E-materiały do kształcenia zawodowego

Obszary turystyczne

HGT.07. Przygotowanie imprez i usług turystycznych - Technik organizacji turystyki 422104

1

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik organizacji turystykiWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik organizacji turystyki

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1
1

1. Cele i efekty kształcenia:

E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie technik organizacji turystyki 422104 dla kwalifikacji: HGT.07. Przygotowanie imprez i usług turystycznych.

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji: HGT.07. Przygotowanie imprez i usług turystycznych:

  • projektowania imprez i usług turystycznych.

Wspiera osiąganie wybranego kształcenia z jednostki efektów kształcenia:

HGT.07.3. Projektowanie imprez i dobór usług turystycznych

  • 1) projektuje imprezy i usługi turystyczne, wykorzystując wiedzę z zakresu geografii turystycznej Polski, krajów Europy i świata;

    1. korzysta z różnych źródeł informacji turystycznej i geograficznej podczas projektowania imprez i usług turystycznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

2.1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2.2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

2.3. Obudowa dydaktyczna
  • Interaktywne materiały sprawdzająceD1EDzjfX8Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu pracy w biurze podróży i organizacji imprez turystycznych.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD8DzNHj9cSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDyiJoqwPpPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD13x2mOc2Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Bibliografia i netografiaD4y6ARHzzBibliografia i netografia stanowi listę pomocy (publikacji oraz stron internetowych), na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDbItcG3kfInstrukcja użytkowania objaśniają działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik organizacji turystyki

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces nauki. Ułatwi uczniom zapamiętywanie pojęć i poszerzy wiedzę z zakresu przygotowania imprez i usług turystycznych. Celem e‑materiału jest podnoszenie jakości procesu dydaktycznego, rozwój kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych, lepsze dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia.

Oto propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiału w ramach lekcji w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego:

3.1. Praca uczniów podczas zajęć

Sekwencje filmowe – Atrakcyjność turystyczna Polski

Praca w grupach

Metoda jigsaw. Przed emisją filmu uczniowie odliczają do czterech. Następnie łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa podczas oglądania materiału filmowego zwraca szczególną uwagę na wybrane przez siebie zagadnienia i przygotowuje notatki:

Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Następnie ochotnicy omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować informacje.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie – Dobieranie elementów obszarów turystycznych do projektowania imprezy turystycznej

Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z nich powinna mieć dostęp do komputera lub tabletu. Zespoły przystępują do udziału w programie ćwiczeniowym. Każda grupa Wykonuje ćwiczenia we własnym tempie. Po ukończeniu pracy każda grupa prezentuje swoje wyniki na forum klasy, a nauczyciel omawia przebieg pracy.

Mapa interaktywna –Interaktywna mapa Polski

Praca indywidualna i w parach

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas pracy z audiobookiem.

Na zakończenie uczniowie rozmawiają o pytaniach, które sprawiły im trudność, i wspólnie udzielają na nie odpowiedzi.

Mapa interaktywna – Interaktywna mapa Europy

Praca indywidualna

Uczeń rozpoczyna pracę z multimedium: wybiera jedno z miejsc i zapoznaje się z nim za pomocą mapy i internetu, następnie tworzy plakat.. Podczas realizacji zadania nauczyciel wspiera uczniów, udzielając dodatkowych wskazówek. Na koniec ochotnicy prezentują gotowe prace na forum klasy. Pozostali uczniowie oceniają je według kryteriów: pomysł, precyzja wykonania, jakość produktu.

Atlas interaktywny – Wybrane atrakcje turystyczne Polski

Praca w grupachPraca całego zespołu klasowego

Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Każda grupa ma za zadanie opracować plakat z informacjami na temat przydzielonego zagadnienia.

Po wyznaczonym czasie zespoły prezentują swoje plakaty, omawiają zawartą w nich treść. Nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące tę część lekcji.

3. 2. Praca uczniów poza zajęciami

Sekwencje filmowe – Atrakcyjność turystyczna Polski

Praca w parach

Prezentacja multimedialna. Uczniowie dobierają się w pary. Oglądają jedną z sekwencji filmowych. Następnie wykonują prezentację multimedialną. Prezentacja powinna być zwięzła i interesująca. Po wykonaniu zadania uczniowie zamieszczają plik na platformie ZPE.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie – Dobieranie elementów obszarów turystycznych do projektowania imprezy turystycznej

Praca indywidualna i w grupach

Uczniowie samodzielnie zapoznają się z programem  Następnie przygotowują piramidę priorytetów: „Idealna impreza turystyczna”.

Zastanawiają się nad cechami imprezy, jakie powinny ją wyróżniać. Swoje pomysły zapisują na karteczkach. Uczniowie dobierają się w pary - każda z osób wybiera karteczki z najbardziej odpowiednimi hasłami i argumentami i je głośno odczytuje. Następnie wspólnie decydują, które z przedstawionych cech są ważniejsze oraz eliminuje powtarzające się pomysły. W ten sposób ustalana jest piramida cech idealnego magazynu. Gotową piramidę uczniowie mogą umieścić jako plik pdf lub doc na platformie ZPE.

Mapa interaktywna –Interaktywna mapa Polski*

Praca indywidualna

Quiz. Uczniowie zapoznają się z mapą. Następnie układają 10 pytań quizowych, korzystając z generatora zadań testowych na platformie ZPE. Swoje quizy udostępniają innym osobom. Podczas zajęć chętni uczniowie odpowiadają na pytania. Ich autorzy pełnią funkcję ekspertów, którzy w razie wątpliwości udzielają wskazówek, a nauczyciel czuwa nad poprawnością przekazywanych wiadomości.

Mapa interaktywna – Interaktywna mapa Europy

Praca w parach

Po zapoznaniu się z materiałem chętne/wybrane pary mogą przygotować prezentacje multimedialne podsumowujące informacje zawarte w multimedium. Prezentacje te mogą zostać wykorzystane jako materiał powtórkowy.

Atlas interaktywny – Wybrane atrakcje turystyczne Polski

Praca w grupach

Uczniowie podzieleni na grupy zapoznają się z treścią multimedium i przygotowują pytania testowe. Umieszczają je jako zestaw na platformie ZPE. Na następnych zajęciach, które mogą być lekcją powtórkową zespoły losują numer zestawu i rozwiązują testy na czas. Grupa, która najszybciej odpowie prawidłowo na wszystkie pytania, może być nagrodzona oceną za aktywność.

Losowanie należy przeprowadzić tak, aby zespoły nie rozwiązywały własnego testu.

Interaktywne materiały sprawdzające*

Dają one uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwiają również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym i są to:

  • testy wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi;

  • zadania dobierania w pary;

  • zadania z lukami;

  • krzyżówki;

  • zadania typu prawda czy fałsz.

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej. W ten sposób oprócz sprawdzenia swojej wiedzy ugruntowują też umiejętności niezbędne do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym.

3.3. Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Sekwencje filmowe:
  • podczas pracy z uczeniem z niepełnosprawnością intelektualną nauczyciel powinien zwrócić szczególną uwagę na wyjaśnianie skomplikowanych procesów, doświadczeń, zjawisk z uwzględnieniem ograniczeń dotyczących myślenia, z odwołaniem do konkretów (dominuje myślenie konkretne, zwolnione tempo, mała szybkość i giętkość, słaby krytycyzm, trudności w definiowaniu pojęć abstrakcyjnych);

  • polecenia i teksty dla uczniów z SPE powinny być formułowane przystępnym i zrozumiałym językiem;

  • instrukcje dla ucznia powinny być krótkie, jednoznaczne i zrozumiałe;

  • zasób słów wykorzystany w poleceniach należy ograniczyć do zestawu niezbędnego dla zrozumienia prezentowanego tekstu - uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną nie rozumieją tekstów o charakterze abstrakcyjnym, wymagających logicznego myślenia, wyciągania wniosków, abstrahowania;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji.

Program ćwiczeniowy:
  • zadania zaproponowane w materiale powinny być dostosowane do możliwości uczniów;

  • nie należy stosować abstrakcyjnych pojęć;

  • informacje zwrotne dla ucznia muszą być jasne i precyzyjne;

  • podczas pracy metodą jigsaw i przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • podczas pracy w grupach uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów zespołów i pomagać uczniom słabszym.

Przydatne linki do stron internetowych:

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:
  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:
  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści