Kontrola prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego
MOT.06. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojadów samochodowych - Technik pojazdów samochodowych 311513
Instrukcja użytkowania
Spis treści
Informacje ogólneInformacje ogólne
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Informacje ogólne
E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.
Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie e‑materiału oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
![Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony. Składa się z poziomej kreski i dwóch napisów. Pierwszy jest nad linią i brzmi "poprzednia strona", a poniżej "interaktywne materiały sprawdzające".](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RQbUvCzZLB2eu/1703283720/2EMtLELvYUxhpEH5GS0Lfy9pCPjpD0zg.png)
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
![Przykład przycisku służącego nawigowaniu do następnej strony. Przycisk składa się z poziomej kreski i dwóch napisów. Pierwszy z nich jest nad linią i brzmi on "następna strona", a poniżej jest napis "przewodnik dla nauczyciela".](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1RsJRJGVVYJA/1703283720/1s8SmM4GdgW6wN5bKU9OzjGyvBhNOAqe.png)
Wprowadzenie
WprowadzenieWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.
- Wprowadzenie
- Proces kontroli funkcjonowania systemu oświetlenia w pojeździe samochodowym
Film edukacyjny
- Narzędzia diagnostyczne w kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego
Atlas interaktywny
- Badanie oświetlenia pojazdu samochodowego
Plansza interaktywna
- Typowe usterki występujące przy kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego
Gra edukacyjna
- Kontrola instalacji oświetleniowej w pojeździe samochodowym
E-book
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
Materiały multimedialne
W ich skład wchodzą film edukacyjny, atlas interaktywny, plansza interaktywna, gra edukacyjna oraz e‑book.
Film edukacyjny
Film edukacyjnyFilm edukacyjny dotyczy procesu kontroli funkcjonowania systemu oświetlenia w pojeździe samochodowym.
Przykładowy ekran odtwarzania filmu wygląda następująco:
![Na ekranie przedstawiono widok okna odtwarzacza filmu. U góry znajduje się tytuł, w prawym dolnym rogu znajduje się numer i nazwa lekcji. Poniżej podpis film edukacyjny.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RjF1LdwB74z5H/1703283720/2EzmXC41aiJy8YvNJDJmEMlAwdljKmNv.png)
Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonę trójkąta w kole.
![Grafika przedstawia przycisk w kształcie koła, w którego środku znajduje się trójkąt. Przycisk odpowiedzialny jest za włączenie filmu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1eRZCuAhVm6n/1696361768/1E4Zrl2xmAAhmiOnIBwE4maI4ynrcMMp.jpg)
Ikona zmieni się na dwie kreski. Kliknięcie na nie spowoduje zatrzymanie filmu.
![Grafika przedstawia przycisk w kształcie kwadratu, w którego środku znajduje się koło a w nim dwie pionowe kreski. Przycisk odpowiedzialny jest za zatrzymanie filmu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R19uzJo9mUmfY/1696361768/1pkdQcKlYigfyH2BewtXnUxb0SI0fXxo.jpg)
Reszta opcji umieszczona jest w prawej dolnej części ekranu. Pierwszy symbol głośnika pozwala na włączenie i wyłączenie dźwięku oraz ustawienie jego głośności.
![Grafika przedstawia dolną część okna, w którym wyświetlany jest film. Widoczne są ikony głośnika, uruchamiania napisów, szybkości odtwarzania oraz dodatkowe opcje.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RtqepESX6VmRg/1696361769/1iY5dYVcm7RaSnfKdGl7vabIDnHLnjUe.png)
Następna ikona pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej, która omawia obraz wyświetlany na ekranie.
![Grafika przedstawia ikonkę głowy i górnej części tułowia człowieka. Obok niej widać dwie kreski symbolizujące falę dźwiękową odchodzącą od głowy postaci.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1aGusJlUhuWd/1696361769/M6D9bAJomTuJGgJmqAThoYSqX6utYTNy.png)
Po kliknięciu na powyższą ikonę zmieni się ona na tę widoczną poniżej. Kliknięcie na nią umożliwia wyłączenie alternatywnej ścieżki.
![Grafika przedstawia ikonkę sylwetki człowieka. Rozkłada ona ramiona szeroko na boki.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RcTH4YhIvKQpy/1696361769/FvOnmNJbUAykckezeptdLSGG7iIGC9QR.png)
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów. Jeśli istnieje taka możliwość, to można tu także wybrać napisy w języku angielskim.
![Grafika przedstawia element w oknie wyświetlanego filmu, odpowiedzialny za włączanie i wyłączanie napisów. Dostępne opcje do wyboru to: napisy, wyłączone.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1bEeabccQ6B0/1696361770/lCHVY28UnZiF6vwi0S2Z52vrUZxSafcr.png)
Symbol „auto” umożliwia zmianę jakości wyświetlanego materiału.
![Grafika przedstawia element w oknie wyświetlanego filmu, odpowiedzialny za zmianę jakość graficznej filmu. Dostępne opcje to: auto, 1080p, 480p.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rkn7sHc6R8GO9/1696361771/cNEtPDviHQsWhCQOAGBEUMpqNr0H1yYF.png)
Po kliknięciu na symbol „1x” można zmienić prędkość odtwarzanego materiału.
![Grafika przedstawia element w oknie wyświetlanego filmu, odpowiedzialny za zmianę prędkości odtwarzanego filmu. Dostępne opcje to: Po klatce, 0.25, 0.5, 0.75, Normalna, 1.25, 1.5, 1.75, 2.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RzLhtldyyBYv0/1696361775/rUKdVUnntST6QGm6Bn4E3OjqaGIo0xbL.png)
Ostatni symbol umożliwia włączenie i wyłączenie widoku pełnoekranowego.
![Grafika przedstawia element w oknie wyświetlanego filmu, odpowiedzialny za włączenie filmu w trybie pełnoekranowym. Przycisk ma kształt przerywanego kwadratu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1brp3sT7qCkm/1696361776/1IIRImWRDdrEVOwcOiiQvlebr4dEswd0.png)
Atlas interaktywny
Atlas interaktywnyAtlas interaktywny składa się z 23 zakładek:
Rodzaje świateł w samochodzie
Kontrola świateł samochodowych
Stanowisko pomiarowe – wymogi
Pomiar ciśnienia powietrza w ogumieniu
Ustawienie przyrządu do regulacji świateł
Reflektory – budowa
Oznakowanie reflektorów
Żarówki stosowane w pojazdach
Zawilgocenie
Ksenony - budowa, zastosowanie
Biksenony - budowa, zastosowanie
Nielegalne modyfikacje, zagrożenia
Światła zakrętowe: dynamiczne
Światła zakrętowe: statyczno dynamiczne
Doświetlenie drogi
Regulacja zasięgu – ręczna
Regulacja zasięgu – półstatyczna
Regulacja zasięgu – dynamiczna
Budowa światła sygnalizacyjnego
Rodzaje systemów optycznych
LED w oświetleniu sygnalizacyjnym
Porównanie własności świetlnych
Warunki techniczne świateł
Klikając na interesującą cię zakładkę, zostaniesz przeniesiony w konkretny obszar atlasu.
![Przykładowa zakładka w atlasie](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1ZIhXPvRKKBv/1703283720/alZkRvPQCA2lCBcfdYTf1HWK1HqgStQr.png)
W zakładkach zamieszczone są interaktywne grafiki. Pod nimi wypisane zostały nazwy elementów danej grafiki.
![Przykład atlasu interaktywnego. Znajdują się na nim przyciski, po których kliknięciu pojawia się nazwa elementu, opis i nagranie dźwiękowe tożsame z nim.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RHjlt5rabuT4Z/1703283721/2QO1zKnsp9XDNGLEyhbmBsXoao1vAXJ3.png)
Naciśnij w konkretną cyfrę, żeby przejść do opisu danego elementu.
![Przykład atlasu interaktywnego. Widok po kliknięciu. Po prawej stronie plansza, na której jest nazwa elementu, opis i nagranie dźwiękowe tożsame z nim.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RPMwWwambSfX6/1703283721/1X4TUOcTcqJGGnMgc1CEeevGwsPnncxC.png)
Naciśnij przycisk „Start”, żeby odsłuchać tekst dotyczący wskazanego elementu.
Tak, jak w przypadku filmu, tutaj również istnieje możliwość zmiany głośności lub całkowitego wyciszenia nagrania lektorskiego.
![Przykładowy wygląd odtwarzacza dźwiękowego. Po lewej stronie znajduje się przycisk play, czyli trójkąt w okręgu. Następnie czas odtwarzania, pasek oraz koniec czasu odtwarzania. Po prawej znajduje się regulacja głośności.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RZFybPHqCXMYi/1703283721/1u7dujh7bAKaoVHwOgg8JNaEXmRgs3zZ.png)
W każdej chwili możesz wrócić do interaktywnego spisu treści, klikając przycisk „Powrót do spisu treści”.
Plansza interaktywna
Plansza interaktywnaPlansza interaktywna składa się z trzech działów, do których możesz przejść, klikając na interesujący cię przycisk.
![Przykładowy spis treści](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R16l9kUmiyGNt/1703283722/17ewch64iyG0rWds0kPQOqTy1PELBay3.png)
Naciśnij wybrany numer, żeby przejść do danego elementu.
![Przykładowy widok planszy interaktywnej z rodzajami świateł. Do wyboru jest osiem numerków, po których kliknięciu pojawia się nazwa elementu, opis i nagranie dźwiękowe tożsame z nim.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RyOYqw9p7VsJJ/1703283722/1Z11hPn2WyUIP9MRTvYqBBEk8qVztdsG.png)
Tak jak w atlasie interaktywnym, tutaj też możesz przeczytać i odsłuchać interesujące cię informacje.
![Widok po kliknięciu wybranego numerka. Znajduje się tam plansza, na której jest nazwa elementu, opis i nagranie dźwiękowe tożsame z nim.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1GhNq2YWOxEA/1703283722/2JLTT0Y6kE6e5q5pIElxyEtpcTtfYch0.png)
Naciśnij przycisk „Start”, żeby rozpocząć odsłuch tekstu.
Kliknięcie w ikonę głośnika, znajdującą się po prawej stronie, wyłącza głos lektora, ale go nie zatrzymuje.
![Przykładowy wygląd odtwarzacza dźwiękowego. Po lewej stronie znajduje się przycisk play, czyli trójkąt w okręgu. Następnie czas odtwarzania, pasek oraz koniec czasu odtwarzania. Po prawej znajduje się regulacja głośności.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R108At8TzdoA6/1703283723/1ILI81j7DOIWANY7FjJGfYxQwDmvmyJC.png)
W tym materiale również możesz swobodnie wracać do spisu treści, klikając przycisk „Powrót do spisu treści”.
Gra edukacyjna
Gra edukacyjnaGra edukacyjna Typowe usterki występujące przy kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego
umożliwia przyswojenie wiadomości na temat działań związanych z kontrolą stanu technicznego układu hamulcowego. Instrukcja korzystania z tego e‑materiału jest dostępna na ekranie gry.
![Ilustracja przedstawia ekran startowy gry o tytule "Typowe usterki występujące przy kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego"](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R12h8gMoG76D1/1703283723/1SRWDmJwjRE9oCsVAyZaylPTGvcTzb7z.png)
E‑book
Aby wyświetlić E‑bookE‑book, należy kliknąć na jego okładkę. Otworzy się wtedy nowa karta w przeglądarce, gdzie można będzie zapoznać się z jego treścią.
![Grafika ukazuje przykładowy widok okładki e‑booka w tym materiale.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RzGCHeztJlxgG/1703283723/23ejtLQKk4HwErWiIf0Lg7uUHS8Nrlzz.png)
W e‑booku można znaleźć linki do materiałów multimedialnych spójnych tematycznie z tym materiałem. Aby poruszać się po e‑booku, wystarczy nacisnąć na przycisk odpowiadający interesującemu nas elementowi.
![Widok początkowy po wejściu w e‑booka. Na górze znajduje się tytuł lekcji, poniżej zaznaczone, że jest to e‑book, a poniżej spis treści.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1DOFqkWbeR1T/1703283724/1A34RSKuyUpYfq39CDyvKnGCoXCQWwoB.png)
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:
![Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające. Do wyboru jest dziesięć ćwiczeń wraz z ich tytułami.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R19M0Il7ob6t2/1703283724/2PvlN4by1IWcjsP5phTdWS3CbQye8H4B.png)
Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie. Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub jej wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. W przypadku błędnej odpowiedzi wyświetlona zostanie informacja wskazująca na materiał multimedialny, w którym można uzupełnić brakującą wiedzę.
![Widok przykładowego zadania z typem odpowiedzi prawda fałsz.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1bzaD5VHpqZX/1703283724/MF8lVQbB4MVSJ1AOdPfJ3xtlt5zryxo4.png)
Zarówno na nagłówku jak i po rozwinięciu, po prawej stronie polecenia, widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony, to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.
![Zdjęcie przedstawia oznaczenia poziomu trudności zadań. Widać trzy sześciokąty umieszczone obok siebie. Pierwszy z lewej jest zielony. Środek zielonej ikonki jest biały, z jednym fragmentem zielonym, który jest trójkątny. Jego podstawę tworzy jeden bok sześciokąta. Druga ikonka jest żółta. Jej jedna połowa jest biała, a druga żółta. Trzecia ikona jest czerwona. Cały jej środek jest czerwony.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1Xv1bCpjLhuN/1703283725/rFKvISdL7SmxfOkkY2K4GwLW1OAQ9S2c.png)
Słownik pojęć dla e‑materiału
SłownikSłownik posiada strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie.
![Grafika przedstawia filtrowanie pojęć za pomocą wyszukiwarki. Pod nagłówkiem "aby wyszukać pojęcie lub frazę występujące w słowniku, wpisz je w poniższą ramkę" znajduje się pole z poleceniem "filtruj pojęcie", a poniżej wyświetlają się szukane pojęcia z definicjami.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1BVeuOjXL1r7/1703283725/GPO56sUOivwLpNGvWLeRbMsshGE9No2x.png)
W górnej części słownika znajduje się pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Zamieszczone są w nim informacje o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przeniesienia się z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑zasobu oraz zawiera instrukcje, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przeniesienia się z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również spowodowane słabym łączem internetowym, co będzie odczuwalne zwłaszcza w przypadku prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D. Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści