Mechaniczna praca maszyn: formowanie, odprężanie i hartowanie wyrobów ze szkła
CES.02. Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu szklarskiego - Operator urządzeń przemysłu szklarskiego 818116,
Technik technologii szkła 311925
Instrukcja użytkowania
Spis treści:
1. Struktura e‑materiału1. Struktura e‑materiału
2. Podstawowe informacje o e‑materiale2. Podstawowe informacje o e‑materiale
3. Materiały multimedialne3. Materiały multimedialne
3.1. Film instruktażowy - tutorial3.1. Film instruktażowy - tutorial
3.2. Sekwencje filmowe3.2. Sekwencje filmowe
3.3. Infografika3.3. Infografika
3.4. Schemat interaktywny3.4. Schemat interaktywny
3.5. Mapa myśli3.5. Mapa myśli
4. Interaktywne materiały sprawdzające4. Interaktywne materiały sprawdzające
5. Słownik pojęć dla e‑materiału5. Słownik pojęć dla e‑materiału
6. Przewodnik dla nauczyciela6. Przewodnik dla nauczyciela
7. Przewodnik dla uczącego się7. Przewodnik dla uczącego się
8. Netografia i bibliografia8. Netografia i bibliografia
9. Problemy techniczne9. Problemy techniczne
10. Wymagania techniczne10. Wymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Podstawowe informacje o e‑materiale
We wprowadzeniuwprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Materiały multimedialne
3.1. Film instruktażowy - tutorial
Film instruktażowyFilm instruktażowy składa się z filmu, w którym szczegółowo omówiono określony temat.

Aby odtworzyć Film instruktażowy, należy kliknąć ikonę trójkąta w kole.

Ikona zmieni się na dwie kreski. Kliknięcie na nie spowoduje zatrzymanie odtwarzania.

Reszta opcji umieszczona jest w prawej dolnej części ekranu. Pierwszy symbol głośnika pozwala na włączenie i wyłączenie dźwięku oraz ustawienie jego głośności.

Kolejny symbol pozwala na włączenie napisów.

Symbol „auto” umożliwia zmianę jakości wyświetlanego materiału.

Po kliknięciu na symbol „1x” można zmienić prędkość odtwarzanego materiału.

Ostatni symbol umożliwia włączenie i wyłączenie widoku pełnoekranowego.

Dodatkowo pod Filmem instruktażowym zostały umieszczone również Modele, które wyglądają następująco:

Aby zmienić wyświetlaną grafikę na planszy należy kliknąć przycisk „Pokaż modele”. Po jego wybraniu ukaże się karta, na której obecne są wszystkie dostępne w modelach grafiki. W celu zmiany grafiki należy nacisnąć na wybrany model.

W każdej grafice można zmienić ułożenie przedstawionego modelu. Aby to zrobić, należy nacisnąć na grafikę i przytrzymując przycisk przesunąć urządzeniem wskazującym komputera. Na każdym z modeli zostały umieszczone wskaźniki. Po kliknięciu na nie z prawej strony grafiki wyświetla się opis. Dodatkowo umieszczona została również ścieżka dźwiękowa, z której można skorzystać. W lewym górnym rogu znajdują się wszystkie numery znaczników występujących na modelu. Poprzez kliknięcie na konkretny z nich wyświetli się dany opis. Ikona trójkąta w kole zatrzymuję ruch kamery, natomiast ikona przekreślonej kamery przywraca pierwotne położenie modelu.

Dodatkowo pod Modelami zamieszczono okno umożliwiające stworzenie własnej notatki, którą kolejno można wydrukować poprzez kliknięcie na przycisk „Drukuj”. W celu usunięcia notatki należy nacisnąć przycisk „Wyczyść”.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3.2. Sekwencje filmowe
Sekwencje filmoweSekwencje filmowe składają się z dwóch filmów, w których szczegółowo omówiono określony temat.


Sekwencje filmowe posiadają te same funkcjonalności obsługi panelu co Film instruktażowy - tutorial, który został umieszczony nad sekwencjami.
Dodatkowo pod sekwencjami zostały zamieszczone również stanowiska do badań szkła i wyrobów ze szkła, które wyglądają następująco:

Rodzaje stanowisk zostały pogrupowane w kategorie, które po kliknięciu w ich nazwy odsłonią grafiki ukazujące dane stanowiska oraz opisy zawarte w punktorach umieszczonych na planszach.

Kliknięcie na dany punktor umieszczony na planszy spowoduje wyświetlenie się opisu.

Istnieje również możliwość odsłuchania informacji zawartych w punktach. Ścieżka audio znajduje się na samym dole prezentowanego tekstu w danym punkcie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3.3. Infografika
InfografikaInfografika składa się z kilku grafik, na których przedstawiono rodzaje wad butelek szklanych. W spisie treści istnieje możliwość wyboru oraz bezpośredniego przejścia do konkretnego rodzaju wady.

Na poszczególnych ikonach w grafice umieszczone zostały dodatkowe znaczniki.

Po kliknięciu na znacznik, z prawej lub lewej strony planszy wyświetli się okienko z dodatkowymi informacjami.

Istnieje również możliwość odsłuchania informacji zawartych w punktach. Ścieżka audio znajduje się na samym dole prezentowanego tekstu w danym punkcie.

U góry grafiki znajdują się wszystkie numery znaczników występujących na planszy. Poprzez kliknięcie na konkretny z nich wyświetli się dany opis. Ikona przekreślonego oka wyłącza widok znaczników.

Dodatkowo możliwe jest również skorzystanie z wersji w języku angielskim w tym celu należy kliknąć na strzałkę znajdującą się z prawej strony planszy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3.4. Schemat interaktywny
Schemat interaktywnySchemat interaktywny składa się z obrazka, na którym umieszczone są znaczniki.

Po kliknięciu na znacznik, z prawej lub lewej strony planszy wyświetla się opis.

Istnieje również możliwość odsłuchania informacji zawartych w punktach. Ścieżka audio znajduje się na samym dole prezentowanego tekstu w danym punkcie.

W lewym górnym rogu znajdują się wszystkie numery znaczników występujących na planszy. Poprzez kliknięcie na konkretny z nich wyświetli się dany opis. Ikona przekreślonego oka wyłącza widok znaczników.
Dodatkowo możliwe jest również skorzystanie z wersji w języku angielskim w tym celu należy kliknąć na strzałkę znajdującą się z prawej strony planszy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3.5. Mapa myśli
Mapa myśliMapa myśli składa się z wielu okienek z tekstem. Okienka te można dowolnie przenosić za pomocą myszki.

Każde z poszczególnych okienek można edytować. Korzystając z materiału, użytkownik ma możliwość zapoznania się ze szczegółową instrukcją dotyczącą korzystania z mapy myśli, która znajduje się bezpośrednio przy materiale.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pogrupowane są na ćwiczenia. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

Po kliknięciu na daną zakładkę rozwinie się i wyświetli zadanie.

Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnej odpowiedzi użytkownik otrzyma wskazanie materiału multimedialnego, na podstawie którego może uzupełnić swoją wiedzę. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony to zadanie trudne.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
5. Słownik pojęć dla e‑materiału
SłownikSłownik posiada strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Posiada również możliwość filtrowania pojęć. Dodatkowo znajdują się w nim również odsyłacze do materiałów multimedialnych pozwalających lepiej zrozumieć dane pojęcie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
6. Przewodnik dla nauczyciela
PrzewodnikPrzewodnik przedstawia cele i efekty kształcenia. Zawiera spis treści oraz szczegółowo wymienia kwalifikacje, dla których e‑materiał został przeznaczony. Omawia jego strukturę oraz umożliwia interaktywne przejście do wszystkich e‑materiałów zawartych w e‑zasobie. Wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Dodatkowo zostały zawarte wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia również przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach, poza zajęciami oraz dla indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
7. Przewodnik dla uczącego się
PrzewodnikPrzewodnik przedstawia strukturę e‑materiału. Zawiera spis treści i omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale oraz umożliwia przejście do wszystkich składowych zawartych w e‑zasobie. Ponadto zawiera informacje, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Zawiera również wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
8. Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym po ich skopiowaniu, można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
9. Problemy techniczne
W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie, jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej lub przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
10. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści