Projekt "Znaczenie soczewki w moim aparacie fotograficznym"
Bardzo ważną rolę w aparacie fotograficznymaparacie fotograficznym spełnia układ optyczny. Jego głównym elementem jest soczewka. To ona powoduje, że promień światła odpowiednio się zakrzywia i pozostawia swój ślad na błonie światłoczułej (tak było w aparatach analogowych) lub na matrycy cyfrowej.
W trzyosobowej grupie, odszukajcie w zasobach sieci internet w jaki sposób światło przechodzi przez soczewkę. Dokonajcie również analizy powstawania obrazu powiększonego. Co to jest i jaki wpływ na powiększenie ma ogniskowa soczewki? Jakie urządzenia oprócz aparatów fotograficznych wykorzystują właściwości soczewek? Odpowiedzi na te pytania przedstawcie w prezentacji multimedialnej.
Ten projekt można zrealizować indywidualnie. W takim przypadku przejmij zadania wszystkich osób opisanych poniżej.
Zanim wykonacie projekt, upewnijcie się, że zaznajomiliście się z poniższymi materiałami:
Prawo autorskiePrawo autorskie
Zaawansowane wykorzystywanie zasobów internetuZaawansowane wykorzystywanie zasobów internetu
Wyszukiwanie informacji i elementów graficznych udostępnianych w internecie w otwartych zasobach edukacyjnychWyszukiwanie informacji i elementów graficznych udostępnianych w internecie w otwartych zasobach edukacyjnych
Tworzenie cyfrowych obrazkówTworzenie cyfrowych obrazków
Wprowadzanie danych do arkuszaWprowadzanie danych do arkusza
Tworzenie prezentacjiTworzenie prezentacji
Animacja wybranych elementów slajdówAnimacja wybranych elementów slajdów
Chmura cyfrowaChmura cyfrowa
Opis metody projektu edukacyjnego znajdziesz w materiale Wprowadzenie do realizacji projektów edukacyjnychWprowadzenie do realizacji projektów edukacyjnych.
Wasz projekt obejmuje następujące zadania:
Wyszukaj w zasobach sieci internetWyszukaj w zasobach sieci internet informacje na temat soczewek, ich właściwości i zastosowania.
W programie graficznymprogramie graficznym:
Narysuj w jaki sposób promienie światła przechodzą przez soczewki w zależności od ich kształtu.
W arkuszu kalkulacyjnymarkuszu kalkulacyjnym:
Wykonaj obliczeniaWykonaj obliczenia wielkości obrazu powstałego w wyniku zastosowania soczewki w zależności od jej ogniskowej.
Efekty obliczeń przedstaw na wykresiewykresie. Dobierz samodzielnie typ wykresu.
Przygotuj prezentację multimedialnąprezentację multimedialną przedstawiającą działanie soczewki i jej zastosowanie. W programie do tworzenia prezentacji:
Zaprojektuj strukturę prezentacji.
W prezentacji zaprojektuj slajd ukazujący w jaki sposób promień światła przechodzi przez soczewkę. Do tego celu zastosuj animację niestandardowąanimację niestandardową zwaną ścieżką ruchuścieżką ruchu.
Na kolejnych slajdach przedstaw: rodzaje soczewek, wielkości charakteryzujące soczewki, wykorzystanie soczewki w układzie optycznym aparatu fotograficznego, zastosowanie soczewek.
Zaprojektuj slajd, w którym umieścisz obliczenia i wykres wykonany w arkuszu kalkulacyjnym. Skorzystaj z możliwości kopiowania i wklejania obiektów pomiędzy dokumentami.
Wykonaj slajd, na którym umieścisz źródła pozyskanych informacji.
Rozmieść wszystkie elementy zachowując zasady dobrze skomponowanego obrazuskomponowanego obrazu.
W ramach sterowania prezentacjąsterowania prezentacją dobierz przejścia slajdówprzejścia slajdów.
Zapisz prezentację w wybranej lokalizacji na dysku swojego komputera.
Skopiuj plik z prezentacją do wirtualnego dyskuSkopiuj plik z prezentacją do wirtualnego dysku. Wcześniej uzgodnij z nauczycielem wybór tego dyskudysku. UdostępnijUdostępnij plik z prezentacją swojemu nauczycielowi.
Przygotujcie się do zaprezentowania swojej pracy. Przed wystąpieniem, sprawdźcie, czy wszystkie potrzebne urządzenia zostały podłączone do komputera.
Podział zadań:
Osoba pierwsza - wyszukiwanie potrzebnych informacji w zasobach sieci internet oraz przekazanie znalezionych danych osobie przygotowującej arkusz kalkulacyjny. Wykonanie tematycznej grafiki do prezentacji (punkty 1 i 2 z listy zadań);
Osoba druga - utworzenie arkusza kalkulacyjnego oraz opracowanie otrzymanych danych. Wykonanie potrzebnych obliczeń i stworzenie na ich podstawie wykresów (punkt 3 z listy zadań);
Osoba trzecia - utworzenie prezentacji na podstawie otrzymanych danych i grafik oraz udostępnienie jej na wirtualnym dysku (punkt 4 i 5 z listy zadań);
Wszystkie osoby - prezentacja wykonanej pracy (punkt 6 z listy zadań).
Wykorzystaj poniższe pole tekstowe do planowania pracy zespołu, przydzielania ról lub zapisywania pomysłów dotyczących prezentacji:
Do wykonania projektu potrzebujesz:
Stanowisko komputerowe wyposażone w:
program graficzny,
arkusz kalkulacyjny,
program do tworzenia prezentacji multimedialnych,
podłączenie do sieci internet dające możliwość wyszukiwania informacji w zasobach internetowych.
Wykonanie projektu przyczyni się do doskonalenia twoich umiejętności w zakresie:
wyszukiwania informacji w zasobach internetowych,
wykonywania rysunków za pomocą programu graficznego,
stosowania zasad kompozycji obrazu,
projektowania tabel w arkuszu kalkulacyjnym i wypełniania ich danymi,
projektowania prostych formuł w arkuszu kalkulacyjnym,
tworzenia wykresu,
zaprojektowania struktury prezentacji i wypełnienie jej niezbędnymi obiektami (tekstem i grafiką),
zaprojektowania animacji obiektów prezentacji,
zaprojektowania przejść slajdów,
prezentowania własnej pracy,
korzystania z wirtualnego dysku i udostępniania na nim danych.