RBEhCXrEzNeuZ
Przykłady brył rzeźbiarskich, fot.: krata 2022 r.
Źródło: zbiory prywatne, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1
R3i6VEN0OWh8H
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc.
Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te określenia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Spis treści:

  1. Pojęcie bryły

  2. O tym, jaka może być bryła rzeźby

  3. Kompozycja rzeźby

  4. Faktura rzeźby

  5. Ekspresja rzeźby

  6. Jak opowiadać o rzeźbie?

  7. Już wiesz

  8. Potrafisz

  9. Słownik

Pojęcie bryły

Rlwad7c9zCehW
Fotografia brył geometrycznych
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
trójwymiarowość

BryłabryłaBryła to trójwymiarowatrójwymiarowośćtrójwymiarowa figura geometryczna, taka jak na przykład: kula, stożek, walec, sześcian i inne. 
W sztuce występuje przede wszystkim w rzeźbie i architekturze - to dlatego, że dzieła rzeźbiarskie i architektoniczne znajdują się w przestrzeni i mają trzy wymiary:  wysokość, szerokość i głębokość.

Ćwiczenie 1
R194JMER6PSNT
Na ilustracji powyżej znajdują się bryły, których nazwy zostały wymienione w tekście pod ilustracją.
Sprawdź, czy nazwy zostały napisane zgodnie z kolejnością brył na ilustracji i wpisz je we właściwej kolejności w polu poniżej:
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
ROL3AGT8PQABV
Spośród wymienionych określeń zaznacz te, które są bryłami.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Pojęcie bryłybryłabryły odnosi się również do języka polskiego (nieforemny kawałek czegoś, np. ziemi - to też bryłabryłabryła: bryła ziemi.

RzYNG6LWUScxp1
Frank Gehry, Hala Koncertowa Walt Disney, 1999‑2003, Los Angeles, USA
Źródło: wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.

Na ilustracji powyżej są przykłady brył regularnych (stożek, walec, sześcian, kula).
Ale bryłabryłabryła nie zawsze jest regularna: może składać się z elementów tworzących formę nieregularną - jak na ilustracji obok przedstawiającej halę koncertową w Los Angeles [czytaj: los andżeliis] zaprojektowana przez Franka Gehry [czytaj: franka gełri].

R12u2WXzhTqyB1
Rzeźby w przestrzeni miejskiej, Andora, fot.: krata
Źródło: zbiory prywatne, licencja: CC BY 4.0.

Rzeźba jest dziedziną sztuk plastycznych, której wytworami są bryłybryłabryły bardzo zróżnicowane, w zależności od pomysłowości artysty.

Bryły zmieniały się w zależności od czasów, w jakich powstawały, gdyż każda epoka wykształciła odrębne style formowania rzeźby.

Dla artysty rzeźbiarza niezwykle ważna jest przestrzeń, bo każda rzeźba wymaga odpowiedniego usytuowania w otoczeniu, czyli w przestrzeni.

Rzeźba i otoczenie, w której się ona znajduje mogą tworzyć spójną, harmonijną całość lub odwrotnie - mogą być względem siebie kontrastujące.

Na ilustracjach obok znajdują się przykłady rzeźb umieszczonych w przestrzeni miejskiej.
Są one wyeksponowane w różny sposób: jedna kontrastuje z otoczeniem - jest umieszczona pomiędzy budynkami o kształtach kubicznych, a druga nawiązuje do miejsca, w którym została umieszczona - przed wejściem do sklepu ogrodniczego.

RIie1RFSHkMQ81
Fragment statuetki z diorytu przedstawiającej kapłana, Starożytny Egipt, XVIII dynastia (1550‑1292r. p.n.e.)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Na następnej ilustracji znajdującej się obok, przedstawiającej starożytną rzeźbę jest inna sytuacja.
Ta rzeźba jest umieszczona w nieokreślonej przestrzeni, na jednolitym tle.

Taki sposób prezentowania rzeźby najczęściej  jest związany z umieszczeniem jej w muzeum.

wróć do spisu treści

link4
link2

O tym, jaka może być bryła rzeźby

Podstawowe cechy rzeźby określa jej bryła, faktura, tworzywo, z jakiego została wykonana i związana z nim technika rzeźbiarska.

środki wyrazu plastycznego

Określenie: „bryła” jest jednym ze środków wyrazu plastycznegośrodki wyrazu plastycznegośrodków wyrazu plastycznego
Są różne kształty brył i określenia opisujące bryły. Bryła może być na przykład: zamknięta lub otwarta, zwarta lub rozczłonkowana, symetryczna lub asymetryczna, statyczna lub dynamiczna, frontalna lub wieloprofilowa (możliwa do oglądania z każdej strony).
Bryła rzeźby może składać się z jednego lub z wielu elementów, jednej lub kilku postaci.
Mogą w niej dominować kierunki pionowe, poziome lub ukośne.

Zwróć uwagę na cechy brył dzieł znajdujących się w galerii poniżej.

R896ZA32UMOQ6
Ilustracja interaktywna - Przedstawia jasną rzeźbę ukazującą nagiego, młodego mężczyznę o krótkich włosach. Postać ukazana jest w momencie rzucania dyskiem. Jego ciało jest pochylone, nogi z tyłu lekko skrzyżowane. Mężczyzna trzyma dysk w prawej dłoni, która wyciągnięta jest do tyłu. Lewą dłoń układa na prawym kolanie. Głowa oraz wzrok mężczyzny skierowane są w stronę trzymanego przedmiotu. Dzieło ustawione jest w ciemnym pomieszczeniu, na okrągłym cokole, który stanowi integralną część dzieła. Na ilustracji jest sześć punktów interaktywnych, po kliknięciu na które podświetla się część posągu i wyświetla dodatkowa informacja: 1. Łukowata kompozycja połączonych ramion. Pojawia się czerwona linia poprowadzona od jednej dłoni do drugiej, tworząc łuk. 2. Naturalny ruch. Wyświetlone zostają pomarańczowe strzałki ukazujące analogię ruchu dzieła. 3. Pochylona, skierowana w stronę dysku głowa. Pojawiają się dwie pomarańczowe strzałki wokół głowy mężczyzny. 4. Zachowanie proporcji. Na fotografii wyświetlają się czerwone linie symbolizujące proporcje między wielkością ręki, nogi oraz tułowia. Niebieskie linie ukazują proporcje pomiędzy wielkością stóp a przedramieniem. 5. Realistyczne przedstawienie sportowca. Podświetlona została cała sylwetka mężczyzny. 6. Szczegółowość anatomiczna (mięśnie). Przy prawej stopie, żebrach oraz prawej dłoni pojawiają się okrągłe fotografie zbliżeń na wymienione części ciała sportowca.
Myron, "Dyskobol" - rzymska kopia z marmuru z ok. 140 r. , ok. 455 p.n.e. (oryginał), Muzeum Narodowe, Rzym, Włochy, fot.: Livioandronico2013
Źródło: wikimedia.org, Dyskobol - rzymska kopia z marmuru, rzeźba, marmur, Muzeum Narodowe, Rzym, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Livioandronico2013 [dostęp 17.11.2023], licencja: CC BY-SA 4.0.

„Dyskobol” Myrona - cechy bryły:

  • otwarta,

  • dynamiczna,

  • dominacja skosów,

  • asymetryczna,

  • jednopostaciowa,

  • frontalna.

„Suszarka do butelek” Marcela Duchampa - cechy bryły:

  • statyczna,

  • ażurowa,

  • symetryczna,

  • dominacja kierunków skośnych,

  • wieloprofilowa.

Polska artystka, Katarzyna Kobro, żona malarza Władysława Strzemińskiego, również tworzyła rzeźby i obiekty awangardowe. Skupiła się na przestrzennych formach geometrycznych, o wyraźnych podziałach na piony i poziomy. Jej działalność można wpisać w nurt konstruktywizmu, który zakładał, że kompozycja dzieła powinna składać się z trzech podstawowych, geometrycznych form: koła, trójkąta i linii prostej.

R1K9U4VCTMG67
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Kompozycja przestrzenna 4”.
Polecenie 2
R1DMSXT1LKOKE
Odpowiedz na pytanie: jaka jest kompozycja rzeźby przedstawionej w filmie? Możliwe odpowiedzi: 1. Otwarta, 2. Zamknięta
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

„Kompozycja przestrzenna IV” Katarzyny Kobro - cechy bryły:

  • otwarta,

  • ażurowa,

  • statyczna,

  • uporządkowana,

  • asymetryczna,

  • dominacja kierunków pionowych i poziomych,

  • wieloelementowa.

„Rodzina Człowiecza” Barbary Hepworth - cechy bryły:

  • otwarta,

  • ażurowa,

  • rozczłonkowana,

  • wieloelementowa,

  • wieloprofilowa,

  • statyczna,

  • dominacja kierunków pionowych,.

Światowej sławy rzeźbiarka Magdalena Abakanowicz

RFOK1JVXGV3131
Magdalena Abakanowicz, „Abakan czerwony”, 1967 r.
Źródło: staticflickr.com, licencja: CC BY 3.0.

Ciekawą postacią ze świata rzeźby jest Magdalena Abakanowicz.

W II połowie XX wieku w wyniku twórczości polskiej artystki tkaninę zaczęto traktować jako materiał rzeźbiarski a nie element dekoracji wnętrz.
Artystka specjalizowała się w tworzeniu wielkoformatowych, przestrzennych tkanin, zwanych od jej nazwiska – abakanamiabakanabakanami.

R5TGR834M77V7
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Magdalena Abakanowicz, „Abakan czerwony” - film.
Polecenie 3
RDAQDEP9GSKBO
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Na podstawie twórczości polskiej artystki Magdaleny Abakanowicz można się przekonać jak współczesna rzeźba może przybierać różne formy. 
Dzieje się tak dlatego, że artysta chce poruszyć odbiorcę nowymi formami oddziaływania, inną ekspresją dzieła - opowiada coraz to inną historię dotyczącą ważnych zagadnień.

Więcej dowiesz się, klikając w interaktywne punkty na fotografiach znajdujących się poniżej.

R1ILOoGpdqvpb
Ilustracja przedstawia instalację artystyczną „Embriony" składającą się z figurek, które udają embriony. Wśród tych dużych rozmiarów embrionów stoi kobieta w czarnym ubraniu, opierając się o ścianę sali. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt, zawierający dodatkowe informacje: 1. Dzieło składa się z dwustu elementów i są one różne rozmiary. Każdy z nich został ręcznie uszyty. Do produkcji tego dzieła użyto płótna workowego, liny konopnej, sizalu, nylonu oraz metalowych stelaży.
Magdalena Abakanowicz, „Embriony”, 1980 r. Tate[czytaj: tejt], Londyn, Wielka Brytania
Źródło: abakanowicz.art.pl, licencja: CC BY 3.0.

instalacji artystycznejinstalacja artystycznainstalacji artystycznej szczególnie ważną rolę odgrywa przestrzeń, która jest niezwykle ważnym elementem całości: czyli rzeźby i miejsca, w której się znajduje.

R1SS16H0kXX4V
Ilustracja przedstawia instalację artystyczną „Plecy" składającą się z figur, które odwrócone są do widza plecami. Postacie siedzą na podłożu ich głowy nie są widoczne. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt z dodatkowymi informacjami 1. Cykl „Plecy" Magdalena Abakanowicz wykonała z szarego płótna usztywnionego żywicą, pakułami i sznurkiem.
Magdalena Abakanowicz, „Plecy”, 1976‑80 r., Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Pusan, Korea Południowa
Źródło: abakanowicz.art.pl, licencja: CC BY 3.0.

Poniżej znajdują się dwie ilustracje z cyklu Magdaleny Abakanowicz, pt.: „Gry wojenne”, w której artystka użyła pni drzew, okutych w metal.
Naturalne, sprawiające wrażenie żywych organizmów drewniane części kompozycji wydają się „zakute pod przymusem” w stalowe zbroje.

Ćwiczenie 2
RquZNr7ZD35Ah
Jak jak nazywa się podstawowy środek wyrazu formy rzeźbiarskiej związany z geometrią? Zaznacz poprawną odpowiedź.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R9zdYn0lSDauy
Odpowiedz na pytanie. Jak nazywa się podstawowy środek wyrazu formy rzeźbiarskiej związany z geometrią? Zaznacz właściwą odpowiedź.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link3

Kompozycja rzeźby

Kompozycja, to układ form (postacie też są formami) składających się na całość.
Kompozycją jest także pojedyncza, jednoelementowa bryłabryłabryła.
Z każdą kompozycją zapoznajemy się według zasady: od ogółu - do szczegółu.
To znaczy, że najpierw zwracamy uwagę na kształt ogólny całości, a dopiero potem na poszczególne elementy i szczegóły kompozycji.

Kompozycja rzeźby może być:

  • statyczna lub dynamiczna;

  • o przewadze pionów (czyli wertykalna) lub poziomów (czyli horyzontalna), skosów (liniach diagonalnych) albo wielokierunkowa;

  • symetryczna lub pozbawiona symetrii (asymetryczna);

  • jednoelementowa lub wieloelementowa;

  • jednopostaciowa lub wielopostaciowa;

  • rytmiczna (w regularnych odstępach takie same lub podobne elementy powtarzają się).

Warto uwzględnić też inne cechy, np.: elementy wystające poza całość, czyli w przypadku rzeźby postaci mogą to być, np.: rozwiane włosy czy przedmiot trzymany w dłoni, itp.

Ważne!

Niektóre określenia dotyczące kompozycji są podobne lub takie same, jak te, którymi możemy scharakteryzować bryłę.
Zarówno kompozycja, jak i bryła może być: jednoelementowa, wieloelementowa, jednopostaciowa, wielopostaciowa, statyczna, dynamiczna, rytmiczna, symetryczna, asymetryczna.

Kontrapost

\float
R1YERR0Y71CUT
1
Michał Anioł Buonarroti [czytaj: błonaroti], „Dawid", 1501–1504 r., Galleria dell’Accademia, [czytaj: galerija delakademia], Florencja, Włochy
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Przedstawienie postaci ludzkiej w kontrapościekontrapostkontrapoście jest przykładem harmonijnego ukazania ruchu. 
W ten sposób rzeźba postaci nie jest w ujęciu frontalnym, czyli nie jest przeznaczona do oglądania głównie z przodu.

Określenie „kontrapostkontrapostkontrapost” dotyczy ustawienia postaci ludzkiej w taki sposób, że cały jej ciężar opiera się na jednej nodze.
Druga noga jest wyraźnie odciążona, ugięta w kolanie - swobodnie wspiera się na podłożu.

Zwróć uwagę, że dla zrównoważeniu tej postawy tułów i prawe ramię są nieco przechylone w przeciwną stronę niż jest ugięta noga - tak, jak na ilustracji obok. 
To późnorenesansowe dzieło „Dawid”  Michała Anioła Buonarroti jest bardzo dobrym przykładem ilustrującym kontrapostkontrapostkontrapost.

Ćwiczenie 3
R9phqRqkaIulD
Zaznacz ilustracje z rzeźbami, w których zastosowany jest kontrapost.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R1NhNxqoFpJOw
Wyjaśnij, na czym polega kontrapost.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R1MKyaFFXtjOG
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę Giambologna[czytaj: dżiambolonia] „Porwanie Sabinek”. Posąg ukazuje trzy osoby rozmieszczone jedna nad drugą, ustawione na kwadratowej płycie. Na dole znajduje się stary mężczyzna w przykucniętej pozie, prawą ręką podpiera się o skałę, a jego głowa jest odwrócona w kierunku osób znajdujących się powyżej. Pośrodku stoi młodzieniec trzymający kobietę. Jego głowa jest odchylona i spogląda na Sabinkę, która ma głowę odchyloną do tyłu i rozłożone ręce. Otwarte usta kobiety i jej gesty wskazują na próbę uwolnienia się z rąk mężczyzny. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Kompozycja rzeźby jest wertykalna, postacie ułożone są pionowo w górę, jedna nad drugą. 2. Rzeźba jest dynamiczna – ruch pojawia się u wszystkich postaci. 3. Dynamikę akcentują gesty rąk – starca i kobiety. 4. Punktami podparcia są stopy mężczyzn oraz dłoń starca. 5. Powtarzalność odchylonych głów postaci sugeruje rytm.
Giambologna [czytaj: dżiambolonia], "Porwanie Sabinek", 1581‑1583 r., Loggia dei Lanzi[czytaj: lodżiadej lanci], Florencja, Włochy
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RlGSYydc73IeT
Zapoznaj się z opisem rzeźby i wymień jej cechy, świadczące o kompozycji. Rzeźba Auguste Rodin (czytaj: ogiuste rodę), „Mieszczanie z <span lang="fr”>Calais” (czytaj: kale)upamiętnia legendarną scenę z wojny stuletniej, gdy w pokutnych szatach, ze sznurami u szyi stawili się boso przed wodzami wroga. Jest to odlana w brązie rzeźba grupowa, składająca się z kilku, przestawionych w ruchu, w różnych pozach postaci – jedni idą gestykulując, inni stoją i mają zwieszone głowy, jeszcze inni patrzą przed siebie. Mają na sobie długie, zniszczone, szaty.
Auguste Rodin (czytaj: ogiuste rodę), „Mieszczanie z „Calais" (czytaj: kale)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R1JKSXVNFFJA3
Zaznacz określenia odnoszące się do kompozycji rzeźby.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
R1Spm2MiFJQSS
Wybierz określenia, które pasują do opisu rzeźby Henry'ego Moore'a pt. "Rodzina".

wróć do spisu treści

link4

Faktura rzeźby

Fakturafaktura (rzeźby)Faktura to rodzaj powierzchni rzeźby opracowany przez rzeźbiarza. 
Zależy od materiału, z jakiego wykonana jest rzeźba, a także narzędzi, których użyje artysta.

R1CPMTLRVMBMA
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia rzeźbę Alberta Giacomettiego (czytaj: alberta dżiakometiego)„Kobieta siedząca”. Ukazuje fotografię smukłej postaci o konstrukcji szkieletowej. Podstawą jest niewielkich rozmiarów płyta o kształcie kwadratu. Ręce postaci spoczywają na kolanach. Posiada chropowatą fakturę. Tło fotografii jest białe. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Rzeźbiarz ograniczył formę do minimum – kilka linii tworzy szkielet postaci o chropowatej fakturze.2. Giacometti nadał rzeźbie kompozycję statyczną, o przewadze kierunków pionowych.
Alberto Giacometti [czytaj: alberto dżiakometi], "Kobieta siedząca", 1949‑1950 r., kolekcja prywatna
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Faktura rzeźbyfaktura (rzeźby)Faktura rzeźby może być:

  • gładka lub chropowata, a nawet pofałdowana;

  • błyszcząca, połyskliwa lub matowa;

  • gładka lub chropowata;

  • jednolita lub zróżnicowana w jednej kompozycji (kontrastowo zestawione różne faktury);

  • polichromowanapolichromiapolichromowana;

  • non finitonon finitonon finito

Fakturęfaktura (rzeźby)Fakturę uzyskuje artysta poprzez zastosowanie odpowiednich narzędzi, technik i materiałów. Dłuta pozostawiają ślady, ale powierzchnię można również dokładnie oszlifować i wypolerować - wtedy faktura może stać się gładka.
Czasami rzeźba pozostaje niewykończona, aby wzmocnić jej siłę oddziaływania.
Taka fakturafaktura (rzeźby)faktura nosi nazwę non finito (brak wykończenia).

Ćwiczenie 5
R1BQ3NRcJQdXK
Rzeźby znajdujące się na ilustracjach poniżej zostały wykonane z tego samego materiału – drewna, ale ich faktura jest różna.
Uporządkuj je w kolejności: od faktury najgładszej do najbardziej chropowatej.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
RnUPJYt1ij0UF
Jakich określeń użyjesz do opisania powierzchni ściany we wnętrzu?
Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Rzeźba współczesna może być wykonana z gotowych przedmiotów lub materiałów z recyklingurecyclingrecyklingu.
Fakturafaktura (rzeźby)Faktura rzeźby recyklingowejrecyclingrecyklingowej zazwyczaj jest niejednorodna i zróżnicowana. To dlatego, że takie dzieło może składać się z wielu różnorodnych elementów. Przykładem takiego dzieła jest rzeźba znajdująca się na ilustracji poniżej:

RD4OR11ZF85HM
Ilustracja interaktywna, na której znajduje się rzeźba recyclingowa psa. Rzeźba przedstawia stojącego psa, z pochylonym łbem i długimi uszami. Rzeźba ma bogatą, różnorodną fakturę, ponieważ wykonana jest z wielu materiałów. Na ilustracji znajduje się interaktywny punkt: 1. Artysta tworzy swoje rzeźby z odpadków, a dokładnie z niepotrzebnych elementów: zużytych zabawek i innych przedmiotów jak np.: spinacze, foremki, plastikowe sztućce, itp.
Robert Bradford[czytaj: robert bratferd], z cyklu "Rzeźba zabawkowa", kolekcja prywatna
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Na ilustracji poniżej jest przykład rzeźby, która różni się od powyższego przykładu tematyką i środkami wyrazu artystycznego: bryłą, kompozycją i fakturą.
Bryła jest wielofiguralna: są trzy postaci.
O kompozycji, podobnie jak bryle, możemy powiedzieć, że jest wielofiguralna, a także asymetryczna.

Zapoznaj się z dziełem artysty rzeźbiarza Henry'ego Moore'a [czytaj: henriego mura] pt.: „Rodzina” jeszcze raz i rozwiąż ćwiczenie.

Ćwiczenie 6
R5DTQ7P8CJ6CJ
Źródło: online-skills, cc0.
R589OBKJPLABD
Przyjrzyj się rzeźbie znajdującej się powyżej i wpisz w polu poniżej określenia dotyczące faktury.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
R2AAikiuo3uBG
Wybierz cechy, które dotyczą faktury.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link5

Ekspresja rzeźby

Ekspresja, to siła oddziaływania dzieła sztuki.

Na ilustracji poniżej znajduje się rzeźba przedstawiająca Dawida, Gian Lorenzo Berniniego [czytaj: dżianlorenco berniniego].
Jej dominującą cechą jest silna ekspresja. Czy wiesz, z czego ona wynika?
Wyrzeźbiona twarz wyraża emocje. Zwróć również uwagę na wyraźne skręcenie ciała dodające postaci dynamizmu - takie ujęcie to tzw. figura serpentinatafigura serpentinatafigura serpentinata
Rozwiąż ćwiczenie, podczas którego utrwalisz swoją wiedzę na temat ekspresji w rzeźbie.

Ćwiczenie 7
R7t4a0HG1NRPq
Dobierz do rzeźby właściwe cechy ekspresji.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
Ry4M1OFBIGYjd
Odpowiedz, jakie cechy kompozycji rzeźbiarskiej świadczą o jej sile oddziaływania na widza, czyli ekspresji?
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link6

Jak opowiadać o rzeźbie?

Po dokładnym przyjrzeniu się rzeźbie jako całości możemy opisać ją - warto wiedzieć, na co w szczególności powinniśmy zwrócić uwagę.
Pomocne w tym mogą być  następujące pytania:

  • z jakiego okresu pochodzi rzeźba i kto jest jej autorem?

  • czy rzeźba jest pełnoplastyczną bryłą, czy płaskorzeźbą?

  • czy rzeźba jest wolnostojąca, czy przyścienna?

  • co przedstawia rzeźba: postać, zwierzę, czy formę abstrakcyjną?

  • jeśli rzeźba przedstawia postać; czy kompozycja jest jedno - czy wielofiguralna? (całopostaciowa, popiersie, głowa?)

  • spróbuj nazwać pozy postaci – można w nich dopatrywać się naturalnego lub wyszukanego ustawienia: czy to rzeźba postaci stojącej, czy siedzącej, czy może artysta zastosował: kontrapostkontrapostkontrapost, figura serpentinatafigura serpentinatafigura serpentinata, albo hieratyzmhieratyzmhieratyzm?

  • z jakiego materiału jest wykonana, czy to marmur, kamień, drewno, sizalsizalsizal - a może odlewodlewodlew z brązu, czy materiały z odzysku, itd?

  • czy bryła rzeźby jest zwarta czy rozczłonkowana, masywna czy lekka?

  • jaka jest powierzchnia rzeźby, czyli fakturafaktura (rzeźby)faktura: gładka, chropowata, błyszcząca, jednolita, a może zróżnicowana lub non finitonon finitonon finito?

  • jaka jest siła oddziaływania rzeźby, czyli ekspresja - tutaj opisz swoje wrażenia, czyli na przykład jaki nastrój wywołuje: smutku czy radości?

Ilustracja poniżej przedstawia rzeźbę Augusta Rodina [czytaj: ogusta rodena] pt.: „Myśliciel”. W interaktywnych punktach znajduje się jej opis.

Polecenie 4

Zapoznaj się z opisem rzeźby przedstawionej na fotografii poniżej.
Porównaj opis z pytaniami, które znajdują się powyżej i spróbuj na nie odpowiedzieć.

RXVM5PQQF4QOC
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę autorstwa Augusta Rodina „Myśliciel”. Przedstawia starszego, nagiego, umięśnionego mężczyznę siedzącego na skale, o którą oparte są jego stopy. Jego lewe przedramię jest swobodnie ułożone na kolanie. Prawą rękę ma zgiętą w łokciu i zaciśniętą pięścią podpiera brodę. Pochylona głowa z wzrokiem skierowanym w jeden punkt, świadczy o zamyśleniu. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Rzeźba jest odlewem z brązu i przedstawia akt męski. 2. Bryła rzeźby jest zwarta, podparcie ręką pod brodą i cofnięte nogi scalają bryłę w jednolitą formę. 3. Jest to rzeźba jednofiguralna. Postać jest siedząca, pochylona do przodu, z głową podpartą ręką opartą na nodze. 4. Rzeźbiarz dokładnie oddał proporcje umięśnionej postaci. 5. Na twarzy są widoczne silne emocje: smutek i zaduma.
August Rodin[czytaj: ogest ro‑dę], „Myśliciel”, odlew z 1904 r. wg oryginału z 1880 r., Musée Rodin[czytaj: miuziro‑dę], Paryż, Francja; fot.: Miguel Hermoso Cuesta
Źródło: commons.wikimedia.org/wiki/File:Jard%C3%ADn_Mus%C3%A9e_Rodin_Pensador_01.JPG, licencja: CC BY-SA 4.0.

Po wykonaniu polecenia powyżej już wiesz, że opisywanie dzieła może być skomplikowanym procesem. Ważna jest nie tylko nasza wrażliwość, uważność i spostrzegawczość, ale także wiedza o artyście i okresie, w którym tworzył. Ważne są również środki wyrazu plastycznegośrodki wyrazu plastycznegośrodki wyrazu plastycznego, które zastosował artysta.
Im więcej będziesz oglądać dzieł - tym będzie Ci coraz łatwiej odnajdywać ich cechy - nabierzesz większej wprawy i umiejętności.

W ćwiczeniu poniżej możesz sprawdzić swoje umiejętności opisywania bryłbryłabrył:

Ćwiczenie 8
R1S7JnaKtHT6U
Przyjrzyj się wybranym ilustracjom i dopasuj do nich najbardziej adekwatny opis bryły:
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
RivXn1DLHqpRm
Do przedstawionych opisów ilustracji dopasuj najbardziej adekwatny opis bryły.
W dwóch kolumnach poniżej, znajdują się elementy z odpowiedziami.
Należy je tak przesunąć, aby dobrać parami pasujące do siebie odpowiedzi.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
R1ccMfrLfOog2
Przyporządkuj do odpowiednich pól podane poniżej wyrazy i wyrażenia, którymi można opisać rzeźbę.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

wróć do spisu treści

link7

Już wiesz

  • jakie są określenia charakteryzujące bryłębryłabryłę rzeźby;

  • że o brylebryłabryle można mówić zarówno w rzeźbie, jak i w architekturze;

  • jak definiować pojęcia, takie jak: abakanabakanabakanodlewodlewodlewkontrapostkontrapostkontrapost, figura serpentinatafigura serpentinatafigura serpentinata, hieratyzmhieratyzmhieratyzm, non finitonon finitonon finito;

  • jak określać cechy, które wpływają na ekspresję dzieła rzeźbiarskiego;

  • jakie mogą być rodzaje kompozycji rzeźbiarskiej;

  • jak rozróżnić fakturęfaktura (rzeźby)fakturę rzeźby;

  • że niektóre określenia dotyczące bryłybryłabryły rzeźby mogą dotyczyć również kompozycji;

  • jak opisywać rzeźbę.

wróć do spisu treści

link8

Potrafisz

  • omówić cechy bryłybryłabryły rzeźbiarskiej i architektonicznej;

  • wskazać kontrapost,kontrapostkontrapost, figurę serpentinatafigura serpentinatafigurę serpentinata, hieratyzmhieratyzmhieratyzm i technikę non finitonon finitonon finito na przykładowych dziełach;

  • wyjaśnić pojęcie: abakanodlewabakan, hieratyzmhieratyzmhieratyzm, figura serpentinatafigura serpentinatafigura serpentinata, non finitonon finitonon finito, kontrapost;

  • omawiać cechy rzeźby oraz architektury;

  • charakteryzować rodzaje kompozycji rzeźbiarskich;

  • porównać rzeźby pod względem ekspresji rzeźby;

  • określić rodzaj fakturfaktura (rzeźby)faktury rzeźby na podstawie obserwacji lub opisu;

  • rozpoznać rodzaj kompozycji rzeźbiarskiej na podstawie ilustracji lub opisu.

wróć do spisu treści

link9

Słownik

abakan
abakan

typ tkaniny dekoracyjnej tworzony przez Magdalenę Abakanowicz; nazwę utworzono od nazwiska artystki;

alegoria
alegoria

obraz plastyczny (postać lub atrybut o charakterze symbolicznym), przedstawiający pojęcie, ideę

asamblaż
asamblaż

technika artystyczna, polegająca na tworzeniu kompozycji powstałych ze złączenia w trójwymiarową całość różnych elementów; forma kolażu

bryła
bryła

kształt przestrzenny w architekturze i rzeźbie; jedna z dziedzin twórczości, której wytworem jest trójwymiarowe dzieło sztuki

cykl
cykl

zespół dzieł, z których każdy stanowi samodzielną jednostkę, ale łączy się z innymi w całość kompozycyjną lub tematyczną

faktura (rzeźby)
faktura (rzeźby)

rodzaj powierzchni opracowany przez rzeźbiarza

figura serpentinata
figura serpentinata

kompozycja figuralna, ujmująca kulminacyjny moment ruchu i akcji, charakteryzująca się takim ułożeniem ciał postaci, że tworzą one rodzaj spirali

funkcja (rzeźby)
funkcja (rzeźby)

inaczej: przeznaczenie

hieratyzm
hieratyzm

podkreślanie w dziele sztuki dostojeństwa postaci, np. poprzez wielkość w stosunku do pozostałych

idea
idea

to myśl przewodnia, która wyznacza cel i kierunek działania w twórczości naukowej, artystycznej;

interpretacja
interpretacja

wydobycie i wyjaśnienie sensu czegoś; sposób odtworzenia danej roli przez aktora, wykonania utworu np.: muzycznego

kanon
kanon

ogólnie przyjęta w danej epoce norma, np.: estetyczna

kontrapost
kontrapost

zasada kompozycji, polegająca na ustawieniu postaci ludzkiej tak, aby ciężar ciała spoczywał na jednej nodze i na zrównoważeniu tej postawy lekkim wygięciem tułowia i ramienia w stronę przeciwną

non finito
non finito

zamierzone pozostawienie przez artystę niektórych części niewykończonych np. w  rzeźbie

papier‑mâché
papier‑mâché

(czytaj: papje masze) – masa papierowa dająca się formować, twardniejąca po wysuszeniu, uzyskuje się ją rozdrobnionego i rozmiękczonego papieru z dodatkiem substancji wiążących: kleju, czasem gipsu

pieta
pieta

słowo oznacza: miłosierdzie, litość; w sztuce to przedstawienie Matki Boskiej trzymającej na kolanach martwe ciało Syna, Jezusa Chrystusa

płaskorzeźba
płaskorzeźba

rodzaj kompozycji rzeźbiarskiej powstałej z kamiennej, drewnianej lub rzadziej metalowej płyty, której tylna ściana ma tworzyć tło dla frontu

polichromia
polichromia

barwna dekoracja malarska rzeźby i wyrobów rzemiosła artystycznego (np. średniowieczna rzeźba polichromowana, rzeźba ludowa)

popiersie
popiersie

półpostać; przedstawienie modelu w ujęciu do ramion

prototyp
prototyp

pierwowzór istniejącego już dzieła sztuki (budowli, obrazu lub rzeźby). Prototyp to inaczej wersja dzieła lub rzeczy w bardzo wczesnym stadium rozwoju, może  posiadać wady lub niedoskonałości.

recycling
recycling

(czytaj: risajklin) proces przetwarzania odpadów w celu ich ponownego wykorzystania, np.: do produkcji nowych produktów; jest metodą ochrony środowiska naturalnego

rzeźba pełnoplastyczna
rzeźba pełnoplastyczna

inaczej rzeźba pełna - wolnostojąca, przeznaczona do oglądania ze wszystkich stron

sakralizować
sakralizować

nadawać religijny charakter

środki wyrazu plastycznego
środki wyrazu plastycznego

elementy, jakimi twórcy posługują się tworząc dzieło sztuki; są dostosowane do dziedziny: np.: środki wyrazu plastycznego w rzeźbie to: kompozycja, bryła, światło, faktura, przestrzeń

trójwymiarowość
trójwymiarowość

to wszystko, co ma trzy wymiary: długość, szerokość i wysokość

j00000004JB2v27_0000001N

Źródła

  • sjp.pwn.pl

  • encyklopedia.pwn.pl

Linki do e‑materiałów

wróć do spisu treści

link10
instalacja artystyczna
instalacja artystyczna

kompozycja artystyczna (rzeźbiarska) umiejscowiona w konkretnej przestrzeni, składająca się z wielu elementów, które są ze sobą ściśle powiązane (zachodzą pomiędzy nią konkretne interakcje), powstałe przy wykorzystaniu dowolnych materiałów, w tym także nowych mediów; może być intermedialna lub interaktywna

sizal
sizal

twarde i bardzo wytrzymałe włókno naturalne, otrzymywane z agawy sizalowej, która jest gatunkiem tropikalnego krzewu; doskonałe na sznury i liny, używane też przez twórców tkaniny artystycznej;

odlew
odlew

przedmiot wykonany przez odtworzenie w twardym materiale, najczęściej w metalu, modelu wykonanego z nietrwałej masy (glina, wosk i tym podobne) za pomocą formy odlewniczej;

odlew
odlew

przedmiot wykonany przez odtworzenie w twardym materiale, najczęściej w metalu, modelu wykonanego z nietrwałej masy (glina, wosk i tym podobne) za pomocą formy odlewniczej;

odlew