E-materiały do kształcenia zawodowego

Obuwie ortopedyczne na stopy o różnym zniekształceniu

MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych - Technik ortopeda 321403

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Ewa Janas

Konsultant przewodnika: Piotr Janas

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Obuwie ortopedyczne na stopy o różnym zniekształceniu

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik ortopeda, 321403

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

MED.11.5. Wykonywanie obuwia ortopedycznego

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.11.5.1) dobiera obuwie ortopedyczne w zależności od rodzaju schorzenia lub rodzaju niepełnosprawności:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem poddającym się korekcji (nieutrwalonym),
MED.11.5.1)3) opisuje obuwie ortopedyczne na stopę ze zniekształceniem utrwalonym,
MED.11.5.1)5) określa przeznaczenie różnych wkładek ortopedycznych,
MED.11.5.1)6) dobiera elementy obuwia wyrównującego skrócenie kończyny dolnej,
MED.11.5.1)7) dobiera obuwie do aparatów ortopedycznych (ortez),
MED.11.5.2) dobiera metody wykonania oraz wykonuje miary i negatyw obuwia ortopedycznego:
MED.11.5.2)1) oznacza punkty pomiarowe na kończynie dolnej,
MED.11.5.2)2) dobiera metodę wykonania negatywu,
MED.11.5.2)3) dobiera technologię obróbki negatywu,
MED.11.5.2)4) wykonuje negatyw gipsowy stopy o różnym zniekształceniu,
MED.11.5.3) wykonuje kopyta lub pozytyw obuwia ortopedycznego:
MED.11.5.3)1) dobiera kopyto do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.3)3) wykonuje pozytyw gipsowy stopy,
MED.11.5.4) dobiera proces technologiczny, oprzyrządowanie i materiały do wykonania obuwia ortopedycznego:
MED.11.5.4)2) dobiera materiały do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.4)3) dobiera narzędzia, maszyny do zaprojektowanego obuwia (wkładek ortopedycznych),
MED.11.5.5) wykonuje obuwie ortopedyczne z dobranych materiałów:
MED.11.5.5)7) wykonuje różne typy wkładek ortopedycznych,
MED.11.5.5)8) rozpoznaje wady jakościowe w wykonanym obuwiu ortopedycznym.

Cele ogólne e‑materiału

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych:

  • oceniania stanu funkcjonalnego pacjenta wymagającego zaopatrzenia ortopedycznego oraz projektowania i wykonywania przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych,

  • opracowywania indywidualnego planu zaopatrzenia ortopedycznego i zaopatrzenia w środki pomocnicze zgodnie z zaleceniami lekarza, specjalisty fizjoterapii oraz potrzebami pacjenta.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Na e‑materiał składają się materiały multimedialne i obudowa dydaktyczna:

E‑book stanowi kompendium wiedzy na temat obuwia ortopedycznego. Może stać się podstawą procesu edukacyjnego i punktem wyjściowym do zapoznawania się z pozostałymi materiałami. Pozostałe materiały: film edukacyjny, infografika, galeria zdjęć i wizualizacja 3D przedstawiają określone bloki tematyczne i są uzupełnieniem oraz rozszerzeniem informacji zawartych w e‑booku, a przez to media te są ściśle z nim związane. W praktyce można edukację oprzeć na e‑booku, wspierając się pozostałymi materiałami. Jednocześnie film edukacyjny, infografika i galeria zdjęć mogą być wykorzystane w zależności od programu nauczania jako osobne bloki tematyczne z odwołaniem do e‑booka.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Budowa i dobieranie obuwia oraz wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu

Typ materiału multimedialnego

E‑book

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W e‑booku zostały omówione następujące zagadnienia:

  • budowa i zastosowanie form obuwniczych w obuwiu ortopedycznym,

  • wskazania do zastosowania elementów leczniczych w obuwiu ortopedycznym,

  • rodzaje materiałów używanych do produkcji elementów obuwia ortopedycznego,

  • wykaz rodzaju obuwia i wkładek ortopedycznych uporządkowany ze względu na schorzenie lub zniekształcenie,

  • wskazania i przeciwwskazania do zastosowania elementów leczniczych w obuwiu na stopy o różnym zniekształceniu,

  • budowa i zastosowanie elementów leczniczych w obuwiu na stopy o różnym zniekształceniu,

  • najczęstsze wady wykonanego obuwia ortopedycznego,

  • wskazania i przeciwwskazania do stosowania wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu,

  • pobieranie miary do wykonania wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu,

  • budowa i działanie wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu,

  • cechy i budowa obuwia dziecięcego na stopy prawidłowe,

  • praktyczne wykonanie wkładki ortopedycznej.

Treść e‑booka została podzielona na rozdziały/bloki tematyczne prezentujące temat w sposób zrozumiały w pewnym logicznym ciągu. W tekście zawarto terminologię zawodową, wyjaśnioną w słowniku pojęć dla e‑materiału. Przedstawione treści wzbogacono w schematy, rysunki oraz zdjęcia elementów leczniczych i obuwia ortopedycznego. Usystematyzowane wiadomości zawarto w formie tabelarycznej. Wiedzę z e‑booka można uzupełnić i rozszerzyć dzięki pozostałym materiałom multimedialnym.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem poddającym się korekcji (nieutrwalonym),
MED.11.5.1)3) opisuje obuwie ortopedyczne na stopę ze zniekształceniem utrwalonym,
MED.11.5.1)5) określa przeznaczenie różnych wkładek ortopedycznych,
MED.11.5.1)6) dobiera elementy obuwia wyrównującego skrócenie kończyny dolnej,
MED.11.5.1)7) dobiera obuwie do aparatów ortopedycznych (ortez),
MED.11.5.2)1) oznacza punkty pomiarowe na kończynie dolnej,
MED.11.5.2)2) dobiera metodę wykonania negatywu,
MED.11.5.2)3) dobiera technologię obróbki negatywu,
MED.11.5.2)4) wykonuje negatyw gipsowy stopy o różnym zniekształceniu,
MED.11.5.3)1) dobiera kopyto do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.3)3) wykonuje pozytyw gipsowy stopy,
MED.11.5.4)2) dobiera materiały do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.4)3) dobiera narzędzia, maszyny do zaprojektowanego obuwia (wkładek ortopedycznych),
MED.11.5.5)7) wykonuje różne typy wkładek ortopedycznych,
MED.11.5.5)8) rozpoznaje wady jakościowe w wykonanym obuwiu ortopedycznym.

E‑book jest powiązany z:

  • filmem edukacyjnym „Materiały do wyrobu obuwia ortopedycznego”,

  • galerią zdjęć „Rodzaje obuwia ortopedycznego”,

  • infografiką „Elementy korekcyjne obuwia ortopedycznego”,

  • wizualizacją 3D „Wkładki ortopedyczne”.

Film edukacyjny w sposób obrazowy przedstawia treści e‑booka dotyczące materiałów do wyrobu obuwia ortopedycznego. Zdjęcia zamieszczone w galerii prezentują omówione w e‑booku rodzaje obuwia ortopedycznego. Infografika zawiera uszczegółowione informacje na temat opisanych w e‑booku elementów korekcyjnych w obuwiu ortopedycznym. Wizualizacja 3D przedstawia scharakteryzowane w e‑booku wkładki ortopedyczne. Ponieważ każdy z pozostałych materiałów związany jest z e‑bookiem zalecane jest, aby zapoznać się z nim w pierwszej kolejności. Pozostałe materiały są równorzędne i ich kolejność jest dowolna, w zależności od potrzeb uczącego się.

Materiały sprawdzające powiązane z e‑bookiem:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi,

  • krzyżówka,

  • test samosprawdzający,

  • zadanie ukierunkowane na uporządkowanie,

  • zadanie z możliwością doboru wymiarów.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • omawianie budowy i zastosowania form obuwniczych,

  • opisywanie wskazań do zastosowania elementów leczniczych w obuwiu ortopedycznym,

  • wyróżnianie rodzajów materiałów używanych do produkcji elementów obuwia ortopedycznego,

  • omawianie wykazu rodzaju obuwia i wkładek ortopedycznych uporządkowanych ze względu na schorzenie lub zniekształcenie,

  • wymienianie wskazań i przeciwwskazań do zastosowania elementów leczniczych w obuwiu na stopy o różnym zniekształceniu,

  • opisywanie budowy i zastosowania elementów leczniczych w obuwiu na stopy o różnym zniekształceniu,

  • wskazywanie najczęstszych wad wykonanego obuwia ortopedycznego,

  • wymienianie wskazań i przeciwwskazań do stosowania wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu,

  • pobieranie miary do wykonania wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu,

  • omawianie budowy i działania wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu,

  • omawianie cech i budowy obuwia dziecięcego na stopy prawidłowe.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Uczący się pozyskuje wiedzę poprzez:

  • analizę informacji tabelarycznych,

  • czytanie treści,

  • oglądanie zdjęć, grafik, rysunków.

Osoba ucząca się może wielokrotnie wracać do treści i ilustracji, poddawać je szczegółowej analizie i zapamiętywać.

Osoba ucząca się wykonuje infografikę na zadany przez nauczyciela temat, np.:

  • „Rodzaje obuwia korekcyjnego”,

  • „Rodzaje wkładek”,

  • „Błędy wykonawcze w procesie produkcji obuwia ortopedycznego”,

  • „Podstawowa budowa buta ortopedycznego” itd.

Jeżeli są po temu warunki, po przyswojeniu wiedzy o wytwarzaniu wkładki ortopedycznej uczący się przygotowuje odcisk piankowy oraz odlew gipsowy stopy (np. członka rodziny: babci, dziadka lub innej osoby). W plastelinie czy ciastolinie wykonuje łoże dostosowane do stopy. Uczący się wykorzystuje swoje zdolności manualne albo nabywa nowych umiejętności od strony praktycznej.

Mając na uwadze przygotowania do egzaminu, uczący się opracowuje, np. przed samym egzaminem albo w toku prowadzonej nauki, karty charakterystyki poszczególnych rodzajów obuwia. W dokumentach tych zamieszcza, np. w formie treści, grafik, rysunków, zdjęć, wszystkie pozyskane informacje. Dla zwiększenia efektów nauczania uczący się bazuje na własnej pracy, a nie na kopiowaniu dostępnych materiałów.

Praca w grupach

Uczących się można podzielić na heterogeniczne grupy. Grupy losowo dokonują wyboru tematu do opracowania, np.:

  • „Wady stóp”,

  • „Rodzaje elementów leczniczych na stopy z nieutrwalonymi wadami”,

  • „Charakterystyka form obuwniczych”,

  • „Rodzaje materiałów”,

  • „Wady wykonywanego obuwia”,

  • „Rodzaje wkładek”,

  • „Rodzaje obuwia” itd.

Każda grupa wybiera sposób przedstawienia swojego tematu – przygotowuje prezentację multimedialną, scenkę realistyczną, scenkę graficzną z jej omówieniem. Prezentacja tematu odbywa się na forum, elementy wystąpień poddawane są dyskusji, prowadzący podsumowuje każde wystąpienie, przekazując informację zwrotną dotyczącą oceny wyników pracy grupy.

Każda grupa przygotowuje zestaw „podchwytliwych pytań”, na które pozostałe grupy odpowiadają po przyjęciu dowolnego kryterium, np. kto szybciej, kto najlepiej.

Każda grupa wykonuje projekt obuwia, np.:

  • buta do ortezy,

  • buta wyrównującego skrócenie,

  • buta dla dziecka na stopę prawidłową.

Osoby opracowujące projekt nie tylko zajmują się jego stroną graficzną, ale także zamieszczają w nim najważniejsze informacje dotyczące danego typu obuwia. Nauczyciel ocenia kompletność informacji i staranność wykonanych prac. Nestępnie uczący się przygotowują wystawę tych prac.

Praca z całym zespołem

Uczący się analizują wspólnie wybrane treści zawarte w e‑booku, np. te, które sprawiają kłopoty w zrozumieniu lub które są najciekawsze.

Zespół przygotowuje wspólnie dużą planszę, na której prezentuje wybrany typ obuwia, np. na stopy z nieutrwalonymi wadami. Uwzględnia przy tym elementy korekcyjne i konstrukcyjne buta. Każdy członek zespołu nanosi na planszę jeden element, który jest dodatkowo omawiany.

Na podstawie dostępnych materiałów członkowie zespołu odpowiadają na pytanie „Jak rozwiązać problem pacjenta ze zdeformowaną stopą i skróconą kończyną dolną?”. Osoby, które chcą podzielić się swoją opinią, zgłaszają się, po czym przedstawiają swoje argumenty, mogą też wskazać poszczególne czynności związane z wykonaniem wkładki właściwej dla pacjenta.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Uczący się może stopniowo poznawać treści e‑booka: przyswaja materiał po kolei lub opanowuje wiedzę na wybrany temat. Wykonuje polecenia, np.:

  • „Zaznajom się z podstawowymi zagadnieniami z zakresu kalceotyki”,

  • „Określ rolę zakładki w obuwiu na stopy z nieutrwalonymi wadami”,

  • „Scharakteryzuj elementy obuwia w części podeszwowej buta”.

Uczący się przygotowuje projekt, np. „Zaopatrzenie dziecka z nieutrwalonymi stopami płasko‑koślawymi w obuwie ortopedyczne”. Projekt może być rozbudowywany o tematyczne zdjęcia, ryciny, nagrania audio lub wideo (np. wywiad z lekarzem ortopedą, technikiem ortopedą).

Pod kątem egzaminu uczący się zestawia wszystkie zagadnienia, np. informacje o formach obuwniczych, wkładkach, zakładkach, obcasach, materiałach, rodzajach butów, magazynowaniu materiałów, itd. Następnie tworzy własny ranking tematów, np. od zagadnienia łatwego do trudnego czy od najciekawszego do najmniej interesującego. Dzięki temu uczący się dokonuje samooceny aktualnej wiedzy i jednocześnie uświadamia sobie braki i nakład pracy potrzebny do zadania egzaminu.

Praca w grupach

Skład grup jest dowolny. Grupy biorą udział we wspólnym projekcie pod hasłem „Piszemy książkę o obuwnictwie ortopedycznym”. Grupy dzielą się tematami (np. rodzaje obuwia ortopedycznego, wkładki ortopedyczne, materiały stosowane w obuwnictwie ortopedycznym, konstrukcje ortotyczne i protezowe, itp.), ale może pojawić się osoba koordynująca pracę. Na zakończenie grupy łączą zebrane materiały.

Każda grupa może również dodatkowo wykonać mapę myśli na wybrany temat przewodni, np. charakterystyka obuwia na stopy o różnym zniekształceniu, budowa i zastosowanie form obuwniczych, wskazania i przeciwwskazania do stosowania wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu.

Grupy w zakresie swoich tematów przygotowują zestawy pytań i odpowiedzi. Potem wymieniają się tymi zestawami lub wykorzystują je do wzajemnego „egzaminowania się”.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają problemów z opanowaniem materiału

Uczący się, którzy opanowali wiedzę z e‑booka, mogą poszerzyć jej zakres – poszukiwać dodatkowych materiałów na temat obuwia i wkładek ortopedycznych.
Przedstawiają pozostałym uczącym się nowe treści. Można skorzystać tu z odwrócenia ról: uczący się zastępuje nauczyciela.
Uczący się może samodzielnie zaproponować temat, który go interesuje, albo nauczyciel może go wskazać, np.:

  • „Metody leczenia stóp końsko‑szpotawych”,

  • „Usprawnianie dziecka ze stopami płasko‑koślawymi” – uczący się może zaprosić modela – dziecko – wraz z którym zaprezentuje ćwiczenia. Pozostali uczący się mogą również wykonywać te ćwiczenia.

Uczący się dokonuje analizy sytuacji obuwnictwa ortopedycznego w Polsce, problemów z tym związanych oraz ewentualnych perspektyw. Wyniki przedstawia nauczycielowi oraz kolegom.

Uczący się – po zapoznaniu się z treściami zawartymi w e‑booku – przygotowuje prezentację poszerzającą treści zawarte w materiale multimedialnym. Prezentacja ta zawiera dane na temat:

  • tego, jaki lekarz może wystawić zlecenie na obuwie ortopedyczne,

  • tego, jakie rodzaje obuwia przewiduje ustawodawca,

  • obowiązujących kodów na indywidualne zaopatrzenie w obuwie i tego, jakie rodzaje obuwia podlegają pod dany kod,

  • aktualnego poziomu refundacji NFZ,

  • cen obuwia ortopedycznego wykonywanego na miarę.

Uczący się próbuje ocenić stopy godzących się na to kolegów. Dokonuje takiej oceny poprzez chociażby obserwację chodu kolegów w skarpetkach. Żeby móc wykonać zadanie, uczący się musi się do tego przygotować. Prostsza opcja to obejrzenie butów. W tym przypadku starte obcasy czy podeszwy wskazują na nieprawidłowości przy chodzeniu.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają problemy z opanowaniem materiału

Podejście do pracy jest takie samo jak w przypadku pracy indywidualnej. Jednak tempo pracy musi być dostosowane do możliwości uczących się.

Nauczyciel czyta uczącym się najistotniejsze informacje z e‑booka albo włącza ich w czytanie wybranych fragmentów tekstu i jeżeli jest to możliwe, wspiera ilustracjami, albo po prostu opowiada.

Nauczyciel zadaje krótkie, proste pytania, zaczynając od łatwych, i oczekuje odpowiedzi „Tak” lub „Nie”.

Uczący się przygotowują na podstawie treści zawartych w e‑booku fiszki, mogą one być pomocne w zapamiętywaniu najważniejszych informacji.


Tytuł materiału multimedialnego

Materiały do wyrobu obuwia ortopedycznego

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny zawiera treści dotyczące:

  • materiałów używanych do produkcji wierzchniej części obuwia ortopedycznego,

  • materiałów używanych do produkcji spodowej części obuwia ortopedycznego,

  • materiałów używanych do produkcji elementów korekcyjnych obuwia,

  • warunków magazynowania skór,

  • dodatków wykorzystywanych do produkcji obuwia ortopedycznego.

Film edukacyjny został zrealizowany w pomieszczeniach autentycznego zakładu ortopedycznego. Prezentuje materiały podstawowe, pomocnicze i uzupełniające stosowane w technice ortopedycznej w zakresie obuwnictwa ortopedycznego.

Materiał jest powiązany z kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.11.5.4)2) dobiera materiały do wykonania obuwia ortopedycznego.

Film edukacyjny jest powiązany z:

  • e‑bookiem „Budowa i dobieranie obuwia oraz wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu”,

  • galerią zdjęć „Rodzaje obuwia ortopedycznego”,

  • infografiką „Elementy korekcyjne obuwia ortopedycznego”,

  • wizualizacją 3D „Wkładki ortopedyczne”.

Treści e‑booka dotyczące materiałów do wyrobu obuwia ortopedycznego w sposób obrazowy przedstawia film edukacyjny.
Zdjęcia zamieszczone w galerii pokazują rodzaje obuwia ortopedycznego, do których wykonania są stosowane materiały prezentowane w filmie edukacyjnym.
Infografika zawiera uszczegółowione informacje na temat elementów korekcyjnych w obuwiu ortopedycznym, do których wykonania są stosowane materiały prezentowane w filmie edukacyjnym.
Wizualizacja 3D przedstawia różne rodzaje wkładek, do których wykonania wykorzystuje się różne materiały pokazane w filmie edukacyjnym.
Ponieważ każdy z pozostałych materiałów związany jest z e‑bookiem zalecane jest, aby zapoznać się z nim w pierwszej kolejności. Pozostałe materiały są równorzędne i ich kolejność jest dowolna, w zależności od potrzeb uczącego się.

Materiały sprawdzające powiązane z filmem edukacyjnym:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi,

  • wskazywanie poprawnej odpowiedzi.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • poznanie materiałów używanych do produkcji wierzchniej części obuwia ortopedycznego, w tym minimum:

    • cholewki,

    • języka,

    • podszewki,

    • wzmocnienia,

  • charakteryzowanie materiałów używanych do produkcji spodowej części obuwia ortopedycznego, w tym minimum:

    • podeszwy,

    • zelówki,

    • podpodeszwy,

    • obcasa,

    • usztywniacza śródstopia,

    • wyłożenia,

    • otoka,

  • rozróżnianie materiałów używanych do produkcji elementów korekcyjnych obuwia ortopedycznego, w tym minimum:

    • zakładki,

    • podnoska,

    • wkładki,

    • wyrównania skrócenia,

    • usztywniacza przodostopia,

  • zapoznanie się z warunkami magazynowania skór,

  • zaznajomienie się z dodatkami wykorzystywanymi do produkcji obuwia ortopedycznego, w tym minimum z:

    • klejem,

    • korkiem,

    • apreturą,

    • farbą,

    • woskiem,

    • pastą.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

W indywidualnej pracy z uczącym się przydatna jest metoda lekcji odwróconej – osoba ucząca się przygotowuje się do zajęć, oglądając film edukacyjny w domu. Na zajęciach zadaniem uczącego się będzie wyjaśnienie pojawiających się w materiale pojęć. Każda osoba losuje jedno hasło (np. „łupek drewniany tzw. szpan”, „krupon podeszwowy”, „styrogum”, „tuniskór (microlit)”, „skóry licowane”, „nubuk”, „szewro”, „cholewka”, „zelówka”, „otok” itp.), do którego tworzy fiszkę. Osoby uczące się odczytują hasło i jego opis. Prowadzący zbiera opracowane pojęcia i losując hasło, pyta uczących się co ono oznacza. W razie pytań czy wątpliwości ze strony uczących się, omawia bardziej szczegółowo to pojęcie.

Po obejrzeniu filmu edukacyjnego uczący się wykonuje plakat lub infografikę na zadany przez nauczyciela temat, np.: „Warunki przechowywania skór do wyrobu obuwia ortopedycznego”, „Materiały do produkcji wierzchniej części obuwia ortopedycznego”, „Dodatki wykorzystywane do produkcji obuwia ortopedycznego”, itp.

Praca w grupach

Uczących się można podzielić na heterogeniczne grupy. Grupa dokonuje wyboru tematu do zaprezentowania, np.:

  • „Skóry wierzchnie”,

  • „Skóry twarde”,

  • „Kora korkowa”,

  • „Galanteria metalowa do butów” itd.

Każda grupa wybiera sposób przedstawienia swojego tematu – przygotowuje prezentację multimedialną, scenkę graficzną z jej omówieniem.

Grupy w miarę możliwości mogą przygotować próbniki różnych materiałów.

Uczący się przygotowują graficzny minimagazyn „Rodzaje materiałów stosowanych w obuwnictwie ortopedycznym”, prezentujący materiały do produkcji obuwia. Prowadzący wyznacza cztery grupy, z których każda opracowuje wskazany fragment magazynu:

  • „Materiały używane do produkcji wierzchniej części obuwia ortopedycznego”,

  • „Materiały stosowane do produkcji spodowej części obuwia ortopedycznego”,

  • „Dodatki wykorzystywane do produkcji obuwia ortopedycznego”

  • „Klasyfikacja skór naturalnych używanych przy produkcji obuwia ortopedycznego”.

Po zakończeniu zadania przez grupy, prowadzący sprawdza poziom jego wykonania, daje informację zwrotną, na podstawie której każda grupa może wprowadzić, jeśli jest to konieczne, ostateczne korekty. Po uwzględnieniu wskazówek prowadzącego magazyn jest składany w całość i przedstawiany na forum.

Praca z całym zespołem

Film edukacyjny jest wspólnie oglądany. Istnieje możliwość zatrzymywania obrazu i wielokrotnego powtarzania. Zanim zespół obejrzy film, nauczyciel oświadcza uczącym się, że po projekcji zostaną poproszeni o podanie zapamiętanych informacji, np. o rodzajach skór, materiałach stosowanych do wykonania wkładek, klejach.

Jeżeli jest to możliwe, zespół udaje się na wycieczkę do placówki handlującej skórami, chociażby wierzchnimi, po czym przygotowuje relację z wydarzenia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Przygotowując się do lekcji odwróconej na temat materiałów do wyrobu obuwia ortopedycznego uczący się zapoznaje się z materiałem filmowym, tworząc mapę myśli porządkującą informacje.

Informacje w formie obrazów są łatwiejsze do przyswojenia. Uczący się może za pomocą stopklatki zatrzymywać obraz i dodatkowo robić notatki na temat:

  • materiałów używanych do produkcji wierzchniej części obuwia ortopedycznego,

  • materiałów używanych do produkcji spodowej części obuwia ortopedycznego,

  • materiałów używanych do produkcji elementów korekcyjnych obuwia,

  • warunków magazynowania skór,

  • dodatków wykorzystywanych do produkcji obuwia ortopedycznego.

Praca w grupach

Film edukacyjny jest wspólnie oglądany w grupach 2‑3-osobowych. Po obejrzeniu filmu uczący się zadają sobie pytania dotyczące podanych w filmie informacji o materiałach podstawowych i pomocniczych do wyrobu obuwia.

W parach bądź grupach 3‑4-osobowych uczący się przygotowują prezentację dotyczącą poszczególnych rodzajów materiałów przeznaczonych na obuwie.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają problemów z opanowaniem materiału

Uczący się, którzy opanowali wiedzę z filmu edukacyjnego na temat materiałów do wyrobu obuwia ortopedycznego, mogą poszerzyć jej zakres poprzez analizę dodatkowych materiałów podanych przez nauczyciela lub analizę wiarygodnych źródeł internetowych (przykładowe tematy: błędy w przechowywaniu skór naturalnych wykorzystywanych przy produkcji obuwia ortopedycznego, zasady prawidłowego przechowywania skór w pracowni obuwia ortopedycznego, itp). Na ich podstawie mogą dokonać wyboru formy przedstawienia nowo pozyskanej wiedzy, np. przygotować prezentację multimedialną, opracowanie w formie pisemnej lub stworzyć własne medium. Przedstawiają pozostałym uczącym się nowe treści. Można skorzystać tu z odwrócenia ról: uczący się zastępuje nauczyciela.

Po obejrzeniu filmu edukacyjnego uczący się może przygotować dla innych osób krzyżówkę z hasłami, które pojawiają się w materiale multimedialnym. Krzyżówka może być rozwiązywana w grupach kilkuosobowych lub na forum (jeśli wszystkie osoby ukończyły założone dla nich przez prowadzącego aktywności).

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają problemy z opanowaniem materiału

Uczący się podczas oglądania filmu mogą odnotować to, co było dla nich niezrozumiałe i te kwestie omówić z nauczycielem.

Dzięki obrazom film edukacyjny aktywizuje pamięć wzrokową. Istnieje możliwość zatrzymywania obrazu, powrotu do tematu, spowalniania przekazu. Dodatkowym wzmocnieniem w uczeniu się może być przedstawienie na zajęciach przez prowadzącego materiałów, które zostały zaprezentowane w filmie. Nauczyciel opowiada uczącym się o tym, co jest przedstawione na ekranie, albo inicjuje rozmowę od pytania „Co widzicie na ekranie?”. Następnie osoba ucząca się, która udzieliła odpowiedzi podchodzi do miejsca, w którym leżą materiały do produkcji obuwia ortopedycznego i wybiera ten, o którym była mowa. Prowadzący ocenia poprawność wyboru, dostarcza dodatkowych wskazówek, jeśli wybór nie był prawidłowy.


Tytuł materiału multimedialnego

Rodzaje obuwia ortopedycznego

Typ materiału multimedialnego

Galeria zdjęć

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Galeria zawiera zdjęcia przedstawiające wykonane przez technika ortopedę na indywidualne zamówienie obuwie ortopedyczne na stopy o zniekształceniach utrwalonych i nieutrwalonych, w tym obuwie na stopy:

  • końsko‑szpotawe,

  • płasko‑koślawe,

  • płasko‑przywiedzione,

  • piętowe,

  • opadające.

Galeria zdjęć została wzbogacona o treści tekstowe na temat najistotniejszych różnic w budowie obuwia korekcyjnego i przeznaczonego dla stóp o utrwalonych zniekształceniach. Do każdego zdjęcia obuwia w galerii dodany został opis dotyczący rodzaju, przeznaczenia i charakterystyki obuwia ortopedycznego. W przypadku elementu galerii, który dotyczy różnic między obuwiem korekcyjnym a dostosowanym do zniekształceń, opisane zostało: pobieranie miary, metoda pobierania miary oraz elementy lecznicze.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem poddającym się korekcji (nieutrwalonym),
MED.11.5.1)3) opisuje obuwie ortopedyczne na stopę ze zniekształceniem utrwalonym,
MED.11.5.4)2) dobiera materiały do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)8) rozpoznaje wady jakościowe w wykonanym obuwiu ortopedycznym.

Galeria zdjęć jest powiązana z:

  • e‑bookiem „Budowa i dobieranie obuwia oraz wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu”,

  • filmem edukacyjnym „Materiały do wyrobu obuwia ortopedycznego”,

  • infografiką „Elementy korekcyjne obuwia ortopedycznego”,

  • wizualizacją 3D „Wkładki ortopedyczne”.

W e‑booku opisano obuwie zaprezentowane w galerii zdjęć.
Infografika zawiera uszczegółowione informacje na temat elementów korekcyjnych w obuwiu ortopedycznym, a w galerii porównano te elementy z elementami leczniczymi, stosowanymi w obuwiu na stopy z wadami utrwalonymi.
Film edukacyjny prezentuje materiały, z których wykonano prezentowane w galerii obuwie.
Wizualizacja 3D umożliwia przedstawienie rodzajów wkładek stosowanych w obuwiu ortopedycznym pokazanym w galerii zdjęć.
Ponieważ każdy z pozostałych materiałów związany jest z e‑bookiem zalecane jest, aby zapoznać się z nim w pierwszej kolejności. Pozostałe materiały są równorzędne i ich kolejność jest dowolna, w zależności od potrzeb uczącego się.

Materiały sprawdzające powiązane z galerią zdjęć:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi,

  • test samosprawdzający,

  • zadanie z lukami.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • rozróżnianie obuwia ortopedycznego na stopy o zniekształceniach utrwalonych,

  • rozróżnianie obuwia ortopedycznego na stopy o zniekształceniach nieutrwalonych,

  • poznanie ww. obuwia wykonywanego przez technika ortopedę na indywidualne zamówienie, w tym minimum obuwia na stopy:

    • końsko‑szpotawe,

    • płasko‑koślawe,

    • płasko‑przywiedzione,

    • piętowe,

    • opadające.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Uczący się pozyskuje wiedzę poprzez oglądanie zdjęć oraz czytanie dodanych do zdjęć treści. Po zapoznaniu się galerią zdjęć zadaniem uczącego się jest uzupełnienie tabeli przygotowanej przez prowadzącego. Przykładowy schemat tabeli:

Rodzaj obuwia ortopedycznego

Rodzaj obuwia

Przeznaczenie

Charakterystyka

Obuwie na nieutrwalone stopy końsko‑szpotawe

Obuwie na utrwalone stopy końsko‑szpotawe

Obuwie na nieutrwalone stopy płasko‑koślawe

Obuwie na utrwalone stopy płasko‑koślawe

Obuwie na nieutrwalone stopy płasko‑przywiedzione

Obuwie na utrwalone stopy płasko‑przywiedzione

Obuwie na nieutrwalone stopy piętowe

Nauczyciel może przygotować dla uczących się na kartce papieru: zdjęcia i nazwy rodzaju obuwia ortopedycznego. Każda z osób uczących się dostaje swoją „kartę pracy”, na której dopasowuje nazwę rodzaju obuwia ortopedycznego do odpowiedniego zdjęcia. Po wykonaniu zadania prowadzący sprawdza karty indywidualnie lub prosi o przedstawienie rozwiązań przez osoby chętne, na forum.

Praca w grupach

Uczących się można podzielić na heterogeniczne grupy. Grupy losowo wybierają rodzaj obuwia i przygotowują rysunek obrazujący wybrany typ obuwia ortopedycznego oraz opis elementów charakteryzujących to obuwie (w tym elementów leczniczych). Następnie każda z grup pokazuje swój projekt na forum, pytając, jaki to jest zdaniem uczących się rodzaj obuwia. Po ustaleniu poprawnej odpowiedzi członkowie grupy omawiają najbardziej charakterystyczne elementy swojej grafiki. Jeżeli prowadzący uzna, że prezentowane treści są niewystarczające, może uzupełnić wypowiedź grupy.

Po zapoznaniu się ze zdjęciami z galerii zdjęć każda grupa (licząca od 4‑6 osób) przygotowuje zestaw „podchwytliwych pytań”, na które pozostałe grupy odpowiadają po pojawieniu się wybranego sygnału. Liczba pytań przygotowywanych przez grupy jest taka sama. Za każdą poprawną odpowiedź grupy zbierają punkty, a wygrywa ta grupa, która zdobyła ich najwięcej.

Dla utrwalenia słownictwa grupy mogą wziąć udział w grze edukacyjnej „ostatnia litera/pierwsza litera”, np.: szewro – obcas – sztywnik – korek – krupon – nubuk – kalceotyka – anilina itd. Można wprowadzić element rywalizacji – grupa, która stworzy najdłuższy ciąg niepowtarzających się wyrazów, wygrywa.

Praca z całym zespołem

Uczący się wspólnie oglądają galerię zdjęć. Po zapoznaniu się ze zdjęciami można rozpocząć dyskusję na temat problemów, które mogą wystąpić w pracy technika ortopedy w związku z przygotowaniem obuwia ortopedycznego danego rodzaju lub na temat różnic w budowie obuwia korekcyjnego i przeznaczonego dla stóp o utrwalonych zniekształceniach.

Dla utrwalenia słownictwa wszyscy mogą wziąć udział w grze edukacyjnej, polegającej na tym, że każdy z uczących się kolejno wymienia definicję danego pojęcia związanego z galerią lub opowiada o nim swoimi słowami, reszta zespołu ma za zadanie odgadnąć słowo.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Uczący się przygotowuje się samodzielnie do lekcji odwróconej na temat rodzajów obuwia ortopedycznego. Podczas zapoznawania się z galerią zdjęć, tworzy notatki w postaci np. mapy myśli, charakteryzując obuwie wykonywane przez technika ortopedę na indywidualne zamówienie, w tym obuwie na stopy: końsko‑szpotawe, płasko‑koślawe, płasko‑przywiedzione, piętowe, opadające.

Informacje w formie obrazów są łatwiejsze do przyswojenia. Na podstawie galerii zdjęć uczący się może przygotować wykaz rodzajów obuwia i scharakteryzować je:

  • uczący się może wydrukować zdjęcia obuwia ortopedycznego, a na odwrocie dodać opis; fotografie te mogą być elementem przygotowanego przez osobę uczącą się albumu,

  • uczący się może przygotować ulotkę reklamową lub informator dla osób potrzebujących obuwia ortopedycznego.

Praca w grupach

Uczący się podzieleni na grupy losują wśród zdjęć rodzaj obuwia, którym będą się zajmować.
Uczący się przygotowują broszury informacyjne opatrzone zdjęciami, ujmujące wiadomości, które uzyskali z galerii zdjęć, oraz te, które opanowali już wcześniej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają problemów z opanowaniem materiału

Uczący się szukają innych niż w galerii zdjęć modeli butów albo wykonują fotografie sami podczas wizyty w zakładzie ortopedycznym. Następnie prezentują własną galerię.

Na podstawie danych z internetu uczący się dokonują analizy bogatej oferty obuwia dla dzieci. Na podstawie oferty rynkowej analizują dostosowanie butów do dziecięcych stóp.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają problemy z opanowaniem materiału

Podejście do pracy jest takie samo jak w przypadku pracy indywidualnej. Jednak tempo pracy musi być dostosowane do możliwości uczących się.

Nauczyciel opowiada uczącym się o tym, co jest przedstawione na zdjęciu, albo inicjuje rozmowę od pytania „Co widzicie na fotografii?”.

Uczący się tworzą swoją galerię, samodzielnie przygotowują opisy zdjęć. Uczący się zaczynają pracę od opisu własnego obuwia.


Tytuł materiału multimedialnego

Elementy korekcyjne obuwia ortopedycznego

Typ materiału multimedialnego

Infografika

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Infografika zawiera:

  • rysunki form obuwniczych w różnych typach obuwia ortopedycznego,

  • zestawienie elementów korekcyjnych obuwia ortopedycznego,

  • grafiki elementów korekcyjnych obuwia ortopedycznego,

  • grafiki przedstawiające rozmieszczenie elementów korekcyjnych w różnych typach obuwia ortopedycznego,

  • opisy poszczególnych elementów korekcyjnych.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem poddającym się korekcji (nieutrwalonym),
MED.11.5.1)5) określa przeznaczenie różnych wkładek ortopedycznych,
MED.11.5.3)1) dobiera kopyto do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)7) wykonuje różne typy wkładek ortopedycznych.

Infografika jest powiązana z:

  • e‑bookiem „Budowa i dobieranie obuwia oraz wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu”,

  • filmem edukacyjnym „Materiały do wyrobu obuwia ortopedycznego”,

  • galerią zdjęć „Rodzaje obuwia ortopedycznego”,

  • wizualizacją 3D „Wkładki ortopedyczne”.

W e‑booku opisano elementy lecznicze przedstawione w infografice.
Film edukacyjny prezentuje materiały, z których są wykonywane elementy lecznicze przedstawiane w infografice.
Zdjęcia i opisy z galerii zdjęć prezentują obuwie korekcyjne, w którym występują elementy lecznicze przedstawione w infografice.
Wizualizacja 3D prezentuje szczegółowo jeden z rodzajów elementów leczniczych, którym są wkładki ortopedyczne.
Ponieważ każdy z pozostałych materiałów związany jest z e‑bookiem zalecane jest, aby zapoznać się z nim w pierwszej kolejności. Pozostałe materiały są równorzędne i ich kolejność jest dowolna, w zależności od potrzeb uczącego się.

Materiały sprawdzające powiązane z infografiką:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi,

  • dopasowanie elementów do schematu,

  • test samosprawdzający.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następującego celu:

  • poznanie elementów leczniczych w obuwiu ortopedycznym stosowanym na stopy o nieutrwalonych zniekształceniach, w tym na stopę:

    • końsko‑szpotawą,

    • płasko‑koślawą,

    • płasko‑przywiedzioną,

    • piętową,

    • opadającą.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Uczący się pozyskuje wiedzę poprzez:

  • czytanie treści,

  • oglądanie grafik, rysunków.

Uczący się może wielokrotnie wracać do treści i obrazów, a dzięki temu poddawać je szczegółowej analizie i zapamiętywać.

Można polecić uczącemu się, by np.:

  • scharakteryzował elementy lecznicze w wybranych typach obuwia korekcyjnego. Pomocne może okazać się wykonywanie przez uczącego się własnych rysunków obuwia z elementami leczniczymi. Rozwija to zdolności manualne i pamięć wzrokową,

  • porównał przykładowy typ obuwia na stopę o utrwalonych i nieutrwalonych zniekształceniach,

  • wykazał różnicę między wkładką pronującą a supinującą.

Nauczyciel przygotowuje uczącemu się plansze prezentujące różne rodzaje stóp, a uczący się dobiera elementy lecznicze.

Mając na uwadze przygotowania do egzaminu, uczący się opracowuje karty charakterystyki poszczególnych rodzajów obuwia. Dla zwiększenia efektów nauczania uczący się bazuje na własnej pracy, a nie na kopiowaniu dostępnych materiałów.

Praca w grupach

Uczących się można podzielić na heterogeniczne grupy. Każda grupa wybiera lub losuje jeden rodzaj stopy i dobiera do niego elementy lecznicze. Prowadzący ocenia wyniki pracy każdej z grup, w razie pytań wyjaśnia wątpliwości.

Tematem zadania dla grup będzie forma obuwnicza do wykonania obuwia na stopy:

  1. płasko‑koślawe,

  2. końsko‑szpotawe,

  3. płasko‑przywiedzione,

  4. piętowe,

  5. opadające.

Każda z pięciu grup wybiera sposób przedstawienia swojego tematu – przygotowuje prezentację multimedialną, scenkę graficzną z jej omówieniem. Po realizacji zadań grupy przedstawiają rezultaty swojej pracy na forum.

Każda grupa przygotowuje zestaw „podchwytliwych pytań” (np. „Czy w obuwiu wykonanym na stopę końsko‑szpotawą można zastosować usztywniacz tyłostopia wykonany np. z łupka drewnianego?”, „W jakim przypadku stosuje się wkładkę wbudowaną do buta w postaci koturnu?”), na które pozostałe odpowiadają. Można przeprowadzić konkurs.

Dla każdej grupy nauczyciel przygotowuje planszę lub zdjęcie przedstawiające chorą stopę. Grupa musi rozwiązać problem zaopatrzenia tej stopy w obuwie. Tutaj oceniane są zawartość merytoryczna i tempo pracy.

Praca z całym zespołem

Infografika jest wspólnie oglądana i analizowana przez uczących się. W trakcie kolejnych plansz nauczyciel może zwracać uwagę na szczególnie istotne elementy lecznicze obuwia, np. istotne różnice pomiędzy ich budową w różnych zniekształceniach stóp, dopowiadać informacje, których w infografice nie ma lub wyjaśniać ewentualne wątpliwości i odpowiadać na pytania.

Zanim zespół zapozna się z materiałem, nauczyciel oświadcza uczącym się, że następnie zostaną poproszeni o podanie zapamiętanych informacji, np. o rodzajach zakładek, typach obcasów.

Zespół przygotowuje wspólnie dużą planszę, na której prezentuje wybrany typu obuwia, np. na stopy z nieutrwalonymi wadami. Uwzględnia przy tym elementy korekcyjne i konstrukcyjne buta. Każdy członek zespołu nanosi na planszę jeden element, który jest dodatkowo omawiany.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Uczący się przygotowuje projekt, np. „Zaopatrzenie dziecka z nieutrwalonymi stopami płasko‑koślawymi w obuwie ortopedyczne”. Jest to projekt kompleksowy: od charakterystyki wady, przez analizę wskazań i przeciwwskazań do wykonania obuwia, po elementy lecznicze.

Osoba ucząca się przygotowuje na podstawie infografiki mapę myśli, wstawiając tam obrazy i najważniejsze pojęcia, które przedstawione zostały w materiale multimedialnym. W ten sposób tworzy własne kompendium wiedzy, które wykorzysta do przygotowania się do lekcji lub do egzaminu.

Uczący się zestawia wszystkie zagadnienia, np. informacje o:

  • formach obuwniczych,

  • wkładkach,

  • zakładkach,

  • obcasach,

  • rodzajach butów.

Następnie tworzy własny ranking tematów, np. od zagadnienia łatwego do trudnego czy od najciekawszego do najmniej interesującego. Dzięki temu uczący się dokonuje samooceny aktualnej wiedzy i jednocześnie uświadamia sobie braki i nakład pracy potrzebny do zapamiętania najważniejszych zagadnień.

Praca w grupach

Infografika jest wspólnie oglądana w 2‑3-osobowych grupach uczących się. Grupa przygotowuje prezentację dotyczącą jednego rodzaju elementu leczniczego stosowanego w obuwiu ortopedycznym na stopy o nieutrwalonych zniekształceniach, w tym na stopę: końsko‑szpotawą, płasko‑koślawą, płasko‑przywiedzioną, piętową, opadającą.

Każdy z członków 2‑3-osobowej grupy obrysowuje swoje stopy. Na rysunkach uczący się zaznaczają np. lokalizację, kształt obcasa, podnoska, przy różnych wadach stóp.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają problemów z opanowaniem materiału

Uczący się, którzy opanowali materiał, mogą poszerzyć zakres pozyskanej wiedzy. Mogą dokonać wyboru formy przedstawienia nowo zdobytej wiedzy, np. przygotować prezentację multimedialną, opracowanie w formie pisemnej lub stworzyć własne medium. Przedstawiają pozostałym uczącym się nowe treści. Można skorzystać tu z odwrócenia ról: uczący się zastępuje nauczyciela.

Uczący się może samodzielnie zaproponować temat, który go interesuje, albo nauczyciel może go wskazać, np.:

  • „Metody leczenia stóp końsko‑szpotawych”,

  • „Usprawnianie dziecka ze stopami płasko‑koślawymi” – uczący się może zaprosić modela – dziecko – wraz z którym zaprezentuje ćwiczenia. Pozostali uczący się mogą również wykonywać te ćwiczenia.

Uczący się dokonuje analizy sytuacji obuwnictwa ortopedycznego w Polsce, problemów z tym związanych oraz ewentualnych perspektyw. Wyniki przedstawia nauczycielowi oraz kolegom.

Uczący się przeprowadza wśród kolegów samodzielnie opracowaną ankietę, która pozwoli ocenić, z czym pozostali mają problem. Po uzyskaniu informacji uczący się udziela kolegom swego rodzaju korepetycji.

Uczący się przygotowuje informator dotyczący formalności niezbędnych do pozyskania przez pacjenta obuwia ortopedycznego. Broszura zawiera dane na temat:

  • tego, jaki lekarz może wystawić zlecenie na obuwie ortopedyczne,

  • tego, jakie rodzaje obuwia przewiduje ustawodawca,

  • obowiązujących kodów na indywidualne zaopatrzenie w obuwie i tego, jakie rodzaje obuwia podlegają pod dany kod,

  • aktualnego poziomu refundacji NFZ,

  • cen obuwia ortopedycznego wykonywanego na miarę.

Uczący się przygotowuje zajęcia praktyczne dla kolegów, np.:

  • „Wymieniamy wkładki w butach” – proste ćwiczenie polegające na wykrojeniu z dostępnego materiału (filcu, skóry, pianki) nowych wkładek wyściełających do butów,

  • „Czy potrzebuję wkładki korekcyjnej?” – uczący się próbuje ocenić stopy godzących się na to kolegów. Dokonuje takiej oceny poprzez chociażby obserwację chodu kolegów w skarpetkach. Żeby móc wykonać zadanie, uczący się musi się do tego przygotować. Prostsza opcja to obejrzenie butów. W tym przypadku starte obcasy czy podeszwy wskazują na nieprawidłowości przy chodzeniu.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają problemy z opanowaniem materiału

Podejście do pracy jest takie samo jak w przypadku pracy indywidualnej. Jednak tempo pracy musi być dostosowane do możliwości uczących się.

Dzięki obrazom infografika aktywizuje pamięć wzrokową. Istnieje możliwość zatrzymywania obrazu, powrotu do tematu, spowalniania przekazu.

Nauczyciel przygotowuje materiały: zdjęcia, plansze, grafiki. Zadaje krótkie, proste pytania „Czy to jest…?”.

Nauczyciel tworzy swego rodzaju talię kart z rysunkami elementów leczniczych (prawdziwych i wymyślonych) i rodzajów obuwia. Do jednej gry wykorzystuje się jeden rodzaj buta oraz wszystkie rodzaje elementów leczniczych. Uczący się, który dostał kartę z rysunkiem buta, kładzie ją na stół. Następnie wszyscy kładą na stół karty z elementami leczniczymi pasującymi do karty leżącej na stole. Odpada ten, kto położy niewłaściwą kartę.


Tytuł materiału multimedialnego

Wkładki ortopedyczne

Typ materiału multimedialnego

Wizualizacja 3D

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Wizualizacja 3D przedstawia budowę, zasady działania i przeznaczenie wkładek stosowanych w obuwiu ortopedycznym.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem poddającym się korekcji (nieutrwalonym),
MED.11.5.1)5) określa przeznaczenie różnych wkładek ortopedycznych,
MED.11.5.1)6) dobiera elementy obuwia wyrównującego skrócenie kończyny dolnej,
MED.11.5.4)2) dobiera materiały do wykonania obuwia ortopedycznego (wkładek ortopedycznych),
MED.11.5.4)3) dobiera narzędzia, maszyny do zaprojektowanego obuwia (wkładek ortopedycznych),
MED.11.5.5)7) wykonuje różne typy wkładek ortopedycznych.

Wizualizacja 3D jest powiązana jest z:

  • e‑bookiem „Budowa i dobieranie obuwia oraz wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu”,

  • filmem edukacyjnym „Materiały do wyrobu obuwia ortopedycznego”,

  • galerią zdjęć „Rodzaje obuwia ortopedycznego”,

  • infografiką „Elementy korekcyjne obuwia ortopedycznego”.

W e‑booku opisano wkładki ortopedyczne prezentowane w wizualizacji 3D.
Film edukacyjny prezentuje materiały, z których mogą być wykonywane wkładki ortopedyczne pokazane w wizualizacji 3D.
Zdjęcia i opisy z galerii zdjęć prezentują obuwie korekcyjne, w których stosuje się wkładki ortopedyczne przedstawione w wizualizacji 3D.
Ponieważ każdy z pozostałych materiałów związany jest z e‑bookiem zalecane jest, aby zapoznać się z nim w pierwszej kolejności. Pozostałe materiały są równorzędne i ich kolejność jest dowolna, w zależności od potrzeb uczącego się.

Materiały sprawdzające powiązane z wizualizacją 3D:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi,

  • test samosprawdzający,

  • zadanie typu prawda czy fałsz.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następującego celu:

  • poznanie budowy, zasad działania i przeznaczenia wkładek ortopedycznych stosowanych w obuwiu ortopedycznym, w tym minimum wkładki:

    • pronującej,

    • supinującej,

    • śródstopnej,

    • dostosowanej,

    • na paluchy sztywne,

    • wyrównawczej,

    • uzupełniającej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Uczący się pozyskuje wiedzę poprzez:

  • oglądanie modeli wkładek,

  • czytanie treści opisujących każdy model wkładki.

Osoba ucząca się może wielokrotnie wracać do treści oraz do nagrań modeli 3D, zatrzymywać je i dzięki temu poddawać szczegółowej analizie i zapamiętywać.

Po obejrzeniu wizualizacji 3D uczący się wykonuje dla siebie przykładowe modele papierowe wkładek:

  • pronującej,

  • supinującej,

  • poprzecznej.

Przygotowując wkładki wyrównujące skrócenie, uwzględnia różne wysokości skrócenia kończyny.

Nauczyciel przygotowuje uczącemu się plansze prezentujące różne rodzaje stóp, a uczący się, po zapoznaniu się z wizualizacją 3D, dobiera odpowiednią wkładkę.

Jeżeli są po temu warunki, uczący się przygotowuje odcisk piankowy oraz odlew gipsowy stopy (np. członka rodziny: babci, dziadka lub innej osoby). W plastelinie czy ciastolinie wykonuje łoże dostosowane do stopy. Uczący się wykorzystuje swoje zdolności manualne albo nabywa nowych umiejętności od strony praktycznej.

Praca w grupach

Uczących się można podzielić na heterogeniczne grupy. Uczący się oglądają wizualizację 3D. Odnotowują informacje, które uznają za najważniejsze. Korzystając z notatek, każda grupa przedstawia raport z tych informacji. Po zapoznaniu się z dostępnymi materiałami grupy przygotowują prezentację, która daje odpowiedź na pytanie „Jak rozwiązać problem:

  • pacjenta po amputacji w obrębie śródstopia,

  • pacjenta ze skróconą o 12 cm kończyną,

  • pacjenta z płaskostopiem poprzecznym,

  • dziecka ze stopami szpotawymi?”.

Praca z całym zespołem

Wizualizacja 3D jest wspólne oglądana. W tym czasie nauczyciel może wskazywać szczególnie istotne elementy wkładki, dopowiedzieć coś więcej, odpowiedzieć na ewentualne pytania.

Zanim zespół zapozna się z materiałem, nauczyciel oświadcza uczącym się, że po projekcji zostaną poproszeni o podanie zapamiętanych informacji, np. o rodzajach wkładek.

Na podstawie wizualizacji 3D zespół opracowuje wykaz materiałów potrzebnych do wykonania wkładek.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Informacje w formie obrazów są łatwiejsze do przyswojenia. Stąd uczący się pozyskuje już przed zajęciami pewien poziom wiedzy lub chociażby pogląd na dany temat.

Dzięki wizualizacji 3D uczący się zdobywa wiedzę o rodzajach wkładek stosowanych w obuwiu ortopedycznym.

Uczący się robi notatki, opracowuje fiszki z dokładnymi informacjami o poszczególnych wkładkach.

Praca w grupach

Wizualizacja 3D jest wspólne oglądana.
Każda grupa wybiera rodzaj wkładek, którymi będzie się zajmować. Grupy wspólnie przygotowują katalog podstawowych rodzajów wkładek – członkowie grupy opracowują go od strony zarówno językowej, jak i graficznej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają problemów z opanowaniem materiału

Uczący się, którzy opanowali materiał, mogą poszerzyć zakres pozyskanej wiedzy. Mogą dokonać wyboru formy przedstawienia nowo zdobytej wiedzy, np. przygotować prezentację multimedialną, opracowanie w formie pisemnej lub stworzyć własne medium.
Przedstawiają pozostałym uczącym się nowe treści. Można skorzystać tu z odwrócenia ról: uczący się zastępuje nauczyciela.

Uczący się może samodzielnie zaproponować temat, który go interesuje, albo nauczyciel może go wskazać, np. „Wkładki dla osób biegających wyczynowo i amatorsko”.

Uczący się przygotowuje zajęcia praktyczne dla kolegów, np.:

  • „Wymieniamy wkładki w butach” – proste ćwiczenie polegające na wykrojeniu z dostępnego materiału (filcu, skóry, pianki) nowych wkładek wyściełających do butów,

  • „Czy potrzebuję wkładki korekcyjnej?” – uczący się próbuje ocenić stopy godzących się na to kolegów. Dokonuje takiej oceny poprzez chociażby obserwację chodu kolegów w skarpetkach. Żeby móc wykonać zadanie, uczący się musi się do tego przygotować. Prostsza opcja to obejrzenie butów. W tym przypadku starte obcasy czy podeszwy wskazują na nieprawidłowości przy chodzeniu.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają problemy z opanowaniem materiału

Podejście do pracy jest takie samo jak w przypadku pracy indywidualnej. Jednak tempo pracy musi być dostosowane do możliwości uczących się.

Dzięki obrazom wizualizacja 3D aktywizuje pamięć wzrokową. Istnieje możliwość zatrzymywania obrazu, powrotu do tematu, spowalniania przekazu.

Nauczyciel opowiada uczącym się o tym, co jest przedstawione na ekranie, albo inicjuje rozmowę od pytania „Co to za wkładka?”.

Uczący się obrysowują nawzajem swoje stopy. Otrzymują kontur stóp, w którym próbują wyrysować peloty do wkładek.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Obuwie ortopedyczne na stopy o różnym zniekształceniu”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z czterdziestu pytań o różnym stopniu trudności: szesnastu łatwych, piętnastu średnio trudnych i dziewięciu trudnych. Czas rozwiązania testu to 60 minut (1,5 minuty na każde pytanie). Próg zaliczenia testu wynosi 50%. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.

Test dotyczy obuwia ortopedycznego na stopy o różnym zniekształceniu.

Test daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia wiedzy uczących się. Wyniki testów wskażą nauczycielowi, które zagadnienia wymagają uzupełnienia poprzez powrót do materiałów multimedialnych.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które – mimo iż są kierowane do uczących się – mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się, a także wskazać jego mocne strony. W przypadku błędnej odpowiedzi nauczyciel może wykorzystać wskazówki naprowadzające.

Uczący się mogą dzięki testowi sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • e‑bookiem „Budowa i dobieranie obuwia oraz wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu”,

  • filmem edukacyjnym „Materiały do wyrobu obuwia ortopedycznego”,

  • galerią zdjęć „Rodzaje obuwia ortopedycznego”,

  • infografiką „Elementy korekcyjne obuwia ortopedycznego”,

  • wizualizacją 3D „Wkładki ortopedyczne”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem poddającym się korekcji (nieutrwalonym),
MED.11.5.1)3) opisuje obuwie ortopedyczne na stopę ze zniekształceniem utrwalonym,
MED.11.5.1)5) określa przeznaczenie różnych wkładek ortopedycznych,
MED.11.5.1)6) dobiera elementy obuwia wyrównującego skrócenie kończyny dolnej,
MED.11.5.1)7) dobiera obuwie do aparatów ortopedycznych (ortez),
MED.11.5.2)1) oznacza punkty pomiarowe na kończynie dolnej,
MED.11.5.2)2) dobiera metodę wykonania negatywu,
MED.11.5.2)3) dobiera technologię obróbki negatywu,
MED.11.5.2)4) wykonuje negatyw gipsowy stopy o różnym zniekształceniu,
MED.11.5.3)1) dobiera kopyto do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.3)3) wykonuje pozytyw gipsowy stopy,
MED.11.5.4)2) dobiera materiały do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.4)3) dobiera narzędzia, maszyny do zaprojektowanego obuwia (wkładek ortopedycznych),
MED.11.5.5)7) wykonuje różne typy wkładek ortopedycznych,
MED.11.5.5)8) rozpoznaje wady jakościowe w wykonanym obuwiu ortopedycznym.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do schematu „Elementy korekcyjne w obuwiu ortopedycznym”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie trudne. Zawiera opis przypadku pacjenta oraz wyszczególnione elementy lecznicze, które należy dobrać do podanego przypadku i umieścić w załączonym schemacie. Poza prawidłowymi odpowiedziami są też błędne. Zadanie dotyczy elementów leczniczych stosowanych w obuwiu ortopedycznym.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które – mimo iż są kierowane do uczących się – mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się oraz wskazać jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Uczący się mogą dzięki zadaniu sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z infografiką „Elementy korekcyjne obuwia ortopedycznego”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem poddającym się korekcji (nieutrwalonym),
MED.11.5.1)5) określa przeznaczenie różnych wkładek ortopedycznych,
MED.11.5.3)1) dobiera kopyto do wykonania obuwia ortopedycznego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Materiały do wyrobu obuwia ortopedycznego”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie, w którym należy wskazać poprawne wyrażenia w tekście dotyczącym materiałów do wykonania obuwia ortopedycznego. Zadanie o poziomie średnio trudnym.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia wiedzy uczących się. Nauczyciel może otrzymać od uczących się uzyskane wyniki celem weryfikacji. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania. Może wielokrotnie polecić wykonywanie ćwiczenia i jego sprawdzanie – aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Uczący się mogą dzięki zadaniu sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem edukacyjnym „Materiały do wyrobu obuwia ortopedycznego”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.11.5.4)2) dobiera materiały do wykonania obuwia ortopedycznego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Rodzaje obuwia ortopedycznego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie średnio trudne, polega na uzupełnieniu luk w tekście opisującym załączony obrazek.

Zadanie sprawdza umiejętność rozróżniania rodzajów obuwia ortopedycznego.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy uczących się. Nauczyciel może otrzymać od uczących się uzyskany wynik celem weryfikacji. Wynik zadania wskaże nauczycielowi, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub wyjaśnienia. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania. Może wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczenia i jego sprawdzanie – aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które – mimo iż są kierowane do uczących się – mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się oraz wskazać jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Uczący się mogą dzięki zadaniu sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z galerią zdjęć „Rodzaje obuwia ortopedycznego”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem poddającym się korekcji (nieutrwalonym),
MED.11.5.1)3) opisuje obuwie ortopedyczne na stopę ze zniekształceniem utrwalonym,
MED.11.5.4)2) dobiera materiały do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)8) rozpoznaje wady jakościowe w wykonanym obuwiu ortopedycznym.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Rodzaje wkładek ortopedycznych”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z sześciu stwierdzeń: dwóch prawdziwych i czterech fałszywych. Polega ono na ich wskazaniu. Zadanie średnio trudne, dotyczy wkładek ortopedycznych.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy uczących się. Nauczyciel może otrzymać od uczących się uzyskany wynik celem weryfikacji. Wynik zadania wskaże nauczycielowi, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub wyjaśnienia. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania. Może wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczenia i jego sprawdzanie – aż do momentu uzyskania pełnej poprawności. W przypadku błędnej odpowiedzi nauczyciel może wykorzystać wskazówki naprowadzające.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które – mimo iż są kierowane do uczących się – mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się oraz wskazać jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Uczący się mogą dzięki zadaniu sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z wizualizacją 3D „Wkładki ortopedyczne”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem poddającym się korekcji (nieutrwalonym),
MED.11.5.1)5) określa przeznaczenie różnych wkładek ortopedycznych,
MED.11.5.1)6) dobiera elementy obuwia wyrównującego skrócenie kończyny dolnej,
MED.11.5.4)2) dobiera materiały do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.4)3) dobiera narzędzia, maszyny do zaprojektowanego obuwia (wkładek ortopedycznych).


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Wkładki i obuwie ortopedyczne na stopy o różnym zniekształceniu”

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka składa się z dziesięciu haseł, które musi odgadnąć uczący się, aby pojawiło się hasło główne: kalceotyka. Po poprawnym rozwiązaniu krzyżówki uczący się odpowiada na dodatkowe pytanie otwarte dotyczące kalceotyki. Zadanie trudne.

Wszystkie hasła dotyczą budowy i dobierania obuwia oraz wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia wiedzy uczących się. Nauczyciel może otrzymać od uczących się uzyskany wynik celem weryfikacji. Wynik zadania wskaże nauczycielowi, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub wyjaśnienia. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania. Może wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczenia i jego sprawdzanie – aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które – mimo iż są kierowane do uczących się – mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się oraz wskazać jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Uczący się mogą dzięki zadaniu sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z e‑bookiem „Budowa i dobieranie obuwia oraz wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem poddającym się korekcji (nieutrwalonym),
MED.11.5.1)3) opisuje obuwie ortopedyczne na stopę ze zniekształceniem utrwalonym,
MED.11.5.1)5) określa przeznaczenie różnych wkładek ortopedycznych,
MED.11.5.1)6) dobiera elementy obuwia wyrównującego skrócenie kończyny dolnej,
MED.11.5.1)7) dobiera obuwie do aparatów ortopedycznych (ortez),
MED.11.5.2)1) oznacza punkty pomiarowe na kończynie dolnej,
MED.11.5.2)2) dobiera metodę wykonania negatywu,
MED.11.5.2)3) dobiera technologię obróbki negatywu,
MED.11.5.2)4) wykonuje negatyw gipsowy stopy o różnym zniekształceniu,
MED.11.5.3)1) dobiera kopyto do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.3)3) wykonuje pozytyw gipsowy stopy,
MED.11.5.4)2) dobiera materiały do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.4)3) dobiera narzędzia, maszyny do zaprojektowanego obuwia (wkładek ortopedycznych),
MED.11.5.5)7) wykonuje różne typy wkładek ortopedycznych,
MED.11.5.5)8) rozpoznaje wady jakościowe w wykonanym obuwiu ortopedycznym.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test samosprawdzający „Obuwie ortopedyczne na stopy o różnych deformacjach”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z dziesięciu pytań o różnym stopniu trudności: pięciu łatwych, trzech średnio trudnych i dwóch trudnych. Czas rozwiązania testu to 15 minut (1,5 minuty na pytanie). Próg zaliczenia wynosi 60%. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.

Test wyrywkowo obejmuje temat obuwia i wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu.

Krótki test daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia wiedzy uczących się. Nauczyciel może otrzymać od uczących się uzyskane wyniki celem weryfikacji. Wyniki testu wskażą nauczycielowi, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiałów multimedialnych. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania. Może wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczenia i jego sprawdzanie - aż do momentu uzyskania pełnej poprawności. W przypadku błędnej odpowiedzi nauczyciel może wykorzystać wskazówki naprowadzające.

Uczący się mogą dzięki testowi sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • e‑bookiem „Budowa i dobieranie obuwia oraz wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu”,

  • galerią zdjęć „Rodzaje obuwia ortopedycznego”,

  • infografiką „Elementy korekcyjne obuwia ortopedycznego”,

  • wizualizacją 3D „Wkładki ortopedyczne”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem poddającym się korekcji (nieutrwalonym),
MED.11.5.1)3) opisuje obuwie ortopedyczne na stopę ze zniekształceniem utrwalonym,
MED.11.5.1)5) określa przeznaczenie różnych wkładek ortopedycznych,
MED.11.5.1)6) dobiera elementy obuwia wyrównującego skrócenie kończyny dolnej,
MED.11.5.1)7) dobiera obuwie do aparatów ortopedycznych (ortez),
MED.11.5.2)2) dobiera metodę wykonania negatywu,
MED.11.5.2)3) dobiera technologię obróbki negatywu,
MED.11.5.3)1) dobiera kopyto do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.4)2) dobiera materiały do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.4)3) dobiera narzędzia, maszyny do zaprojektowanego obuwia (wkładek ortopedycznych).


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na uporządkowanie „Cykl chodu”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na poprawnym ustawieniu kolejności sekwencji cyklu chodu. Jest to zadanie średnio trudne.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy uczących się.

Nauczyciel może otrzymać od uczących się uzyskany wynik celem weryfikacji. Wynik zadania wskaże nauczycielowi, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub wyjaśnienia. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania. Może wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczenia i jego sprawdzanie – aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które – mimo iż są kierowane do uczących się - mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się oraz wskazać jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Uczący się mogą dzięki zadaniu sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z e‑bookiem „Budowa i dobieranie obuwia oraz wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem poddającym się korekcji (nieutrwalonym),
MED.11.5.1)3) opisuje obuwie ortopedyczne na stopę ze zniekształceniem utrwalonym,
MED.11.5.2)1) oznacza punkty pomiarowe na kończynie dolnej,
MED.11.5.2)2) dobiera metodę wykonania negatywu,
MED.11.5.2)3) dobiera technologię obróbki negatywu,
MED.11.5.3)1) dobiera kopyto do wykonania obuwia ortopedycznego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością doboru wymiarów „Wymiarowanie wkładki wyrównującej skrócenie kończyny dolnej”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie łatwe. Polega na obliczeniu wysokości wkładki wyrównującej skrócenie kończyny dolnej o 11 cm, umieszczonej pod stawami śródstopno‑palcowymi.

Zadanie dotyczy wymiarowania elementów leczniczych w obuwiu wyrównującym skrócenie kończyny dolnej.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy uczących się. Nauczyciel może otrzymać od uczących się uzyskany wynik celem weryfikacji. Wynik zadania wskaże nauczycielowi, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub wyjaśnienia. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania. Może wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczenia i jego sprawdzanie – aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które – mimo iż są kierowane do uczących się – mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się oraz wskazać jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Uczący się mogą dzięki zadaniu sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z e‑bookiem „Budowa i dobieranie obuwia oraz wkładek ortopedycznych na stopy o różnym zniekształceniu”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)5) określa przeznaczenie różnych wkładek ortopedycznych,
MED.11.5.1)6) dobiera elementy obuwia wyrównującego skrócenie kończyny dolnej.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału