Filozofia starożytna – wprowadzenie

Powszechnie przyjmuje się, że filozofia europejska narodziła się w VI w. p.n.e. za sprawą starożytnych Greków. Pierwszymi ośrodkami, w których rozwijało się myślenie filozoficzne, były zamorskie kolonie greckie rozrzucone w basenie Morza Śródziemnego. To tutaj, w miejscach oddalonych od macierzystej Grecji, gdzie podstawowym zajęciem mieszkańców stał się handel, doszło do zetknięcia się ze sobą wielu odmiennych kultur. Koloniści przejmowali wiedzę i różnego rodzaju umiejętności od sąsiednich ludów.

R1Vs5WoA9cY1o1
Ilustracja przedstawia mapę basenu Morza Śródziemnego. Ukazana jest na niej kolonizacja fenicka i grecka.  Fenicja w XI wieku przed naszą erą znajduje się na wschodnim wybrzeżu Morza Śródziemnego i obejmuje tereny dzisiejszego Libanu, zachodniej Syrii i północnego Izraela. W Fenicji znajdują się miasta Tyr, Sydon, Byblos i Arados. Są to fenickie miasta — metropolie, które zakładały kolonie. Obszary kolonizacji fenickiej obejmują następujące tereny: południowo-wschodnią część wyspy Cypr z miastem Amatos, wschodnia część wyspy Kreta z miastem Itanos, południową część wyspy Sardynia z miastem Carales, zachodnią część wyspy Sycylia z miastem Lylibajon, archipelag Baleary z miastem Palma, Afrykę Północną z miastami Tingis, Salde, Kartagina i Leptis Magną, południową część Hiszpanii z miastami Gades, Malaka i Abdera. Między koloniami na Morzu Śródziemnym poprowadzone są fenickie morskie szlaki handlowe. Grecja w VIII wieku przed naszą erą znajduje się na terenie dzisiejszej Grecji z miastami Sparta, Ateny, Korynt, Eretra, Chalkis, Megara (które zakładały kolonie), Delfy i Dodona (gdzie znajdowały się wyrocznie greckie wpływające na przebieg kolonizacji). Grecja znajduje się także na wybrzeżu Azji Mniejszej z miastami Mitylena, Fokaja, Milet (które zakładały kolonie), wyspie Rodos, wyspie Kreta z miastami Knossos i Gortyna (które zakładały kolonie) oraz na wyspie Cypr z miastem Salamis. Obszary kolonizacji greckiej są następujące: południowa część Włoch z miastami Neapolis, Kyme, Region, Kroton, Sybzaris i Tarent, południowa część wyspy Sycylia z miastami Akragas, Syrakuzy i Mylay, Północna Afryka z miastem Aleksandria w Egipcie i Cyrene, wschodnia część Hiszpanii z miastami Hemeroskopejon i Tarraco, południowa część Francji z miastem Massalia, wschodnia część wyspy Korsyka z miastem Alia, zachodnia część Włoch z miastami Populonia i Rzym (które zakładały kolonie), północna część Włoch z miastami Ankona, Adria i Melpum (Mediolanum), które zakładało kolonie, wchodnia część Półwyspu Bałkańskiego z miastami Tragurion, Epidamnos-Dyrrachium i Elatria, zachodnia część Półwyspu Bałkańskiego z miastami Olint, Abdera, obszar na brzegach Morza Czarnego z miastami Bizancjum, Apollonia, Odessos, Tyras, Olbia, Chersonez, Pantikapajon, Tanais, Teodozja, Fasis, Trapezunt, Synopa, Sesamos, południowy brzeg Azji Mniejszej z miastami Side i Mallos, zachodnia część Azji Mniejszej z miastami Kios i Chalkedon, nad rzeką Eufrat miasto Edessa (które zakładało kolonie). Między koloniami poprowadzone są greckie lądowe i morskie szlaki handlowe. Szlaki prowadzą również w głąb kontynentu europejskiego.
Grecja i basen Morza Śródziemnego, zanim w Europie pojawiła się filozofia.
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY-SA 3.0.

Termin „filozofia” pochodzi z języka greckiego i tłumaczymy go jako „umiłowanie mądrości” (gr. philos – miłośnik, sophia – mądrość). Tę pierwotną grecką mądrość możemy rozumieć zarówno jako zainteresowanie światem, próbę pozyskiwania wiedzy o świecie i zachodzących w nim zjawiskach, ale także jako dążenie do tego, aby nabytą w ten sposób wiedzę wykorzystywać w praktycznych zastosowaniach. Toteż u swego zarania filozofia była nauką. Zanim starożytni Grecy zajęli się filozofią, zdołali wcześniej wypracować cały system swoistych wierzeń religijnych. Ten stosunek do świata początkowo miał charakter przede wszystkim emocjonalny – był to zarazem lęk i zachwyt w obliczu niepojętych sił natury. Z czasem owe siły i różnorakie zjawiska przyrody ulegały personifikacji. W ten sposób pojawili się greccy bogowie. A zaraz potem mity, czyli opowieści (gr. mythos – słowo, mowa, opowieść) o narodzinach pierwszych bogów, a później całego licznego ich panteonu. Mity były opowieściami o charakterze poznawczym, miały objaśniać tajemnice świata i życia ludzkiego. Podobne zadania postawiła przed sobą filozofia, od momentu, kiedy się tylko pojawiła. Jaka zatem zachodzi różnica między mitami a filozofią? Po pierwsze, filozofia to stosunek zdecydowanie racjonalny. Po drugie, mity posługują się fikcją literacką, a filozofia dąży do ustalania faktów, czyli tego, co jest, co istnieje w rzeczywistości. Wydaje się, że filozofia mogła w dużej mierze wyrastać z mitów, w ten sposób, że podejmowała zawarte w nich intuicje, a następnie poddawała je racjonalizacji.

R15QyFgdMgitP
Na ilustracji przedstawiono greckiego boga mórz, jezior i rzek – Posejdona.
Według Hezjoda najpierw był chaos, potem ziemia, a dopiero potem bogowie. Bogowie zachowują się w sposób nieuporządkowany i często wpływają na świat natury, kierując się swoimi zachciankami. Takie podejście nie pozostawiało wiele miejsca na spekulacje na temat tego, jak powstał fizyczny kosmos, z czego się składa i co nadaje mu porządek. Homer zaś opisywał, jak bogowie czuwają nad ludzką działalnością, oceniają nasze zachowanie i narzucają swoje życzenia nam i światu naturalnemu według własnego uznania, często w sposób arbitralny.
Źródło: dostępny w internecie: Pixabay, domena publiczna.

Filozofię starożytną dzieli się na kilka okresów:

  1. Jako pierwszy wyróżnia się okres przedsokratejski trwający od VI do V wieku p.n.e. Myśliciele tego okresu koncentrowali się przede wszystkim na zagadnieniach kosmologicznych.

  2. Drugi okres, najczęściej nazywany klasycznym, przypada na stulecia V i IV p.n.e.; działali wtedy Sokrates i jego następcy, spośród wielu dwaj najważniejsi: Platon i Arystoteles.

  3. Od III w. p.n.e. datuje się okres hellenistyczny, który trwał do I w. p.n.e. W ciągu tych kilku stuleci doszło do wyodrębnienia się szkół filozoficznych, w których na pierwszy plan wysunęły się zagadnienia etyczne.

  4. Okres końcowy przypadający na stulecia od I p.n.e. do V n.e. to okres teofilozoficzny.

  5. Za symboliczną datę kończącą okres filozofii starożytnej można uznać rok 529 n.e., kiedy cesarz Justynian zlikwidował działającą w Atenach Akademię Platońską.

W niniejszym materiale zajmiemy się pierwszym okresem filozofii starozytnej: filozofią przedsokratejską.

Filozofia przedsokratejska

RBD81bk8sirTG1
-625 - -545 Tales – woda. -610 - -545 Anaksymander – bezkres. -585 - -525 Anaksymenes – powietrze. -570 - -497 Pitagoras – liczba. -540 - -480 Heraklit – ogień. -570 - -478 Ksenofanes – ziemia. -510 - -470 Parmenides – byt-jedno. -490 - -430 Zenon – paradoksy. -495 - -435 Empedokles – cztery żywioły. -500 - -428 Anaksagoras – zarodki. -460 - -350 Demokryt – atomy. -470 - -399 Sokrates

Mimo iż filozofia narodziła się w Grecji, to jednak jej kolebką nie była Grecja właściwa (Półwysep Bałkański i Peloponeski), lecz zamorskie kolonie. W Azji Mniejszej, zasiedlonej przez greckie plemię Jonów, do głównych ośrodków myśli filozoficznej urosły zamożne, kupieckie miasta MiletEfez. Drugim ważnym miejscem była, położona w południowej Italii i na Sycylii, tzw. Wielka Grecja, swego czasu skolonizowana przez plemię Dorów. Wczesna filozofia rozwijała się tu w takich miastach jak Elea czy Akragas. Dopiero w V w. p.n.e. stolicą filozofii stały się Ateny, dzięki działającym tu Anaksagorasowi, Sokratesowi, Platonowi i Arystotelesowi. Owe miasta – państwa (gr. polis), położone z dala od ziem macierzystych, zdane były najczęściej na samorządność i samowystarczalność; ich mieszkańcy musieli wykazać się ponadprzeciętną przedsiębiorczością i pomysłowością, potrafili myśleć praktycznie, ale także abstrakcyjnie. Kres świetności kultury jońskiej przyniosły dopiero wojny z Persją.

RlRa14n5KWTMD1
Ilustracja składa się z trzech części. Pierwsza część po lewej stronie przedstawia rysunek popiersia dojrzałego mężczyzny. Jest ustawiony na wprost widza. Ma pociągłą twarz z gęstą brodą i wąsami, zmarszczkami na czole, głęboko osadzonymi oczami oraz krótkimi włosami. Druga część po środku przedstawia portret starszego mężczyzny. Trzyma przed sobą kartkę z tekstem, którą czyta. Ma pociągłą twarz ze zmarszczkami, wydatnym nosem, gęstą, siwą brodą oraz wąsami. Ma krótkie, ciemnosiwe włosy. Ubrany jest w jasną koszulę z czarnym nakryciem. Trzecia część ilustracji po prawej stronie przedstawia rysunek lewego profilu dojrzałego mężczyzny. Ma długą, gęstą brodę, długie, falowane włosy z założoną opaską oraz duże oczy. Ubrany jest w togę. Pod spodem jest napis po łacinie.
Od lewej: Tales, Anaksymander i Anaksymenes – filozofowie, którzy przenieśli zainteresowania ze świata bogów na naturę. Przyjmujemy, że filozofia jako próba rozumowego wyjaśnienia świata powstała wraz z Talesem. Anaksymander został przedstawiony jako autor pierwszego dzieła filozoficznego, znanego pod tytułem O naturze lub O przyrodzie.
Co łączy filozofów okresu przedsokratejskiego? Zainteresowanie przyrodą poszukiwanie tzw. zasady rzeczywistości, arché, a także podejmowanie problematyki ruchu i zmiany. Począwszy od Sokratesa, filozofia odeszła od problematyki przyrodniczej, zajmując się etyką i antropologią.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Filozofia grecka u swych początków była przede wszystkim pytaniem o świat (rozumiany jako kosmos i przyroda), w szczególności o jego pochodzenie. Starożytni Grecy, patrząc na otaczający ich świat, widzieli, iż jest on miejscem niepoliczalnej różnorodności form oraz nieustających zmian. Równocześnie byli przekonani, że wszystko, co istnieje, musi posiadać jakąś wspólną prazasadę, praprzyczynę, swój początek, że da się wskazać jednolite, pierwotne pratworzywo, z którego wykształciło się to, co istnieje. Ten prapoczątek, prazasadę, pramaterię nazywali po grecku arché. Ponadto poszukiwali przyczyn wszelkich zmian zachodzących w świecie, czyli stawiali pytanie o źródło ruchu. Jako pierwsi pytania o początek i o pratworzywo świata postawili trzej pochodzący z Miletu myśliciele reprezentujący tak zwaną jońską filozofię przyrody: Tales, Anaksymander i Anaksymenes. Filozofię w duchu religijno‑mistycznym zainicjowali pitagorejczycy. Następnie zarysowały się dwa przeciwstawne stanowiska z jednej strony Heraklita, z drugiej Parmenidesa i eleatów. Próby ich pogodzenia podjęli się Empedokles, Anaksagoras i Demokryt.

RAIjLRSed1zdE1
Niestety, żadne z dzieł pierwszych filozofów nie przetrwało w stanie nienaruszonym. Mamy do wglądu jedynie streszczenia, krótkie cytaty i odniesienia do ich dzieł, zawarte w pismach późniejszych filozofów.
Źródło: faktor1komma5, Ruiny amfiteatru w Milecie., Flickr, licencja: CC BY 2.0.
Tales z Miletu
RINiI8aiGxZua1
Talesa doceniono również jako astronoma, gdy przewidział zaćmienie Słońca 28 maja 585 roku przed Chrystusem. Dokonał tego mimo że nie posiadał wiedzy o tym, że ziemia jest okrągła.
Źródło: Luc Viatour, Całkowite zaćmienie słońca., Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Zainteresowany nauką Tales zajmował się zagadnieniami kosmologicznymi. Pytał o pochodzenie świata i o to, co jest jego tworzywem. Wyobrażał sobie, że ziemia jak kłoda unosi się na niewyobrażalnie rozległym obszarze wodnym. Być może inspirował się tutaj mitologią babilońską i egipską, w których budowa wszechświata przedstawiana była w podobny sposób. Jego teza naczelna brzmiała: „wszystko jest wodą”. To znaczy, wszystko, co istnieje, pochodzi z wody i z wody się składa. Wskazywał tym samym na wodę jako prapoczątek i pratworzywo świata. Dlaczego akurat woda? Do takiego przekonania doszedł Tales najprawdopodobniej na podstawie obserwacji zjawisk zachodzących w przyrodzie. Zasługa Talesa polegała na tym, że zainicjował myślenie filozoficzne, próbujące znaleźć wytłumaczenie dla zjawisk zachodzących w przyrodzie, bez odwoływania się do mitologii. Postawił pytania, do których nawiązali kolejni przedstawiciele jońskiej filozofii przyrody.

Więcej o Talesie dowiesz się z materiału „Pierwszy filozof”.

Anaksymander z Miletu

„Bezkres” jako początek wszechrzeczy
Anaksymander jako pierwszy posłużył się określeniem arché, oznaczającym w języku greckim początek, źródło, zasadę wszechrzeczy. Stworzył pierwszą kosmogonię, która nie odwoływała się do mitologii. Owym prapoczątkiem i prazasadą nie był któryś z tzw. żywiołów (tak jak woda u Talesa), tylko „bezkres” (ápeiron). Pojmował on ápeiron jako coś wiecznego, bezgranicznego, nieokreślonego ilościowo i jakościowo, jako coś, z czego powstało wszystko, co istnieje. Było to zarazem jakieś niezróżnicowane, jednorodne tworzywo, w którym znajdowały się doskonale wymieszane ze sobą elementy. Ponieważ ápeiron był wieczny i niezniszczalny, najprawdopodobniej filozof traktował go jako coś boskiego. Niewykluczone, że nawiązywał w tym miejscu Anaksymander do mitu spisanego przez Hezjoda o świecie wyłaniającym się z Chaosu.
Wieczny wir
Właściwością bezkresu jest wieczny ruch, czy też wir, który sprawia, że w procesie kształtowania się świata stopniowo wyłaniają się przeciwieństwa, najpierw jakościowe: ciepło i zimno, suchość i wilgoć, a potem materialne: różne stany skupienia materii i w końcu cztery żywioły: ziemia, woda, powietrze i ogień.
Teoria nieskończonych światów
Wychodząc z założenia, że proces przemian zachodzących w przyrodzie ma charakter cykliczny, postawił Anaksymander tezę o istnieniu niezliczonych światów bądź następujących po sobie w czasie, bądź też występujących obok siebie, równolegle w czasie.
Teoria ewolucjonizmu
Swoje teorie kosmologiczne próbował także zastosować filozof w przyrodoznawstwie. Za ich pomocą starał się wyjaśnić proces powstawania zjawisk meteorologicznych (wiatru, śniegu, deszczu, powodzi, suszy). Zastanawiał się także nad pochodzeniem ludzi i zwierząt i doszedł do przekonania, że zwierzęta lądowe pochodzą od morskich, a ludzie wywodzą się od innych gatunków zwierząt.

Więcej o Anaksymandrze dowiesz się z materiału „Anaksymander z Miletu”.

Anaksymenes z Miletu

Powietrze jako arché
Anaksymenes w swoich koncepcjach filozoficznych przejął wiele od poprzedników: Talesa i Anaksymandra. Za arché uznał ponownie jeden z żywiołów – powietrze (gr. aer), które przypomina trochę bezkres Anaksymandra, gdyż jest nieograniczoną przestrzenią. Zauważa Anaksymenes (podobnie jak Tales w przypadku wody), że powietrze jako pośredni stan skupienia łatwo przechodzi w inne stany. Gdy się zagęszcza wskutek obniżenia temperatury, wyłaniają się kolejno: wiatr, chmura, woda, ziemia, kamień. Gdy pod wpływem ciepła rozrzedza się, powstaje ogień. Procesy zagęszczania i rozrzedzania powodują ruch powietrza. A tam, gdzie ruch (wiemy to od Talesa), tam też życie, i dalej – tam, gdzie życie, tam działająca dusza. Anaksymenes, wprowadzał co prawda terminologiczne rozróżnienie między powietrzem (aer) a tchnieniem życia (pneuma), jednakże oba te pojęcia uważał za tożsame. Powietrze jest tchnieniem, które przenika świat i człowieka, podtrzymując w ten sposób funkcje życiowe. Świat i człowiek zbudowani są zatem z tego samego tworzywa, kierowani przez tę samą siłę, podlegający identycznym procesom i prawom natury. Po raz pierwszy z taką konsekwencją zarysowana została analogia między światem i człowiekiem, między mikrokosmosem i makrokosmosem, do której późniejsi myśliciele i naukowcy będą odwoływać się po wielekroć.

Więcej o Anaksymenesie dowiesz się z materiału „Anaksymenes i szkoła milezyjska”.

Pitagoras i pitagorejczycy
R1Xg2g5uVnBP81
Tetraktys przypomina powstałą dużo później estetyczną zasadę złotego podziału, opracowaną przez Euklidesa. w obu przypadkach przedmioty o specjalnych proporcjach mają naturalne piękno lub równowagę.
Źródło: Tetraksys, domena publiczna.

Arche jako liczba
Pitagoras utrzymywał, że to liczby i relacje matematyczne leżą u podstaw rzeczywistości. Pitagorejskie teorie dotyczące harmonii, proporcji i symetrii stworzyły fundament pod rozwój sztuki greckiej i nauki o człowieku. Zasługą pitagorejczyków jest stworzenie tetraktysu. Jest to dziesięć punktów rozmieszczonych w czterech rzędach. Cztery rzędy reprezentują ziemię, powietrze, ogień i wodę, a różne kombinacje punktów generują ważne liczby i proporcje. Pitagoras twierdził, że kosmos jest ułożony w takich proporcjach związanych z tetraktysem. Dowodził też, doskonałym przykładem tego, jak proporcje i harmonijna struktura są ze sobą powiązane, jest muzyka.

Więcej o Pitagorasie i pitagorejczykach dowiesz się z materiału „Słownik filozoficzny: poglądy Pitagorasa i Pitagorejczyków”.

Heraklit z Efezu
R147tZlVLG8LH1
Heraklit nazywany był „Ciemnym” lub „Płaczącym Filozofem” ze względu na trudny styl piśmiennictwa oraz oraz samotne życie, które prowadził.
Źródło: Johannes Moreelse, Heraklit, 1630, domena publiczna.

Heraklit, przedstawiciel szkoły jońskiej, twierdził, że ciągle zmieniający się świat wokół nas jest utrzymywany razem dzięki jednoczącej zasadzie, którą nazwał logosemlogoslogosem. Wyprowadził z teorii Anaksymandra prawo zmienności świata. Uznał, że wszystko na świecie nieustannie się zmienia. Rzeczy rosną, gniją, powstają, rozpadają się. Gdy rzeczy się zmieniają, pojawiają się przeciwstawne tendencje: „Zimne rzeczy nagrzewają się, to co ciepłe stygnie, mokre wysycha, a suche wilgotnieje”. Najważniejszą cechą świata jest więc ciągła zmiana. Według Heraklita istnieje jednoczący plan – logos, który leży u podstaw wszystkich naturalnych zmian i harmonizuje je. Heraklit utożsamił uporządkowaną strukturę logosu z żywiołem ognia.

Więcej o Heraklicie dowiesz się z materiału „Słownik filozoficzny: poglądy Heraklita z Efezu”.

Parmenides z Elei

Teoria jednego i stałego bytu
Parmenides – w przeciwieństwie do swoich poprzedników – był przekonany, że jeśli coś jest, nie może stać się czymś innym. Dlatego też Heraklitejskie prawo zmienności i obraz świata jako rzeki jest według niego tylko złudzeniem. To, co istnieje, nazywamy bytem, to, co nie istnieje – niebytem. Byt jest od zawsze, nie ma początku i jest wieczny. Niebytu zaś nie ma. Byt nie może stać się niebytem. Coś, co istnieje, nie może nagle przestać istnieć i stać się czymś innym. Nie ma zatem zmienności. Byt jest ciągły, nieruchomy, niezmienny, niepodzielny, niezróżnicowany. Ruch jest niemożliwy, ponieważ nie istnieje coś takiego jak próżnia, czyli wolna przestrzeń. Prawdziwy byt jest jeden, dlatego Parmenides nadał mu imię „Jedno”.
Z tej teorii bytu wynikały bardzo poważne konsekwencje dotyczące specyfiki ludzkiego poznania. Zmysły podpowiadają przecież, że w świecie zachodzą zmiany. Parmenides uważał jednak, iż prawdziwy obraz bytu uzyskuje się nie na podstawie obserwacji zjawisk, tylko na drodze analizy rozumowej. Byt oddzielił od zjawiska – takie ujęcie stanowić będzie podwaliny filozofii od Platona aż po Kanta. Człowiek może myśleć o tym, co jest, czyli o bycie, natomiast o tym, czego nie ma, czyli o niebycie, nie jest w stanie pomyśleć. Za sprawą Parmenidesa nastąpiło wyraźne odróżnienie poznania zmysłowego od rozumowego. Doświadczenie przestało być źródłem niezawodnej prawdy, ta stała się domeną rozumu.

Więcej o Parmenidesie dowiesz się z materiału „Parmenides i początki Eleatów”.

Zenon z Elei
RfpnJmQHCBS6I1
Zenon udowadniał, że manifestująca się w świecie różnorodność jest iluzją, a rzeczywistość składa się z niezmiennej i wiecznej jedności. Głównym problemem, z którymi mierzył się filozof, była negacja wielości oraz ruchu.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Twierdzeń Parmenidesa bronił Zenon. Celem jego pracy było porzucenie świata pozorów, w który wszyscy wierzą; w to, że świat zawiera wielość rzeczy, że rzeczy na świecie przechodzą zmiany: powstają, zmieniają się, znikają. Zenon przedstawił więc serię paradoksów, które pokazują niemożliwość ruchu lub jakiejkolwiek innej zmiany, a tym samym pokazują absurd tak zwanego „zdroworozsądkowego” widzenia świata. Tak więc ci, którzy nie zgadzają się z teorią Parmenidesa o Jednym, broniąc pozorów zdrowego rozsądku, napotkają większe trudności niż ci, których starali się uniknąć. Krótko mówiąc, Zenon starał się udowodnić, że poglądy ludzi na świat są bardziej absurdalne niż pogląd Parmenidesa na byt - Jedno.

Więcej o Zenonie z Elei dowiesz się z materiału „Argumentacja Zenona”.

Empedokles z Akragas

Teoria czterech żywiołów świata
Empedokles znał osiągnięcia swoich poprzedników: jońskich filozofów przyrody, pitagorejczyków i eleatów. Próbował doprowadzić do pogodzenia z jednej strony Heraklita, z jego teorią zmieniającej się rzeczywistości, a z drugiej Parmenidesa, zwolennika poglądu, że byt jest jeden, stały i niezmienny. Kompromisowo przyjmował, że byt jest wieczny i niezmienny, ale nie jednorodny. Zakładał bowiem istnienie czterech podstawowych wiecznych i niezmiennych składników, „korzeni wszechświata”, później przyjęła się nazwa „pierwiastków”; były to cztery żywioły świata: woda, powietrze (eter), ogień i ziemia. Z tych czterech pierwotnych elementów wskutek ich wymieszania powstają bardziej złożone rodzaje materii, które mogą podlegać procesom powstawania i rozpadu.
Dwie siły: miłość i nienawiść Mieszanie się niezmiennych żywiołów zachodzi w różnych proporcjach, z czego wynikają różnice w stanie skupienia materii (stały, płynny, gazowy, ogniowy). Cały ten proces przypomina pracę malarza, który na palecie miesza ze sobą różne farby, aby uzyskać odpowiednią barwę. Co jest jednak odpowiedzialne za sam proces mieszania się żywiołów? Dwie naturalne w przyrodzie siły: Miłość (philia) i Nienawiść (neikos), które sprawiają, że elementy przyciągają się i odpychają od siebie.

Więcej o Empedoklesie dowiesz się z materiału „Koncepcja czterech żywiołów Empedoklesa”.

Anaksagoras z Kladzomen

Anaksagoras przyjmował za Parmenidesem, że byt jest niezmienny i to, co jest, nie może przestać być. Z kolei od Empedoklesa przejął przekonanie, że materia składa się z niezmiennych składników. Drugą z tych teorii uzupełnił jednak o znaczącą obserwację. Otóż uznał on, iż istnieje nieskończona ilość takich składników, złożonych z nieskończonej ilości „nasion”, czy też „zarodków”, które można dzielić w nieskończoność na coraz mniejsze elementy. W ten sposób – według Anaksagorasa – w każdej rzeczy znajdują się wszystkie składniki świata (czyli nieskończona ich ilość). Powstawanie i ginięcie w przyrodzie polega na łączeniu się i rozdzielaniu wiecznych, niezliczonych, nieskończenie małych zarodków, które różnią się tylko jakością, czyli np. kształtem, barwą czy smakiem. Ponieważ zarodki te rozmieszczone są w rzeczach w różnych proporcjach, to i rzeczy są różnorodne.
Teoria ducha niezależnego od materii
Anaksagoras jako pierwszy dokonał rozróżnienia między materią a duchem pojmowanym jako intelektualna siła, czyli jako rozum. Według niego pierwotna materia, składająca się z nieskończonej i biernej mieszaniny zarodków, została wprawiona w ruch przez rozum (nous), a w wyniku jego działania z chaosu wyłonił się kosmos. Światem rządzi zatem rozum. Nous – w przeciwieństwie do Heraklitejskiego logosu – jest siłą działającą poza i ponad przyrodą, niezależnie i samodzielnie. W ten sposób Anaksagoras zerwał z koncepcją hylozoizmu.

Demokryt z Abdery

Demokryt przejął od Parmenidesa założenie o niezmiennym bycie oraz przekonanie, że teorie naukowe muszą podążać za doświadczeniem. Doświadczenie jest z kolei najważniejsze dla poznania, ponieważ opiera się na działaniu zmysłów, które dostarczają informacji o własnościach rzeczy. Demokryt rozwijał atomistyczną teorię materii, której autorem był Leukippos. Według tej teorii materia jest zbudowana z atomów (gr. atomos – niepodzielny). Atomy to najmniejsze, niepodzielne i niewidzialne dla człowieka cząstki, różniące się między sobą wielkością i ciężarem. Taka perspektywa przypomina stanowisko Empedoklesa, lecz różni się tym, że cząstki posiadają cechy ilościowe, a nie jak jakościowe. Dla Empedoklesa istniały cztery rodzaje materii: ziemia, ogień, powietrze i woda, które po zmieszaniu tworzyły materię. Demokryt zaś twierdził, że materia i żywioły tworzą się z połączenia atomów. Teoria Demokryta różniła się również od przekonań Anaksagorasa, który uważał, że zarodki budujące świat są niezmienne, a wszystko jest jedynie ich ilościowym złożeniem. Demokryt twierdził, że atomy różnią się od siebie kształtem (A, N), porządkiem (AN i NA) i położeniem (N i Z). Wszystkie są potencjalnie przygotowane do tworzenia połączeń między sobą przy pomocy haczyków rozmieszczonych na powierzchni. Jedną z głównych własności atomów jest ruch, który odbywa się w próżni (kenon). Tam atomy zderzają się, odbijają od siebie lub łączą za pomocą haczyków.

Więcej o Demokrycie dowiesz się z materiału „Poglądy Demokryta z Abdery”.

Wpływ na filozofię późniejszą

Od przedsokratyków zaczęła się cała długa i nieprzerwana tradycja filozofii europejskiej. Tales zapoczątkował myślenie filozoficzne, stawiając pytanie o zasadę wszelkich zjawisk w świecie. Anaksymander rozwinął myśl swego nauczyciela, opisując na sposób naukowy arché świata i powstanie życia na Ziemi. Jego koncepcja walki przeciwieństw znalazła kontynuację u Heraklita, Parmenidesa, Empedoklesa, Anaksagorasa i u pitagorejczyków. Heraklit wyprowadzi z tego prawo zmienności świata, które przejmie potem Platon, a odległym jego echem będzie teza XX‑wiecznego filozofa, Henri Bergsona, o przenikającym całą rzeczywistość „pędzie życia” (franc. élan vitalélan vitalélan vital).

R18D1xI7xTh0P1
Vladimir Borovikovsky, Święty Jan Ewangelista, 1804–1809
Teoria logosu zyskała wielu zwolenników. Nawiązał do niej chociażby jeden z autorów Nowego Testamentu, Jan, w prologu swojej ewangelii, zaczynającym się od słów: „Na początku było Słowo”. Zbliżona do tej teorii była również pitagorejska koncepcja liczby jako zasady świata.

Heraklit uznawany jest często za prekursora przełomu humanistycznego w filozofii; nadał bowiem myśleniu charakter introspekcji, skierował zainteresowanie człowieka na siebie samego. Ten kierunek dociekań podejmą niebawem sofiści i Sokrates. Opozycję wobec Heraklita stworzyli filozofowie ze szkoły eleackiej. Jednakże Platon w swoich dociekaniach metafizycznych będzie próbował pogodzić ze sobą obie tezy: Heraklita o zmienności świata i Parmenidesa o jedności bytu. Coraz wyraźniejsza stawała się różnica między tym, co postrzegane, a tym, co myślane. Heraklit i eleaci jako jedni z pierwszych dokonali rozróżnienia między poznaniem zmysłowym a poznaniem rozumowym. Zasługą Zenona z Elei było to, że wprowadził do filozofii metodę dialektyczną, którą rozwiną następnie Sokrates i Platon, sporym wyzwaniem intelektualnym stały się także jego paradoksy ruchu, dyskutowane jeszcze przez Kartezjusza, Leibniza, Kanta, Milla, Bergsona i Russella.

Człowiekiem, podobnie jak Heraklit, interesowali się pitagorejczycy; ich antropologiczny dualizm duszy i ciała, wiara w metempsychozę i nieśmiertelność duszy stały się dla Platona podstawą koncepcji człowieka i jego przeznaczenia. Natomiast obmyślony przez nich model wszechświata z ciałami niebieskimi krążącymi wokół ognistego środka, chociaż zastąpiony najpierw przez Arystotelesa, a potem w II w. n.e. przez Ptolemeusza układem geocentrycznym, przez stulecia będzie utwierdzał astronomów w przekonaniu o harmonijnym funkcjonowaniu kosmosu, aż wreszcie na początku XVI w. zainspiruje Mikołaja Kopernika do stworzenia heliocentrycznej koncepcji budowy wszechświata. Pitagorejskie teorie dotyczące harmonii, proporcji i symetrii stworzyły fundament pod rozwój sztuki greckiej i nauki o pięknie ciała ludzkiego. Empedokles, formułując naukę o temperamentach powiązanych z żywiołami, zainicjował rozwój psychologii, medycyny i alchemii, był też twórcą pierwszej teorii ewolucji gatunków, rozwiniętej w XIX w. przez Karola Darwina. Anaksagorasa uważa się za pierwszego myśliciela, który zapoczątkował tzw. dualizm ontologiczny materii i ducha, do jego poglądów nawiążą zarówno Platon, jak i Arystoteles. Najbardziej doskonały system filozoficzny przed Platonem stworzył Demokryt. Jego koncepcje przyrodoznawcze i etyczne kontynuował później na przełomie IV i III w. p.n.e. Epikur. Mniej więcej w tym samym czasie sceptycy podejmą epistemologiczny krytycyzm zainicjowany przez Demokryta. Twórczemu rozwinięciu poddana zostanie atomistyczna teoria materii, najpierw przez Epikura, w XVII w. przez francuskiego księdza Piotra Gassendi. Nowoczesna teoria atomizmu narodzi się w ciągu XIX w. za sprawą fizyków Johna Daltona, Dymitra Mendelejewa i szeregu szczegółowych odkryć naukowych.

Polecenie 1

Czy potrafisz odnaleźć jeszcze inne nawiązania do filozofów przedsokratejskich w myśli filozoficznej i naukowej?

RFuA7iLnyjzAi
(Uzupełnij).

Sprawdź swoją wiedzę o presokratykach, rozwiązując test w materiale „Co wiesz o presokratykach?”.

Słownik

apeiron
apeiron

(gr. [to, co jest] nieograniczone, bezgraniczne, nieskończone lub nieokreślone) pojęcie wprowadzone przez Anaksymandra na określenie nieskończonej, nieokreślonej, pozbawionej jakości i będącej w wiecznym ruchu materii

arché
arché

(gr. zasada, przyczyna, władza) w filozofii przedsokratejskiej pojęcie oznaczające praprzyczynę wszystkich bytów i podstawowy składnik rzeczywistości; oznacza również zasadę oraz prasubstancję, z której powstały wszystkie rzeczy

élan vital
élan vital

(fr. pęd życiowy) według filozofii H. Bergsona wewnętrzna siła rzeczywistości, będąca źródłem i motorem jej rozwoju, twórczej ewolucji

logos
logos

(gr. logos – słowo, rozum, myśl) wieloznaczne pojęcie będące synonimem słowa, rozumienia, rozumu, zasady porządkowania, prawa rządzącego rzeczywistością