Instrukcja użytkowania
Spis treści
Informacje ogólneInformacje ogólne
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Informacje ogólne
E‑materiał składa się z dziesięciu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
Wprowadzenie
WprowadzenieWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.
- Wprowadzenie
- Podstawowe zespoły i podzespoły środków transportu drogowego
Atlas interaktywny
- Wizualizacja środków transportu drogowego w grafice 3D
Wizualizacja modelu
w grafice 3D - Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Grafika interaktywna
- Budowa środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzie typu scenario-based learning
(gra decyzyjna) - Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
Materiały multimedialne
W ich skład wchodzą: wizualizacja modelu w grafice 3D, atlas interaktywny, grafika interaktywna oraz interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning.
Wizualizacja modelu w grafice 3D
WizualizacjaWizualizacja składa się z modeli 3D — ich lista wraz z podglądami, przedstawiona jest w panelu głównym (menu pod przyciskiem „Pokaż modele”), z którego można wybrać do obejrzenia odpowiedni model. Modele 3D można za pomocą myszki dowolnie obracać i oglądać z różnej perspektywy, a za pomocą scrolla przybliżać. W lewym górnym rogu znajdują się wszystkie numery znaczników występujących na planszy i zawierających opisy w formie tekstowej i nagrania audio.
Aby odtworzyć nagranie, należy kliknąć ikonę trójkąta znajdującą się na panelu poniżej opisu tekstowego.
W lewym górnym rogu znajduje się ikona przekreślonej kamery. Kliknięcie na nią resetuje ułożenie modelu — wraca on do pozycji wyjściowej.
Obok ikony kamery znajduje się ikona pauzy lub startu. Wyświetlanie się ikony pauzy oznacza zatrzymanie, a ikona startu rozpoczęcie automatycznego obrotu modelu. Kliknięcie na tę ikonę powoduje włączenie lub wyłączenie obrotu modelu.
Przycisk „Pokaż modele” wyświetla kafelki z modelami 3D do wybrania.
Wizualizacja modelu w grafice 3D posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze.
Atlas interaktywny
Atlas interaktywnyAtlas interaktywny składa się z zakładek. Aby przejść do treści, należy kliknąć w wybrany pasek zakładki.
Wewnątrz zakładek znajduje się treść atlasu przedstawiona za pomocą dwóch rodzajów ilustracji interaktywnych oraz w formie tekstowej.
Aby przejść do treści zawartej w pierwszym rodzaju ilustracji, należy kliknąć na wybrany punkt interaktywny. Punkty te są podpisami poszczególnych elementów wskazanych na rysunku. Po kliknięciu wybranego punktu pojawia się ramka z tekstem opisującym wskazany na grafice element. Do tekstu dodano w ramce również nagranie dźwiękowe z nim tożsame.
Nagranie dźwiękowe uruchamia się i zatrzymuje pierwszym przyciskiem od lewej strony. Po jego prawej stronie znajduje się czasowy wskaźnik postępu odtwarzania, dalej pasek postępu, a za nim wyświetla się długość nagrania. Dalej widoczna jest ikona głośnika, za pomocą której można włączyć i wyłączyć dźwięk. Za nią znajduje się pasek głośności, który można regulować.
Po wybraniu jednego punktu interaktywnego, pozostałe znikają z planszy. Aby przełączyć się między nimi, można kliknąć lewym przyciskiem myszy na planszę poza ramką - wtedy ramka się zamknie - lub też przełączać się między punktami za pomocą panelu znajdującego się w lewym górnym rogu ilustracji. Wyróżniony szarym kolorem przycisk to wybrany punkt. Ikona oka włącza i wyłącza widok punktów interaktywnych.
Drugi rodzaj ilustracji nie zawiera punktów interaktywnych, a klikalne podpisy. Aby przybliżyć grafikę, należy kliknąć na nią lewym przyciskiem myszy lub wybrać przycisk „pełny ekran” znajdujący się w prawym dolnym rogu planszy. Aby wyjść z trybu pełnoekranowego, należy ponownie kliknąć ten sam przycisk.
Po wybraniu dowolnego podpisu znajdującego się z prawej strony, odpowiedni element pojawia się w dwóch ujęciach. Główna grafika wyszarza się tak, aby wyraźnie widoczny był tylko wybrany przez użytkownika element. Pozwala to dowiedzieć się gdzie dany element jest usytuowany w całej konstrukcji. Drugie ujęcie pojawia się po prawej stronie. Element jest przybliżony, zatem użytkownik może go dokładniej zobaczyć. Nad rysunkiem wyświetla się także opis wybranego elementu. Poniżej pojawia się panel z nagraniem dźwiękowym tożsamym z opisem. Aby wrócić do pierwszego widoku ilustracji interaktywnej, należy kliknąć strzałkę znajdującą się nad opisem.
Dodatkowo w dolnej prawej części ilustracji znajduje się poniższy przycisk.
Po kliknięciu przycisku pojawia się ramka. W jej lewej części można wyszukać znacznik - pole do wpisywania - lub wybrać jeden z załączonych. W prawej części ramki znajduje się pole, w którym można wpisać tekst i dodać go do grafiki za pomocą przycisku poniżej - „Dodaj”. Aby wyjść z ramki, należy kliknąć X w prawym górnym rogu.
Przykładowy wybór - wybrano znacznik kotwicę oraz wpisano nazwę jednego z elementów ramy pojazdu ciężarowego.
Po kliknięciu przycisku „Dodaj”, ramka automatycznie się zamyka. Na grafice pojawia się wybrany znacznik z tekstem. Znacznik można przesunąć, łapiąc go lewym przyciskiem myszy i upuszczając w wybranym miejscu. Tekst jest edytowalny. Po najechaniu kursorem na znacznik, pojawia się ikona ołówka. Po kliknięciu na nią, można edytować tekst. Alternatywnie można ponownie kliknąć przycisk na dole planszy i otwiorzyć ramkę.
Grafika interaktywna
Grafika interaktywnaGrafika interaktywna jest to grafika, na której umieszczone są znaczniki do kliknięcia.
Po kliknięciu na znacznik wyświetla się opis wraz z nagraniem lektora.
W lewym górnym rogu znajdują się wszystkie numery znaczników występujących na grafice. Poprzez kliknięcie na konkretny z nich wyświetli się dany opis. Ikona przekreślonego oka wyłącza widok znaczników.
Grafika interaktywna posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze.
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning przedstawiające elementy budowy środków transportu drogowego.
Poniżej przedstawiony jest ekran startowy gry. Po kliknięciu przycisku „Rozpocznij” wyświetli się instrukcja. Żeby rozpocząć grę, należy kliknąć „Start”.
Szczegółowa instrukcja dotycząca korzystania z interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning znajduje się bezpośrednio przy materiale oraz w zakładce poniżej.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.
Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
Po rozwiązaniu zadania można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. W przypadku błędnej odpowiedzi wyświetlona zostanie informacja wskazująca na materiał multimedialny, w którym można uzupełnić brakującą wiedzę.
Zarówno na nagłówku jak i po rozwinięciu, po prawej stronie polecenia, widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony, to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.
Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęćSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału, daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz.
Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich to pojęcie zostało użyte.
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącegoPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑zasobu oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D.
Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści