Procesy przyjmowania do realizacji przekazów pocztowych i pieniężnych
EKA.08 Świadczenie usług pocztowych i finansowych oraz wykonywanie zadań rozdzielczo‑ekspedycyjnych – technik usług pocztowych i finansowych 421108
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści:
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik usług pocztowych i finansowychWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik usług pocztowych i finansowych
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie Technik usług pocztowych i finansowych 421108. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji: EKA.08 Świadczenie usług pocztowych i finansowych oraz wykonywanie zadań rozdzielczo‑ekspedycyjnych wyodrębnionej w zawodzie: Technik usług pocztowych i finansowych 421108.
E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji EKA.08 Świadczenie usług pocztowych i finansowych oraz wykonywanie zadań rozdzielczo‑ekspedycyjnych:
realizowanie obrotu przekazowego, gotówkowego i bezgotówkowego;
prowadzenie promocji i aktywnej sprzedaży towarów i usług świadczonych przez operatora pocztowego.
E‑materiał wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
EKA.08.5. Realizowanie usług finansowych:
4) prowadzi obrót przekazowy, gotówkowy i bezgotówkowy;
EKA.08.8. Język obcy zawodowy:
1) posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem, b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie, c) z dokumentacją związaną z danym zawodem, d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie;
EKA.08.9. Kompetencje personalne i społeczne:
1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
7) stosuje zasady komunikacji interpersonalnej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
2.1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiałuu.
2.2. Materiały multimedialne
E‑materiał - Procesy przyjmowania do realizacji przekazów pocztowych i pieniężnych składa się z trzech materiałów multimedialnych, zawierających różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
Atlas interaktywny - „Procesy przyjmowania do realizacji przekazów pocztowych i pieniężnych”Atlas interaktywny - „Procesy przyjmowania do realizacji przekazów pocztowych i pieniężnych”– obejmuje metody i kolejne etapy przyjmowania do realizacji przekazów pocztowych i pieniężnych.
Infografika - „Procesy przyjmowania reklamacji na różnego rodzaju przekazy pocztowe i pieniężne”Infografika - „Procesy przyjmowania reklamacji na różnego rodzaju przekazy pocztowe i pieniężne” -- materiał prezentuje obiekty oraz czynności wykonywane przez klienta i pracownika operatora pocztowego podczas składania i realizowania reklamacji w ramach usługi realizacji przekazów pocztowych i pieniężnych.
2.3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające - pozwalają sprawdzić poziom opanowania: wiedzy z zakresu prawidłowości przyjmowania do realizacji przekazów pieniężnych i przekazów pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym nadawanych w placówce operatora pocztowego oraz przekazów pieniężnych i przekazów pocztowych w obrocie krajowym nadawanych za pośrednictwem elektronicznych kanałów komunikacji oraz umiejętności z zakresu komunikowania się, obsługi klienta, organizacji pracy własnej, obsługi jednostki komputerowej w programach wykorzystywanych u operatora pocztowego.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Przekazy pocztowe i pieniężne nadawane w placówce operatora pocztowego oraz przez InternetAtlas interaktywny
Procesy przyjmowania reklamacji na różnego rodzaju przekazy pocztowe i pieniężneInfografika
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik technik usług pocztowych i finansowych
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala na zapoznanie się z procesami przyjmowania do realizacji przekazów pocztowych i pieniężnych. Poniżej propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Atlas interaktywny - Przekazy pocztowe i pieniężne nadawane w placówce operatora pocztowego oraz przez Internet
Uczniowie zapoznają się z różnymi rodzajami, metodami i kolejnymi etapami przyjmowania do realizacji przekazów pocztowych i pieniężnych. Mogą zapoznać się z poszczególnymi metodami, a następnie porównać je ze sobą, a potem np. wypełnić przekazy pocztowe w obrocie krajowym i zagranicznym.
Infografika - Proces przyjmowania reklamacji na różnego rodzaju przekazy pocztowe i pieniężne
Uczniowie zapoznają się z kolejnymi czynnościami wykonywanymi przez klienta i pracownika operatora pocztowego podczas realizacji przekazów pocztowych i pieniężnych. Uczniowie podczas zajęć z pomocą nauczyciela wypełniają formularze reklamacyjne w obrocie krajowym (Uniwersalny formularz reklamacyjny) i zagranicznym (druk PP SA 250c).
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Prezentowane materiały multimedialne pozwalają uczniom pracować we własnym zakresie i we własnym tempie, przewijać, przeglądać kilkakrotnie materiał i omijać fragmenty oczywiste, a więc skupiać się na tym, czego nie rozumieją. Oznacza to, że uczniowie przychodzą na lekcje przygotowani do twórczej współpracy z nauczycielem i innymi uczniami. Nauczyciel może prowadzić na zajęciach dyskusję lub nadzorować pracę w grupach tak, aby uczniowie wykorzystali to, czego nauczyli się np. podczas zapoznania się z atlasem interaktywnym.
Praca indywidualna
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z materiałami multimedialnymi - atlasem interaktywnym - Przekazy pocztowe i pieniężne nadawane w placówce operatora pocztowego oraz przez Internet. Zadaniem każdego ucznia jest np. opisanie różnych rodzajów przekazów (Ekspres Pieniężny, przekaz pocztowy krajowy, przekaz pocztowy zagraniczny) oraz kolejnych czynności wykonywanych przez klienta i operatora pocztowego podczas przyjmowania przekazów i należności w formie gotówkowej i przez Internet.
Praca w grupach
Uczniowie zapoznają się w grupach z treściami atlasu interaktywnego - Przekazy pocztowe i pieniężne nadawane w placówce operatora pocztowego oraz przez Internet. Każda z grup do wybranej części atlasu przygotowuje rozszerzone opracowanie tematu, w tym prezentację i omówienie wypełnionego przekazu. Po dokonaniu prezentacji uczniowie potrafią opisać wszystkie czynności wykonywane przez pracownika operatora pocztowego w trakcie przyjmowania do realizacji przekazów pocztowych i pieniężnych.
Praca w ramach lekcji
Nowe technologie pozwalają na wykorzystanie różnych źródeł informacji, możliwość pracy w grupach i praktykę dzielenia się wiedzą, konsultacje między uczniami, kształtowanie kompetencji interpersonalnych i społecznych. Ważnym elementem jest angażowanie uczniów do współprowadzenia zajęć, przygotowywanie np. krótkich opracowań, czy własnych komentarzy do prezentowanych treści. Np. na podstawie infografiki - uczniowie przygotowują zestawienie ważnych terminów w przypadku składania reklamacji po realizacji przekazów pocztowych i pieniężnych lub okoliczności, w których składane są reklamacje itp.
Istotnym elementem pracy w ramach lekcji jest organizowanie pracy w grupach. Takie wspólne działanie wspiera rozwój kluczowych umiejętności: komunikacji, pracy zespołowej, negocjacji i uczy przywództwa. Podczas pracy w grupie uczący się pracują razem, dzielą się swoimi pomysłami, wiedzą, a także ustalają wspólne rozumienie zagadnień, będących przedmiotem kształcenia. Uczą się zatem nie tylko od nauczyciela, ale także od siebie nawzajem. Praca uczniów znajdujących się w grupie powinna być oceniana indywidualnie — każda z osób ponosi odpowiedzialność za swoje dokonania w ramach oceny działań grupy. Np. na podstawie atlasu interaktywnego - Przekazy pocztowe i pieniężne nadawane w placówce operatora pocztowego oraz przez Internet - przygotowują w grupach zestawienie różnic pomiędzy Ekspresem Pieniężnym a przekazem pocztowym lub przekazem pocztowym krajowym a przekazem pocztowym zagranicznym. Po zakończeniu pracy ustalamy, która z grup przygotowała najbardziej wyczerpujące zestawienia.
Indywidualna praca z uczniem
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego.
Prowadząc zajęcia, nauczyciel powinien stosować różnorodne metody pracy: np. w przypadku uczniów zdolnych unikać metod podających. W czasie zajęć dydaktycznych nauczyciel powinien umożliwiać uczniom pracę indywidualną, zespołową, grupową, należy unikać w nadmiernym wymiarze pracy zbiorowej. E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. E‑materiał może ułatwić dostęp do informacji oraz zlikwidować niektóre bariery społeczne lub komunikacyjne.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści