Przeczytaj
Filozofia starożytna – wprowadzenie
Powszechnie przyjmuje się, że filozofia europejska narodziła się w VI w. p.n.e. za sprawą starożytnych Greków. Pierwszymi ośrodkami, w których rozwijało się myślenie filozoficzne, były zamorskie kolonie greckie rozrzucone w basenie Morza Śródziemnego. To tutaj, w miejscach oddalonych od macierzystej Grecji, gdzie podstawowym zajęciem mieszkańców stał się handel, doszło do zetknięcia się ze sobą wielu odmiennych kultur. Koloniści przejmowali wiedzę i różnego rodzaju umiejętności od sąsiednich ludów.
Termin „filozofia” pochodzi z języka greckiego i tłumaczymy go jako „umiłowanie mądrości” (gr. philos – miłośnik, sophia – mądrość). Tę pierwotną grecką mądrość możemy rozumieć zarówno jako zainteresowanie światem, próbę pozyskiwania wiedzy o świecie i zachodzących w nim zjawiskach, ale także jako dążenie do tego, aby nabytą w ten sposób wiedzę wykorzystywać w praktycznych zastosowaniach. Toteż u swego zarania filozofia była nauką. Zanim starożytni Grecy zajęli się filozofią, zdołali wcześniej wypracować cały system swoistych wierzeń religijnych. Ten stosunek do świata początkowo miał charakter przede wszystkim emocjonalny – był to zarazem lęk i zachwyt w obliczu niepojętych sił natury. Z czasem owe siły i różnorakie zjawiska przyrody ulegały personifikacji. W ten sposób pojawili się greccy bogowie. A zaraz potem mity, czyli opowieści (gr. mythos – słowo, mowa, opowieść) o narodzinach pierwszych bogów, a później całego licznego ich panteonu. Mity były opowieściami o charakterze poznawczym, miały objaśniać tajemnice świata i życia ludzkiego. Podobne zadania postawiła przed sobą filozofia, od momentu, kiedy się tylko pojawiła. Jaka zatem zachodzi różnica między mitami a filozofią? Po pierwsze, filozofia to stosunek zdecydowanie racjonalny. Po drugie, mity posługują się fikcją literacką, a filozofia dąży do ustalania faktów, czyli tego, co jest, co istnieje w rzeczywistości. Wydaje się, że filozofia mogła w dużej mierze wyrastać z mitów, w ten sposób, że podejmowała zawarte w nich intuicje, a następnie poddawała je racjonalizacji.
Filozofię starożytną dzieli się na kilka okresów:
Jako pierwszy wyróżnia się okres przedsokratejski trwający od VI do V wieku p.n.e. Myśliciele tego okresu koncentrowali się przede wszystkim na zagadnieniach kosmologicznych.
Drugi okres, najczęściej nazywany klasycznym, przypada na stulecia V i IV p.n.e.; działali wtedy Sokrates i jego następcy, spośród wielu dwaj najważniejsi: Platon i Arystoteles.
Od III w. p.n.e. datuje się okres hellenistyczny, który trwał do I w. p.n.e. W ciągu tych kilku stuleci doszło do wyodrębnienia się szkół filozoficznych, w których na pierwszy plan wysunęły się zagadnienia etyczne.
Okres końcowy przypadający na stulecia od I p.n.e. do V n.e. to okres teofilozoficzny.
Za symboliczną datę kończącą okres filozofii starożytnej można uznać rok 529 n.e., kiedy cesarz Justynian zlikwidował działającą w Atenach Akademię Platońską.
W niniejszym materiale zajmiemy się pierwszym okresem filozofii starozytnej: filozofią przedsokratejską.
Filozofia przedsokratejska
Mimo iż filozofia narodziła się w Grecji, to jednak jej kolebką nie była Grecja właściwa (Półwysep Bałkański i Peloponeski), lecz zamorskie kolonie. W Azji Mniejszej, zasiedlonej przez greckie plemię Jonów, do głównych ośrodków myśli filozoficznej urosły zamożne, kupieckie miasta Milet i Efez. Drugim ważnym miejscem była, położona w południowej Italii i na Sycylii, tzw. Wielka Grecja, swego czasu skolonizowana przez plemię Dorów. Wczesna filozofia rozwijała się tu w takich miastach jak Elea czy Akragas. Dopiero w V w. p.n.e. stolicą filozofii stały się Ateny, dzięki działającym tu Anaksagorasowi, Sokratesowi, Platonowi i Arystotelesowi. Owe miasta – państwa (gr. polis), położone z dala od ziem macierzystych, zdane były najczęściej na samorządność i samowystarczalność; ich mieszkańcy musieli wykazać się ponadprzeciętną przedsiębiorczością i pomysłowością, potrafili myśleć praktycznie, ale także abstrakcyjnie. Kres świetności kultury jońskiej przyniosły dopiero wojny z Persją.
Filozofia grecka u swych początków była przede wszystkim pytaniem o świat (rozumiany jako kosmos i przyroda), w szczególności o jego pochodzenie. Starożytni Grecy, patrząc na otaczający ich świat, widzieli, iż jest on miejscem niepoliczalnej różnorodności form oraz nieustających zmian. Równocześnie byli przekonani, że wszystko, co istnieje, musi posiadać jakąś wspólną prazasadę, praprzyczynę, swój początek, że da się wskazać jednolite, pierwotne pratworzywo, z którego wykształciło się to, co istnieje. Ten prapoczątek, prazasadę, pramaterię nazywali po grecku arché. Ponadto poszukiwali przyczyn wszelkich zmian zachodzących w świecie, czyli stawiali pytanie o źródło ruchu. Jako pierwsi pytania o początek i o pratworzywo świata postawili trzej pochodzący z Miletu myśliciele reprezentujący tak zwaną jońską filozofię przyrody: Tales, Anaksymander i Anaksymenes. Filozofię w duchu religijno‑mistycznym zainicjowali pitagorejczycy. Następnie zarysowały się dwa przeciwstawne stanowiska z jednej strony Heraklita, z drugiej Parmenidesa i eleatów. Próby ich pogodzenia podjęli się Empedokles, Anaksagoras i Demokryt.
Wpływ na filozofię późniejszą
Od przedsokratyków zaczęła się cała długa i nieprzerwana tradycja filozofii europejskiej. Tales zapoczątkował myślenie filozoficzne, stawiając pytanie o zasadę wszelkich zjawisk w świecie. Anaksymander rozwinął myśl swego nauczyciela, opisując na sposób naukowy arché świata i powstanie życia na Ziemi. Jego koncepcja walki przeciwieństw znalazła kontynuację u Heraklita, Parmenidesa, Empedoklesa, Anaksagorasa i u pitagorejczyków. Heraklit wyprowadzi z tego prawo zmienności świata, które przejmie potem Platon, a odległym jego echem będzie teza XX‑wiecznego filozofa, Henri Bergsona, o przenikającym całą rzeczywistość „pędzie życia” (franc. élan vitalélan vital).
Heraklit uznawany jest często za prekursora przełomu humanistycznego w filozofii; nadał bowiem myśleniu charakter introspekcji, skierował zainteresowanie człowieka na siebie samego. Ten kierunek dociekań podejmą niebawem sofiści i Sokrates. Opozycję wobec Heraklita stworzyli filozofowie ze szkoły eleackiej. Jednakże Platon w swoich dociekaniach metafizycznych będzie próbował pogodzić ze sobą obie tezy: Heraklita o zmienności świata i Parmenidesa o jedności bytu. Coraz wyraźniejsza stawała się różnica między tym, co postrzegane, a tym, co myślane. Heraklit i eleaci jako jedni z pierwszych dokonali rozróżnienia między poznaniem zmysłowym a poznaniem rozumowym. Zasługą Zenona z Elei było to, że wprowadził do filozofii metodę dialektyczną, którą rozwiną następnie Sokrates i Platon, sporym wyzwaniem intelektualnym stały się także jego paradoksy ruchu, dyskutowane jeszcze przez Kartezjusza, Leibniza, Kanta, Milla, Bergsona i Russella.
Człowiekiem, podobnie jak Heraklit, interesowali się pitagorejczycy; ich antropologiczny dualizm duszy i ciała, wiara w metempsychozę i nieśmiertelność duszy stały się dla Platona podstawą koncepcji człowieka i jego przeznaczenia. Natomiast obmyślony przez nich model wszechświata z ciałami niebieskimi krążącymi wokół ognistego środka, chociaż zastąpiony najpierw przez Arystotelesa, a potem w II w. n.e. przez Ptolemeusza układem geocentrycznym, przez stulecia będzie utwierdzał astronomów w przekonaniu o harmonijnym funkcjonowaniu kosmosu, aż wreszcie na początku XVI w. zainspiruje Mikołaja Kopernika do stworzenia heliocentrycznej koncepcji budowy wszechświata. Pitagorejskie teorie dotyczące harmonii, proporcji i symetrii stworzyły fundament pod rozwój sztuki greckiej i nauki o pięknie ciała ludzkiego. Empedokles, formułując naukę o temperamentach powiązanych z żywiołami, zainicjował rozwój psychologii, medycyny i alchemii, był też twórcą pierwszej teorii ewolucji gatunków, rozwiniętej w XIX w. przez Karola Darwina. Anaksagorasa uważa się za pierwszego myśliciela, który zapoczątkował tzw. dualizm ontologiczny materii i ducha, do jego poglądów nawiążą zarówno Platon, jak i Arystoteles. Najbardziej doskonały system filozoficzny przed Platonem stworzył Demokryt. Jego koncepcje przyrodoznawcze i etyczne kontynuował później na przełomie IV i III w. p.n.e. Epikur. Mniej więcej w tym samym czasie sceptycy podejmą epistemologiczny krytycyzm zainicjowany przez Demokryta. Twórczemu rozwinięciu poddana zostanie atomistyczna teoria materii, najpierw przez Epikura, w XVII w. przez francuskiego księdza Piotra Gassendi. Nowoczesna teoria atomizmu narodzi się w ciągu XIX w. za sprawą fizyków Johna Daltona, Dymitra Mendelejewa i szeregu szczegółowych odkryć naukowych.
Czy potrafisz odnaleźć jeszcze inne nawiązania do filozofów przedsokratejskich w myśli filozoficznej i naukowej?
Sprawdź swoją wiedzę o presokratykach, rozwiązując test w materiale „Co wiesz o presokratykach?”.
Słownik
(gr. [to, co jest] nieograniczone, bezgraniczne, nieskończone lub nieokreślone) pojęcie wprowadzone przez Anaksymandra na określenie nieskończonej, nieokreślonej, pozbawionej jakości i będącej w wiecznym ruchu materii
(gr. zasada, przyczyna, władza) w filozofii przedsokratejskiej pojęcie oznaczające praprzyczynę wszystkich bytów i podstawowy składnik rzeczywistości; oznacza również zasadę oraz prasubstancję, z której powstały wszystkie rzeczy
(fr. pęd życiowy) według filozofii H. Bergsona wewnętrzna siła rzeczywistości, będąca źródłem i motorem jej rozwoju, twórczej ewolucji
(gr. logos – słowo, rozum, myśl) wieloznaczne pojęcie będące synonimem słowa, rozumienia, rozumu, zasady porządkowania, prawa rządzącego rzeczywistością