdzanie, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności. Uczący się otrzymuje informacje zwrotne, które mogą wspomóc w ocenie własnych postępów w nauce oraz wskazać mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał sprawdzający jest powiązany z infografiką „Elementy korekcyjne obuwia ortopedycznego”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem poddającym się korekcji (nieutrwalonym),
MED.11.5.1)5) określa przeznaczenie różnych wkładek ortopedycznych,
MED.11.5.3)1) dobiera kopyto do wykonania obuwia ortopedycznego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Materiały do wyrobu obuwia ortopedycznego”
Opis materiału sprawdzającego
Jest to zadanie, w którym należy wskazać poprawne wyrażenia w tekście dotyczącym materiałów do wykonania obuwia ortopedycznego. Zadanie o poziomie średnio trudnym.
Zadanie daje uczącemu się możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy. Wyniki wskażą, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiałów multimedialnych.
Można wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczeń i ich sprawdzanie, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności. Uczący się otrzymuje informacje zwrotne, które mogą wspomóc w ocenie własnych postępów w nauce oraz wskazać mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem edukacyjnym „Materiały do wyrobu obuwia ortopedycznego”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.11.5.4)2) dobiera materiały do wykonania obuwia ortopedycznego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami „Rodzaje obuwia ortopedycznego”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie średnio trudne, polega na uzupełnieniu luk w tekście opisującym załączony obrazek.
Zadanie sprawdza umiejętność rozróżniania rodzajów obuwia ortopedycznego.
Zadanie daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy. Wyniki wskażą, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiałów multimedialnych.
Można wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczeń i ich sprawdzanie, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności. Uczący się otrzymuje informacje zwrotne, które mogą wspomóc w ocenie własnych postępów w nauce oraz wskazać mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał sprawdzający jest powiązany z galerią zdjęć „Rodzaje obuwia ortopedycznego”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem poddającym się korekcji (nieutrwalonym),
MED.11.5.1)3) opisuje obuwie ortopedyczne na stopę ze zniekształceniem utrwalonym,
MED.11.5.4)2) dobiera materiały do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)8) rozpoznaje wady jakościowe w wykonanym obuwiu ortopedycznym.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz „Rodzaje wkładek ortopedycznych”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z sześciu stwierdzeń: dwóch prawdziwych i czterech fałszywych. Polega ono na ich wskazaniu. Zadanie średnio trudne, dotyczy wkładek ortopedycznych.
Zadanie daje uczącemu się możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy. Wyniki wskażą, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiałów multimedialnych.
Można wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczeń i ich sprawdzanie, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności. Uczący się otrzymuje informacje zwrotne, które mogą wspomóc w ocenie własnych postępów w nauce oraz wskazać mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał sprawdzający jest powiązany z wizualizacją 3D „Wkładki ortopedyczne”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem poddającym się korekcji (nieutrwalonym),
MED.11.5.1)5) określa przeznaczenie różnych wkładek ortopedycznych,
MED.11.5.1)6) dobiera elementy obuwia wyrównującego skrócenie kończyny dolnej,
MED.11.5.4)2) dobiera materiały do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.4)3) dobiera narzędzia, maszyny do zaprojektowanego obuwia (wkładek ortopedycznych).
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Krzyżówka „Wkładki i obuwie ortopedyczne na stopy o różnym zniekształceniu”
Opis materiału sprawdzającego
Krzyżówka składa się z jedenastu haseł, które należy odgadnąć, aby pojawiło się hasło główne. Po poprawnym rozwiązaniu krzyżówki należy odpowiedzieć na dodatkowe pytanie otwarte dotyczące rozwiązania krzyżówki.
Zadanie trudne.
Wszystkie hasła dotyczą budowy i dobierania obuwia oraz wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu.
Zadanie daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy. Wyniki wskażą, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiałów multimedialnych.
Można wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczeń i ich sprawdzanie, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności. Uczący się otrzymuje informacje zwrotne, które mogą wspomóc w ocenie własnych postępów w nauce oraz wskazać mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał sprawdzający jest powiązany z e‑bookiem „Budowa i dobieranie obuwia oraz wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem poddającym się korekcji (nieutrwalonym),
MED.11.5.1)3) opisuje obuwie ortopedyczne na stopę ze zniekształceniem utrwalonym,
MED.11.5.1)5) określa przeznaczenie różnych wkładek ortopedycznych,
MED.11.5.1)6) dobiera elementy obuwia wyrównującego skrócenie kończyny dolnej,
MED.11.5.1)7) dobiera obuwie do aparatów ortopedycznych (ortez),
MED.11.5.2)1) oznacza punkty pomiarowe na kończynie dolnej,
MED.11.5.2)2) dobiera metodę wykonania negatywu,
MED.11.5.2)3) dobiera technologię obróbki negatywu,
MED.11.5.2)4) wykonuje negatyw gipsowy stopy o różnym zniekształceniu,
MED.11.5.3)1) dobiera kopyto do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.3)3) wykonuje pozytyw gipsowy stopy,
MED.11.5.4)2) dobiera materiały do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.4)3) dobiera narzędzia, maszyny do zaprojektowanego obuwia (wkładek ortopedycznych),
MED.11.5.5)7) wykonuje różne typy wkładek ortopedycznych,
MED.11.5.5)8) rozpoznaje wady jakościowe w wykonanym obuwiu ortopedycznym.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test samosprawdzający „Obuwie ortopedyczne na stopy o różnych deformacjach”
Opis materiału sprawdzającego
Test składa się z dziesięciu pytań o różnym stopniu trudności: pięciu łatwych, trzech średnio trudnych i dwóch trudnych. Czas rozwiązania testu to 15 minut (1,5 minuty na pytanie). Próg zaliczenia to 60%. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.
Test wyrywkowo obejmuje temat obuwia i wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu.
Test daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy. Wyniki wskażą, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiałów multimedialnych.
Można wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczeń i ich sprawdzanie, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności. Uczący się otrzymuje informacje zwrotne, które mogą wspomóc w ocenie własnych postępów w nauce oraz wskazać mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał sprawdzający jest powiązany z:
e‑bookiem „Budowa i dobieranie obuwia oraz wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu”,
galerią zdjęć „Rodzaje obuwia ortopedycznego”,
infografiką „Elementy korekcyjne obuwia ortopedycznego”,
wizualizacją 3D „Wkładki ortopedyczne”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem poddającym się korekcji (nieutrwalonym),
MED.11.5.1)3) opisuje obuwie ortopedyczne na stopę ze zniekształceniem utrwalonym,
MED.11.5.1)5) określa przeznaczenie różnych wkładek ortopedycznych,
MED.11.5.1)6) dobiera elementy obuwia wyrównującego skrócenie kończyny dolnej,
MED.11.5.1)7) dobiera obuwie do aparatów ortopedycznych (ortez),
MED.11.5.2)2) dobiera metodę wykonania negatywu,
MED.11.5.2)3) dobiera technologię obróbki negatywu,
MED.11.5.2)4) wykonuje negatyw gipsowy stopy o różnym zniekształceniu,
MED.11.5.3)1) dobiera kopyto do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.3)3) wykonuje pozytyw gipsowy stopy,
MED.11.5.4)2) dobiera materiały do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.4)3) dobiera narzędzia, maszyny do zaprojektowanego obuwia (wkładek ortopedycznych).
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na uporządkowanie „Cykl chodu”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na poprawnym ustawieniu kolejności sekwencji cyklu chodu. Jest to zadanie średnio trudne.
Zadanie daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy. Wyniki wskażą, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiałów multimedialnych.
Można wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczeń i ich sprawdzanie, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności. Uczący się otrzymuje informacje zwrotne, które mogą wspomóc w ocenie własnych postępów w nauce oraz wskazać mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał sprawdzający jest powiązany z e‑bookiem „Budowa i dobieranie obuwia oraz wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem poddającym się korekcji (nieutrwalonym),
MED.11.5.1)3) opisuje obuwie ortopedyczne na stopę ze zniekształceniem utrwalonym, MED.11.5.2)1) oznacza punkty pomiarowe na kończynie dolnej,
MED.11.5.2)2) dobiera metodę wykonania negatywu,
MED.11.5.2)3) dobiera technologię obróbki negatywu,
MED.11.5.3)1) dobiera kopyto do wykonania obuwia ortopedycznego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością doboru wymiarów „Wymiarowanie wkładki wyrównującej skrócenie kończyny dolnej”
Opis materiału sprawdzającego
Jest to zadanie łatwe. Polega na obliczeniu wysokości wkładki wyrównującej skrócenie kończyny dolnej o jedenaście cm, umieszczonej pod stawami śródstopno‑palcowymi.
Zadanie dotyczy wymiarowania elementów leczniczych w obuwiu wyrównującym skrócenie kończyny dolnej.
Zadanie daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy. Wyniki wskażą, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiałów multimedialnych.
Można wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczeń i ich sprawdzanie, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności. Uczący się otrzymuje informacje zwrotne, które mogą wspomóc w ocenie własnych postępów w nauce oraz wskazać mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał sprawdzający jest powiązany z e‑bookiem „Budowa i dobieranie obuwia oraz wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)5) określa przeznaczenie różnych wkładek ortopedycznych,
MED.11.5.1)6) dobiera elementy obuwia wyrównującego skrócenie kończyny dolnej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści