E-materiały do kształcenia zawodowego

Mechaniczna praca maszyn: formowanie, odprężanie i hartowanie wyrobów ze szkła

CES.02. Eksploatacja  maszyn i urządzeń przemysłu szklarskiego - Operator urządzeń przemysłu szklarskiego 818116, Technik technologii szkła 311925

Przewodnik dla uczącego się

Wprowadzenie

Celem Przewodnika dla uczącego się jest przedstawienie e‑materiału dla kształcenia zawodowego w prosty i przystępny sposób. Przewodnik stanowi materiał pomocniczy w procesie samokształcenia. Zbudowany jest z następujących elementów:

8

Spis treści

1. Ogólna koncepcja e‑materiału1. Ogólna koncepcja e‑materiału
2. Cele ogólne e‑materiału2. Cele ogólne e‑materiału
3. Struktura e‑materiału3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne3.1. Materiały multimedialne
3.2. Obudowa dydaktyczna3.2. Obudowa dydaktyczna
4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między jego elementami4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między jego elementami
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Instrukcja dla uczącego się5.1. Instrukcja dla uczącego się
5.2. Jak korzystać z e‑materiału?5.2. Jak korzystać z e‑materiału?
6. Opis materiałów sprawdzających6. Opis materiałów sprawdzających
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału

Zapoznajmy się:

1

1. Ogólna koncepcja e‑materiału

Tytuł e‑materiału: Mechaniczna praca maszyn: formowanie, odprężanie i hartowanie wyrobów ze szkła.
Nazwa i symbol cyfrowy zawodów, w których e‑materiały może być wykorzystany: Kod i nazwa kwalifikacji: CES.02 Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu szklarskiego. 

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach: operator urządzeń przemysłu szklarskiego 81811, technik technologii szkła 311925.
Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji CES.02. Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu szklarskiego:
- obsługiwanie maszyn i urządzeń do formowania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła,
- formowanie wyrobów ze szkła.

Celem e‑materiału jest przedstawienie uczącemu się w zrozumiały sposób mechanicznej pracy maszyn i urządzeń stosowanych w procesach produkcji szkła, tj. formowanie, odprężanie, czy hartowanie szkła, przybliżyć parametry technologiczne procesu odprężania szkła oraz wskazać wady powstające na wyrobach szklanych w produkcji szkła. 

Dodatkowo e‑materiał zawiera część ćwiczeniową w formie opracowania przez ucznia prostych map myśli związanych z wadami wyrobów szklanych. Materiał jest też wzbogacony Interaktywnym testem ćwiczeniowym sprawdzającym zasób wiedzy po zapoznaniu się z materiałami multimedialnymi oraz Słownikiem pojęć zawierającym podstawowe pojęcia związane z pracą operatora szklarskiego, technologa szkła przy produkcji wyrobów ze szkła, tj. wykonywaniem czynności: formowania mechanicznego, odprężania, czy hartowania szkła.

Celem e‑materiału jest udostępnienie różnorodnych zasobów multimedialnych, które mogą być wykorzystywane w samodzielnym zdobywaniu wiedzy i umiejętności. 

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Struktura e‑materiału

3.1. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy oraz nabycie kompetencji zawodowych.
E‑materiał: Mechaniczna praca maszyn: formowanie, odprężanie i hartowanie wyrobów ze szkła składa się z pięciu materiałów multimedialnych:

Film instruktażowyD6ONsiBHOFilm instruktażowy: Obsługa automatu formującego
Sekwencje filmoweDmKkzqcWkSekwencje filmowe: Proces odprężania szkła, Proces hartowania szkła
InfografikaDvc8FiPqDInfografika: Wady wyrobów ze szkła
Schemat interaktywnyDoOtQWZpqSchemat interaktywny: Krzywa odprężania – co przedstawia?
Mapa myśliDkZFgTr7JMapa myśli: Wady kieliszka szklanego

3.2. Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceD19snWKGtInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuDFsVsxd2kSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaD16eQ6FJMPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięD1GTyqB48Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaD9WP6lQpCNetografia i bibliografia

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między jego elementami

W e‑materiale uczący się ma możliwość wykorzystania następujących materiałów multimedialnych:
Film instruktażowy:D6ONsiBHOFilm instruktażowy: Obsługa automatu formującego – prezentuje obsługę automatu formującego przez operatora szklarskiego.
Uczeń korzystający z danego materiału multimedialnego ma możliwość zapoznania się z filmem przedstawiającym czynności pracy operatora szklarskiego podczas formowania wyrobów ze szkła. 

Cele szczegółowe materiału multimedialnego: 
- określenie czynności pracy operatora szklarskiego podczas wykonywania zadań zawodowych – formowania wyrobów ze szkła,
- odczytywanie dokumentacji technicznej formowanych wyrobów ze szkła,
- dobieranie maszyn i urządzeń przemysłu szklarskiego do mechanicznego formowania wyrobów ze szkła,
- nadzorowanie pracy maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji szkła,
- charakteryzowanie maszyn i urządzeń stosowanych podczas formowania wyrobów ze szkła,
- dokonywanie oceny jakości formowanych wyrobów ze szkła,
- stosowanie podstawowych zasad bhp podczas pracy operatora szklarskiego.

Sekwencje filmowe:DmKkzqcWkSekwencje filmowe: Proces odprężania szkła, Proces hartowania szkła – przedstawia dwie krótkie sekwencje filmowe związane z procesem odprężania oraz hartowania szkła wraz z piecami używanymi w procesach. Uczeń korzystający z danego materiału multimedialnego może pracować w swoim tempie – przeglądać, zatrzymywać, powtarzać materiał audiowizualny wraz z komentarzem tekstowym (dydaktycznym). 

Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- charakteryzowanie procesów odprężania i hartowania szkła,
- rozpoznawanie pieców stosowanych w procesach odprężania i hartowania i szkła,
- sporządzanie rysunków technicznych stosowanych w procesach pieców szklarskich,
- dobieranie parametrów procesowych dla odprężania i hartowania szkła.

Infografika:Dvc8FiPqDInfografika: Wady wyrobów ze szkła - prezentuje wady masy szklanej oraz gotowych wyrobów ze szkła. Zawiera charakterystyki wad wyrobów ze szkła. Uczeń korzystający z danego materiału multimedialnego ma gotowy zbiór wad wyrobów ze szkła w formie infografik, który może wykorzystać w procesie uczenia się lub samokształcenia. 

Cele szczegółowe materiału multimedialnego: 
- rozpoznawanie wad masy szklanej oraz wad formowanych wyrobów szklanych,
- określanie przyczyn występowania wad oraz podawanie sposobów ich zapobiegania,
- stosowanie procedur i norm oceny jakościowej wyrobów ze szkła.

Schemat interaktywny:DoOtQWZpqSchemat interaktywny: Krzywa odprężania – co przedstawia? – przedstawia ważne elementy z punktu widzenia procesu odprężania szkła wraz z etapami procesowymi, stanowi praktyczną formę partii tekstowo‑obrazowych procesu odprężania szkła wraz z opisami dokładnie etapami procesowymi. Uczeń korzystający ze schematu interaktywnego ma możliwość przeglądania poszczególnych partii materiału, tych, którymi jest zainteresowany np. w czasie lekcji, czy w procesie samokształcenia. 

Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- odczytywanie schematów technologicznych procesu odprężania szkła,
- charakteryzowanie stadiów procesu odprężania szkła,
- dobieranie pieców do odprężania wyrobów ze szkła,
- określanie oceny jakościowej prowadzonej na odprężonych wyrobach.

Mapa myśli:DkZFgTr7JMapa myśli: Wady kieliszka szklanego – przedstawiająca materiał ćwiczeniowy dla uczniów z poszczególnymi wadami kieliszka szklanego. Uczeń ma możliwość własnego opracowania wady kieliszka szklanego wraz z charakterystyką danej wady. 

Cele szczegółowe materiału multimedialnego: 
- sporządzanie wizualizacji wad wyrobów szklanych,
- opisywanie wad wyrobów szklanych,
- stosowanie technik komputerowych w zadaniach.

Wskazane materiały multimedialne wraz z obudową dydaktyczną są powiązane ze względu na osiągnięcie ogólnego celu opracowanego e‑materiału.
Jest to nowoczesna pomoc dla uczącego się wspomagająca proces uczenia się/samokształcenia. Przedstawione elementy składowe e‑materiału stanowią całość procesów zachodzących podczas produkcji wyrobów ze szkła.
Materiał multimedialny w formie Filmu instruktażowego daje możliwość zapoznania się z pracą operatora szklarskiego podczas formowania wyrobów ze szkła.
Sekwencje filmowe przedstawiają procesy technologiczne oraz pracę pieców do odprężania i hartowania szkła wraz z ważnymi parametrami technologicznymi, zaś Infografika ukazuje stadia procesu odprężania szkła. Ważnymi elementami materiałów multimedialnych są te związane z oceną jakości wyrobów ze szkła – wadami ukazanymi w Infografice oraz materiale ćwiczeniowym w formie opracowania własnej Mapy myśli.
Uczący się ma też możliwość po zapoznaniu się z danymi materiałami multimedialnymi wykonania ćwiczeń powiązanych z materiałami w myśl metody dydaktycznej – utrwalanie nabytej wiedzy, a następnie dokonania samooceny i kontroli własnej wiedzy poprzez wykonanie interaktywnego testu sprawdzającego.
Obudowa dydaktyczna w formie Netografii oraz bibliografii warunkuje poszerzenie swoich nabywanych wiadomości i umiejętności, uczący się może czytać wskazaną literaturę branżową – doskonaląc własne kompetencje zawodowe.

E‑materiał jako pomoc dydaktyczna dla uczniów zawodów szkolnictwa branżowego: operator urządzeń przemysłu szklarskiego oraz technik technologii szkła służy nowoczesnemu kształceniu zawodowemu, by w zmieniającym się świecie informatyzacji i rozwoju przemysłu 4.0 w atrakcyjny sposób dostarczać uczniom i osobom dorosłym treści zgodne z aktualną wiedzą i rozwojem technologii przemysłowej.

E‑materiał jest odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego uczącego się, jego mentora oraz pracodawców – zainteresowanych przygotowaniem pracowników do pracy zawodowej, zdobyciem dobrego zawodu, czy pozyskaniem wykwalifikowanej, młodej kadry pracowniczej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia

5.1.

5.1. Instrukcja dla ucznia

Drogi uczniu!

Do Twojej dyspozycji zostają oddane e‑materiały do kształcenia zawodowego. Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej znajdują się materiały multimedialne, z których możesz korzystać ucząc się sam, pracując na zajęciach, czy przygotowując się do egzaminu zawodowego, egzaminu eksternistycznego.

Uruchomienie platformy: Upewnij się, że masz wystarczającą ilość wolnej pamięci na komputerze, urządzeniu podczas korzystania, czy Twoje urządzenie jest podłączone do stabilnej i szybkiej sieci Wi‑Fi.

Obsługa: Strona główna e‑materiału zawiera zakładki z aktywnymi materiałami multimedialnymi. Poszczególne zakładki możesz otwierać, a następnie oglądać, przeglądać, zatrzymywać, ponownie uruchamiać lub czytać informacje zawarte w materiale. Dodatkowo każdy z materiałów multimedialnych zawiera połączone z nimi ćwiczenia, które możesz wykonać celem sprawdzenia się po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Po zaznajomieniu się ze wszystkimi przypisanymi materiałami możesz przenieść się do sprawdzających materiałów interaktywnych i wykonać test sprawdzający stan swojej wiedzy z danego zakresu e‑materiału. Ćwiczenia oraz materiały testu dadzą Ci informację zwrotną na temat zdobytej wiedzy i możliwości ponownego wykonania ćwiczeń. Na koniec możesz zapoznać się z przypisaną Netografią i bibliografią, która może być dla Ciebie wyjściem do własnego dalszego doskonalenia się.

5.2.

5.2. Jak korzystać z e‑materiału?

Drogi uczniu – zachęcamy do samodzielnego uczenia się, rozwijania swoich umiejętności, kształtowania dobrych nawyków i poszerzania swoich zainteresowań.

Gdy jednak uczymy się sami – wymaga to od nas wewnętrznej motywacji i zaangażowania, a także samodzielnego kierowania własnym procesem nauki.
Dlatego zachęcamy Cię do własnej pracy z materiałami multimedialnymi.
Podajemy kilka naszych propozycji metod skutecznej nauki:

Zrób własne notatki – w notatce można zapisać praktycznie dowolny rodzaj informacji. Oto kilka pomysłów na dobry początek:
- wypisz pojęcia, nazwy lub procesy, z którymi spotykasz się po raz pierwszy lub nagraj własną notatkę audio,
- adnotuj zdjęcia i informacje w plikach pdf, aby szybko komunikować się z zespołami pracującymi zdalnie, kolegami uczącymi się tych samych treści,
- zrób zdjęcia tablic i notatek w trakcie sesji burzy mózgów, następnie możesz używać komputera, telefonu lub tabletu do przeglądania ich w dowolnej chwili lub uzupełnienia wypracowanych już własnych notatek.
Aby przygotować notatkę należy poddać analizie materiał, którego się uczysz. Robienie swoich notatek rozwija: umiejętność organizowania i porządkowania treści, krytycznego i logiczne myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania. Notatki ułatwiają skupienie, zapamiętywanie, przypominanie i przekazywanie treści, których się uczysz.

Wykonaj notatkę z Film instruktażowy: Obsługa automatu formującego, dzięki któremu uda Ci się zrozumieć pracę operatora szklarskiego. 

Opracuj rysunki – masz tu całkowitą swobodę w formie rysunku, czy będzie to schemat, mapa, odwzorowanie elementów, czy inna własna wizja obejrzanego i odsłuchanego materiału. Rysowanie w miarę uczenia się wymaga abstrakcyjnego i metaforycznego myślenia o treści, co pomaga zachować i zrozumieć ją głębiej. Rysunek stanowi użyteczną notatkę szczególnie przy powtórzeniu materiału.
Skuteczną formą nauki może być tworzenie rysunków w formie mapy myśli. Weź kartkę – w centrum zapisz główny temat poddany analizie, może być wykonany w formie obrazka, symbolu lub zapisu hasła, od niego rysujesz sieć połączeń/skojarzeń, które odzwierciedlają tok myślenia oraz poznawane przez Ciebie treści. Dodatkowo na mapie myśli możesz notować zagadnienia, które chcesz zapamiętać (za pomocą powiązań strzałkami lub liniami), tzw. klucze, które wyodrębnisz z materiału multimedialnego. Sporządzona w ten sposób mapa myśli ma strukturę promienistą, która odwzorowuje ciąg Twoich skojarzeń wychodzących od centralnego słowa kluczowego, jakie chcesz zapamiętać.

Opracuj własne rysunki z Infografiki: Wady wyrobów ze szkła, czy Schematu interaktywnego: Krzywa odprężania – co przedstawia? Schematyczne rysunki usystematyzują Twoją wiedzę. 

Stwórz swoje własne fiszki (ręcznie lub komputerowo) – to doskonała pomoc w samodzielnej nauce. Fiszki, to małe karteczki, na których wypisujesz ważne dla Ciebie informacje w trakcie przeglądania materiałów multimedialnych. Widząc lub słysząc ważną dla Ciebie informację, możesz ją zapisać na fiszce, możesz w niej dopisać pytania w trakcie późniejszego uczenia się. Jednym ze sposobów na przyspieszenie uczenia się jest użycie kolorów w trakcie tworzenia fiszek.
Fiszki możesz umieszczać w widocznych dla siebie miejscach np. na tablicy korkowej nad Twoim biurkiem, aby więcej z nich zapamiętywać czy selekcjonować treści poprzez wzmożony kontakt wzrokowo–myślowy, możesz je też uzupełniać o nowe wiadomości, czy łączyć w celu opracowania procesu, schematu.
Dany sposób wspomaga umiejętność selektywnego odbierania informacji, jak i samego uczenia się.

Fiszki możesz wykonywać pracując materiałem multimedialnym – Infografiki: Wady wyrobów ze szkła, dzięki fiszkom na pewno łatwiej zapamiętasz nazwy wad wyrobów szklanych, czy przyczyny powstawania danej wady. 

Drogi uczniu z danego e‑materiału i jego zasobów możesz korzystać przy własnej, indywidualnej nauce, np.
- Film instruktażowy:D6ONsiBHOFilm instruktażowy: Obsługa automatu formującego – prezentuje obsługę automatu formującego przez operatora szklarskiego. Oglądając film, możesz zapoznać się z szeregiem czynności, jakie wykonuje operator, z warunkami jego pracy, czy względami bhp oraz zagrożeniami pracy. Na podstawie danego filmu możesz tworzyć opisy, schematy, rysunki np. elementów form. Z filmu możesz wypisać sobie szereg słownictwa branżowego, które potem możesz sobie wyjaśnić, zastanowić się nad ich znaczeniem. 
- Sekwencje filmowe:DmKkzqcWkSekwencje filmowe: Proces odprężania szkła, Proces hartowania szkła – przedstawia dwie krótkie sekwencje filmowe związane z procesami. Zachęcamy tu do opracowania własnych notatek, fiszek. W krótkich sekwencjach są też przedstawione odpowiednie piece, możesz je wrysować oraz zaznaczyć ich główne elementy dla lepszego przyswojenia nowych wiadomości.
- Infografika:Dvc8FiPqDInfografika: Wady wyrobów ze szkła – zapoznasz się tu z wadami masy szklanej oraz gotowych wyrobów ze szkła, możesz opracować własny katalog wad – korzystając z możliwości wydruku, możesz wymyślić krótką grę z zastosowaniem infografik wad. 
- Schemat interaktywny:DoOtQWZpqSchemat interaktywny: Krzywa odprężania – co przedstawia? – zapozna Cię z procesem odprężania, jego etapami. Zachęcamy Cię do opracowania własnej prezentacji multimedialnej, z najważniejszymi wg Ciebie informacjami na temat tego procesu lub z jakimś określonym wycinkiem, a Twój kolega może opracować następny. 
- Mapa myśli:DkZFgTr7JMapa myśli: Wady kieliszka szklanego – przedstawia materiał ćwiczeniowy dla uczniów. Tu opracuj własną pracę, wybierz z biblioteki jedną z wad, dokonaj charakterystyki wybranej wady.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

6. Opis materiałów sprawdzających

W e‑materiale masz możliwość korzystania z testu ćwiczeniowego stanowiącego podsumowującą całość pracy oraz wykonania ćwiczeń powiązanych z danymi multimediami, coś w rodzaj ćwiczeń utrwalająco‑sprawdzających,  i tak:

  • Test ćwiczeniowy. Tytuł: Sprawdź się! Mechaniczna praca maszyn: formowanie, odprężanie i hartowanie wyrobów ze szkła – test składający się z 12 zadań zamkniętych. Test utrwalający wiedzę w zakresie zagadnień e‑materiału, przygotowuje do rozwiązywania zadań na teoretycznym egzaminie zawodowym.

  • Ćwiczenia utrwalająco–sprawdzające, mają stanowić dla Ciebie inspiracje ćwiczeniowe, z którymi możesz spotkać się w przyszłej pracy zawodowej.  Spróbuj się sprawdzić, zachęcamy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści